Kapittel 3 i meldingen drøfter drivkrefter
bak utviklingen i verdiskaping og inntekt. Høy årlig
vekst i verdiskaping pr. innbygger har vært det normale
i Norge og andre vestlige land de siste 150 årene. Gjennom denne
perioden har Norge beveget seg fra en plass under midten av inntektsfordelingen
i den vestlige verden til en plass nær toppen. Det er likevel
ingen selvfølge at den høye veksten i inntekt
og velstand vil la seg videreføre. Det er blant annet lett å peke
på eksempler der midlertidig rikdom knyttet til ikke-fornybare
naturressurser har svekket viljen til å føre en
politikk som støtter opp under verdiskapende virksomhet.
Rike energiressurser har satt preg på næringsmønsteret
i Norge, og ga under industrireisingen i siste halvdel av 1800-tallet
og første halvdel av 1900-tallet et markert bidrag til
vekst i norsk økonomi. I dag står oljevirksomheten
i en særstilling, med ekstraordinær høy avkastning
på innsats av arbeid og kapital. Siden næringen
utnytter en ikke-fornybar ressurs, er det varige bidraget til inntektsskapingen
langt mindre enn det sektorens nåværende andel
av nasjonalproduktet gir inntrykk av. På lang sikt er det
derfor først og fremst vekstevnen i fastlandsøkonomien
som vil bestemme velferdsutviklingen i Norge.
Både norske og internasjonale erfaringer
underbygger at forbedringer i vår evne til å utnytte
ressursene har vært hoveddrivkraften bak vekst i inntekt
pr. innbygger. Å opprettholde samme vekst i nyskaping og kunnskapsnivå de
neste 50 årene som i de foregående 150, kan by
på utfordringer. Gode institusjoner for å løse
konflikter og beskytte eiendomsrettigheter, velfungerende finansmarkeder,
en stabilitetsorientert og bærekraftig makroøkonomisk
politikk, bredt internasjonalt økonomisk samkvem og satsing
på forskning og utdanning av høy kvaliteter kan
legge et godt grunnlag for å lykkes.
De siste hundre årene har befolkningsutviklingen
i Norge gjennomgående vært preget av økende
levealder og fallende fødselsrater. Økt andel
av befolkningen i yrkesaktiv alder og vekst i yrkesaktiviteten har
gjennom de siste 30-40 årene bidratt til at arbeidsinnsatsen
pr. innbygger bare har avtatt moderat, til tross for betydelig nedgang
i gjennomsnittlig arbeidstid. Med en stabilisering av fruktbarheten
på dagens nivå og fortsatt økt levealder,
vil andelen eldre i befolkningen øke raskt utover i dette århundret.
Dette trekker i retning av at befolkningen i yrkesaktiv alder gradvis
vil avta som andel av totalbefolkningen. Med utflating i yrkesdeltakingen
på dagens internasjonalt sett høye nivå,
vil arbeidsinnsatsen pr. innbygger gå ytterligere noe ned
framover, selv om fallet i gjennomsnittlig arbeidstid stopper opp.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, viser til at det først og fremst er
vekstevnen i Fastlands-Norge som er avgjørende for velferdsutviklingen
i Norge framover. Hoveddrivkraften bak vår velstandsutvikling har
vært vår evne til å utnytte våre
ressurser. Det er denne politikken vi må bygge videre på.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Norge de siste
150 årene har beveget seg fra en plass under midten av
inntektsfordelingen i den vestlige verden til en plass nær
toppen. Rike energiressurser, og i dag særlig oljevirksomheten,
har sikret Norge en betydelig velstandsutvikling.
Disse medlemmer understreker
likevel at det først og fremst er vekstevnen i fastlandsøkonomien som
vil bestemme den fremtidige velferdsutviklingen i Norge, og at politikken
fremover derfor må legge til rette for å opprettholde
og forbedre vår evne til å utnytte knappe ressurser,
tekniske og organisatoriske nyvinninger, økt kunnskap og
bedre kapitalutstyr. Disse medlemmer vil særlig
fremheve at gode institusjoner for å løse konflikter
og beskytte eiendomsrettigheter, velfungerende kapitalmarkeder,
en stabilitetsorientert og bærekraftig makroøkonomisk politikk,
bredt internasjonalt økonomisk samkvem og satsing på innovasjon,
forskning og utdanning vil legge et godt grunnlag for å lykkes.
Disse medlemmer viser til at
bruken av petroleumsinntekter i perioden 2001-2004 har vært
i tråd med handlingsregelen, som det var bred enighet om
ved behandling av St.meld. nr. 29 (2000-2001). I vedtaket åpnes
blant annet for økt bruk av petroleumsinntekter ved konjunkturnedgang
for å kompensere for fallende aktivitet i økonomien,
og ved uventet fall i verdien av Petroleumsfondet. Disse
medlemmer mener at det ikke er grunnlag for tvil om at handlingsregelen
har vært førende for finanspolitikken, og viser
til at Regjeringens budsjettopplegg har gitt handlingsrommet for pengepolitikken.
Disse medlemmer viser til arbeidstilbudet
som en av våre viktigste innsatsfaktorer, avhenger av befolkningens
størrelse og sammensetning, yrkesdeltagelse og arbeidstid. Disse
medlemmer viser til at befolkningsutviklingen i Norge gjennomgående
har vært preget av økende leveralder og fallende
fødselsrater. Med utflating i yrkesdeltagelsen på dagens
internasjonalt sett høye nivå, vil arbeidsinnsatsen
per innbygger gå ytterligere ned fremover, selv om fallet
i gjennomsnittlig arbeidstid stopper opp. Dette vil stille nasjonen
overfor nye utfordringer. Samtidig må det understrekes
at BNP-veksten i perioden 1970-2003 i stor grad forklares av økt
faktorproduktivitet, ikke av økning i innsatsfaktorene
kapital og arbeidskraft. Disse medlemmer deler imidlertid
Regjeringens vurdering av at befolkningssammensetningen, herunder
andelen av befolkningen som er i yrkesaktiv alder, kan bety mye
for inntekten per innbygger og for bærekraften i de offentlige
velferdsordninger.
Disse medlemmer viser til at
arbeidstilbudet blant annet påvirkes av en rekke politisk
bestemte faktorer, herunder trygdeordninger, skattesystemet og ulike
velferdsordninger. Godt utbygde barnehager, kontantstøtte,
skolefritidsordninger og eldreomsorg, betalte permisjoner, mulighet
for fleksibel arbeidstid og deltidsordninger gir større
muligheter for å kombinere privat omsorg og lønnet
arbeid. Arbeidet med inkluderende arbeidsliv har mye å si
både for arbeidstilbudet og folketrygdens utgifter.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet understreker
at den langsiktige politikken må ha som hovedmål å sikre
arbeid for alle. Vi må ta vare på og utvikle næringer
der Norge har spesielle forutsetninger, øke og samordne
forskningsinnsatsen for å utvikle nye, kunnskapsintensive
arbeidsplasser og styrke kompetansen i arbeidsstyrken.
Disse medlemmer viser til at
befolkningsutviklingen fram mot 2050 innebærer at antall
personer i arbeidsstyrken synker i forhold til befolkningen som helhet.
Dette forsterker nødvendigheten av en politikk som legger
opp til at alle får mulighet til å delta i arbeidslivet
og bidra til verdiskapingen. Full barnehagedekning og rimelige barnehagepriser
er viktige bidrag for at både kvinner og menn kan kombinere omsorg
for barn med yrkesdeltakelse. Arbeidslivet må innrettes
slik at det også gir muligheter for dem som av ulike årsaker
ikke kan yte full arbeidsinnsats. Med en relativt mindre arbeidsstyrke,
blir det enda viktigere å utvikle et arbeidsliv med plass
for alle.
Disse medlemmer mener Regjeringen
i alt for stor grad har satset på generelle rammebetingelser
og skattelettelse, og i alt for liten grad ført en aktiv næringspolitikk
hvor ulike statlige virkemidler kan bidra til å utvikle
nye næringer og nye arbeidsplasser. Disse medlemmer mener
det er behov for en mer aktiv nærings- og distriktspolitikk
hvor vi i samspill med næringslivet kan utnytte våre
fortrinn til å skape et variert og robust næringsliv
som er internasjonalt konkurransedyktig.
Disse medlemmer viser til undersøkelsen
the International Literacy Survey som viser en klar positiv sammenheng
mellom utviklingen i kompetansenivået i befolkningen og
den økonomiske veksten. Utviklingen har vist at økt
kunnskap og forskning blir en stadig viktigere innsatsfaktor både
i produkter og tjenester. Økt satsing på utdanning,
forskning og utvikling vil derfor være viktig for å styrke
vekstevnen i norsk næringsliv. Som et lite land er det
viktig at vi konsentrerer forsknings- og utviklingsinnsatsen
til områder hvor vi har spesielle forutsetninger for å lykkes.
Disse medlemmer viser til at
Norge er rikt utstyrt med naturressurser. En stor utfordring er å forvalte
og utnytte våre evigvarende naturressurser slik at de kan
være grunnlag for økt verdiskaping. Samtidig må den økonomiske
aktiviteten skje på et bærekraftig grunnlag hvis
vi ikke skal svekke kommende generasjoners mulighet for å sikre
arbeid og velferd.
Disse medlemmer viser til at
våre store olje- og gassressurser har gitt grunnlag for
utviklingen av en helt ny næringsgren i Norge og sikret
store inntekter til samfunnet. Utfordringen knyttet til omplasseringen
av olje- og gassformuen til en finansiell formue ligger i å forhindre
at en tidsbegrenset inntektsvekst fører til at vårt
konkurranseutsatte næringsliv svekkes.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at det er bred enighet om handlingsregelen for innfasing av
de økte olje- og gassinntektene i Norges økonomi.
I perioden 2002-2004 har bruken av oljeinntekter ligget betydelig
over det handlingsregelen tilsier. Når den økonomiske
veksten nå tar seg opp, må derfor bruken av oljepenger
reduseres ned mot det nivå handlingsregelen forutsetter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Senterpartiet og Kystpartiet viser til langtidsprogrammet
1958-1961 hvor daværende regjering ga uttrykk for følgende:
"Norge må dekke både oljeforbruket
og størsteparten av kull- og koksforbruket ved import. […] Veksten
i det samlede energiforbruket har imidlertid ført til at utgifter
til brenselsimport har økt sterkt. […]
Oljeforbruket
i vårt land ble nesten sjudoblet fra før krigen
og frem til 1955. Prognoser som er utarbeidet, viser en økning
i landets oljeforbruk på anslagsvis 60 % fra
1955 til 1965. Det skulle bety en økning på om
lag 20 % i programperioden. En slik vekst i landets oljeforbruk,
vil komme til å kreve sterkt økte valutautgifter."
Dette illustrerer hvor vanskelig det er å spå om
fremtiden. Regjeringen hadde ingen anelse om de enorme oljeforekomstene
Norge hadde og som skulle danne grunnlaget for en enorm vekst i
levestandard og verdiskapning i årene fremover. Riktignok
har funnet av store oljeforekomster vært svært
gunstig for Norge, og dermed gitt helt andre muligheter enn datidens
prognoser skulle tilsi.
I langtidsprogrammet 1966-1969 skrev daværende regjering:
"Regjeringen legger opp til en politikk i perioden 1966-1969
som har som mål å komme frem til en vekst i den
samlede produksjonen i landet på 20 prosent. […] Det
svarer til en fordobling av nasjonalproduktet i løpet av
15 år. […] Regjeringen tar fortsatt
sikte på betydelig kapitalimport for å fremme
rask utbygging av landet."
Det fremstår som et paradoks for disse
medlemmerat datidens politikere
hadde en helt annen vilje til å satse for å videreutvikle
velferdssamfunnet enn det som synes å være tilfelle
i dag. I dag fremstår det som nær en umulighet å utnytte
det enorme potensial vår rikdom har gitt oss til å legge
forholdene bedre til rette for vekst og verdiskapning. Vår
rikdom har kanskje blitt vårt største problem.
I samme langtidsprogram fremkom følgende:
"I de første 15 årene siden 1945
var det en langtidstendens i retning av at den yrkesaktive befolkning
var synkende i forhold til tallet på barn og gamle. I første halvdel
av 1960-årene har det vært en utvikling i motsatt
retning."
Disse medlemmer peker på at
også hovedtemaet for dagens pensjonsdebatt ikke
er ny, men en velkjent debatt som har vært kimen til bekymring
for politikere gjennom mange år.
Langtidsprogrammet 1966-1969 pekte på følgende næringspolitiske
utfordringer:
"Det produksjonsmessige underlag for landets velstandsutvikling
har hittil i stor utstrekning vært bundet til våre
naturlige rikdomskilder og fortrinn. Dette gjelder for fiske og
fiskeforedling, skogbruk og treforedling, bergverk og for elektrometallurgisk
og elektrokjemisk industri. For skipsfart har tradisjon, dyktige sjøfolk
og talentfulle ledere vært avgjørende. Men den sterke økonomiske
ekspansjon som vi har hatt i de senere år, har for en stor
del foregått i andre næringer enn der vi tradisjonelt
har hatt naturlige fortrinn. I fremtiden må ekspansjonsmulighetene
i enda større grad søkes utenfor våre
tradisjonelle virksomhetsgrenser. Både fiskerinæringen
og skogindustrien er stilt overfor en begrenset råstofftilgang.
En vekst i produksjonen på disse områder i programperioden
synes først og fremst å måtte baseres
på bedre utnytting av råstoffgrunnlaget ved høyere
foredling av produktene. […]. Grunnlaget
for en stor del av vår industrielle ekspansjon har vært
vannkraften… Turistnæringen skulle ha store ekspansjonsmuligheter
og vil kunne utvikle seg til å bli en viktig næring
i flere av de økonomisk svakere utbygde strøk
av landet."
Disse medlemmer konstaterer at
den næringspolitiske debatten fortsetter i samme spor,
også i 2005.
Disse medlemmerregistrerer
at den sittende regjering vegrer seg for å definere og
utnytte de opparbeidede, naturlige og komparative fortrinn Norge
har.
Vi har altfor mange eksempler på myndighetsskapte hindre
som effektivt hindrer lokalt næringsliv fra nyetableringer,
utvidelser og videre drift.
Selv om Norge er en del av et internasjonalt
kapitalmarked, betyr ikke det at egen- og fremmedkapital er tilgjengelig
for entreprenører og små bedrifter på betingelser
som er internasjonalt konkurransedyktig. Det er reelle transaksjonskostnader
knyttet til å koble kapital og produktiv virksomhet. Disse
medlemmer er derfor opptatt av å legge til rette
for økt privat sparing og kapitaldannelse, noe som vil
kreve en omlegging av finanspolitikken.
Videre må den statlige kapital oppspart
i norske fond gjøres mest mulig tilgjengelig for norske
entreprenører og små bedrifter. Dette er likevel
ikke det samme som å formidle skattebetalernes penger til
subsidiering av privat næringsvirksomhet.
Disse medlemmer vil påpeke
viktigheten av at inntektene fra oljevirksomheten investeres der
de gir den beste avkastningen for Norges befolkning. Dette trenger
ikke nødvendigvis være i form av verdipapirer i
utlandet. Investeringer i Norge i form av infrastruktur eller immateriell
kapital i form av kompetanse kan gi en langt bedre avkastning i
form av høy, stabil og bærekraftig vekst for Norge.
Det viktige er at politikken støtter opp under verdiskapende
virksomhet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet viser til at utenlandsk kapital har lenge
hatt et anstrengt forhold til Norge, først og fremst på grunn
av uforutsigbarhet i politisk bestemte rammebetingelser. Når
man fra utsiden opplever brå skift i sentrale skattebestemmelser,
og sågar endringer med tilbakevirkende kraft, er dette
ikke tillitvekkende for investeringer i Norge. Derfor er det sentralt
at både næringspolitikken og finanspolitikken spiller
på lag.
I forhold til en mulig reform av pensjonssystemet, viser disse
medlemmer til langtidsprogrammet fra 1966-1969:
"Det er tatt sikte på å gjennomføre
folkepensjonsordningen fra 1.1.1967. Folkepensjonsordningen er foreslått
gjort obligatorisk for alle… En antar at nivået
for alderspensjoneringen bør ligge så vidt høyt
at den gjennomsnittlige pensjon for enslige og ektepar blir på om lag
2/3 av inntekten ved normal arbeidsinntekt. Uførepensjonene
vil bli fastsatt etter de samme regler som alderspensjonene."
Dette var det overordnede formål sist
man hadde en omfattende pensjonsdebatt i Norge. Disse medlemmer finner
grunn til å understreke at man til tross for helt andre
samfunnsøkonomiske forutsetninger enn i dag, hadde høye
ambisjoner for "folkepensjonsordningen". Det må fremstå som
et paradoks at vi i dag, til tross for vår enorme rikdom,
ikke har maktet å ivareta de forutsetninger og ambisjoner
som ble lagt på slutten av 1960-tallet.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Kystpartiet understreker at disse medlemmer vil
arbeide for en offensiv og fremtidsrettet næringspolitikk.
Disse medlemmer merket seg at
i World Economic Forums kåring av verdens mest
konkurransekraftige land, var fire av de seks øverste fra
Norden. Dette viser at det å løse felles oppgaver
gjennom en fornuftig organisert velferdsstat, vil være
et konkurransefortrinn for norsk næringsliv på lang
sikt. Fordelene ved å løse disse oppgavene i fellesskap
er vesentlig større enn kostnadene ved å finansiere
velferdsstaten gjennom skatteinntekter.
Disse medlemmer registrerer at
norsk næringsliv er preget av bedrifter i såkalte
lavteknologiske næringer. Men selv om bedriftene bruker
lite på forskning, er mange av bedriftene likevel
teknologisk avanserte og ofte i verdenstoppen i sin bransje. Årsaken
er at modernisering i disse næringene i første
rekke skjer gjennom innkjøp av nytt og mer moderne maskineri
og utstyr. Dette ser vi i mange store, norske næringer,
som aluminiumsindustrien, papirindustrien, treforedling, næringsmiddelindustrien,
kjemisk industri og store deler av privat tjenesteyting. Derfor
har disse medlemmer flere ganger foreslått å bedre
avskrivningssatsene fra fem til fire år, for å gjøre
det mer lønnsomt å investere i nytt og moderne
utstyr, og dermed øke moderniseringstakten og styrke konkurranseevnen
i store deler av norsk næringsliv.
Norge er allerede langt framme på en
rekke områder rundt miljøteknologi. Disse
medlemmer ønsker å styrke og utvikle disse
miljøene ved å etablere et omfattende miljøteknologiprogram
for å gjøre miljøteknologi mer lønnsomt.
Disse medlemmer viser til at
Sosialistisk Venstreparti har fått et samlet storting med
på at det skal lages et verdiskapingsprogram for fiskerinæringa. Forskerkompetanse
både på markedssida, ressurssida og teknologisida
vil være viktig å få utnyttet fisken bedre
enn i dag. En overføring av kvoter fra havfiskeflåten
til kystflåten vil også være en viktig
del av en slik plan, ikke minst for antall arbeidsplasser.
Staten har en viktig rolle å spille
for å legge til rette for innovasjon og utvikling. Derfor
foreslår disse medlemmer i hver eneste budsjettbehandling
en kraftig styrking av Innovasjon Norge. Disse medlemmer påpeker
dessuten at Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet er de eneste
partier som konsekvent foreslår forskningsbudsjetter som
ville fått Norge opp på OECD-nivå. Entreprenørskap
i skolen bør styrkes, og teknologi i skolen bør
bli et obligatorisk fag, for å styrke interessen for realfagene.
Disse medlemmer viser til at
langsiktig eierskap er viktig for grunnlaget for verdiskaping på lang
sikt. Siden private eiere ofte har vist seg å ha problemer
med å være tilstrekkelig langsiktige, er offentlig
eierskap et annet område hvor statens rolle for økonomisk
utvikling er viktig.
Begrepet "Scandinavian design" oppstod på 50-tallet,
og representerte en gullalder for design og møbelkunst
i Norden. I vår tid har eksportsuksessen Håg, sammen
med andre norske designbaserte suksesser som for eksempel Snøhetta
og Pia Myrvold, vist hvordan det er mulig å skape lønnsomhet
og spennende arbeidsplasser innen design. Men disse er unntak, og internasjonalt
gjennomslag gjennom design er det i første rekke Sverige
og Danmark som har fått til, med hjelp av gode offentlige
satsinger. Disse medlemmer går inn for å styrke
satsinga på næringsretta design.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og
Kystpartiet vil peke på betydningen av næringsutvikling
og økt verdiskaping for å opprettholde velferdssamfunnet,
bidra til høy sysselsetting og bosetting i alle deler av
landet. Disse medlemmer vil derfor ha en målrettet
politikk for næringsutvikling og verdiskaping i dagens
kunnskapssamfunn. Dette forutsetter økt satsning på forskning
og utvikling. På stimulering av entreprenørskap
og etablerervilje og utvikling av sterke næringsklynger
på områder der Norge har særskilte fortrinn.
Disse medlemmer viser til at
Senterpartiet og Kystpartiet vil arbeide for en nasjonal næringslivsstrategi
der en systematisk legger til rette for å videreutvikle
næringslivet i hele landet med utgangspunkt i naturressurser,
kapitalstyrke og kunnskap. Disse medlemmer vil peke
på at dette innebærer at prinsippet om næringsnøytralitet
må vike til fordel for satsing på klart definerte
områder, som for eksempel marine næringer, skipsfart,
verftsindustrien, energi, olje og gass, reiseliv, matproduksjon,
treforedling og IKT.
Disse medlemmer vil peke på viktigheten
av en god og velfungerende infrastruktur som grunnlag for næringsliv
og verdiskaping i hele landet. Disse medlemmer vil
vise særmerknad fra Senterpartiet i Innst. S. nr. 240 (2003-2004):
"Medlemen i komiteen frå Senterpartiet meiner
at satsing på samferdsle er ein viktig føresetnad
for busetjing, næringsutvikling og ressursutnytting både
i distrikta og i byane. Denne medlemen ser på utbygging av
eit godt samferdsletilbod som viktig for å ta heile landet
i bruk."
I dagens samfunn er det avgjørende
at man også får et godt utbygget bredbåndsnett
i både sentrale strøk og i distriktene. Disse
medlemmer vil minne om merknadene fra næringskomiteen
i Innst. S. nr. 133 (2003-2004) om breiband for kunnskap og vekst,
der det understrekes at en fremtidsrettet bredbåndsinfrastruktur
er en viktig forutsetting for å opprettholde bærekraftige
lokalsamfunn og at målsettingen er en økt verdiskaping
i næringslivet.
Disse medlemmer vil understreke
at våre rike natur- og miljøressurser er en viktig
bærebjelke i norsk verdiskaping og næringsutvikling.
For Senterpartiet og Kystpartiet vil det derfor vektlegge viktigheten
av å ta vare på og videreutvikle disse ressursene.
Dette kan best ivaretas ved å opprettholde det lokale eierskapet. Vannkraften
utgjør 99 pst. av strømproduksjonen i landet og
er grunnleggende for kraftforsyning, infrastruktur, verdiskaping
og velferd i Norge. Også beredskapshensyn taler for å beholde
nasjonal og demokratisk styring med vannkraftsektoren. Senterpartiet
og Kystpartiet mener det ligger store samfunnsmessige verdier i
dagens eierskap. Blant annet har distriktskommisjonen understreket
den store verdien dette eierskapet har i en distriktspolitisk sammenheng.
De kommunalt eide kraftforetakene framstår mange steder
som svært viktige samfunnsaktører, som bidrar
med kompetanse, kapital og arbeidsplasser i sin region.
Disse medlemmer vil videre peke
på den betydning en sterk folkevalgt styring kombinert
med offentlig eierskap innenfor petroleumssektoren har hatt for utviklingen
av en kompetent norsk leverandørindustri. Disse
medlemmer mener den kapitalstyrke vi har opparbeidet oss
gjennom utnyttelse av disse rike naturressursene må komme
framtidige generasjoner til nytte også gjennom investering
i næringsutvikling innenlands på andre områder
enn i petroleumssektoren. Disse medlemmer mener at å utvikle
et sterkere privat nasjonalt og lokalt eierskap i næringslivet
er en forutsetning for å styrke næringsgrunnlag
og bosetting i distriktene.
Disse medlemmer mener forutsetningen
for en mer offensiv næringspolitikk er at større
deler av verdiskapingen forblir i nærområdet.
Distriktene må få større lokal råderett
over egne naturressurser. De offentlige virkemidlene skal tilrettelegge
slik at verdiskapingen og utviklingen av nye og eksisterende bedrifters
produkter og markeder stimuleres i markedssvake områder.