I kapittel 11 i proposisjonen gjøres
det innledningsvis rede for utfordringer kommunesektoren står
overfor og som kan møtes med kommunesammenslutninger.
Etter Regjeringens oppfatning er det nødvendig
med større og mer robuste kommuner. Slik vil vi kunne få kommuner
som er faglig og økonomisk bæredyktige og som
på en god måte kan fylle sin rolle som velferdsprodusenter,
myndighetsutøvere og samfunnsutviklere. Større
og mer robuste kommuner vil også legge til rette for fortsatt
desentralisering av oppgaver til kommunene, noe som vil styrke lokaldemokratiet.
I proposisjonen presenteres også status
for samarbeidsprosjektet mellom departementet og KS Framtidens kommunestruktur
- kommuner med ansvar for egen utvikling, som nå er inne
i en avslutningsfase. Videre gis en oversikt over økonomiske
virkemidler som skal stimulere til kommunesammenslutninger, samt
en oversikt over sammenslutninger som er vedtatt og prosesser hvor
sammenslutning er avvist. Til slutt i kapittel 11 i proposisjonen
gis det en oversikt over interkommunalt samarbeid.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener det er en utfordring at kommuneinndelingen
har ligget fast de siste tiårene samtidig som kommunene
har fått ansvaret for stadig flere spesialiserte og ressurskrevende
oppgaver på en rekke velferdsområder. Disse
medlemmer vil understreke at kommunenes betydelige plass
og funksjon i vårt velferdssystem medfører at
de har muligheter til å være viktige lokalpolitiske
arenaer med en sentral rolle i utviklingen av sitt lokalsamfunn
og sin region. Disse medlemmer vil påpeke
at dagens kommuneinndeling gir kommunene svært ulike forutsetninger
for å nå den overordnede målsettingen
om at innbyggerne skal tilbys likeverdige tjenester av tilfredsstillende
kvalitet i alle deler av landet. Sentralt står spørsmålet
om de små kommunene har de nødvendige forutsetninger
for å løse hele det spekteret av oppgaver de ha
fått ansvar for på en god nok måte. De
mindre kommunene vil ofte kunne tape i konkurransen om den kvalifiserte
arbeidskraften fordi de ikke greier å skape attraktive
fagmiljøer, noe som vil gjøre det vanskelig å opprettholde
et stabilt og godt velferdstilbud til sine innbyggere. Et alternativ
for disse kommunene kan være interkommunalt samarbeid. Disse
medlemmer vil peke på at alternativet til en slik
utvikling kan være sterkere statlig styring og et større
statlig ansvar for velferdsoppgavene, noe som ikke er en ønsket
utvikling, slik disse medlemmer ser det.
Disse medlemmer vil understreke
det ansvaret kommunene selv har for å vurdere løsninger
som kan sikre opprettholdelse og videreutvikling av velferden for
sine innbyggere. De har også et ansvar for å vurdere vekst-
og utviklingsbetingelsene for sine kommuner. Disse medlemmer viser
til at kommunene gjennom det prosjektet som Kommunal- og regionaldepartementet
har i samarbeid med KS, har fått arenaer og muligheter
til å drøfte og vurdere de framtidige utfordringene
de står overfor og hvordan de skal kunne løse disse. Disse
medlemmer vil holde fast på prinsippet om at kommunesammenslutninger
må bygge på frivillighet og lokalt initiativ,
og viser for øvrig til sine merknader under kapittel 1.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, er av den oppfatning at et utstrakt
behov for interkommunalt samarbeid kan være et uttrykk
for at kommunestrukturen ikke er tilfredsstillende for å løse
kommunesektorens oppgaver. Flertallet har merket
seg at prinsipielle innvendinger mot interkommunalt samarbeid først
og fremst er knyttet til demokratiunderskudd og oppbygging av et
byråkrati som gir mindre ressurser igjen til den direkte
tjenesteytingen. I tillegg kan det gi svakere kostnadskontroll for
den enkelte kommune. Et omfattende interkommunalt samarbeid vil
også kunne bidra til en fragmentert styringsstruktur med
uklar ansvarsplassering og vanskeliggjøre samordning av tjenester
til de mest ressurssvake brukerne. Flertallet vil
understreke at det alltid vil være behov for interkommunalt
samarbeid som et nyttig og nødvendig supplement til en
bærekraftig og robust kommunestruktur, for å kunne
yte tilfredsstillende tjenester på alle områder.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti ser behovet
for å legge til rette for ulike organisasjonsmodeller og
vurderer om gjeldende juridiske rammebetingelser legger sterkere
begrensninger på interkommunalt samarbeid enn det som er ønskelig.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti mener kommunene er avgjørende
for å sikre et levende folkestyre som gjennom nærhet
til befolkningen kan gi velferdstjenester av god kvalitet tilpasset
lokale behov. Disse medlemmer vil legge vekt på at
i diskusjonen om kommunestruktur og samarbeid mellom kommuner må målet
om en videreutvikling av folkestyret og styrking av kvaliteten på velferdstjenestene
være grunnleggende.
Disse medlemmer mener det kan
være nødvendig med endringer i eksisterende kommunestruktur
for å sikre funksjonelle og bærekraftige kommuner. Disse
medlemmer mener det i vurderingen av kommunegrenser også må drøftes
hvilke oppgaver kommunene skal løse. For disse medlemmer er det
viktig at kommunesektoren settes i stand til å tilby en
god skole og en verdig omsorg der folk bor.
Disse medlemmer mener at kommuner
som slår seg sammen, ikke skal få reduserte statlige
rammeoverføringer som følge av sammenslåingen,
og de skal få delvis kompensasjon for engangskostnader
som er direkte knyttet til sammenslåingen.
Disse medlemmer mener strukturendringer
bør være frivillige for kommunene, men ikke på en
slik måte at enkeltkommuner kan stanse enhver endring som
er ønsket av nabokommuner og er hensiktsmessige ut fra
nasjonale helhetshensyn.
Disse medlemmer er positive til
at kommuner gjennom interkommunalt samarbeid finner fram til en hensiktsmessig
organisering av tjenester eller oppgaver i sitt område. Disse
medlemmer mener interkommunalt samarbeid eller andre samarbeidsformer kan
styrke effektiviteten i tjenesteproduksjonen, gi et bredere fagmiljø for
viktige tjenester og heve kvaliteten på tilbudet til innbyggerne. Disse
medlemmer mener videre at gode erfaringer med samarbeid
om avgrensede tjenester kan bidra til å øke den
folkelige oppslutningen om endringer i kommunestrukturen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
vise til at dagens kommuneinndeling er lite hensiktsmessig i lys
av at fylkeskommunen har utspilt sin rolle og vil om ikke mange år
bli avviklet. Disse medlemmer har vært sterk
tilhenger av den såkalte tonivåmodellen. Denne
modellen forutsetter en avvikling av fylkeskommunen og etablering
av en ny forvaltningsstruktur, med bare to folkevalgte nivåer. Finland
har basert seg på en slik modell. En tonivåmodell
kan i prinsippet bygge på ulike strukturelle løsninger
med hensyn til primærkommunenes størrelse, oppgaver
og funksjoner. Kommunenivået kan etter disse medlemmers syn
for eksempel bestå av enheter som grovt sett tilsvarer
ABS-regioner, eller av mindre enheter som i dag.
Disse medlemmer ser imidlertid
for seg at de regionale utfordringene kan løses på tre
måter. Først og fremst ser man for seg en sammenslutning
av kommuner, for blant annet å skape enhetlige forvaltningsstrukturer
rundt de naturlige ABS-regionene som har vokst frem over tid. Etter disse
medlemmers syn representerer disse regionene viktige funksjonelle
strukturer, hvor utviklingen i dag hemmes av at den offentlige forvaltningen
ivaretas av flere kommuner som bare delvis har felles interesser.
Størrelsen på og grensene for disse kommunene
ble gjerne fastsatt i en tid da befolkningen var mindre og transportmulighetene
dårligere, det vil si lenge før disse områdene
grodde sammen til tette og sammenhengende regioner. Ved etablering
av større kommuner kan mange av de oppgavene fylkeskommunene
i dag ivaretar innenfor blant annet utdanning, kultur og samferdsel
delegeres til primærkommunene. Disse medlemmers ønsker
at resten av fylkeskommunenes oppgaver kan ivaretas av staten. I
tillegg vil økt anvendelse av stykkpris etter disse
medlemmer syn medføre at oppgavene i større
grad løses på tvers av etablerte grenser.
Selv om disse medlemmer er tilhengere
av tonivåmodellen og derfor opptatt av å slå sammen
kommuner for å gjøre dem mer effektive og i samsvar
med de funksjonelle strukturer de er satt til å forvalte,
ser man også behov for å samordne politikken og
løse en del oppgaver på et større regionalt
nivå. Etter disse medlemmers mening kan
imidlertid dette behovet delvis dekkes gjennom fleksible samarbeidsmodeller, der
primærkommuner går sammen for å løse
oppgaver som de ikke like godt løser hver for seg. I tillegg
ser noen behov for at staten organiserer seg på en måte som
sikrer en større grad av regional samordning på tvers
av den statlige sektororganiseringen.
Disse medlemmer mener fylkesmannsembetets rolle
i dagens forvaltningssystem bør gjennomgås med tanke
på avvikling på lang sikt, embetet kan erstattes med
en forvaltningsdomstol. På kort sikt bør fylkesmannens
innsigelsesrett og skjønn etter disse medlemmers syn
begrenses til legalitetskontroll.
Disse medlemmer vil understreke
at fordelene med en tonivåmodell er flere. Først
og fremst er det store innsparings- og forenklingspotensialet ved å fjerne
et helt forvaltningsnivå. Når oppgaver og makt fordeles
på bare to folkevalgte nivåer mener disse medlemmer at
den vertikale samordningen forenkles, samtidig som man
unngår de problemer som knytter seg til regionnivået
som overkommune på områder som arealforvaltning,
infrastrukturutbygging med mer. Modellen forutsetter større
og sterkere primærkommuner enn i dag. Dette vil ikke bare
styrke den offentlige forvaltningen rundt ABS-regionene, men også åpne
for en sterkere desentralisering av makt til kommunenivået,
noe som er i tråd med nærhetsprinsippet. En slik modell
vil også skape økt fleksibilitet gjennom at det kan
etableres ulike løsninger alt etter hvilke utfordringer
som skal løses.
På denne bakgrunn vil disse
medlemmer foreslå følgende:
"Stortinget ber Regjeringen fjerne
basistilskuddet til kommunene for deretter å fordele midlene
etter det vedtatte inntektssystemet."
"Stortinget ber Regjeringen utvikle
forslag hvor enkeltkommuner og interkommunale samarbeidsorganer
får overta rollen som regional utviklingsansvarlig, og
dermed de virkemidler som tillegges fylkeskommunen knyttet til regional
næringsutvikling."
"Stortinget ber Regjeringen iverksette
forsøk hvor kommuner som ønsker det, kan få overta
ansvaret for kollektivtrafikk og tilhørende midler."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti er åpne
for kommunesammenslåinger. En forutsetning for at dette
skal bli vellykket er at det blir akseptert lokalt. En sammenslåing
må bedre både befolkningens deltakelse og påvirkning
og gi bedre drift av kommunen.
Disse medlemmer vil påpeke
at mange små kommuner er velstyrte og har gode tilbud til
innbyggerne og fylte kompetansestillinger. Innbyggerantallet eller
arealet som sådan er ikke er en viktig målestokk for
hvor det kan være riktig å slå sammen
kommuner. En stor kommune i antall innbyggere er ingen garanti for
en velfungerende kommune. Kommunesammenslåinger er heller
ikke noen løsning på problemene for utkantkommuner
med stort areal og få innbyggere og vil ikke gjøre
hverdagen lettere for de som bor der.
Disse medlemmer mener at interkommunalt samarbeid
og/eller sammenslutning av kommuner kan være gode
stimulanser for en mer hensiktsmessig organisering i deler av kommunesektoren. Disse
medlemmer ser positivt på at det gjennom ulike
prosjekter utvikles metoder og modeller for best mulig samarbeid
og eventuelt sammenslåing av kommuner.
Disse medlemmer vil påpeke
at for enkelte kommuner kan sammenslutning med andre kommuner være
hensiktsmessig. Likeså kan økt interkommunalt samarbeid
for enkelte kommuner være et viktig grep for å gi
innbyggerne likeverdige tjenester av god kvalitet og tilgjengelighet,
tilpasset individuelle behov.
Disse medlemmer vil understreke
at interkommunalt samarbeid må bygge på frivillighet
og lokalt initiativ. Disse medlemmer vil påpeke
at interkommunalt samarbeid ikke på samme måte
som vanlig kommunal drift blir styrt direkte gjennom kommunestyret,
men blir indirekte styrt av flere kommunestyrer. Særlig
viktig er det å være oppmerksom på dette
når det gjelder kjerneoppgavene, som det er viktig å ha direkte
lokaldemokratisk kontroll og ansvar for. Dersom en må samarbeide
med nabokommunene om dette, bør en vurdere sammenslåing
som et alternativ som sikrer direkte folkevalgte avgjørende
innflytelse over disse områdene.
Disse medlemmer mener at styringen
med viktige velferdsoppgaver ikke skal overlates til foretak eller
andre organer som ikke er direkte demokratisk valgt. Disse
medlemmer mener at flere avgjørelser staten, offentlig
eide foretak og statlige AS i dag tar, burde vært tatt
av lokale folkevalgte organer i stedet. Disse medlemmer vil
også vise til behov for å desentralisere makt
fra Stortinget og viser til forslag i forbindelse med behandling
av oppgavefordelingsmeldingene der disse medlemmer blant
annet foreslo overføring av ansvar for blant annet fylkesplanlegging, samferdsel
og næringspolitikk. Disse medlemmer foreslo
også forsøk med større regioner med folkevalgt styring.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet viser
til at KS, i samarbeid med Regjeringa, har teke initiativ til drøfting
om kommunestruktur der friviljug samanslåing vert lagt
til grunn. Denne medlemen meiner det er lite konstruktivt å drøfte
endra grenser utan å sjå på oppgåvene
kommunane er sette til å løyse. Hovudpoenget er
korleis ein kan få til ein god skule og ei verdig omsorg
der folk bur. Det er etter denne medlemen sitt syn
manglande midlar og ikkje kommunegrensene som er hinderet for ei
god utvikling i kommunesektoren.
Denne medlemen viser til at det
frå fleire hald vert argumentert med at kommunane er for
små. Denne medlemen vil halde fram at det
finst mange gode argument for å oppretthalde mindre kommunar. Denne
medlemen meiner ynska om eit minimumstal på innbyggjarar
i kommunane er meiningslaust, ikkje minst grunna geografiske tilhøve.
Denne medlemen vil understreke
at geografi og avstandar, kort veg mellom tenester og innbyggjarar
er dei viktigaste argumenta imot kommunesamanslåingar. Denne
medlemen vil òg peike på at fleire undersøkingar
viser at innbyggjarane i mange mindre kommunar er mest nøgde
med dei kommunale tenestene og med nærleiken til dei lokale
folkevalde.
Denne medlemen meiner debatten
om kommunesektoren altfor lenge har vore prega av sensasjonelle oppslag
om økonomiske gevinstar ved storstilt samanslåing
av småkommunar. Denne medlemen vil ta avstand
frå slike tilnærmingar. Derimot vil det vere ein klår
samanheng mellom kommunestruktur og oppgåveløysning
innanfor bestemte område.
Denne medlemen meiner det er
eit faktum at om kommunal drift skal effektiviserast, så er
det lite å hente administrativt. Skal kommunane ta ut økonomisk effektivisering
ved samanslåing, vil det krevje ei kraftig strukturomlegging
av tenestetilbodet. Det betyr nedlegging og samanslåing
av skular, barnehagar og eldreinstitusjonar.
Denne medlemen ser òg
at Regjeringa brukar mangel på arbeidskraft i framtida
som eit argument for kommunenedlegging. Denne medlemen vil
vise til at det faktisk er fleire døme på kommunar
som har måtta seie opp verdfull kompetanse på grunn
av altfor trong kommuneøkonomi. Denne medlemen vil dessutan
hevde at mange kommunar gjennom auka interkommunalt samarbeid styrkar
eigne fagmiljø.
Denne medlemen vil understreke
at det no er grunnleggjande viktig å styrkje lokaldemokratiet. Denne
medlemen held vidare fast ved at Regjeringa medvite legg
eit løp der målet er å presse kommunane
til samanslåing. Dette gir større avstand mellom innbyggjarar
og beslutningstakarar, det medverkar til at grunnvollen i lokaldemokratiet
forvitrar.
Denne medlemen er open for endringar
i kommunestrukturen, men vil understreke at slike endringar må bygge
på lokale initiativ og prinsippet om frivilligheit.
Med omsyn til interkommunalt samarbeid viser denne
medlemen til eigne merknader og forslag i Innst. S. nr.
255 (2004-2005) Kommuneproposisjonen for 2005.
Denne medlemen meiner ei målretta
satsing på interkommunale samarbeidsløysingar
er naudsynt for å løyse dei utfordringane mange
kommunar no har. Denne medlemen viser til at det
i dag er ei mengd interkommunale samarbeidsløysingar rundt
om i kommunane. Mange av desse fungerer heilt utmerkt og medverkar
både til auka effektutnytting, breiare fagmiljø og
ei styrking av tilbodet til innbyggjarane. På den andre
sida er det ei rekkje døme på kommunar som deltar
i interkommunale samarbeidsløysingar utan noka planmessig
overbygging. Det finst døme på kommunar som er
med i over 70 ulike samarbeidsløysingar med ei rekkje ulike
samarbeidspartnarar og konstellasjonar. Denne medlemen meiner
at interkommunalt samarbeid må gjerast planmessig og strategisk. Difor
bør det leggjast betre til rette for å nytte interkommunalt
samarbeid som ein hovudstrategi for å utvikle kommunalt
tenestetilbod og lokaldemokrati.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til den etablerte ordninga med inndelingstilskotet
for kommunar som er i samanslåingsprosessar. Det er eit
like stort behov for tilskot til å utgreie og implementere
interkommunale samarbeidsløysingar. Dei kommunane som no
har kome langt i slike prosessar, har lagt ned store ressursar både
innanfor eigne organisasjonar og ved kjøp av eksterne tenester.
Desse medlemene fremjar følgjande
forslag:
"Stortinget ber Regjeringa om å etablera
tilskotsordningar for utgreiing og implementering av interkommunale
samarbeidsløysingar."