I Revidert nasjonalbudsjett 2004 ble anslaget
for kommunesektorens skatteinntekter i 2004 justert ned med 1,2
mrd. kroner i forhold til det inntektsanslaget som ble lagt til
grunn ved salderingen av budsjettet for 2004. I Nasjonalbudsjettet
2005 ble skatteanslaget for kommunesektoren i 2004 justert ned med
1 mrd. kroner i forhold til anslaget i Revidert nasjonalbudsjett.
I brev av 3. november 2004 fra finansministeren til Stortingets
presidentskap ble skatteanslaget for 2004 ytterligere nedjustert
med 1,2 mrd. kroner. Samlet er anslaget for kommunesektorens skatteinntekter
i 2004 etter dette justert ned med 3,4 mrd. kroner i forhold til saldert
budsjett.
I Nasjonalbudsjettet 2005 ble det vist til at økte
bevilgninger i forbindelse med Stortingets behandling av Revidert
nasjonalbudsjett 2004, nedjustering av prisveksten på kommunal
tjenesteyting og økt bevilgningsbehov til ressurskrevende
brukere også har betydning for kommunesektorens inntektsvekst
i 2004. Isolert sett bidrar disse forholdene til å øke
kommunesektorens inntekter i 2004 med nærmere 1 mrd. kroner.
Dette innebærer at den reelle reduksjonen i sektorens inntekter
i forhold til saldert budsjett er om lag 2,4 mrd. kroner.
Skatteinntektene utgjør i underkant
av halvparten av kommunesektorens samlede inntekter. Skatteanslagene
for kommunesektoren er usikre fordi utviklingen i skattegrunnlagene
ikke er kjent når anslagene utformes. Usikkerheten er blant
annet knyttet til utviklingen i lønn, renter og sysselsetting,
og til størrelsen på aksjegevinster
og -tap. De siste årene har det vært særlig
store svingninger i aksjegevinster/-tap knyttet til utviklingen
i finansmarkedene. Usikkerheten ved utviklingen i skattegrunnlagene
innebærer at de faktiske skatteinntektene i ettertid kan
avvike fra den anslåtte utviklingen i skatteinntektene
når statsbudsjettet vedtas om høsten før
budsjettåret. I årene 1993–2001 ble kommunesektorens
skatteinntekter høyere enn forutsatt. Med unntak av en
mindre reduksjon i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 1996, har
kommunesektoren fått beholde disse pengene. I 2003 og 2004
har skatteinntektene til kommunesektoren blitt lavere enn lagt til
grunn ved salderingen av budsjettene. Samlet for perioden 1993–2004
kan netto merskattevekst anslås til knapt 14 mrd. kroner, medregnet
nedjusteringen på 1,2 mrd. kroner i 2004 omtalt i finansministerens
brev til Stortinget av 3. november 2004.
Regjeringen legger i utgangspunktet til grunn
at kommunesektorens rammetilskudd ikke skal settes opp eller ned
i takt med endringer i skatteanslagene gjennom budsjettåret.
I lys av at kommunesektorens inntekter for 2004 nå ligger
an til å bli vesentlig lavere enn lagt til grunn i fjor
høst, og at dette har bidratt til en anstrengt økonomi
i mange kommuner og fylkeskommuner, vil Regjeringen likevel foreslå at
den reduserte inntektsveksten i forhold til det opprinnelige anslaget
i saldert budsjett i stor grad kompenseres ved økte rammetilskudd.
I samsvar med budsjettavtalen som er inngått mellom regjeringspartiene
og Fremskrittspartiet om statsbudsjettet for 2005, foreslår
Regjeringen en økning i kommunesektorens rammetilskudd
på 2,2 mrd. kroner i forbindelse med nysalderingen av statsbudsjettet
for 2004. Tilleggsbevilgningen er fordelt med 1 800 mill. kroner
på kommunene (kap. 571 post 60) og 400 mill. kroner på fylkeskommunene
(kap. 572 post 60).
Den svake utviklingen i skatteinngangen de siste årene
og de store svingningene i enkelte av skattegrunnlagene illustrerer
at det knytter seg stor usikkerhet til anslag for kommunesektorens
skatteinntekter. På denne bakgrunn har Kommunal- og regionaldepartementet
nylig utvidet mandatet til utvalget som vurderer inntektssystemet
for kommunesektoren. Utvalget skal nå også utrede
tiltak som kan gi større stabilitet og forutsigbarhet i
kommunenes inntekter.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kystpartiet, tar dette til etterretning, og viser til de respektive merknader
i Budsjett-innst. S. I (2004-2005).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til at den samlede mindreskatteveksten for
kommunen i 2004 utgjør 3,4 mrd. kroner, hvorav 2,2 mrd.
kroner av dette ble kjent etter at revidert nasjonalbudsjett ble
behandlet. Flertallet viser til at andre forhold,
som lav prisstigning og lønnsvekst, trekker i positiv retning
og samlet reduserer kommunens utgifter med vel 1 mrd. kroner. Flertallet viser
til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet,
hvor det er enighet om å kompensere kommunenes mindreskattevekst
i 2004 med 2,2 mrd. kroner, og mener at kommunene med det samlet
sett kommer godt ut ved at veksten i kommunenes frie inntekter i
2004 er på over 5 mrd. kroner. Flertallet viser
videre til at i tillegg kommer effekten av lav rente. Tall fra SSB
viser 900 mill. kroner lavere netto renteutgifter for kommunesektoren
fra 2002 til 2003. Effekten videreføres inn i 2004 og 2005, hvor
rentenivået er ytterligere redusert i forhold til 2002–2003.
Flertallet mener at en god kommuneøkonomi
er viktig for å sikre sentrale velferdsoppgaver. Flertallet fremmer
derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake i Revidert nasjonalbudsjett for 2005 med en vurdering av utviklingen
i kommuneøkonomien og med eventuelle forslag til tilleggsbevilgninger.
Det bes lagt særlig vekt på situasjonen i eldreomsorgen."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser
til at Regjeringens anslag for kommunesektorens skatteinntekter
svikter, i milliardklassen, for tredje år på rad. Dette
kommer i tillegg til en i utgangspunktet meget stram kommuneøkonomi.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet viser til at disse medlemmer både
i 2003 og ved behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett for 2004
har fremmet forslag om å kompensere kommunesektorens sviktende
skatteinntekter. Dette begrunnet med den vanskelige økonomiske
situasjonen kommunesektoren er i.
Disse medlemmer er svært
forundret over at Regjeringen og Fremskrittspartiet har inngått
avtale om å kompensere skattesvikten med 2,2 mrd. kroner, når
det viser seg at skattesvikten inneværende år
blir på 3,4 mrd. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet foreslår
derfor å øke rammetilskuddet til kommunene med
980 mill. kroner og til fylkeskommunene med 220 mill. kroner, og
fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
571 | | Rammetilskudd til kommuner | |
| 60 | Innbyggertilskudd forhøyes
med | 980 000 000" |
Det vises til omtale under kap. 571 post 60.
Rammetilskuddet til fylkeskommunene økes med 400 mill. kroner
som følge av at det gis kompensasjon knyttet til svikt
i skatteinntektene for 2004.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet, tar dette til etterretning, og viser til
merknadene under avsnitt 3.1.1 ovenfor.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser
til sine merknader under avsnitt 3.1.1 ovenfor, og fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
572 | | Rammetilskudd til fylkeskommuner | |
| 60 | Innbyggertilskudd forhøyes
med | 220 000 000" |
Det vises til St.prp. nr. 23 (2004-2005) Endringer
på statsbudsjettet for 2004 under Moderniseringsdepartementet.
Ved en feil har bevilgningsforslaget blitt satt 45 mill. kroner
for høyt. I proposisjonen er posten foreslått redusert
med 238,670 mill. kroner. Det korrekte skulle imidlertid ha vært
en reduksjon på 283,670 mill. kroner. Bevilgningen foreslås
derfor satt ned med ytterligere 45 mill. kroner fra 4 452 mill.
kroner til 4 407 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
I statsbudsjettet for 2004 ble det lagt til
grunn salg av eiendommer under Statsbyggs forvaltning for til sammen
1 050 mill. kroner, inkludert inntekter fra salg av Vestbanetomten,
jf. omtale under kapittel 2309 nedenfor.
Det vises til omtale i Gul bok 2005, hvor det
fremgår at salg av Vestbanetomten først kan foretas
i 2005. Utviklingen i eiendomsmarkedet i 2004 har medført redusert
fremdrift i gjennomføringen av salgene, og lavere salgspris
enn forventet på noen av eiendommene. Som en konsekvens
av det ovennevnte forventes samlet salgsinntekt nå å bli
173 mill. kroner i 2004. Dette er 877 mill. kroner lavere enn budsjettert.
Bokført verdi av eiendommene som ikke selges i 2004 (inkludert
Vestbanetomten) utgjør 60,7 mill. kroner.
Siden salgsgevinsten føres under kap.
5309 Tilfeldige inntekter, mens salgsinntekten tilsvarende bokført verdi
føres under kap. 5491 Avskrivning på statens kapital
i statens forretningsdrift, vil inntektsreduksjonen måtte
fordeles på disse to kapitlene. I tillegg må det foretas
justeringer under kap. 2445, underpost 24.1 Driftsinntekter og underpost
24.3 Avskrivninger tilsvarende bokført verdi av de eiendommene
som ikke selges.
Dette vil isolert sett medføre følgende
endringer for 2004:
– Kap. 2445
post 24.1 Driftsinntekter settes opp med 60,7 mill. kroner
– Kap. 2445 post 24.3 Avskrivninger
nedsettes med 60,7 mill. kroner
– Kap. 5309 post 29 Ymse nedsettes
med 816,3 mill. kroner
– Kap. 5491 post 30 Avskrivninger
nedsettes med 60,7 mill. kroner.
I St.prp. nr. 23 (2004-2005) Endringer på statsbudsjettet
2004 under Moderniseringsdepartementet er det foreslått
at den faste kapitalen i Statsbygg i statens kapitalregnskap nedjusteres
med 545,5 mill. kroner. Forslaget er en følge av at eiendommer
er overført Entra Eiendom AS, prosjekter er overført
andre kapitler eller videreført av private aktører,
samt en følge av investeringer i bygg og anlegg som ikke
eies av Statsbygg. Nedjustering av balansen medfører isolert
sett følgende endringer for 2004:
– Kap. 2445
post 24.4 Renter av statens kapital nedsettes med 0,456 mill. kroner
– Kap. 2445 post 24.6 Til reguleringsfondet økes med
0,456 mill. kroner
– Kap. 5603 post 80 Renter av
statens faste kapital nedsettes med 0,456 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det foreslås å omdisponere
9 mill. kroner fra kap. 1600 post 1 Driftsutgifter til kap. 1631
post 1 (2 mill. kroner), kap. 1634 post 1 (6 mill. kroner) og kap.
1650 post 1 (1 mill. kroner). Det vises til nærmere omtale under
de angjeldende kapitlene og postene.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det foreslås å øke
bevilgningen under kap. 1618 post 1 Driftsutgifter med 10 mill.
kroner. De økte utgiftene er i hovedsak knyttet til fellesutgifter
i bygg der skatteetaten leier sammen med andre etater/virksomheter. Bevilgningen
under kap. 4618 post 2 Andre inntekter foreslås økt
tilsvarende.
Posten omfatter blant annet skatteetatens og
de kommunale skatteoppkrevernes utgifter til innkreving av skatter
og avgifter. På bakgrunn av økt rettsgebyr og økt
multiplikator for begjæring om tvangsfullbyrdelser med
virkning fra 1. juli 2004, foreslås bevilgningen under
post 21 Spesielle driftsutgifter økt med 3 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det foreslås å øke
bevilgningen under kap. 1631 post 1 Driftsutgifter med 2 mill. kroner
for å etablere en brukerrettet nettjeneste for fagområdet økonomistyring i
staten. Nettjenesten vil samle virksomhetens nye oppgaver og funksjoner
samt eksisterende webløsninger i én portal. Dette
beløpet foreslås omdisponert fra kap. 1600 post
1 Driftsutgifter, jf. omtale under kap. 1600.
Det foreslås å øke
bevilgningen under kap. 1631 post 1 Driftsutgifter med ytterligere
5 mill. kroner. De økte utgiftene er knyttet til tredjepartskostnader
forbundet med pilotkunder i OPAL-prosjektet (ny lønns-
og personalløsning). Tredjepartskostnadene viderefaktureres til
pilotkundene. Bevilgningen under kap. 4631 post 2 Andre inntekter
foreslås økt tilsvarende.
Samlet foreslås bevilgningen under
kap. 1631 post 1 Driftsutgifter økt med 7 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Ved lov av 12. desember 2003 nr. 108 vedtok
Stortinget å innføre en generell ordning hvor
kommuner og fylkeskommuner kompenseres for all merverdiavgift på anskaffelser.
Hensikten med ordningen er å nøytralisere kommunenes
beslutninger om å produsere tjenester med egne ansatte
uten å betale merverdiavgift i forhold til å kjøpe
dem med merverdiavgift fra private. For å unngå å skape
nye konkurransevridninger mellom kommunal og privat produksjon av
sentrale velferdstjenester, er det lagt opp til at også private
og ideelle virksomheter i noen grad omfattes av ordningen.
Omfanget av kompensasjonskrav er usikkert, og
kan ikke påvirkes av forvaltningen. Det foreslås
derfor at stikkordet "overslagsbevilgning" tilføyes bevilgningene
under post 61 Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, ny ordning
og post 72 Tilskudd til private og ideelle virksomheter, jf. forslag
til romertallsvedtak.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag III under kapittel 7 komiteens
tilråding.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, vil vise til at Regjeringen har lovet å kompensere
kommunene krone for krone ved at uttrekket fra den enkelte kommunes rammetilskudd
blir justert så snart det foreligger nødvendig
dokumentasjon; jf. også merknad fra finanskomiteen til
kap. 4.10.2 i Budsjett-innst. S. nr. 6 (2004-2005). Flertallet er
kjent med at det for enkelte kommuner er et så betydelig
avvik mellom mottatt momsrefusjon og trekk i rammetilskuddet, at tjenestetilbud
må reduseres for 2005 for å få budsjettet godkjent. Flertallet vil
derfor be om at departementet legger til rette for at kommunene
gis anledning til å balanseføre mva-refusjonen
slik det bes om i brev fra Kommunenes Sentralforbund datert 18.
november 2004.
Det foreslås å øke
bevilgningen under kap. 1634 post 1 Driftsutgifter med 11,9 mill.
kroner. De økte utgiftene er knyttet til innkreving som
utføres for eksterne oppdragsgivere. Bevilgningen under
kap. 4634 post 2 Refusjoner foreslås økt tilsvarende.
Det foreslås å øke
bevilgningen under post 1 Driftsutgifter med ytterligere 1,2 mill.
kroner for å dekke merkostnader som følge av at
Statens innkrevingssentral har hatt en større økning
i oppdragsmengden enn tidligere lagt til grunn.
Videre foreslås det å øke
bevilgningen under post 1 Driftsutgifter med 6 mill. kroner til
nødvendig utskifting av IT-utstyr. Dette beløpet
foreslås omdisponert fra kap. 1600 post 1 Driftsutgifter,
jf. omtale under kap. 1600.
Samlet foreslås bevilgningen under
post 1 Driftsutgifter økt med 19,1 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Sentralbanklovens § 18 ble i 2003 endret
slik at Norges Bank ikke lenger vil kunne kjøpe statspapirer direkte
fra staten, jf. Ot.prp. nr. 81 (2002-2003). Endringen trer i kraft
fra 1. januar 2005, og medfører administrative konsekvenser
for Finansdepartementet og Norges Bank, jf. St.prp. nr. 63 (2003-2004).
I Ot.prp. nr. 81 (2002-2003) ble det lagt til grunn at de økonomiske konsekvensene
av omleggingen kunne dekkes innenfor den eksisterende ressursrammen.
Ny informasjon viser imidlertid at nødvendig systemtilpasning
i Norges Bank er mer kostnadskrevende enn tidligere antatt. I henhold til
avtalen Finansdepartementet har med Norges Bank, skal kostnader
banken har i forbindelse med gjelds- og likviditetsforvaltningen,
faktureres departementet. På denne bakgrunn foreslås
det å øke bevilgningen under kap. 1650 post 1
Driftsutgifter med 1 mill. kroner. Dette beløpet foreslås
omdisponert fra kap. 1600 post 1 Driftsutgifter, jf. omtale under
kap. 1600.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det foreslås å redusere bevilgningen
under post 88 Renter og provisjon m.m. på utenlandsk statsgjeld
med 370 000 kroner som følge av endrede valutakurser.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det foreslås å redusere bevilgningen
under post 89 Renter og provisjon m.m. på innenlandsk statsgjeld med
1 314,9 mill. kroner som følge av nye regnskapstall.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det foreslås å redusere bevilgningen
under post 97 Avdrag på utenlandsk statsgjeld med 3,95
mill. kroner som følge av endrede valutakurser.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
I saldert budsjett for 2004 er det under kapittel
2309 Tilfeldige utgifter post 1 Driftsutgifter bevilget 6 354,8 mill.
kroner. Ved salderingen av 2004-budsjettet ga Stortinget en fullmakt
til Regjeringen til å redusere departementenes drifts-
og investeringsutgifter med 75 mill. kroner. Innsparingen ble foreløpig
lagt som en reduksjon på kapittel 2309. Innsparingen ble
fordelt på departementene i tråd med fullmakten,
og Stortinget ble orientert om fordelingen i St.prp. nr. 63 (2003-2004)
Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet medregnet
folketrygden 2004. Midlene ble samtidig tilbakeført til
kapittel 2309. Etter denne tilbakeføringen utgjorde kapittel
2309 dermed til sammen 6 429,8 mill. kroner.
I St.prp. nr. 63 ble det foreslått å redusere
kapittel 2309 med 919,6 mill. kroner bl.a. som følge av
at anslaget for den gjennomsnittlige årslønnsveksten
fra 2003 til 2004 ble satt ned med 1/4 prosentpoeng i forhold
til Nasjonalbudsjettet 2004. Som en del av bevilgningsforslaget
ble det også foreslått satt av 157,5 mill. kroner
til å kompensere statlige virksomheter for innføring
av el-avgift fra 1. juli 2004.
I forbindelse med Stortingets behandling av
St.prp. 63 (2003.2004) ble det i tillegg vedtatt følgende innsparingsfullmakt
på 58,5 mill. kroner:
"Stortinget samtykker i at det spares inn til sammen 58,5
mill. kroner på departementenes drifts- og investeringsutgifter
(postene 1-49, unntatt post 24), samt på nettobudsjetterte
virksomheter. Regjeringen gis fullmakt til å foreta den
endelige fordelingen av beløpet. Innsparingen spesifiseres
på kapitler og poster, og Stortinget orienteres om fordelingen
i forbindelse med Nysalderingen av budsjettet for 2004. Innsparingen
tas foreløpig ved å redusere kap. 2309 Tilfeldige
utgifter med 58,5 mill. kroner. Når beløpet er
fordelt på kapitler og poster, tilbakeføres 58,5
mill. kroner til kap. 2309."
Innsparingen på 58,5 mill. kroner og
kompensasjonen på 157,5 mill. kroner er nå fordelt
slik det fremgår av oversikten gitt i egne vedlegg. Bevilgningen
på kapittel 2309 er justert tilsvarende. Kapittel 2309 utgjør
etter dette 5 352,7 mill. kroner.
Bevilgningene på kapittel 2309 skal
blant annet dekke tilleggsbevilgninger i forbindelse med lønnsoppgjøret
for statsansatte, reguleringen av folketrygdens grunnbeløp,
takstoppgjøret for leger, fysioterapeuter og psykologer,
samt oppgjøret for vernepliktige. Utgiftene til disse formålene
var opprinnelig anslått til 4 807 mill. kroner i proposisjonene
om inntektsoppgjørene mv. som ble fremmet i vår.
Oppdatert informasjon om de budsjettmessige konsekvensene i 2004
som følge av lønnsoppgjøret for statsansatte
viser imidlertid at Stortingets vedtak på kapittel 2315
Lønnsregulering for arbeidstakere i det statlige tariffområdet,
er 244,6 mill. kroner for høyt. Dette innebærer
at bevilgningen på kapittel 2309 må settes ned
4 562,4 mill. kroner for å dekke inntektsoppgjør,
trygdeoppgjør mv.
Det er pr. 30. september regnskapsført
utgifter på til sammen 7,1 mill. kroner direkte på kapittel
2309. I tillegg vil det ved Finansdepartementets samtykke eller kongelig
resolusjon bli gitt adgang til netto overskridelser under de enkelte
departementenes budsjettkapitler. Det er vanskelig å anslå hvor
mye som vil bli regnskapsført på dette kapitlet
de tre siste månedene av året, samt samlet omfang
av overskridelsessamtykker. På denne bakgrunn bør
det i likhet med praksis fra tidligere år gjenstå 50,0
mill. kroner under kapittel 2309 etter nysalderingen.
Bevilgning foreslås på denne
bakgrunn redusert med 5 302,7 mill. kroner, hvorav dekning av bevilgninger
til lønnsoppgjør, trygdeoppgjør mv. utgjør
4 562,4 mill. kroner.
Komiteen viser til
at ved behandling av St.prp. nr. 22 (2004-2005) gikk en enstemmig
sosialkomité inn for å bevilge 7,5 mill. kroner
til et kikhostevaksineprogram under kap. 710 Nasjonalt folkehelseinstitutt,
post 21 Formidlingsvirksomhet. Komiteen foreslår
at denne bevilgningen dekkes inn ved å redusere kap. 2309
post 1 med 7,5 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, viser til sine merknader under avsnitt 4.2 nedenfor,
og foreslår å redusere kap. 2309 post 1 med 2,6
mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, viser til behandlingen av Innst. S. nr. 42 (2004-2005)
i Stortinget 25. november 2004, der det ble vedtatt å bevilge 12
mill. kroner til "Prosjektet 46664 Tromsø" under kap. 719
post 70. Flertallet viser til at Stortinget ba Regjeringen
i forslaget til nysaldering av 2004-budsjettet foreta nødvendige
omdisponeringer slik at 6 mill. kroner kan bevilges innenfor 03-området
til den planlagte konsert i Tromsø i 2005 til støtte
for arbeidet mot spredning av HIV/AIDS. Flertallet viser
videre til at Regjeringen i St.prp. nr. 31 (2004-2005) ikke har foreslått å redusere
bevilgningen på bistandsbudsjettet med 6 mill. kroner,
og foreslår derfor å redusere kap. 2309 post 1
med 6 mill. kroner. Flertallet viser
også til merknad under avsnitt 3.4.2 nedenfor.
Flertallet fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2309 | | Tilfeldige utgifter | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes
med | 5 318 821 000 |
| | fra kr 5 352 723 000 til
kr 33 902 000" | |
Stortinget gir Regjeringen fullmakt til å fordele
en reduksjon på kap. 2309 post 1 på 6 mill. kroner
under internasjonal bistand på Utenriksdepartementets budsjett."
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2309 | | Tilfeldige utgifter | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes
med | 5 310 221 000 |
| | fra kr 5 352 723 000 til
kr 42 502 000" | |
I forbindelse med Stortingets behandling av
St.prp. nr. 72 (2003-2004), jf. Innst. S. nr. 273 (2003-2004) ble kap.
2315 bevilget med 1 476,0 mill. kroner til dekning av utgifter ved
lønnsreguleringen for arbeidstakere i det statlige tariffområdet.
Bevilgningen omfatter virkningen av lønnsoppgjøret
for dommere i første og andre instans, samt oppgjøret
for høyesterettsdommerne. Lønnsforhandlingene
for disse gruppene er imidlertid ikke avsluttet. Finansdepartementet
fikk fullmakt til å fordele bevilgningen på de
av departementenes poster som har lønnsbevilgning. De endelige
beregningene viser at virkningene på statsbudsjettet for
2004 av lønnsoppgjøret for 2004 er 244,6 mill.
kroner lavere enn opprinnelig antatt. Det foreslås derfor
at bevilgningen under kap. 2315 reduseres med 244,6 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Bevilgningen under post 1 Bidrag fra tilsynsenhetene foreslås økt
med 3,481 mill. kroner på grunnlag av lønnskompensasjon
for lønnsoppgjøret i det statlige tariffområdet
i 2004.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Posten omfatter gebyrinntekter ved utleggsforretninger
som utføres av de ordinære namsmenn for skattefogdkontorene.
På bakgrunn av økt rettsgebyr og økt multiplikator
for begjæring om tvangsfullbyrdelse med virkning fra 1.
juli 2004, foreslås bevilgningen under post 1 Utleggs-
og tinglysingsgebyr (Namsmannen) økt med 8 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Posten omfatter inntekter knyttet til blant
annet refusjon av fellesutgifter i bygg hvor skatteetaten er største
bruker, portorefusjon fra kommunene for utsendelse av skatteoppgjør
og andre tilfeldige utgifter. Bevilgningen under post 2 Andre inntekter
foreslås økt med 10 mill. kroner. Økningen
skyldes i hovedsak økte refusjoner vedrørende
fellesutgifter i bygg der skatteetaten leier sammen med andre etater/virksomheter. Bevilgningen
under kap. 1618 post 1 Driftsutgifter foreslås økt
tilsvarende.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Posten omfatter gebyrinntekter ved utleggsforretninger
som skattefogdkontorene selv utfører. Som følge
av økt rettsgebyr og økt multiplikator for begjæring
om tvangsfullbyrdelse med virkning fra 1. juli 2004, og økt bruk
av særnamsmannskompetanse i skatteetaten, foreslås
bevilgningen under post 5 Gebyr for utleggsforretninger økt
med 9,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det foreslås bevilget 5 mill. kroner
under kap. 4631 post 2 Andre inntekter som følge av viderefakturering av
kostnader forbundet med pilotkunder i OPAL- prosjektet (ny lønns-
og personalløsning). Bevilgningen under kap. 1631 post
1 Driftsutgifter foreslås økt tilsvarende.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det foreslås å øke
bevilgningen under post 2 Refusjoner med 11,9 mill. kroner som følge
av høyere inntekter fra innkreving som utføres
for eksterne oppdragsgivere. Bevilgningen under kap. 1634 post 1
Driftsutgifter foreslås økt tilsvarende.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det foreslås å øke
bevilgningen under post 81 Bøter, inndragninger med 56
mill. kroner som følge av nye regnskapsanslag.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det foreslås å øke
bevilgningen under post 82 Vegadministrasjonsgebyr med 5 mill. kroner
som følge av nye regnskapsanslag.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det foreslås å øke
bevilgningen under post 84 Gebyr ved for sent innsendt regnskap
m.m. med 5 mill. kroner som følge av nye regnskapsanslag.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det foreslås å øke
bevilgningen under post 85 Misligholdte lån i Statens lånekasse
for utdanning med 15 mill. kroner som følge av nye regnskapsanslag.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
I saldert budsjett for 2004 er det under kapittel
5309 Tilfeldige inntekter post 29 Ymse bevilget 929,6 mill. kroner.
Av dette er knapt 880 mill. kroner knyttet til ekstraordinære
eiendomssalg i Statsbygg, inkludert salg av Vestbanetomten.
I saldert budsjett er det budsjettert med ekstraordinære
eiendomssalg på 1 050 mill. kroner. Forventet gevinst av
eiendomssalgene under Statsbygg er budsjettert på kapittel
5309, mens bokført verdi av eiendommene er budsjettert
under avskrivninger på kapittel 5491. Regjeringen har i
forbindelse med Gul bok 2005 varslet at salget av Vestbanetomten
ikke lar seg gjennomføre i 2004 som opprinnelig planlagt. Også øvrige
salgsinntekter blir lavere enn opprinnelig antatt. Samlede salgsinntekter
i 2004 anslås nå til 173 mill. kroner. Det innebærer
at inntektene fra eiendomssalg må settes ned med til sammen
877 mill. kroner, hvorav om lag 816 mill. kroner på kapittel
5309 og om lag 61 mill. kroner på kapittel 5491 Avskrivninger på statens
kapital i statens forretningsdrift, jf. omtale nedenfor.
Under dette kapitlet inntektsføres
i tillegg uforutsette inntekter som det ikke er naturlig å føre
under andre kapitler. I saldert budsjett er det lagt til grunn om
lag 50 mill. kroner i slike uforutsette inntekter i 2004. På bakgrunn
av regnskapstall pr. 30. september og forventede inntekter i 4.
kvartal, anslås slike uforutsette inntekter nå til
knapt 370 mill. kroner. Følgende forhold bidrar til å øke
inntektene i forhold til opprinnelige forutsatt:
I en dom av 6. august 2004 i Salten tingrett
ble Ofotens og Vesteraalens Damskibsselskap ASA (OVDS) dømt
for grovt bedrageri mot staten. Dommen knytter seg til for mye utbetalt
tilskudd til riksvegferjedriften. OVDS skal betale en erstatning
til staten på 59,4 mill. kroner for årene 1995-2002.
I henhold til et forlik mellom OVDS, Nordland fylkeskommune og staten,
skal OVDS betale en erstatning på 39,8 mill. kroner for årene
1992-1994. Sammen med forsinkelsesrenter på om lag 4,4
mill. kroner gir det en samlet innbetaling på 103,6 mill.
kroner i 2004.
Pr. 30. september 2004 er det regnskapsført
inntekter på om lag 80 mill. kroner fra Utenriksdepartementet. Dette
gjelder i hovedsak tilbakeførte tilskuddsmidler etter at
mottaker ikke har benyttet midlene etter 3 år (om lag 65
mill. kroner) og renteinntekter på utbetalte tilskuddsmidler
(om lag 15 mill. kroner).
Det er inntektsført 38 mill. kroner
fra Avinor AS som gjelder en voldgiftssak i tilknytning til Fornebu.
Det er innbetalt 30 mill. kroner knyttet til
vederlag for laksekonsesjoner. Dette er et etterslep fra tildelingsrunden
i 2003, hvor inntektene først er regnskapsført
i 2004.
Samlet sett foreslås bevilgningen under
kapittel 5309 Tilfeldige inntekter redusert med om lag 500 mill.
kroner til 429,7 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Bevilgningen dekker en rekke mindre tilbakebetalinger
som det ikke er hensiktsmessig å budsjettere på egne
kapitler og tilbakebetalinger som skulle vært innbetalt
i tidligere budsjettår. Nivået på bevilgningen kan
derfor variere sterkt mellom de enkelte budsjettår og er
dermed vanskelig å anslå. Som følge av
at det bare er regnskapsført 0,2 mill. kroner på denne
posten i årets tre første kvartaler, foreslås
bevilgningen redusert med 13,7 mill. kroner til 5,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Avskrivninger fra forvaltningsbedriftenes driftsbudsjett
inntektsføres på denne posten. Foreslått
revisjon av Statens Pensjonskasse, NVE anlegg og Statsbyggs driftsbudsjett
innebærer at bevilgningen bør reduseres med 64,4
mill. kroner, jf. Moderniseringsdepartementets proposisjon (St.prp.
nr. 25 (2004-2005)) og Olje- og energidepartementets proposisjon
(St.prp. nr. 17 (2004-2005)) om endringer av bevilgninger på statsbudsjettet
2004 samt omtale av kapittel 2445 Statsbygg i denne proposisjonen.
Posten foreslås derfor redusert med 64,4 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
På denne posten føres alle
inntekter og utgifter knyttet til utgåtte avgifter på toll-
og avgiftsetatens område, jf. St.prp. nr. 34 (2003-2004).
Det foreslås bevilget 2,35 mill. kroner under post 70 Etterslep,
utgåtte avgifter.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Renter av statens kapital i forvaltningsbedriftene føres
på denne posten. Foreslått revisjon av Statens Pensjonskasse,
NVE anlegg og Statsbyggs driftsbudsjett innebærer at bevilgningen
bør reduseres med 0,6 mill. kroner, jf. Moderniseringsdepartementets
proposisjon (St.prp. nr. 25 (2004-2005)) og Olje- og energidepartementets
proposisjon (St.prp. nr. 17 (2004-2005)) om endringer av bevilgninger
på statsbudsjettet 2004 samt omtale av kapittel 2445 Statsbygg i
denne proposisjonen. Posten foreslås derfor redusert med
0,6 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Posten omfatter blant annet renter på statens bankinnskudd
til bruk for utenriksstasjonene. Det foreslås å redusere
bevilgningen under kap. 5605 post 81 med 4 mill. kroner på bakgrunn
av nye regnskapsanslag.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Posten omfatter i hovedsak renteinntekter som
staten mottar på sin egenbeholdning av statspapirer, jf.
St.prp. nr. 63 (2003-2004) og Innst. S. nr. 250 (2003-2004). Staten
vil 1. desember 2004 overta eierskapet til porteføljen
med statspapirer som Norges Bank benytter for markedspleieformål.
Disse papirene vil da inngå i egenbeholdningen. Markedspleieporteføljen
var pr. 30. september 2004 på om lag 22 mrd. kroner, og
vil bli overdratt til markedskurs på overdragelsestidspunktet.
For å gi et riktigere bilde av de årlige
renteinntektene på denne egenbeholdningen, og dermed av
statens årlige netto finansieringskostnader, vil over-/underkurs føres
etter samme prinsipper som for statens gjeld, jf. St.prp. nr. 1
(2004-2005). Det vil si at over-/underkurs avsettes mot
en balansekonto i statsregnskapet på overdragelsestidspunktet
og utgifts-/inntektsføres over obligasjonenes
gjenværende løpetid.
Oppgjørsbeløpet vil inneholde
både en komponent knyttet til kurs og en komponent knyttet
til påløpt rente. Det siste er kompensasjon for
at staten på termindato vil motta kupongrenten for hele
inneværende terminperiode. I tråd med prinsippene
for føring av renteutgifter på statens gjeld,
vil påløpt rente ved kjøp av obligasjoner
til egenbeholdningen føres som utgift på kap.
5605 post 82 på kjøpstidspunktet, mens rentebeløpet
for hele terminperioden føres som inntekt på samme
post på termindato.
Overdragelsen av markedsporteføljen
fra Norges Bank til staten vil skje senere i 2004 enn tidligere
lagt til grunn. Det bidrar til at renteinntektene fra denne porteføljen
i 2004 blir mindre, samtidig som utbetaling av påløpt
rente blir betydelig større. Det foreslås å redusere
bevilgningen under kap. 5605 post 82 med 402 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Posten omfatter renteinntekter på statens
regnskapsføreres innskudd i Norges Bank og andre steder,
utlån som forvaltes av Finansdepartementet og andre departementer
og renteinntekter av likviditetslån til industrien som
forvaltes av Innovasjon Norge. Det foreslås at bevilgningen
under kap. 5605 post 83 reduseres med 30 mill. kroner på bakgrunn
av nye regnskapsanslag.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Statens kontantbeholdning varierer gjennom året
i takt med løpende inntekter og utgifter for staten. Statens
kontantbeholdning må også sees i sammenheng med
likviditetsstyringen i pengepolitikken og statens låneopptak.
Statens finansieringsbehov dekkes dels ved trekk på kontantbeholdningen
og dels ved låneopptak innenlands. Innskuddene i Norges
Bank forrentes til en rente som beregnes på bakgrunn av
renten banken får på sine fordringer, som i stor
grad består av valutareservene. Statens innskudd forrentes
for tiden med 2,25 pst. pr. år.
Den gjennomsnittlige rentesatsen for 2004 vil
bli lavere enn tidligere lagt til grunn. På denne bakgrunn foreslås
det å redusere bevilgningen under kap. 5605 post 86 med
406 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
I 2002 ble det opprettet en låneordning
for de regionale helseforetakene og for Svinesundsforbindelsen AS for
opptak av lån i statskassen til investeringsformål. Det
skal ikke betales renter i den perioden lånene trekkes
opp. Rentene skal i stedet kapitaliseres og tillegges lånene
gjennom en egen lånebevilgning for opptrekksrenter under
de respektive departementene. Kap. 5605 post 88 er den motsvarende
inntektsposten. Som følge av endringer i anslagene på kap.
732 post 91 og kap. 1322 post 92 foreslås bevilgningen
under kap. 5605 post 88 redusert med 67,5 mill. kroner.
I tråd med Budsjett-innst. S. nr. 6
(2003-2004) er kompensasjon til frivillige organisasjoner for merutgifter
i 2003 som følge av merverdiavgiftsreformen tildelt med
utgangspunkt i en sjablon. Sjablonen er utviklet av Institutt for
samfunnsforskning i et samarbeid med, og på oppdrag fra,
Frivillighetens samarbeidsorgan, som forvalter ordningen i 2004.
Det framgår av St.prp. nr. 1 (2004-2005)
Kultur- og kirkedepartementet at den etterskuddsvise ordningen for
tildeling av merverdiavgiftskompensasjon for 2004 vil baseres på samme
retningslinjer som for 2003. På bakgrunn av usikkerhet
som har oppstått rundt tildelingen i 2004 for merverdiavgiftskompensasjon
i 2003, ser Regjeringen behov for en nærmere gjennomgang av
ordningen. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett for 2005 med eventuelle forslag som
sikrer at intensjonene med ordningen blir ivaretatt. I denne sammenheng vises
det også til avtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet
om statsbudsjettet for 2005.
I saldert budsjett for 2004 ble det under kapittel
2800 post 50 bevilget 143 473 mill. kroner. Grunnlaget for overføringen
er statsbudsjettets netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomhet.
Bevilgningen foreslås endret i denne proposisjonen slik
at samlet bevilgning under kapittel 2800 post 50 blir 208 289 mill.
kroner. Overføringen til Statens petroleumsfond vil først
bli fastsatt endelig i forbindelse med avleggelsen av regnskapet for
2004, basert på regnskapsførte inntekter fra petroleumsvirksomhet.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Ifølge petroleumsfondsloven inkluderes
salgsinntekter for staten ved salg av aksjer i Statoil i Petroleumsfondets
inntekter. Brutto inntekter til staten fra salg av Statoil-aksjer
i 2004 utgjør 9 858,6 mill. kroner som foreslås
bevilget under kap. 2800 post 90 Finansposter overført
til fondet.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Under kapittel 5800 ble det i fjor høst
som overføring fra Statens petroleumsfond bevilget 67 752
mill. kroner for å dekke det oljekorrigerte underskuddet
på statsbudsjettet. Nysaldert budsjett viser nå et
oljekorrigert underskudd på 80 648 mill. kroner. Det foreslås
at det tilbakeføres nok midler til å dekke det
oljekorrigerte budsjettunderskuddet i nysaldert budsjett for 2004. Samlet
sett foreslås derfor overføringen fra Statens petroleumsfond økt
med 12 896 mill. kroner i denne proposisjonen, til 80 648 mill.
kroner.
Komiteen viser til at det etter
at proposisjonen er lagt frem, ved Stortingets behandling av Innst.
S. nr. 54 (2004-2005) fra familie-, kultur og administrasjonskomiteen,
er redusert 2,1 mill. kroner under kap. 1582 post 30 som følge
av en inkurie i St.prp. nr. 23 (2004-2005). Komiteen foreslår
derfor å redusere kap. 5800 post 50 med 2,1 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet, viser til behandlingen av
Innst. S. nr. 42 (2004-2005) om "Prosjekt 46664 Tromsø"
og til merknad under avsnitt 3.3.8 over, og foreslår å øke
kap. 5800 post 50 med 6 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til sitt forslag i kapittel 4 om å bevilge
75 mill. kroner til tiltak for å bedre situasjonen i Finnmark. Flertallet foreslår
at dette dekkes inn ved økt bevilgning fra kap. 5800 post 50.
På denne bakgrunn foreslår flertallet å øke
kap. 5800 post 50 med 6 mill. kroner.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5800 | | Statens petroleumsfond
(jf. kap. 2800) | |
| 50 | Overføring fra
fondet, forhøyes med | 12 974 900 000 |
| | fra kr 67 752 000 000 til
kr 80 726 900 000" | |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser
til sitt forslag i kapittel 4 om å bevilge 150 mill. kroner
til en tiltaksplan for kyst-Finnmark. Konsekvensene av dette forslaget
er at kap. 5800 post 50 øker med 150 mill. kroner utover
Regjeringens forslag.
Disse medlemmer viser videre
til sine respektive merknader under avsnittene 3.1.1. og 3.2.2 over,
hvor konsekvensen er at kap. 5800 post 50 øker med 1,2
mrd. kroner utover Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5800 | | Statens petroleumsfond
(jf. kap. 2800) | |
| 50 | Overføring fra
fondet, forhøyes med | 14 172 000 000 |
| | fra kr 67 752 000 000 til
kr 81 929 000 000" | |
Bevilgningen knyttet til statslånemidler
er en saldering av statsbudsjettets inntekter og utgifter inkludert lånetransaksjoner.
Bevilgningen motsvarer dermed statsbudsjettets brutto finansieringsbehov.
Ved at nysaldert budsjett viser et samlet brutto finansieringsbehov
på 44 263 mill. kroner foreslås samme beløp bevilget
på kapittel 5999.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.