12.1 Sammendrag

Det framholdes at legemiddelmarkedet er preget av en rekke forhold som påvirker både tilbuds- og etterspørselssiden, slik at markedsmekanismene ikke sikrer samfunnsøkonomisk riktige priser, og at det derfor er behov for å regulere legemiddelmarkedet generelt og legemiddelpriser spesielt.

Det redegjøres for gjeldende prisregulering, og det foretas en drøfting av apotekenes avanse og reguleringen av denne. Departementet vil videreføre reguleringen av utsalgsprisene og beholde regulering av apotekenes maksimale innkjøpspris og apotekenes avanse. Departementet vil ikke foreslå å innføre en maksimalpris for grossistenes kjøp av legemidler nå.

For å utnytte konkurransen på det generiske markedet ble det fra 1. januar 2005 innført en prisreguleringsmodell kalt trinnpris for et utvalg av virkestoff med generisk konkurranse. Innenfor hver gruppe av byttbare legemidler skal minst ett legemiddel være tilgjengelig til trinnpris. og for disse legemidlene er trinnpris den maksimale pris folketrygden refunderer. Trinnprisen reduseres gradvis fra det tidspunktet det oppstår konkurranse mellom generiske legemidler. Trinnprismodellen er antatt å gi en innsparing for folketrygden på 450 mill. kroner i 2005, og utgiftene for pasientene vil reduseres med anslagsvis 70 mill. kroner. Dersom erfaring viser at trinnprismodellen ikke virker etter forutsetningene eller andre tiltak vil gi vesentlig lavere legemiddelpriser, vil departementet vurdere alternativene til trinnprisordningen på nytt.

Departementet vurderer det slik at ny apoteklov og tiltak som er innført etter dette, totalt sett har bedret grossistenes og apotekenes rammebetingelser. Etter departementets mening synes dagens avansenivå å være tilstrekkelig for å opprettholde en tilfredsstillende tilgjengelighet og kvalitet på apotektjenestene, og departementet anser at nivået på gjeldende avansesatser er tilstrekkelig høyt.

Det uttales at utviklingen i legemiddelmarkedet kan gi grunnlag for framtidige endringer både med hensyn til innretningen av selve avansestrukturen og nivået på den samlede avansen. Det skal særlig legges vekt på den underliggende veksten i legemiddelmarkedet og apotekenes oppgaver og forpliktelser overfor samfunnet. Departementet vil i tillegg til de årlige vurderingene i budsjettsammenheng foreta en overordnet vurdering av avansenivå og strukturen på avansen minst hvert fjerde år. Første overordnede vurdering skal finne sted innen 2008. Departementet vil vurdere å endre avansesatsenes ulike bestanddeler gradvis slik at kronetilleggene økes i forhold til de prosentvise tilleggene. Det understrekes at næringens totale avanser ikke skal endres som følge av denne tekniske tilpasningen.

12.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, merker seg at departementet vil videreføre dagens regulering av apotekenes maksimale innkjøpspris og apotekenes avanse. Flertallet støtter dette og vil understreke viktigheten av at apotekenes innkjøpspris fortsatt reguleres. Spesielt vises i denne sammenheng til at en eventuell innføring av bare sluttprisregulering uten regulering av apotekenes innkjøpspris vil kunne ramme de frittstående apotek spesielt hardt.

Flertallet vil påpeke at kjedeapotek, som er en del av den samme virksomheten som grossisten, ikke vil bli rammet av en slik regulering ettersom det i disse tilfellene er snakk om en intern prising som har liten betydning for det økonomiske resultatet. For frittstående apotek vil situasjonen bli en annen, idet apotek som ikke er knyttet til grossistene på samme måte, vil kunne måtte kjøpe inn legemidler med innkjøpspriser som ligger nært opp til den regulerte utsalgspris, og på den måten måtte selge med marginal fortjeneste.