Arbeids- og administrasjonsdepartementet la
den 24. november 2000 fram St.meld. nr. 11 (2000-2001) Om forholdet
mellom embetsverket, departementenes politiske ledelse og andre
samfunnsaktører. Stortingsmeldinga blei fremja etter at
Stortinget i 1995 og 1997 hadde bedt Regjeringa om å sørgje
for klårare retningslinjer for forholdet mellom politikk,
administrasjon og andre samfunnsaktørar.
Stortinget har behandla spørsmålet
to gonger, og begge gongene har ein i hovudsak sett på forholdet mellom
embets- og tenestemenn på den eine sida og den politiske
leiinga i departementa, samt andre samfunnsaktørar, på den
andre sida. Det har ikkje vore føreslått å regulere
situasjonar som kan oppstå mellom den politiske leiinga
og andre samfunnsaktørar, f.eks. dersom ein frå den
politiske leiinga i departementa går over til næringslivet
eller til ein interesseorganisasjon. Denne problemstillinga blei
omtalt i St.meld. nr. 11 (2000-2001).
Trekk ved samfunnsutviklinga har aktualisert
problemstillinga. I den grad det øvste embetssjiktet i departementa
har innsikt i planar, strategiske val mv., vil dette normalt gjelde
i minst like stor grad for den politiske leiinga. Politisk leiing
er departementas ansikt utetter, har vanlegvis eit svært
stort kontaktnett i arbeids- og næringsliv og interesseorganisasjonar
og har ei omfattande innsikt i politiske mål og strategiar.
St.meld. nr. 11 (2000-2001) slo likevel uttrykkeleg fast
at ordninga ikkje vil gjelde for den politiske leiinga i departementa,
og Regjeringa finn det derfor rett å informere Stortinget
om at Regjeringa no vurderer spørsmålet på ein
annan måte.
Med utgangspunkt i St.meld. nr. 11 (2000-2001)
sette Moderniseringsdepartementet 4. januar 2005 i verk retningslinjer
for karantene ved overgang frå politisk stilling til departementsstilling.
Det viktigaste punktet i retningslinjene er at statsrådar,
statssekretærar og politiske rådgivarar ikkje
kan ta til eller gå inn att i stilling som departementsråd,
ekspedisjonssjef eller informasjonssjef i same departement eller
eit anna departement før det har gått høvesvis
seks eller tre månader etter at ein har gått av
som politikar.
Med verknad frå 15. februar 2005 har
Regjeringa vedteke retningslinjer for karantene og saksforbod for embets-
og tenestemenn ved overgang til ny stilling. Med desse retningslinjene ønskjer
Regjeringa å etablere eit regelverk som skal sikre staten
sine interesser samtidig som ein ønskjer å oppretthalde
tilliten ålmenta har til offentleg forvaltning og offentlege embets-
og tenestemenn. Regjeringa vil understreke at ein bør vere
tilbakehalden med å gjere bruk av eit så vidtgåande
verkemiddel, og ein føreset at dette blir nytta i eit svært
avgrensa omfang.
Då familie-, kultur- og administrasjonskomiteen behandla
St.meld. nr. 11 (2000-2001), blei det i Innst. S. nr. 175 (2000-2001)
lagt til grunn at saksforbod er eit verkemiddel som inneber eit
sterkt inngrep i karrieren til kvar einskild. Komiteen bad Regjeringa
komme tilbake med forslag til lovheimel for eit saksforbod.
Regjeringa ser på saksforbod, slik
ein føreset at det blir praktisert, som eit mindre inngripande
verkemiddel enn karantene, og meiner derfor at det må vere
tilstrekkeleg å heimle eit saksforbod i arbeidsavtalen
på lik linje med karantene.
Å innføre eit karanteneregelverk
ved overgang frå ei politisk stilling i departementa til
andre samfunnsaktørar vil gi eit positivt signal og vere
med på å styrke ålmenta si tillit til
forvaltninga og det politiske systemet.
Regjeringa har allereie vedteke at karantenereglar skal
gjelde for embets- og tenestemenn i statsforvaltninga. Det skal
derfor svært tungtvegande grunnar til dersom slike regler
berre skal gjelde for embets- og tenestemenn og ikkje for politiske
stillingar. Regjeringa meiner det ikkje finst nok tungtvegande grunnar for
eit slikt standpunkt.
Det har den siste tida vore stadig meir merksemd
om regulering av overgangar frå offentleg til privat verksemd
(post-employment regulations) både nasjonalt og internasjonalt.
Særleg Europarådet og OECD har, i sine tilrådingar
vedrørande etikkforvaltning, rådd til at desse
overgangane blir regulerte. Regjeringa er av den oppfatning at det
kan verke positivt for rekrutteringa at det finst reglar for ei
uavhengig vurdering ved slike situasjonar, slik at ein unngår
urettmessig mistenkeliggjering.
Det blei tidlegare vurdert, blant anna i St.meld.
nr. 11 (2000-2001), at teieplikta og ansvaret kvar einskild har for å unngå situasjonar
der det kan reisast spørsmål ved deira integritet,
vil vere tilstrekkeleg for å vareta tilsvarande omsyn ved
avgang frå politiske stillingar. Regjeringa meiner at dette
ikkje er tilstrekkeleg, og at det derfor er nødvendig med
karantenereglar også for politikarar.
Moderniseringsdepartementet vil ikkje foreslå at
ein set eit forbod mot at statsrådar, statssekretærar
og politiske rådgivarar får permisjon frå til
dømes nærings- eller arbeidslivsorganisasjonar
eller verksemder, men at ein gjer ei nøye vurdering av
eventuelle habilitetsproblem i samband med stillinga, og at det
vert gjort kjend at vedkomande har permisjon frå ein slik
organisasjon.
Regjeringa ser det som viktig at dei retningslinjer
for karantene mv. som blir gjorde gjeldande for embets- og tenestemenn,
i størst mogleg grad blir lagde til grunn også ved
overgang frå politiske stillingar i departementa til stillingar
utanfor statsforvaltninga.
Hovudlinjene i retningslinjer for embets- og
tenestemenn er mellom anna: Karantene skal berre nyttast i spesielle
tilfelle. Ein skal kunne få karantene i inntil 6 månader
etter at ein har gått av. Likeins er det høve
til å gi saksforbod i inntil eitt år etter avgang.
Med saksforbod meiner ein eit forbod mot at arbeidstakaren involverer
seg i saker eller saksfelt der tidlegare arbeidsgivar er delaktig
i saken eller saksfeltet.
Det vil gjelde ei informasjonsplikt som inneber
ei plikt til ubeden å gi nødvendige opplysningar
til arbeidsgivar om det nye arbeidsforholdet, om ikkje det er klårt
at reglane om karantene eller saksforbod ikkje kan brukast.
Det skal ytast full lønnskompensasjon
i karantenetida. Ein vil ikkje ha krav på godtgjersle ved
saksforbod. I tillegg må pensjon og gruppelivsforsikring
sikrast for karanteneperioden. Departementet tar sikte på å gjere
ei lovendring i pensjonsloven som vil innebere at karantenetid blir
gjort pensjonsgivande.
Ein foreslår ein annan avgjerdsrett
ved vurdering av karantene og saksforbod for politikarane enn for embetsverket.
Regjeringa foreslår at det blir oppretta eit uavhengig
utval som kjem saman ved behov, og som skal avgjere alle saker som
oppstår i samband ved overgang frå ei politisk
stilling i departementa til andre samfunnsaktørar.
Sakene bør førebuast av eit
sekretariat innan embetsverket og vere tilknytt Moderniseringsdepartementet.
Heimel for å påleggje karantene
kan takast inn i tilsetjingsbrev for politiske rådgivarar
på same måte som for embetsverket, mens den for
statsrådar og statssekretærar blir teken inn i
den kongelege resolusjonen ved utnemning.
Det uavhengige utvalet bør opprettes
ved kgl.res. og skal fatte avgjerder i alle saker om overgang frå politiske
stillingar i departementa til andre samfunnsaktørar (utanfor
statsforvaltninga). Retningslinjene for politikarane vil, på same
måte som for embets- og tenestemenn, gjelde overgang til
både private verksemder, uavhengige organisasjonar og verksemder
som heilt eller delvis er eigde av staten slik som statsføretak,
særlovselskap og statlege aksjeselskap.
Regjeringa ønskjer at godtgjersle i
karanteneperioden skal reknast ut på same måte
for politikarar som for embets- og tenestemenn i staten.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Trond Giske og Torny Pedersen, fra Høyre, Afshan Rafiq, lederen Sonja Irene Sjøli og Olemic Thommessen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Sosialistisk Venstreparti, Mari Hagen og May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, Ola T. Lånke og Oddny Omdal, og fra Senterpartiet, Eli Sollied Øveraas, viser til at Stortinget i 2001 behandlet St.meld. nr. 11 (2000-2001), jf. Innst. S. nr. 175 (2000-2001) Om forholdet mellom embetsverk, departementenes politiske ledelse og andre samfunnsaktører. Komiteen har merket seg at karantenebestemmelser ved overgang til annen stilling utenfor staten ble innført for embets- og tjenestemenn i staten med virkning fra 15. februar 2005.
Komiteen viser til at Stortinget den gang ikke ønsket at karantenebestemmelsene også skulle gjelde for politisk ledelse i departementene. Det ble vurdert slik at taushetsplikten og ansvaret den enkelte har for å unngå situasjoner hvor det ble reist spørsmål ved deres integritet, ville være tilstrekkelig for å ivareta tilsvarende hensyn ved overgang til politiske stillinger.
Komiteen er enig i at trekk ved samfunnsutviklingen nå har aktualisert problemstillingen. Norge er et land der de samme aktørene ofte går igjen i viktige posisjoner i samfunnet. Å innføre et karanteneregelverk ved overgang fra politisk stilling i departementene til andre samfunnsaktører mener komiteen vil gi et positivt signal og være med å styrke allmennhetens tillit til forvaltningen og det politiske systemet. Komiteen tror ikke karanteneregler løser alle utfordringene, men vil allikevel være et viktig bidrag til ryddigere forhold. Komiteen er av den oppfatning at problemene ved overgang til ny stilling hos andre samfunnsaktører vil bli mindre når det går lengre tid fra man går av til man går over i ny stilling, og informasjonen man kan ta med seg blir mindre relevant.
Komiteen støtter derfor Regjeringens forslag om at det blir innført karanteneregler også ved overgang fra en politisk stilling i departementene til andre samfunnsaktører. Komiteen viser til retningslinjene for karantene som gjelder for embets- og tjenestemenn, og gir sin tilslutning til at de i størst mulig grad blir lagt til grunn også ved overgang fra politiske stillinger i departementene til stillinger utenfor statsforvaltningen.
Komiteen vil understreke at det er viktig å se på hvordan det rekrutteres medarbeidere inn i politiske stillinger, og at det er gode rutiner i forhold til rekruttering. Komiteen er enig med departementet i at det ikke skal være et forbud mot at statsråder, statssekretærer og politiske rådgivere får permisjon fra f.eks. nærings- eller arbeidstakerorganisasjoner eller virksomheter. Komiteen vil understreke behovet forat det i slike tilfeller må gjøres en vurdering av eventuelle habilitetsproblem i forhold til stillingen, og at det blir gjort kjent at vedkommende har permisjon fra en slik organisasjon.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, har merket seg at det er foreslått en annen avgjørelsesrett ved vurdering av karantene og saksforbud for politikere enn for embetsverket. Flertallet vil understreke viktigheten av å sikre integritet og nøytralitet ved avgjørelse om karantene og saksforbud, i særlig grad gjelder dette ved et regjeringsskifte med en ny politisk ledelse. Flertallet slutter seg derfor til forslaget om at det blir opprettet et uavhengig utvalg som kommer sammen ved behov, og som skal avgjøre alle saker som oppstår i forbindelse med overgang fra en politisk stilling i departementet til andre samfunnsaktører.
Flertallet vil påpeke viktigheten av at et slikt organ er sammensatt av personer med høy integritet og troverdighet. Flertallet mener at et slikt organ bør ledes av en person med dommerkompetanse, og at det vil være en fordel at medlemmene har kjennskap til offentlig og privat sektor. Flertallet slutter seg til Regjeringens forslag til retningslinjer for utvalgets arbeid.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til de økonomiske og administrative konsekvensene av forslaget om å opprette et eget utvalg tilknyttet Moderniseringsdepartementet som skal drive saksforberedelser i karantenesaker. Dette medlem mener det er unødvendig å bygge opp en egen sekretariatsfunksjon for å avgjøre slike spørsmål. Dette medlem mener det som har med karantene å gjøre i stedet kan avklares av for eksempel Statsministerens kontor. Dette medlem forutsetter at administrasjonen av de nye karantenereglene kan gjøres uten opprettelse av flere stillingshjemler og økte kostnader.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, mener det vil være uheldig at karantenespørsmålet skal avklares av Statsministerens kontor, fordi en påtroppende statsminister ved regjeringsskifter vil få et direkte ansvar for karantenebeslutninger knyttet til et nylig avgått regjeringsapparat. Det uavhengige utvalget og behandling i Moderniseringsdepartementet sikrer større avstand.
Komiteen støtter forslaget om at godtgjørelse i karanteneperioden skal regnes ut på samme måte for politikere som for embets- og tjenestemenn i staten. Komiteen er kjent med at det for den politiske ledelsen gjelder en generell ordning med etterlønn ved avgang fra politisk stilling, og at reglene for etterlønn blir vedtatt av Stortinget. Komiteen mener det er viktig å skille mellom etterlønnstilfellene og karantenetilfellene. Komiteen har merket seg at Regjeringen velger å legge opp til at utbetalingen av godtgjørelse for karantene for politisk ledelse følger regelverket for etterlønn, fordi det vil være lettere å administrere en ordning for utbetaling av lønn/godtgjørelse etter avgang fra en politisk stilling. Komiteen mener dette er en praktisk og god løsning. Videre har komiteen merket seg at det forutsetter at etterlønnsregelverket blir endret slik at en for karantenetilfellene vil ha mulighet til å utbetale etterlønn i seks måneder etter avgang.
Komiteen har merket seg at reglene innebærer at det kan ilegges inntil 6 måneders karantene eller inntil 12 måneders saksforbud regnet fra fratreden. Saksforbudet kan ilegges i stedet for eller i tillegg til karantene, men ikke for mer enn ett år. Videre har komiteen merket seg at det foreslås en informasjonsplikt som innebærer at man uoppfordret plikter å gi nødvendige opplysninger om det nye arbeidsforholdet med mindre det er åpenbart at karantenereglene ikke kommer til anvendelse. Komiteen slutter seg til dette, og støtter forslaget om at det skal ytes full lønnskompensasjon i karanteneperioden i form av en godtgjørelse tilsvarende den lønn vedkommende hadde ved sin fratreden samt feriepenger.
Komiteen har merket seg forslaget om at hjemmel for å pålegge karantene kan tas inn i tilsettingsbrevet for politiske rådgivere på samme måte som for embetsverket, mens det for statsråder og statssekretærer blir tatt inn i den kongelige resolusjon ved utnevning. Komiteen slutter seg til dette.
Komiteen har merket seg at de som i dag står i en politisk stilling i departementene ikke er underlagt en klausul om karantene ved overgang til stilling utenfor statsforvaltningen. Komiteen slutter seg derfor til forslaget om at det for statsråder og statssekretærer må tas inn et slikt forbehold i den kongelige resolusjon. For de politiske rådgiverne må det tas inn i arbeidsavtalen.
Komiteen har merket seg at departementet legger til grunn at de som sitter i en politisk stilling i departementene i dag aksepterer karantenevilkårene, såfremt Stortinget gir sitt samtykke. Komiteen viser for øvrig til at forslaget om karantene for politisk ledelse i departementet økonomisk har små økonomiske konsekvenser, og vil utgjøre 1-2 mill. kroner i året.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil påpeke at det i særlige tilfeller kan være riktig at karantenetiden for politisk ledelse og embets- og tjenestemenn i staten er lenger enn inntil 6 måneder. Disse medlemmer foreslår at det uavhengige utvalget vurderer fra sak til sak hvor lang karantenetid og saksforbudet skal være.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen endre reglene slik at karantenetiden for politisk ledelse og embets- og tjenestemenn kan gå utover 6 måneder hvis utvalgets vurdering er at karantenetiden bør forlenges."
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Stortinget ber Regjeringen endre reglene slik
at karantenetiden for politisk ledelse og embets- og tjenestemenn
kan gå utover 6 måneder hvis utvalgets vurdering
er at karantenetiden bør forlenges.
Komiteen viser til meldingen og sine merknader og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
St.meld. nr. 23 (2004-2005) - om bruk av karantene for politisk leiing i departementa ved overgang til stilling utanfor staten - vedlegges protokollen.
Oslo, i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, den 26. april 2005
Sonja Irene Sjøli
leder og ordfører |