I proposisjonen blir det foreslått å avvikle
den avgrensa eineretten Posten Norge AS (Posten) har til å formidle
postsendingar. Samferdselsdepartementet foreslår å gjennomføre
avviklinga frå 1. januar 2007.
For at prosessen skal vere føreseieleg
for Posten, dei tilsette i selskapet, andre postoperatørar
og brukarane, bør det så tidleg som råd
fastsetjast ein endeleg dato for å avvikle eineretten.
På bakgrunn av dette blir det bede om at Stortinget samtykkjer
i at det blir fastsett ein dato for å avvikle eineretten
allereie no.
Føremålet med å avvikle
eineretten er å fremje politiske målsetjingar
om eit landsdekkjande tenestetilbod av gode og rimelege posttenester
ved å leggje til rette for auka konkurranse i postmarknaden.
Samferdselsdepartementet gjer ingen forslag
om å endre nivået på dei samfunnspålagde
landsdekkjande tenestene. Dette gjeld blant anna krav om å levere
ut post seks gonger i veka, plikt til å levere brev og
pakkar inntil 20 kilo, og spesifiserte krav til framsendingstider og
tilgjenge. Krav om einingsporto, som i dag gjeld for einerettssendingar,
blir ført vidare for enkeltsendingar (typisk er brev som
blir lagde i raude og gule innsamlingspostkasser).
Samferdselsdepartementet vil uavhengig av prosessen
knytt til å avvikle eineretten til Posten vurdere tiltak
som om mogleg kan betre framsendingstidene i Nordland, Troms og
Finnmark.
Ved endringar i postlova i 2003 (endringslov
nr. 51/2003, i kraft 1. juli 2003) blei det fastsett ein
plan for å gradvis redusere den eineretten Posten har til å formidle
postsendingar, utan at det blei fastsett ein dato for når
eineretten skulle avviklast endeleg. Lovendringane førte
med seg at einerettsområdet frå 1. juli 2003 omfattar
lukka adressert brevpost med vekt under 100 gram og med pris inntil
tre gonger grunntaksten for eit prioritert brev i første
vektklasse (20 gram). Frå 1. januar 2006 blir einerettsområdet
redusert ytterlegare til sendingar med vekt inntil 50 gram og med
pris inntil to og ein halv gonger grunntaksten. Lovendringane gjennomførte
nødvendige endringar som følgje av eit nytt EU-direktiv
på området.
Ved høyringa og da lovforslaget blei
behandla, gav fleire uttrykk for at ein burde påskunde å avvikle
eineretten i høve til EU-direktivet, og at det burde fastsetjast
ein dato for når postmarknaden skulle vere fullt ut opna
for konkurranse. Samferdselsdepartementet sette på bakgrunn
av dette i gang eit større utgreiingsarbeid knytt til alternativ
til - og konsekvensar av - å redusere den eineretten Posten
har ytterlegare. Utgreiingsarbeidet danna grunnlag for at Samferdselsdepartementet
i mai 2004 sende på alminneleg høyring eit forslag
om å avvikle eineretten til Posten frå 1. januar 2007.
I tillegg til dei departementa og styringsorgana
det gjeld, blei forslaget sendt på høyring til
fylkeskommunane, operatørar og interesseorganisasjonar,
jf. nærare omtale i kap. 2 i proposisjonen.
Departementet har fått 38 høyringssvar.
Dei fleste høyringsinstansane er positive eller nøytrale
til forslaget om å avvikle eineretten til Posten. Somme
stiller spørsmål om eineretten bør avviklast
så tidleg som i 2007. Eit fåtal av høyringsinstansane,
særleg arbeidstakarorganisasjonane, er skeptiske til forslaget,
og meiner blant anna at dette kan få uheldige konsekvensar
for distrikta og for Posten.
Det er brei semje om at ein ved avviklinga av
eineretten, ikkje bør endre krava til dei leveringspliktige tenestene.
Dei aller fleste høyringsinstansane meiner også at
prinsippet om einingsporto bør førast vidare.
Den overordna målsetjinga på postområdet
er å sikre landsdekkjande formidlingstilbod av posttenester
til rimelege prisar og til god kvalitet. Føremålet
er nedfelt både i postlova og i konsesjonen til Posten.
Tradisjonelt har reglar i postlovgjevinga om avgrensa
monopol på framsending av postsendingar teke hand om målsetjinga.
Monopolet er knytt til å formidle vanleg brevpost. Einerettsområdet
er dei seinare åra gradvis blitt avgrensa gjennom lovendringar.
Regjeringa vil ved ei avvikling av eineretten
til Posten føre vidare den overordna målsetjinga
om å sikre eit godt og likeverdig posttilbod.
Generelt går Regjeringa ut i frå at
konkurranse stimulerer til effektivitet og innovasjon, noko som
igjen kjem kundane til gode gjennom eit breiare og meir kundetilpassa
tenestetilbod til så låge prisar som mogleg. Samferdselsdepartementet
meiner at dette også gjeld i postmarknaden. Det monopolet
Posten har hatt, er allereie dei seinare åra blitt innskrenka.
Det er dokumentert betydelege resultatforbetringar og at kundane
er meir nøgde med selskapet. Samferdselsdepartementet legg
til grunn at den auka konkurransen - og forventningar om at eineretten
blir avvikla på sikt - har gjort sitt til den positive
utviklinga.
Forslaget i proposisjonen er i tråd
med utviklinga på samferdselsområdet elles. Avviklinga
av monopol som er gjennomført på for eksempel
luftfarts- og telekommunikasjonsområdet, har vist kva fordelar
konkurranse kan føre med seg som middel for å fremje
kvalitet og innovasjon. Erfaringar frå andre land (først
og fremst Sverige og New Zealand) indikerer at effektiviteten i
tidlegare nasjonale postselskap har auka etter at einerettane blei
avvikla. Sjølv om den direkte konkurransen ikkje kjem til å auke
vesentleg, fører tenester basert på ny teknologi,
tilbod av nisjeprodukt og eksterne konkurransekrefter til at den
reelle konkurransen om postkundane har auka og kjem til å auke.
Stordriftsfordelane i postsektoren knyter seg
først og fremst til å levere ut post i distrikta.
Postverksemd kan også kombinerast med anna verksemd. På ein
del område ligg tilhøva såleis betre
til rette for konkurranse i postmarknaden enn på andre
område der tidlegare monopolrettar er oppheva.
I Tyskland og Nederland er det lagt vekt på omsynet til
resiprositet (gjensidig verknad) ved at planlagd avvikling av eineretten
i postmarknaden er gjord på vilkår av at heimemarknadene
i andre land blir opna tilsvarande. Samferdselsdepartementet meiner
at dette omsynet ikkje veg tungt når ein vurderer kva tid
den norske postmarknaden skal opnast for konkurranse. For norske
styresmakter er det sentralt å sikre at ein får reell
konkurranse - også frå utanlandske operatørar
- ved avvikling av eineretten. Dersom Posten ikkje får konkurranse,
kan ein risikere at selskapet tek for høg pris på produkta
sine.
På bakgrunn av stordriftsfordelar knytte
til å levere ut post i distrikta og forventa lågare
etterspurnad etter brevtenester, er det sannsynleg at konkurransen
særleg kjem i bedriftsmarknaden og for post som blir levert
ut i tettbygde strok. Samferdselsdepartementet ventar at marknaden
for enkeltsendingar ikkje kjem til å bli utsett for konkurranse
i stor grad. Det kjem til å bli sett i verk tiltak for å sikre
at manglande konkurranse i enkelte delmarknader ikkje fører
til eit dyrare posttilbod enn i dag. For post som blir levert ut
i spreidd busette område, meiner Samferdselsdepartementet
at Posten mest sannsynleg kjem til å halde på den
sterke stillinga. Det vil vere viktig å vurdere tiltak
som sikrer at den dominerande aktøren ikkje misbruker si
markedsmakt på ein uheldig måte for samfunnet.
For dei områda der Posten held fram i ei dominerande stilling, er
det sentralt for Samferdselsdepartementet å sikre at servicenivået
i dag blir ført vidare eller betra. Tiltak kjem til å bli
sette i verk for å sikre brukarane mot urimelege prisforskjellar.
Samferdselsdepartementet legg til grunn at lokal konkurranse
kan byggje på distribusjonsnett som allereie eksisterer.
Postmarknaden er ein nødvendig del
av informasjons- og kommunikasjonsmarknaden, og har ei viktig rolle
ved å medverke til næringsutvikling, handel og økonomisk
vekst. Nettverka i postsektoren (innsamling, transport og utlevering)
kan nyttast til eit breitt spekter av verdiaukande tenester, ikkje
minst når det gjeld å fremje utviklinga av elektronisk
handel og forretningsdrift. Postmarknaden er også viktig
for å utvikle ein kunnskapsbasert økonomi,
i Noreg og i andre land. I framtida kjem det til å vere
betydeleg rom for å hente synergieffektar i skjeringspunktet
mellom sektorane post, telekommunikasjon og IT.
Posten har ein marknadsdel på rundt
85 pst. av den norske postmarknaden rekna ut frå omsetjing.
På marknaden for adresserte sendingar (som delvis er omfatta av
einerett) har Posten ein marknadsdel i Noreg på nesten
100 pst. Innanfor marknaden for uadresserte sendingar har Posten
ein marknadsdel på cirka 80 pst.
Med over 1 500 salsstader har Posten det største
og mest finmaska salsnettet (av postperatørar) i Noreg,
og pliktar å levere post til nesten alle husstandar seks dagar
i veka.
Post- og teletilsynet har vurdert utviklinga
i den norske postmarknaden i 2003 (utviklingsrapport for Posten
2003). Post- og teletilsynet vurderer utviklinga i hovudsak som
positiv, og meiner at Posten har oppfylt konsesjonsvilkåra.
Auka konkurranse, særleg frå elektronisk
kommunikasjon, har saman med den økonomiske nedgangen i verda
dei siste åra hatt negative effektar på den globale postmarknaden.
Brevpost genererer framleis hovudtyngda av omsetninga
hos postoperatørane.
Internasjonalt ventar ein at postselskapa aukar
inntektene sine frå pakke- og logistikksegmentet i den femårsperioden
som kjem. Ein ventar at vekst i internasjonal handel og elektronisk
handel kjem til å få følgjer for pakketrafikken,
og dessutan reklame- og ekspressegmentet. Vidare reknar ein med
at den internasjonale posttrafikken totalt sett kjem til å auke
kraftig fram mot 2010 på grunn av auka forretningsverksemd
og vekst i fleire utviklingsland. Dette opnar nye marknadsutsikter
for postselskapa i industrialiserte land.
Postmarknadene i Noreg og fleire andre land
er prega av globalisering, rask teknologisk utvikling, avvikling av
einerettar, utvisking av bransjeskilje og dessutan konsolidering
og alliansebygging.
Fleire land har sett i verk reformer i postsektoren
for å møte utfordringane som kjem i framtida.
Søkjelyset er blant anna retta mot å restrukturere
føretaka frå nasjonale monopolselskap til kommersielle
bedrifter.
Postselskapa i dei industrialiserte landa bruker
meir og meir nye former for partnarskap, alliansar, oppkjøp og
samanslåingar som strategiske verktøy.
Strukturendringane grip også inn i
Norden, og dei store logistikkleverandørane er sterkt til
stades i Noreg gjennom partnarar og/eller dotterselskap.
Posten har prøvd å møte utfordringane
i framtida gjennom fleire strukturelle og organisatoriske endringar.
For å konsentrere seg meir om kjerneverksemda
i selskapet har Posten skilt ut fleire støtte- og servicefunksjonar
i eigne einingar. Salsnettet er lagt sterkt om, der det å redusere
talet på postkontor og å innføre Post
i butikk har vore i fokus. Lokalomdeling og landpostteneste er også restrukturert.
Også sorteringsnettet har gjennomgått strukturendringar
og automatisering.
Også dei andre aktørane i
den norske postmarknaden har sterk merksemd på effektiv
drift, forretningsutvikling, utvikling av tenestespekteret, servicenivået
og strategiske alliansar.
Postselskap verda over tek i bruk ny teknologi,
særleg elektroniske medium/elektronisk kommunikasjon, for å betre
servicen og utvikle nye tenester. Tenestetilbodet blir stadig meir
variert.
Også aktørane i den norske
postmarknaden arbeider aktivt med å utvikle fleire nye
tenester for å møte utfordringane i framtida.
I samarbeid med dotterselskapet ErgoGroup har Posten blant anna
utvikla teknologi og løysingar for å ta vare på behovet
for sikker elektronisk kommunikasjon (elektronisk ID), og dessutan
elektronisk fakturabehandling (eFaktura).
Postlova (lov 29. november 1997 nr. 73 om formidling
av landsdekkende postsendinger) gjeld formidling av postale basistenester
som skal vere tilgjengelege over heile landet.
Postlova gjev Posten einerett til å formidle
visse typar postsendingar regelmessig mot vederlag. Dei sentrale
avgrensingskriteria for einerettsområdet er pris og vekt
på sendinga. Fram til og med 31. desember 2005 omfattar
eineretten sendingar med vekt inntil 100 gram og med pris inntil
tre gonger grunntaksten for eit brev i første vektklasse
(20 gram). Frå og med 1. januar 2006 omfattar eineretten
sendingar med vekt inntil 50 gram og med pris inntil to og ein halv
gonger grunntaksten.
Gradvis avvikling av eineretten til Posten er
i samsvar med pliktene Noreg har etter EØS-avtalen.
EØS-avtalen forbyr statsstøtte
i alle former som vrir eller trugar med å vri konkurransen
ved å gje fordelar til enkelte føretak eller produksjonen
av enkelte varer dersom støtta påverkar samhandelen
mellom avtalepartane.
Europaparlaments- og rådsdirektiv (97/67/EF)
blei endra 10. juni 2002, da EU fastsette direktiv 2002/39/EF
om å opne for enda meir konkurranse i marknaden for posttenester.
Postdirektivet er implementert i norsk rett ved endringar i postlova,
postforskrifta og i konsesjonen til Posten.
Medlemslanda står fritt til å avvikle
einerettane på postområdet raskare (eller i fleire
marknader) enn det direktivet pålegg dei. Kommisjonen har
til no fokusert på å sikre at alle medlemslanda
gjennomfører pliktene som postdirektivet pålegg
dei, og det er ikkje gjeve føringar for korleis dei nasjonale
regelverka bør formast ut, dersom prosessen med å opne
postmarknadene for konkurranse blir forsert i høve til
minstekravet i EU.
Det å avvikle resterande einerettar
på postområdet gjer det nødvendig med
ei ny postlov. Samferdselsdepartementet tek sikte på å leggje
fram eit lovforslag om korleis ein skal regulere ein postmarknad
utan einerettar, våren 2006.
Ein må vidareføre og utvikle
reglar som sikrar brukarane eit godt og rimeleg tilbod av posttenester;
i dette ligg også krav til servicenivå, behandling
av personopplysningar, klageordningar, erstatningsreglar ved skade
eller ved bortkomne sendingar m.m. Regelverket skal ta vare på brukarinteresser
og sikre konkurranse på like vilkår. Det kjem
til å bli lagt avgjerande vekt på å sikre
alle forbrukarar og bedrifter i heile landet tilgang til dei samfunnspålagde
posttenestene. For å oppnå dette treng ein eit
godt, enkelt og framtidsretta regelverk.
Samferdselsdepartementet tek sikte på å gå gjennom modellen
for statleg kjøp, for blant anna å sikre at han er
i tråd med nyare praksis frå EU-domstolen og EU-kommisjonen
på statsstøtteområdet. Det er viktig
at ein når ein finansierer ulønsame tenester ikkje
overkompenserer, noko som kan gje grunnlag for kryssubsidiering
til område som Posten tilbyr i konkurranse med andre operatørar.
Samferdselsdepartementet meiner det er viktig
at det nye regelverket, tilpassa ein postmarknad med konkurranse,
er på plass før ein avviklar eineretten. Det er hovudårsaka
til at ein ikkje bør avvikle eineretten før 1. januar
2007. Samferdselsdepartementet meiner dette også sikrar
at Posten og andre postoperatørar får tid til å bu
seg på konkurranse. Styresmaktene kjem i prosessen til å dra
nytte av erfaringar med parallell regelverksutvikling i andre land
som er i ferd med å avvikle, eller som har avvikla, eineretten
på postområdet. Dette gjeld land som Sverige,
Storbritannia, Nederland, Tyskland, Sverige og Estland.
Dei landa som har opna eller er i ferd med å opne
opp postmarknaden heilt eller delvis ut over minstekravet i EU,
har valt ulike måtar å gjennomføre marknadsopninga
på. Storbritannia har valt å utforme eit detaljrikt og
komplekst reguleringssystem, mens det verkar som om land som Nederland
og Sverige har overlate fleire spørsmål til marknadsaktørane
(såkalla "light-touch"-regulering).
Samferdselsdepartementet ønskjer å føre
vidare reglar som sikrar brukarane eit godt, rimeleg og landsdekkjande
tilbod av posttenester. Blant anna kjem ein til å måtte
stille krav til servicenivå og framsendingstider, behandling
av personopplysningar, erstatningsreglar ved skade og
tap av sendingar og krav om grunnleggjande banktenester i landsdekkjande
post-ekspedisjonsnett. Regjeringa ønskjer å føre
vidare eit krav om omdeling seks dagar per veke, og dessutan føre
vidare eit krav om geografisk einingsporto for enkeltsendingar (typisk
er brevpost som blir lagd i innsamlingspostkasser.
Dei sentrale pilarane i postlovgjevinga i dag
er postlova og konsesjonen til Posten. Departementet kjem på sikt
til å vurdere å forlate konsesjon som styringsverktøy
og i større grad enn i dag bruke forskrift. I ein tidleg fase
etter marknadsopninga blir det likevel naturleg å føre
vidare krava til dei leveringspliktige tenestene i konsesjonen til
Posten. For å fremje konkurranse på like vilkår
mellom operatørane kjem ein til å vurdere å endre
andre regelverk enn postregelverket.
Uavhengig av prosessen knytt til å avvikle
eineretten til Posten vil Samferdselsdepartementet vurdere regulatoriske
tiltak som om mogleg kan betre framsendingstidene i Nordland, Troms
og Finnmark.
I Ot.prp. nr. 82 (2001-2002) om tilbod av grunnleggjande
banktenester gjennom ekspedisjonsnettet til Posten Norge AS (jf.
lov 21. juni 2002 nr. 44) er det uttalt at det på sikt
bør vurderast om ein for eksempel kan avgrense dei pliktene
Posten har til å tilby grunnleggjande banktenester til
dei delane av ekspedisjonsnettet som ligg i geografiske område
der det ikkje er tilbod om grunnleggjande banktenester gjennom andre kanalar.
Spørsmålet blei vurdert i siste eigarmelding, St.meld.
nr. 11 (2003-2004). Samferdselsdepartementet meiner at ein må vurdere
spørsmålet om å endre kravet på bakgrunn
av den teknologiske utviklinga, utviklinga i bankmarknaden og endringane
i kundebehova. Samferdselsdepartementet tek sikte på at
spørsmålet skal vurderast breitt og leggjast fram
for Stortinget.
I lovforslaget som blir fremja før
eineretten blir avvikla, kjem ein til å drøfte
nærare problemstillingane knytte til å gje tilgang
til Posten (dominerande aktør) sitt nett og tilhøvet
mellom å bruke sektorspesifikk og generell konkurranseregulering
av postmarknaden.
Gjeldande konsesjon for Posten stiller krav
til at ein skal tilby dei leveringspliktige tenestene til kostnadsbaserte
prisar på objektive, oversiktlege og ikkje-diskriminerande
vilkår.
Konsesjonen som gjeld for Posten, stiller også krav om
produktrekneskap. Produktrekneskapen skal vise at prisane på dei
samfunnspålagde tenestene er kostnadsbaserte, og at det
ikkje skjer ulovleg kryssubsidiering mellom tenester utanfor og
innanfor einerettsområdet.
I ein postmarknad med fleire aktørar
vil det vere eit press for å setje prisen på tenestene
i samsvar med kostnadene som ligg under.
Samferdselsdepartementet meiner at det kan vere
eit veleigna verkemiddel å innføre maksimalprisar
for å motverke moglege urimelege prisforskjellar, i tillegg til
krav om geografisk einingsporto. Maksimalprisar skal vere med på å hindre
urimelege prisaukar i distrikta og fungere som eit sikringsnett
i tilfelle prisane blir urimeleg høge for forbrukarane.
Det er føremålstenleg at operatørar
med leveringsplikter, det vil seie Posten, blir pålagt
krav om maksimalprisar.
Einingsportoprinsippet blei først lovfesta
i Noreg i 1999, men har røter heilt tilbake til da frimerket
blei innført på midten av 1800-talet. Kravet om
einingsporto i postlova § 5 er avgrensa til å gjelde
for sendingar innanfor einerettsområdet, det vil seie brev
under 100 gram fram til 31. desember 2005 og brev under 50 gram
frå 1. januar 2006.
Einingsporto kjem til å bli ført
vidare for enkeltsendingar (typisk er brev som i dag blir lagde
i gule og raude innsamlingspostkasser). I tillegg kjem ein til å vurdere å innføre
maksimalprisordningar. Det kjem framleis til å bli stilt
krav om å omdele post seks dagar i veka.
Samferdselsdepartementet ønskjer ikkje
at kravet om einingsporto skal utvidast til å gjelde for
alle leveringspliktige tenester (brev og pakker opp til 20 kilo).
Samferdselsdepartementet legg til grunn at einingsportoen
bør avgrensast ved ei vektgrense som i dag. Ved avvikling
av eineretten vil Samferdselsdepartementet også vurdere å setje
ei grense for talet på sendingar som kravet om einingsporto
skal gjelde for.
Samferdselsdepartementet ønskjer at
krav om einingsporto, uavhengig av kva for kriterium ein gjev ei
slik regulering, blir ført vidare i lovform kombinert med
konsesjonskrav.
Statleg kjøp av samfunnpålagde,
ulønsame posttenester i Noreg er eit viktig verkemiddel
for å sikre like tenester til heile landet. Posten er pålagd å levere
slike tenester gjennom konsesjonsreglane, seinast da konsesjonen
blei fornya i 2001. Føremålet med konsesjonen er å sikre
eit landsdekkjande tilbod av posttenester til rimeleg pris og av
god kvalitet. Meirkostnadene ved å levere samfunnspålagde
tenester blir dekt gjennom det eventuelle einerettsoverskotet Posten
får, og statleg kjøp av bedriftsulønsame
posttenester.
Ein kan finansiere samfunnspålagde
posttenester over statsbudsjettet (direkte overføringar
eller statleg kjøp), eller gjennom ein fondsmekanisme.
Samferdselsdepartementet tek sikte på at
samfunnspålagde ulønsame posttenester blir finansierte
som i dag ved direkte statlege overføringar gjennom ordninga
med statleg kjøp. På sikt blir det også naturleg å vurdere
alternativ til statleg kjøp.
Aktuelle alternativ er å la fleire
postoperatørar konkurrere om å tilby ulønsame
tenester (anbod) eller påleggje operatørane å finansiere
ulønsame tenester gjennom fondsfinansiering (såkalla
USO-fond). Både USO-fond og anbod føreset auka
konkurranse i høve til i dag.
Behovet for statleg kjøp etter at eineretten
til Posten er avvikla blir påverka av fleire faktorar,
og det er vanskeleg å gje konkrete prognosar for utmålinga.
Samferdselsdepartementet går ut ifrå at behovet
kjem til å vere relativt stabilt dei næraste åra.
På lengre sikt vil det blant anna bli påverka
av konkurransegrad, framtidige servicekrav og prising av samfunnspålagde
tenester, og dessutan modellen for korleis ein skal rekne ut meirkostnadene
ved å levere slike tenester, og eventuell innføring
av alternative kjelder for å finansiere desse tenestene.
Når fleire nye aktørar har etablert seg i marknaden,
kan det vere aktuelt å vurdere alternative kjelder til å finansiere
samfunnspålagde ulønsame posttenester, for eksempel
fondsfinansiering. Det kan også vere aktuelt å vurdere å lyse
ut dei samfunnspålagde tenestene på anbod, nasjonalt
eller regionalt.
For å leggje til rette for auka konkurranse
i tidlegare monopoliserte sektorar har ein på andre sektorar
stilt krav om at andre tilbydarar skal ha tilgang til infrastrukturen
til dominerande operatør (tilgangsregulering).
I den grad Posten kontrollerer eit naturleg
monopol, for eksempel utlevering av post i distrikta, kan det vere samfunnsmessig
lønsamt å sikre andre aktørar tilgang til
dette ved hjelp av regulatoriske verkemiddel. Dette kan gjere det
lettare for nye operatørar å konkurrere med Posten,
som allereie er godt etablert på postmarknaden, samt vere
med på å auke konkurransen i dei lønsame
delane av marknaden. På den andre sida fører tilgangsregulering
til administrative utgifter for operatørane og for styresmaktene
samt fare for langvarige prosessar. Samferdselsdepartementet kjem
derfor til å vurdere nøye i kva grad ein treng
tilgangsregulering. Ved utforminga av reguleringa, vil ein leggje
vekt på å finne løysingar som fremmer
aktøranes insentiv til sjølv å avtale
vilkåra for tilgang til dominerande aktørs nett.
Det å bruke tilgangsregulering er på mange
måtar komplisert. Det er blant anna ei regulatorisk utfordring korleis
ein skal definere og avgrense eit "nett" i postsektoren, og dessutan
kvar, på kva vilkår og for kva tenester ein skal
gje tilgang. Samferdselsdepartementet meiner at ein mogleg regulatorisk
modell for tilgangsreglar på postsektoren er den som blir
brukt i lov 4. juli 2003 nr. 83 om elektronisk kommunikasjon (ekomlova)
kapittel 4, som seier at ein tilbydar med sterk marknadsstilling
har plikt til å komme til møtes "enhver rimelig
anmodning om tilgang til nettet".
Samferdselsdepartementet tek ikkje sikte på å gjere strukturelle
tilpassingar før eineretten blir avvikla, men vil drøfte
dette nærare i odelstingsproposisjonen om ny postlov. Ein
må vurdere fragmentering av infrastrukturen på denne
måten for å fremje konkurranse opp mot det verditapet
dette fører med seg for Posten som selskap og samfunnet
som heilskap.
Andre former for tilgang til postal infrastruktur
enn distribusjonsnettet kan vere tilgang til postnummer, postboksar/utleveringspostkasser
og adresseendringsregister. Ein bør sikre tredjepartar
tilgang til annan postal infrastruktur på ein enkel og
ikkje-diskriminerande måte.
I ein postmarknad med fleire operatørar
er det slik Samferdselsdepartementet ser det ønskjeleg å sikre
at alle operatørar har tilgang til oppdaterte adresser.
For å oppnå dette kan det vere aktuelt å opprette
eit felles adresseregister etter svensk modell. Eit aksjeselskap ått av
Posten Sverige og andre postselskap i fellesskap forvaltar adresseregisteret
i Sverige.
Forslaget om å avvikle eineretten til
Posten frå 1. januar 2007 får ikkje vesentlege
administrative konsekvensar.
Forslaget opnar for at ein vurderer å endre
modellen for statleg kjøp, eller at ein tilpassar han marknadssituasjonen
i framtida. Forslaget legg også opp til at ein skal vurdere
alternative finansieringskjelder til statleg kjøp av ulønsame
posttenester.