Det vises til omtale av såkornkapitalordningen
i Nærings- og handelsdepartementets budsjettproposisjon
for 2005 under kap. 2420 Statens nærings- og distriktsutviklingsfond
(SND) og kap. 2421 Innovasjon Norge. SND og Innovasjon
Norge har inntekstført renter fra utlån under
ordningen siden 1998. Disse inntektene blir imidlertid ikke innbetalt
før lånene forfaller etter 15 år.
Også forventede tap på inntektsførte
renter regnskapsføres. Rentetap ble fram til og med 2004
ført mot opptjente renter på likviditeten, dvs.
renter av såkornfondmidler som er bevilget og plassert
på rentebærende fondskonto i Norges Bank, men
ennå ikke utlånt. Gjennom behandlingen av St.prp.
nr. 1 (2004-2005) er det avklart at rentene på likviditeten
skal tilbakeføres til statskassen, jf. omtale under kap. 5625 post
83 nedenfor, og at midler som ikke er utlånt, overføres
til en ikke rentebærende fondskonto. Dette forutsetter
at de bokførte tapene på renteinntektene må dekkes
gjennom særskilte årlige bevilgninger. I St.prp. nr. 1
(2004-2005) ble det anslått at bokførte tap på renter
av utlån pr. 31.12.2004 som ikke var dekket av tidligere
avsatte tapsfondsmidler for ordningen, ville utgjøre om
lag 63 mill. kroner, og at tilsvarende rentetap i 2005
ville utgjøre ca. 7,5 mill. kroner.
Den vedtatte bevilgningen for 2005 på 237,5 mill. kroner
skal dekke ovennevnte tap på renter med til sammen 70,5 mill.
kroner, mens de resterende 167 mill. kroner gjelder ordinære
tapsfondsmidler for nye landsdekkende såkornfond. Endelige
beregninger viser at bokførte tap på renter i
de operative såkornfondene fra etableringen og frem til
utgangen av 2004 utgjorde 65,1 mill. kroner. Av dette utgjorde
tapet for 2004 17,9 mill. kroner. Som følge av sistnevnte
finner Regjeringen det nødvendig også å oppjustere tapsanslaget
for 2005 fra 7,5 til 10 mill. kroner.
På denne bakgrunn foreslås
bevilgningen økt med til sammen 4,6 mill. kroner, fra 237,5
til 242,1 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og
Kystpartiet vil aktivt arbeide for å bedre vilkårene
for nyskaping i Norge. For bl.a. å realisere de mange ideene
som ikke kommer så langt som til å bli egne prosjekter,
mener disse medlemmer at det må opprettes
en Gründerbank i regi av Innovasjon Norge. Disse
medlemmer vil sette av 100 mill. kroner til dette tiltaket,
som er tenkt både som et serviceorgan og som en kapitalkilde
for oppfinnere, kommersielle fritenkere og ildsjeler med nye næringsprosjekt.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2421 | | Innovasjon Norge (jf. kap.
5325 og 5625) | |
| 52 | (NY) Gründerbank,
bevilges med | 100 000 000" |
World Tourism Organisation har opplyst at det
globale reiselivet vokser med mellom 3 og 4 pst. hvert år. I
Norge har reiselivsnæringene stor betydning for sysselsetting
og økonomi. Opptil 20 pst. av de sysselsatte i enkelte
regioner har sin jobb knyttet til reiselivsnæringene. Totalt
sysselsetter reiselivsnæringene om lag 150 000
mennesker. Næringene skaper hvert år verdier for
om lag 70 mrd. kroner.
I 2004 ankom 5,84 mill. utenlandske turister
til Norge. Det totale antall gjester fordelte seg med 1,15 mill.
på dagsreiser, 1,2 mill. på cruise (antall besøk
i land) og 3,48 mill. overnattingsgjester. Dette er en økning
på hele 10 pst. fra året før. Til sammen
tilbrakte utlendingene 24 mill. gjestedøgn i Norge, noe
som er en vekst på 8 pst. fra 2003.
Det er et mål for Regjeringen å bidra
til at den positive trenden skal fortsette. Norge har unike reiselivsprodukter
innenfor naturbaserte ferieopplevelser. Dette konkurransefortrinnet
må vi bli bedre til å utnytte. Gjennom økt
satsing på reiseliv vil Regjeringen sette fokus på tiltak
for å bedre reiselivsnæringenes konkurranseevne
og levedyktighet.
Det foreslås å bevilge 15
mill. kroner for å styrke Norges posisjon i nye og etablerte
markeder, utvikle og profilere nye produkter og konsepter som geoturisme og økoturisme
samt revidere merkevarestrategien for markedsføring av
Norge som reisemål.
På denne bakgrunn foreslås
bevilgningen økt med 15 mill. kroner, fra 248,6 til 263,6
mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
kulturbasert næringsvirksomhet er i sterk vekst i hele
den vestlige verden. Det gjelder virksomhet knyttet til media, film,
musikk, software, litteratur, design, kommunikasjon, historie osv.
Kultursektoren gir et stadig større bidrag til produktutvikling og
salg av tradisjonelle industrivarer. Det er en erkjennelse at dersom
varene skal selge, er det ofte ikke nok med god kvalitet og funksjonalitet,
men det må tilføyes en kulturell merverdi gjennom
design, spesielle miljø de kan assosieres med, historie
og lignende. Skal norske bedrifter kunne konkurrere internasjonalt,
må produktene skille seg positivt ut fra konkurrentenes
bl.a. gjennom god design. Disse medlemmer vil styrke Innovasjon
Norges virkemidler til dette formålet.
Disse medlemmer viser videre
til at programmet Innovasjon Møbel nå er godt
i gang og at 16 møbelbedrifter har deltatt i forprosjektet
og har beskrevet planer for satsing. Disse medlemmer viser også til
at det er satt i gang prosjekter innen laminering, PU/design,
internasjonalisering/eksport og at det er arrangert flere
møteplasser, samt at Norges Forskningsråd
har et eget sømteknologiprosjekt i regi av programmet.
Disse medlemmer er kjent med
at åtte bedrifter nå er med i et eget hovedprosjekt
og at de har satt seg eksportmål på over 400 mill.
kroner, noe som vil gi en eksportvekst for bransjen på 15-20
pst., sammenlignet med 2003.
Disse medlemmer er derfor overrasket
over at dette programmet ikke har fått den omsøkte
støtten for 2004, noe som vil medføre at noen
av de gode prosjektene og prosessene vil stoppe opp. Disse
medlemmer vil derfor foreslå at det tileggsbevilges
4 mill. kroner til dette programmet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet foreslår å bevilge
14,8 mill. kroner til kulturbasert næringsutvikling utover
Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2421 | | Innovasjon Norge (jf. kap.
5325 og 5625) | |
| 71 | Internasjonalisering, profilering
og innovasjon - programmer, kan overføres,
forhøyes med | 33 800 000 |
| | fra kr 248 600 000 til
kr 282 400 000" | |
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet foreslår å bevilge 12
mill. kroner til kulturbasert næringsutvikling utover Regjeringens
forslag på kap. 2421 post 71.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2421 | | Innovasjon Norge (jf. kap.
5325 og 5625) | |
| 71 | Internasjonalisering, profilering
og innovasjon - programmer, kan overføres,
forhøyes med | 31 000 000 |
| | fra kr 248 600 000 til
kr 279 600 000" | |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil peke på nødvendigheten
av å videreutvikle en miljøvennlig nærskipsfart.
Dette er en flåte med basis i kystdistriktene, som betyr
mye for arbeidsplasser og bosetting. I tillegg kommer fordelene
ved å transportere varer sjøveien unna tett befolkede
områder og et overbelastet veinett. Målsettingen
om å få mer gods fra vei til sjø står
fast. Disse medlemmer vil understreke at fraktefartøyene
trenger til fornying, og foreslår at det over Innovasjon
Norges budsjettområde utarbeides et fornyelsesprogram for
fraktefartøyflåten. Dette vil samtidig stimulere
til at norsk nærskipsfart kan ligge i tet når
det gjelder miljø og teknologi.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å utarbeide
et moderniseringsprogram for fraktefartøyene, hvor viktige målsettinger
er reduserte utslipp av NOx og CO2, bedre sikkerhet og bedre miljø."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det kan se ut til å være et underdekning
i forhold til behovet hva gjelder møbelindustriens program
Innovasjon Møbel. Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn henstille til Innovasjon Norge at programmet Innovasjon
Møbel blir gjennomført i henhold til intensjonen.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og
Kystpartiet vil innledningsvis vise til at den nye Næring-
og handelsministeren ved sin tiltredelse skapte atskillig tro på at
det nå skulle bli en økt satsing på internasjonal
profilering og markedsføring av Norge som reiselivsdestinasjon. Disse
medlemmer konstaterer at statsråd Brendes uttalelser
til media knapt kan sies å være fulgt opp i Regjeringens
framlegg til Revidert nasjonalbudsjett for 2005.
Disse medlemmer viser til at
satsingen på reiseliv og turisme ligger langt etter den
opptrappingsplan som ble vedtatt i forbindelse med behandlingen
av Innst. S. nr. 344 (2000-2001). Disse medlemmer viser
til at Senterpartiet gjennomgående i inneværende stortingsperiode
har satset betydelig mer på reiseliv, enn regjeringspartiene. Disse
medlemmer vil understreke at reiselivsnæringen
har et betydelig utviklingspotensiale. Gjennom en offensiv
og samordnet strategi for profilering av Norge som reisemål,
både for utlendinger og nordmenn, mener disse medlemmer at
det er store muligheter for økt verdiskaping i hele landet. Disse
medlemmer vil derfor øke bevilgningen med 85 mill.
kroner.
Reiselivsnæringen er i veldig stor
grad en distriktsnæring. Disse medlemmer vil
derfor peke på den gjensidige avhengigheten mellom f.eks.
fiskeri- og landbruksnæringen og reiselivsnæringen.
Norge som reiselivsmål er attraktivt, fordi det bor folk
langs kysten og på bygdene. En aktiv distriktspolitikk
er derfor av viktig for at Norge fortsatt skal være et
spennende reisemål.
Dersom økt satsing på profilering
skal gi resultater, mener disse medlemmer at det
er viktig å sikre forutsigbarhet over statens bidrag til
profilering, internasjonalisering og innovasjon. Våre nordiske
naboland har i mye større grad en slik forutsigbarhet.
Disse medlemmer mener derfor
at Stortinget bør få seg forelagt en opptrappingsplan
for satsingen på profilering av Norge som reiselivsmål
i løpet av en fireårsperiode. Planen bør
legges fram for Stortinget i egnet form.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Senterpartiet og Kystpartiet fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
fram en fireårig opptrappingsplan for økt satsing
på profilering av Norge som reiselivsmål."
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og
Kystpartiet viser til merknader under dette kapitlet og
fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2421 | | Innovasjon Norge (jf. kap.
5325 og 5625) | |
| 71 | Internasjonalisering, profilering
og innovasjon - programmer, kan overføres,
forhøyes med | 100 000 000 |
| | fra kr 248 600 000 til
kr 348 600 000" | |
Bevilgningen til forsknings- og utviklingskontrakter ble
fram til og med 2003 gitt over kap. 923 og har alltid vært
overførbar. Bevilgningen er også overførbar
i 2005. I tillegg er det en tilsagnsfullmakt knyttet til ordningen.
Den har vært på 100 mill. kroner de siste årene.
De fleste prosjektene som støttes av
denne bevilgningen går over flere år og tilskuddene
utbetales i takt med gjennomføringen av prosjektene. Det
er derfor nødvendig at bevilgningene er overførbare
for å gi Innovasjon Norge utvidet mulighet til å gi
tilsagn som først kommer til utbetaling i senere budsjetterminer.
Ved en inkurie ble ikke bevilgningen påført
stikkordet "kan overføres" da den ble flyttet til nytt
kap. 2421 Innovasjon Norge i St.prp. nr. 1 (2003-2004). Ved utgangen
av 2004 var 110 967 000 kroner av bevilgningen
ikke utbetalt. Innovasjon Norge har planlagt ut fra at bevilgningen
er overførbar, og at disse midlene kan benyttes i 2005
til å dekke tilsagn som er gitt i 2004 og tidligere år.
På denne bakgrunn foreslås
de ikke utbetalte midlene gjenbevilget på statsbudsjettet
for 2005 ved at bevilgningen økes med 110 967 000
kroner, fra 157 500 000 kroner til 268 467 000
kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti mener at det i en situasjon
med rundt 100 000 arbeidsledige er nødvendig å føre
en mer aktiv næringspolitikk. Det vil bidra til å skape
flere nye arbeidsplasser og trygge de eksisterende. Disse
medlemmer er uenig i Regjeringens passive og nøytrale
næringspolitikk. Disse medlemmer mener det
er viktig at staten bidrar aktivt med satsing på næringer
der Norge har mulighet til å konkurrere og skape økt
aktivitet.
Disse medlemmer vil styrke Innovasjon
Norge sine virkemidler. Ordningene med forsknings- og utviklingskontrakter
(IFU/OFU) bidrar til økt kompetanseutvikling og
er viktig for framtidig lønnsomhet. Myndighetenes tilsagn
om støtte har ifølge bedriftene selv stor betydning
for om prosjektene blir gjennomført, og bidrar til å utløse
annen finansiering. Disse medlemmer har merkets seg
at Regjeringen vil holde tilbake 20 mill. kroner av IFU/OFU-midlene
for å finansiere norsk deltakelse i Galileo. For at dette
ikke skal gå utover andre planlagte aktiviteter og forsknings-
og utviklingsprosjekter vil disse medlemmer øke
bevilgningen nå til forsknings- og utviklingskontrakter
med 43 mill. kroner utover Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2421 | | Innovasjon Norge (jf. kap.
5325 og 5625) | |
| 72 | Forsknings- og utviklingskontrakter, kan overføres, forhøyes
med | 153 967 000 |
| | fra kr 157 500 000 til
kr 311 467 000" | |
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og
Kystpartiet at Samarbeidsregjeringen foreslo å kutte
om lag halvparten av bevilgningene til offentlige utviklings- og
forskningskontrakter i Revidert nasjonalbudsjett for 2004. Kuttet
ville i stor grad gått ut over satsingen på kommersialisering
av forsknings og utviklingsprosjekter, om de ikke var
blitt reversert. Framtidsrettede prosjekter ville ikke kunne fått
utviklingsmidler om Regjeringen hadde fått gjennomslag
for sin politikk. I det hele har Regjeringen vist liten vilje til å satse
på IFU/OFU-kontrakter i løpet av inneværende fireårsperiode.
Revidert nasjonalbudsjett for 2005 inneholder heller ingen satsing
på IFU/OFU-kontrakter fra Regjeringens side.
Disse medlemmer vil vise til
at meningen fra Innovasjon Norge sin side har vært å benytte
ordningen til å få realisert store utviklingsprosjekter
der Norge har særlige fortrinn. En slik satsing mener disse
medlemmer er en viktig del av en målrettet næringspolitikk.
Disse medlemmer vil derfor øke
bevilgningen med 35 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2421 | | Innovasjon Norge (jf. kap.
5325 og 5625) | |
| 72 | Forsknings- og utviklingskontrakter, kan overføres, forhøyes
med | 145 967 000 |
| | fra kr 157 500 000 til
kr 303 467 000" | |
Deltakelsen i Galileo innebærer et
finansieringsbehov på 76 mill. kroner for 3-års-perioden
2005-2007, og det forventes utviklingsoppdrag til norsk industri for
tilsvarende beløp. Det legges til grunn at norsk deltakerkontingent
vil utgjøre 26 mill. kroner i 2005. For å sikre
finansieringen av denne innbetalingen vil det bli holdt tilbake
20 mill. kroner av bevilgningen til Forsknings- og utviklingskontrakter.
Nærmere redegjørelse om Galileo er gitt under
kap. 922 Romvirksomhet.
Regjeringen vil komme tilbake med forslag om
nødvendige bevilgningsmessige endringer i forbindelse med
framleggelsen av avtalen for Stortinget.
Komiteen viser til
merknader under omtale av kap. 922.
Som et engangstiltak ble det i statsbudsjettet
for 2003 bevilget 500 mill. kroner i låneramme og 75 mill.
kroner i tapsfond til en distriktsrettet låneordning. Under ordningene
med distriktsrettede og landsdekkende risikolån er det åpnet
for å gi rentestøtte fra rentestøttefond.
Rentestøtte kan kun gis i enkelte tilfeller og i en avgrenset
periode, og da som alternativ til ordinære tilskudd.
Det foreslås å åpne
for den samme muligheten under den distriktsrettede låneordningen.
Rentestøtten vil kunne nyttes i følgende tilfeller:
– i en tidlig
fase i prosjektet, hvor prosjektet ikke genererer tilstrekkelig
inntjening til å gi et bidrag til inndekning av rentekostnader
– i en antatt forbigående
periode med uforutsette driftsmessige problemer, hvor det er behov
for midlertidige løsninger.
Innføringen av rentestøttefond
også for distriktsrettet låneordning vil gi et
mer sammenfattende regelverk for ordningene med tapsfond, og det
vil gi Innovasjon Norge bedre fleksibilitet som kreditor når
dette er hensiktsmessig for å sikre utsatte lån.
Et rentestøttefond vil måtte dekkes innenfor rammen
av tapsfondsbevilgningen til den distriktsrettede låneordningen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at dette er et forslag til tiltak som ikke er en følge
av budsjettforliket mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet
for 2005. Disse medlemmer er prinsipielt motstander
av en distriktsrettet ordning og vil ikke være med på en
slik subsidiering som et rentestøttefond innebærer. Disse
medlemmer vil gå imot Regjeringens forslag.