Det framholdes at legemiddelmarkedet er preget
av en rekke forhold som påvirker både tilbuds-
og etterspørselssiden, slik at markedsmekanismene ikke
sikrer samfunnsøkonomisk riktige priser, og at det derfor
er behov for å regulere legemiddelmarkedet generelt og legemiddelpriser
spesielt.
Det redegjøres for gjeldende prisregulering,
og det foretas en drøfting av apotekenes avanse og reguleringen
av denne. Departementet vil videreføre reguleringen av
utsalgsprisene og beholde regulering av apotekenes maksimale innkjøpspris
og apotekenes avanse. Departementet vil ikke foreslå å innføre
en maksimalpris for grossistenes kjøp av legemidler nå.
For å utnytte konkurransen på det
generiske markedet ble det fra 1. januar 2005 innført en
prisreguleringsmodell kalt trinnpris for et utvalg av virkestoff
med generisk konkurranse. Innenfor hver gruppe av byttbare legemidler
skal minst ett legemiddel være tilgjengelig til trinnpris.
og for disse legemidlene er trinnpris den maksimale pris folketrygden
refunderer. Trinnprisen reduseres gradvis fra det tidspunktet det
oppstår konkurranse mellom generiske legemidler. Trinnprismodellen
er antatt å gi en innsparing for folketrygden på 450
mill. kroner i 2005, og utgiftene for pasientene vil reduseres med
anslagsvis 70 mill. kroner. Dersom erfaring viser at trinnprismodellen
ikke virker etter forutsetningene eller andre tiltak vil gi vesentlig
lavere legemiddelpriser, vil departementet vurdere alternativene
til trinnprisordningen på nytt.
Departementet vurderer det slik at ny apoteklov
og tiltak som er innført etter dette, totalt sett har bedret grossistenes
og apotekenes rammebetingelser. Etter departementets mening synes
dagens avansenivå å være tilstrekkelig
for å opprettholde en tilfredsstillende tilgjengelighet
og kvalitet på apotektjenestene, og departementet anser
at nivået på gjeldende avansesatser er tilstrekkelig
høyt.
Det uttales at utviklingen i legemiddelmarkedet
kan gi grunnlag for framtidige endringer både med hensyn til
innretningen av selve avansestrukturen og nivået på den
samlede avansen. Det skal særlig legges vekt på den
underliggende veksten i legemiddelmarkedet og apotekenes oppgaver
og forpliktelser overfor samfunnet. Departementet vil i tillegg
til de årlige vurderingene i budsjettsammenheng foreta
en overordnet vurdering av avansenivå og strukturen på avansen
minst hvert fjerde år. Første overordnede vurdering
skal finne sted innen 2008. Departementet vil vurdere å endre avansesatsenes
ulike bestanddeler gradvis slik at kronetilleggene økes
i forhold til de prosentvise tilleggene. Det understrekes at næringens
totale avanser ikke skal endres som følge av denne tekniske
tilpasningen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, merker seg at departementet
vil videreføre dagens regulering av apotekenes maksimale innkjøpspris
og apotekenes avanse. Flertallet støtter
dette og vil understreke viktigheten av at apotekenes innkjøpspris
fortsatt reguleres. Spesielt vises i denne sammenheng til at en
eventuell innføring av bare sluttprisregulering uten regulering
av apotekenes innkjøpspris vil kunne ramme de frittstående
apotek spesielt hardt.
Flertallet vil påpeke
at kjedeapotek, som er en del av den samme virksomheten som grossisten,
ikke vil bli rammet av en slik regulering ettersom det i disse tilfellene
er snakk om en intern prising som har liten betydning for det økonomiske
resultatet. For frittstående apotek vil situasjonen bli
en annen, idet apotek som ikke er knyttet til grossistene på samme
måte, vil kunne måtte kjøpe inn legemidler
med innkjøpspriser som ligger nært opp til den
regulerte utsalgspris, og på den måten måtte
selge med marginal fortjeneste.