4.8.1 Post 70 Tilskudd til frittstående skoler, overslagsbevilgning

Sammendrag

Bevilgningen på posten foreslås redusert med 920 000 kroner mot en tilsvarende økning i bevilgningen på kap. 282 post 70, jf. omtale under kap. 282 post 70.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett 2005 med Fremskrittspartiet, omtalt i denne innstilling under kapittel 1.3, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær støtte til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett 2005 med de endringer som følger av avtalen. I avtalen er det enighet om å bevilge 1. mill. kroner til Bårdar danseinstitutt. Flertallet foreslår på denne bakgrunn å øke bevilgningen med 1 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.

Flertallet fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

228

Tilskudd til frittstående skoler mv.:

70

Tilskudd til frittstående skoler, overslagsbevilgning, forhøyes med

80 000

fra kr 2 042 444 000 til kr 2 042 524 000"

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser til at tilskuddet til private skoler er økt med om lag 200 mill. kroner inneværende år. Disse medlemmer har gått i mot endringer av opplæringsloven der det ikke lenger stilles krav om livssyn eller alternativt formål for godkjenning av frittstående skoler. Disse medlemmer viser også til svar fra departementet fra Senterpartiets stortingsgruppe datert 5. november 2004, der det opplyses at 99 mill. kroner av økningen skyldes aktivitetsendringer, det vil si etablering av nye skoler og andre forhold uten om forventet pris- og lønnsvekst. Disse medlemmer er kritisk til et system der private skoler får kompensert for økte driftsutgifter samtidig som kommunene, som eier av den offentlige skolen, ikke mottar samme kompensasjon. Et slikt system fører til ulike vilkår og bidrar til en skjevfordeling av ressurser mellom den offentlige skolen og private skoler. Disse medlemmer er bekymret for at en kraftig økning i antall private skoler vil kunne forskyve ressurstildelingen mellom den offentlige og den private skolen i en negativ retning. Disse medlemmer stiller spørsmålstegn ved Regjeringens prioritering når en samtidig registrerer signaler fra landets kommuner som må iverksette smertefulle kutt i den offentlige skolen.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser til at Musikk Instrument Akademiet fikk inndratt statstilskuddet høsten 2004. Skolen har ikke hatt elever inneværende år. Disse medlemmer viser til at Akademiet representerte et unikt utdanningstilbud, og at det ikke finnes tilsvarende i Norden. Dette er en utdanning i skjæringspunktet mellom håndverk og teoretiske fag. Instrumentbygging er et kulturfag med lange røtter og kan defineres som verneverdig. Disse medlemmer mener derfor det er viktig at den kompetanse og erfaring som finnes, blir tatt vare på og utviklet videre. Disse medlemmer viser til Budsjett-innst. S. nr. 12 (2003- 2004) der en enstemmig kirke-, utdannings- og forskningskomité uttalte:

"Komiteen viser til at Akademiet er en spesiell utdanningsinstitusjon. Det er unikt i norsk og nordisk sammenheng. Komiteen viser til at MIA rekrutterer studenter som har fullført videregående skole og mener det bør foretas en vurdering av Akademiets plass i norsk utdanningsstruktur, eksempelvis som fagskole, høgskole eller lignende.

Komiteen ber departementet gjennomgå og vurdere virksomheten, støttesatsen og tilskuddsgrunnlaget for Akademiet."

Disse medlemmer ber med bakgrunn i dette departementet ta initiativ overfor utdanningsmyndighetene i Østfold, og eventuelt i samarbeid med andre aktuelle aktører, slik at utdanningstilbudet kan føres videre.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til at det foreslås å redusere kap. 228 post 70 med 920 000 kroner, mot at det samme beløp omdisponeres til kap. 282 post 70. Disse medlemmer går i mot å utvide tilskuddsgrunnlaget til frittstående skoler med et eget kapitaltilskudd, og vil gå i mot forslaget.

Disse medlemmer viser videre til at disse medlemmer foreslår å redusere tilskuddet til private skoler med 150 mill. kroner, og fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

228

Tilskudd til frittstående skoler mv.

70

Tilskudd til frittstående skoler, overslagsbevilgning, nedsettes med

150 920 000

fra kr 2 042 444 000 til kr 1 891 524 000"

Komiteens medlem fra Senterpartiet foreslår å redusere bevilgningen på kap. 228 post 70 med 60,574 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag i proposisjonen.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

228

Tilskudd til frittstående skoler mv.

70

Tilskudd til frittstående skoler, overslagsbevilgning, nedsettes med

61 494 000

fra kr 2 042 444 000 til kr 1 980 950 000"

4.8.2 Post 72 Tilskudd til kapitalkostnader

Sammendrag

Prinsipper for fordeling av tilskudd mellom frittstående skoler

Kapitaltilskuddet skal bidra til å dekke frittstående skolers husleie- og kapitalutgifter. Regjeringen legger vekt på at tilskuddet skal kunne forvaltes på en enkel måte og at tilskuddet til den enkelte skole skal kunne fastsettes på grunnlag av enkle, objektive kriterier. Det foreslås derfor at tilskuddet til kapitalkostnader fordeles til de frittstående skolene etter deres respektive andel av det totale statstilskuddet over kap. 228 post 70 Tilskudd til frittstående skoler.

I tilskuddsatsene til de ulike skoletypene/studieretningene som finansieres over kap. 228 post 70 er det allerede tatt hensyn til at noen skoler er mer kostnadskrevende enn andre. Det vil si at for eksempel små grunnskoler har høyere tilskuddsats pr. elev enn større grunnskoler. På videregående nivå avhenger tilskuddet pr. elev av studieretning. En fordeling av kapitaltilskuddet til den enkelte skole etter andel av det totale statstilskuddet innebærer at man også for kapitaltilskuddet tar hensyn til at skolene har forskjellig utgiftsbehov.

Det foreslås at elevtellingen pr. 1. oktober, som også vil omfatte de skolene som starter opp til høsten, brukes som grunnlag for beregningen av kapitaltilskudd til den enkelte skole.

Det foreslås videre at Sørlandet Maritime Sjøaspirantskole, Rogaland Maritime videregående skole og Norges Byggskole holdes utenfor ordningen fordi tilskuddet over kap. 228 post 70 til disse skolene allerede inkluderer kapitalkostnader.

Komiteens merknader

Komiteen tar dette til etterretning.