Det vises til brev fra Samferdselskomiteen,
mottatt i Fiskeri- og kystdepartementet 24. februar 2005.
I brevet stiller komiteen 15 spørsmål
i tilknytning til St.meld. nr. 14 (2004-2005) På den sikre
siden - sjøsikkerhet og oljevernberedskap.
Nedenfor følger Fiskeri- og kystdepartementets
svar på spørsmålene 29 -43.
I vedlegg 1 til dette brev finnes en oversikt
over slepebåtselskapene, deres fartøyer og slepekraft.
Listen inneholder også rederienes fartøyer som
er registrert andre steder enn i NOR.
I den grad fartøyene er sertifikatpliktige
må personellet på det enkelte fartøy
ha nødvendig formell kompetanse i henhold til gjeldende
sertifikater for å løse de oppgaver fartøyet
skal ivareta.
Videre vises til del ii) av dette spørsmål.
Slepe- og bergningsfartøyene til rederier
i oversikten under del i) er i daglig kommersiell virksomhet, eksempelvis
eskortetjeneste for tankskip til og fra oljeraffinerier og terminaler.
En annen ordinær virksomhet er vanlige slepeoppdrag.
Når en aksjon starter benytter Kystverket
i dag AIS for å lokalisere hvor slepe- og bergningsfartøyene befinner
seg og kontakter deretter de fartøyene som befinner seg
nærmest havarist. Tilgjengelighet, responstid og forseilingstid
avhenger av hvilke typer oppdrag fartøyene har i øyeblikket,
om oppdragene kan avsluttes umiddelbart og geografisk avstand til
havarist. Kystverket har ikke inngått avtaler med rederiene som
garanterer en gitt responstid.
I tillegg til dette vil en via AIS innhente
oversikt over andre fartøyer i området, slik at
man kan vurdere om disse kan nyttes under en aksjon. Også Redningsselskapets
og Kystvaktens fartøyer vil bli vurdert brukt under en
aksjon.
Under arbeidet med stortingsmeldingen ble det
opplyst fra næringen at det var to slepebåter
plassert i Kristiansand. Privat slepebåtberedskap er imidlertid
styrt av oppdrag i markedet, slik at privat slepebåtkapasitet kan
endre seg over tid.
Kystverket informerer om at det for tiden kun
er stasjonert en taubåt med slepekraft 24 tonn i Kristiansand. Rederiet
har ikke innkallingsberedskap for mannskapet utenom ordinær
arbeidstid. Den aktuelle natten forsøkte rederiet (Bukser&Berging
AS) å skaffe mannskap til dette fartøyet, uten å lykkes.
Innenfor sikkerhets- og beredskapsarbeid vil
rednings- og beredskapsinnsats normalt foregå i følgende prioriterte
rekkefølge:
1. Liv/helse
2. Miljø
3. Materielle verdier.
I en nødsituasjon med et fartøy
hvor det er fare for liv og helse vil alltid hovedredningssentralene
og politiet ha 1. prioritet og umiddelbar tilgang på alle
relevante ressurser for å redde liv og beskytte helse.
Når liv/helse-delen av redningsaksjonen er avsluttet
er fartøysressurser tilgjengelige for å verne
om miljø og begrense materielle skader. Dette ligger under
Kystverkets ansvarsområde. Miljøvern og begrensning
av materielle skader må ofte sees i sammenheng. Ved å hindre
miljøskader vil en også kunne begrense det materielle
tapet.
Det har ikke vært vurdert kommersielle
kontrakter eller avtaler om tilgang på slepekraft utover
området fra Vesterålen til Vardø hvor
behov for slepekraft ble analysert. Bakgrunnen for analysen var
at tilgang på tilstrekkelig slepekraft i forhold til økende
miljørisiko i Nord-Norge ikke var tilstede. Departementet
har bedt Kystdirektoratet evaluere "Fjord Champion"- ulykken, herunder
forholdet til slepebåtberedskapen i Sør-Norge.
I en situasjon med fare for sikkerheten i farleder
og/eller miljø, kan Kystdirektoratet med hjemmel
i forurensningsloven rekvirere relevante fartøyressurser
fra privat virksomhet for å hindre og begrense fare for akutt
forurensning. For mer detaljer - se svar på spørsmål
41.
Kystdirektoratet har for øvrig en avtale
med bergingsselskapet Buksér og Berging om bistand til
nødlossing av olje fra skip eller flyttbare innretninger.
I avtalen inngår også slepefartøy som
kan være egnede for slepeassistanse.
Kystdirektoratet, og tidligere Statens forurensningstilsyn,
har siden midten av 90-tallet hatt beredskapsavtaler med Forsvaret
om bistand fra Kystvakten ved oljevernaksjoner. Oljeverntiltak og
bergingstiltak mot en havarist er ofte sammenfallende oppgaver.
Kystvaktens fartøy har varierende slepekraft avhengig av
fartøystype. Mindre kystvaktfartøy vil kunne redusere drivhastigheten
til en større havarist, mens større kystvaktfartøy
kan holde en havarist i posisjon eller slepe den i sikkerhet. Erfaringer
viser at Kystvaktens tilstedeværelse og kompetanse er meget
god når det gjelder iverksettelse av sikringstiltak for å unngå havarier
samt strakstiltak for å hindre og begrense forurensning.
Gjennom KYBAL organisasjonen (KYstBeredskap og
AksjonsLedelse) har Forsvaret fullmakter på vegne av Kystdirektoratet
til å iverksette en aksjon for å unngå akutt
forurensning eller begrense forurensning inntil Kystdirektoratet,
som har det primære ansvaret for situasjonen, er klar til å overta.
I dag har 8 kystvaktfartøy oljevernutstyr
om bord. Disse fartøyene har en slepekraft fra ca. 30 tonn
til ca. 116 tonn. I tillegg kommer anskaffelsen av 5 mindre kystvaktfartøy
fra 2006 med slepekraft ca. 22 tonn.
Dersom en uønsket hendelse inntreffer,
som truer sjøsikkerheten og/eller er en fare for
miljøet, vil alle fartøy som er tilgjengelige
og innenfor en akseptabel responstid bli vurdert av Kystverket,
også standby- og supplybåtene på norsk
sokkel. En oversikt over disse fartøyene framskaffes fra
operatørselskapenes trafikksentraler og NOFO. I tillegg
vil Kystverket benytte egne trafikksentraler og overvåkingssystemet
AIS til å skaffe oversikt over tilgjengelige fartøy.
Ikke alle offshoreinstallasjoner har beredskapsfartøy. Det
er kun de innretninger som gjennom egne risikoanalyser
viser at det er påkrevd å ha et beredskapsfartøy
for å tilfredstille HMS regelverket som har slik beredskap.
I visse deler av sokkelen har operatørene gått
sammen om etablering av områdeberedskap som dekker flere
felt og innretninger. Dersom et fartøy skal tas ut fra
området må dette kompenseres med andre beredskapsressurser.
Alternativet til kompensasjon av beredskapsressurser er nedstengning
av produksjon/boreaktivitet eller andre risikoreduserende
tiltak inntil aksjonen er avsluttet og fartøyet har returnert
for å ivareta sine primære oppgaver.
Kystverket har i sin analyse av beredskap for
nødlossing av bunkersolje lagt til grunn at nødlosseutstyret skal
være klart til å starte pumping av bunkersolje innen
24 timer etter at beslutning om nødlossing er fattet. Dette
er sammenholdt med at nødlossing av bunkersolje må antas å skje
oftere enn nødlossing av lastoljer og at sannsynligheten
for situasjoner med behov for nødlossing av bunkers er
rimelig jevnt fordelt langs hele kysten. En endring av forutsetningene
om responstid ned til maksimalt 6 - 12 timer vil etter Kystverkets
vurdering kreve en helt ny analyse for å sikre kvaliteten
i anbefalingene. Det har ikke vært mulig å gjennomføre
en slik analyse for å kunne besvare komiteens spørsmål
innenfor en rimelig tidsramme.
På bakgrunn av den gjennomførte
analysen med en maksimal responstid på 24 timer har Kystverket
anbefalt at 9 nødlossepakker for bunkers fordeles på depoter langs
hele kysten, inkludert én pakke i Longyearbyen. Kystverket
anslår at dette gir et investeringsbehov på ca.
12 mill. kroner og økning i årlige driftsutgifter
på ca. 2 mill. kroner (beredskap, øvelser og vedlikehold).
Når det gjelder responstid vil jeg
mine om og understreke at en rekke forhold ved et skipshavari vil
ha betydning for om og når en nødlosseoperasjon
faktisk kan iverksettes. Her vil hensynet til mannskapenes liv og
helse veie tyngst.
De 9 nødlossepakkene for bunkersolje
vil komme i tillegg til de 4 nødlossepakkene for lastolje
som er etablert. I tillegg er det også utstyr for gjennomføring
av begrensede nødlosseoperasjoner om bord på kystvaktfartøyene
KV "Malene Østervold", KV "Tromsø" og KV "Ålesund"
per i dag, og om bord på KV "Harstad" i løpet
av våren 2005.
En av de 9 nødlossepakkene for bunkersolje,
jf. spørsmål 33, er tenkt plassert i Longyearbyen.
Jeg viser til svar på spørsmål 33 for
kostnader.
Tidligere ble ballastvann tatt på land
ved terminalen fordi ballastvannet kunne inneholde oljekonsentrasjoner.
I dag har imidlertid tankfartøyer atskilte (segregerte)
ballasttanker. Det er også vedtatt nytt IMO- regelverk
som skal hindre spredning av marine organismer gjennom ballastvann.
Generelt vil ballastvann således representere en minkende
ulempe for miljøet.
I akutte situasjoner må ulempen ved
tiltak, som f.eks. utslipp av ballastvann, for å berge
et fartøy, vurderes opp mot den fare som truer mannskap,
miljø og fartøy. Dersom det i en akutt situasjon
f.eks. må pumpes ut ballastvann for å stabilisere
fartøyet, vil dette bli gjennomført for å unngå alvorlige
situasjoner. Konsekvenser av utslipp av store mengder ballastvann
i særlige følsomme sjøområder
vil imidlertid være ett av momentene i aksjonsledelsens
samlede vurdering av situasjon og nødvendige tiltak, og
om mulig bli tatt hensyn til.
I motsetning til uønskede hendelser
med olje, hvor forurensningsfare og faren for tilgrising er overhengende,
kan det ofte være brann- og eksplosjonsfaren som dominerer
ved hendelser med gasser og mange av kjemikaliene. Miljøfaren
vil derfor være sekundær i den innledende fase
hvor hensynet til liv og helse først må ivaretas.
Kystverket har ikke samme kompetansenivå og
erfaring med innsats mot gasser og kjemikalier som en har fra oljevern.
Som framholdt i Stortingsmeldingen vil Kystverket derfor styrke
sin kunnskap på dette området.
Bekjempningen og innsatsen vil bygge på samme grunnleggende
samhandlingsmønster med andre parter (private,
kommunene og andre statlige etater) og den beredskapsorganisasjon
som er lagt til grunn i statens oljevernberedskap.
I situasjoner med gass eller kjemikalier er
den kompetanse som visse kommunale brannvesen og større industribedrifter
som håndterer gass/kjemikalier har i henhold til
beredskapskrav fra forurensningsmyndighetene, en viktig
ressurs. I kompliserte og alvorlige hendelser med kjemikalielast
om bord i fartøyer vil man også kunne trekke på internasjonal bistand.
Kystdirektoratets beredskapsorganisasjon har tilgang til døgnkontinuerlig
nasjonal og internasjonal rådgivningstjeneste innen gass-
og kjemikalievern.
Det viktigste er imidlertid å forhindre
at uønskede hendelser inntreffer. Det er derfor etablert
særlige forebyggende tiltak som bl.a. trafikksentraler
og særlige seilingsregler i farvann med gass og kjemikalietransport
(Oslofjorden med bl.a. innseilingen til Fredrikstad/Sarpsborg,
Grenland, samt Kårstø, Sture og Mongstad og etter
hvert farvannet ved Melkøya). Dersom en hendelse likevel
skulle inntreffe vil både trafikksentralene og øvrige
maritime ressurser i området som los, taubåt mv.
søke å hindre at hendelsen utvikler seg til en
farlig situasjon.
Innledningsvis vil jeg vise til svar på komiteens spørsmål
nr. 17 hvor det ble redegjort for etableringen av de statlige hoveddepotene
og mellomdepotene for oljevernutstyr, samt oljevernutstyr på kystvaktfartøyer.
Kystverket forvalter i dag oljevernutstyr med
en gjenanskaffelsesverdi på ca. 300 mill kroner.
De siste årene er investeringene i oljevernutstyr bl.a.
benyttet til etablering av nye mellomdepoter for å bedre
responstiden. Det er også etablert et nytt hoveddepot i
Florø og det er foretatte en omorganisering av depotene
i Hordaland for bedre responstid. Hoveddepotet i Longyearbyen er
også oppgradert. I tillegg utstyres kystvaktfartøyet
KV "Harstad" nå også med oljevernutstyr. Totalbeløpet
for disse investeringene er ca. 16,2 mill. kroner.
Prioritering av de nevnte tiltakene har medført
at det de siste årene i mindre grad har vært foretatt
utskiftning av utstyr ved hoveddepotene. Det er derfor nødvendig å foreta
en nærmere vurdering av dette utstyret. Kystdirektoratet
har i denne sammenheng igangsatt en analyse av den tekniske tilstand/antatt
restlevetid for oljevernutstyr som bl.a. tar hensyn til endringer
i helse-, miljø- og sikkerhetskrav til utstyr og teknologisk
utvikling. Analysen vil gi et grunnlag for vurdering av investerings-
og utskiftningsplan for oljevernutstyret. Det ble i 2002 gitt en
rammeøkning knyttet til oppdatering av oljeverndepotene,
og denne er videreført. Det videre tempoet i utskiftingene
vil bli vurdert i de kommende budsjetter.
Som tidligere nevnt under svar på spørsmål
37 gjennomfører Kystdirektoratet nå et prosjekt
for å analysere teknisk og operasjonell tilstand for statens
oljevernutstyr. I forhold til Samferdselskomiteens spørsmål
om hvor stor andel av oljevernutstyret som er moderne og på nivå med
den beste oljevernteknologien som er tilgjengelig i Norge og i utlandet
kan det derfor kun gis generelle betraktninger. Statens oljevernutstyr er
i hovedsak anskaffet i perioden 1980 til 1995. Mye av utstyret på depotene
ble anskaffet i 1980-årene, mens utstyr utplassert om bord
på kystvaktfartøyene i hovedsak ble anskaffet
tidlig på 1990-tallet. Utstyr anskaffet i perioden 1990
- 1995 kan generelt sies å ha tilfredsstillende kvalitet,
mens utstyr anskaffet før 1990 generelt kan sies å ha
redusert kvalitet.
I forbindelse med oljevernberedskapen må man
også ta hensyn til de pålegg om oljevernutstyr
som er gitt operatørselskapene, administrert gjennom NOFO. NOFOs
oljevernutstyr oppdateres med jevne mellomrom, og inngår
som en del av den totale oljevernberedskapen.
Beredskapen er lagt opp slik at hvert av de
statlige depotene skal være oppsatt med personlig verneutstyr og
håndredskaper for å utruste 50 personer for manuelt opptak
av olje. Personlig verneutstyr er bl.a. støvler, kjeledresser,
regntøy, hjelmer, hansker, redningsvester, vernebriller,
hørselsvern, etc. I tillegg er det i Horten og Tromsø en
utrustning for 200 personer til strandaksjoner.
Strategien er å supplere med utstyr
fra lokale eller sentrale regionale leverandører så snart
en oljevernaksjon er et faktum. Dette bl.a. fordi en skal unngå for store
lagre fordi dette utstyret har spesielle krav til holdbarhet.
Som følge av "Rocknes"- ulykken er
det i dag noe manko på noe av dette materiellet, men dette
er under bestilling. Dette vurderes ikke som noe stort problem da
dette er materiell som er lett å anskaffe ved en aksjon
samt at strandsaneringsarbeidet ikke vil starte umiddelbart i tilfelle
en hendelse.
Utover dette har Kystverket to mobile vaskestasjoner for
personell samt opptaksutstyr og absorberende middel som sekker med
bark og absorberende lenser, sambandsutstyr med mer.
Vasking av fugl ved oljevernaksjoner og resultatene av
dette arbeidet har i lang tid vært relativt omstridt. Det
er blant annet vært knyttet stor tvil til hvor stor andel
av de fugler som blir vasket, som faktisk klarer seg etter at de
er satt tilbake i naturen. Fuglevasking er et omfattende og kostbart
tiltak i forhold til de resultatene disse aksjonene har kunnet vise
til. For eksempel ble det under aksjonen etter "Prestige" håndtert
ca. 23 400 oljeskadet sjøfugl. Av disse var 5776 levende,
og ca 1000 sjøfugl ble tilbakeført til naturen.
Kostnadene for rengjøringen av hver av disse fuglene ble
stipulert til kr. 23.000,-.
Egne erfaringer og erfaringer fra andre land
viser at tiltaket har meget lav eller ingen effekt. Fra miljøforvaltningens
side har det derfor ikke vært aktuelt å sette i
gang tiltak for å vaske eller behandle sjøfugl
i oljevernaksjoner. Som følge av dette er det
er ikke lagret utstyr for håndtering av sjøfugl
i statens beredskap for oljevern.
Ved en oljevernaksjon hvor sjøfugl
blir skadelidende, vil det være Mattilsynet som forvalter
av dyrevernloven som gir føringer for hvorvidt skadet fugl
skal avlives eller ikke. Den lokale Viltnemnda vil være
de som utfører/organiserer avliving av skadet
vilt.
Beredskapen mot akutt forurensning består
av en privat del, en kommunal del og en statlig del. Denne inndelingen
fremgår av forurensningsloven. De forskjellige aktørene
har et eget ansvar for å sikre at personellet som inngår
i beredskapen har tilstrekkelig opplæring og at de gjennomfører årlige øvelser.
Det er Statens forurensningstilsyn (SFT) som fører tilsyn
med den private og den kommunale beredskapen.
Kystverket, som ansvarlig for den statlige beredskapen,
har et ansvar for å sikre en koordinering mellom privat,
kommunal og statlig beredskap. Dette ivaretas bl.a. ved at Kystverket
gjennomfører kurs for lagledere, skadestedsleder og personell
fra aksjonsledelsen. Ledelse av strandaksjoner er en viktig del
av disse kursene. I tillegg gjennomføres kombinerte kurs/øvelser
for kommunene for å sikre at den statlige og kommunale
beredskap kan samvirke ved forurensningssituasjoner. Håndtering
av strandaksjoner er en viktig del av disse aktivitetene. Kystverket
gjennomfører årlig 2 - 3 kurs for lagledere, 2
-3 kurs for skadestedsledere og et aksjonslederkurs. I tillegg arrangeres
andre spesialtilpassede kurs etter behov. Kystverket gjennomfører
også årlige kurs og øvelser for alt personellet
på de statlige depotene samt 2 - 3 andre større øvelser.
Alle disse aktivitetene har fokus på strandsoneberedskap.
Operatørene på kontinentalsokkelen,
gjennomfører årlig gjennom Norsk oljevernforening
for operatørselskaper (NOFO) to større øvelser
hvor strandsoneberedskap er et viktig element. I disse øvelsene øves
samvirke mellom den private, kommunale og statlige beredskapen.
Som det fremgår over gjennomføres
det ikke kurs for å lære opp selve mannskapene
som gjennomfører strandsaneringen i strandsoneberedskap. Årsaken
til dette er bl.a. at en omfattende mannskapsopplæring ikke
vil være kostnadseffektivt. Ved noen øvelser legges
det imidlertid opp til situasjoner hvor mannskaper øves
for innsats i strandsonen. I forbindelse med dette gis det også en
kort opplæring som har fokus på helse, miljø og
sikkerhet (HMS) og saneringsteknikker.
I forbindelse med konkrete aksjoner hvor det
er behov for mannskaper til sanering av strendene, gis disse opplæring.
Dette ble bl.a. gjort i forbindelse med "Rocknes"- ulykken. Erfaringer
fra denne ulykken er brukt til å utarbeide et opplæringsopplegg
med fokus på HMS. Dette er lagt ut på Kystverkets
nettsted.
Det følger av sjøloven § 135
tredje ledd at i den utstrekning det kan skje uten særlig
fare for skipet eller dets ombordværende, plikter skipsfører å yte
all mulig og nødvendig hjelp til enhver som befinner seg
i havsnød eller trues av fare til sjøs. Redningsaksjoner
til sjøs organiseres og ledes normalt av en av de to Hovedredningssentralene.
Etter forurensningsloven § 47 andre
ledd plikter private som har beredskapsplikt etter forurensningslovens § 40 å stille
til rådighet utstyr og personell ved aksjoner som ledes
av staten. Dersom det er fare for meget betydelig forurensningsskade
følger det av forurensningsloven § 47 andre ledd
at enhver kan gis pålegg om å stille til rådighet
materiell eller personell for å bekjempe en ulykke. Kystverket
er delegert myndighet til å gi pålegg etter bestemmelsen.
Bergningslønn er godtgjørelse
for å berge skip som er forulykket eller i fare. De nærmere
reglene for bergningslønn er tatt inn i sjøloven
av 24. juni 1994 nr. 39 kap. 16. Reglene bygger på internasjonale
bestemmelser vedtatt av FNs sjøfartsorganisasjon IMO.
Det finnes flere typer standard kontrakter som
kan inngås mellom bergningsselskaper og en havarist. Her kan
nevnes rene slepkontrakter, vrakfjerningskontrakter og bergningskontrakten
"Lloyd’s Standard Form of Salvage Agreement". Sistnevnte
kontrakt er best kjent som "Lloyd’s Open Form" (LOF).
Bergningskontrakten LOF er godt kjent i den
maritime industrien og hensikten med kontrakten er at en bergningsoperasjon
skal kunne komme i gang raskest mulig og uten at operasjonene skal
bli forsinket av forhandlinger om pris eller andre kontraktsdetaljer.
Når en LOF kontrakt er inngått ligger ansvaret
for bergningsoperasjonen i hendene på bergeren under "no
cure, no pay"- prinsippet og havaristens eiere kan fokusere på andre
spørsmål som dukker opp. Første utgave
av LOF ble publisert i 1908 og har senere ved flere anledninger gjennomgått
revisjoner.
Kystdirektoratet har ingen statistikk som kan
underbygge at det er et problem at den enkelte skipsfører
er tilbakeholden med å inngå avtaler om berging.
Det er innhentet svar fra Miljøverndepartementet som
er ansvarlig for Den internasjonale konvensjonen om hindring av
forurensning fra skip (MARPOL).
Norsk gjennomføring av MARPOL- konvensjonen er
hjemlet i sjødyktighetslovens kap. 11 om forurensning fra
skip. For norske skip gjelder MARPOL- regelverket uansett hvor disse
befinner seg. Ved endring av sjødyktighetslovens § 1
fjerde ledd, vedtatt i forbindelse med den nye Svalbardmiljøloven,
ble det åpnet for at Kongen helt eller delvis kan gi sjødyktighetsloven
anvendelse for utenlandske skip og innretninger i Svalbards indre
farvann eller territorialfarvann.
Miljøverndepartementet har på denne
bakgrunn gitt Sjøfartsdirektoratet i oppdrag å vurderer
behovet for og konsekvensene av å gjøre MARPOL
helt eller delvis gjeldende for Svalbard. Blant annet er det nødvendig å vurdere
konsekvensene i forhold til infrastruktur som bla. mottaksforhold
og håndhevelsesmuligheter på Svalbard. En gjennomføring
vil gjøre det nødvendig å endre forskrift
om hindring av forurensning fra skip.
Vedlegget til svar nr. 29
Vedlegg 1: Dagens Slepe- og
Beringsfartøy
Selskap | Fartøy | Slepekraft (tonn) | Register |
Bravo Tug AS | Nordic Bravo | 34 | STV |
Buksér og Berging
AS | Balder | 35 | NOR |
Buksér og Berging
AS | Bamse TUG | 69 | DIS |
Buksér og Berging
AS | BB "TBN" | 95 | NOR |
Buksér og Berging
AS | BB "TBN" 2 | 75 | NOR |
Buksér og Berging
AS | BB "TBN" 3 | 75 | NOR |
Buksér og Berging
AS | Bebe | 20 | NOR |
Buksér og Berging
AS | Belos | 45 | NOR |
Buksér
og Berging AS | Beni | 22 | NOR |
Buksér og Berging
AS | Bess | 55 | NOR |
Buksér og Berging
AS | Bever | 29 | NOR |
Buksér og Berging
AS | Bison | 43 | NOR |
Buksér og Berging
AS | Bob | 52 | SWE |
Buksér og Berging
AS | Boxer | 67 | NOR |
Buksér og Berging
AS | Bruse | 39 | SWE |
Buksér og Berging
AS | Bukken | 35 | NOR |
Buksér og Berging
AS | Bulldog | 65 | NOR |
Buksér og Berging
AS | Haabull | 35 | NOR |
Buksér og Berging
AS | John | 53 | NOR |
Bukserbåter AS | Rallaren | 43 | NOR |
Bukserbåter AS | Rombak | 47 | NOR |
Bukserbåter AS | Svarta Bjørn | 23 | NOR |
Eide Marine Service AS | Eide Rex | 38,4 | NOR |
Enebakk AS, Arnt | Nordbever | 22 | NOR |
Farsund Fortøyningsselskap
AS | Khan | 26 | NOR |
Kittelsen Shipping AS,
Trond A | Vrangsund | 34 | NOR |
Kristiansund Taubåtservice | Waterbjørn | 29 | NOR |
Kristiansund Taubåtservice | Watermann | 29 | NOR |
Kvernhusvik Skipsverft
AS | Øyvåg | 24 | NOR |
Seløy Kystberedskap
AS | Nautilus Mammut | 25 | NOR |
Slepebåtane AS | Lupus | 32 | NOR |
Sør-Varanger Kommune,
Kirkenes Havn | Kraft Johanssen | 27 | NOR |
Taubåtkompaniet
AS | Boa Master | 53 | NIS |
Taubåtkompaniet
AS | Boa Siw | 43 | NOR |
Taubåtkompaniet
AS | Tambur | 20 | NOR |
Telas Holding AS | Seut | 22 | NOR |
Trondhjem Bukser AS | Abramis | 32 | NOR |
Trondhjem Bukser AS | Squalus | 20 | NOR |
Ødegaard Berging
AS | Max Mammut | 31 | NOR |
Ødegaard Berging
AS | Multi Mammut | 35 | NOR |
Østensjø Rederi | Ajax | 92 | NOR |
Østensjø Rederi | Alex | 50 | IRS |
Østensjø Rederi | Audax | 57 | NOR |
Østensjø Rederi | Dux | 40 | NOR |
Østensjø Rederi | Felix | 50 | NOR |
Østensjø Rederi | Pax | 40 | NOR |
Østensjø Rederi | Silex | 62 | MAN |
Østensjø Rederi | Thorax | 95 | NOR |
Østensjø Rederi | Thrax | 55 | MAN |
Østensjø Rederi | Velox | 65 | NOR |
Østensjø Rederi | Vivax | 57 | NOR |