14.7.1 Post 22 Omstruktureringskostnader

Sammendrag

I samband med konkurranseutsetting av Jernbaneverkets (JBV) produksjonsvirksomhet er det bevilget 35 mill. kroner til omstillingstiltak. På bakgrunn av nye vurderinger av behovene foreslås det nå satt av 75 mill. kroner til omstilingstiltak i 2005. Økningen på 40 mill. kroner skyldes vesentlig mer bruk av sluttvederlag enn ventelønn og førtidspensjonering, enn lagt til grunn i JBVs opprinnelige beregninger. JBV har i tillegg opprettet et ressurssenter for å håndtere omstillingsarbeidet.

Regjeringen mener det er viktig å holde et høyt tempo i omstillingen av JBV med tanke på å få en mer effektiv utnyttelse av ressursene. Økt bruk av sluttvederlag gjør at omstillingskostnadene kommer raskere enn tidligere lagt til grunn. Bevilgningen til omstrukturering foreslås økt med 40 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at det ble bevilget 35 mill. kroner til omstilling i forbindelse med konkurranseutsetting av jernbaneverkets produksjonsvirksomhet. Disse medlemmer mener at omstillingen bør skje innenfor de vedtatte bevilgninger.

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1350

Jernbaneverket (jf. kap. 4350)

30

Investeringer i linjen, kan overføres, kan nyttes under post 23, forhøyes med

25 000 000

fra kr 1 382 839 000 til kr 1 407 839 000"

14.7.2 Post 23 Drift og vedlikehold

Sammendrag

I 2005 er det innført merverdiavgift med full sats på jernbanens infrastruktur. Jernbaneverket (JBV) får dermed fradrag for inngående merverdiavgift. JBVs budsjett for 2005 ble redusert med 600 mill. kroner, som var anslått provenyvirkning av beregnet innebetaling av merverdiavgift fra JBV på årsbasis.

JBV har kommet til at de samlede budsjettvirkningene av endringene i merverdiavgiftsreglene i 2005 er totalt 227 mill. kroner lavere enn det som ble lagt til grunn i St.prp. nr. 1 (2004-2005) for Samferdselsdepartementet. Avviket fordeles med om lag 62 mill. kroner på post 23 Drift og vedlikehold, og om lag 165 mill. kroner på post 30 Investeringer i linjen. Avviket skyldes at beregningene av provenyvirkningene for 2005 var basert på regnskap for perioden 2001 til 2003, og at sammensettingen av 2005-budsjettet er annerledes enn i beregningsgrunnlaget. Blant annet blir avgiftslettelsen i 2005 mindre enn tidligere beregnet fordi deler av bevilgningen i 2005 går til betaling for arbeid utført før avgiftsomleggingen. Det er usikkerhet knyttet til beregningene.

For å sikre at JBV kan opprettholde det aktivitetsnivået som er forutsatt i saldert budsjett 2005, foreslås bevilgningene til JBV økt med 200 mill. kroner, fordelt med 35 mill. kroner på post 23 og 165 mill. kroner på post 30.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at forslaget fra Regjeringen til økningen av drift er basert på innføringen av merverdiavgift. Disse medlemmer mener at Jernbaneverket må tilpasse driften til det vedtatte budsjett.

Disse medlemmer går imot Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til det store udekkede behovet for veldikehold på jernbanens skinnegang. Disse medlemmer viser til at Jernbaneverket har registrert 60 000 mangler og feil på skinnegangen som må utbedres. Disse medlemmer frykter at vedlikeholdsetterslepet vil føre til redusert punktlighet og forlenget reisetid på jernbanen, noe som i sin tur vil redusere jernbanens konkurransefortrinn.

Disse medlemmer viser også til at arbeidet med å få sikret planoverganger går sakte. Dårlig sikrede planoverganger er en sikkerhetsrisiko, og gjør at tog må holde lav hastighet på flere strekninger.

Disse medlemmer vil også peke på at forbedret drift og vedlikehold på jernbanen, og sikring av plan­overganger er tiltak som skaper arbeidsplasser.

Disse medlemmer vil derfor fremme følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1350

Jernbaneverket (jf. kap. 4350)

23

Drift og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under post 30, forhøyes med

55 000 000

fra kr 2 773 000 000 til kr 2 828 000 000"

14.7.3 Post 30 Investeringer i linjen

Sammendrag

Programområdet sikkerhet innenfor JBVs investeringsbudsjett omfatter bl.a. tiltak til rassikring, sikring og sanering av planoverganger og tunnelsikring. En samlet vurdering av strekningsvise risikoanalyser viser at tiltak til tunnel- og rassikring og tiltak for å forebygge ulykker på planoverganger, bør gis høy prioritet for å bedre sikkerheten i jernbanetrafikken. Ved inngangen til 2005 hadde jernbanenettet 4 399 planoverganger. I 2005-budsjettet er det avsatt om lag 70 mill. kroner til gjennomføring av sikkerhetstiltak, herunder sikring og sanering av planoverganger. Økt satsing på rassikring og sikring av planoverganger vil, i tillegg til økt sikkerhet, også kunne gi muligheter for økt hastighet og dermed redusert reisetid. Regjeringen foreslår å øke satsingen innen sikkerhet på jernbanen med 25 mill. kroner.

Det vises for øvrig til omtale av budsjettvirkning av endringene av merverdiavgiftsreglene i 2005 ovenfor. Samlet foreslås posten økt med 190 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at forslaget fra Regjeringen til økningen av drift er basert på innføringen av merverdiavgift. Disse medlemmer mener at Jernbaneverket må tilpasse driften til det vedtatte budsjett.

Disse medlemmer går imot Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under punkt 14.6.2 og fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1350

Jernbaneverket (jf. kap. 4350)

30

Investeringer i linjen, kan overføres, kan nyttes under post 23, forhøyes med

210 000 000

fra kr 1 382 839 000 til kr 1 592 839 000"