Bevilgningen på posten foreslås
redusert med 920 000 kroner mot en tilsvarende økning
i bevilgningen på kap. 282 post 70, jf. omtale under kap.
282 post 70.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett
2005 med Fremskrittspartiet, omtalt i denne innstilling under kapittel
1.3, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær støtte
til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett 2005 med
de endringer som følger av avtalen. I avtalen er det enighet
om å bevilge 1. mill. kroner til Bårdar danseinstitutt. Flertallet foreslår
på denne bakgrunn å øke bevilgningen
med 1 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
228 | | Tilskudd til frittstående
skoler mv.: | |
| 70 | Tilskudd til frittstående
skoler, overslagsbevilgning, forhøyes
med | 80 000 |
| | fra kr 2 042 444 000 til
kr 2 042 524 000" | |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser
til at tilskuddet til private skoler er økt med om lag
200 mill. kroner inneværende år. Disse
medlemmer har gått i mot endringer av opplæringsloven
der det ikke lenger stilles krav om livssyn eller alternativt formål
for godkjenning av frittstående skoler. Disse medlemmer viser
også til svar fra departementet fra Senterpartiets stortingsgruppe
datert 5. november 2004, der det opplyses at 99 mill. kroner av økningen
skyldes aktivitetsendringer, det vil si etablering av nye skoler
og andre forhold uten om forventet pris- og lønnsvekst. Disse medlemmer er
kritisk til et system der private skoler får kompensert
for økte driftsutgifter samtidig som kommunene, som eier
av den offentlige skolen, ikke mottar samme kompensasjon. Et slikt
system fører til ulike vilkår og bidrar til en
skjevfordeling av ressurser mellom den offentlige skolen og private
skoler. Disse medlemmer er bekymret for at en kraftig økning
i antall private skoler vil kunne forskyve ressurstildelingen mellom
den offentlige og den private skolen i en negativ retning. Disse
medlemmer stiller spørsmålstegn ved Regjeringens
prioritering når en samtidig registrerer signaler fra landets
kommuner som må iverksette smertefulle kutt i den offentlige
skolen.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet viser til at Musikk Instrument
Akademiet fikk inndratt statstilskuddet høsten 2004. Skolen
har ikke hatt elever inneværende år. Disse
medlemmer viser til at Akademiet representerte et unikt
utdanningstilbud, og at det ikke finnes tilsvarende i Norden. Dette
er en utdanning i skjæringspunktet mellom håndverk
og teoretiske fag. Instrumentbygging er et kulturfag med lange røtter
og kan defineres som verneverdig. Disse medlemmer mener
derfor det er viktig at den kompetanse og erfaring som finnes, blir
tatt vare på og utviklet videre. Disse medlemmer viser
til Budsjett-innst. S. nr. 12 (2003- 2004) der en enstemmig kirke-,
utdannings- og forskningskomité uttalte:
"Komiteen viser til at Akademiet er en spesiell utdanningsinstitusjon.
Det er unikt i norsk og nordisk sammenheng. Komiteen viser til at
MIA rekrutterer studenter som har fullført videregående
skole og mener det bør foretas en vurdering av Akademiets
plass i norsk utdanningsstruktur, eksempelvis som fagskole, høgskole
eller lignende.
Komiteen ber departementet gjennomgå og
vurdere virksomheten, støttesatsen og tilskuddsgrunnlaget
for Akademiet."
Disse medlemmer ber med bakgrunn
i dette departementet ta initiativ overfor utdanningsmyndighetene
i Østfold, og eventuelt i samarbeid med andre aktuelle
aktører, slik at utdanningstilbudet kan føres videre.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at det foreslås å redusere kap. 228 post 70
med 920 000 kroner, mot at det samme beløp omdisponeres
til kap. 282 post 70. Disse medlemmer går
i mot å utvide tilskuddsgrunnlaget til frittstående
skoler med et eget kapitaltilskudd, og vil gå i mot forslaget.
Disse medlemmer viser videre
til at disse medlemmer foreslår å redusere
tilskuddet til private skoler med 150 mill. kroner, og fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
228 | | Tilskudd til frittstående
skoler mv. | |
| 70 | Tilskudd til frittstående
skoler, overslagsbevilgning, nedsettes
med | 150 920 000 |
| | fra kr 2 042 444 000 til
kr 1 891 524 000" | |
Komiteens medlem fra Senterpartiet foreslår å redusere
bevilgningen på kap. 228 post 70 med 60,574 mill. kroner
i forhold til Regjeringens forslag i proposisjonen.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
228 | | Tilskudd til frittstående
skoler mv. | |
| 70 | Tilskudd til frittstående
skoler, overslagsbevilgning, nedsettes
med | 61 494 000 |
| | fra kr 2 042 444 000 til
kr 1 980 950 000" | |
Kapitaltilskuddet skal bidra til å dekke
frittstående skolers husleie- og kapitalutgifter. Regjeringen
legger vekt på at tilskuddet skal kunne forvaltes på en
enkel måte og at tilskuddet til den enkelte skole skal
kunne fastsettes på grunnlag av enkle, objektive kriterier.
Det foreslås derfor at tilskuddet til kapitalkostnader
fordeles til de frittstående skolene etter deres respektive andel
av det totale statstilskuddet over kap. 228 post 70 Tilskudd til
frittstående skoler.
I tilskuddsatsene til de ulike skoletypene/studieretningene
som finansieres over kap. 228 post 70 er det allerede tatt hensyn
til at noen skoler er mer kostnadskrevende enn andre. Det vil si
at for eksempel små grunnskoler har høyere tilskuddsats
pr. elev enn større grunnskoler. På videregående
nivå avhenger tilskuddet pr. elev av studieretning. En
fordeling av kapitaltilskuddet til den enkelte skole etter andel
av det totale statstilskuddet innebærer at man også for
kapitaltilskuddet tar hensyn til at skolene har forskjellig utgiftsbehov.
Det foreslås at elevtellingen pr. 1.
oktober, som også vil omfatte de skolene som starter opp
til høsten, brukes som grunnlag for beregningen av kapitaltilskudd
til den enkelte skole.
Det foreslås videre at Sørlandet
Maritime Sjøaspirantskole, Rogaland Maritime videregående
skole og Norges Byggskole holdes utenfor ordningen fordi tilskuddet
over kap. 228 post 70 til disse skolene allerede inkluderer kapitalkostnader.
Komiteen tar dette
til etterretning.