Som omtalt i St.prp. nr. 1 (2004-2005) for Samferdselsdepartementet,
tar Samferdselsdepartementet sikte på å stanse
det statlige kjøpet av togtilbudet Vøgne (mellom
Geilo og Oslo) fra og med 12. juni 2005. Buskerud fylkeskommune ønsker å opprettholde
det regionale togtilbudet. Det foreslås derfor en funksjonsendring,
der Buskerud fylkeskommune får ansvaret for den lokale
kollektivtransporten i området som dekkes av Vøgne
i Hallingdalsregionen. Bevilgningsbehovet er 1,75 mill. kroner i
2005. Midlene skal overføres til Buskerud fylkeskommune
gjennom inntektssystemet for fylkeskommunen under Kommunal- og regionaldepartementets
budsjett. Regjeringen foreslår derfor at bevilgningen på kap.
572 Rammetilskudd til fylkeskommuner post 60 Innbyggertilskudd, økes
med 1,75 mill. kroner, jf. omtale under pkt. 3.5.
Komiteen viser til
merknader under omtalen av kap. 572 post 60.
Samferdselsdepartementet har i 2005 fullmakt
til å forplikte staten for framtidige budsjetterminer for investeringsprosjekter
i regi av Statens vegvesen og Jernbaneverket som ikke er omtalt
med kostnadsoverslag overfor Stortinget. Vedlikeholdsarbeider i
de to etatene utsettes i større grad for konkurranse, og
kontrakter inngås ofte for flere år av gangen.
Det er derfor behov for tilsvarende fullmakter for vedlikeholdsarbeider.
Statens vegvesen har skilt ut sin produksjonsvirksomhet
i eget selskap, Mesta AS. Oppgaver som tidligere var utført
av Statens vegvesen, bl.a. vedlikeholdsoppgaver, utføres
nå av andre etter konkurranse. Kontrakter i tilknytning
til vedlikeholdsarbeider inngås for flere år av
gangen, vanligvis for 4-5 år. I dag inngår Statens
vegvesen årlig funksjonskontrakter knyttet til vedlikehold
av riksveger for om lag 2 100 mill. kroner. Det foreslås
derfor at Samferdselsdepartementet får fullmakt til å forplikte
staten for framtidige budsjetterminer utover gitt bevilgning på kap.
1320 Statens vegvesen post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehold
av riksveger m.m., slik at samlet ramme for gamle og nye forpliktelser
ikke overstiger 7 900 mill. kroner, og slik at forpliktelsene
som forfaller hvert år ikke overstiger 2 100 mill.
kroner, jf. forslag til romertallsvedtak.
Jernbaneverket har skilt ut deler av sin produksjonsvirksomhet
i eget selskap, BaneService AS. Oppgaver som tidligere ble utført
av Jernbaneverket, bl.a. vedlikeholdsoppgaver, skal utføres
av andre etter konkurranse. I 2005 inngår Jernbaneverket
kontrakter som medfører forpliktelser for senere år
på om lag 170 mill. kroner. Det foreslås derfor
at Samferdselsdepartementet får fullmakt til å forplikte
staten for framtidige budsjetterminer utover gitt bevilgning på kap.
1350 Jernbaneverket post 23 Drift og vedlikehold, og post 25 Drift
og vedlikehold av Gardermobanen, slik at samlet ramme for gamle
og nye forpliktelser ikke overstiger 170 mill. kroner, jf. forslag
til romertallsvedtak.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak VIII under kapittel
21 Komiteens tilråding.