Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet viser til at rundt 45 veiprosjekter i Norge
er finansiert gjennom at bompengeselskaper har lånt penger
i markedet for deretter å gjennomføre utbygging
av veiprosjekter. I tillegg til ovennevnte er det flere bompengeprosjekter
som er ferdig prosjektert og klare til oppstart.
Disse medlemmer viser til at
disse lånene blir betjent ved at bilistene betaler bompenger
for å bruke den ferdig bygde veien, eller der veien er
planlagt bygget. Disse medlemmer viser videre til
at de fleste prosjektene er ferdig bygget, mens andre er under utbygging.
I tillegg er det også vedtatt bygget en del veiprosjekter.
Felles for alle disse prosjektene er at pengene allerede er brukt
eller bundet til prosjektet. Disse medlemmer mener
med bakgrunn i misforholdet mellom de totale innbetalte avgifter
fra bilistene og bruken av midler til veiformål, at det
er grunnlag for ettergivelse av gjelden til bompengeselskapene og ekstraordinære
bevilgninger til de prosjekter som allerede er bestemt finansiert
gjennom bompengeinnkreving. En slik finansiering av veiprosjekter
vil ikke skape økt etterspørsel i markedet da
midlene enten er bundet eller allerede brukt. Anslått bompengegjeld
pr. dags dato er rundt 13 mrd. kroner, inkludert gjeld til ikke-oppstartede
men vedtatte prosjekter.
Disse medlemmer minner om det
tidligere vedtak om sletting av gjelden til Gardermobanen på rundt 7
mrd. kroner, hvor hovedargumentet for slettingen var at pengene
allerede var brukt. En sletting av bompengegjelden er selvsagt en
identisk problemstilling.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningene med 13 mrd. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett. Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1323 | | Bompengeprosjekter - overslagsbevilgning | |
| 70 | (NY) Tilskudd til avskrivning
av lån kr 13 000 000 000, bevilges med | 13 000 000 000 |
4323 | | Bompengeprosjekter | |
| 92 | (NY) Avskrivning av lån,
bevilges med | 13 000 000 000" |