Regjeringen mener den statlige detaljstyringen
av kommunene må reduseres. Rammefinansiering bør derfor
være hovedfinansieringsmodell for kommunesektoren. Rammefinansiering
legger til rette for økt prioriterings- og kostnadseffektivitet
gjennom at beslutninger om tjenesteyting i stor grad kan tas lokalt og
tilpasses befolkningens behov og lokale kostnadsforhold. I Sem-erklæringen
ble det derfor slått fast at de øremerkede tilskuddene
til kommunene skal reduseres, og at bruken av øremerking
skal være forbeholdt viktige nasjonale prioriteringsområder
som er i en startfase.
En utfordring i tiden framover må være å videreutvikle
styringsdialogen mellom stat og kommunesektoren slik at ønskede
endringer av innretting, dimensjonering og prioritering av kommunenes
tjeneste-produksjon kan skje uten bruk av nye handlingsplaner med
omfattende bruk av øremerkede tilskudd.
Under regjeringen Bondevik II er det i perioden 2002-2005
innlemmet øremerkede tilskudd innenfor kommuneopplegget
tilsvarende om lag 1,3 mrd. kroner. I denne proposisjonen foreslås
det at øremerkede tilskudd tilsvarende i alt 57 mill. kroner
innlemmes i 2006.
Etter en fornyet gjennomgang og vurdering av øremerkede
tilskudd, fremmer Regjeringen forslag om følgende innlemminger
i 2006:
Tabell 1 Forslag om innlemminger
i 2006 (i 1000 kroner)
Kap/post | Tilskudd | Dep | Budsjett 20051 | Forslag |
225.66 | Tilskudd til leirskoleopplæring | UFD | 33 500 | Innlemmes |
225.70 | Tilskudd til bedrifter
som tar inn
lærlinger med spesielle behov | UFD | 7 457 | Innlemmes |
621.63 | Tilskudd til rusmiddeltiltak | ASD | 121 100 | Innlemmes delvis |
761.63 | Tilskudd til rusmiddeltiltak | HOD | 145 053 | Innlemmes delvis |
1 Tall som oppgis
er bevilgningen på den enkelte post i budsjett 2005.
Regjeringen vil se nærmere på finansieringen
av landslinjene (kap. 225 post 60 Tilskudd til landslinjer). Fram
til statsbudsjettet vil det bli drøftet med KS om, og eventuelt
hvordan, landslinjene kan finansieres innenfor inntektssystemet
for fylkeskommunene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener at kommunesektoren i hovedsak må være rammefinansiert. Flertallet mener
at øremerkede tilskudd normalt bare skal brukes til nasjonale
prioriteringsområder i en oppstartperiode eller til finansiering
av oppgaver som få kommuner har ansvaret for. Før
tilskuddene blir innlemmet i rammeoverføringen, er det
etter flertallets syn likevel nødvendig
at oppgavene er fullfinansiert.
For å styrke lokaldemokratiet
og øke den kommunale handlefriheten mener komiteens
medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti at
rammefinansiering bør være hovedfinansieringsmodell
for kommunesektoren, og at bruken av øremerking skal være
forbeholdt viktige nasjonale prioriteringsområder i en
startfase.
Disse medlemmer viser til at
manglende finansiering av en tjeneste har blitt brukt som argument
for å utsette innlemming av øremerkede tilskudd.
Erfaringene viser at øremerkede tilskudd til kommunesektoren
som hovedregel ikke blir prisjustert, i motsetning til rammetilskuddene
som automatisk blir prisjustert i de årlige budsjettoppleggene. Disse
medlemmer erkjenner at finansieringsgrunnlaget lettere kan
undergraves når en tjeneste har øremerket finansiering
enn når den er finansiert over rammetilskuddet, og at dette har
bidratt til manglende forutsigbarhet for kommunene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at i 2004 kommer om lag 70 pst. av kommunesektorens inntekter
som frie inntekter. Disse medlemmer er av det syn
at det er riktig at hovedfinansieringen av kommunene skjer gjennom frie
rammeoverføringer slik at man opprettholder et sterkt selvstyre
i kommunene. Disse medlemmer vil likevel understreke
at dette må skje etter at alle innbyggerne er sikret forsvarlige
tjenester forbundet med skole, helse og omsorg. Disse medlemmer vil videre
understreke at gjennom stykkprisfinansieringen vil kommunenes rammefinansiering
dekke færre oppgaver.
Disse medlemmer er i utgangspunktet
svært kritiske til innlemmingen av flere øremerkede
tilskudd inn i det ordinære rammetilskuddet. Omleggingen
av flere øremerkede tilskudd er ikke tilrådelig
innenfor det inntektssystemet som finnes i dag. Argumentasjonen
om at innlemmingen er basert på antagelse om at lokale
politikere vet best å prioritere er svært betegnende,
nettopp fordi de tiltakene som nå faller utenfor øremerking
vil bli satt opp mot andre viktige, men dessverre underfinansierte
oppgaver. Det betyr at når det øremerkede tilskuddet
overføres til rammefinansieringen, så må disse
institusjonene konkurrere om kronene til andre også viktige
tilbud, med det resultat at et av tilbudene vil tape kampen om kronene. Disse medlemmer konstaterer
at dette allerede har skjedd i flere kommuner, og at den friheten
Regjeringen har proklamert at kommunene nå får,
er en fiktiv frihet.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at den manglende prisjusteringen
ikke er et resultat av øremerking, men at det er et politisk
valg. Disse medlemmer viser til egne forslag om prisjustering
av slike tilskudd i tidligere år, og vil legge prinsippet
om prisjustering til grunn for øremerkede tilskudd.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstrepartiviser til at kommunesektoren i den siste
10-årsperioden ikke er kompensert for demografi og befolkningsøkning.
1. januar 1995 var det 4 348 410 innbyggere
i Norge. 1. januar 2005 var befolkningstallet økt
til 4 606 363. Dette utgjør en økning
på 6,6 pst. på ti år. Disse
medlemmer påpeker at dette i realiteten er en innstramming
i kommuneøkonomien og viser til merknader om dette i tidligere
innstillinger om kommuneøkonomien.
Komiteen viser til
St.prp. nr. 66 (2002-2003) Om lokaldemokrati, velferd og økonomi
i kommunesektoren 2004, der Regjeringen la fram en plan for innlemming
av øremerkede tilskudd for perioden 2004-2007. Komiteen har
merket seg at Regjeringen etter en fornyet gjennomgang og vurdering
av øremerkede tilskudd, fremmer forslag om helt eller delvis
innlemming av følgende tilskudd i 2006:
– Tilskudd
til leirskoleopplæring
– Tilskudd til bedrifter som tar
inn lærlinger med spesielle behov
– Tilskudd til rusmiddeltiltak
Komiteen har merket seg at Regjeringen
fram til statsbudsjettet vil se nærmere på finansiering
av landslinjene, blant annet i dialog med KS.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, mener det er viktig å sikre en
god og forutsigbar økonomi for landslinjene i videregående
opplæring. Flertallet viser for øvrig
til de respektive partiers merknader i Budsjett-innst. S. nr. 12
(2004-2005).
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, går imot innlemmingen av tilskuddet
til leirskoler. Flertallet viser til at 60 kommuner
har leirskoler. En innlemming av tilskuddet til lærerlønn
fører til usikkerhet hos vertskommunen for å sitte
med utgifter de ikke vet om de får dekket. Det kan føre
til at leirskolene legges ned. Flertallet ønsker å sikre
driften av leirskolene.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Tilskuddet til leirskoleopplæring
innlemmes ikke i rammetilskuddet."
Flertallet viser til at det er
et generelt behov for lærlingplasser. Flertallet vil
understreke at det øremerkede tilskuddet har en viktig
betydning for en til dels sårbar ungdomsgruppe.
Flertallet mener Regjeringens
forslag til økonomiske rammer for fylkeskommunene gjør
at en innlemming av tilskuddet kan svekke arbeidet overfor denne gruppen.
Flertallet vil på bakgrunn
av dette fremme følgende forslag:
"Tilskuddet til bedrifter som tar
inn lærlinger med særskilte behov innlemmes ikke
i rammetilskuddet."
Flertallet viser til Regjeringens
forslag om å innlemme tilskudd knyttet til behandling og
rehabilitering av rusmisbrukere og prostituerte fra 2006. Flertallet viser
til at det er store mangler i rehabiliteringstilbudet til rusmisbrukere
og prostituerte. Flertallet mener det er behov for å styrke
innsatsen på dette området. Flertallet mener
kommunene er avgjørende for å få på plass
et bredt og kvalitetsmessig godt tilbud til dem det gjelder. Flertallet mener
Regjeringens forslag til økonomiske rammer for kommunene
for 2006 gjør at en innlemming av tilskuddet kan svekke
tilbudet til disse sårbare gruppene.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Tilskudd til rusmiddeltiltak innlemmes
ikke i rammetilskuddet."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Regjeringens forslag om å innlemme tilskuddet til leirskoler
i rammetilskuddet fra 1. januar 2006. Disse medlemmer viser
i denne forbindelse til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene
og Fremskrittspartiet om statsbudsjettet for 2003, som innebar at
statlige bevilgninger til leirskoler ble øremerket på UFDs
budsjett f.o.m. 2003, men som ikke ble fulgt opp av regjeringspartiene
i kommuneproposisjonen for 2004. Disse medlemmer vil
videreføre ordningen med øremerking av statlig
tilskudd til både drift av leirskoler og til elevers opphold
ved leirskoler, slik at drift og bruk av leirskoler i sin helhet
finansieres ved øremerket statlig bevilgning. Disse
medlemmer mener at en statlig stykkprisfinansiering av leirskoleopphold
er den beste løsningen, men konstaterer at det foreløpig
er liten oppslutning om en slik endret finansieringsmodell. Disse
medlemmer anbefaler derfor en løsning basert på fortsatt øremerking
av statlige midler til leirskoler på UFDs budsjett.
Disse medlemmer viser til forslaget
fra Regjeringen om å innlemme det statlige tilskuddet til
bedrifter som tar inn lærlinger med spesielle behov i rammetilskuddet
f.o.m. 1. januar 2006. Disse medlemmer viser
videre til at målet med denne øremerkede tilskuddsordningen
er å bidra til at lærlinger med særskilte
behov kan få tilrettelagt opplæringen i en bedrift
slik at den fører fram til et fagbrev. Disse medlemmer mener
brukerne sikres best ved øremerking av statlige midler
og vil derfor videreføre ordningen med statlig tilskudd
til bedrifter som tar inn lærlinger med spesielle behov
som egen øremerket post på UFDs budsjett.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, viser til at det er ca. 40 private rusbehandlingsinstitusjoner
og at flertallet har ulike former for opplæring knyttet
til institusjonsoppholdet. Flere skoler, blant annet den ved Tyrilistiftelsen,
sliter økonomisk og må stenges, hvis de ikke får økonomiske
midler. Ansvaret for opplæring av pasienter i private helseinstitusjoner er
plassert på pasientenes bostedskommuner når det gjelder
grunnskoleopplæring, og på pasientenes bostedsfylkeskommuner
når det gjelder videregående opplæring
og eventuelt i A-etat for andre. I praksis faller slike institusjoner
mellom mange offentlige stoler, enten det er ulike sentrale, regionale,
lokale nivåer eller det er ulike lovverk, sektorer, departementer
osv. Det har vist seg å være så vanskelig å kreve
inn penger fra de som er ansvarlige at finansieringen nå mangler
og tidsbruken på dette er helt urimelig.
Det er viktig å finne fremtidige løsninger
på finansieringen som er tilpasset skoledriften ved alle
institusjonene, og de ulike variasjonene av opplæring som
vi vet finnes blant disse. Ikke minst blir det viktig at finansieringsordningen
kan fungere over tid og sikre stabilitet og kvalitet i opplæringen.
Flertallet viser til forslag
fremmet ved behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett 2005 og akutte
løsninger og forslag om at Regjeringen pålegges
så raskt som mulig (i budsjett for 2006) å legge
fram et nytt finansieringssystem som sikrer kvalitet, kontinuitet
og stabilitet i opplæringstilbudet knyttet til private
rusbehandlingsinstitusjoner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at det var uheldig at Stortinget i 2003 fattet vedtak om å innlemme
tilskudd til tiltak for unge rusmiddelmisbrukere. Disse medlemmer ønsker å øremerke
40 mill. kroner fra den generelle rammen slik at man kan sikre drift
av disse institusjonene. På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i statsbudsjettet
for 2006 legge opp til øremerking av 40 mill. kroner til
tiltak for unge rusmiddelmisbrukere."