Det foreslås at bevilgningen økes
med 54,6 mill. kroner, fra 9 826,16 mill. kroner til 9 880,7
mill. kroner.
Det vises til omtale under kap. 571 post 60.
Det omdisponeres 50 mill. kroner fra kap. 571 post 60 til kap. 572
post 60. Videre trekkes Vestfold fylkeskommune for 4,7 mill. kroner
knyttet til den gamle momskompensasjonsordningen.
Det vises til forslag om gjeldsslette for fylkeskommunene
under kap. 573 og kap. 574. Det foreslås en reduksjon i
rammetilskuddet på i alt 465 000 kroner, som tilsvarer
reduserte kapitalkostnader for fylkeskommunene (jf. nærmere
omtale nedenfor). Dette er i tråd med praksis i tidligere
saker hvor det er bevilget tilskudd til sletting av fylkeskommunal
gjeld.
Det legges til grunn 40 års avdragstid
og utlånsrente på 3,5 pst. med 5 års
binding. Dette gir reduserte kapitalkostnader på 835 000
kroner for et helt år. Det foreslås at de berørte
fylkeskommunene (Finnmark og Vestfold fylkeskommuner) trekkes med
417 500 kroner i 2005 og ytterligere 417 500 kroner
i 2006.
Det legges til grunn utlånsrente på 3,5
pst. med 5 års binding. Forholdet til avskrivninger ble
ivaretatt allerede ved det opprinnelige uttrekket. Dette gir reduserte rentekostnader
på 95 000 kroner for et helt år. Det
foreslås at Møre og Romsdal fylkeskommune trekkes
med 47 500 kroner i 2005 og ytterligere 47 500
kroner i 2006.
Ansvaret for drift av regiontogtilbudet Vøgne
overføres til Buskerud fylkeskommune med virkning fra 2. halvår
2005. Det foreslås at fylkeskommunen får kompensasjon
for ansvarsoverføringen på 1,75 mill. kroner for
2005. Det vises til nærmere omtale under Samferdselsdepartementet.
Det foreslås 8 mill. kroner til tannbehandling
for rusmiddelmisbrukere i institusjon. Midler foreslås
bevilget over rammetilskudd til fylkeskommunene.
Rusinstitusjoner er nå hjemlet i spesialisthelsetjenesteloven
og er å anse som statlige helseinstitusjoner. Dette gir
pasienter på rusinstitusjon rettigheter etter lov om tannhelsetjenesten.
Pasienter på helseinstitusjoner som
er finansiert direkte over offentlige budsjetter (kommunalt, fylkeskommunalt
eller statlig), har rett til vederlagsfrie tannhelsetjenester forutsatt
at oppholdet i institusjon har en varighet på minst tre
måneder.
Det er siden 2004 om lag 1500 institusjonsplasser knyttet
til rusbehandling. Antall pasienter årlig som har opphold
i disse plassene utover 3 måneder er beregnet til ca. 2000.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett
2005 med Fremskrittspartiet, omtalt i denne innstilling under kapittel
1.3, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær støtte
til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett 2005 med
de endringer som følger av avtalen. I avtalen er det enighet
om at det skal være fradrag for kost og skattefritak for
godtgjørelse til kost for pendlere, skattefritak for fri
kost for arbeidstakere på sokkel og hyretillegg for sjøfolk
og at særfradraget for alder og uførhet økes
med over 1 000 kroner til 19 368 kroner. Flertallet foreslår
på denne bakgrunn å øke bevilgningen
med 33 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, jf. endringene
disse avtalepunktene medfører på kap. 571, 5501
og 5700.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
572 | | Rammetilskudd til fylkeskommuner
(jf. kap. 3572) | |
| 60 | Innbyggertilskudd, forhøyes
med | 87 553 000 |
| | fra kr 9 826 112 000 til
kr 9 913 665 000" | |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet har
merket seg at Regiontoget Vøgne vil innstille i juni 2005. Disse medlemmer er
kjent med det arbeidet fylkeskommunen gjør for at Ofotbanen
skal ta over driften etter et annet konsept enn NSB AS så langt
har gjort, men at det så langt er et gap på 1
mill. kroner mellom krav og tilbud. Disse medlemmer mener
Samferdselsdepartementet bør bidra til at dette spleiselaget
kan finne sin løsning.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sine merknader under punkt 7.9.1 og foreslår å øke
bevilgningen til rammetilskudd til fylkeskommunene med 168 mill.
kroner utover forslaget fra flertallet.
Disse medlemmer viser dessuten
til forslaget om å gjeninnføre fradrag for kost
og skattefritak for godtgjørelse til kost for pendlere,
fradrag for fri kost for sokkelarbeidere og hyretillegg for sjøfolk,
og økt særfradrag for alder og uførhet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
572 | | Rammetilskudd til fylkeskommuner
(jf. kap. 3572) | |
| 60 | Innbyggertilskudd, forhøyes
med | 255 553 000 |
| | fra kr 9 826 112 000 til
kr 10 081 665 000" | |
Komiteens medlem fra Kystpartiet mener at økonomien
i kommunene og fylkeskommunene er dårlig, for enkelte kommuner
katastrofalt dårlig.
Dette medlem føler ikke
at Regjeringen har tatt innover seg alvoret i situasjonen med stadig
flere kommuner som er fratatt råderetten over sin egen økonomi. I
Troms fylke er nærmere halvparten av kommunebudsjettene
underlagt fylkesmannen.
Dette medlem vil gjerne påpeke
at mange kommuner er kommet i gjeldskrise fordi fylkesmannen i altfor
mange år godkjente et stort overforbruk i mange kommuner,
ut fra altfor optimistiske vurderinger med hensyn til sysselsetting,
næringsutvikling, befolkningsvekst og økte skatteinntekter.
Dette medlem mener Regjeringens
og Stortingets politikk i flere år har ført til
at inntektene og næringsutviklingen har stagnert og gått
tilbake, noe som har ført til at utgiftene er kommet ut
av kontroll i mange kommuner, mens inntektene har stagnert eller blitt
sterkt redusert.
Dette medlem mener at Regjeringen
har utvist liten klokskap og gitt uttrykk for liten respekt for
lokal forvaltning når de i denne situasjonen har avspist
kommunene med stadig mindre midler fra Stortinget for å løse
stadig større oppgaver. Dette stadig økende presset er
en trussel mot det lokale selvstyret, og bryter med en sterk norsk
tradisjon om lokalt selvstyre.
Dette medlem mener de siste årenes
stramme budsjetter må sees på som et virkemiddel
for å få folk til å bli mer positive
til EU.
Dette medlem mener det er en
forfeilet politikk, ettersom det norske folk ikke ønsker
og heller ikke vil stemme for å bli medlem i en europeisk
union som i praksis fører en globalisert og nyliberalistisk
politikk som i realiteten sanerer distriktspolitikken, fiskeripolitikken
og en offensiv kommunalpolitikk.
Dette medlem mener at forvitringen
av Kyst- og Bygde-Norge har gått altfor langt, særlig
under dekke av at Norge må tilpasse seg EØS-regelverket,
og at det må en skikkelig nysatsing og et krafttak til
for å få rettet opp de skjevheter som har oppstått
både i privat og offentlig økonomi i distriktene.
Dette medlem mener norsk demokratisk
tradisjon bygger på lokalt selvstyre. Det skal være
makt der folk bor og har sitt daglige virke. Det skal være
realiteter å strides om i kommunene. Det skal være
balanse mellom lokal og statlig makt. Alt dette er i langsom avvikling
gjennom statlig overstyring. Nå er det som om raseringen
skal fullføres. Lokal forvaltning flyttes lenger bort fra
folkelig makt og staten kan desto lettere styre kommunene.
Dette medlem mener at den politikken
flertallet på Stortinget og forskjellige regjeringer har
lagt opp til de siste årene kan oppfattes som et korstog
mot norske kommuner. Målsettingen fra stortingsflertallet
er å presse mange kommuner til å avvikle seg selv.
Et flertall på Stortinget tror at man gjør norske
borgere en tjeneste ved å frata dem stadig mer innflytelse
over sin egen livssituasjon. Det kan virke som om de mener at demokrati
er for dyrt. Men alle som vil vite det, vet at demokrati på sikt
er mye billigere enn noe annet alternativ, påpeker.
Dette medlem har inntrykk av
at Regjeringen og Stortingets flertall forsvarer hardkjøret
mot kommunene og mot lokaldemokratiet med at kommunene er for dyre å drive.
Man prøver å innbille folk at tjenestene som kommunene
i alle tilfeller må levere, blir billigere dess større
kommunene blir. Men aldri har regjeringer eller noe flertall på Stortinget
klart å dokumentere at så er tilfellet. Det eneste
omorganiseringer av kommuner har ført til hittil, er avvikling
av en del sjefsstillinger, mens sjefsstillingene totalt i de store kommunene
formerer seg kraftig i et voksende byråkrati.
Dette medlem føler at
for mange politikere og ikke minst embetsmenn har fått
en fiks idé, som også har preg av stormannsgalskap.
Ideen om færre og mye større kommuner vil føre
til et gigantisk misbruk av skattebetalernes penger til en formålsløs
reform.
Dette medlem vil arbeide kraftig
mot en slik utvikling. Partiet vil selvsagt være med på at
kommunene samarbeider om tjenester. Men å presse småkommuner
sammen til store kommuner ved stramme inn og skjære kraftig
ned på kommunenes skatteinntekter og overføringer,
er vi rett og slett ikke med på.
Dette medlem ser det ikke som
sin oppgave å etablere et nytt sjefssjikt rundt om i kommunene
med formidable lønninger, og samarbeidsformer som kan utvikles
til korrupsjon med fantastiske sluttpakker til udugelige ledere.
Vi har opplevd at Helse-Norge er blitt en økonomisk og
politisk katastrofe for de folkevalgte.
Dette medlem vil ikke ha noe
"fjerndemokrati", med økende mistro til politikerne og
redusert oppslutning og laber demokratisk deltagelse.
Dette medlem vil ha en utvikling
som bygger opp om demokratiet og vanlige folks deltagelse i det politiske
livet. Folk bryr seg svært mye om det som skjer rundt om
i landet. Alle protestene mot skandalene i Helse-Norge er et klart
bevis på dette. Politikk er for alvorlig til bare å overlates
stortingsrepresentanter og mektige organisasjoner.
Dette medlem har ingen illusjon
om at maktmennesker som kjenner smaken av maktbruk i munnen lar seg
tilsnakke. Men om forfallet i det kommunale demokratiet drives videre
av bevisst politikk, skal ikke historien skrives som om det skjedde
uten advarsel og protest.
Dette medlem skal med hele sitt
hjerte og med hele sin kapasitet advare, protestere, og kjempe videre for
at kommunene, også de små kommunene skal ha lik rett
til å oppfylle befolkningens behov og lovpålagte rettigheter.
Dette medlem vil ikke vike en
tomme når det gjelder å hindre et eventuelt maktovergrep
mot Bygde- og Kyst-Norge fra sentralmaktens side.