Det vises til brev fra Samferdselskomiteen i
Stortinget, mottatt i Fiskeri- og kystdepartementet 10. februar 2005.
I brevet stiller komiteen 6 spørsmål
i tilknytning til St.meld. nr. 14 (2004-2005) På den sikre
siden - sjøsikkerhet og oljevernberedskap.
Vedlagt (./.) følger Fiskeri-
og kystdepartementets svar på spørsmål
nr. 1og spørsmål nr.
2. Svar på de øvrige spørsmålene
i brevet vil bli sendt Samferdselskomiteen i Stortinget om kort
tid.
I St meld. nr. 14 er det gitt en samlet fremstilling
av bakgrunnen for og dimensjoneringen av den statlige slepebåtberedskapen
for Nord-Norge. I utgangspunktet ivaretas beredskapen gjennom tilstedeværelse
av privat slepebåtkapasitet. I Sør-Norge er derfor
dette ivaretatt av det kommersielle markedet. I Nord-Norge er tilsvarende
kapasitet pr. i dag ikke tilgjengelig. Fiskeri- og kystdepartementet
har derfor etablert en statlig slepebåtberedskap i nordområdene.
Dette gjøres i samarbeid med Forsvarsdepartementet.
Det er imidlertid prosesser knyttet til kommersielle aktiviteter
i Nord-Norge som vil kunne medføre at private slepebåter
med nødvendig kapasitet etableres i Nord-Norge. Den statlige
slepebåtberedskapen må derfor vurderes fortløpende
i forhold til utviklingen i privat sektor. Prosjekter som kan ha
betydning for denne vurderingen er omtalt i St. meld. nr. 14, og
som eksempler kan nevnes etableringen av anlegget på Melkøya
utenfor Hammerfest og en mulig omlastingsfunksjon av olje i Bøkfjorden
i nærheten av Kirkenes.
I og med at tilstedeværelsen av det
private slepebåtmarkedet er avhengig av utviklingen av
ulike prosjekter, må den totale beredskapen knyttet til
slepekapasiteten vurderes i forhold til hvordan de ulike prosjektene etableres
og innfases. Et konkret prosjekt er etableringen av Melkøya
som er knyttet opp mot utbyggingen av Snøhvit-feltet. I
forbindelse med etableringen av anlegget på Melkøya
vil det bli leid inn tre slepefartøy. Det vil i løpet
av 2005 bli avklart når virksomheten på Melkøya
og Snøhvit starter opp. Etter planen vil dette skje i løpet
av 2006. Datoen for en slik oppstart vil derfor kunne få betydning
for dimensjoneringen av den statlige slepebåtkapasiteten
i 2006.
Som fremhold i St meld. nr. 14 og under punktene
i) og ii) over er det etablert en statlig slepebåtberedskap
i nordområdene. Modellen vil, som omtalt, bli justert ut i
fra utviklingen knyttet til tilstedeværelse av tilgjengelig
privat slepebåtkapasitet.
Stortinget er holdt løpende orientert
om etableringen av den statlige slepebåtberedskapen i Nord-Norge,
og det vises i denne forbindelse til St. meld. nr. 12 (2001-2002)
Rent og rikt hav (Havmiljømeldingen), St.prp. nr. 65 (2002-2003)
Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer medregnet folketrygden
2003, St.prp. nr. 1 (2003-2004) for henholdvis Fiskeri- og kystdepartementet
og Forsvarsdepartementet, St.prp nr. 6 (2003-2004) Om innleie av
slepefartøy for Nord-Norge og budsjettmessig inndekning
for 2003, St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 10 (2003-2004) Om innleie av
slepefartøy for Nord-Norge og budsjettmessig inndekning
for 2003, St.prp. nr. 63 (2003-2004) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer
i statsbudsjettet medregnet folketrygden 2004, St.prp. nr. 1 (2004-2005)
for Fiskeri- og kystdepartementet og i foreliggende stortingsmelding.
Stortinget vil bli holdt informert om den videre utvikling i saken.
Tidspunktet for den konkrete informasjonen vil være avhengig
av utviklingen i det private markedet og betydningen dette vil ha
for den statlige slepebåtberedskapen.
- Når og på hvilken
måte vil Regjeringen komme tilbake til Stortinget med konklusjoner
og anbefalinger på disse tiltakene?
I St. meld. nr. 14 legger Regjeringen frem en
miljørisikoanalyse basert på faglige
vurderinger knyttet til utviklingen av sjøtransporten,
det foretas en vurdering av de samlede behov, samt forslag til prioriteringer
på området for å møte utfordringer
knyttet til skipstrafikken langs kysten. De faglige vurderinger
viser at risikoen for ulykker vil kunne øke hvis skipstrafikken utvikler
seg i tråd med de fremlagte prognoser. Dersom denne risikoen
ikke skal øke må det iverksettes tiltak. Meldingen
beskriver på denne bakgrunn de tiltak som er eller kan
bli nødvendige i et fremtidig perspektiv frem til 2015.
Tiltakene må vurderes og iverksettes i tråd med
takten i økningen av trafikken, og vil måtte tilpasses
den årlige budsjettsituasjonen.