I samband med konkurranseutsetting av Jernbaneverkets
(JBV) produksjonsvirksomhet er det bevilget 35 mill. kroner til
omstillingstiltak. På bakgrunn av nye vurderinger av behovene
foreslås det nå satt av 75 mill. kroner til omstilingstiltak
i 2005. Økningen på 40 mill. kroner skyldes vesentlig
mer bruk av sluttvederlag enn ventelønn og førtidspensjonering,
enn lagt til grunn i JBVs opprinnelige beregninger. JBV har i tillegg
opprettet et ressurssenter for å håndtere omstillingsarbeidet.
Regjeringen mener det er viktig å holde
et høyt tempo i omstillingen av JBV med tanke på å få en
mer effektiv utnyttelse av ressursene. Økt bruk av sluttvederlag
gjør at omstillingskostnadene kommer raskere enn tidligere
lagt til grunn. Bevilgningen til omstrukturering foreslås økt
med 40 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det ble bevilget 35 mill. kroner til omstilling i forbindelse
med konkurranseutsetting av jernbaneverkets produksjonsvirksomhet. Disse medlemmer mener
at omstillingen bør skje innenfor de vedtatte bevilgninger.
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1350 | | Jernbaneverket (jf. kap.
4350) | |
| 30 | Investeringer i linjen, kan overføres, kan nyttes under post
23, forhøyes med | 25 000 000 |
| | fra kr 1 382 839 000 til
kr 1 407 839 000" | |
I 2005 er det innført merverdiavgift
med full sats på jernbanens infrastruktur. Jernbaneverket
(JBV) får dermed fradrag for inngående merverdiavgift.
JBVs budsjett for 2005 ble redusert med 600 mill. kroner, som var
anslått provenyvirkning av beregnet innebetaling av merverdiavgift
fra JBV på årsbasis.
JBV har kommet til at de samlede budsjettvirkningene
av endringene i merverdiavgiftsreglene i 2005 er totalt 227 mill.
kroner lavere enn det som ble lagt til grunn i St.prp. nr. 1 (2004-2005)
for Samferdselsdepartementet. Avviket fordeles med om lag 62 mill.
kroner på post 23 Drift og vedlikehold, og om lag 165 mill. kroner
på post 30 Investeringer i linjen. Avviket skyldes at beregningene
av provenyvirkningene for 2005 var basert på regnskap for
perioden 2001 til 2003, og at sammensettingen av 2005-budsjettet
er annerledes enn i beregningsgrunnlaget. Blant annet blir avgiftslettelsen
i 2005 mindre enn tidligere beregnet fordi deler av bevilgningen
i 2005 går til betaling for arbeid utført før avgiftsomleggingen.
Det er usikkerhet knyttet til beregningene.
For å sikre at JBV kan opprettholde
det aktivitetsnivået som er forutsatt i saldert budsjett
2005, foreslås bevilgningene til JBV økt med 200
mill. kroner, fordelt med 35 mill. kroner på post 23 og
165 mill. kroner på post 30.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at forslaget fra Regjeringen til økningen av drift
er basert på innføringen av merverdiavgift. Disse
medlemmer mener at Jernbaneverket må tilpasse driften
til det vedtatte budsjett.
Disse medlemmer går
imot Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til det store udekkede behovet for veldikehold på jernbanens
skinnegang. Disse medlemmer viser til at Jernbaneverket
har registrert 60 000 mangler og feil på skinnegangen
som må utbedres. Disse medlemmer frykter
at vedlikeholdsetterslepet vil føre til redusert punktlighet
og forlenget reisetid på jernbanen, noe som i sin tur vil
redusere jernbanens konkurransefortrinn.
Disse medlemmer viser også til
at arbeidet med å få sikret planoverganger går
sakte. Dårlig sikrede planoverganger er en sikkerhetsrisiko,
og gjør at tog må holde lav hastighet på flere
strekninger.
Disse medlemmer vil også peke
på at forbedret drift og vedlikehold på jernbanen,
og sikring av planoverganger er tiltak som skaper arbeidsplasser.
Disse medlemmer vil derfor fremme
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1350 | | Jernbaneverket (jf. kap.
4350) | |
| 23 | Drift og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under
post 30, forhøyes med | 55 000 000 |
| | fra kr 2 773 000 000 til
kr 2 828 000 000" | |
Programområdet sikkerhet innenfor JBVs
investeringsbudsjett omfatter bl.a. tiltak til rassikring, sikring og
sanering av planoverganger og tunnelsikring. En samlet vurdering
av strekningsvise risikoanalyser viser at tiltak til tunnel- og
rassikring og tiltak for å forebygge ulykker på planoverganger,
bør gis høy prioritet for å bedre sikkerheten
i jernbanetrafikken. Ved inngangen til 2005 hadde jernbanenettet
4 399 planoverganger. I 2005-budsjettet er det avsatt om
lag 70 mill. kroner til gjennomføring av sikkerhetstiltak,
herunder sikring og sanering av planoverganger. Økt satsing
på rassikring og sikring av planoverganger vil, i tillegg
til økt sikkerhet, også kunne gi muligheter for økt
hastighet og dermed redusert reisetid. Regjeringen foreslår å øke
satsingen innen sikkerhet på jernbanen med 25 mill. kroner.
Det vises for øvrig til omtale av budsjettvirkning
av endringene av merverdiavgiftsreglene i 2005 ovenfor. Samlet foreslås
posten økt med 190 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at forslaget fra Regjeringen til økningen av drift
er basert på innføringen av merverdiavgift. Disse
medlemmer mener at Jernbaneverket må tilpasse driften
til det vedtatte budsjett.
Disse medlemmer går
imot Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til merknad under punkt 14.6.2 og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1350 | | Jernbaneverket (jf. kap.
4350) | |
| 30 | Investeringer i linjen, kan overføres, kan nyttes under post
23, forhøyes med | 210 000 000 |
| | fra kr 1 382 839 000 til
kr 1 592 839 000" | |