14.5.1 Post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger m.m.

Sammendrag

Regjeringen foreslår å øke bevilgningen til drift og vedlikehold av riksveger med 25 mill. kroner. Midlene vil bli benyttet til asfaltlegging. Dette vil gi om lag 80 km med nytt vegdekke.

Komiteens merknader

Komiteens medlemmer fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Venstre slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at det er et stort etterslep på vedlikehold av vei, og mener det er viktig å bl.a. få lagt ny asfalt på større deler av veinettet. Dette vil bidra til bedre å sikrere veier, og til å få flere folk i arbeid. Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen til asfaltering over kap. 1320 post 23 med 50 mill. kroner utover Regjeringens forslag.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1320

Statens vegvesen (jf. kap. 4320)

23

Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger m.m., kan overføres, kan nyttes under post 29, post 30, post 31 og post 72, forhøyes med

75 000 000

fra kr 5 969 000 000 til kr 6 044 000 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at fylkesvegnettet utgjør 30 pst. av det offentlige vegnettet, og er den delen av det offentlige vegnettet med dårligst standard og som utgjør betydelige flaskehalser i vegsystemet.

Over 20 pst. av fylkesvegnettet mangler fast dekke. Det er store forskjeller mellom fylkene, i en rekke fylker er andelen over 40 pst. Disse medlemmer går inn for en ny ordning med øremerkede midler til fast dekke på fylkesvegnettet. Den nye ordningen skal fungere som en stimuleringsordning og spleiselag mellom staten og fylkeskommunene.

Disse medlemmer viser til sine merknader og forslag om fylkesveiene i forbindelse med statsbudsjettet for 2005.

Disse medlemmer ber i tråd med dette forslaget at det i forbindelse med statsbudsjettet for 2006 blir vurdert opprettet en ny post på samferdselsbudsjettet øremerket midler til fast dekke på fylkesvegnettet. En slik ordning skal fungere som en stimuleringsordning og spleiselag mellom staten og fylkeskommunene og bygge på et handlingsprogram for fast dekke på fylkesvegnettet i løpet av en 5 årsperiode.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet viser til at etterslepet på veivedlikehold er stipulert til å ligge i overkant av 11 mrd. kroner. Regjeringen foreslår en økning på 25 mill. kroner som vil dekke kostnadene til om lag 80 km fast dekke. Disse medlemmer viser også til at behovet for investeringer i veinettet er betydelig. Flere viktige prosjekter er klar for oppstart og mangler midler, det er videre mulig å forsere allerede igangsatte prosjekter.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 100 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende 125 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1320

Statens vegvesen (jf. kap. 4320)

23

Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger m.m., kan overføres, kan nyttes under post 29, post 30, post 31 og post 72, forhøyes med

125 000 000

fra kr 5 969 000 000 til kr 6 094 000 000"

Medlemen i komiteen frå Senterpartiet viser til sin merknad om låneordning for fylkesveiformål under kap. 583 og forslag om å løyve 11,5 mill. kroner for rentekompensasjon til denne ordninga.

14.5.2 Post 30 Riksveginvesteringer, kan overføres, kan nyttes under postene 23, 29, 31, 33, 60 og 72

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet for 2005 der det ble bevilget statlig tilskudd på 30 mill. kroner til Jondalstunnelen i Hordaland. Det er varslet at sak om godkjenning av bompengeinnkreving i forbindelse med bygging og finansiering av Jondalstunnelen kan bli forsinket og derved behandlet i Stortinget først i oktober 2005. Det forutsettes at statlig tilskudd på 30 mill. kroner gjøres overførbar til 2006 slik at en eventuell forsinkelse av Stortingets behandling av den formelle søknaden om bompengefinansiering ikke endrer finansieringsgrunnlaget for prosjektet.

14.5.3 Post 31 Rassikring

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett 2005 med Fremskrittspartiet, omtalt i denne innstilling under kapittel 1.3, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær støtte til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett 2005 med de endringer som følger av avtalen. I avtalen er det enighet om å bevilge 50 mill. kroner til rassikring. Disse medlemmer foreslår på denne bakgrunn å øke bevilgningen til kap. 1320 post 31 med 50 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet, fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1320

Statens vegvesen (jf. kap. 4320)

31

Rassikring, kan overføres, kan nyttes under post 30 og post 60, forhøyes med

50 000 000

fra kr 210 200 000 til kr 260 200 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at det vinteren 2004-2005 har gått flere steinras. Disse medlemmer vil spesielt nevne de ras som gikk på rv 5 Kjøsnesfjorden i Sogn og Fjordane hvor over 60 personer var innesperret mellom rasene. På denne bakgrunn foreslås det at det avsettes 50 mill. kroner til økt rassikring.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 50 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende 50 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet, hvor dette er innfridd.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstrepartiviser til at det gjenstår mye før det norske vegnettet er rassikret. Statens Vegvesen kartla omfanget av rasutsatte strekninger på hele riksvegnettet i forbindelse med handlingsprogrammet for perioden 2002-2011. Kartleggingen viser at det er rundt 540 rasutsatte strekninger på riksvegnettet med total lengde på rundt 3 500 km. Det utgjør 15 pst. av riksvegnettet. Kostnadene med å rassikre alle riks- og fylkesveger er grovt anslått til 15 mrd. kroner. Disse medlemmer viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett for 2005 hvor det ble foreslått å øke bevilgningene med 110 mill. kroner slik at den samlede bevilgning ville ha blitt 291 mill. kroner. Dette ville ha bidratt til at rassikringen av vegnettet kunne ha blitt gjennomført raskere enn ellers forutsatt.

Lange perioder med ekstremvær sist vinter som utløste flere store ras spesielt på Vestlandet, har bidratt til at behovet for å øke innsatsen har økt.

Disse medlemmervil derfor foreslå at kap. 1320 post 31 økes med 30 mill. kroner og fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1320

Statens vegvesen (jf. kap. 4320)

31

Rassikring, kan overføres, kan nyttes under post 30 og post 60, forhøyes med

30 000 000

fra kr 210 200 000 til kr 240 200 000"

Medlemene i komiteen frå Senterpartiet og Kystpartiet vil vise til handsaminga av Budsjett-innst. S. nr. 13 (2004- 2005) der Senterpartiet gjekk inn for å auke løyvingane til rassikring. Rassikring er viktig for tryggleiken til dei som ferdast langs vegen. For dei som bur og er avhengig av å nytte vegar som er rasutsette, går dette ut over livskvaliteten. Den siste vinteren har enno ein gong synt behovet for auka fokus på dette området.

Desse medlemene meiner dette viser at det framleis er særs viktig å styrke den særskilde satsinga på rassikring og vil difor gå inn for å auka denne posten med 200 mill. kroner.

Desse medlemene fremjar følgjande forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1320

Statens vegvesen (jf. kap. 4320)

31

Rassikring, kan overføres, kan nyttes under post 30 og post 60, forhøyes med

200 000 000

fra kr 210 200 000 til kr 410 200 000"

14.5.4 Post 72 Kjøp av riksvegferjetjenester

Sammendrag

Prisutviklingen på råolje har så langt vært langt høyere enn det som ble lagt til grunn i saldert budsjett. Prisen på drivolje, som ferjeselskapene benytter, følger et tilnærmet fast forhold til råoljeprisen. Riksvegferjedriften har dermed hatt langt høyere utgifter til drivolje enn forventet så langt i 2005.

Basert på driftsavtalene med ferjeselskapene for 2005 legger Statens vegvesen til grunn at ferjeselskapenes utgifter til drivolje vil kunne bli om lag 70 mill. kroner høyere enn det som ligger inne i avtalene. Overslaget er usikkert. For å unngå reduksjoner i tilbudet eller takstøkninger høsten 2005, foreslås det å øke bevilgningen med 50 mill. kroner. Dersom det er behov for ytterligere økte midler, dekkes dette ved omprioriteringer innenfor budsjettet til Statens vegvesen. Driftsavtalene med ferjeselskapene vil for fremtiden bli forhandlet slik at selskapene får fullt ansvar for inntekter og kostnader, herunder oljeprisutviklingen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.