Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
understreke at jernbanen er et miljøvennlig og moderne
framkomstmiddel for framtida.
Disse medlemmer viser til at
den daglige togforbindelsen mellom Oslo og Stockholm ble lagt ned
i det samme året som Norge og Sverige markerer at unionen
ble oppløst for 100 år siden. Jernbanen har i
hele perioden spilt en sentral rolle i frakt av personer og gods
mellom våre naboland. Disse medlemmer viser
til at Sosialistisk Venstreparti forslo en økning av statlige
kjøp på 20 mill. kroner i statsbudsjettet for 2005
for å opprettholde den daglige togforbindelse mellom Oslo
og Stockholm.
Disse medlemmer viser til Gränstrafikens
forslag om å utvikle et daglig togtilbud for strekningen Örebro-Karlstad,
Kongsvinger-Oslo. Forslaget er gjennomarbeidet og forankret i Örebro
og Värmlands län og Hedmark fylkeskommune. Gränstrafiken
legger opp til en utbygging av den regionale togtrafikken over 3 5 år
basert på en avtale mellom de tre fylkene, NSB, SJ og den
norske og svenske stat. Trafikkforslaget et utarbeidet i samarbeid
med SJ og NSB. Disse medlemmer viser til at de tre
fylkene ser utvikling av togtrafikk over grensen som svært
vesentlig for regionens utvikling og at fylkene derfor er innstilt
på å medfinansiere trafikken med 5-8 mill. kroner
pr. år. Behovet for statlige tilskudd utover dette er beregnet
til 10-15 mill. kroner pr. år.
Disse medlemmer vil øke
bevilgningen til statlig kjøp av persontrafikk med 10 mill.
kroner for å finansiere en slik satsing, og fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1351 | | Persontransport med tog | |
| 70 | Kjøp av persontransport
med tog, forhøyes med | 10 000 000 |
| | fra kr 1 502 000 000 til
kr 1 512 000 000" | |