Regjeringen foreslår å øke
bevilgningen til drift og vedlikehold av riksveger med 25 mill.
kroner. Midlene vil bli benyttet til asfaltlegging. Dette vil gi
om lag 80 km med nytt vegdekke.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Venstre slutter
seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at det er et stort etterslep
på vedlikehold av vei, og mener det er viktig å bl.a.
få lagt ny asfalt på større deler av
veinettet. Dette vil bidra til bedre å sikrere veier, og
til å få flere folk i arbeid. Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen til asfaltering over kap. 1320 post 23 med 50 mill.
kroner utover Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen (jf. kap.
4320) | |
| 23 | Trafikktilsyn, drift og
vedlikehold av riksveger m.m., kan overføres,
kan nyttes under post 29, post 30, post 31 og post 72, forhøyes
med | 75 000 000 |
| | fra kr 5 969 000 000 til
kr 6 044 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at fylkesvegnettet
utgjør 30 pst. av det offentlige vegnettet, og er den delen
av det offentlige vegnettet med dårligst standard og som
utgjør betydelige flaskehalser i vegsystemet.
Over 20 pst. av fylkesvegnettet mangler fast
dekke. Det er store forskjeller mellom fylkene, i en rekke fylker
er andelen over 40 pst. Disse medlemmer går inn
for en ny ordning med øremerkede midler til fast dekke
på fylkesvegnettet. Den nye ordningen skal fungere som
en stimuleringsordning og spleiselag mellom staten og fylkeskommunene.
Disse medlemmer viser til sine
merknader og forslag om fylkesveiene i forbindelse med statsbudsjettet
for 2005.
Disse medlemmer ber i tråd
med dette forslaget at det i forbindelse med statsbudsjettet for
2006 blir vurdert opprettet en ny post på samferdselsbudsjettet øremerket
midler til fast dekke på fylkesvegnettet. En slik ordning
skal fungere som en stimuleringsordning og spleiselag mellom staten
og fylkeskommunene og bygge på et handlingsprogram for
fast dekke på fylkesvegnettet i løpet av en 5 årsperiode.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet viser til at etterslepet på veivedlikehold
er stipulert til å ligge i overkant av 11 mrd. kroner.
Regjeringen foreslår en økning på 25
mill. kroner som vil dekke kostnadene til om lag 80 km fast dekke. Disse
medlemmer viser også til at behovet for investeringer
i veinettet er betydelig. Flere viktige prosjekter er klar for oppstart
og mangler midler, det er videre mulig å forsere allerede
igangsatte prosjekter.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 100 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
125 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen (jf. kap.
4320) | |
| 23 | Trafikktilsyn, drift og
vedlikehold av riksveger m.m., kan overføres,
kan nyttes under post 29, post 30, post 31 og post 72, forhøyes
med | 125 000 000 |
| | fra kr 5 969 000 000 til
kr 6 094 000 000" | |
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet viser
til sin merknad om låneordning for fylkesveiformål
under kap. 583 og forslag om å løyve 11,5 mill. kroner
for rentekompensasjon til denne ordninga.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til budsjettavtalen
mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet for 2005 der det
ble bevilget statlig tilskudd på 30 mill. kroner til Jondalstunnelen
i Hordaland. Det er varslet at sak om godkjenning av bompengeinnkreving
i forbindelse med bygging og finansiering av Jondalstunnelen kan
bli forsinket og derved behandlet i Stortinget først i
oktober 2005. Det forutsettes at statlig tilskudd på 30
mill. kroner gjøres overførbar til 2006 slik at
en eventuell forsinkelse av Stortingets behandling av den formelle søknaden
om bompengefinansiering ikke endrer finansieringsgrunnlaget for
prosjektet.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til avtalen om Revidert
nasjonalbudsjett 2005 med Fremskrittspartiet, omtalt i denne innstilling
under kapittel 1.3, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær
støtte til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett
2005 med de endringer som følger av avtalen. I avtalen
er det enighet om å bevilge 50 mill. kroner til rassikring. Disse medlemmer foreslår
på denne bakgrunn å øke bevilgningen
til kap. 1320 post 31 med 50 mill. kroner i forhold til Regjeringens
forslag.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kystpartiet, fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen (jf. kap.
4320) | |
| 31 | Rassikring, kan overføres, kan nyttes under post
30 og post 60,
forhøyes med | 50 000 000 |
| | fra kr 210 200 000 til
kr 260 200 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det vinteren 2004-2005 har gått flere steinras. Disse
medlemmer vil spesielt nevne de ras som gikk på rv 5
Kjøsnesfjorden i Sogn og Fjordane hvor over 60 personer
var innesperret mellom rasene. På denne bakgrunn foreslås
det at det avsettes 50 mill. kroner til økt rassikring.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 50 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
50 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer viser til avtalen
om Revidert nasjonalbudsjett mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet,
hvor dette er innfridd.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstrepartiviser til at det gjenstår mye
før det norske vegnettet er rassikret. Statens Vegvesen
kartla omfanget av rasutsatte strekninger på hele riksvegnettet
i forbindelse med handlingsprogrammet for perioden 2002-2011. Kartleggingen
viser at det er rundt 540 rasutsatte strekninger på riksvegnettet
med total lengde på rundt 3 500 km. Det utgjør
15 pst. av riksvegnettet. Kostnadene med å rassikre alle
riks- og fylkesveger er grovt anslått til 15 mrd. kroner. Disse
medlemmer viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative
budsjett for 2005 hvor det ble foreslått å øke
bevilgningene med 110 mill. kroner slik at den samlede bevilgning
ville ha blitt 291 mill. kroner. Dette ville ha bidratt til at rassikringen
av vegnettet kunne ha blitt gjennomført raskere enn ellers
forutsatt.
Lange perioder med ekstremvær sist
vinter som utløste flere store ras spesielt på Vestlandet,
har bidratt til at behovet for å øke innsatsen
har økt.
Disse medlemmervil
derfor foreslå at kap. 1320 post 31 økes med 30
mill. kroner og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen (jf. kap.
4320) | |
| 31 | Rassikring, kan overføres, kan nyttes under
post 30 og post 60,
forhøyes med | 30 000 000 |
| | fra kr 210 200 000 til
kr 240 200 000" | |
Medlemene i komiteen frå Senterpartiet og
Kystpartiet vil vise til handsaminga av Budsjett-innst.
S. nr. 13 (2004- 2005) der Senterpartiet gjekk inn for å auke
løyvingane til rassikring. Rassikring er viktig for tryggleiken
til dei som ferdast langs vegen. For dei som bur og er avhengig
av å nytte vegar som er rasutsette, går dette
ut over livskvaliteten. Den siste vinteren har enno ein gong synt
behovet for auka fokus på dette området.
Desse medlemene meiner dette
viser at det framleis er særs viktig å styrke
den særskilde satsinga på rassikring og vil difor
gå inn for å auka denne posten med 200 mill. kroner.
Desse medlemene fremjar følgjande
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen (jf. kap.
4320) | |
| 31 | Rassikring, kan overføres, kan nyttes under post
30 og post 60,
forhøyes med | 200 000 000 |
| | fra kr 210 200 000 til
kr 410 200 000" | |
Prisutviklingen på råolje
har så langt vært langt høyere enn det
som ble lagt til grunn i saldert budsjett. Prisen på drivolje,
som ferjeselskapene benytter, følger et tilnærmet
fast forhold til råoljeprisen. Riksvegferjedriften har
dermed hatt langt høyere utgifter til drivolje enn forventet
så langt i 2005.
Basert på driftsavtalene med ferjeselskapene
for 2005 legger Statens vegvesen til grunn at ferjeselskapenes utgifter
til drivolje vil kunne bli om lag 70 mill. kroner høyere
enn det som ligger inne i avtalene. Overslaget er usikkert. For å unngå reduksjoner
i tilbudet eller takstøkninger høsten 2005, foreslås
det å øke bevilgningen med 50 mill. kroner. Dersom
det er behov for ytterligere økte midler, dekkes dette
ved omprioriteringer innenfor budsjettet til Statens vegvesen. Driftsavtalene
med ferjeselskapene vil for fremtiden bli forhandlet slik at selskapene
får fullt ansvar for inntekter og kostnader, herunder oljeprisutviklingen.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.