Det foreslås at bevilgningen reduseres
med 125,5 mill. kroner, fra 26 137,9 mill. kroner til 26 012,4
mill. kroner.
Formålet med momskompensasjonsordningen
er å nøytralisere konkurransevridninger som kan
oppstå som følge av merverdiavgiftssystemet. Ordningen innebærer
at kommunesektoren får refundert betalt moms ved kjøp
av tjenester fra private. Dette innebærer at kommunesektorens
kjøp av tjenester fra private likestilles med kommunal
egenproduksjon av tjenester (som ikke er momspliktig).
Den generelle momskompensasjonsordningen, som ble
innført i 2004, avløste en ordning der kompensasjon
kun ble gitt ved kjøp av visse tjenester fra private. Innføringen
av den nye ordningen var forutsatt ikke å skulle endre
de økonomiske rammene til staten eller kommunesektoren.
Kommunesektorens frie inntekter ble derfor redusert med et beløp
som tilsvarte den ekstra kompensasjonen man forventet at sektoren
ville få som følge av at ordningen ble utvidet.
Det knyttet seg betydelig usikkerhet til beregningsgrunnlaget,
både med hensyn til det samlede omfanget og utfallet for
den enkelte kommune. I St.prp. nr. 1 (2003-2004) ble det derfor
sagt at Kommunal- og regionaldepartementet skulle foreta etterberegninger
når samlede momskompensasjonskrav fra kommunesektoren for
2004 forelå, og i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
2005 vurdere omfanget av det samlede uttrekket på nytt.
Tall fra Skattedirektoratet viser nå at
samlede momskompensasjonskrav for 2004 er i overensstemmelse med
det samlede uttrekket fra kommunesektorens rammetilskudd. Forutsetningene
om at reformen ikke skulle endre de økonomiske rammene
for staten eller kommunesektoren er dermed oppfylt.
Kommunene har fått noe høyere
momskompensasjon og fylkeskommunene noe lavere momskompensasjon
enn opprinnelig beregnet da uttrekket fra rammetilskuddet ble foretatt.
Det foreslås derfor at 50 mill. kroner omdisponeres fra
rammetilskuddet til kommunene (kap. 571 post 60) til rammetilskuddet
til fylkeskommunene (kap. 572 post 60).
For enkeltkommuner/-fylkeskommuner
kan trekket i rammetilskuddet ha vært betydelig høyere
enn det som er mottatt i momskompensasjon. En særskilt
vurdering av disse kommunene/fylkeskommunene vil bli foretatt til
høsten. Det settes av 100 mill. kroner på skjønnstilskuddet
som en engangsbevilgning til å kompensere disse kommunene/fylkeskommunene.
Det foreslås en tilleggsbevilgning på 70 mill.
kroner på kap. 571 post 64 Skjønnstilskudd. De
resterende 30 mill. kroner dekkes innenfor rammen av skjønnstilskuddet.
Nærmere omtale av etterberegningen
av uttrekket av rammetilskuddet er gitt i Kommuneproposisjonen 2006.
Trekket i rammetilskuddet som ble foretatt i
2004, var 1,6 mrd. kroner lavere enn forventede momskompensasjonskrav
for 2004. Avviket tilsvarte volumet av den gamle, begrensede ordningen.
I 2005 vil kommunene motta momskompensasjon for hele 2005 etter
den nye ordningen, og i tillegg momskompensasjon for 2003 etter
den gamle ordningen. Det ble derfor foretatt et særskilt
uttrekk i statsbudsjettet 2005 for å finansiere siste rest
av den gamle ordningen. Uttrekket tilsvarte den enkelte kommunes/fylkeskommunes
kompensasjonskrav for 2003. For 15 kommuner og Vestfold fylkeskommune
forelå imidlertid ikke tall for 2003 ved budsjettframlegget
for 2005. Trekket for disse utgjør 80,2 mill. kroner, fordelt
med 75,5 mill. kroner på kommunene og 4,7 mill. kroner
på Vestfold fylkeskommune. Det foreslås nå at
midlene trekkes inn.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett
2005 med Fremskrittspartiet, omtalt i denne innstilling under kapittel
1.3, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær støtte
til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett 2005 med
de endringer som følger av avtalen. I avtalen er det enighet
om at det skal være fradrag for kost og skattefritak for
godtgjørelse til kost for pendlere, skattefritak for fri
kost for arbeidstakere på sokkel og hyretillegg for sjøfolk
og at særfradraget for alder og uførhet økes
med over 1 000 kroner til 19 368 kroner.
Flertallet foreslår
på denne bakgrunn å øke bevilgningen
med 147 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, jf. endringene
disse avtalepunktene medfører på kap. 572, 5501
og 5700.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kystpartiet, fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
571 | | Rammetilskudd til kommuner
(jf. kap. 3571) | |
| 60 | Innbyggertilskudd, forhøyes
med | 21 494 000 |
| | fra kr 26 137 892 000 til
kr 26 159 386 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre er tilfredse med at Regjeringen
vil kompensere de kommuner som har fått for høyt
uttrekk i rammetilskuddet i forhold til momskompensasjon etter at
reviderte regnskapstall foreligger i juni 2005. Disse medlemmer er
også tilfredse med at Regjeringen vil justere kommunenes trekkgrunnlag
med virkning fra 2006 på bakgrunn av eventuelle skjevheter
som avdekkes av regnskapstallene for 2004, og at balansen mellom
kommuner og fylkeskommuner justeres.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
registrert at kommuneøkonomien er bedre enn på lenge
og er glad for at Fremskrittspartiet klarte å fremforhandle
et historisk løft i budsjettet for 2005. Disse medlemmer er
av den oppfatning at et av de største problemene kommunene
har er mangel på forutsigbarhet, og disse medlemmer mener
at kutt i rammeoverføringene basert på mindre
endringer i det makroøkonomiske bilde ikke er særlig
fornuftig. Disse medlemmer vil stemme imot Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til egne forslag i budsjett for 2005 der Sosialistisk Venstreparti
styrket kommunesektorens frie inntekter med 5 mrd. kroner og øremerkede
tilskudd med ca. 1,7 mrd. kroner utover Regjeringens opplegg.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringens opplegg for kommuneøkonomien for 2005 er svært
stramt og at det ikke gir handlefrihet for lokaldemokratiet til å foreta
nødvendige investeringer og forbedringer i kvalitet og
omfang i skoler og i eldreomsorgen.
Disse medlemmer viser videre
til at mange kommuner er i en svært vanskelig økonomisk
situasjon og at videreføring av dagens kommuneøkonomi
vil tvinge fram uønskede kutt som vil ramme barn og eldre.
Bedret driftsresultat for 2004 kommer i hovedsak
av at kommunene har latt viktige oppgaver vente, som å utsette
nødvendig vedlikehold og kutt i tjenestetilbudet, samt
at Stortinget bevilget en engangssum på 2,2 mrd. kroner.
Denne er imidlertid ikke er videreført i 2005.
Disse medlemmer viser til at
antall eldre over 80 år øker og at det er stort
behov for å bedre kvaliteten og mulighetene til å få dekket
nødvendige pleie- og omsorgsbehov for eldre og
pleietrengende.
Disse medlemmer viser også til
at det er et stort behov for å bedre muligheten for tilpasset
opplæring i skolene. Samtidig må kommunene sammen
med foreldre få lokal frihet til å bestemme ønsket
skolestruktur, og ikke tvinges til skolenedleggelser som del av
sparetiltak. Disse medlemmer viser til det ulogiske
i at Regjeringen mener det er effektivisering hvis kommuner legger
ned skoler, mens det anses som viktig valgfrihet og økonomisk
rasjonelt dersom den samme skolen opprettholdes som privatskole.
Disse medlemmer viser til skattesvikten
i 2005 er anslått til 0,8 mrd. kroner. I den økonomiske
situasjonen kommunesektoren er i nå, bør kommuneøkonomien økes
med 532 mill. kroner.
Disse medlemmer viser dessuten
til forslaget om å gjeninnføre fradrag for kost
og skattefritak for godtgjørelse til kost for pendlere,
fradrag for fri kost for sokkelarbeidere og hyretillegg for sjøfolk,
og økt særfradrag for alder og uførhet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
571 | | Rammetilskudd til kommuner
(jf. kap. 3571) | |
| 60 | Innbyggertilskudd, forhøyes
med | 553 494 000 |
| | fra kr 26 137 892 000 til
kr 26 691 386 000" | |
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til partiets egne forslag i statsbudsjettet som la opp til en økning
på 3,5 mrd. kroner i de frie, og 750 mill. kroner i øremerkede
midler til kommunesektoren utover Regjeringens forslag. Dette
medlem viser videre til forslaget om å øke
rammen for låneordningen til skolebygg med 2 mrd. kroner
og til kirkebygg med 500 mill. kroner. Dette medlem mener
at Regjeringen sin økonomiske politikk ovenfor kommunene
fører til ytterligere kutt i viktige velferdsoppgaver som eldreomsorg
og skole. Dette medlem peker på at til tross
for at skole var et av de mest omtalte temaer foran sist stortingsvalg,
er nå 55 pst. av kommunene tvunget til å foreta
kutt på dette området i inneværende budsjettår. Dette
medlem påpeker videre at Kommunenes Sentralforbund
har beregnet at etterslepet på vedlikehold av kommunale
bygg har passert 40 mrd. kroner.
Dette medlem viser videre til
at Kommunenes Sentralforbund i komiteens høring var bekymret
for om anslagene som Regjeringen har presentert i revidert budsjett
holder.
Dette medlem viser til at kommunesektoren
har slitt med trange økonomiske rammer ikke minst på grunn
av sviktende skatteinngang.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og
Kystpartiet fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen følge
utviklingen i kommunesektoren nøye, og komme tilbake til
Stortinget med eventuelle tilleggsbevilgninger dersom det viser seg
at anslagene for kommunesektorens inntekter ikke nås."
Det foreslås at bevilgningen økes
med 70 mill. kroner, fra 2 772,3 mill. kroner til 2 842,3
mill. kroner. Dette er en engangsbevilgning knyttet til etterberegning
av momskompensasjonsordningen. Det settes i alt av 100 mill. kroner
på skjønnstilskuddet for å kompensere
kommuner/fylkeskommuner med betydelig avvik mellom uttrekk
i rammetilskuddet og faktisk momskompensasjon i 2004, jf. nærmere
omtale under kap. 571 post 60.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Kystpartiet, slutter
seg til Regjeringens forslag.
Medlemene i komiteen frå Senterpartiet og
Kystpartiet viser til at departementet har sett av 100 mill.
kroner til kompensasjon for dei kommunane som kjem dårleg
ut av momskompensasjonsordninga. Desse medlemene er
samd i at det er turvande med ei slik ekstraløyving, men
er usamd i at 100 mill. kroner er tilstrekkeleg. Desse medlemene gjer merksam
på at KS meiner det lyt tilførast 89,4 mill. kroner
ut over det Regjeringa foreslår for å kompensere tapet
til dei aktuelle kommunane fullt ut. Desse medlemene føreslår
difor å auke kompensasjonen med 89,4 mill. kronar.
Desse medlemene fremjer følgjande
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
571 | | Rammetilskudd til kommuner
(jf. kap. 3571) | |
| 64 | Skjønnstilskudd, kan nyttes under kap. 572 post 64, forhøyes
med | 159 400 000 |
| | fra kr 2 772 285 000 til
kr 2 931 685 000" | |