2.3 Utenlands bearbeiding av landbruksvarer

Sammendrag

Regjeringen foreslår å endre regelverket for tollbehandling av landbruksvarer (utenlands bearbeiding) med virkning fra 1. juli 2005, jf. tolltariffens innledende bestemmelser § 17 nr. 2. Dagens ordning for utenlands bearbeiding innebærer at dersom landbruksvarer blir bearbeidet i utlandet vil det ikke bli beregnet ordinær toll for råvarene som tilføres i bearbeidingen (norske eller utenlandske), men kun 8 pst. toll på bearbeidingskostnadene. Denne satsen er i mange tilfeller langt under den tollsatsen importerte produkter normalt blir ilagt. Regelverket kan derfor innebære en utilsiktet uthuling av importvernet for landbruksvarer. Samtidig har også regelverket i enkelte tilfeller medført en for høy tollbelastning som har begrenset mulighetene for å benytte ordningen.

På denne bakgrunn vil Regjeringen fastsette en ny forskrift om fastsettelse av tollnedsettelser for landbruksvarer som gjeninnføres etter bearbeiding i utlandet. Etter den nye forskriften kan norske landbruksråvarer som brukes i bearbeiding i utlandet tilbakeføres til Norge tollfritt. Kun utenlandske råvarer som tilføres den bearbeidede varen i utlandet skal tollbelegges. Det blir ikke beregnet toll på videreforedlingen (bearbeidingskostnadene) i utlandet. Norske landbruksråvarer blir skjermet ved at utenlandske råvarer blir pålagt ordinær landbrukstoll. Det legges ikke opp til å innføre overgangsordninger. Den nye forskriften vil ligge under Landbruks- og matdepartementets ansvarsområde. Forslaget nødvendiggjør at det innarbeides en hjemmel til å gi forskrift med særskilte bestemmelser for landbruksvarer i tolltariffens innledende bestemmelser § 17 nr. 2, jf. forslag til vedtaksendringer. Det vises for øvrig til omtale i St.prp. nr. 1 (2004-2005) Skatte-, avgifts- og tollvedtak, jf. St.prp. nr. 1 (2001-2002).

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak XIX under kapittel 21 Komiteens tilråding.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser til at Regjeringen i brev til Arbeiderpartiets fraksjon skriver at det i forskriftene vil innføres en sikkerhetsmekanisme der det legges opp til å vurdere om en tillatelse til utenlands bearbeiding kan medføre vesentlige økonomiske skadevirkningen for norsk landbruk. Disse medlemmer støtter dette. Videre heter det i brevet at det ikke vil bli innført en sikkerhetsmekanisme om eventuelle skadevirkninger for norsk næringsmiddelindustri.

Disse medlemmer viser til at denne bestemmelsen er en meget gammel bestemmelse som har vært ment som og fungert som en generell suppleringsmekanisme til det etablerte tollverket for å styrke konkurransekraften til innenlands industri. For matvaresektoren har den fått økt aktualitet etter omleggingen av importvernet for matvarer i 1995.

Disse medlemmer mener det er gode grunner for at bestemmelsen bør inneholde en formålsparagraf som definerer hensikten med bestemmelsen og en sikkerhetsbestemmelse også i forhold til næringsmiddelindustrien, for å sikre at ordningen ikke skal åpne for utflagging av bearbeiding av norske råvarer i et omfang som bryter med hensikten med ordningen.

Disse medlemmer mener videre at ordningen må innrettes slik at den ikke utformes slik at ett og samme produkt i praksis kan importeres over to forskjellige tollnummer og derved med ulike tollsatser, og vil fremme følgende forslag.

Disse medlemmermener videre at det skal beregnes toll på bearbeidingsverdien.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen utvide forskriften til regelverket for tollbehandling av utenlandsvarer (utenlands bearbeiding) slik at ordningen gis en formålsparagraf, en sikkerhetsbestemmelse også for næringsmiddelindustrien og at ordningen innrettes slik at samme vare ikke kan importeres over ulike tollsatser og at det beregnes toll av bearbeidingsverdien. Bestemmelsen iverksettes fra 1. juli 2005 som foreslått av Regjeringen. Hvis den foreslåtte utvidelsen av forskriften krever stortingsbeslutning, legges dette fram i forslaget til statsbudsjett for 2006."

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at høye tollsatser reduserer den globale konkurranse og at tollbarrierene mot utlandet derfor gradvis må bygges ned. Disse medlemmer er imidlertid opptatt av at dette må skje på en kontrollert måte slik at de ulike næringene får mulighet til å tilpasse seg og at en rettferdig og god konkurranse blir ivaretatt. Disse medlemmer viser til at dagens ordning for utenlandsk bearbeiding av landbruksvarer medfører at norsk næringsmiddelindustri på grunn av høyere råvarepriser får vesentlig dårligere rammevilkår enn utenlandsk næringsmiddelindustri. Noe som igjen kan medføre at norske arbeidsplasser går tapt uavhengig av om produktivitet og kvalitet er konkurransedyktig. Disse medlemmer mener at en slik situasjon er uakseptabel og vil derfor på bakgrunn av dette slutte seg til Regjeringens forslag.