Produktavgiften i fiskerinæringen skal
dekke forskjellen mellom høy sats og mellomsats for trygdeavgiften,
ettersom næringsdrivende i fiskerinæringen i motsetning
til næringsdrivende utenfor primærnæringene,
ikke er pålagt trygdeavgift med høy sats. I 2005 er
forskjellen mellom høy sats og mellomsats 2,9 prosentenheter
av inntekten. Videre skal produktavgiften dekke arbeidsgiveravgift
på hyre, en kollektiv medlemspremie til yrkesskadetrygd
(0,2 pst. av inntekten), de faktiske utgiftene folketrygden har
i forbindelse med frivillig tilleggstrygd for sykepenger, samt utgifter i
forbindelse med stønad til arbeidsløse i næringen.
Det er innhentet ny mengde- og prisprognose
for 2005, oppdaterte opplysninger om innbetalt produktavgift, kostnader
knyttet til utbetalt syketrygd og arbeidsledighetstrygd for fiskere.
Den reviderte prognosen for 2005 tilsier at
produktavgiften bør reduseres for 2005. Grunnen til dette
er økt førstehåndsverdi (verdi av omsetning
i første ledd) og nedgang i utbetalinger til syketrygd.
Ved å redusere avgiften fra 3,8 pst. til 2,5 pst. fra 1.
juli vil innbetalt avgift stå bedre i forhold til ytelsene
for 2005.
Det legges derfor fram forslag om at avgiftssatsen
for produktavgift blir fastsatt til 2,5 pst. med virkning fra og
med 1. juli 2005, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag, jf. forslag til vedtak XX under kapittel 21 Komiteens tilråding.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og
Kystpartiet viser til at produktavgiften til folketrygden
er fiskernes finansiering av mange av "sine" ytelser fra folketrygden,
herunder ytelsene under arbeidsløyse. Disse medlemmer vil
fremme forslag om at lotmottakende fiskere skal få ytelser
ved arbeidsløshet som tilsvarer de ytelsene arbeidstakerne har
etter folketrygdeloven.
Disse medlemmer viser videre
til at fiskerne og sjømennene utenom folketrygden har "egne"
trygdeordninger, som også finansieres særskilt
av disse. Disse medlemmer mener at lov om pensjonstrygd for
fiskere og sjømenn må endres slik at fiskerpensjonen
og sjømannspensjonen ikke samordnes ved uførhet,
og at fiskere og sjømenn som på grunn av uførhet ikke
opparbeider seg rettigheter til henholdsvis fiskerpensjon og sjømannspensjon
får tilbakebetalt innbetalt pensjonspremie til pensjonstrygden
for fiskere og pensjonstrygden for sjøfolk. Pensjonstrygden
for fiskere og pensjonstrygden for sjømenn er pliktige
førtidpensjoneringssordning som omfatter alle som har fiske eller
sjømannsyrke som hovederverv. Pensjonstrygden ble innført
for fiskerne ved av lov 28. juni 1957 nr. 12 og pensjonstrygden
for sjømenn ved lov av 3. desember 1948 nr. 7.
Fiskerpensjonen og sjømannspensjonen
er nedtrappingspensjoner fram mot pensjonsalder som henholdsvis
fiskerne og sjømennene har betalt inn tidligere i sitt yrkesaktive
liv. Fiskerpensjonen og sjømannspensjonen ytes i dag som
en deltidspensjon mellom 60 og 67 år. Denne pensjonen gir
dem mulighet til å trappe ned fisket og gir dem pensjon
uavkortet i tillegg til lott og hyre.
Retten til pensjon opparbeides gjennom godskriving av
pensjonsgivende uker i pensjonstrygden for fiskere. Rett til alderspensjon
etter § 7 i lov om pensjonstrygd for fiskere har den som
er godskrevet minst 750 premieuker. Det kan i dag ikke godskrives
mer enn 1 560 premieuker, som gir rett til full pensjon. Full pensjon utgjør
1,6 ganger grunnbeløpet, forholdsmessig redusert hvis vedkommende
har mindre enn 1 560 premieuker. Tilsvarende regler for opptjening
finnes for sjøfolk § 3 i lov om sjømannspensjon.
Alderspensjonen gjennom pensjonsordningen opphører
fra og med kalendermåneden etter at pensjonisten har fylt
67 år. Pensjonen opphører også når
vedkommende tar ut full uførepensjon, attføringspenger eller
avtalefestet pensjon (AFP). Ved gradert uførepensjon, attføringspenger
eller delpensjon fra AFP faller fiskerpensjonen bort med en prosentandel
som svarer til graden av annen pensjon, dog med visse særregler.
Dersom fiskeren eller sjømannen blir
ufør faller selvsagt næringsinntekten fra, men
i tillegg trekkes henholdsvis fiskerpensjonen og sjømannspensjonen.
Når uførhetspensjonen skal beregnes er det vanlig å vise
til den forventete inntekt uten uførhet, dvs. også inntektene
fra fiskerpensjonen. Siden fiskerpensjonen faktisk faller bort,
er denne pensjonen relevant for beregning av "forventet framtidig
inntekt uten uførhet". Tilsvarende gjelder i stor grad
for sjømannspensjonen. Dagens praksis og lov er ikke riktig
i forhold til det som er pensjonsordningenes formål.
Fiskerpensjonen er ikke ment som en ytelse med
full dekning av pensjonsbehovet, men en ytelse som skal gjøre
det mulig for fiskere å trappe ned virksomheten og fortsatt
kunne opprettholde sin levestandard. Fiskerpensjonen har altså aldri
vært ment å skulle dekke uførhet. Når
fiskere og sjømenn blir uførepensjonert faller derfor
grunnlaget for ytelser fra pensjonstrygden bort. Når retten
til pensjon ikke inntreffer på grunn av manglende opptjening
kan fiskeren kreve tilbakebetalt det innbetalte premiebeløp
med fradrag av de første 75 uker. Det ville etter disse
medlemmers mening være logisk at samme praksis
ble benyttet når fiskeren aldri oppnår rett til
pensjon på grunn av tidlig uførepensjonering.
Mens uførepensjonen skal erstatte tapt
ervervsevne, så er pensjonstrygden for fiskere en form
for livrente som betales ved oppnådd alder uten hensyn
til ervervsevne. Pensjonstrygden er ikke gjort avhengig av redusert
ervervsevne eller tap av næringsinntekt. Den er kun avhengig
av alder og etter dagens regelverk om vedkommende er uføretrygdet.
Ingen ting annet teller. Selv om dette ikke diskvalifiserer trygdeforvaltningen fra å samordne
iht. lov om pensjonstrygd for fiskere § 8, er
forholdet av betydning ved utregningen av hvilken inntekt som står
i et "rimelig forhold til den inntekt som faller bort". Etter disse
medlemmers skjønn er et totalt bortfall ikke rimelig.
Tilsvarende gjelder for sjømannspensjonens § 5,
som åpner for samordning med folketrygdens ytelser.
Mens uføretrygden kompenserer for tap
av ervervsevne, gir fiskerpensjonen handlefrihet i alderdommen. Pensjonstrygden
er ikke en ytelse som inntrer som følge av uførhet
eller tap av ervervsevne, men noe som snarere tvert imot bortfaller
pga. tapt ervervsevne. Den inntekt som faller bort er inntekten
av fisket, altså inntekt av ervervsgrunnlaget og med det
også livrenten, dvs. pensjonstrygden. Det er dette samlede
inntektsgrunnlag som uføretrygden, rettsriktig utmålt,
skal stå i et rimelig forhold til.
Etter disse medlemmers syn må § 8
i lov om pensjonstrygd for fiskere og § 5 i lov om pensjon
for sjøfolk endres slik at fiskerpensjon ikke samordnes
ved uførhet, og at de fiskerne og sjøfolk som
på grunn av uførhet ikke får opparbeidet
seg rett til pensjon får tilbake innbetalt pensjonspremie.
Disse medlemmer vil også peke
på at lotmottakende fiskerne i dag ved arbeidsløyse
bare har rett til kr 1 890 per uke, som tilsvarer om lag 7 560 per
måned. Denne summen ligger lavere enn standardsatsene for livsopphold
som sosialetatene arbeider etter. Disse medlemmer finner
dette ikke tilfredsstillende. Disse medlemmer ønsker
derfor at de fiskerne som ville ha hatt rett til høyere
ytelser hvis man hadde fulgt satsene som arbeidstakerne har under
arbeidsløyse etter folketrygdeloven, skal få ytelser
som gir disse rett til slike ytelser. Disse medlemmer ser
at en slik omlegging vil være komplisert, siden de lotmottakende
fiskerne regnes som selvstendig næringsdrivende. Disse
medlemmer vil også peke på at ytelsene
som ytes finansieres av fiskerne selv gjennom produktavgiften. Disse
medlemmer vil derfor be om at man som en del av den forutgående
evalueringen gjennomfører samtaler med fiskeriorganisasjonene.