Det vises til omtale under kap. 732 post 77.
Bevilgningen forslås redusert med 0,5
mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Refusjonssystemet for poliklinisk radiologisk
virksomhet er kodeverksbasert. I St.prp. nr. 1 (2004-2005) ble det
varslet at Helse- og omsorgsdepartementet tok sikte på å iverksette
endringer i systemet fra 1. januar 2005. Det vises til
omtale under kap. 732 post 77.
Ved oppfølging av St.meld. nr. 5 (2003-2004),
jf. Innst. S. nr. 82 (2003-2004), ble det gjennom behandlingen av
St.prp. nr. 1 (2004-2005), jf. Budsjett-innst. S. nr. 11 (2004-2005),
vedtatt å halvere satsen for refusjoner til laboratorie-
og røntgenvirksomhet med virkning fra 1. mai 2005.
Dette innebar at 216 mill. kroner ble flyttet fra kap. 2711 post
76 til kap. 732, postene 71-75. Gjennom Stortingets behandling av
Ot.prp. nr. 5 (2004-2005), ble tidspunktet for halveringen flyttet
til 1. september 2005, jf. Innst. O. nr. 35 (2004-2005).
Det foreslås at 123 mill. kroner flyttes fra kap. 732,
postene 71-75 til kap. 2711 post 76. Det vises også til
omtale under kap. 732 post 77.
Bevilgningen foreslås økt
med 123 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
I Budsjett-innst. S. nr. 11 (2004-2005) uttalte
komiteen:
"Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser
til at Reuma Sol, som er en institusjon som er eid av Norsk Revmatikerforbund
på Costa Blanca-kysten i Spania, har søkt om offentlig
godkjenning som opptreningsinstitusjon. Flertallet viser til at
dette tilbudet er viktig for denne pasientgruppen, og at institusjonen
har vist til gode resultater. Flertallet vil be Regjeringen vurdere
en godkjenning av Reuma Sol som en offentlig godkjent opptreningsinstitusjon
underlagt et av de regionale helseforetakene. Flertallet ber Regjeringen komme
tilbake til Stortinget med en slik vurdering i forbindelse med Revidert
nasjonalbudsjett for 2005."
I Budsjett-innst. S. nr. 11 (2004-2005) uttalte
komiteen at opptreningsinstitusjonene fra 2006 skal få hele sin
finansiering gjennom de regionale helseforetakene, og at det i en
overgangsperiode bør stilles krav om at regionale helseforetak
inngår avtaler minst tilsvarende det beløp som
er overført.
Regionale helseforetak har frihet til å inngå avtaler med
institusjoner som ikke er godkjent som opptreningsinstitusjoner.
Det er de regionale helseforetakene som har ansvaret for å påse
at tilbudet som tilbys er faglig forsvarlig. Helse- og omsorgsdepartementet
tar sikte på at ordningen med godkjenning av opptreningsinstitusjoner
i henhold til forskrift om opptreningsinstitusjoner § 3.1
som vilkår for offentlig kjøp av tjenester, avvikles
fra og med 2006. Helse- og omsorgsdepartementet finner det derfor
ikke formålstjenlig å sette i gang en godkjenningsprosess
av Reuma Sol nå. Reuma Sol vil fra og med 2006 være
likestilt med andre opptreningsinstitusjoner når det gjelder
offentlig kjøp av plasser gjennom regionale helseforetak.
Komiteen tar dette
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at Regjeringen ikke vil igangsette en godkjenningsprosess
hva gjelder Reuma Sol nå, all den tid det fra 1. januar
2006 er lagt opp til at det er de regionale helseforetakene som
vil ha det hele og fulle ansvaret for det som dreier seg om rehabilitering og
opptrening. Disse medlemmer vil imidlertid be om
at Regjeringen tar initiativ til at det skal kunne sendes to grupper
med pasienter til denne institusjonen som et forskningsprosjekt
i løpet av 2006, slik at en kan få dokumentert
hvilken effekt varmen har på pasienter med revmatiske lidelser
og hvordan varmen påvirker rehabiliteringstiden for ortopediske
pasienter. Dette må så vurderes opp mot et tilsvarende
rehabiliteringstilbud i Norge.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil vise
til Budsjett-innst. S. nr. 11 (2004-2005) der flertallet uttalte
følgende:
"Flertallet mener at gjeldende finansieringsordning for
2004 bør videreføres også i 2005. Dette
vil da medføre at opptreningsinstitusjonene fra 2006 får
hele sin finansiering gjennom de regionale helseforetakene. Flertallet
legger til grunn at de regionale helseforetakene i 2005 forbereder
avtaler med institusjonene om hvilke oppgaver institusjonene skal
ha og prisen på tjenestene. Avtalene skal gjøres
gjeldende fra 1. januar 2006. I en overgangsperiode bør
det stilles krav om at regionale helseforetak inngår avtaler
minst tilsvarende det beløp som er overført."
Dette medlem vil påpeke
at forslagene i St.prp. nr. 65 (2004-2005) ikke er i tråd
med denne merknaden. Dette medlem er meget bekymret
over hva konsekvensene for de enkelte opptreningsinstitusjonene
vil bli når Regjeringen foreslår avvikle alle
inngåtte avtaler uten overgangsordning fra og med 2006.
Dette medlem vil videre vise
til Budsjett-innst. S. nr. 11 (2003-2004) der komiteen uttalte følgende:
"Komiteen registrerer at de regionale helseforetakene
nå er i ferd med å inngå avtaler med
opptreningsinstitusjonene, helsesportssentrene og lungesykehusene
i egen region, og at institusjonene gjennom disse avtalene fra 2004
blir en del av det totale spesialisthelsetjenestetilbudet til befolkningen
i regionen. Komiteen vil understreke betydningen av at avtalene
med de regionale helseforetakene gir institusjonene nødvendig forutsigbarhet
samtidig som brukerne sikres tilgang til institusjonenes tilbud."
Dette medlemmener
Regjeringen ikke følger opp denne merknaden når
det foreslås å avvikle alle avtaler fra 2006 som
er inngått mellom helseforetakene og opptreningsinstitusjonene. Dette
medlem er sterkt bekymret for at brukerne skal få et
dårligere tilbud ved de ulike institusjonene når
rammebetingelsene endres såpass kraftig og opptreningsplassene
nå konkurranseutsettes på denne måten. Dette
medlem er videre bekymret for konsekvensene av at hele finansieringen
av opptreningsinstitusjonene går igjennom de regionale
helseforetakene på bakgrunn av vedtak fra regjeringspartiene
og Fremskrittspartiet fra 2006. Dette advarte Senterpartiet og Arbeiderpartiet
mot i forslaget til statsbudsjett. Konsekvensene kan også medføre
at kommunene vil få større problemer med å få flere
personer inn til opptrening da de regionale helseforetakene nå har
det fulle ansvaret for finansieringen av opptreningsinstitusjonene
fra 2006.
Dette medlem vil på bakgrunn
av skepsis mot en slik finansieringsmodell fremme følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utføre
en grundigere gjennomgang i forhold til faglige krav til opptreningsinstitusjonene
og samtidig en økonomisk justering av de enkelte opptreningsinstitusjonene.
Finansieringsordningen for opptreningsinstitusjonene må inntil videre
ligge fast fram til en bedre ordning som sikrer både brukerne
og opptreningsinstitusjonene legges fram for Stortinget."
Dette medlem fremmer derfor forslag
om å styrke bevilgningene til opptreningsformål
med 18 mill. over post 732, kap. 70 og 12 mill. over kap. 2711, post
78.
Montebello-Senteret planlegger å utvide
sin virksomhet gjennom bygging av Montebello-Tunet ved innsamlede
midler. Montebello-Tunet skal videreføre og videreutvikle
konseptet ved Montebello-Senteret med særlig fokus på ernæring
og fysisk aktivitet i forhold til forebygging og behandling av kreft,
og rehabilitering etter kreftsykdom. Med etablering av Montebello-Tunet
vil kapasiteten kunne økes med anslagsvis 6 750
kurdøgn. Etter planen vil Montebello-Tunet være
i drift fra 2007. Departementet har i dialogen med stiftelsen, som
eier bygningene og står for driften, lagt til grunn at
det innenfor den samlede spesialisthelsetjenesten skal gjøres
bruk av den økte kapasiteten utbyggingen vil gi.
Komiteen tar dette
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til avtalen om Revidert
nasjonalbudsjett 2005 med Fremskrittspartiet, omtalt i denne innstilling
under kapittel 1.3, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær
støtte til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett
2005 med de endringer som følger av avtalen. I avtalen
er det enighet om å bevilge 2 mill. kroner til Attføringssenteret
i Rauland, slik at det kan legges til rette for at senteret kan
videreutvikles til et kompetansesenter innenfor yrkesrettet rehabilitering. Disse
medlemmer foreslår på denne bakgrunn å øke
bevilgningen med 2 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Kystpartiet, fremmer
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2711 | | Spesialisthelsetjenester
mv. | |
| 78 | Opptreningsinstitusjoner
m.fl., forhøyes med | 2 000 000 |
| | fra kr 602 409 000 til
kr 604 409 000" | |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
Attføringssenteret i Rauland har søkt om status
som nasjonalt kompetansesenter for arbeidsrettet rehabilitering. Disse
medlemmer viser til flertallets merknad i Budsjett-innst.
S. nr. 11 (2002-2003) hvor det heter:
"Flertallet viser til at det ved Attføringssenteret
i Rauland er etablert særskilt kompetanse på yrkesrettet rehabilitering.
Flertallet ber om at Regjeringen legger til rette for at Attføringssenteret
i Rauland videreutvikles til et kompetansesenter innenfor
yrkesrettet rehabilitering."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 11 (2004-2005) under
denne posten, der disse medlemmer peker på flertallsmerknaden
i Budsjett-innst. S. nr. 11 (2002-2003) om å legge til
rette for at Attføringssenteret i Rauland videreutvikles
til et kompetansesenter innenfor yrkesrettet rehabilitering. Disse medlemmer ser
det fremdeles som svært viktig at det utvikles et miljø som
kan ta hånd om dette området.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at et flertall i Stortinget ved to budsjettbehandlinger - statsbudsjettet
for 2003 og statsbudsjettet for 2004 - har bedt Regjeringa legge
til rette for at Attføringssenteret i Rauland utvikles
til et nasjonalt kompetansesenter for yrkesrettet rehabilitering. Disse
medlemmer viser videre til at departementet i brev til Attføringssenteret
har gitt uttrykk for at en tar sikte på at senteret blir
et kompetansemiljø for arbeidsrettet rehabilitering, og
at dersom det skal ytes særskilte midler til dette, må det
stilles krav i forbindelse med en slik bevilgning. Departementet
har derfor bedt Sosial- og helsedirektoratet om en vurdering av hvilke
krav som bør stilles.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at prosessen for å sørge for at Stortingets uttalte
vilje til å gjøre Attføringssenteret
i Rauland til nasjonalt kompetansesenter har tatt uakseptabelt lang
tid og vil sterkt henstille til regjeringa om snarest å sørge
for realisering av dette prosjektet.
Disse medlemmer viser til forslag
ovenfor om å øke bevilgningen med 2 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og
Kystpartiet fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2711 | | Spesialisthelsetjenester
mv. | |
| 78 | Opptreningsinstitusjoner
m.fl., forhøyes med | 14 000 000 |
| | fra kr 602 409 000 til
kr 616 409 000" | |