14.17.1 Overføring av kjøpsansvar for lokaltog­trafikken i Hallingdal (Oslo-Geilo) "Vøgne" til Buskerud fylkeskommune

Sammendrag

Som omtalt i St.prp. nr. 1 (2004-2005) for Samferdselsdepartementet, tar Samferdselsdepartementet sikte på å stanse det statlige kjøpet av togtilbudet Vøgne (mellom Geilo og Oslo) fra og med 12. juni 2005. Buskerud fylkeskommune ønsker å opprettholde det regionale togtilbudet. Det foreslås derfor en funksjonsendring, der Buskerud fylkeskommune får ansvaret for den lokale kollektivtransporten i området som dekkes av Vøgne i Hallingdalsregionen. Bevilgningsbehovet er 1,75 mill. kroner i 2005. Midlene skal overføres til Buskerud fylkeskommune gjennom inntektssystemet for fylkeskommunen under Kommunal- og regionaldepartementets budsjett. Regjeringen foreslår derfor at bevilgningen på kap. 572 Rammetilskudd til fylkeskommuner post 60 Innbyggertilskudd, økes med 1,75 mill. kroner, jf. omtale under pkt. 3.5.

Komiteens merknader

Komiteen viser til merknader under omtalen av kap. 572 post 60.

14.17.2 Statens vegvesen og Jernbaneverket - fullmakter til å pådra staten forpliktelser utover budsjettåret for vedlikeholdsarbeider

Sammendrag

Samferdselsdepartementet har i 2005 fullmakt til å forplikte staten for framtidige budsjetterminer for investeringsprosjekter i regi av Statens vegvesen og Jernbaneverket som ikke er omtalt med kostnadsoverslag overfor Stortinget. Vedlikeholdsarbeider i de to etatene utsettes i større grad for konkurranse, og kontrakter inngås ofte for flere år av gangen. Det er derfor behov for tilsvarende fullmakter for vedlikeholdsarbeider.

Statens vegvesen har skilt ut sin produksjonsvirksomhet i eget selskap, Mesta AS. Oppgaver som tidligere var utført av Statens vegvesen, bl.a. vedlikeholdsoppgaver, utføres nå av andre etter konkurranse. Kontrakter i tilknytning til vedlikeholdsarbeider inngås for flere år av gangen, vanligvis for 4-5 år. I dag inngår Statens vegvesen årlig funksjonskontrakter knyttet til vedlikehold av riksveger for om lag 2 100 mill. kroner. Det foreslås derfor at Samferdselsdepartementet får fullmakt til å forplikte staten for framtidige budsjetterminer utover gitt bevilgning på kap. 1320 Statens vegvesen post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger m.m., slik at samlet ramme for gamle og nye forpliktelser ikke overstiger 7 900 mill. kroner, og slik at forpliktelsene som forfaller hvert år ikke overstiger 2 100 mill. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak.

Jernbaneverket har skilt ut deler av sin produksjonsvirksomhet i eget selskap, BaneService AS. Oppgaver som tidligere ble utført av Jernbaneverket, bl.a. vedlikeholdsoppgaver, skal utføres av andre etter konkurranse. I 2005 inngår Jernbaneverket kontrakter som medfører forpliktelser for senere år på om lag 170 mill. kroner. Det foreslås derfor at Samferdselsdepartementet får fullmakt til å forplikte staten for framtidige budsjetterminer utover gitt bevilgning på kap. 1350 Jernbaneverket post 23 Drift og vedlikehold, og post 25 Drift og vedlikehold av Gardermobanen, slik at samlet ramme for gamle og nye forpliktelser ikke overstiger 170 mill. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak VIII under kapittel 21 Komiteens tilråding.