Regjeringen foreslår å endre
regelverket for tollbehandling av landbruksvarer (utenlands bearbeiding) med
virkning fra 1. juli 2005, jf. tolltariffens innledende bestemmelser § 17
nr. 2. Dagens ordning for utenlands bearbeiding innebærer
at dersom landbruksvarer blir bearbeidet i utlandet vil det ikke
bli beregnet ordinær toll for råvarene som tilføres
i bearbeidingen (norske eller utenlandske), men kun 8 pst. toll
på bearbeidingskostnadene. Denne satsen er i mange tilfeller langt
under den tollsatsen importerte produkter normalt blir ilagt. Regelverket
kan derfor innebære en utilsiktet uthuling av importvernet
for landbruksvarer. Samtidig har også regelverket i enkelte
tilfeller medført en for høy tollbelastning som
har begrenset mulighetene for å benytte ordningen.
På denne bakgrunn vil Regjeringen fastsette
en ny forskrift om fastsettelse av tollnedsettelser for landbruksvarer
som gjeninnføres etter bearbeiding i utlandet. Etter den
nye forskriften kan norske landbruksråvarer som brukes
i bearbeiding i utlandet tilbakeføres til Norge tollfritt.
Kun utenlandske råvarer som tilføres den bearbeidede
varen i utlandet skal tollbelegges. Det blir ikke beregnet toll
på videreforedlingen (bearbeidingskostnadene) i utlandet.
Norske landbruksråvarer blir skjermet ved at utenlandske
råvarer blir pålagt ordinær landbrukstoll.
Det legges ikke opp til å innføre overgangsordninger.
Den nye forskriften vil ligge under Landbruks- og matdepartementets
ansvarsområde. Forslaget nødvendiggjør
at det innarbeides en hjemmel til å gi forskrift med særskilte
bestemmelser for landbruksvarer i tolltariffens innledende bestemmelser § 17
nr. 2, jf. forslag til vedtaksendringer. Det vises for øvrig
til omtale i St.prp. nr. 1 (2004-2005) Skatte-, avgifts- og tollvedtak,
jf. St.prp. nr. 1 (2001-2002).
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag, jf. forslag til vedtak XIX under kapittel 21 Komiteens
tilråding.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser
til at Regjeringen i brev til Arbeiderpartiets fraksjon skriver
at det i forskriftene vil innføres en sikkerhetsmekanisme
der det legges opp til å vurdere om en tillatelse til utenlands bearbeiding
kan medføre vesentlige økonomiske skadevirkningen
for norsk landbruk. Disse medlemmer støtter
dette. Videre heter det i brevet at det ikke vil bli innført
en sikkerhetsmekanisme om eventuelle skadevirkninger for norsk næringsmiddelindustri.
Disse medlemmer viser til at
denne bestemmelsen er en meget gammel bestemmelse som har vært ment
som og fungert som en generell suppleringsmekanisme til det etablerte
tollverket for å styrke konkurransekraften til innenlands
industri. For matvaresektoren har den fått økt
aktualitet etter omleggingen av importvernet for matvarer i 1995.
Disse medlemmer mener det er
gode grunner for at bestemmelsen bør inneholde en formålsparagraf som
definerer hensikten med bestemmelsen og en sikkerhetsbestemmelse
også i forhold til næringsmiddelindustrien, for å sikre
at ordningen ikke skal åpne for utflagging av bearbeiding
av norske råvarer i et omfang som bryter med hensikten
med ordningen.
Disse medlemmer mener videre
at ordningen må innrettes slik at den ikke utformes slik
at ett og samme produkt i praksis kan importeres over to forskjellige
tollnummer og derved med ulike tollsatser, og vil fremme følgende
forslag.
Disse medlemmermener
videre at det skal beregnes toll på bearbeidingsverdien.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utvide
forskriften til regelverket for tollbehandling av utenlandsvarer
(utenlands bearbeiding) slik at ordningen gis en formålsparagraf,
en sikkerhetsbestemmelse også for næringsmiddelindustrien
og at ordningen innrettes slik at samme vare ikke kan importeres
over ulike tollsatser og at det beregnes toll av bearbeidingsverdien.
Bestemmelsen iverksettes fra 1. juli 2005 som foreslått
av Regjeringen. Hvis den foreslåtte utvidelsen av forskriften
krever stortingsbeslutning, legges dette fram i forslaget til statsbudsjett
for 2006."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at høye tollsatser reduserer den globale konkurranse og
at tollbarrierene mot utlandet derfor gradvis må bygges
ned. Disse medlemmer er imidlertid opptatt av at
dette må skje på en kontrollert måte
slik at de ulike næringene får mulighet til å tilpasse
seg og at en rettferdig og god konkurranse blir ivaretatt. Disse
medlemmer viser til at dagens ordning for utenlandsk bearbeiding
av landbruksvarer medfører at norsk næringsmiddelindustri
på grunn av høyere råvarepriser får
vesentlig dårligere rammevilkår enn utenlandsk
næringsmiddelindustri. Noe som igjen kan medføre
at norske arbeidsplasser går tapt uavhengig av om produktivitet
og kvalitet er konkurransedyktig. Disse medlemmer mener
at en slik situasjon er uakseptabel og vil derfor på bakgrunn
av dette slutte seg til Regjeringens forslag.