I kapittel 2 blir det gitt generell informasjon
om finansinstitusjonane og om utviklinga i finansmarknaden. I kapitlet
omtalar ein vidare den finansielle stabiliteten. Kapittel 3 handlar
om hovudtrekka i regelverksutviklinga og dei viktigaste enkeltsakene
som departementet og Kredittilsynet behandla på finansmarknadsområdet
i 2004. Kapittel 4 omtalar verksemda til Noregs Bank i 2004, og
inneheld mellom anna ei vurdering av utøvinga av pengepolitikken. Omtalen
av verksemda til Noregs Bank er pålagd ved lov, jamfør
sentralbanklova § 30. Kapittel 5 inneheld ein omtale av
verksemda til Kredittilsynet i 2004. Omtalane i kapittel 4 og 5
byggjer i stor grad på årsmeldingane frå institusjonane.
Kapittel 6 tek opp verksemda til Folketrygdfondet i 2004. Kapittel
7 omtalar verksemda til Det internasjonale valutafondet (IMF). Årsmeldingane
frå Noregs Bank, Kredittilsynet og Folketrygdfondet for
2004 følgjer som utrykte vedlegg til meldinga.
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Ranveig Frøiland, Svein Roald Hansen, Tore Nordtun, Torstein
Rudihagen og Hill-Marta Solberg, frå Høgre, Svein Flåtten,
Torbjørn Hansen, Heidi Larssen og Jan Tore Sanner, frå Framstegspartiet, Gjermund
Hagesæter, leiaren Siv Jensen og Per Erik Monsen, frå Sosialistisk Venstreparti, Øystein
Djupedal, Audun Bjørlo Lysbakken og Heidi Grande Røys, frå Kristeleg
Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn og Bjørg Tørresdal,
frå Senterpartiet, Morten Lund, frå Venstre, May Britt
Vihovde, og frå Kystpartiet, Steinar Bastesen,
tek dette til orientering.
Styresmaktene sitt arbeid med finansiell stabilitet
er delt mellom Finansdepartementet, Kredittilsynet og Noregs Bank.
Finansdepartementet arbeider særleg med rammevilkåra,
Kredittilsynet fører tilsyn med aktørane i den
finansielle sektoren, mens Noregs Bank skal medverke til robuste
og effektive betalingssystem. Både nasjonale styresmakter
og internasjonale organ er involverte i arbeidet med å sikre
finansiell stabilitet, og internasjonalt samarbeid på området
er blitt utvida. Det internasjonale valutafondet er ein sentral
aktør i det internasjonale arbeidet, og verksemda blir
omtala i kapittel 7.
Eit stabilt og velfungerande finansielt system
legg grunnlaget for ulike spare- og investeringsalternativ, mellom
anna realinvesteringar som er finansierte med eigenkapital og gjeld,
og omfordeling av finansiell risiko mellom aktørar gjennom
ulike former for forsikring og handel med finansielle derivat. Betalingsformidling
og prising av finansielle aktiva - til dømes på børs
- er andre viktige oppgåver som det finansielle systemet
skal ta seg av. Det er viktig at finansielle avtalar blir haldne,
og at aktørane har tillit til at systemet fungerer. I periodar
med ustabilitet i det finansielle systemet kan økonomien
meir generelt bli skadelidande.
Ei vurdering av utsikta til vidare finansiell
stabilitet handlar ikkje berre om å vurdere kva den framtidige situasjonen
mest truleg vil bli. Det handlar òg langt på veg
om å synleggjere andre moglege utfall, sjølv om desse
ikkje fortonar seg som like trulege. Det er naturleg å leggje
vekt på negative hendingar - fordi det særleg
er slike hendingar ein bør prøve å demme
opp for.
Utviklinga i gjelds- og rentebelastninga til
hushalda og i prisane på bustader blir omtala særskilt
i meldinga.
Bankane hadde eit vesentleg betre resultat i
2004 enn i 2003. Resultata har ikkje vore betre sidan 2000. Konjunkturbetringa
frå sommaren 2003, og det låge rentenivået,
har medverka til låge tap på utlån. Resultata
i livsforsikring var gode i 2004, men noko svakare enn i 2003. For
skadeforsikringsselskapa har auka premieinntekter saman med nedgang
i erstatningskostnader og stabil kostnadsutvikling ført
til betring i lønnsemda i den forsikringsmessige verksemda.
Skadeforsikringsselskapa har ein høg del av rentepapir
i balansen. Det låge rentenivået har gitt låg
avkastninga på porteføljen slik at finansinntektene
blei reduserte samanlikna med 2003.
Finansinstitusjonane har jamt over hatt gode
resultat dei siste to åra, og soliditeten synest tilfredsstillande. Finansdepartementet
vurderer utsiktene til finansiell stabilitet på kort sikt
som god.
Resultata i skadeforsikringsselskapa var i 2004
noko lågare enn i 2003, men likevel svært gode.
Den ansvarlege kapitalen i skadeforsikringsselskapa har auka dei siste åra,
og alle selskapa oppfylte kapitaldekningskravet ved utgangen av
2004. Resultata i livsforsikringsselskapa var noko svakare i 2004
enn i 2003, men likevel gode. Selskapa har i 2004 auka aksjedelen
noko, men auken har skjedd etter kvart som selskapa har fått auka
bufferkapital. Som følgje av det låge rentenivået har
selskapa no ein lågare margin mellom renta på dei obligasjonane
dei sjølve eig og den grunnlagsrenta dei har på forsikringskrava,
enn det som er ønskjeleg å ha over tid. Bufferkapitalen
blei styrkt noko i 2004.
Bankane har hatt gode resultat dei siste to åra.
Saman med tilføring av kapital og utskriving av fondsobligasjonar
har dei gode resultata bidrege til å stabilisere bankane
si kjernekapitaldekning i ein periode med sterk utlånsvekst.
Soliditeten er tilfredsstillande for bankane samla sett. Resultata
i 2004 var dei beste sidan 2000, men også i 2003 var resultata
bra. Særleg for 2004 har dei gode resultata i bankane samanheng
med låge tap på utlån. Dei låge
tapa på utlån kan delvis forklarast med konjunkturutviklinga
med auka aktivitet og sysselsetjing. Den låge renta bidreg
også til lågare rentebelastning for kundane slik
at færre får betalingsproblem.
Den høge innteninga i føretaka
har medverka til eit fall i gjeldsbelastninga frå 2003
til 2004, og rentebelastninga er sterkt redusert. Det har generelt
vore letteke for føretakssektoren å betale gjelda
i 2004, og bankane sine tap på utlån til føretaka
har vore svært låge. Kredittrisikoen til bankane
mot dei ikkje-finansielle føretaka synest på mellomlang
sikt først og fremst å vere knytt til einskilde
næringar som eigedomsdrift, oppdrett og klekkeri. Utviklinga
framover i bankane sin kredittrisiko knytt til utlån til
føretakssektoren kjem an på føretaka
si inntektsutvikling og av utviklinga i renta - forhold som i sin
tur heng saman med konjunkturutviklinga både i Noreg og
internasjonalt.
Gjeldbelastninga i hushalda har auka kraftig
frå 1999, og er venta å gå forbi nivået
frå slutten av 1980-talet i løpet av 2005. I 2004
auka bankane sine lån med pant i bustad med 14,5 pst. Det
er viktig at både hushalda og bankane tek tilstrekkeleg
høgde for ei mogeleg renteauke når nye låneavtalar
blir inngått. Rentebelastninga er låg no som følgje
av det låge rentenivået. Men framhald av høg
gjeldsvekst gjer hushalda meir sårbare for økonomiske
forstyrringar. Hushalda kan tilpassa seg med å kutte i
etterspørselen etter varer og tenester - noko som vil ramme
føretaka. Eit eventuelt fall i prisane på bustader
kan forsterke ein svikt i etterspørselen frå hushalda.
Verknadene av ein renteauke er avhengig av når
han kjem, kor sterk han blir, og dei rådande makroøkonomiske
forholda elles. Fordi utlånsveksten til hushalda no er
høg, blir ein stor del av utlåna raskt knytt til
hushald som har teke opp lån i ein periode med låg
rente. Etter kvart som renta vender tilbake til eit høgare
nivå, kan desse hushalda vere dårlegare førebudde
enn hushald som tok opp lån før renta gjekk ned,
og som i mange høve også har hatt ein stor vinst
i bustadmarknaden.
Regjeringa vil peike på at hushald
kan oppleve økonomiske problem utan at den finansielle
stabiliteten blir alvorleg truga. Mellom anna av denne årsaka
sette Finansdepartementet i 2004 søkjelyset på bankane
sine utlån til hushalda, og på den plikta dei
har til å informere, og eventuelt rå hushalda
frå å ta opp lån. Dei to bankforeiningane
har no oppfordra medlemene om å sjå til at kundane
får den informasjonen som er nødvendig for at
dei skal oppfatte viktige forhold rundt låneopptaket.
Komiteen viser til at gjeldsbelastninga
i hushalda har auka kraftig frå 1999, og er venta å gå forbi
nivået frå slutten av 1980-talet i løpet
av 2005. Sjølv om hushalda dei siste åra har hatt
ein relativt stor reallønnsauke, kan dette i ein gitt situasjon
få fylgjer både for einskilde hushald og for finansinstitusjonane. Komiteen merkar
seg såleis at dei to bankforeiningane har oppfordra medlemmene
sine til å sjå til at kundane får nødvendig
informasjon for å forstå realiteten i sine låneopptak.
Vidare vil komiteen understreke at det er viktig
at det ved vurdering av nye lån blir teke høgde
for realistiske vurderingar av framtidig rentenivå.
I kapittel 3 i meldinga gis ei oversikt over
dei viktigaste endringane i regelverket på finansmarknadsområdet
for 2004, samt ei oversikt over sentrale forvaltningssaker for same år.
Omtalen er i hovudsak avgrensa til 2004, men enkelte stader går
framstillinga utover årsskiftet. Kredittmeldinga 2003 inneheld
også ei framstilling som på enkelte punkt omfatter
endringar i 2004. Enkelte av desse sakene er kort omtala på nytt
i meldinga. Sjå elles Kredittmeldinga 2003 kapittel 4.
Komiteen tek orienteringa
av regelverksutvikling og forvaltningssaker på finansmarknadsområdet
til etterretning.
Årsmeldinga 2004 for Noregs Bank blei
handsama og godkjend i hovudstyremøte 2. februar 2005.
Etter § 30 i "lov av 24. mai 1985 nr. 28 om Norges
Bank og pengevesenet" (sentralbanklova) skal årsmelding
og årsrekneskap sendast til departementet, som så skal leggje
dei fram for Kongen og gjere dei kjende for Stortinget. Etter § 15b
i instruks skal Riksrevisjonen "rapportere til Stortinget mulige
bemerkninger til statsrådens myndighetsutøvelse
overfor Noregs Bank". Årsmeldinga følgjer denne
meldinga som utrykt vedlegg.
Det følgjer av sentralbanklova § 2
fjerde ledd anna punktum at
"Riksrevisjonen fører kontroll med statsrådens
myndighetsutøvelse etter lov 7. mai 2004 nr. 21 om Riksrevisjonen
instruks fastsatt av Stortinget. Etter § 12 i denne instruksen
skal statsråden "snarest mulig etter at Norges Banks årsregnskap
og årsberetning er mottatt i departementet, oversende til
Riksrevisjonen:a) bankens årsregnskap,
fastsatt av representantskapet, med revisjonens beretning
b) hovedstyrets årsberetning
c) representantskapets uttalelse om hovedstyrets
protokoller og eventuelt om andre forhold vedrørende banken
d) statsrådens beretning vedrørende
departementets og regjeringens myndighetsutøvelse i saker
som gjelder Norges Bank"."
Departementet sender dokumenta som er nemnde
i instruksen § 12a-c til Riksrevisjonen når departementet har
motteke dei frå Noregs Bank. Riksrevisjonen får også gjenpart
av den korrespondansen som skjer mellom departementet og Noregs
Bank i saker om instruksjon og saker der ein let vere å instruere.
Finansdepartementet sende dokumenta som er nemnde
i instruksen, § 12 a-c til Riksrevisjonen ved brev 6. april
2005.
Det er i pkt. 4.1.1 og 4.1.2 i meldinga gjort
greie for leiing og administrasjon samt verksemda til Noregs Bank
i 2004.
Komiteen tek omtalen av verksemda
til Noregs Bank til orientering.
Etter sentralbanklova § 1 skal Noregs
Bank vere eit utøvande og rådgivande organ i penge-,
kreditt- og valutapolitikken. Banken skal gi ut setlar og mynt og fremje
eit effektivt betalingssystem. Vidare skal banken overvake penge-,
kreditt- og valutamarknadene.
I St.meld. nr. 29 (2000-2001) Retningslinjer
for den økonomiske politikken , som blei lagd fram 29.
mars 2001, trekte ein opp dei noverande retningslinjene for pengepolitikken.
Retningslinjene blei fastsette i forskrift ved kronprinsregentens
resolusjon av 29. mars 2001 med heimel i sentralbanklova § 2
tredje ledd og § 4 andre ledd.
I tråd med forskrifta skal pengepolitikken
sikte mot stabilitet i den norske kronas nasjonale og internasjonale
verdi. Noregs Banks operative gjennomføring av pengepolitikken
skal i samsvar med dette rettast inn mot låg og stabil
inflasjon, definert som ein årsvekst i konsumprisane som
over tid er nær 2,5 pst. Av forskrifta følgjer
det at pengepolitikken skal medverke til å stabilisere
utviklinga i produksjon og sysselsetjing og samtidig også medverke
til stabile forventningar om valutakursutviklinga. I St.meld. nr.
29 (2000-2001) står det vidare at det ventast at konsumprisveksten
som ein hovudregel vil liggje innanfor eit intervall på +/-
1 prosentpoeng rundt målet for prisstigninga. Noregs Banks rentesetjing
skal vere framoverretta i tid og ta tilbørleg omsyn til
uvisse knytt til makroøkonomiske prognosar og vurderingar.
Rentesetjinga skal ta omsyn til at det kan ta tid før endringar
i politikken får effekt, og den bør sjå bort
frå forstyrringar av mellombels karakter som ikkje blir
vurderte å påverke den underliggjande pris- og
kostnadsveksten.
Den langsiktige oppgåva til pengepolitikken
er å medverke til å gje økonomien eit
nominelt ankerfeste. Låg og stabil inflasjon er ein viktig
føresetnad for at økonomien over tid skal fungera
på ein måte som medverkar til vekst og velstand.
Forskrifta gir eit fleksibelt inflasjonsmål for pengepolitikken.
På kort og mellomlang sikt må pengepolitikken
avvege omsynet til låg og stabil inflasjon mot omsynet
til stabilitet i produksjon og sysselsetjing. I dei fleste situasjonane
vil det vere samsvar mellom omsynet til å stabilisere prisstiginga og
omsynet til ei stabil utvikling i produksjon og sysselsetjing. Dersom
det oppstår konflikt, vil skjønnsutøvinga
i pengepolitikken måtte avvege desse to omsyna mot kvarandre.
Forskrifta for pengepolitikken av 29. mars 2001
har gjort det naturleg at departementet si årlege vurdering av
utøvinga av pengepolitikk i kredittmeldingane er blitt
utvida og vidareutvikla. Ei slik utvida evaluering blei varsla i
samband med Ot.prp. nr. 81 (2002-2003) om endringar i sentralbanklova,
og Stortinget slutta seg til dette. Ei utvida evaluering blei første
gong gjennomført i Kredittmeldinga 2002, som blei lagd
fram i oktober 2003.
Forskrifta for pengepolitikken gir et godt grunnlag for å evaluere
Noregs Banks skjønnsutøving. Med utgangspunkt
i forskrifta er det naturleg å vurdere pengepolitikken
i høve til prisutviklinga, til omsynet til å stabilisere
utviklinga i produksjon og sysselsetjing, og til omsynet til stabile
forventningar om valutakursutviklinga.
Pkt. 4.2.3 i meldinga gir Noregs Bank sine vurderingar
av utøvinga av pengepolitikken i 2004. Pkt. 4.2.4 gir ei
oversikt over vurderingar frå andre instansar, mellom anna
Norges Bank Watch og IMF. I pkt. 4.2.4 gir departementet sine vurderingar.
Komiteen viser til
at komiteen 23. mai 2005 hadde høyring med sentralbanksjef
Svein Gjedrem om utøvinga av pengepolitikken. Referat frå høyringa
følgjer som vedlegg til denne innstillinga.
Komiteen tek det som står
i pkt. 4.2. i meldinga til orientering.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at Norges Bank våren
2002 hevet renten en gang med bakgrunn i en tolkning av mandatet
som la et ensidig inflasjonsmål til grunn. Disse
medlemmer har gjentatte ganger advart mot et slikt enøyd
fokus. Resultatet av feilvurderingen ble en meget sterk krone gjennom
2002, med påfølgende tap av tusenvis av arbeidsplasser
i eksportindustrien. Disse medlemmer viser til Regjeringens
korreks og presisering av mandatet som fant sted i fjorårets
nasjonalbudsjett, og understreker at det var i tråd med disse
medlemmers syn.
Disse medlemmer viser til at
man i årets melding har tatt med et eget underkapittel
om utviklingen i produksjon og sysselsetting, og er tilfreds med
det, siden det er en sentral del av Norges Banks mandat for utøvelse
av pengepolitikken.
Disse medlemmer etterlyser en
bredere vurdering i Kredittmeldingen av hvilken betydning internasjonale
forhold har for utøvelsen av pengepolitikken. Kinas inntreden
i den internasjonale økonomien har i stadig større
grad betydning for norsk økonomi, ved at de er en stor
mottager av norsk eksport, og at vårt handelsmønster
endres ved at stadig flere ferdigvarer kjøpes fra Kina
og Sørøst-Asia.
Komiteens medlem fra Senterpartiet er tilfreds
med at Norges Bank bestreber seg på større åpenhet
rundt rentefastsettelsen, og vurderingene som ligger bak denne. Dette
medlem viser til at spørsmålet om den
enkeltes stemmegivning og grunngiving for det, fortsatt ikke er
en del av offentligheten. Dette medlem vil oppfordre
departementet å se nærmere på dette,
og om denne praksisen bør endres i tråd med det som
er situasjonen i f.eks. Sverige og Storbritannia.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil videre
vise til Senterpartiets merknad i Budsjett-innst. S. II (2004-2005)
kap. 7.2 om pengeoplitikken.
Tabell 4.1 og 4.2 i meldinga viser Noregs Banks balanserekneskap
ved utgangen av 2004, samanlikna med tilsvarande tal for 2003.
Komiteen tek oversikten
til orientering.
Kredittilsynet er det sentrale offentlege organet
som fører tilsyn med at finansinstitusjonane innrettek
seg etter dei rettslege rammevilkåra som til kvar tid gjeld for
finansmarknaden. Mellom anna skal Kredittilsynet sjå til
at lover og forskrifter blir følgde.
Kredittilsynet skal, ifølgje kredittilsynslova § 8
andre ledd, kvart år gi Finansdepartementet ei melding
om verksemda. I meldinga omtalar Kredittilsynet organisatoriske
forhold, rekneskap og generelle spørsmål knytte
til tilsynsarbeidet. Vidare blir det gitt ein nærmare omtale
av arbeidet innanfor dei ulike tilsynsområda. Årsmeldinga
til Kredittilsynet følgjer denne meldinga som utrykt vedlegg.
Komiteen tek omtalen
til orientering.
Stortinget fastsette 20. juni 1997 eit nytt
regelverk for administrasjon av Folketrygdfondet og for forvaltning
av midlane, revisjon o.a. i medhald av § 23-11 fjerde ledd
i "lov av 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd". Det nye regelverket
erstatta det regelverket som var fastsett av Stortinget 15. februar
1990 med seinare endringar, siste gongen 21. juni 1996. Ein erstatta
det gamle regelverket av formelle grunnar, mellom anna på grunn
av at lova om folketrygd var blitt endra. Etter reglane skal styret
for fondet sende årsmelding og rekneskap til Finansdepartementet,
som på si side legg fram melding for Stortinget. Årsmeldinga
og rekneskapen for 2004 blei sende til departementet i brev av 10. mars
2005, og følgjer som utrykt vedlegg til denne meldinga.
Komiteen tek omtalen
til orientering.
Det internasjonale valutafondet (International
Moneteky Fund, forkorta IMF) har 184 medlemsland og er ein sentral
aktør i det internasjonale økonomiske samarbeidet.
Organisasjonen har eit hovudansvar for å fremme stabiliteten
i det internasjonale monetære systemet og er eit forum
for internasjonalt samarbeid om penge- og valutapolitiske spørsmål.
Verksemda til IMF er konsentrert om tre hovudaktivitetek:
overvaking av økonomien i medlemslanda, lån ved
betalingsbalanseproblem og i krisesituasjonar, og teknisk assistanse.
Saman med Verdsbanken spelar IMF ei viktig rolle i arbeidet for å lette
gjeldsbetalingane for fattige land og setje dei i stand til betre å motekbeide
fattigdom.
Det er i kapittel 7 i meldinga gjort nærare
greie for organisering, oppgåver, ressursar, evaluering
av verksemda til IMF og særskilde forhold som gjeld Noreg.
Komiteen tek omtalen
av verksemda til IMF til orientering.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet peker på at IMF de siste årene
har blitt møtt med skarp kritikk fra sosiale bevegelser
i utviklingslandene og vært gjenstand for omfattende protester,
bl.a. i form av en rekke store demonstrasjoner i tilknytning til
ulike møter og konferanser i pengefondets regi. Sosiale
bevegelser i mange u-land hevder IMF anbefaler politiske grep som ikke
fremmer utvikling, men i stedet øker fattige lands avhengighet
av de rike landene og av store private selskaper. Men IMF har også blitt
kritisert fra helt andre hold. Den fagøkonomiske kritikken
av pengefondets politiske prioriteringer har tiltatt i styrke etter
Asia-krisen i 1997-1998, og den økonomiske kollapsen i Argentina.
Til tross for at IMFs innflytelse har økt, mer enn sytti
land har i dag økonomiske programmer ledet av pengefondet,
har tendensen de siste årene vært økende
ustabilitet i verdensøkonomien. Stadig flere fagøkonomer
stiller derfor spørsmål ved om denne utviklingen
forsterkes gjennom den deregulerings-, privatiserings- og liberaliseringspolitikk
som bl.a. IMF har vært en internasjonal pådriver
for. Det gjorde også Meltzer-kommisjonen, som den amerikanske
kongressen satte ned i 1998. I kommisjonens rapport hevdes det at
IMF ofte gir dårlige og kostbare råd, og at betingelsene
som knyttes til IMFs lån og krisehåndteringsprogrammer
ikke har skapt økonomisk framgang. Disse medlemmer er
overrasket over at den omfattende kritikken som har rammet IMF nok
en gang er lite omtalt i Kredittmeldingen. Regjeringens holdning
til hvordan IMF bruker sin globale makt synes å være
fullstendig ukritisk.
Disse medlemmer viser til at
representanter for IMF ved flere anledninger har uttalt at tempoet
i strukturtilpasningspolitikken skal skrus ned. Forenklingen av
kondisjonalitetskravene skal nå gjennomgås av IMFs
organer. Disse medlemmer påpeker imidlertid
at IMF fortsatt stiller omfattende strukturelle krav til låntakerlandene,
og vil hevde at det er nødvendig med en langt mer grunnleggende
snuoperasjon. Disse medlemmer viser til at selv om
strukturtilpasningsordningen er omdannet til en ny type låneordning
hvor fattigdomsbekjempelse er en erklært målsetting,
er de økonomiske hovedgrep som anbefales i samarbeidsprogrammene
mellom IMF og Verdensbanken i hovedtrekk de samme som før.
Viktige elementer ved disse har vært deregulering av finansmarkeder,
privatisering, eksportretting av lokalt næringsliv, nedbygging
av beskyttelse av innenlandsk produksjon og en kontraktiv finanspolitikk. Disse
medlemmer stiller seg kritisk til at de såkalte
PRSP (Poverty Reduction Strategy Papers) i mange tilfeller overstyres
av IMFs PRGF (Poverty Reduction Growth Facility). På denne måten
stilles krav om strukturelle endringer i retning mer markedsliberalisme
foran PRSP-målsettingene om fattigdomsbekjempelse. Disse
medlemmer mener Norge må jobbe for at fattigdomsbekjempelse
får hovedprioritet ved bruk av alle verktøy innenfor
Verdensbanken og IMF.
Gjeldsnedbetaling er et sentralt mål
for mange IMF-programmer i u-land, men disse medlemmer vil påpeke
at mange av disse landene er i en så håpløs gjeldssituasjon
at noen fullstendig nedbetaling ikke er realistisk. Disse
medlemmer viser til at stor gjeld er en av hovedårsakene
til at det mangler ressurser til fattigdomsbekjempelse og utvikling
i mange fattige land, og at gjelden skaper avhengighetsforhold til
rike land og til institusjoner som IMF. Disse medlemmer viser
til at det internasjonalt foregår en debatt om hvorvidt
deler av u-landsgjelden er illegitim, f.eks. fordi den ble tatt
opp av tidligere diktatorer eller på åpenbart
urettferdige premisser. Disse medlemmer viser til
at det norske gjeldstribunalet høsten 2002 bedømte
deler av Norges utestående hos u-land som slik illegitim
gjeld, og mente denne gjelden burde slettes uten vilkår. Disse
medlemmer mener at Norge må jobbe aktivt for økt
gjeldsslette, og at myndighetene må foreta en vurdering
av hvorvidt norsk u-landsgjeld kan kalles illegitim. Disse
medlemmer viser til at det er reist en debatt om hvorvidt
salg av IMFs gullreserver kan bli et bidrag til en internasjonal
plan for sletting av u-landsgjeld. Disse medlemmer ser positivt
på dette forslaget.
Disse medlemmer viser til at
Norge offentliggjør rapporten som blir laget i forbindelse
med den årlige vurdering IMF gjør av norsk økonomi. Disse medlemmer ser
positivt på at denne rapporten blir offentliggjort. Disse
medlemmer vil imidlertid påpeke at rapportene inneholder
råd som viser tydelig hvilken type økonomisk politikk
IMF anbefaler. Det er høyst tvilsomt om det hadde vært
mulig å samle noe politisk flertall i Norge om de prioriteringer
som IMFs eksperter ønsker seg. Disse medlemmer mener dette
er en god illustrasjon på hvor problematisk det er at kondisjonalitetskravene
pålegger land som får støtte fra IMF å gjennomføre
denne typen reformer, uavhengig av hva slags politikk det i utgangspunktet
ville vært flertall for i disse landene.
Disse medlemmer understreker
at manglende demokrati er et grunnleggende problem i styringen av IMF.
Medlemslandenes innflytelse avgjøres av deres økonomiske
tyngde. Slik får f.eks. USA en stemmevekt på 17,16
pst. Konsekvensen er at makten i pengefondet er samlet hos rike
kreditorland, mens debitorlandene, landene hvor IMF har mest innflytelse,
har minst å si i institusjonen. Et slikt system fører
til at det sjelden vil bli utviklet strategier som går
på tvers av de rikeste landenes interesser. Disse
medlemmer mener derfor at den nordisk-baltiske valgkretsen
som en begynnelse må gå inn for å gi
u-landene sterkere representasjon i IMFs styre.
Disse medlemmer mener mer åpenhet,
debatt og kontroll med Norges opptreden i IMF er nødvendig. Disse
medlemmer ser det som problematisk at det i dag i hovedsak
er Norges Bank som representerer Norge i IMF-sammenheng, og som
er ansvarlig for å utforme instruks overfor den felles
nordisk-baltiske styrerepresentanten. Dette bidrar til å skyve
IMF-relaterte spørsmål lavere på den
politiske dagsorden, og til uklare ansvarsforhold. Disse
medlemmer mener Regjeringen bør ha et tydeligere
ansvar for Norges opptreden og stemmegivning. Disse medlemmer mener
derfor at hovedansvaret for Norges opptreden i IMF skal overføres
fra Norges Bank til Finansdepartementet eller Utenriksdepartementet.
Komiteen har elles
ingen merknader, syner til meldinga og rår Stortinget til å gjere
slikt.
Vedtak:
St.meld. nr. 26 (2004-2005) - Kredittmeldinga
2004 - vert å legge ved protokollen.
Finansdepartementet fremmet 8. april 2005 St.meld. nr.
26 (2004-2005) Kredittmeldinga 2004. I meldingen er det oppdaget
feil på side 29 som departementet ønsker å gjøre
Stortinget oppmerksom på. Det er i teksten i Kreditmeldinga
ved en inkurie angitt uriktig dato på et hovedstyremøte
i Norges Bank og på et brev fra Finansdepartementet til
Riksrevisjonen. Teksten var dessuten ikke oppdatert med hensyn til
at Riksrevisjonen for 2004 skal revidere regnskap og føre
kontroll med selskaper basert på ny lov og ny instruks.
De berørte avsnittene er gjengitt i sin helhet nedenfor.
På side 29, første spalte
heter det følgende:
"Årsmeldinga 2004 for Noregs Bank blei handsama og godkjend
i hovudstyremøte 2. mars 2005. Etter § 30 i "lov
av 24. mai 1985 nr. 28 om Norges Bank og pengevesenet" (sentralbanklova)
skal årsmelding og årsrekneskap sendast til departementet,
som så skal leggje dei fram for Kongen og gjere dei kjende
for Stortinget. Etter § 5 i instruks skal Riksrevisjonen
sende "et eksemplar av de i § 2 nevnte dokumenter til Stortinget sammen
med sine mulige bemerkninger om resultatet av kontrollen". Årsmeldinga
følgjer denne meldinga som utrykt vedlegg.
Det følgjer av sentralbanklova § 2 siste ledd
at
"Riksrevisjonen fører kontroll med statsrådens
myndighetsutøvelse etter instruks fastsett av Stortinget". Stortinget
har fastsett ein slik instruks 10. april 1987 "for Riksrevisjonens
kontroll vedrørande Norges Bank". Etter § 2 i
denne instruksen "skal statsråden, snarast mulig etter
at Norges Banks årsregnskap og årsberetning er
mottatt i departementet, oversende til Riksrevisjonen:
1. Bankens årsregnskap, fastsatt
av representantskapet, med revisjonens beretning
2. Hovedstyrets årsberetning
3. Representantskapets uttalelse om hovedstyrets protokoller
og eventuelt om andre forhold vedrørende banken
4. Statsrådens beretning vedrørende departementets og
regjeringens myndighetsutøvelse i saker som gjelder Norges
Bank."
Departementet sender dokumenta som er nemnde i instruksen § 2
nr. 1-3, til Riksrevisjonen når departementet har motteke
dei frå Noregs Bank. Riksrevisjonen får også gjenpart
av den korrespondansen som skjer mellom departementet og Noregs
Bank i saker om instruksjon og saker der ein let vere å instruere.
I Finansdepartementet sitt brev til Riksrevisjonen 5. april 2005
heiter det:
"Norges Bank ble ikke instruert med hjemmel i sentralbankloven § 2
tredje ledd i år 2004.""
Det korrekte, med endringer understreket, skal
være:
"Årsmeldinga 2004 for Noregs Bank blei handsama og godkjend
i hovudstyremøte 2. februar 2005. Etter § 30
i "lov av 24. mai 1985 nr. 28 om Norges Bank og pengevesenet" (sentralbanklova)
skal årsmelding og årsrekneskap sendast til departementet,
som så skal leggje dei fram for Kongen og gjere dei kjende
for Stortinget. Etter § 15 b i instruks skal Riksrevisjonen "rapportere
til Stortinget mulige bemerkninger til statsrådens myndighetsutøvelse
overfor Norges Bank,". Årsmeldinga følgjer denne
meldinga som utrykt vedlegg.
Det følgjer av sentralbanklova § 2 fjerde ledd
annet punktum at
"Riksrevisjonen fører kontroll med statsrådens
myndighetsutøvelse etter lov 7. mai 2004 nr. 21 om Riksrevisjonen
og instruks fastsatt av Stortinget.". Etter § 12 i
denne instruksen skal statsråden "snarest mulig etter
at Norges Banks årsregnskap og årsberetning er mottatt
i departementet, oversende til Riksrevisjonen:
a) bankens årsregnskap,
fastsatt av representantskapet, med revisjonens beretning
b) hovedstyrets årsberetning
c) representantskapets uttalelse om hovedstyrets protokoller
og eventuelt om andre forhold vedrørende banken, og
d) statsrådens beretning vedrørende departementets og
regjeringens myndighetsutøvelse i saker som gjelder Norges
Bank."
Departementet sender dokumenta som er nemnde i instruksen § 12
a-c, til Riksrevisjonen når departementet har motteke dei
frå Noregs Bank. Riksrevisjonen får også gjenpart
av den korrespondansen som skjer mellom departementet og Noregs
Bank i saker om instruksjon og saker der ein let vere å instruere.
Finansdepartementet sende dokumenta som er nemnde i instruksen § 12
a-c til Riksrevisjonen ved brev 6. april 2005.
Jeg ber komiteen om å ta hensyn til
dette i sin innstilling.
Oslo, i finanskomiteen, den 10. juni 2005
Siv Jensen
leiar |
Ingebrigt S. Sørfonn
ordførar |