Makt- og demokratiutredningen beskriver det
den omtaler som et minoritetshierarki. Minoritetene inngår ifølge
utredningen i et hierarki i forhold til hvilke rettigheter de har.
Samene har de mest omfattende rettigheter ved at de har fått
status som urfolk i norsk og internasjonal rett. Andre grupper,
kvener, jøder, rom (sigøynere), romanifolket (tatere)
og skogfinner, har fått status som nasjonale minoriteter
med utgangspunkt i langvarig tilknytning til landet. Til sist i
minoritetshierarkiet kommer den nye innvandrerbefolkningen som er
uten tilsvarende rettigheter som urfolk og nasjonale minoriteter.
Makt- og demokratiutredningen beskriver en uheldig utvikling
for innvandrerbefolkningen.
Ifølge utredningen opplever innvandrere
mange former for avmakt i møtet med det norske samfunnet.
Det kan være lange opphold på asylmottak, avhengighet
av det byråkratiske støtteapparatet, språkproblemer,
marginalisering på arbeidsmarkedet og ulike former for etnisk
diskriminering. Videre kan innvandrere komme i klemme mellom tradisjonelle
familienormer og vestlige forventninger til likestilling mellom
kjønn og til individuell valgfrihet.
Tendensen til innvandrergettoer i Oslo og andre
steder forsterker ifølge utredningen den språklige
avmakten. Den reproduseres gjennom et mønster der ektefeller
ofte hentes fra innvandrergruppenes hjemland.
Ifølge utredningen er det et stort
lønnsgap mellom innvandrere og nordmenn på det
norske arbeidsmarkedet, som delvis skyldes diskriminering på etnisk
grunnlag. Videre er innvandrere gjennomgående dårligere representert
gjennom fagforeninger enn andre arbeidstakere.
Utredningen hevder at innvandrerne i stor grad
utgjør en ny underklasse i Norge, enten de står
utenfor arbeidsmarkedet eller de er i ufaglært og dårlig
betalt arbeid. De er samtidig splittet i et stort antall etnisk-kulturelle
grupper, mange av dem med sterke interne normer. Mangelen på felles
bånd mellom innvandrergruppene gir et dårlig utgangspunkt
for samordnet klassesolidaritet. Dette skiller det nye klassesamfunnet i
Norge fra det gamle. En etnisk fragmentert underklasse med stadig
tilsig av nye grupper utenfra, kan vanskelig organisere seg som
arbeiderbevegelse.
Utredningens vurderinger knyttet til samer og
nasjonale minoriteter er særlig kommentert av Universitet
i Tromsø. Det pekes blant annet på at om man velger å bruke
et begrep som minoritetshierarki, så burde en i større
grad pekt på relevante hensyn i debatter om minoritets-
versus urfolksrettigheter. Det pekes på at urfolk har historiske
bosettingsområder innenfor staten og ofte på tvers
av statsgrenser.
Utredningens synspunkter om innvandrere er i
særlig grad kommentert av Senter mot etnisk diskriminering (SMED)
og Kontaktutvalget mellom innvandrere og myndighetene (KIM).
SMED er "stort sett enig i Makt- og demokratiutredningens
konklusjoner og beskrivelser av virkeligheten".
KIM hevder at Makt- og demokratiutredningens
analyse av minoriteters makt er overfladisk og ufullstendig. Utredningen
gir et statisk bilde og den har ikke sett på tilpasningsprosessen
over et lengre tidsperspektiv.
Kontaktutvalget mener at utredningen burde undersøkt
forhold langs flere dimensjoner knyttet til deltakelse i polititiske
prosesser, deltakelse i arbeidsmarked, deltakelse i utdanning, den økonomiske situasjonen,
samt justissektoren.
Høringsuttalelsene er nærmere
presentert i meldingen.
Alle personer som hører til en etnisk,
religiøs eller språklig minoritet har rett til
frihet fra formell og reell diskriminering. Personer som hører
til det samiske folket og personer som hører til minoriteter
med tradisjonelle bånd til Norge, såkalte nasjonale
minoriteter, har dessuten krav på at staten setter inn
visse tiltak for å støtte opp om deres kultur,
språk og religion. Myndighetene har også en forpliktelse
til å identifisere de landområder som samene tradisjonelt
besitter, og sikre effektivt vern av deres eiendomsrett og rett
til besittelse. Denne plikten henger sammen med samenes status som
urfolk.
Makt- og demokratiutredningen beskriver summen av
de nevnte formene for folkerettslig vern som et "minoritetshierarki".
Regjeringen peker på at de ulike minoritetene har rettigheter
ut fra den enkelte gruppes unike historie, ut fra tilknytning til
Norge og de konkrete utfordringene den enkelte gruppe står
overfor.
Norsk forvaltning og lovverk er i stor grad
bygd på norsk kultur, sedvane og normer. Dette kan i enkelte
tilfeller komme i konflikt med sedvaner og kultur hos samer og nasjonale
minoriteter. Tradisjonelt sett har minoritetene måttet
tilpasse seg storsamfunnets praksis. Også i dag oppleves
dilemmaer og konflikter mellom minoritetspolitiske prinsipper og
politikkutformingen på ulike områder.
Samepolitikken skal ivareta urfolks interesser
og rettigheter i Norge, og er i overensstemmelse med internasjonale
avtaler. Den sentrale konvensjonen er ILO-konvensjon nr. 169 Om
urfolk og stammefolk i selvstendige stater. FNs
konvensjon om sivile og politiske rettigheter artikkel 27 er også sentral.
I tillegg er samisk språk (nord-samisk) gitt særskilt
vern etter Europarådets minoritetsspråkpakt. Denne
forankringen i internasjonale avtaler er viktig og en ønsket
politikk. Av nasjonalt lovverk er Grunnloven § 110a
og sameloven sentral.
Regjeringen ønsker en videre utvikling
av samarbeidsformene mellom myndighetene og Sametinget, og at den
folkerettslige plikten til å konsultere samene som urfolk
blir ivaretatt. Sametinget og Kommunal- og regionaldepartementet
har derfor startet samtaler hvor formålet er å bli
enige om retningslinjer for konsultasjoner.
Makt- og demokratiutredningen peker på sammenhengen
mellom språkmakt og annen makt. Dominans og underordning
avspeiler seg i språksituasjonen. Regjeringen har bevaring
og utvikling av samisk språk som et av de sentrale målene
i samepolitikken, og har derfor satt i verk flere tiltak for å øke
statusen for samisk språk og for å gjøre
samisk til et funksjonelt språk på flere arenaer.
Meldingen viser til en rekke ulike tiltak.
De nasjonale minoritetene i Norge (jøder,
kvener, rom, romani og skogfinner) er omfattet av vern som følger
av Europarådets rammekonvensjon om beskyttelse av nasjonale
minoriteter.
Rammekonvensjonen sier at statene skal skape
de forutsetninger som er nødvendige for at personer som tilhører
nasjonale minoriteter, sikres effektiv deltakelse i det kulturelle,
sosiale og økonomiske liv og i offentlige anliggender,
særlig de som berører nasjonale minoriteter.
Deltakelsen kan blant annet ivaretas gjennom
de nasjonale minoritetenes organisasjoner. Disse er i en oppbyggingsfase.
Organisasjonene får tilskudd gjennom en egen tilskuddsordning,
bl.a. for at minoritetene selv skal bli i bedre stand til å fremme
egne saker.
Den danske maktutredningen drøfter
på en prinsipiell og illustrerende måte utfordringene
som innvandringen medfører for det danske demokratiet,
og den danske velferdsstaten. I forhold til den norske Makt- og demokratiutredningen
er det betydelige forskjeller i vinkling, og den danske Magtudredningen
uttrykker mindre bekymring for situasjonen.
Utredningen trekker fram at det finnes en betydelig bekymring
i befolkningen for nivået på innvandringen og
dens mulige trussel for det danske samfunnet. Denne bekymringen
er imidlertid ikke stigende og det er klare aldersforskjeller. Det
er de eldste borgerne som er de mest bekymrede. I 2002 var det 60
pst. av personer mellom 60 og 69 år som var enige i påstanden
om at innvandringen utgjorde en trussel mot danskenes nasjonale
egenart, mens det kun gjaldt for 29 pst. av dem under 30 år.
(Togeby m.fl. s. 342) Tilsvarende finnes det i den unge generasjonen
av etniske minoriteter en betydelig større fortrolighet
med og tilslutning til det danske samfunnet og dets kulturelle normer
enn i de eldre generasjonene.
Magtudredningen drøfter også utfordringer
som angår den danske velferdsstaten. Etniske minoriteter har
gjennomgående en lavere andel i arbeidsstyrken og en høyere
arbeidsledighet enn personer av dansk opprinnelse. Derfor er tilsvarende
mange innvandrere avhengige av offentlige overføringer.
Innvandrernes svake tilknytning til arbeidsmarkedet betyr at de
eksisterende økonomiske forskjeller blir sammenfallende med
etniske forskjeller. Utredningen viser til at innvandringen skaper
problemer for velferdsstaten. Ytelsesnivået i de danske
velferdsordningene er høye sammenliknet med de fleste andre
land.
Det er ifølge utredningen behov for
en debatt om hvordan en kan tilpasse velferdsordningene slik at
de både kan romme de nye innvandrerne og opprettholde de
grunnleggende verdiene i den danske velferdsstaten. Samtidig er
det ifølge utredningen behov for konsentrert innsats mot
de barrierer som i dag finnes på arbeidsmarkedet, herunder
også den diskriminering som skjer av etniske minoriteter.
Regjeringen påpeker at et fungerende
demokrati krever vilje til innordning fra alle parter og vilje til å ta ansvar
for hverandre.
Et fungerende demokrati stiller også krav
til nye grupper når disse inkluderes i fellesskapets ordninger. Velferdsordninger
er i noen grad basert på tillit. En må stole på at
alle berørte lojalt følger opp ordningenes intensjoner.
Også innvandrere og nye minoriteter må leve opp
til disse forventningene for at velferdssamfunnet skal videreutvikles.
En politikk for mangfold gjennom inkludering
og deltakelse krever en løpende og bevisst avveining av hvordan
tilpasningen mellom flertall og ulike mindretall skal skje. Ingen
kan vente full praktisk tilrettelegging for egne behov og ønsker.
På den annen side er det viktig å ha mekanismer
og politiske prinsipper som sørger for at mindretallene
har beskyttelse mot flertallsovergrep og utilsiktet forskjellsbehandling.
Demokratiske spilleregler og effektiv beskyttelse mot rasisme og
diskriminering er etter Regjeringens mening helt avgjørende
for å få mangfoldige samfunn til å fungere
harmonisk. Det er også grenser for hvor mye sosial og økonomisk
ulikhet det kan være uten at det oppstår åpen
konflikt og sosial spenning.
Regjeringen mener innsats for like muligheter
til utdanning og i utdanningen er svært avgjørende
for å forebygge at sosiale og økonomiske forskjeller
systematisk vil følge etniske skillelinjer i framtiden.
Utdannelsesnivået varierer sterkt mellom
innvandrere fra ulike land. Dette er i stor grad et uttrykk for
hva innvandrere har av utdanning før de kommer til Norge.
Det er fortsatt forskjeller i hvilken grad minoritets- og
majoritetsbefolkningen deltar i og gjennomfører utdannelse.
Det er imidlertid en klart positiv utvikling for etterkommere i
forhold til førstegenerasjons innvandrere.
Regjeringen påpeker at åpenhet
og vilje til å ta i bruk de kvalifikasjoner og den kompetansen
som innvandrerbefolkningen har, er svært viktig for å øke
sysselsettingen i landet. Diskriminering på arbeidsmarkedet bidrar
til eksklusjon og marginalisering av innvandrerbefolkningen og er
en meget stor utfordring for hele det norske samfunnet.
Alle utenlandske statsborgere med tre års
sammenhengende botid har hatt stemmerett ved kommune- og fylkestingsvalg
siden 1983. Ved stortingsvalg har kun norske statsborgere stemmerett.
Ifølge en utvalgsundersøkelse fra Statistisk sentralbyrå brukte
45 pst. av norske statsborgere med ikke-vestlig innvandrerbakgrunn
stemmeretten ved stortingsvalget i 2001. Dette var en nedgang fra
1997, da deltakelsen i den ikke-vestlige innvandrerbefolkningen
var 58 pst. I befolkningen som helhet var deltakelsen vel 75 pst.
i 2001.
Ved lokalvalget i 2003 benyttet 59 pst. av befolkningen
retten til å stemme. Blant norske statsborgere med vestlig
bakgrunn var, ifølge en utvalgsundersøkelse fra Statistisk
sentralbyrå, andelen som stemte 64 pst., mens andelen blant
dem med ikke-vestlig bakgrunn var 36 pst. Andelen som stemmer varierer
betydelig med ulik landbakgrunn.
Holdninger i befolkningen til innvandrere er
viktige ved vurderingen av utviklingen av demokratiet i Norge. Meningsmålinger
foretatt av Statistisk sentralbyrå i 2002 og 2003 (jf. Østby
2004 s. 138ff) viser at vel 8 av 10 mener at innvandrere bør
ha samme mulighet til arbeid som nordmenn, og to tredjedeler bedømmer
innvandreres arbeidsinnsats som nyttig. Det de bidrar med kulturelt
er berikende ifølge 63 pst. i 2002. 9 av 10 har ikke noe
mot å ha kontakt med innvandrere som naboer eller hjemmehjelpere,
men 4 av 10 vil mislike å få en innvandrer giftet
inn i familien (som svigersønn eller -datter). I forhold
til holdningen i andre europeiske land ligger, ifølge Statistisk
sentralbyrås tolkning, opinionen i Norge på de
fleste områder i sentrum eller på den liberale
eller tolerante siden av gjennomsnittet. For eksempel var det 50
pst. i gjennomsnitt i EU-land som mente at innvandrere beriker det
kulturelle livet i landet.
Ifølge Statistisk sentralbyrå tydet
målinger utover på 1990-tallet på at
innstillingen overfor innvandrere og innvandring gradvis ble mer
positiv. Holdningene til innvandrere varierer imidlertid sterkt
med ulike bakgrunnskjennetegn. Eldre personer og personer med lav utdannelse
er mer skeptiske til innvandrere enn yngre personer og personer
med høy utdannelse.
Makt- og demokratiutredningen inneholder sterke påstander
om norsk politikk i forhold til innvandring og om innvandreres levekår
generelt.
Regjeringen har gitt en generell gjennomgang
av innvandreres levekår i St.meld. nr. 49 (2003-2004) som kom
etter Makt- og demokratiutredningens sluttrapport. Meldingen beskriver
en virkelighet som er sammensatt. Selv om det er betydelige utfordringer,
presenteres det likevel flere positive utviklingstrekk. Meldingen
peker på at levekårene forbedrer seg med botid
for førstegenerasjons innvandrere. Levekårene
er også bedre for personer født i Norge med utenlandsfødte
foreldre (etterkommere) enn for førstegenerasjons innvandrere.
Regjeringen understreker at den virkelige prøvesteinen
på om vi får til mangfold gjennom inkludering
og deltakelse, er hvordan etterkommerne av førstegenerasjons
innvandrere vil plassere seg i samfunnsbildet når de blir
voksne.
Regjeringen skiller i St.meld. nr. 49 (2003-2004) mellom
mål for personer som har innvandret som voksne, og personer
som har tilbrakt mesteparten eller hele oppveksten i Norge (etterkommere).
Det er et viktig mål at også førstegenerasjon
voksne innvandrere i størst mulig grad skal være økonomisk
selvforsørget og ha arbeid, uansett innvandringsårsak
og botid. For personer som har vokst opp i Norge, og som har all eller
det meste av sin skolegang her, er målene mer ambisiøse.
Målet er at etterkommere ikke bare skal ha arbeid, men
de skal også ha like muligheter i arbeid som alle andre
borgere. På alle samfunnsområder er målet
at etterkommerne skal oppnå det samme som andre borgere,
som voksne.
Regjeringen setter i St.meld. nr. 49 (2003-2004)
opp fire fokusområder for innsatsen framover:
– Innvandrede
foreldre har et selvstendig ansvar for å fremme sine barns
muligheter i det norske samfunnet.
– Innsats for like muligheter
i utdanning for barn og unge som vokser opp i Norge er det viktigste
man kan gjøre for å forebygge at store sosiale
og økonomiske forskjeller vil følge etniske skiller
i framtiden.
– Innpass og like muligheter på arbeidsmarkedet
er en viktig utfordring. Målet gjelder for alle innbyggere,
også førstegenerasjons innvandrere og etterkommere.
– Å tilby likeverdige
tjenester som tar hensyn til ulike behov i ulike befolkningsgrupper
er sentralt for utformingen av offentlige tjenester framover. Brukerretting
og økt valgfrihet blir da viktig.
Regjeringen har fått tilslutning til
en ny lov om introduksjonsordning for nyankomne innvandrere, som
skal bidra til at nyankomne innvandrere kommer raskt over i arbeid
eller videre utdanning. Fra 1. september 2004 har kommunene
således plikt til å tilby introduksjonsprogram
til flyktninger og personer med opphold på humanitært
grunnlag som har behov for det, som forberedelse til å delta
i ordinært arbeidsliv eller utdanning. Programmet skal
være individuelt tilpasset og deltakerne mottar en stønad
knyttet til deltakelse som erstatter sosialhjelp.
Opplæringen i norsk og samfunnskunnskap
er utvidet og bedret de siste ti årene. Regjeringen har
likevel foreslått å styrke norskopplæringen
ytterligere. Regjeringen har fått tilslutning til at alle
voksne innvandrere må ha gjennomført 300 timer
norskopplæring og samfunnskunnskap, eller kunne dokumentere
tilstrekkelige ferdigheter, for å få innvilget
bosettingstillatelse eller statsborgerskap. I tillegg får
kommunen plikt til å gi opplæring opp til totalt
3 000 timer for dem som trenger det. Noen grupper har rett
til gratis opplæring, mens andre må betale selv.
Alle kommuner skal ha tilbud etter ny ordning fra 1. september
2005.
Regjeringen har lagt fram et forslag til lov
om forbud mot diskriminering på grunn av etnisitet, religion
mv. i Ot.prp. nr. 33 (2004-2005). Loven vil være
den første i Norge som sikrer helhetlig vern mot diskriminering
på grunnlag av etnisitet, religion mv.
Regjeringen ønsker at flest mulig som
bor varig i Norge søker norsk statsborgerskap. Regjeringen ønsker
som hovedregel at norske statsborgere bare har ett statsborgerskap. Å ta
norsk statsborgerskap er og bør være et viktig
steg for den enkelte og samfunnet. Regjeringen foreslår
derfor at det innføres en høytidelig markering
ved overgang til norsk statsborgerskap. Forslag til ny lov om statsborgerskap
ble lagt fram i januar 2005, jf. Ot.prp. nr. 41 (2004-2005).
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at Norge til alle tider
har hatt innbyggere med ulik etnisk og kulturell bakgrunn. Samene
har status som urfolk, mens kvener, skogfinner, rom og romanifolket
betegnes som nasjonale minoriteter.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, har merket seg
at Regjeringen i liten grad tar opp problemstillinger knyttet til
minoritetenes situasjon.
Disse medlemmer etterlyser en
nærmere beskrivelse av Sametinget som samenes eget folkevalgte organ
og hvor utviklingen i makt og innflytelse mellom Stortinget og Sametinget
undergis særlig vurdering. Utviklingen de siste årene
tyder på at Sametinget er i ferd med å styrke
sin posisjon.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har videre merket
seg at Regjeringen viser til at ordningen med en egen statssekretær for
samiske saker skal sikre at samiske saker settes på dagsorden
i regjeringsapparatet. Det legges vekt på at denne personen
er rekruttert fra det samiske miljø.
Flertallet viser til at det innenfor
den samiske befolkningen er et mangfold av ulike kulturer, historier og
tradisjoner. Dette mangfoldet kommer til uttrykk ved 3 ulike samiske
språk og et mangfold av ulike dialekter, ulike næringsveier
og ulike levesett. Det er viktig at dette mangfoldet opprettholdes
og gis levedyktige vilkår, slik Norge har forpliktet seg
til, blant annet gjennom ILO-konvensjon nr. 169 Om urfolk og stammefolk
i selvstendige stater. Når politikken skal utformes er
det viktig med innspill fra det mangfold av interessegrupper, organisasjoner
mv. som finnes i de samiske miljøene.
Flertallet viser til behandlingen
av St.meld. nr. 55 (2000-2001) Tilleggsmelding til St.meld. nr.
55 (2000 - 2001) Om samepolitikken og innstillingen til disse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sin motstand mot de fleste særordninger for minoritetsgrupper
og sine forslag om å nedlegge Sametinget og står
fast på at det på sikt kun vil skape konflikter
mellom ulike befolkningsgrupper å fortsette den politikk
de øvrige partier står for.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg at
Regjeringen ønsker å videreutvikle samarbeidsformene
mellom myndighetene og Sametinget, slik at den folkerettslige plikten
til å konsultere samene som urfolk, blir ivaretatt. Flertallet viser
til at Stortinget for å innfri offentlige myndigheters
plikt til konsultasjon gjennom behandlingen av finnmarksloven, har
gjennomført betydelige konsultasjoner.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kystpartiet, understreker at denne konsultasjonsplikten
i senere saker først og fremst må utføres
av regjeringen før saker fremmes for Stortinget.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser videre til at kommunal-
og regionalministeren på vegne av Regjeringen 11. mai
dette år ble enig med Sametinget om en konsultasjonsordning
i saker som kan få betydning for samiske interesser. Konsultasjonsplikten
følger av ILO-konvensjonen. Disse medlemmer viser
dessuten til at det ble holdt konsultasjoner mellom Regjeringen,
Sametinget og fylkestinget forut for fremleggelsen jf. redegjørelsen
i Ot. prp. nr. 53 (2002-2003). Da det viste seg at ytterligere konsultasjoner
var påkrevd, tok Stortinget ansvar for å gjennomføre
konsultasjoner i sitt arbeid med loven. Disse medlemmer viser
til at det først og fremst var arbeidet med finnmarksloven
som avdekket at det var behov for en mer formalisert ordning for
hvordan konsultasjonsplikten skal overholdes.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartietpåpeker
at Regjeringen viser til det vern de nasjonale minoritetene i Norge
har etter Europarådets Rammekonvensjon som sier at statene
skal skape de forutsetninger som er nødvendige for at personer
som tilhører nasjonale minoriteter, sikres effektiv deltakelse i
det kulturelle, sosiale og økonomiske liv, og i offentlige
anliggender, særlig de som berører nasjonale minoriteter,
men uten å synliggjøre forslag til tiltak som
skal bidra til å sikre en slik utvikling.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at flere
tiltak som skal bedre de nasjonale minoritetenes mulighet til deltakelse
er omtalt, og vil vise til blant annet en egen tilskuddsordning
for de nasjonale minoriteters organisasjoner. Tilskuddsordningen
bidrar til at minoritetene selv skal bli i bedre stand til å fremme
egne saker. Det er videre etablert kontaktforum mellom de nasjonale minoriteter
og sentrale myndigheter som i regi av Kommunal- og regionaldepartementet
møtes minst én gang i året. Flertallet vil
også vise til at det etter vedtak i NRKs generalforsamling
i 2004 er slått fast at NRKs samlede riksdekkende programtilbud
både i radio og i fjernsyn skal inneholde programmer for nasjonale
og språklige minoriteter.
Komiteen viser til at hovedvekten
i kapittel 6 er lagt på innvandringsproblematikken.
De siste 35 årene har det skjedd en
betydelig innvandring til Norge. Mens det i 1970 var ca. 60 000
innbyggere eller 1,5 pst. av befolkningen, med to utenlandsfødte
foreldre i landet, var tallet steget til 7,6 pst. av befolkningen
i 2004. Dette har skapt nye utfordringer for det norske samfunn.
I følge Makt- og demokratiutredningen er innvandrerbefolkningen
- da særlig den som kommer fra ikke-europeiske land, i
ferd med å bli en ny underklasse. Mange er i lavtlønnsjobber eller
utenfor arbeidsmarkedet, har svake norskkunnskaper og deltar i liten
grad i norsk organisasjons- og samfunnsliv.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil understreke
at en vellykket innvandrings- og integreringspolitikk er viktig
for landet og for alle dem som bor her. Likeverd, solidaritet, rettferdighet
og en god fordelingspolitikk må være bærebjelkene
i denne politikken.
Flertallet mener at den største
utfordringen for å lykkes er at innvandrerne som gruppe
løftes sosialt, politisk, økonomisk og kulturelt.
Dette krever en aktiv fordelings- og utdanningspolitikk. Språkbeherskelse
er en av nøklene til inkludering og deltakelse. Innpass
i arbeidsmarkedet er en annen.
Det er bred enighet om at alle skal ha de samme
rettigheter, plikter og muligheter uavhengig av etnisk bakgrunn,
kjønn, religion eller seksuell legning.
En slik integrering er imidlertid en toveisprosess. Majoritetsbefolkningen
har et hovedansvar fordi den har størst makt og mulighet
til å diskriminere og til å bekjempe diskriminering.
Samtidig må man klart formidle og kreve aktiv deltakelse
og aksept for demokratiske spilleregler fra innvandrerbefolkningen.
Flertallet har med interesse
merket seg resultatene fra den danske Magtudredningen. Her vises
det til at det finnes en betydelig bekymring i befolkningen for nivået
på innvandringen og dens mulige trussel for det danske
samfunn. Denne bekymringen synes imidlertid langt på vei å være
alders- og generasjonsrelatert. Yngre generasjoner er mer åpne
og inkluderende enn eldre. Dette bærer bud om en positiv
utvikling og viser at mye av fremmedfrykten forsvinner når
mennesker lærer hverandre å kjenne.
Flertallet har også merket
seg Regjeringens påpeking av at levekårsforholdene
for førstegenerasjonsinnvandrere i Norge utvikler seg positivt
ved økt botid. Tendensen til sterk konsentrasjon av innvandrere
på geografisk avgrensete områder bidrar derimot
til isolasjon og hindrer innleving i norsk språk og kultur.
Flertallet viser til Stortingets
behandling av St.meld. nr. 49 (2003-2004) Mangfold gjennom inkludering
og deltakelse og de aktuelle tiltak for å bedre innvandrernes
situasjon som ble drøftet i den sammenheng. Vår
evne til å møte utfordringer mellom ulike befolkningsgrupper
vil være av stor betydning for utviklingen av det norske
samfunn i årene som kommer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietkonstaterer at den naive og lettsindige
innvandringspolitikken som de øvrige partier har ført,
har skapt nye ufordringer for det norske samfunn og ført
til at innvandrere fra ikke-europeiske land er i ferd med å bli
en ny underklasse. Dette skyldes etter disse medlemmers oppfatning
en fullstendig feilslått integreringspolitikk som har vært
basert på "stakkarsliggjøring" og "klientifisering"
av alle innvandrere fremfor at det burde ha vært stilt
krav til innvandrere om å tilpasse seg norske lover, forskrifter
og regler for skikk og bruk og allmenne forhold for hvordan vi skal leve
i vårt land.
Disse medlemmer vil vise til
de mange forslag fra Fremskrittspartiet gjennom mange år,
senest i innstillingen til St.meld. nr. 49 (2004-2005) med en langt strengere
og klarere integreringspolitikk og asyl-, flyktning- og innvandringspolitikk.
Det er særlig den ikke-vestlige innvandringen gjennom familiegjenforening
som må strammes radikalt til slik at integreringen av innvandrergruppene
inn i det norske samfunn kan vinne frem. Hvis den høye
prosenten med henteekteskap også for andre og tredje generasjon
innvandrere fortsetter sammen med bodstedskonsentrasjonen, vil det
utvikle seg flere parallelle samfunn med helt ulik kultur, verdi-
og levekultur som vil medføre konflikter i fremtiden og
dermed helt bryte opp det tidligere sosialt og kulturelt harmoniske
og homogene norske samfunnet.