I budsjettet for 2005 ble det lagt fram forslag
til nytt og forenklet regelverk for innførsel, tilvirkning
og omsetning av etanol ment til annen bruk enn drikk (teknisk sprit/etanol).
Etter forslaget vil de eneretter Arcus Produkter AS i dag har til
innførsel, produksjon og omsetning av teknisk etanol avvikles,
og erstattes med en registreringsordning for produsenter og importører. Videre
vil systemet med kjøpetillatelser og kvoter for brukere
av teknisk etanol erstattes av en ordning med registrering av godkjente
brukere, og med generelt godkjente denatureringsmetoder (metoder
for å gjøre produktet utjenlig til drikk). Satsstrukturen
i avgiften på teknisk etanol ble også foreslått
forenklet. Av hensyn til aktørene i bransjen var det lagt
opp til at endringene skulle gjelde fra 1. januar 2006. For nærmere omtale
av forslagene, vises det til Ot.prp. nr. 1 (2004-2005) skatte- og
avgiftsopplegget for 2005 - lovendringer. Stortinget sluttet seg
til forslagene, men har i Innst. O. nr. 10 (2004-2005) bedt om at
monopolordningen avvikles senest 1. juli 2005.
Omleggingen av regelverket for teknisk etanol
krever endringer i flere regelsett. Gjennom vedtakelse av forslagene
i Ot.prp. nr. 1 (2004-2005) skatte- og avgiftsopplegget for 2005
- lovendringer, ble det gjort mindre endringer i alkoholloven og
særavgiftsloven, samtidig som spritloven (lov 4. juni 1954
nr. 2) ble opphevet. Ikrafttredelse av endringene ble satt til den tid
Kongen måtte bestemme, og vil skje med virkning fra 1.
juli 2005.
Den øvrige gjennomføringen
av omleggingen vil i første rekke skje gjennom endringer
i særavgiftsforskriften. Endringene vil bygge på det
forslag som i sin tid ble sendt på høring, og
omtalen i budsjettet for 2005.
Omleggingen nødvendiggjør
også endringer i Stortingets vedtak om avgift på alkohol.
Siden iverksettelsen av omleggingen opprinnelig skulle skje med
virkning fra 1. januar 2006, var det ikke tatt inn forslag til vedtaksendringer
i budsjettet for 2005, men vist til at dette ville skje i forbindelse
med budsjettet for 2006. Som følge av Stortingets beslutning
om å fremskynde iverksettelsen, fremmes vedtaksendringene
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2005.
I Stortingets vedtak om avgift på alkohol § 1
første ledd angis hvilke produkter som er gjenstand for
alkoholavgift. Angivelsen omfatter foruten nærmere angitte
alkoholvarer ment for konsum, også sprit og isopropanol.
Med sprit forstås i denne sammenheng etanol beregnet for
annen bruk enn drikk. Gjennom behandlingen av Innst. O. nr. 10 (2004-2005)
har Stortinget gitt sin tilslutning til at isopropanol ikke lenger skal
omfattes av kontrollregimet for teknisk etanol, men kontrollmessig
likestilles med øvrige propanoler. Isopropanol, som for øvrig
er fritatt for avgift, må følgelig fjernes fra
produktoppregningen i vedtaket § 1.
I motsetning til konsumalkohol, hvor avgiftssatsene er
gitt i avgiftsvedtaket, er satsene på etanol til teknisk bruk
fastsatt i forskrift. I særavgiftsforskriften § 3-3-3 er
avgiftssatsene fordelt i 4 avgiftsgrupper med forskjellige satser
avhengig av bruksområde, kontrollmulighet etc. Dagens satser
er utviklet gjennom tidligere praksis, og har i dag en svært
tilfeldig inndeling. Eksempelvis har universiteter fritak, mens
høyskoler må betale avgift, selv om dette i praksis
kan være samme undervisningssted. Full avgiftssats for
teknisk sprit som ikke er denaturert (gjort utjenlig til drikk ved tilsetting
av stoffer) har de siste årene tilsvart 78 pst. av avgiftsnivået
på konsumalkohol (brennevin). Avgiftsgruppe 1 omfatter
etanol levert til leger, tannleger, veterinærer, kommune/fylke,
undervisning i ungdomsskole og videregående skole, næringsmiddelproduksjon
og brennevin til industri. Satsen er 4,32 kroner pr. volumprosent
alkohol og liter. Avgiftsgruppe 2 omfatter vitenskapelige og statlige
høyskoler etter lov 12. mai 1995 nr. 22, laboratorier,
sykehus, blodbanker og statlige laboratorier. Satsen er 1,64 kroner
pr. volumprosent og liter. Satsen i avgiftsgruppe 3 er 5,40 kroner pr.
volumprosent og liter, og omfatter aroma- og essensproduksjon, tinkturproduksjon,
farmasøytisk produksjon, sjokolade- og dropsindustri. Avgiftgruppe 4
er gitt 0-sats og omfatter etanol levert til universitetene etter
lov 12. mai 1995 nr. 22, Norges landbrukshøyskole, samt
isopropanol, denaturert sprit og ren sprit underlagt spritkontroll.
Departementet finner det lite hensiktsmessig å operere
med flere avgiftssatser for avgiftspliktig bruk av teknisk etanol,
og foreslår i tråd med forslaget som ble sendt
på høring at det innføres en felles sats.
Satsen settes likt med avgiften på konsumalkohol. Dette
er for øvrig i tråd med systemet for harmoniserte
alkoholavgifter innad i EU. Avgiftssatsene vil inngå i
selve avgiftvedtaket, se forslaget til ny bokstav C i vedtaket § 1
første ledd.
I samsvar med omtalen i Ot.prp. nr. 1 (2004-2005) foreslås
et generelt avgiftsfritak for virksomheter som bruker udenaturert
etanol som råstoff ved fremstilling av varer (jf. avgiftsgruppe
4). Gjennom ordningen med avgiftsfri bruk under spritkontroll, eksisterer
det i praksis allerede et slikt fritak, og forslaget har derfor
hovedsakelig kontrollmessig betydning. Spritkontroll innebærer
i praksis at bruken undergis oppsyn fra avgiftsmyndighetene. Faren
for misbruk ved avgiftsfri bruk er betydelig, og fritaket vil bli
administrert gjennom en registreringsordning av avgiftsfrie brukere,
i samsvar med særavgiftsforskriftens regler om varer til avgiftsfri
bruk. Registreringsordningen, som vil erstatte dagens spritkontroll,
vil sikre den løpende oppfølgingen av brukeren.
Fritaket foreslås innarbeidet i avgiftsvedtaket § 2
første ledd ny bokstav f, og vil omfatte etanol som inngår
som råstoff eller som hjelpemiddel ved vareproduksjon.
For å kunne oppnå registrering som bruker av avgiftsfri
etanol, må behov for å benytte udenaturert vare
kunne dokumenteres. I motsatt fall er den avgiftpliktige henvist
til å benytte denaturert, eller avgiftsbelagt etanol. De
nærmere vilkår for å oppnå registrering,
samt annen kontroll, vil bli fastsatt i forskrift.
Aroma- og essensproduksjon, tinkturproduksjon, farmasøytisk
produksjon, sjokolade- og dropsindustri (avgiftsgruppe 3) har i
dag begrensede muligheter for å oppnå avgiftsfritak
gjennom spritkontroll, men er gitt anledning til å benytte
etanol med lav avgiftssats, dvs. 0,54 kroner pr. volumprosent og
liter. Departementet ser ingen grunn til å forskjellsbehandle
disse næringsgruppene, så lenge de nødvendige
kontrollhensyn er ivaretatt. Det legges derfor opp til at avgiftsgruppe
3 vil være omfattet av det generelle fritaket for vareproduksjon.
En forutsetning for avgiftsfri leveranse av udenaturert etanol,
er imidlertid at mottaker oppfyller de nødvendige vilkår
for å kunne registreres som avgiftspliktig bruker.
Etter Stortingets vedtak om alkoholavgift § 1
annet ledd annen setning, jf. § 2 første ledd
bokstav e og særavgiftsforskriften § 3-3-3 annet
ledd, er alkoholholdige essenser avgiftspliktige etter satsene som
gjelder for etanol levert til essensproduksjon. Bestemmelsen ble
i sin tid innført for å likestille den avgiftsmessige behandlingen
av innførsel og innenlands produksjon av essenser. Når
avgiften på teknisk etanol til essensproduksjon nå foreslås
fjernet, bør følgelig avgiften på importerte
alkoholholdige essenser falle bort. Dette er innarbeidet i forslaget
til vedtakstekst. Det er svært vanskelig å angi
med hvilket beløp dette vil svekke budsjettet, men svekkelsen
antas å være begrenset.
I tråd med det forslaget som ble sendt
på høring, foreslås dagens 0-sats for
universiteter og Norges landbrukshøyskole videreført
gjennom et generelt avgiftsfritak. Brukere som i dag omfattes av
avgiftsgruppe 2, det vil si høyskoler, laboratorier, sykehus
og blodbanker, foreslås likestilt med universitetene og
Norges landbrukshøyskole. En forutsetning for avgiftsfri
leveranse av udenaturert etanol, er at mottaker oppfyller de nødvendige
vilkår for å kunne registreres som avgiftsfri
bruker. De nærmere bestemmelser om dette vil bli fastsatt
i forskrift. Det er ikke gitt at alle aktørene som faller
inn under avgrensningen vil oppnå registrering som avgiftsfri
bruker. Fritaket vil omfattes av avgiftsvedtaket § 2 ny
bokstav d. Nærmere krav, herunder hvilke brukergrupper
som kan registreres for bruk av udenaturert etanol, vil bli gitt
i forskrift.
For øvrige brukere av udenaturert teknisk
etanol vil forslaget innebære en viss avgiftsskjerpelse,
siden satsen heves fra 78 pst. til 100 pst. av avgiften som gjelder for
konsumalkohol. Dette gjelder brukerne i avgiftsgruppe 1 som ikke
gis anledning til fritak gjennom spritkontroll. Det vil si leger,
tannleger, veterinærer, kommune/fylke, samt ungdoms-
og videregående skole. Brukerne i denne gruppen har begrenset
behov for ren sprit, og etter departementets oppfatning er det ikke
hensiktsmessig å tillate disse gruppene å benytte avgiftsfri
etanol. Brukerne vil selvsagt kunne bruke avgiftsfri denaturert
etanol eller, eventuelt avgiftsbelagt udenaturert etanol.
De provenymessige virkningene av forslaget er
usikre, men antas å være begrensede.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak XVIII under kapittel
21 Komiteens tilråding.