Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til at Regjeringen har tatt initiativ overfor
Finnmark fylkeskommune for å drøfte tiltak som
kan gi en bedring av situasjonen med hensyn til å skape
nye arbeidsplasser i Vardø og andre lokalsamfunn i Finnmark
som er i en tilsvarende situasjon. Flertallet foreslår
derfor at det bevilges 75 mill. kroner til kap. 552 post 72 Nasjonale
tiltak for regional utvikling, kan overføres, og
at dette dekkes inn ved en tilsvarende justering av kap. 5800 post
50. Midlene skal disponeres av departementet og kunne gå til
regionale og lokale myndigheter, virkemiddelaktører eller
statlige sektormyndigheter. Flertallet fremmer
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
552 | | Nasjonalt samarbeid for
regional utvikling | |
| 72 | Nasjonale tiltak for regional
utvikling, kan overføres, økes
med | 75 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Kystpartiet viser til at Finnmark har store
muligheter for å utvikle ny næringsvirksomhet.
Fylket ligger rett ved Barentshavet med sine rike fiskeressurser.
Fylket har stort potensiale for reiseliv. I tillegg grenser fylket
til Russland, som har et stort og økende marked. Fylkestinget
i Finnmark har vedtatt at visjonen for fylket er "Finnmark - der drømmer
blir virkelighet".
Disse medlemmer vil imidlertid
peke på at situasjonen langs kysten av Finnmark er alvorlig.
Sommeren 2003 sendte fylkesmannen i Finnmark en særskilt
melding til statsministeren om at 40 pst. av fiskeindustrien i Finnmark
og en rekke oppdrettsanlegg var gått konkurs eller hadde
innstilt driften i det forutgående året. Rundt
1 000 arbeidsplasser i fiskeindustrien var gått tapt.
Disse medlemmer vil påpeke
at til tross for virkemidlene i tiltakssonen for Nord-Troms og Finnmark,
har 8 av kystkommunene i Finnmark hatt en nedgang i folketallet
på over 25 pst. de siste 20 år. Nærings-
og sysselsettingssituasjonen kan antas å forsterke nedgangen
i folketallet. Disse medlemmer vil viser til at Fylkesmannen
skrev at det er:
"grunn til å frykte at bunnen faller ut
av mange lokalsamfunn, og at bosettingsmønsteret langs Finnmarkskysten
kan være i ferd med å endres radikalt. Dersom
det er et mål å stoppe den ukontrollerte utviklingen
vi i dag opplever i fylket, er det derfor nødvendig at
sentrale myndigheter griper inn med tiltak."
Disse medlemmer konstaterer at
situasjonen langs deler av Finnmarkskysten siden dette er ytterligere
forverret. I Vardø, Gamvik og Hasvik kommune har hjørnesteinsbedriftene
stått stille i flere år. Langtidsvirkningene gir
nå alvorlige utslag for befolkningen og for lokalsamfunnene.
Disse medlemmer mener at det
er et overordnet mål å sikre hovedtrekkene i bosettingsmønsteret.
Dette er også grunnleggende viktig for - som Fylkesmannen skriver
- "utnytting av de ressurser kystsonen og de nære havområdene
representerer og i forhold til de strategiske hensyn slik bosetting
ivaretar".
Etter disse medlemmers vurderinger
er detderfor nødvendig med
tiltak som raskt kan bidra til ny næringsaktivitet i de
kystsamfunnene hvor aktiviteten ligger nede. Det må derfor
umiddelbart settes i verk tiltak rettet inn mot Vardø,
Gamvik og Hasvik kommune.
Kystområdene i Finnmark har imidlertid
hatt store problemer i næringslivet og sterk tilbakegang
i folketallet over lang tid. Det er derfor generelt behov for tiltak
som kan skape mer stabil og mer variert sysselsetting i kystkommunene,
og som kan gjøre samfunnene bedre rustet til å møte
framtidige utfordringer.
For å få i gang ny næringsaktivitet,
skape arbeidsplasser og sikre bosettingen mener disse medlemmer at
følgende tiltak må iverksettes:
Med sin nærhet til noen av verdens
rikeste fiskefelt, er mye av næringsvirksomheten i Finnmark
naturlig basert på fisk. Hjørnesteinsbedriftene
i kystsamfunnene er basert på fisk og de konkursrammede
anleggene i Vardø og Mehamn er basert på fisk.
Det er gjort en rekke forsøk på å få inn
nye investorer uten å lykkes. For å få nye investorer
synes det å være en forutsetning at anleggene
har tilgang på råstoff utover det som kommer fra
den lokale kystflåten. Trålråstoff er sentralt
for å skape jevn aktivitet over året.
West Fish-Aarsether og Nordic Sea Holding, som eier
eller kontrollerer nesten alle trålerne som har leveringsplikt
til Øst-Finnmark - kommunene Lebesby, Gamvik, Berlevåg,
Båtsfjord, Vardø, Vadsø og Sør-Varanger
- er lagt ut for salg. På grunn av konkurser i industrianlegg
er det ulike eiere til flåten og industrianleggene. Det
er avgjørende at landanleggene sikres disse trålleveransene.
Dette kan blant annet skje ved at det etableres et selskap for å overta
trålerne som nettopp har til formål å sikre
trålleveransene. Sentrale myndigheter bør se positivt
på initiativ for å sikre lokal tilknytning for trålerne.
Dersom andre næringsaktører
overtar eierskapet til trålerne må bindingene
til lokalsamfunnene styrkes. Fiskeri- og kystdepartementet skal
godkjenne eierskifte, og kan sette vilkår. Fiskeri- og
kystdepartementet bør da som forutsetning for godkjenning
presisere leveringsplikten til den enkelte kommune. Det foreligger
en presis leveringsplikt til Mehamn. Forpliktelsene til Vardø er
mindre presise. En av trålkonsesjonene har for eksempel
leveringsplikt i Vardø kommune, men rederiet har benyttet
muligheten til å ta fartøyet ut av fiske som følge
av enhetskvotesystemet. Leveringsplikten må da presiseres.
Tilsvarende har 4 av trålerne en ikke presisert leveringsplikt
til Vardø, Båtsfjord og Kjøllefjord.
Fiskeri- og kystdepartementet bør fastsette en presis leveringplikt
til den enkelte kommune, og håndheve leveringsplikten.
Etter saltvannsfiskeloven har Fiskeri- og kystdepartementet
hjemmel til å bestemme at en andel av den nasjonale kvoten
skal leveres for tilvirking et bestemt sted. For å gjøre
ny etablering mer attraktivt bør Fiskeri- og kystdepartementet
vurdere å bruke distriktskvote som virkemiddel for en periode.
Dersom de to forutgående punkter ikke
gir den nødvendige råstoffsikkerhet må Fiskeri-
og kystdepartementet vurdere om sitasjonen er så særskilt
at det bør gis nye konsesjoner.
Det forutsettes at de utpekte havnene for mottak
av fisk i transitt forberedes for slike internasjonale mottak blant
annet ved at nødvendige veterinære tilbud er etablert.
Det må målrettet legges til
rette for å utvikle torskeoppdrett langs kysten av Finnmark.
Det må legges til rette for utvikling av lakseoppdrettsnæringen
blant annet ved å ta i bruk tidligere utlyste, men ikke
tildelte, konsesjoner.
Samfunnene på Finnmarkskysten er svært
sårbare som følge av sin ensidige avhengighet
av fiskerinæringen. Det vil være svært ønskelig å få til
etableringer av annen virksomhet som kan gi et bredere fundament.
Nasjonale myndigheter bør bidra til det. Innovasjon Norge
må i samarbeid med fylkeskommunen og kommunene utvikle
et eget prosjekt for etablering av ikke-fiskeribaserte arbeidsplasser
i de rammede fiskerisamfunnene.
Det må blant annet vurderes hvordan
reiselivsnæringen kan utvikles i kystområdene:
Det antas at en fjerdedel av verdens uoppdagede petroleumsressurser
finnes her. Det må vurderes hvordan utvikling av petroleumsvirksomhet
kan bidra til aktivitet også i kystkommunene i Øst-Finnmark.
For å legge til rette for ny næringsvirksomhet
må staten medvirke til at en også i Finnmark når
det nasjonale målet om at alle husstander skal sikres tilbud
om bredbånd innen 2007. Finnmark er det eneste fylket i
landet uten transportnett. Det er ikke markedsmessig grunnlag for
en slik utbygging. Et slikt nett vil imidlertid være en
forutsetning for utvikling av kunnskapsbasert virksomhet i kystområdene.
Både for å få ny
fiskeribasert aktivitet i de konkursrammede anleggene og for å stimulere
etablering av annen virksomhet må det legges til rette stimulerende
rammebetingelser.
Det må holdes åpent for at
SIVA kan stå som eier av industribygg.
Det må holdes åpent for å gi
investeringstilskudd av nødvendig omfang innenfor gjeldende
maksimalsatser. Dette kan gjøre det nødvendig å styrke de
rammer fylkeskommunen har til disposisjon.
Årsaken til konkursene i fiskeindustrien
er at næringen er stilt overfor betydelige strukturelle utfordringer
hvor tidligere produkter har vankelig for å nå fram
i den internasjonale konkurransen. Produksjonen må derfor
endres i forhold til tidligere planer. Det må holdes åpent
for offentlig støtte til omstillinger, utvikling av nye
produktvarianter og oppbygging av kompetanse. Behovet for denne
type støtte vil selvsagt også være stort
dersom det etableres virksomhet i nye bransjer.
For å gjøre kystsamfunnene
bedre rustet til å utvikle ny næringsvirksomhet
og bedre rustet til å møte et løpende
behov for omstilling, må det satses systematisk på oppbygging
av kompetanse. Videreføring av fylkets særskilte
desentraliserte videregående opplæringstilbud
er viktig i denne sammenheng.
Samtidig må det legges til rette for
utvikling av desentraliserte høgere opplæringstilbud.
Dette kan blant annet skje ved at de høgere utdanningsinstitusjonene
i landsdelen utvikler et samarbeid med fylkets to videregående
skoler med fiskerifag. Det må her kunne gis desentraliserte
høgere utdanningstilbud både i fiskerifag og i
andre fag som kan ha betydning for å utvikle arbeidsplassene
på kysten.
I tråd med tidligere signaler fra fiskeriministeren må det
vurderes å utvikle en statlig finansiert produktutviklingsenhet
ved den tidligere Statens fagskole for fiskeindustri, som nå inngår
i Vardø videregående skole.
Den nåværende og forrige regjeringen
har vært enige om å legge nye statlige arbeidsplasser
til Vardø. Deler av Arbeidstilsynets lønnsgarantiseksjon
og det nye Kontoret for voldsoffererstatning er lagt til Vardø.
Det skal nå vurderes hvordan etableringene skal utvikles.
Regjeringen bør i denne sammenheng vurdere å tilføre
ytterligere oppgaver til de etablerte kontorene og å tilføre
nye oppgaver til Vardø.
Det bør legges til grunn at det ikke
foretas nedlegging av statlige funksjoner i de rammede lokalsamfunn.
For raskt å gi arbeidsledige arbeid
må det på alle berørte steder settes
i verk program for ekstraordinære sysselsettingstiltak.
Tiltakene bør utformes slik at de samtidig bidrar til opprusting
av lokalsamfunnene.
Langvarig arbeidsledighet har ført
til betydelige utfordringer. Det må vurderes om Fylkesmannen kan
tilføre kommunene nødvendig kompetanse til å håndtere
utfordringene.
Tiltakene må iverksettes i et systematisk
samarbeid mellom kommunene, fylkeskommunen, Innovasjon Norge, Fiskeri-
og kystdepartementet og andre berørte departementer. Som
regional utviklingsaktør forutsettes fylkeskommunen å lede
omstillingsarbeidet. Det forutsettes at det i første omgang
gis fokus på å få i gang nye arbeidsplasser
i Vardø, Gamvik og Hasvik. Dernest at det iverksettes en systematisk
satsing for utvikling i kystkommunene.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at flere lokalsamfunn på Finnmarkskysten er rammet
av krise og høy arbeidsløshet. Disse medlemmer mener
det er nødvendig å gå inn med en særskilt
statlig satsing for å avhjelpe kortsiktige utfordringer
for individer og lokalsamfunn og møte langsiktige utfordringer
om næringsutvikling og sysselsetting.
Samtidig er forholdene i Kyst-Finnmark et tegn
på en feilslått fiskeripolitikk og mangelen på næringspolitikk. Disse
medlemmer vil derfor fokusere på helheten i fiskeripolitikken
og tiltak som vil komme hele kysten til gode. Det er ikke bare kommuner
i tiltakssonen som sliter som følge av en feilslått
politikk. Dette var også noe av bakgrunnen for at disse
medlemmer foreslo en egen distriktskommisjon.
Disse medlemmer vil bevilge 150
mill. kroner som skal forvaltes av Finnmark fylkeskommune som regional
utviklingsaktør, i partnerskap med andre offentlige og
private aktører.
Samtidig er det nødvendig med en aktiv
statlig politikk, blant annet en samordning på tvers av
departementene for å bidra til å løse
spesielle utfordringer for regionen. Vardø spesielt har
mistet mange statlige arbeidsplasser. Disse medlemmer vil
ha en gjennomgang av mulighetene for å etablere nye statlige arbeidsplasser
i Vardø. Fagmiljøet knyttet til den nye trafikksentralen
for Nord-Norge kan være et utgangspunkt for ny statlig
virksomhet.
Disse medlemmer vil understreke
hvor viktig det er at Stortinget støtter opp om fylkeskommunens egen
utviklingsstrategi og vil derfor vise til brev fra fylkesordføreren
i Finnmark til kommunal- og regionalminister Erna Solberg. Av brevet
framgår det at fylkeskommunen og Innovasjon Norge har under utvikling
en rekke prosjekter og tiltak for nyskaping og næringsutvikling.
Noen av prosjektene der Finnmark fylkeskommune ønsker
en aktiv, statlig politikk og medvirkning er disse:
– Verdiskapingsprogram
for fisk: Det er av stor betydning for Finnmark og resten av kysten å få til en
planmessig omstilling og utvikling av en bærekraftig fiskerinæring
med basis i nærhet til ressursene.
– Å gi Finnmark tillatelse
til å gjøre forsøk med regionalt
ressursselskap samt bidra med kvoter til selskapet med utgangspunkt
i de rettigheter Finnmarks befolkning har til fisket på kysten
og i fjordene i fylket.
– Ny fiskeriforvaltning og leveringsplikt
i regionen.
– Støtte til transportnett
for bredbånd til en framtidsretta standard.
– Avklaring om staten ved SIVA
kan gå inn i en industriparkutvikling på Svartneset.
– At Innovasjon Norge bidrar til
realisering av turistbedrifter og attraksjoner i Vardø og
Kyst-Finnmark.
– Opplæring, utdanning
på alle nivå og kvalifisering for nye jobber:
Her er det viktig at et samspill mellom statlige etater, kommuner
og fylkeskommune fungerer godt. Det må vurderes unntak
for regelverket i Aetat for å kunne tilby arbeidsledige kompetanseheving
og dagpenger utover 2. årsperioden (slik det ble gjort
under omstillingen i Mo i Rana).
– Det vises også til
vedtak i Finnmark fylkesting 8. desember 2004 om strategi for utbygging
av vindkraft i fylket: Finnmark har gode forutsetninger for å bli
et senter for fornybar energi med tilknyttet kompetanse og teknologiutvikling.
Manglende overføringsnett for kraft er en flaskehals
for satsing på vindkraft i Finnmark og en bør
derfor vurdere en utbygging av ny kraftoverføringslinje
fra Balsfjord til Varanger og forbindelser til nabolandene i øst.
Disse medlemmer vil vise til
at en virkelig langsiktig løsning for kystsamfunnene handler
om satsing på nyskaping og omlegging av fiskeripolitikken.
Fiskeripolitikk handler for det første
om å forvalte ressursene bærekraftig ut fra målet
om maksimalt langtidsutbytte. Det må derfor settes inn
tiltak mot ulike former for økonomisk kriminalitet og miljøkriminalitet
i fiskerinæringa. Disse medlemmer vil også vise
til at kongekrabben er en introdusert art og bør utryddes
fra våre farvann. Fritt fiske på kongekrabbe vil
også være et positivt bidrag til kystflåten
i Finnmark. Når det gjelder struktur, vil disse medlemmer satse
på kystflåten. Fabrikktrålflåten bør
fases ut av norske fiskerier og leveringsplikten til trålerne
må håndheves. Hva gjelder fiskeindustrien, så vil disse
medlemmer peke på at små og mellomstore
anlegg er mest fleksible, og undersøkelser viser at disse
har best lønnsomhet. Sosialistisk Venstreparti har støttet
en statlig garantiordning for fiskeindustrien. Disse medlemmer fremmet
forslag og fikk tilslutning fra et enstemmig storting om å vurdere
etablering av et verdiskapingsprogram for fiskerinæringa. Fokus
på kvalitet, nisjeproduksjon, satsing på bi- og bioprodukter
og fokus på innenlandsmarkedet kan i et slikt program bli
strategier for utvikling og nyskaping i fiskerinæringa.
Et verdiskapingsprogram bør ikke bare fokusere på foredlingsleddet,
men ha mest mulig helhetlig perspektiv på produksjonen,
for å utvikle alle ledd i næringen.
Disse medlemmer viser til Sosialistisk
Venstrepartis alternative budsjett for 2005 der en har foreslått å øke
satsingen på regional utvikling med 240 mill. kroner. Det
ble også lagt inn 650 mill. kroner til ulike programmer
innenfor Innovasjon Norge og 1,3 mrd. kroner til økt satsing
på forskning.
Disse medlemmer viser videre
til at den nasjonale Distriktskommisjonen ble opprettet etter et
initiativ fra Sosialistisk Venstreparti. Kommisjonen la fram sin innstilling
i høst, og disse medlemmer støtter kommisjonens
forslag om at nye statlige arbeidsplasser som en hovedregel skal
etableres utenfor Oslo-regionen.
Disse medlemmer tok også initiativ
til etableringen av de regionale såkornfondene rettet mot næringssvake
områder, og kjempet for å bevare ordningen med
et særskilt tilskudd til nærbutikker. 95 butikker
har fått slik støtte i 2004, 21 av disse i Finnmark.
Disse medlemmer vil videre understreke
at reiselivsnæringen er ei vekstnæring med store muligheter
i Finnmark. Det vises til disse medlemmers forslag
i alternativt statsbudsjett om å etablere et program for
grønt reiseliv, basert på bruk, vern og opplevelse
av en enestående natur. I denne sammenheng viser disse
medlemmer til at Vardø er Finnmarks tusenårssted
og har viktige attraksjoner og kultursatsinger som Pomorfestivalen
og aktiviteter rundt historien om hekseprosessene.
Disse medlemmer har også fremmet
et forslag til satsing på entreprenørskap i skolen,
og at det vil være mulig å gjennomføre
pilotprosjekter eller program i Finnmark.
Disse medlemmer vil bevilge 150
mill. kroner for å iverksette tiltak for sysselsetting
i Kyst-Finnmark. Bevilgningene forutsettes brukt av Finnmark fylkeskommune
som regional utviklingsaktør, i partnerskap med andre offentlige
og private aktører som Innovasjon Norge, SIVA, Aetat, kommunene,
næringsselskap og evt. andre.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at Senterpartiet 8. desember 2004 la fram Dokument nr. 8:30
(2004-2005) med følgende forslag for å sikre og
skape nye arbeidsplasser i marin sektor i Finnmark:
"1. Alle fartøygrupper
som fisker i norsk fiskerisone i Barentshavet skal levere minst
20 pst. av sin kvote til fiskeindustrien i Finnmark, Troms eller
Nordland til markedspris.
2. Det etableres et kapitalfond som skal
bidra til langsiktig omstilling av fiskeindustrien for å skape arbeidsplasser
i Finnmark.
3. Regjeringen utreder forslag som kan
gi industrien jevnere råstofftilgang, herunder endret regulering gjennom
endring av kvoteåret. Det bør også utredes å innføre
skatteincentiv som kan stimulere partene til å inngå likeverdige
avtaler om jevnere råstoffleveranser.
4. Det opprettes et verdiskapingsfond for
fersk fisk.
5. Ressursene til marin FOU økes.
6. Ordningen med å betale en avgift
på konsesjon for oppdrett avvikles og erstattes med en
arealavgift til den kommune hvor et anlegg etableres.
7. Det innføres en egen ungdomskvote
for å lette rekruttering til fiskerinæringen."
Dette medlem viser til at disse
forslagene vil komme til behandling i Stortinget på nyåret.
Dette medlem viser videre til
den store betydning tiltakssonen for Nord-Troms og Finnmark har
for disse områdene, noe som ble grundig dokumentert i St.meld.
nr. 8 (2003-2004). I forbindelse med behandlingen av denne meldingen
fremmet Senterpartiet flere forslag til forbedringer i virkemiddelapparatet.
Dette medlem vil understreke
at kommunesektoren er viktigere i Finnmark enn andre steder. Små samfunn
og lange avstander gjør at en må ha et mer robust
offentlig tjenestetilbud. Stram kommuneøkonomi får
dermed tydeligere konsekvenser i Finnmark enn i andre deler av landet.
For eksempel har Hasvik kommune 1 100 innbyggere og kommunen sysselsetter
120 personer. Derfor ville en bedring i de økonomiske rammer
for kommunesektoren samt full kompensasjon for skattesvikten i kommunesektoren, slik
Senterpartiet har foreslått, hatt stor betydning for kommunene
i Finnmark.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet vil
bevilge 150 mill. kroner til å iverksette tiltak for ny
sysselsetting i kyst-Finnmark, og fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
551 | | Regional utvikling og nyskaping: | |
| 65 | (NY) Aksjonsplan for Kyst-Finnmark, kan overføres, bevilges med | 150 000 000" |
Komiteen viser til
samrøystes stortingsvedtak i samband med Revidert nasjonalbudsjett
2004 om å løyve 2 mill. kroner over kap. 646 til
dokumenterte utgifter til Nordsjødykkeralliansen og einskildpersonar som
hadde medverka til at pionerdykkarane sin innsats vart sett på dagsorden,
jf. vedtak i Innst. S. nr. 37 (2003-2004).
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Høgre, Kristeleg Folkeparti
og Venstre, viser vidare til at det er sett fram krav tilsvarande
om lag 18 mill. kroner som seinare er redusert til om lag 10,5 mill.
kroner.
Fleirtalet viser
til merknader og forslag frå desse partia i Innst. S. nr.
77 (2004-2005) og at departementet med bakgrunn i vurderingane frå Stiftelsen
Kontakttelefonen skal utbetale 10,5 mill. kroner. Fleirtalet meiner
at det såleis er behov for å stille inntil 8,5
mill. kroner til disposisjon. Beløpet må sparast
inn under andre utgiftspostar.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at ved behandling
av St.prp. nr. 20 (2004-2005) gikk komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti inn for at kap. 646 Pionerdykkere i Nordsjøen
post 71 Tilskudd til Nordsjødykkeralliansen mv., kan overføres, forhøyes
med 5,9 mill. kroner til 7,9 mill. kroner. Det er forutsetningen
at tilsvarende beløp spares inn under annen utgiftspost. Disse
medlemmer foreslår at bevilgningen under kap. 620.
Utredningsvirksomhet, forskning m.m. post 21 Spesielle driftsutgifter
reduseres med kr 5 900 000 fra kr 69 543 000 til kr 63
643 000.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
620 | | Utredningsvirksomhet, forskning
m.m. | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter,
nedsettes med | 5 900 000 |
| | fra kr 69 543 000 til kr
63 643 000" | |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet, viser videre til forslag under
avsnitt 3.3.8 om innsparing under kap. 2309 Tilfeldige utgifter.