Regnskapsutviklingen for 2004 og en ny vurdering av
forutsetningene for utgiftsprognosen, tilsier at utgiftene i 2005
blir om lag 525 mill. kroner lavere enn budsjettert. Bevilgningen
foreslås redusert tilsvarende.
I en ordning med foretrukket legemiddel fastsettes det
hva som ut fra medisinskfaglige og økonomiske hensyn regnes
som det riktige førstevalg av legemiddel. Det stilles som
vilkår for refusjon at legen forskriver det foretrukne
legemiddelet, men legen beholder sin frie forskrivningsrett ved
at det kan gjøres unntak fra ordningen dersom det foreligger
medisinske årsaker. Pasientene vil i slike tilfeller ikke
få økt egenbetaling utenfor egenandelstaket. Det
er mer detaljert gjort rede for en ordning med foretrukket legemiddel
i St.meld. nr. 18 (2004-2005) Rett kurs mot riktigere legemiddelbruk.
Det er store prisforskjeller mellom behandlingsmessig
likeverdige kolesterolsenkende legemidler etter at det mest solgte
virkestoffet over flere år, simvastatin, gikk av patent
og ble inkludert i trinnprismodellen. Etter at simvastatin gikk
av patent, er markedsaktivitetene rundt dette legemiddelet sterkt
redusert, og dyrere patenterte alternativer, som aktivt markedsføres
av legemiddelprodusentene overfor legene, har økt salget.
Statens legemiddelverk har hatt et forslag til
innføring av foretrukket legemiddel for kolesterolsenkende legemidler
på høring. Det ble her foreslått at virkestoffet
simvastatin skal være førstevalg samt at det innføres nye
oppdaterte faglige vilkår for refusjon av kolesterolsenkende
legemidler etter § 9 forhåndsgodkjent
refusjon. Statens legemiddelverk fikk støtte for prinsippet med
foretrukket legemiddel hos flertallet av høringsinstansene
og har fått tilslutning til de nye faglig oppdaterte refusjonskriteriene
for kolesterolsenkende legemidler.
Det innføres en ordning med foretrukket
legemiddel for kolesterolsenkende legemidler fra 1. juni
2005 med en anslått innsparing på 40 mill. kroner
i 2005. Foreløpig er innsparingen i 2006 anslått
til 200 mill. kroner.
Trinnprismodellen ble innført 1. januar
2005. I løpet av 2005 inkluderes det fire virkestoff som
opprinnelig skulle vært med i modellen fra 1. januar 2005.
Innsparingen anslås til 9 mill. kroner i 2005. Videre ble
det fra 1. mai 2005 inkludert fem virkestoff som har gått
av patent i løpet av første halvår 2005.
Det vises til Stortingets behandling av Statsbudsjett for
2004, jf. Budsjett-innst. S. nr. 11 (2003-2004), der det ble vedtatt
at refusjon fra folketrygden for Cipralex skulle settes lik indekspris
for citalopram. Pasienter som av medisinske grunner eventuelt må ha
Cipralex, kan få dette uten ekstra egenbetaling etter individuell søknad
i medhold av § 10a. Tilsvarende endring ble beskrevet
for legemidlene Nexium og omeprazol.
Forslaget om innføring av klassepris
har vært på høring. En rekke av høringsinstansene
var kritiske til forslaget og spesielt ble det vektlagt problemstillinger knyttet
til fastsettelse av sammenlignbare doseringer mellom ulike virkestoff.
Basert på de innvendingene som er kommet fram i høringsrunden,
vil Helse- og omsorgsdepartementet ikke lenger anbefale at det innføres
et klasseprissystem for de ovennevnte legemidlene.
Ved behandlingen av statsbudsjettet for 2005
vedtok Stortinget at koksibene flyttes fra § 9
i blåreseptforskriften (forhåndsgodkjent refusjon)
og i stedet gis individuell refusjon over § 10a
- alternativt at prisen på disse reduseres til nivået
for alternativ behandling. Tiltaket ble vedtatt gjennomført
fra 1. mars 2005 etter en høringsrunde forberedt
av Statens legemiddelverk.
Sosialkomiteens flertall uttalte videre følgende,
jf. Budsjett-innst. S. nr. 11 (2004-2005):
"Flertallet vil understreke at det skal sikres at
pasientene ikke kommer forholdsmessig dårlig ut ved overgangen
til § 10a. Det må etableres overgangsordninger for
pasienter som har gyldig resept. Dersom det i høringsrunden
framkommer ny informasjon som rokker ved den faglige vurderingen,
skal Regjeringen komme tilbake til dette i Revidert nasjonalbudsjett
for 2005."
Forslaget har vært på høring
og etter Statens legemiddelverks vurdering er det ikke kommet fram
informasjon i høringsrunden som endrer den faglige vurderingen
om å overføre koksibene fra forhåndsgodkjent til
individuell refusjon. Ved utviklingen av refusjonsvilkår
er nye faglige vurderinger fra EMEA også tatt hensyn til.
Det er etablert en overgangsordning hvor gyldige resepter som er
skrevet ut før 1. mai 2005, refunderes fram til
1. august 2005. Denne overgangsordningen fikk tilslutning
i høringen. Refusjonsstatus for koksibene har blitt endret
med virkning fra 1. mai 2005.
Ved behandling av St.prp. nr. 1 fattet Stortinget
følgende vedtak:
Vedtak nr. 123, 8. desember 2004
"Stortinget ber om at dersom Statens legemiddelverks
utredning angående legemiddelet Remicade gir grunnlag for å endre
refusjonsvilkår legges saken fram for Stortinget med sikte
på en avklaring i Revidert Nasjonalbudsjett våren
2005."
Legemiddelet Remicade er ett av flere legemidler
i gruppen TNF-hemmere. TNF-hemmere brukes i hovedsak mot revmatiske
sykdommer og omsetter for om lag 500 mill. kroner pr. år
med en årlig kostnad pr. pasient på om lag 150 000
kroner. Det vises til omtale under kap. 732 der det gjøres
rede for gjennomgang av finansiering av dyre legemidler i sykehus.
Helse- og omsorgsdepartementet ser det som naturlig at Remicade
vurderes i denne sammenheng.
Ved behandling av St.prp. nr. 1 vedtok Stortinget
følgende:
Vedtak nr. 122, 8. desember 2004
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at
de legemidler som nyttes til behandling av kronisk obstruktiv lungesykdom
(KOLS), og som i dag refunderes etter § 9 i blåreseptforskriften,
ikke overføres til individuell refusjon etter § 10a."
De aktuelle legemidlene er de såkalte
kombinasjonslegemidlene Symbicort og Seretide, som i 2003 fikk medisinsk
godkjenning for indikasjonen alvorlig KOLS. Produsentene av disse
legemidlene har søkt om forhåndsgodkjent refusjon
for pasienter med alvorlig KOLS. Den dokumentasjon som foreligger,
viser at disse legemidlene har en beskjeden tilleggseffekt sammenliknet
med alternative legemidler som refunderes etter § 9
for KOLS. Statens legemiddelverk har vurdert at den behandlingsmessige
verdien ikke står i rimelig forhold til kostnadene, og
har på dette grunnlag avslått søknadene
om refusjon i 2004.
Det framgår av det ovenstående
at kombinasjonslegemidlene aldri har hatt forhåndsgodkjent
refusjon etter regelverket i blåreseptforskriften § 9
for bruk mot KOLS. Legemidlene er imidlertid forhåndsgodkjent for
refusjon etter blåreseptforskriften § 9
for astma. Basert på salgstall for kombinasjonslegemidlene
er det indikasjoner på at det refunderes kombinasjonslegemidler
til pasienter med KOLS i strid med regelverket. Dette gjelder i
forhold til pasienter med alvorlig KOLS, som kombinasjonslegemidlene
er medisinsk godkjent for, men også for pasienter med mild
til moderat KOLS, der det ikke foreligger slik medisinsk godkjenning.
En av grunnene til at en slik praksis har utviklet
seg kan være at regelverket ikke har vært tydelig
nok i forhold til hvilke legemidler som kan refunderes mot KOLS
og hvilke legemidler som kan forskrives på blå resept
mot astma.
Helse- og omsorgsdepartementets mener det ikke
er grunnlag for å overprøve Statens legemiddelverk
i deres vurdering av refusjonsverdighet for kombinasjonslegemidlene.
Det innebærer en videreføring av dagens regelverk,
men er en innskjerping i forhold til dagens refusjonspraksis. Helse-
og omsorgsdepartementet vil sørge for at det etableres
overgangsordninger som ivaretar pasientenes behov på en
god måte slik at pasienter kan få endret medisinering.
Alternative legemidler for pasientene er tilgjengelig på refusjon. Kombinasjonslegemidlene
vil også være tilgjengelig på refusjon
etter individuell søknad etter § 10a.
Det skal utvikles kriterier for hvilke pasienter som kan få slike
legemidler etter individuell søknad. Pasienter med spesielle
behov vil derfor fortsatt kunne få legemidlene refundert.
Helse- og omsorgsdepartementet mener det er viktig å etablere
et mest mulig forutsigbart og forståelig refusjonssystem
på dette området. Det er lagt til grunn at en
slik presisering av dagens regelverk vil innebære at folketrygdens
utgifter til refusjon av legemidler isolert sett reduseres med 20
mill. kroner i 2005. Årsvirkningen vil kunne bli i størrelsesorden
-100 mill. kroner.
En videreføring av dagens refusjonspraksis
med forhåndsgodkjent refusjon av kombinasjonslegemidler for
alvorlig KOLS antas å koste 5 mill. kroner i 2005, økende
til 25 mill. kroner i 2006, sammenliknet med en presisering av dagens
regelverk. Det innebærer at pasienter med alvorlig KOLS
i så fall vil få refundert kombinasjonslegemidler
etter § 9 i blåreseptforskriften i strid
med de vurderinger Statens legemiddelverk har gjort med hensyn til
refusjonsverdighet. Kombinasjonslegemidlene er imidlertid medisinsk
godkjent for pasienter med alvorlig KOLS.
Som omtalt ovenfor, er forskrivning av kombinasjonslegemidlene
til pasienter med mild til moderat KOLS i strid med godkjent medisinsk
indikasjon. En slik forskrivning finner heller ikke støtte
i nasjonale og internasjonale faglige retningslinjer for behandling
av KOLS. Helse- og omsorgsdepartementet ser meget alvorlig på den
praksis som har utviklet seg med refusjon til pasientgrupper som
kombinasjonslegemidlene ikke har medisinsk godkjenning for. Dette
understreker behovet for å fortsette arbeidet med å presisere
blåreseptlisten slik at astma og KOLS framstår
som separate punkter i sykdomslisten. Produsentene av de aktuelle legemidlene
har heller ikke søkt legemidlene refundert for denne pasientgruppen.
Kostnaden ved å la alle med diagnosen
KOLS få refundert kombinasjonslegemidlene anslås
til 30 mill. kroner i 2005 sammenlignet med en presisering av dagens
regelverk. Helårsvirkningen anslås til om lag 160
mill. kroner.
Samlet foreslås bevilgningen satt ned
med 594 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett
2005 med Fremskrittspartiet, omtalt i denne innstilling under kapittel
1.3, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær støtte
til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett 2005 med
de endringer som følger av avtalen. I avtalen er det enighet
om at det bevilges 5 mill. kroner til legemiddelrefusjon av Lamictal,
gjeldende fra 1. juli 2005. Flertallet foreslår
på denne bakgrunn å øke bevilgningen
med 5 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2751 | | Legemidler mv. | |
| 70 | Legemidler, nedsettes med
| 589 000 000 |
| | fra kr 8 628 000 000 til
kr 8 039 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet slutter
seg til Regjeringens forslag, og tar for øvrig redegjørelsen
til orientering.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, har merket seg at Regjeringen ikke har fulgt opp stortingsflertallet når
det gjelder refusjon for legemidler knyttet til behandling av KOLS.
I forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 1 (2004-2005) vedtok
Stortinget følgende:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at
de legemidler som nyttes til behandling av kronisk obstruktiv lungesykdom(KOLS),
og som i dag refunderes etter § 9 i blåreseptforskriften,
ikke overføres til individuell refusjon etter § 10a."
Flertallet er på denne
bakgrunn overrasket over at regjeringen i sitt forslag til revidert
budsjett argumenterer for hvorfor man ikke har valgt å følge
Stortingets klare vedtak. Som argumentasjon fremheves at den dokumentasjon
som foreligger, viser at disse legemidlene det her er snakk om (Symbicort
og Seretide) har en beskjeden tilleggseffekt sammenlignet med andre
legemidler som refunderes etter § 10 for KOLS.
Dette er meninger som en hele tiden har vært kjent med
at departementet hadde, og som også var kjent forut for behandlingen
av årets statsbudsjett. Flertallet mener
at de argumenter som fremheves ikke kan sies å være
noe annet enn en gjentagelse av det som tidligere er fremlagt. Det
eneste som kan sies å være nytt er at man nå i
tillegg forsøker å synliggjøre at en
gjennomføring av Stortingets vedtak kan medføre økte
kostnader. Dette synes for flertallet noe underlig,
all den tid man i forbindelse med forslaget til statsbudsjett ikke ment
det ville ha noen budsjettmessige konsekvenser å overføre
fra § 9 til § 10a. Flertallet vil
be om at Regjeringen følger opp Stortingets vedtak.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
meget skuffet og overrasket over at Regjeringen ikke har funnet
rom for å innvilge refusjon for legemiddelet Lamictal etter
blå resept forskriftens § 9 (generell
refusjon) selv om SLV på et tidligere tidspunkt har anbefalt
dette. Lamictal er en epilepsimedisin som har vært tilgjengelig
i Norge siden 1994 og har i hele denne tiden vært tilgjengelig
for denne pasientgruppen på blå resept. Denne
medisinen viste seg imidlertid også å ha en stemningsstabiliserende
virkning og det ble dermed satt i gang et stort forskningsprogram for å kunne
dokumentere denne virkningen. Statens Legemiddelverk har godkjent
denne medisinen mot bipolar lidelse (manisk depressive) som et nytt
bruksområde. SLV har vurdert refusjonssøknaden
og konkluderer med at legemidlet er kostnadseffektivt og derfor
anbefales for opptak på preparatlisten under punktet Antidepressiva.
Søknaden har imidlertid blitt rammet av bestemmelsen om
at dersom et legemiddel antas å ha en kostnad på mer
enn 5 mill. kroner årlig etter 5 år så må saken
bringes inn for Stortinget (bagatellgrensen). Stortinget har nå anledning
til å sørge for at pasientgruppen som trenger
disse medisinene ikke trenger å vente helt til en eventuell
vurdering i statsbudsjettet for 2006, og dermed tidligst refusjon
fra 1. januar 2006, dersom en allerede nå vedtar
at Lamictal skal refunderes etter § 9 fra 1. juli.
Dette gir en halvårseffekt for 2005, og det skulle dermed
kunne dekkes inn ved at kap. 2751 Legemidler økes med 5
mill. kroner.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 5 000 000 kroner i forhold til
Regjeringens forslag, tilsvarende 589 000 000
kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett. Disse medlemmer viser
til avtalen om revidert nasjonalbudsjett mellom regjeringspartiene
og Kristelig Folkeparti hvor dette er innfridd.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om at
legemidlet Lamictal refunderes etter blåreseptforskriftens § 9
(under punktet Antidepressiva) fra og med 1. juli 2005."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til at Regjeringen har varslet en gjennomgang
av dyre legemidler i sykehus. Inntil en ny permanent ordning er
på plass vil flertallet be Regjeringen endre forskriften
om stønad til dekning av utgifter til viktige legemidler
og spesielt medisinsk utstyr under følgende paragraf gjeldende
refusjon etter folketrygdloven § 5-15 - § 15
Legemiddelliste endres slik at det under vilkårene for
refusjon under legemiddelet Remicade tilføyes ny bokstav
c som skal lyde: Rikstrygdeverket kan når særlige
grunner taler for det, godkjenne at det, etter søknad,
ytes stønad også på andre indikasjoner
for preparatet.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen endre
forskriften om stønad til dekning av utgifter til viktige
legemidler og spesielt medisinsk utstyr under følgende
paragraf gjeldende refusjon etter folketrygdloven § 5-15
- § 15 Legemiddelliste endres slik at det under
vilkårene for refusjon under legemiddelet Remicade tilføyes
ny bokstav c som skal lyde: Rikstrygdeverket kan når særlige grunner
taler for det, godkjenne at det, etter søknad, ytes stønad
også på andre indikasjoner for preparatet. Gjelder
inntil en ny permanent ordning er på plass."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at problemstillingen knyttet til finansieringen av legemidlet
Remicade ennå ikke er avklart. Dette til tross for at Stortinget
ved flere anledninger har tatt opp denne problemstillingen. Siste
gang saken var oppe var i forbindelse med behandlingen av St.prp.
nr. 1 (2004-2005) der det ble fattet følgende vedtak:
"Stortinget ber om at dersom Statens
Legemiddelverks utredning angående legemiddelet Remicade
gir grunnlag for å endre refusjonsvilkår legges
saken frem for Stortinget med sikte på en avklaring i Revidert nasjonalbudsjett
våren 2005."
Disse medlemmer mener at tiden
nå er inne for å kunne løse dette problemet
en gang for alle slik at de pasienter som har best nytte av dette
legemiddelet, men ikke får det grunnet at sykehusene må betale
en for stor del av kostnadene selv, får det legemiddelet
de har mest nytte av. Det som også er meget spesielt i
denne saken er det samfunnsøkonomiske aspektet der det
er all mulig grunn til å anta at flere pasienter som vil
kunne ha nytte og effekt av Remicade, i stedet blir satt på et annet
og dyrere legemiddel grunnet finansieringsmåte. Når
det gjelder denne legemiddelgruppen kalt TNF- hemmere, er det i
dag særlig tre legemidler. Det er Enbrel og Humira som
kan gis utenfor sykehus, og dermed dekkes 100 pst. av folketrygden,
og Remicade som må gis på sykehus med en finansiering
etter refusjon fra folketrygdens § 5-15 med en
refusjon på 80 pst. Disse medlemmer vil
også vise til at ved å refundere Remicade på en
annen måte enn i dag, vil dette kunne medføre
en reduksjon i de totale offentlige utgifter knyttet til TNF-hemmere
da Remicade vil erstatte dyrere legemidler i mange tilfeller.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen endre
forskriften om stønad til dekning av utgifter til viktige
legemidler og spesielt medisinsk utstyr under følgende
paragrafer gjeldende refusjon etter folketrygdloven § 5-15.
§ 15 Legemiddelliste endres
slik at det under vilkårene for refusjon under legemiddelet
Remicade tilføyes ny bokstav c som skal lyde: Rikstrygdeverket
kan når særlige grunner taler for det, godkjenne
at det, etter søknad, ytes stønad også på andre
indikasjoner for preparatet.
§ 17 Oppgjørspris
endres slik at det under varenummer 575787/Remicade gjøres
følgende endringer i kolonnen Oppgjørspris: Kronebeløpet
tas ut og erstattes med teksten Den til enhver tid godkjente LIS-oppgjørspris."
Disse medlemmer viser til at
Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet for 2005 vedtok at
koksibene skulle flyttes fra blåreseptforskriften § 9
og over til § 10a (individuell refusjon) under
visse forutsetninger. En konsekvens av denne overflyttingen skulle
være å spare 100 mill. kroner En av forutsetningene
var at dersom det under den allerede igangsatte høringen
skulle fremkomme opplysninger som rokket ved den faglige vurderingen,
skulle Regjeringen komme tilbake til dette i Revidert budsjett. Disse
medlemmer er av den oppfatning at det har fremkommet ny
informasjon i denne saken da bl.a. det amerikanske FDA har gått
ut og advart mot at NSAIDs medikamenter muligens også kan
ha bivirkninger tilsvarnede Cox-II hemmere. NSAIDs er det som nå skal
være førstevalget for norske pasienter til tross
for at mange får problemer med særlig magesår
av disse. Når det gjelder selve innsparingen på de
tidligere omtalte 100 mill. kroner som er lagt inn i statsbudsjettet
for 2005 er det, etter den informasjon disse medlemmer har
mottatt, all mulig grunn til å anta at dette vil skje uten
at innstrammingen finner sted. Departementet mener at dette er svært
usikkert, og at innsparingen vil ligge ca. 10 mill. under, mens
det uavhengige IMS Health Norway AS i en rapport utarbeidet på oppdrag
for Pfizer AS konkluderer med at innsparingen ligger i størrelsesorden
224,6 mill. kroner. I tillegg kommer saksbehandlingstid, administrative
kost-nader, ventetid for pasienter og muligens et høyere
sykefravær og sykehusinnleggelse knyttet til bivirkninger.