Eiendomsforvaltningsutvalget leverte sin innstilling NOU
2004:22 Velholdte bygninger gir mer til alle i november 2004. Utvalgets
arbeid var knyttet til manglende vedlikehold av den kommunale
og fylkeskommunale bygningsmassen. I utredningen stilles det blant annet
opp mål og kriterier for god eiendomsforvaltning i kommunesektoren.
Dette er mål og kriterier som kommunesektoren kan ta i
bruk umiddelbart. Departementet vil blant annet følge opp
utvalgets forslag knyttet til økonomireglene i kommuneloven,
noe som vil gi økt kunnskap om kommunal eiendomsforvaltning.
Regjeringen tar sikte på å videreføre
rentekompensasjonsordningen for skoleanlegg. Ved utgangen av 2005 vil
det da gjenstå 5 mrd. kroner av rammen på 15 mrd. kroner.
Disse skal etter planen fases inn i de fire påfølgende årene.
Kommunal- og regionaldepartementet anser også oppfølgingen
av tiltak knyttet til Eiendomsforvaltningsutvalgets utredning, både
enkeltvis og samlet, til å være bidrag til byggvedlikehold
for å sikre læringsmiljø for elevene.
Komiteen har merket
seg at en undersøkelse gjennomført av Eiendomsforvaltningsutvalget
viste at 70 pst. av kommunene og nær 80 pst. av fylkeskommunene
vurderer tilstanden for sin bygningsmasse som god eller meget bra.
Undersøkelsen avdekket imidlertid at det er store variasjoner
kommunene imellom.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, viser til at KS har rekna etterslepet
på vedlikehald av bygningar i kommunesektoren til om lag
40 mrd. kroner. Fleirtalet meiner dette er eit særs
alvorleg signal om at mange kommunar og fylkeskommunar utset naudsynt
vedlikehald på grunn av ein trong kommuneøkonomi. Fleirtalet har
merka seg at eit av forslaga frå Eiendomsforvaltningsutvalget
er å tilføra kommunane 1 mrd. kroner ekstra pr. år
i fem år. Fleirtalet viser vidare til at
KS meiner det er behov for ein plan som går over 20 år
og der kommunane vert tilført 2 mrd. kroner årleg. Fleirtalet meiner
låneordningane til skulebygg og kyrkjebygg vil vera til
hjelp for dei kommunane som har høve til å nytta
desse ordningane, men er sterkt usamd med Regjeringa i at desse
tiltaka er tilstrekkelege. Fleirtalet viser til sine
respektive kommuneopplegg for 2006.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti registrerer at Eiendomsforvaltningsutvalgets undersøkelse
gir ingen indikasjoner på at et høyere inntektsnivå fører
til en bedre tilstand for bygningene. Undersøkelsen viser
til at skolebygg anses å være blant de bygg som
har den beste tilstanden, mens kirkebygg vurderes å være
i dårligst forfatning. Disse medlemmer trekker
den konklusjon at låneordningen for skolebygg, som ble
opprettet i 2002, har fungert etter hensikten. Disse medlemmer har
forventninger til at en tilsvarende låneordning for kirkebygg,
som ble opprettet i statsbudsjettet 2005, også skal få positiv effekt.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at KS har løftet etterslepet
i vedlikehold fram som et område hvor det kreves ekstraordinære
midler. Det vises til at dette etterslepet har bygget seg opp gjennom
flere tiår. Disse medlemmer vil først
og fremst fremheve at vedlikehold av kommunale bygg er et kommunalt ansvar,
og at mange kommuner har gjort en god jobb med vedlikehold av bygningsmassen.
Dersom det nå skulle settes av ekstraordinære
midler, mener disse medlemmer at de kommunene som har fulgt opp
vedlikeholdet ville bli den tapende part. I tillegg mener disse
medlemmer at det vil føre til ubalanse og manglende
incentiver for fremtidige prioriteringer av vedlikehold lokalt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg Regjeringens oppfølging av Stortingets vedtak
om byggvedlikehold for skolebygg. Disse medlemmer peker
på at behovet for oppussing og opprusting av skolebygg
antas å være betydelig større enn det
som dekkes av planlagt rentekompensasjonsordning, som har en total
investeringsramme på 15 mrd. kroner. Disse medlemmer ber
Regjeringen i statsbudsjettet for 2006 legge frem uavhengige analyser
av samlet behov for nødvendig opprusting av skolebygg,
for å sikre elevenes skolemiljø i henhold til opplæringslovens
kapittel 9a, med tilhørende plan for finansiering. Disse
medlemmer minner om at ordningen er ment å være
avdragsfri de fem første årene, og ber derfor
også om at det i Kommuneproposisjonen for 2007 gis en vurdering
av økonomiske virkninger for de kommuner som påbegynner
tilbakebetaling og en vurdering av om det er nødvendig
med ytterligere finansieringsbistand fra staten.