Kommunesektoren har gjennomgått betydelige
endringer de siste årene. Hoveddrivkreftene bak disse omstillingene
har blant annet vært behov for kvalitetsutvikling, oppgaveendringer
og ressurspress. Kommunesektoren har møtt disse utfordringene
med en rekke virkemidler. De viktigste av disse er endret organisering
(færre nivåer, flere og mer selvstendige resultatenheter,
mer profesjonalisert ledelse, bestiller/utfører-organisering,
nye politiske styringsformer), sterkere brukerfokus (økt
vekt på service og møtet med publikum, økt
bruk av brukertilfredshetsundersøkelser, mv.), mer målrettet
arbeid med kvaliteten i tjenestene, mer bruk av konkurranse og sterkere
vektlegging av måling på alle nivåer.
Regjeringen mener at det er grunn til å gi honnør
til sektoren for et omfattende utviklingsarbeid som har gitt resultater.
Samtidig er det viktig å understreke at moderniseringsarbeidet
må fortsette og intensiveres, og at det er store forskjeller
i hvor langt den enkelte kommune har kommet. Regjeringen mener at
det er mange eksempler på kommuner som driver godt utviklingsarbeid,
og en hovedutfordring framover blir å redusere forskjellen
mellom de gode og de mindre gode kommunene.
I tillegg til å bidra til gode rammevilkår
og økt kommunalt handlingsrom, dreier Regjeringens politikk
for modernisering i kommunesektoren seg om å støtte kommunalt
omstillings- og utviklingsarbeid. Regjeringen har de senere årene
bidratt til dette gjennom ulike prosjekter, blant annet videreutvikling
av KOSTRA, kommunenettverk for fornyelse og effektivisering, Referansekommuneprosjektet,
Stifinnerprogrammet og veiledning knyttet til ulike former for konkurranseutsetting.
I tillegg er det på oppdrag fra Regjeringen gjennomført
en rekke studier som gir nyttig kunnskap både for stat
og kommuner i omstillingsarbeidet. Regjeringen vil legge fram en
handlingsplan for modernisering som vil presentere moderniseringsambisjonene
for neste stortingsperiode. Her vil det bli lagt vekt på å identifisere
tverrgående tiltak, legge til rette for økt valgfrihet,
i større grad legge opp til målinger for å fange
opp brukertilfredshet, kvalitet og effektivitet, og legge til rette
for gjennomføring av igangsatte reformer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, mener det er viktig med omstilling av
offentlig sektor for å få best mulig velferdstjenester
for innbyggerne. Flertallet mener målet
med fornyelsesarbeidet i kommunesektoren skal være å bruke
mindre ressurser på administrasjon og mer på tjenester
og velferd for å gi innbyggerne en tryggere og enklere
hverdag. Flertallet vil understreke at kravet til
effektivisering ikke må gå på bekostning
av kvaliteten på tilbudet. Endrings- og utviklingsarbeid
i kommunene må sette søkelyset på kvalitetsutvikling,
nye samarbeidsrelasjoner, kompetanseutnyttelse og produktivitetsforbedringer
gjennom aktiv medvirkning fra de ansatte.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil understreke at de offentlige velferdsordningene våre
er viktige for å sikre utjevning og fordeling. Dette
flertallet mener privatisering av offentlige velferdstilbud
innebærer at det offentlige fraskriver seg ansvaret for
at alle får like muligheter og samme trygghet. Dette
flertallet mener markedets logikk og mekanismer ikke er
egnet til å løse viktige oppgaver som utdanning,
helse og omsorg innenfor et solidarisk fellesskap. Forsøk
på å skape markeder for velferdstjenester fører
derfor til kostbare, byråkratiske og upraktiske løsninger.
Derfor sier dette flertallet nei til privatisering
og konkurranseutsetting av grunnleggende velferdstjenester.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti er enig i at det vil være
et stort behov for omstilling og nytenkning i kommunesektoren, samt
at sterkere og mer robuste kommuner vil være en forutsetning
for å kunne opprettholde et likeverdig tjenestetilbud og
et velfungerende lokaldemokrati i alle deler av landet.
Disse medlemmer vil påpeke
at økt konkurranse om arbeidskraft og kompetanse, større
forventninger fra innbyggerne til tjenestetilbudet, den demografiske
utviklingen, begrensede økonomiske ressurser og tilpassing
til ny teknologi vil være de største utfordringene
for kommunesektorene de nærmeste årene. Særlig
vil dette være utfordrende for de mange små kommunene.
Skal kommunesektoren klare å møte disse utfordringene,
må omstillingen i retning av større brukertilpasning,
mer effektiv ressursutnyttelse og mer robuste kommuneorganisasjoner
ytterligere forsterkes. Disse medlemmer er enig med
Regjeringen i at det er grunn til å gi honnør
til sektoren for et omfattende utviklingsarbeid som gir resultater,
men det må understrekes at dette arbeidet må fortsette,
og intensiveres. Det er disse medlemmers vurdering
at det er store forskjeller i endringsevne og resultater enkeltkommunene
imellom. Det vil derfor være av stor betydning at det legges
til rette for at kommunene kan ta i bruk den kunnskap som er utviklet
i de senere år om hva som kjennetegner den gode kommunen. Disse medlemmer er
positiv til at Regjeringen vil legge fram en handlingsplan der moderniseringsambisjonene for
neste stortingsperiode presenteres.
Disse medlemmer viser til at
på oppdrag fra blant andre Kommunal- og regionaldepartementet,
har TNS Gallup foretatt en stor kommuneundersøkelse. Formålet
med undersøkelsen var å få vite hva innbyggerne
i kommunene mener om tjenestene de mottar. Undersøkelsen
viser at innbyggerne er mer fornøyd med tjenestene nå enn
de var for et år siden. Både i denne undersøkelsen
og ved tidligere undersøkelser er det barnehagetilbudet,
fysioterapeuttjenesten og folkebibliotekene som innbyggerne er mest
fornøyd med. Videre er også innbyggerne godt fornøyd
med eldresentrene, kino, legetjenestene og kvaliteten og tilgjengeligheten
på drikkevannet. Disse medlemmer vil videre
vise til at undersøkelsen viser at de som faktisk bruker
tjenestene er mest fornøyde, mens de som er mest kritiske
er de som ikke benytter tjenestene til kommunene.
Disse medlemmer vil fremheve
viktigheten av at kommunene i landet vårt gis mulighet
til å gjøre lokale valg, lokale prioriteringer,
og ved dette at også innbyggerne gis en mulighet til selv å velge
hvordan den enkelte kommune skal løse velferdsoppgavene. Disse
medlemmer vil presisere at Konkurranseutsetting og brukervalg
vil føre til bedre kvalitet på tjenestene. Når
ulike tjenesteytere må konkurrere med hverandre, vil det
bli økt fokus på kvalitet. Disse medlemmer er
også opptatt av at økt brukervalg fører
til økt brukermedvirkning, og gir mer makt til hver enkelt
innbygger. Disse medlemmer er opptatt av at det å ha
noe konkurranse og det å ha større grad av valgfrihet,
også innebærer at offentlig sektor lærer
av andre driftsformer, noe som er positivt for å utvikle
kvaliteten i tjenestene. Konkurranseutsetting og dermed økt
brukervalg og valgfrihet betyr innflytelse og kontroll over egen
hverdag og mulighet til å gå fra å være
passiv mottaker til å være aktiv bruker.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
vise til at i en nylig utgitt rapport fra Statskonsult ble det slått
fast at det offentlige (stat, fylkeskommuner og kommuner) har et
gjennomsnittlig effektiviseringspotensial på 20 pst., noe
som tilsvarer om lag 45 mrd. kroner i besparelser for hele offentlig sektor. Disse
medlemmer vil understreke at det er gjennom konkurranseutsetting
at man kan ha et håp om å hente ut denne potensielle
innsparingsgevinsten.
Disse medlemmer vil videre vise
til at studier fra blant andre OECD, Sandbekk-utvalgets innstilling (NOU
2000:19), SNF og ECON understreker at konkurranseutsetting gir i
hovedsak følgende positive effekter:
– Utløser
kostnadsmessige gevinster.
– Tvinger frem en tydeliggjøring/synliggjøring
av kvalitet.
– Tvinger frem profesjonalisering
av offentlige bestillinger og kjøp av tjenester.
– Kan ha en smitteeffekt på andre
offentlige virksomheter.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener at endrings- og utviklingsarbeidet
i kommunene i tiden framover må gjøres i samarbeid
med de ansatte.
Disse medlemmer mener det er
lite troverdig av Regjeringen å snakke om valgfrihet, når
mange med store behov mangler tilbud eller får altfor lite
hjelp. Det er fremdeles ventelister til sykehjemsplass i mange kommuner
og derfor helt meningsløst å snakke om valgfrihet
så lenge tilbudet mangler. Disse medlemmer mener
det er behov for bedre behovsdekking, mer medbestemmelse fra brukere
på hva slags hjelp en skal få og hvordan tildelte
timer og hjelp skal brukes, samt mulighet til å klage og
bytte hjelper hvis en ikke er fornøyd.
Dette må ligge til grunn for brukertilpassing
av kommunale tjenester. Disse medlemmer vil peke
på at hvis valgfrihet til sykehjemsplass skal være
reell, må det være en konstant overkapasitet av
plasser. Dette er verken økonomisk forsvarlig eller realistisk.
Disse medlemmer betrakter i motsetning
til Regjeringen ikke omsorgs- og opplæringsoppgaver som
en vare som kan settes ut på anbud. Disse medlemmer er
uenig i det ensidige fokus på konkurranseutsetting og privatisering
og markedstenkningen som ligger til grunn for Regjeringens politiske
løsninger for kommunesektoren. Disse medlemmer vil
blant annet vise til rapporten fra Asplan Analyse som viser at kostnadene
ved konkurranseutsetting er betydelige og ikke lønner seg
på sikt. Rapporten viser at omstillinger fungerer bedre
i samarbeid med de ansatte.
Disse medlemmer viser til boken
"Omsorg som vare" av Rolf Rønning. Rønning har
forsket direkte på hva brukerne av omsorgstjenester mener
og hvordan de opplever tjenestetilbudet i kommuner som hadde konkurranseutsatt
tjenestene, kommuner i effektiviseringsnettverket og kommuner etter
vanlig modell. Konklusjonen som kan leses i etterordet er at:
"Resultatene viser at det var ubetydelig forskjell
mellom de to organisasjonsmodellene (konkurranseutsatt eller i effektiviseringsnettverket),
mens de to "ordinære" kommunene kom langt bedre ut når
det gjeldt brukerkvalitet".
Dette viser at fravær av konkurranseutsetting
ikke er noen garanti for brukervennlighet. Hvis det fokuseres for
sterkt på kostnadseffektivitet, forhåndsdefinering og
avgrensing av oppgaven, vil dette styre relasjonen mellom bruker
og hjelper. Da blir situasjonen lik enten tjenesten er konkurranseutsatt
eller ikke. Disse medlemmer mener en må legge
til grunn en forståelse av at kvalitet på omsorgstjenester
handler om sosiale relasjoner som ikke kan forhåndsdefineres.
Mot dette står sterke krefter som fokuserer på kostnadseffektivitet
og markedstenkning.
Disse medlemmer vil påpeke
at konkurranse er forsøkt i større skala i Oslo. Disse
medlemmer viser til at det ikke på noe tidspunkt
er framlagt forskningsresultater eller undersøkelser
som gir grunnlag for å si at konkurranseutsetting har gitt
kvalitativt bedre sykehjemstjenester i Oslo.
Disse medlemmer viser til beboerundersøkelser som
Oslo kommune har gjennomført med personlig intervju av
800 sykehjemsbeboere. Beboernes svar var helt entydig: Av de ti
sykehjem som kommer ut med høyest score for total tilfredshet
finnes ingen konkurranseutsatte sykehjem. Fem av sykehjemmene er
drevet av kommunen selv (Ryen Eldreboliger, Majorstutunet, Rødtvedt,
Ljabruhjemmet og Kantarellen), og fem av sykehjemmene (Nordberghjemmet,
Bekkelagshjemmet, Sofienbergsenteret, Ensjøtunet og Frognerhjemmet)
er drevet av frivillige/ideelle organisasjoner. Mest tilfreds
helhetlig sett er de som bor på det kommunaldrevne Kantarellen
i bydel Søndre Nordstrand.
Ingen konkurranseutsatte sykehjemmene finnes blant
de ti beste i Oslo. Fem av de sykehjem som kommer best ut drives
av menighetene og Frelsesarmeen. Dette er en nyttig bekreftelse
på hvor viktig det er å opprettholde de frivillige
organisasjoners og andre ikke-kommersielle aktørers
tilstedeværelse i drift av helse- og omsorgsinstitusjoner.
Slike organisasjoner tar et viktig samfunnsansvar for å dekke
omsorgsbehov. I disse organisasjonene er de ansatte den viktigste
kapitalen. Det er kostnadskrevende å delta i anbudsrutiner, og
konsekvensen av å tape anbud blir at de ansatte er oppsagt
og de kan ikke delta i senere anbud. Slik fører anbud til
svekkelse av mangfoldet og truer med å avvikle den verdifulle
innsatsen frivillige organisasjoner gjennom mange år har
ytt innen omsorgssektoren.