Konfliktskapte humanitære kriser medfører
flere berøringspunkter mellom politiske, militære
og humanitære aktører. Det er derfor viktig at
den sivile og militære innsatsen sees i sammenheng, med
sikte på å oppnå klart koordinerte og
effektive bidrag. Erfaringene fra konfliktområder har vist
at militær tilstedeværelse kan være avgjørende
for å sikre den stabilitet som er nødvendig for
en positiv politisk og økonomisk utvikling. Samtidig er
humanitær bistand og utviklingsbistand, politiressurser
og bidrag til oppbygging av rettsvesenet viktige elementer for å kunne skape
langsiktig fred og forsoning. Behovet for en hensiktsmessig rolleavklaring
krever løpende kontakt og koordinering både på nasjonalt
plan og mellom ulike internasjonale aktører.
Både FN og NATO har utarbeidet retningslinjer
som legger rammene for det sivil-militære samspillet. Retningslinjene
reflekterer de to organisasjonenes ulike mandat og nedslagsfelt.
Felles for dem begge er erkjennelsen av behovet for en løpende
og tett koordinering på ulike nivåer for å sikre
størst mulig gjensidig forståelse, rolleavklaring
og komplementaritet i praktisk handling. Innenfor begge organisasjoner
foregår det et løpende arbeid for å videreutvikle
disse retningslinjene.
Voldelige konflikter er fortsatt en stor utfordring
i det internasjonale sikkerhetsbildet. Disse globale sikkerhetsutfordringene
må møtes gjennom økt samarbeid på den
internasjonale arena.
De internasjonale operasjonene på Balkan
og i Afghanistan er eksempler på de utfordringer
man i dag står overfor på det sivil-militære
området. I Kosovo har den NATO-ledede Kosovo Force (KFOR-styrken),
i tillegg til å opprettholde den indre sikkerheten i Kosovo,
støttet den sivile FN-administrasjonen (UNMIK).
I Afghanistan har den internasjonale styrken
for stabilisering i Afghanistan (ISAF) vært sentral for å støtte overgangsregjeringen
og legge forholdene til rette for det internasjonale bistandsarbeidet.
I 2003 bidro Norge med i overkant av 300 personell. Norge har også gitt sivile
bidrag til opplæring av afghansk politi gjennom det tyske
politiprosjektet i Kabul. Norge deltar for tiden i et britisk-ledet
stabiliseringslag i Afghanistan.
Etter flere år med planlegging kunne
EU i 2003 for første gang lede sivile og militære
krisehåndteringsoperasjoner på Balkan.
1. januar 2003 etablerte EU sin første politioperasjon,
European Union Police Mission (EUPM) i Bosnia-Hercegovina. Norge
bidro her med syv polititjenestemenn og en rådgiver. I
mars samme år ble NATOs militæroperasjon i Makedonia
overtatt av EU. Norge bidrar her med fire personer.
I kapittel 6 til St.meld. nr. 39 (2003-2004),
er det gitt en nærmere og detaljert beskrivelse av:
– Hovedprinsipper
for rollefordeling mellom militære og sivile aktører
i internasjonal sivil krisehåndtering.
– Sivil krisehåndtering
i NATO, EU og FN/OSSE.
– Sivile internasjonale beredskapsressurser.
– Utvidet internasjonalt samarbeid.