I St.prp. nr. 1 (2004-2005) for Landbruks- og
matdepartementet ble det orientert om at Regjeringen tok sikte på at
de tre instituttene Jordforsk, NORSØK og Planteforsk skulle
slås sammen til et felles aksjeselskap under navnet Bioforsk
fra 1. juli 2005. Det var forutsatt at eierskap og drift
av de eiendommene som staten eier og Planteforsk forvalter, skal
organiseres innenfor statsforvaltningen, og at det skal betales
husleie.
Som en del av forberedelsene til etableringen
har ekstern revisor utarbeidet foreløpige skisser til åpningsbalanse
og forretningsplan, basert på årsregnskap for
de tre instituttene pr. 31. desember 2004. Disse viser
en relativt sterk negativ resultatutvikling i årene fremover
og behov for betydelige tilførsler av midler til strukturelle
og organisasjonsmessige forandringer for etablering av et levedyktig
selskap. Med bakgrunn i dette har derfor regjeringen etter en samlet
vurdering kommet frem til at det ikke er forsvarlig å etablere
Bioforsk som et aksjeselskap som forutsatt.
Formålet med etableringen av Bioforsk
har vært å skape en regional, nasjonal og internasjonal
konkurransedyktig FoU-produsent innenfor planteproduksjon, matvaresikkerhet, økologisk
produksjon og jordfaglige miljøspørsmål.
Hensikten er å bidra til økt innovasjon, bedre
miljøkvalitet, bærekraftig ressursforvaltning
og matproduksjon til nytte for næring, forbrukere og samfunn.
Regjeringen ønsker å medvirke
til at denne visjonen oppfylles, og at det betydelige faglige og
administrative samordningsarbeidet som er gjort i forberedelsesfasen
kan utnyttes.
Det foreslås derfor å etablere
Bioforsk som et forvaltningsorgan med særskilte fullmakter,
hvor Planteforsk inngår, og hvor de to stiftelsene Jordforsk
og NORSØK inviteres inn.
Som grunnlag for etableringen av forvaltningsorganet
må det foreligge en plan for nødvendige struktur- og
omstillingstiltak, slik revisor har påpekt. Planteforsk
har i dag betydelige oppgaver knyttet til regional- og distriktspolitiske
problemstillinger og utgjør mange steder et viktig verktøy
i lokal næringsutvikling. Dette er oppgaver som er forutsatt
også skal tillegges den nye virksomheten. Planarbeidet
må derfor ta utgangspunkt i at omorganiseringsprosessen
i seg selv ikke skal medføre fullstendig endrede forutsetninger
for disse oppgavene eller for FoU-virksomheten i dagens Planteforsk. Dette
betyr at overgangen til betaling av husleie for Planteforsks eiendommer
ikke må svekke rammevilkårene for FoU-virksomheten,
og at omstruktureringsplanen tar utgangspunkt i dagens geografiske
hovedstruktur.
Planprosessen vil være krevende både
faglig og administrativt. Den involverer en rekke interne og eksterne
aktører og må derfor nødvendigvis ta
noe tid.
Det foreslås derfor at Bioforsk etableres
først fra 1. januar 2006, og at Regjeringen kommer
tilbake til Stortinget med endelige forslag og budsjettmessig oppfølging
høsten 2005.
Komiteen tar dette
til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at å etablere Bioforsk som et aksjeselskap
vil innebære en mer effektiv organisering, og vil kunne
skape et bedre grunnlag for økt innovasjon enn en etablering
som et forvaltningsorgan. Disse medlemmer mener at
man kan dekke kostnadene ved etableringen av Bioforsk AS ved at
den eiendomsmasse Planteforsk disponerer, som har liten alternativ
verdi for staten, realiseres.
Jordfondet ble opprinnelig opprettet i 1955
med formål å finansiere statlige eiendomskjøp
"med sikte på å oppnå en tjenlig og variert
eiendomsstruktur", herunder kjøp av erstatningsarealer
for å dempe skadevirkninger i forbindelse med samferdsels-utbygginger. De
formål fondet ble tillagt er med tiden blitt mindre aktuelle.
Etter opphevelse av den statlige forkjøpsretten har jordfondet
i stor grad utspilt sin rolle og det anses ikke lenger som nødvendig
eller naturlig at staten skal ha en rolle i å drive kjøp
og formidling av eiendommer. Slike transaksjoner vil uansett kun
ha helt marginal betydning for bruksstrukturen på landsbasis. Regjeringen
foreslår på denne bakgrunn å avvikle Jordfondet
og bruke midlene til tiltak som er hjemlet i fondets vedtekter,
jf. forslag til romertallsvedtak.
Stortinget sluttet seg til regjeringens forslag
i Revidert nasjonalbudsjettet i 2002 om at Jordfondets formål skulle
utvides til også å omfatte skogvern. Regjeringen vil
nytte gjenstående disponible midler og midler som fortløpende
frigjøres i fondet til skogvern. Landbruks- og matdepartementet
vil gjennom Statens landbruksforvaltning legge til rette for at
arbeidet med å selge eiendommene i fondet blir intensivert.
Landbruks- og matdepartementet vil komme tilbake til Stortinget
med forslag om endring av jordlovens bestemmelser om myndighet til
kjøp av eiendommer for strukturrasjonalisering.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, og viser forslag til vedtak XV under kapittel
21 Komiteens tilråding.
I St.prp. nr. 1 (2004-2005) omtalte Landbruks-
og matdepartementet behovet for videre utredning av den framtidige
organiseringen av kunnskaps- og informasjonsproduksjon knyttet til
arealressursene (jord, skog, landskap og utmark). Det ble varslet
at departementet ville komme tilbake til Stortinget med saken våren 2005.
Utredningen har omfattet Norsk institutt for jord- og skogkartlegging
(NIJOS), Norsk institutt for skogforskning (Skogforsk) og de oppgaver
ved Skogbrukets kursinstitutt (SKI) som delfinansieres ved tilskudd over
statsbudsjettet.
Utredningen anbefaler at:
1. NIJOS og Skogforsk
slås sammen og danner grunnlag for utvikling av en ny kunnskapsinstitusjon
med formål å bidra til bærekraftig forvaltning og
næringsmessig bruk av arealressursene.
2. De oppgaver ved SKI som delfinansieres
over statsbudsjettet anbefales ikke overført til den nye statlige
institusjonen. Statens behov for å påvirke omfang
og innretning av virksomheten, kan i tilstrekkelig grad ivaretas
ved tilskudd.
Som begrunnelse for anbefalingen vises det til
at NIJOS og Skogforsk er sterke nasjonale kompetansemiljøer.
Begge institutter arbeider tematisk med ressursene i natur- og kulturlandskapet,
og utfyller hverandre både hva angår arbeidsoppgaver
og kompetanse. Instituttene har betydelig sammenfall i eksterne
faglige samarbeidsrelasjoner og flere felles brukergrupper. En betydelig
del av kunnskaps- og informasjonsproduksjonen ved instituttene er
rettet mot behov i forvaltningen. Det legges også stor
vekt på å øke den næringsrettede
del av virksomheten ved instituttene.
Det vises videre til instituttenes utfordringer
som følge av økt konkurranse om oppdrag og finansiering, internasjonaliseringen
av kunnskapsmarkedene, behov for kunnskap som fremmer nyskaping
i arealbaserte næringer og for miljøinformasjon.
Utvikling av IKT-baserte løsninger for mer effektiv og
desentralisert forvaltning endrer også behovene for informasjon
om arealene. Den samlede kompetanse ved Skogforsk og NIJOS, både
naturfaglig og teknologisk, representerer et sterkt fundament for
utvikling av en ny, robust kunnskapsinstitusjon. En slik institusjon
vil dekke bredere og mer sammensatte kunnskaps- og informasjonsbehov.
Endret organisering kan skape synergi og ny virksomhet kan utvikles
ved å utnytte sammenhenger mellom kartleggings- og overvåkingsprogrammene
og forskningen. Den nye institusjonen vil være bedre rustet
til møte framtidige rammebetingelser og behov enn dagens
institusjoner hver for seg.
Landbruks- og matdepartementet vil arbeide videre med
utgangspunkt i anbefalingene fra utredningen og vil vurdere en sammenslåing
til forvaltningsorgan med særskilte fullmakter. Landbruks-
og matdepartementet vil komme tilbake til saken med konkret forslag
til budsjettvedtak, herunder valg av tilknytningsform i St.prp.
nr. 1 (2005-2006).
Komiteen tar dette
til etterretning.
I Budsjett-innst. S. nr. 8 (2004-2005) ba næringskomiteen
om at Regjeringen i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for
2005 kommer med en redegjørelse om fjellstyrenes økonomi,
herunder konsekvensene for fjellstyrene av endringene i tomtefesteloven.
Disse endringene innebærer at det nå er innført
innløsningsrett for tomtefester i statsallmenningene. Det
vises til proposisjonen for redegjørelse for dette.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kystpartiet, tar dette til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at den nye tomtefesteloven innebærer at det gis innløsningsrett
for fritidsbolig i statsallmenningene. Det har aldri tidligere
vært innløsningsrett på disse eiendommene
og det har vært en sterkt begrenset adgang til salg av
statsallmenningsgrunn. Disse medlemmer vil peke på at
dette har hatt sin bakgrunn i ønsket om å beholde
statsallmenningene som samlede eiendommer av hensyn til de omfattende
bruksrettene og de store miljø- og friluftslivsinteressene
i områdene.
Disse medlemmer vil peke på at
innløsningsrett i statsallmenningene ikke var foreslått
fra Regjeringens side da tomtefesteloven ble lagt frem, og at følgene
av dette ikke var konsekvensutredet. Det viser seg nå at innløsningsrett
i statsallmenning har store negative konsekvenser for miljø-
og friluftslivsinteressene, for reindrifta og for de bruksberettigede
i allmenningene.
Med bakgrunn i dette fremmer derfor disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen reversere
innløsningsretten for fritidsbolig i statsallmenning."
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og
Kystpartiet vil innledningsvis vise til at det i Innst.
S. nr. 204 (2001-2002) fra tre Arbeiderpartirepresentanter ble fremmet
forslag om innløsningsrett for tomtefestere, men at Arbeiderpartiet
samtidig ba om at tomter på allmenningsgrunn skulle unntas.
I Innst. O. nr. 105 (2003-2004) ønsket
Sosialistisk Venstreparti et unntak fra innløsingsretten
ved festetomter for fritidsformål i allmenninger. Tomtefesterforbundet
sa også i sin høringsuttalelse at de var villige
til å godta unntak fra innløsningsrett for fritidseiendommer
i disse områdene.
For bygdeallmenninger ville regjeringspartiene
og Sosialistisk Venstreparti ikke tillate innløsningsrett, mens
for statsallmenningen foreslo regjeringspartiene i motsetning til
det Regjeringen hadde foreslått, at det skulle åpnes
for innløsningsrett. Det siste fikk dessverre flertall
Disse medlemmer mener at det
var svært uheldig at det ble åpnet for innløsningsrett
i statsallmenning. Som begrunnelse vises det til grunn til å vise
til de argumentene som SRN (samarbeidsrådet for naturvernsaker)
har pekt på i brev.
"Dei langsiktige konsekvensane kan bli større.
Andre med festa tomt i statsallmenning vil også ønskje å kjøpe
tomtene, f.eks. dei som har setrer/stølar, overnattingsbedrifter
eller dyrka jord. Dette kan få relativt stort omfang, og
kan dreie seg om viktige areal både for biologisk mangfald,
friluftsliv og kulturminne/kulturlandskap. Vi er redd dette
vil føre til fragmentering og oppstykking av viktige frilufts-
og naturområde.
Det vi frykter aller mest,
er at Statskog under økonomisk press vil vurdere det som
meir økonomisk interessant å legge ut attraktive
hytteområde for sal enn for feste. Hytter i fjellskog og
opp mot snaufjellet vil tiltrekke seg kjøpesterke grupper,
og utsikt til kjøp kan auke etterspurnaden. Her dreier
det seg om delar av norsk natur som er svært sårbare,
både i økologisk forstand (vernskog, beite-, trekk-
og kalvingsområde for villrein), landskapsmessig (bygging
over tregrensa er synlig over store område og negativt
for naturoppleving) og for friluftslivet (større, samanhengande område
blir stykka opp bit for bit). Hytteutbygging i stor skala i fjellet
vil også redusere arealet med villmark og inngrepsfrie
område, og vil gjere det vanskeligare å oppleve
stillheit og rekreasjon."
Innløsningsretten har også ført
til at Statskog og Opplysningsvesenets fond har skrudd opp den årlige festeavgiften,
for å sikre seg rimelige innløsningssummer, ved
eventuell framtidig krav om innløsning fra festere.
Disse medlemmer vil foreslå å reversere
retten til innløsning av tomt i statsallmenning og fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen endre
tomtefesteloven slik at det ikke gis rett til innløsning
i statsallmenning."
Som et ledd i Regjeringens arbeid med å sikre
friluftsområder for allmennheten foreslås det
at Statskog SF skal gis anledning til å kjøpe
eiendommer fra Forsvaret v/Skifte Eiendom til markedspris
før de eventuelt legges ut for salg i markedet. Forutsetningen
for dette er at det ikke har framkommet andre statlige behov for
eiendommene, og at aktuelle fylkeskommuner eller kommuner ikke ønsker å kjøpe
dem. Det vises for øvrig til omtale og forslag til vedtak
om dette under Forsvarsdepartementet. Det vises også til
omtale og bevilgningsvedtak på totalt 24,4 mill. kroner
under Miljøverndepartementet knyttet til Direktoratet for naturforvaltnings
kjøp av forsvarseiendommer.
Komiteen tar dette
til orientering.
Det vises til omtale under FKD, kap. 1023 Fiskeri-, havbruks-
og transportrettet FoU hvor forslag om å etablere et holdingsselskap
for næringsrettet blå-grønn FoU-virksomhet
omtales. Selskapet skal ha hovedkontor i Tromsø og datterselskaper
i Bergen, Ås og Tromsø og dannes ut fra Akvaforsk
as, Fiskeriforskning as, Matforsk as, Norconserv as. I tillegg skal
relevant næringsrettet FoU-aktivitet ved forvaltningsinstituttene
Havforskningsinstituttet, Nasjonalt institutt for ernærings-
og sjømatforskning og Veterinærinstituttet vurderes
overført til selskapet.
Komiteen visert til
merknader under omtalen av kap. 1023.
Landbruks- og matdepartementet er gjort kjent
med Akvaforsk sine ønsker om å iverksette et Nasjonalt utviklingssenter
for bruk av spillvarme. Utviklingssenteret er tenkt lokalisert til
Sunndalsøra hvor det er god tilgang på spillvarme
fra Hydro Aluminium sitt industrianlegg. Bruk av spillvarme kan
gi Norge helt nye muligheter til å utvide spekteret innen
oppdrett. Landbruks- og matdepartementet mener prosjektet er interessant.
Komiteen er gjort
kjent med at Akvaforsk har foretatt en forstudie vedrørende
bruk av spillvarme til oppdrett. Komiteen er videre
kjent med at det planlegges å iverksette et nasjonalt utviklingssenter
for bruk av spillvarme. Senteret tenkes lokalisert til Sunndalsøra,
hvor det er god tilgang på spillvarme fra Hydro Aluminiums
industrianlegg. Komiteen ser at det kan ligge nye
muligheter for oppdrettsnæringa i en slik utvikling.
Komiteen ber Regjeringa å legge
til rette for at dette prosjektet kan videreutvikles.
Komiteens medlem fra Senterpartiet fremmer
derfor forslag om å bevilge 3,5 mill. kroner kap. 1137
Forskning og utvikling post 51 Basisbevilgninger til forskningsinstitutter
m.m., til Akvaforsk.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1137 | | Forskning og utvikling | |
| 51 | Basisbevilgninger til forskningsinstitutter
m.m., forhøyes med | 3 500 000 |
| | fra kr 166 565 000 til
kr 170 065 000" | |