I Mattilsynets budsjett for 2005 var det lagt
til grunn en effektiviseringsgevinst på 50 mill. kroner
som følge av matforvaltningsreformen. I St.prp. nr. 1 (2004-2005)
var det også lagt til grunn at midler avsatt til omstilling
ikke var tilstrekkelig til å dekke alle omstillingsrelaterte
IKT-kostnader. Det var lagt opp til et stramt budsjett for Mattilsynet
og det var forutsatt at en del oppgaver som ble vurdert som mindre
viktige, kunne nedprioriteres. I tillegg er det foreslått
en reduksjon av Mattilsynets driftsbudsjett på 8 mill.
kroner, jf. St.prp. nr. 47 (2004-2005).
Erfaringer så langt i år viser
at omstillingen er krevende og at det ikke vil kunne tas ut effektiviseringsgevinster
i det omfanget som tidligere er forutsatt for 2005. Målet
om at matforvaltningsreformen skal gi en samlet effektiviseringsgevinst
på minimum 10 pst. står ved lag. For å opprettholde
et forsvarlig tilsynsnivå i 2005 foreslås det
derfor å øke Mattilsynets budsjett med 5 mill.
kroner.
Mattilsynet gjennomfører omkring 70
ulike programmer for å overvåke tilstanden på forvaltningsområdet.
En rekke av disse ble etablert som kompenserende tiltak ved utvidelse
av EØS-avtalens vedlegg 1, jf. St.prp. nr. 8 (1998-1999).
I tråd med det som er anført i St.prp. nr. 1 (2004-2005)
og som en del av effektiviseringsarbeidet, gjennomfører
Mattilsynet en gjennomgang av samtlige programmer som ble utført av
de ulike virksomhetene som gikk inn i Mattilsynet. Programmene er
også vurdert i forhold til internasjonale forpliktelser
og kost/nytte- effekter ved programmene. Allerede i 2005
er enkelte av disse programmene avviklet eller redusert. Programmer
som er fjernet eller redusert, vil etter Mattilsynets oppfatning gi
små negative effekter i forhold til de målene
som er satt for overvåkning og kontroll. Reduksjon i overvåkningsaktiviteten
vil ifølge Mattilsynet gi en reduksjon i Mattilsynets betalingsforpliktelser
på om lag 12 mill. kroner i forhold til 2004. Mattilsynet
legger også opp til andre innsparinger i driften.
EU har vedtatt to nye rettsakter som medfører økte utgifter
for det offentlige med hensyn til testing av småfe for
overførbare spongiforme encefalopatier (TSE). Dette gjelder
kommisjonsforordningene nr. 36/2005 og nr. 214/2005.
Som følge av disse forordningene må det gjennomføres økt
overvåking av geiter, både normalslaktede og selvdøde/avlivede.
Det må videre ved funn av TSE som skrapesjuke, foretas undersøkelser
for å utelukke at det dreier seg om BSE (kugalskap). Kostnadene
ved disse nye tiltakene er beregnet til 5,0 mill. kroner. Dette
vil dekke uttak, forsendelse og undersøkelse av ca. 6 000
prøver som er et obligatorisk antall ut fra direktivene
i forhold til antall dyr her i landet. Det er en forutsetning at
disse prøvene undersøkes hvis vi skal beholde
vår gunstige BSE-status.
Mattilsynets budsjett. kap. 1115 post 1 foreslås
derfor økt med 5,0 mill. kroner knyttet til nye oppgaver
i forbindelse med nye rettsakter.
Mattilsynets kap 1115 post 1 foreslås
derfor totalt økt med 10,0 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Fremskrittspartiet,
Senterpartiet og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet viser til at Verdiskapingsprogrammet
for norsk matproduksjon skal legge til rette for økt verdiskaping
både innen primærproduksjon og foredling.
Disse medlemmer vil i denne sammenheng peke
på at kjøttkontrollavgiften er innrettet på en
måte som svekker småskalaprodusentenes mulighet
til å konkurrere. Dagens ordning med en dagsverkspris fører
til at de minste slakteriene betaler en vesentlig høyere
kilopris pr. kontrollert kg kjøtt enn hva de større aktørene
gjør. Disse medlemmer mener denne avgiften
må innrettes slik at alle aktører betaler lik
pris pr. kg kontrollert kjøtt, og ber Regjeringen legge
til rette for dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at en økt bevilgning ikke er i tråd med budsjettavtalen
mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet for 2005. Disse
medlemmer er av den oppfatning at effektiviseringspotensialet
hos Mattilsynet er så stort at det forsvarer en lavere
bevilgning enn Regjeringens forslag.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 5 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende økning på 5 mill. kroner i forhold til
tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1115 | | Mattilsynet (jf. kap. 4115) | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 5 000 000 |
| | fra kr 1 084 619 000 til
kr 1 089 619 000" | |
Disse medlemmer fremholder at
det i St.prp. nr. 1 (2004-2005) for Landbruks- og matdepartementet
ble orientert om at Regjeringen tok sikte på at de tre
instituttene Jordforsk, NORSØK og Planteforsk skulle slås sammen
til et felles aksjeselskap under navnet Bioforsk fra 1. juli
2005. Hensikten har blant annet vært å sørge
for økt innovasjon. Disse medlemmer registrerer
med undring at Regjeringen nå ikke følger opp disse
intensjonene, men heller fremmer et forslag om å etablere
Bioforsk som et forvaltningsorgan med særskilte fullmakter. Disse
medlemmer mener at den eiendomsmassen Planteforsk disponerer,
som har liten alternativ verdi for staten, skal overføres
det nye Bioforsk AS for å gjøre sammenslåingen økonomisk
gjennomførbar. Disse medlemmer vil fremholde
at arbeidet for å danne et Bioforsk AS har pågått
og vært omtalt i budsjettsammenheng siden St.prp. nr. 1
(2001-2002). Disse medlemmer mener det nå er
på tide å realisere Bioforsk AS som en pådriver
for økt innovasjon og fremmer derfor følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjennomføre
etableringen av Bioforsk AS ved at de tre instituttene Jordforsk, NORSØK
og Planteforsk slås sammen. For å gjøre sammenslåingen økonomisk
gjennomførbar, overføres den eiendomsmassen Planteforsk
disponerer, som har liten alternativ verdi for staten, til Bioforsk
AS. Bioforsk AS etableres innen 1. januar 2006."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet viser til brev fra Mattilsynet
til Landbruks- og matdepartementet datert 7. april 2005.
Der påpeker Mattilsynet den svært anstrengte økonomien
ved tilsynet. De kuttene som tilsynet er blitt pålagt,
omtales som på grensen til det som er faglig forsvarlig.
Mattilsynet skriver videre i brevet til LMD at tilsynet i dag mangler 60-70
mill. kroner for å kunne videreføre aktiviteten
på 2004-nivå.
Disse medlemmer vil vise til
at Regjeringens forslag om å øke bevilgningen
til Mattilsynet med 10 mill. kroner er puslete, sett i sammenheng
med de faglige innvendingene som er kommet. Dessuten gjør
kuttene det svært vanskelig å nå målsetninger
på flere områder.
Disse medlemmer viser til at
den vanskelige økonomien i Mattilsynet har ført
til at Debio, som utfører matkontroll for Mattilsynet,
har fått kuttet sitt tilskudd fra 1. april 2005.
Debio er kontroll- og godkjenningsinstans for all økologisk
produksjon, foredling og omsetning i Norge. Det reduserte tilskuddet
får svært alvorlige konsekvenser for kontrollvirksomheten
og for muligheten til å opprettholde det faglig høye
nivået i virksomheten. Det vises til brev fra Debio til
Mattilsynet datert 27. mai (2005?) der konsekvensene av
de reduserte bevilgningene beskrives. Disse kan oppsummeres slik:
– Lavere
kvalitet på inspeksjonene og svekket mulighet for bistand
og hjelp med regeltolkninger og kommunikasjon med brukerne.
– Kompetanse og nyskaping innen
virksomheten svekkes
– Redusert mulighet for informasjon
og veiledning overfor brukerne av kontrollordningen.
– Mindre bistand overfor distriktskontorene.
– Dårligere rapportering
til Mattilsynet.
– Dramatisk reduksjon i deltakelse
i prosjekter som arbeider med økologisk landbruksproduksjon.
– Redusert samarbeid med myndighetene
og svekket deltakelse i nordiske og internasjonale nettverk.
– Intensjonene i EU-forordning
2092/91 med hensyn til uanmeldte inspeksjoner vil ikke
bli fulgt.
Disse medlemmer vil understreke
at en slik utvikling i kontroll- og godkjenningsinstansen samsvarer
dårlig med målsettingen om at 10 pst. av jordbruksarealet
skal ha økologisk produksjon innen 2010.
Disse medlemmer mener det er
helt meningsløst at Norges eneste kontroll- og godkjenningsinstans for økologisk
produksjon, foredling og omsetning i Norge må redusere
virksomheten når etterspørselen og produksjonen
av økologiske varer øker. Både bønder og
foredlingsbedrifter som har satset på økologisk
produksjon, i samsvar med myndighetenes uttalte målsetting,
kan bli rammet hardt dersom de ikke får faglig rettledning
og det stilles spørsmål ved kvaliteten på godkjenningen.
Det er svært viktig å opprettholde tilliten og
troverdigheten til økologisk landbruksvarer hos forbrukerne.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
at de merutgiftene som er kommet i forbindelse med veterinæravtalen
bør dekkes gjennom nye bevilgninger og ikke tas av det
ordinære driftsbudsjettet til tilsynet. Disse medlemmer vil derfor
bevilge 8 mill. kroner for dette formål. Disse medlemmer bevilger
også 3,5 mill. kroner for å opprettholde tilskuddet
til Debio, slik at kontroll- og godkjenningsfunksjonen knyttet til økologisk
produksjon opprettholdes.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1115 | | Mattilsynet (jf. kap. 4115) | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 21 500 000 |
| | fra kr 1 084 619 000 til
kr 1 106 119 000" | |
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og
Kystpartiet foreslår å øke bevilgningene
med 50 mill. kroner ut over Regjeringens forslag. Av de økte
bevilgningene disse medlemmer foreslår til Mattilsynet,
forutsettes det at kuttet på 3,5 mill. kroner til Debio
reverseres.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1115 | | Mattilsynet (jf. kap. 4115) | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 100 000 000 |
| | fra kr 1 084 619 000 til
kr 1 184 619 000" | |