9.21.1 Post 72 Refusjon tannlegehjelp

Sammendrag

Det vises til omtale under kap. 732 post 77.

Bevilgningen forslås redusert med 0,5 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

9.21.2 Post 76 Private laboratorier og røntgeninstitutt

Sammendrag

Refusjonssystemet for poliklinisk radiologisk virksomhet er kodeverksbasert. I St.prp. nr. 1 (2004-2005) ble det varslet at Helse- og omsorgsdepartementet tok sikte på å iverksette endringer i systemet fra 1. januar 2005. Det vises til omtale under kap. 732 post 77.

Ved oppfølging av St.meld. nr. 5 (2003-2004), jf. Innst. S. nr. 82 (2003-2004), ble det gjennom behandlingen av St.prp. nr. 1 (2004-2005), jf. Budsjett-innst. S. nr. 11 (2004-2005), vedtatt å halvere satsen for refusjoner til laboratorie- og røntgenvirksomhet med virkning fra 1. mai 2005. Dette innebar at 216 mill. kroner ble flyttet fra kap. 2711 post 76 til kap. 732, postene 71-75. Gjennom Stortingets behandling av Ot.prp. nr. 5 (2004-2005), ble tidspunktet for halveringen flyttet til 1. september 2005, jf. Innst. O. nr. 35 (2004-2005). Det foreslås at 123 mill. kroner flyttes fra kap. 732, postene 71-75 til kap. 2711 post 76. Det vises også til omtale under kap. 732 post 77.

Bevilgningen foreslås økt med 123 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

9.21.3 Post 78 Opptreningsinstitusjoner

9.21.3.1 Reuma Sol

Sammendrag

I Budsjett-innst. S. nr. 11 (2004-2005) uttalte komiteen:

"Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at Reuma Sol, som er en institusjon som er eid av Norsk Revmatikerforbund på Costa Blanca-kysten i Spania, har søkt om offentlig godkjenning som opptreningsinstitusjon. Flertallet viser til at dette tilbudet er viktig for denne pasientgruppen, og at institusjonen har vist til gode resultater. Flertallet vil be Regjeringen vurdere en godkjenning av Reuma Sol som en offentlig godkjent opptreningsinstitusjon underlagt et av de regionale helseforetakene. Flertallet ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med en slik vurdering i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2005."

I Budsjett-innst. S. nr. 11 (2004-2005) uttalte komiteen at opptreningsinstitusjonene fra 2006 skal få hele sin finansiering gjennom de regionale helseforetakene, og at det i en overgangsperiode bør stilles krav om at regionale helseforetak inngår avtaler minst tilsvarende det beløp som er overført.

Regionale helseforetak har frihet til å inngå avtaler med institusjoner som ikke er godkjent som opptreningsinstitusjoner. Det er de regionale helseforetakene som har ansvaret for å påse at tilbudet som tilbys er faglig forsvarlig. Helse- og omsorgsdepartementet tar sikte på at ordningen med godkjenning av opptreningsinstitusjoner i henhold til forskrift om opptreningsinstitusjoner § 3.1 som vilkår for offentlig kjøp av tjenester, avvikles fra og med 2006. Helse- og omsorgsdepartementet finner det derfor ikke formålstjenlig å sette i gang en godkjenningsprosess av Reuma Sol nå. Reuma Sol vil fra og med 2006 være likestilt med andre opptreningsinstitusjoner når det gjelder offentlig kjøp av plasser gjennom regionale helseforetak.

Komiteens merknader

Komiteen tar dette til orientering.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har merket seg at Regjeringen ikke vil igangsette en godkjenningsprosess hva gjelder Reuma Sol nå, all den tid det fra 1. januar 2006 er lagt opp til at det er de regionale helseforetakene som vil ha det hele og fulle ansvaret for det som dreier seg om rehabilitering og opptrening. Disse medlemmer vil imidlertid be om at Regjeringen tar initiativ til at det skal kunne sendes to grupper med pasienter til denne institusjonen som et forskningsprosjekt i løpet av 2006, slik at en kan få dokumentert hvilken effekt varmen har på pasienter med revmatiske lidelser og hvordan varmen påvirker rehabiliteringstiden for ortopediske pasienter. Dette må så vurderes opp mot et tilsvarende rehabiliteringstilbud i Norge.

9.21.3.2 Opptreningsinstitusjoner

Komiteens medlem fra Senterpartiet vil vise til Budsjett-innst. S. nr. 11 (2004-2005) der flertallet uttalte følgende:

"Flertallet mener at gjeldende finansieringsordning for 2004 bør videreføres også i 2005. Dette vil da medføre at opptreningsinstitusjonene fra 2006 får hele sin finansiering gjennom de regionale helseforetakene. Flertallet legger til grunn at de regionale helseforetakene i 2005 forbereder avtaler med institusjonene om hvilke oppgaver institusjonene skal ha og prisen på tjenestene. Avtalene skal gjøres gjeldende fra 1. januar 2006. I en overgangsperiode bør det stilles krav om at regionale helseforetak inngår avtaler minst tilsvarende det beløp som er overført."

Dette medlem vil påpeke at forslagene i St.prp. nr. 65 (2004-2005) ikke er i tråd med denne merknaden. Dette medlem er meget bekymret over hva konsekvensene for de enkelte opptreningsinstitusjonene vil bli når Regjeringen foreslår avvikle alle inngåtte avtaler uten overgangsordning fra og med 2006.

Dette medlem vil videre vise til Budsjett-innst. S. nr. 11 (2003-2004) der komiteen uttalte følgende:

"Komiteen registrerer at de regionale helseforetakene nå er i ferd med å inngå avtaler med opptreningsinstitusjonene, helsesportssentrene og lungesykehusene i egen region, og at institusjonene gjennom disse avtalene fra 2004 blir en del av det totale spesialisthelsetjenestetilbudet til befolkningen i regionen. Komiteen vil understreke betydningen av at avtalene med de regionale helseforetakene gir institusjonene nødvendig forutsigbarhet samtidig som brukerne sikres tilgang til institusjonenes tilbud."

Dette medlemmener Regjeringen ikke følger opp denne merknaden når det foreslås å avvikle alle avtaler fra 2006 som er inngått mellom helseforetakene og opptreningsinstitusjonene. Dette medlem er sterkt bekymret for at brukerne skal få et dårligere tilbud ved de ulike institusjonene når rammebetingelsene endres såpass kraftig og opptreningsplassene nå konkurranseutsettes på denne måten. Dette medlem er videre bekymret for konsekvensene av at hele finansieringen av opptreningsinstitusjonene går igjennom de regionale helseforetakene på bakgrunn av vedtak fra regjeringspartiene og Fremskrittspartiet fra 2006. Dette advarte Senterpartiet og Arbeiderpartiet mot i forslaget til statsbudsjett. Konsekvensene kan også medføre at kommunene vil få større problemer med å få flere personer inn til opptrening da de regionale helseforetakene nå har det fulle ansvaret for finansieringen av opptreningsinstitusjonene fra 2006.

Dette medlem vil på bakgrunn av skepsis mot en slik finansieringsmodell fremme følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen utføre en grundigere gjennomgang i forhold til faglige krav til opptreningsinstitusjonene og samtidig en økonomisk justering av de enkelte opptreningsinstitusjonene. Finansieringsordningen for opptreningsinstitusjonene må inntil videre ligge fast fram til en bedre ordning som sikrer både brukerne og opptreningsinstitusjonene legges fram for Stortinget."

Dette medlem fremmer derfor forslag om å styrke bevilgningene til opptreningsformål med 18 mill. over post 732, kap. 70 og 12 mill. over kap. 2711, post 78.

9.21.3.3 Montebello-Senteret

Sammendrag

Montebello-Senteret planlegger å utvide sin virksomhet gjennom bygging av Montebello-Tunet ved innsamlede midler. Montebello-Tunet skal videreføre og videreutvikle konseptet ved Montebello-Senteret med særlig fokus på ernæring og fysisk aktivitet i forhold til forebygging og behandling av kreft, og rehabilitering etter kreftsykdom. Med etablering av Montebello-Tunet vil kapasiteten kunne økes med anslagsvis 6 750 kurdøgn. Etter planen vil Montebello-Tunet være i drift fra 2007. Departementet har i dialogen med stiftelsen, som eier bygningene og står for driften, lagt til grunn at det innenfor den samlede spesialisthelsetjenesten skal gjøres bruk av den økte kapasiteten utbyggingen vil gi.

Komiteens merknader

Komiteen tar dette til orientering.

9.21.3.4 Attføringssenteret i Rauland

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett 2005 med Fremskrittspartiet, omtalt i denne innstilling under kapittel 1.3, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær støtte til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett 2005 med de endringer som følger av avtalen. I avtalen er det enighet om å bevilge 2 mill. kroner til Attføringssenteret i Rauland, slik at det kan legges til rette for at senteret kan videreutvikles til et kompetansesenter innenfor yrkesrettet rehabilitering. Disse medlemmer foreslår på denne bakgrunn å øke bevilgningen med 2 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Kystpartiet, fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

2711

Spesialisthelsetjenester mv.

78

Opptreningsinstitusjoner m.fl., forhøyes med

2 000 000

fra kr 602 409 000 til kr 604 409 000"

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at Attføringssenteret i Rauland har søkt om status som nasjonalt kompetansesenter for arbeidsrettet rehabilitering. Disse medlemmer viser til flertallets merknad i Budsjett-innst. S. nr. 11 (2002-2003) hvor det heter:

"Flertallet viser til at det ved Attføringssenteret i Rauland er etablert særskilt kompetanse på yrkesrettet rehabilitering. Flertallet ber om at Regjeringen legger til rette for at Attføringssenteret i Rauland videreut­vikles til et kompetansesenter innenfor yrkesrettet rehabilitering."

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 11 (2004-2005) under denne posten, der disse medlemmer peker på flertallsmerknaden i Budsjett-innst. S. nr. 11 (2002-2003) om å legge til rette for at Attføringssenteret i Rauland videreutvikles til et kompetansesenter innenfor yrkesrettet rehabilitering. Disse medlemmer ser det fremdeles som svært viktig at det utvikles et miljø som kan ta hånd om dette området.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til at et flertall i Stortinget ved to budsjettbehandlinger - statsbudsjettet for 2003 og statsbudsjettet for 2004 - har bedt Regjeringa legge til rette for at Attføringssenteret i Rauland utvikles til et nasjonalt kompetansesenter for yrkesrettet rehabilitering. Disse medlemmer viser videre til at departementet i brev til Attføringssenteret har gitt uttrykk for at en tar sikte på at senteret blir et kompetansemiljø for arbeidsrettet rehabilitering, og at dersom det skal ytes særskilte midler til dette, må det stilles krav i forbindelse med en slik bevilgning. Departementet har derfor bedt Sosial- og helsedirektoratet om en vurdering av hvilke krav som bør stilles.

Disse medlemmer er av den oppfatning at prosessen for å sørge for at Stortingets uttalte vilje til å gjøre Attføringssenteret i Rauland til nasjonalt kompetansesenter har tatt uakseptabelt lang tid og vil sterkt henstille til regjeringa om snarest å sørge for realisering av dette prosjektet.

Disse medlemmer viser til forslag ovenfor om å øke bevilgningen med 2 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

2711

Spesialisthelsetjenester mv.

78

Opptreningsinstitusjoner m.fl., forhøyes med

14 000 000

fra kr 602 409 000 til kr 616 409 000"