For å hindre at det for høye
aktivitetsnivået ved utgangen av 2004 videreføres
i 2005, og for å sikre oppgjør av fordringer tilknyttet
leverte tjenester fra Forsvarsbygg og Forsvarets logistikkorganisasjon
i 2004, vil forsvarssjefen innenfor sitt fullmaktsområde, iverksette
tiltak for å sikre nødvendig og tilstrekkelig økonomisk
handlingsrom for å balansere årets budsjett, og
sikre at betydelig merforbruk ikke gjentas. Oppfølging
og kontroll, på alle nivå i organisasjonen, av
at tiltakene gir nødvendig og forutsatt effekt, vil være avgjørende
for å sikre overholdelse av de vedtatte budsjettrammene
for 2005.
For å sikre at virksomheten for 2005
gjennomføres iht. tildeling, samtidig med at de overordnete
målene i omstillingen av Forsvaret nås, vil det
bli satt inn strakstiltak, og tiltak på kortere og lengre
sikt som vil gi, spesielt Hæren og Forsvarets logistikkorganisasjon,
de nødvendige verktøy for å holde kontroll
med forpliktelser, og sikre utarbeidelse av troverdige prognoser.
Forsvarssjefen presenterte, 20. desember 2004,
prognoser som viste at budsjettet for Forsvarets militære organisasjon
i 2004 som helhet ville balansere, med en mulighet for en mindre
overskridelse på Hæren som ville bli dekket av
tilsvarende mindreforbruk på andre kapitler. Det at Forsvarsdepartementet
så sent på året ble forsikret om at budsjettet
for 2004 var i balanse, forteller klart at oversikten på bl.a.
personelldata og forpliktelsesregnskapet har vært for dårlig,
og ikke egnet til utarbeidelse av pålitelige prognoser.
Forsvarsdepartementet har derfor satt spesiell
fokus på tiltak som skal kunne gjøre Forsvaret
i stand til å utarbeide gode prognoser, noe som er helt
avgjørende for å få til effektiv økonomistyring.
Tiltakene som er listet er ikke uttømmende. Det er gjort
klart overfor kapitteleierne at de i tillegg har et selvstendig
ansvar for å holde seg innenfor budsjettrammene og selv
etablere et pålitelig prognoseverktøy for sin
virksomhet. Det er videre gjort klart at det om nødvendig
må iverksette ytterligere tiltak for å få kontroll
med økonomistyringen.
– Forsvarsstaben
etablerte høsten 2004 et prosjekt med oppgave å redusere
antall feil i grunnlaget for personell- og organisasjonsdata. Dette
var nødvendig både for å redusere antall
feil, og for å øke forståelsen blant
personell- og organisasjonsmedarbeiderne om viktigheten av å håndtere
prosessene riktig. Arbeidet videreføres i 2005 i linjeorganisasjonen.
– Den enkelte kapitteleier med
underlagte ledd er gitt i oppdrag å foreta en fullstendig
gjennomgang av alle organisasjons- og personelldata, samt å sikre
at alle forsvarets avdelinger praktiserer lik behandling av disse
i det nye lønns- og regnskapssystemet, og i randsystemene
som dette bygger på. De er også pålagt å følge
opp rutinene som er etablert for å oppdatere og kvalitetssikre
organisasjons- og personelldata på månedsbasis.
For å lette dette arbeidet er det igangsatt et prosjekt
"Leveranse organisasjon og personell". Prosjektet skal sørge for
automatisk overføring av data mellom de forskjellige applikasjonene
med en identifisering av organisatoriske avvik i datagrunnlaget
og oppretting av disse. Prosjektet har videre som oppdrag å følge
opp datakvaliteten i organisasjons- og personellsystemene, herunder å gi
pålegg til og følge opp de enkelte sjefene for
driftsenhetene i Forsvaret. Dette for å sikre en korrekt
kvalitet på dataene.
– Forsvaret
har i dag et stort antall personer med anviser- og attestasjonsfullmakt.
Anslagsvis fordelt med 717 i Hæren, 353 i Sjøforsvaret
og 219 i Luftforsvaret. Forsvarssjefen er gitt i oppdrag å sørge
for at antall anvisere og attestanter reduseres og er regulert og
ansvarsmessig balansert mot hverandre, samt forankret mot budsjettansvaret.
En reduksjon og regulering av antall bestillere og attestanter vil
forenkle prosessen med å holde kontroll og oversikt over
forpliktelsene, og antall feil vil gå ned. Risikoen for
at fakturaer blir liggende over forfall blir også redusert,
siden hver attestant bruker systemet oftere og fanger opp fakturaer
etter hvert som de kommer inn.
– Forsvarssjefen
har pålagt kapitteleierne å gjennomgå alle
inngåtte husleieavtaler knyttet til bygningsmasse, med
formål å øke tempo i utrangeringen for
derved å redusere EBA-kostnadene.
– Alle Forsvarets enheter er pålagt å betale
husleie til Forsvarsbygg forskuddsvis og i kvartalsvise rater. Det
samme gjelder utførte tjenester knyttet til drift av bygningsmassen,
hvor det gjennomføres en foreløpig avregning mot
faktisk utførte tjenester i september, med endelig avregning
i begynnelsen av påfølgende regnskapsår.
Dette for å unngå at husleieutgifter blir overført
fra et år til et annet, men betales og kostnadsføres
i det enkelte år.
– Forsvarets
logistikkorganisasjon og kundene hadde i 2004 ikke tilstrekkelig
dialog på alle nivåer med tanke på de økonomiske
konsekvensene relatert til aktivitetsnivået, og kjøp/salg
av tjenester fra Forsvarets logistikkorganisasjon. Dette påvirket spesielt økonomistyringen
hos kunder som ikke hadde full oversikt over enhetens samlede økonomiske
forpliktelser. Horisontal samhandel vil derfor bli gjenstand for
videreutvikling, for i størst mulig grad å sikre
en felles mal for gjennomføring i alle forsvarsgrener.
Videreutviklingen vil bygge på positive erfaringer utledet
av de grenene som har hatt tilfredsstillende økonomistyring
i 2004, og resultatet vil bli implementert i dialog med Forsvarets
logistikkorganisasjon.
– Utarbeidelse og nødvendig
korrigering av prognoser i 2004 har vært mangelfull i Hæren
og Forsvarets logistikkorganisasjon. Det har vist seg å være en
kompetanse- og organisasjonsmessig utfordring å øke
bevisstheten rundt avtaler om eiendom, bygg og anlegg, horisontal
samhandlingsleveranser og driftsanskaffelser som forpliktende faktorer
i økonomistyringen. Den enkelte kapitteleier har selv ansvaret
for å ha tydelige prognoser på eget område.
Dette oppnås ved bl.a. å redusere antall personer
med bestillerfullmakt, anvisningsfullmakt og attestasjonsrett, særlig
i Hæren. Antallet personer med slike fullmakter vil bli
vesentlig redusert i forhold til dagens nivå.
– Ny elektronisk løsning
for internfakturering ble iverksatt 24. januar 2005, og gir Forsvarets
militære organisasjon også en teknisk understøttelse for
fakturering mellom Forsvarets logistikkorganisasjon og kundene.
Gevinsten er bl.a. raskere oppgjør mellom leverandør
og kunde, bedre oversikt over utestående fordringer og
en mer forutsigbar kontantstrøm. Tiltaket er også listet
i Forsvarets militære organisasjons tiltaksliste for oppfølging av
riksrevisjonssaker. Riksrevisjonen har gitt positiv tilbakemelding
på dette tiltaket i forbindelse med oppfølging
av feil i 2003-regnskapet.
– Dialogen mellom Forsvarets logistikkorganisasjon og
kundene i 2004 om innhold i og praktisering av horisontal samhandel/leveranseavtaler
må styrkes for å oppnå større
lojalitet, ansvarliggjøring og forutsigbarhet i kontantstrømmen.
Dette er et sentralt tiltak for å klargjøre reelle
krav mellom Forsvarets logistikkorganisasjon og kundene. Avtalene
må være så klare og forpliktende for
alle at det ikke oppstår konflikt om fakturagrunnlaget.
Forsvarsstaben og Forsvarets logistikkorganisasjon vil derfor fortsette
arbeidet med å sikre at avtalepartnerne har en omforent
forståelse av leveranseavtalenes innhold og forpliktelser,
særlig på områder hvor en slik forståelse
var sviktende i 2004.
– Gjeldende leveranseavtaler mellom
Forsvarets logistikkorganisasjon og kundene er under revisjon. De
nye avtalene baseres på drifts- og årsverksnivået
for Forsvarets logistikkorganisasjon i 2005. Nye oppdaterte leveranseavtaler
med basis i Revidert nasjonalbudsjett vil bli etablert. For fremtidige
budsjettår vil departementet gjennom styringsdialogen med
Forsvarets militære organisasjon, stille krav om at leveranseavtalene
for det påfølgende budsjettår skal være
utarbeidet som del av grunnlaget for etatssjefens budsjettforslag.
– Dersom kundene unntaksvis har
behov for tjenester fra Forsvarets logistikkorganisasjon som ligger utenfor
de inngåtte leveransekontraktene, skal kundene og Forsvarets
logistikkorganisasjon i dialog prisfastsette og akseptere vilkårene
for leveranse innen det tidspunkt bestillingen finner sted. Fakturering
og betaling for de utførte tjenestene skal deretter skje
fortløpende og innenfor samme år.
– Forsvarsdepartementet
har iverksatt tiltak for å redusere administrative utgifter,
herunder spesielt bruk av konsulenter og reiseutgifter. Forsvaret benytter
seg av eksterne konsulenter for å knytte til seg kompetanse
som Forsvaret ikke innehar eller som det ikke er hensiktsmessig å tilsette
personell for å dekke. I det omfattende arbeidet med omstillingen
og moderniseringen av Forsvaret, er det i mange tilfeller både
nødvendig og rasjonelt å benytte eksterne konsulenter.
For å bedre kontrollen med konsulentbruken har departementet
imidlertid iverksatt nye retningslinjer som innskjerper godkjenning
av kontrakter for konsulentbruk og som pålegger etatssjefen
personlig å godkjenne hvert enkelt oppdrag før
kontraktsinngåelse, samt en tettere oppfølging
og månedlig rapportering av status til departementet.
– Alle eksisterende konsulentoppdrag
i Forsvaret vil i tillegg bli kritisk gjennomgått, og oppdragene
vil bli avsluttet dersom disse ikke primært brukes for å følge
opp på følgende områder:
– Ekstern risikoanalyse av større
materiellprosjekter.
– Spesiell kompetanse knyttet
til materiellprosjekter.
– Saker vedrørende økonomistyring
og riksrevisjonsoppfølging.
– De totale reiseutgiftene i Forsvaret
anses for høye. Det er nedsatt en egen arbeidsgruppe som
skal lage nye retningslinjer for reisevirksomheten i Forsvaret.
Hensikten vil være å iverksette tiltak for å redusere
reiseutgiftene. I tillegg er alle enheter underlagt forsvarssjefen
pålagt å redusere reiseutgiftene til et minimum.
Departementet vil i sin etatsstyring følge opp dette temaet
spesielt.
– På bakgrunn
av revidert Reglement for økonomistyring i staten er Forsvarsdepartementets
retningslinjer til etatene vedrørende etatsstyring og departementets økonomiinstruks
til etatene revidert. Disse retningslinjene gjelder for alle departementets
underliggende etater, herunder Forsvarets militære organisasjon,
Forsvarsbygg, Forsvarets forskningsinstitutt og Nasjonal
sikkerhetsmyndighet. Forsvarsstaben ga 30. desember 2004 ut nye
oppdaterte retningslinjer for økonomiforvaltning for Forsvarets
militære organisasjon. Målgruppen for retningslinjene
er budsjett- og resultatansvarlige sjefer, samt alle ansatte som
har en rolle innenfor økonomiforvaltning i Forsvarets militære
organisasjon. Forsvarsdepartementets nye økonomiinstruks
til etatene trådte i kraft 11. mars 2005. Målgruppen
er etatssjefene. Forsvarstaben vil utgi rettelser og tillegg til
etatens retningslinjer for økonomiforvaltning basert på disse.
En oppdatering planlegges i løpet av 2005. Departementets
nye retningslinjer for etatsstyring ble oversendt underlagte etater
9. mars 2005. Formålet med retningslinjene for etatsstyring
er dels å beskrive styringsdialogen mellom departementet
og underliggende etater, dels å beskrive etatenes roller
og ansvar i gjennomføringen av styringsdialogen.
– Forsvarsdepartementet har gjennomgått
og oppdatert Anskaffelsesregelverk for Forsvaret (ARF). Regelverket
ble iversatt 1. september 2004, og målgruppen er alt personell
i Forsvaret som jobber med anskaffelser.
– Gjennom et eget prosjekt i regi
av Program Golf, er det i løpet av 2004 lagt til rette
for fire nye integrerte plan- og styringsprosesser. Prosessene omfatter
rullerende 4 års planlegging, årlig planlegging,
oppdragsplanlegging, samt mål- og resultatoppfølging.
For 2005 har departementet utarbeidet en samlet strategisk virksomhetsplan
for forsvarssektoren. Hensikten er å klargjøre
og legge til rette for helhetlig og enhetlig styring av den samlede
virksomheten i forsvarssektoren.
– Ny økonomisjef i Forsvarets
militære organisasjon ble utnevnt 21. januar 2005 i en
nyopprettet stilling i Forsvarsstaben. Det vil etter drøftinger
med personellorganisasjonene bli etablert en egen personell-, økonomi-
og styringsstab i Forsvarsstaben medio 2005. Inntil denne er på plass
vil sjef personell og drift være fungerende økonomisjef. Økonomisjefen
vil rapportere direkte til sjef Forsvarstab. Personell-, økonomi-,
og styringsstaben skal blant annet ivareta det overordnede ansvaret
i Forsvarets militære organisasjon med hensyn til regnskapsrapportering
og regnskapsoppfølging, samt personell og organisasjonsforvaltning.
Dette vil i sum gi bedre økonomistyring i Forsvarets militære
organisasjon, herunder økt forutsigbarhet i personell-
og økonomiforvaltningen og bedre prognoser for regnskapsforbruket.
– Det ble i januar 2005 utarbeidet
en egen styringsportal på Forsvarets intranett. Dette er
en nettside med lenker som gir alle som er involvert i virksomhetsstyring,
en enkel tilgang til aktuelle systemer og relevant informasjon,
herunder tilgang til kontoplan, virksomhetsplan og iverksettingsbrev,
samt verktøy for planlegging og oppfølging. Den
primære målgruppen er linjeledere innenfor virksomhetsstyring,
sjefer for driftsenhetene i Forsvaret og underlagte sjefer med budsjett-
og resultatansvar samt konsern- og virksomhetskontrollere. I tillegg er
attestanter og anvisere samt personal- og organisasjonsmedarbeidere
viktige målgrupper. Hensikten er å bedre informasjonstilgangen
og dermed prognosegrunnlaget for alt berørt personell.
– Det er iverksatt endrede rutiner
knyttet til vurdering og dokumentasjon av forvaltningskompetanse og
evne til økonomistyring for personell i Forsvaret. Evne
til økonomistyring vil heretter få innvirkning
på videre karriere i Forsvaret. Skjema for tjenesteuttalelse
vil tilpasses, slik at forvaltningskompetanse og evne til økonomistyring
fremgår.
– Som en følge av at
regnskapet for 2003 ble underkjent, ble det, i påvente
av endelig kontraktsinngåelse, iverksatt en ekstern gjennomgang
av ale rutinene for forvaltning i Forsvarets militære organisasjon
for å konkretisere forbedringsmuligheter innenfor økonomiforvaltning.
Endelig kontraktsinngåelse er planlagt medio april.
– Det ble også inngått
en foreløpig ekstern avtale om kvalitetssikring av regnskapsførselen
med tilhørende rapportering. Endelig kontraktsinngåelse også for
dette arbeidet er planlagt medio april.
– Forsvarsstaben
iverksatte 20. januar 2005 en tiltakspakke for å heve kompetansen
innen forvaltning, økonomi og regnskapsfunksjoner i Forsvarets
militære organisasjon. Bedre kompetanse og derigjennom økt
forståelse for systemene vil gi bedre oversikt over forpliktelsesbildet,
noe som igjen vil gi bedre kvalitet på prognosene. Tiltakspakken
består av spesialtilpassede kurs og samlinger for virksomhetskontrollere
og sjefer for driftsenhetene i Forsvaret. Kompetansepakken
vil blant annet bestå av:
– Sjefskurs
med fokus på arbeidsgiveransvaret, styringssystem, økonomiforvaltning,
anskaffelsesregelverk og materiellforvaltning. Målet er å øke
bevisstheten om ansvar og myndighet.
– Virksomhetskontrollerkurs om
grunnleggende metoder og rutiner for styring av virksomheten og
kunnskap om funksjonelle muligheter i regnskapssystemet. Disse kursene
er igangsatt.
– Virksomhetskontrollerseminar
for å øke bevisstheten om overordnede styringsprosesser.
Dette tiltaket er igangsatt.
– Nettverkssamlinger for sentrale
personer innenfor hvert kapittelområde med fokus på å skape
helhetsforståelse for virksomheten, sammenheng mellom sentrale
roller og funksjonell kunnskap om regnskapssystemet.
– Som en del av tiltakspakken
er det også opprettet en egen kompetansegruppe som skal
drive oppsøkende virksomhet for å gi støtte
ved funksjonelle problemer, demonstrere og gi opplæring
til bestiller- og attestantrollene, samt øvrig opplæring
i regnskapssystemet.
Leveranseprosjekt 2 (LP 2) vil være
et meget viktig prosjekt for å bedre økonomistyringen
i Forsvaret.
Forsvaret hadde tidligere et økonomisystem
som ikke tilfredsstilte Økonomiregelverket i staten. Leveranseprosjekt
1 (LP 1) i Program Golf var i så måte et nødvendig
og riktig tiltak for å imøtekomme krav til eksternregnskapet
i regelverket. Innføringen av LP 1 var første
trinn i tilpasningen til økonomiregelverket, og gjør
at Forsvarets militære organisasjon fra 1. januar 2004
tilfredsstiller funksjonelle minimumskrav, som er knyttet til eksternregnskapet.
Systemet er en vesentlig del av omstillingen,
både relatert til innsparing og for å bidra til
riktig og rettidig informasjon i styringen og omstillingen. En mer
rasjonell styring og forvaltning står sentralt i Forsvarets utvikling.
Effektive informasjonssystemer skal bedre styringen og ledelsen
av operativ virksomhet, effektivisere ressursstyringen av hele Forsvarets
virksomhet og være et sentralt virkemiddel i transformasjonen
av Forsvaret. Ved å innføre et felles integrert
forvaltningssystem med fokus på mer rasjonell styring og
kontroll av logistikk-, materiell- og økonomifunksjonene,
skal det også oppnås betydelige besparelser, som
igjen vil komme Forsvarets operative virksomhet til gode. Selv om
den tekniske løsningen i dag fungerer tilfredsstillende,
så vil det for Forsvaret, som for enhver organisasjon som
implementerer et stort økonomi- og regnskapssystem, fortsatt
gå noe tid før de nye rutinene og prosessene har
modnet og gir full effekt. Innføring av alle fasene i program
Golf vil strekke seg over flere år.
Regjeringen har, i en rekke stortingsproposisjoner
de siste årene, orientert Stortinget om LP 1. I budsjettproposisjonen
for 2005 redegjorde Regjeringen for erfaringer med innføringen
av LP 1. Forsvaret vil tillegge disse erfaringer betydelig vekt
når man nå vurderer tempo og fremdrift for gjennomføringen
av LP 2. Dette gjelder spesielt opplæring av personell,
kvalitet på masterdata og grensesnittproblemer ved tilknytning
til randsystemer.
I den samme budsjettproposisjonen redegjorde Regjeringen
for at LP 2 ville bli lagt frem for Stortinget som et kategori 1-prosjekt
for godkjenning, så snart de nødvendige beslutningsdokumenter
er utarbeidet og har vært gjenstand for ekstern kvalitetssikring.
Det ble videre informert om at LP 2 var planlagt gjennomført med
tre leveransefaser. Som et resultat av ekstern kvalitetssikring
og erfaringer med innføringen av LP 1, velger Regjeringen,
i første omgang, kun å gjennomføre første
leveransefase av LP 2 i et redusert omfang, som derved blir et kategori
2-prosjekt. Dette reduserer risikoen ved gjennomføringen
av prosjektet.
LP 2 er et omstillingsprosjekt som vil innføre
ny teknologi for å understøtte en ny organisasjon
som skal arbeide med felles prosesser. Forsvarets logistikkorganisasjon
er tidligere omorganisert fra å være fire selvstendige
forvaltninger til å bli en felles logistikkorganisasjon
for Forsvaret. Dagens Forsvarets logistikkorganisasjon opererer
fremdeles med mange av de gamle datasystemene som de tidligere forvaltningene
benyttet, og arbeidsprosessene innenfor Forsvarets logistikkorganisasjon
har fremdeles mange likhetstrekk med de som ble benyttet ved de
forskjellige grenvise forvaltningene. For at Forsvarets logistikkorganisasjon
skal kunne nå innsparingsmålene som er satt for
organisasjonen, og for at Forsvarets logistikkorganisasjon skal
kunne fremstå som én felles organisasjon, er det
nødvendig å innføre ett felles system
som understøtter et felles sett av prosedyrer både
i fredsdrift og operasjoner.
Andre prosjekter av samme kategori redegjør
normalt bare for omfanget av systemløsningen (teknologien).
For Program Golf utgjør investeringen i systemløsninger
ca. 40 pst. av det samlede investeringsomfang. Resterende andel
er kostnader forbundet med endring av prosedyrer og organisasjon.
Resultatmålene for kategori 2-prosjektet
LP 2 er:
– En integrert
forsyningsløsning med felles innkjøp og lagerhold
– Et fullstendig internregnskap
med konsolidering, budsjettering og økonomioppfølging
- muliggjør vertikal styring og horisontal samhandel
– Eksternregnskapsløsningen
(LP 1-løsning) innføres til de enheter som benytter
andre systemløsninger enn SAP.
Dette muliggjør en forsvarlig forvaltning
som:
– Tilfredsstiller Økonomiregelverkets
krav til virksomhetsstyring
– Bidrar til bedre ressursutnyttelse
gjennom reell horisontal samhandel
– Bidrar til styring og kontroll
med Forsvarets materiell- og økonomifunksjoner
LP 1 innførte et lønns- og
regnskapssystem som gjorde at Forsvaret tilfredsstilte krav til
eksternregnskap i henhold til statens økonomiregelverk.
Med LP 2 vil Forsvaret innføre et internregnskapssystem
som understøtter hele Forsvarets militære organisasjon,
og som gir relevant og rettidig ledelsesinformasjon gjennom bl.a. å etablere
et forpliktelsesregnskap. LP 2 vil også bidra til løsning
av noen av de påpekninger fra Riksrevisjonen som ikke var
omfattet av LP 1. Sammen med LP 1 vil LP 2 gjøre at Forsvarets
militære organisasjon får et gjennomgående
regnskapssystem i henhold til Økonomiregelverket i staten.
For at Forsvaret tidligst mulig skal kunne tilfredsstille Økonomiregelverket
i staten fullt ut, og for å understøtte den videre
omstillingen av Forsvarets logistikkorganisasjon, er det kritisk
viktig at Program Golf LP 2 startes opp så snart som mulig.
Oppstartstidspunktet vil være avhengig av når
Forsvarets militære organisasjon har løst de gjenværende
problemene tilknyttet regnskapsfunksjonene og når en har
endelig dokumentasjon på at systemene i LP 1 fungerer tilfredsstillende.
Dessuten må det sannsynliggjøres at informasjon
fra LP 1 brukes slik at man oppnår en god, strategisk økonomistyring
i Forsvarets militære organisasjon.
Det er anskueliggjort betydelige innsparinger
som følge av innføringen av LP 2. De totale gevinstene
er anslått til minimum 150 mill. kroner årlig
på driftsbudsjettet. Gevinstene er fordelt på innsparing
av årsverk og øvrige driftskostnader. Innføringen
av LP 2 vil erstatte 42 gamle IT-systemer innenfor materiellstyring og
forsyning. Det å kunne få riktig og rettidig informasjon
som grunnlag for styringen og omstillingen, er dog like viktig som
de rent økonomiske gevinstene. Utsettelser av LP 2 vil
innebære betydelige merkostnader.
Prosjektet har vært underlagt ekstern
kvalitetssikring. De største utfordringene i anskaffelsen
er knyttet til Forsvarets logistikkorganisasjons evne til å ta
imot løsningen og innføre denne i en organisasjon
som allerede er hardt belastet med omstilling. Forsvarets logistikkorganisasjon
vil derfor sette av et betydelig antall årsverk for å understøtte
innføringen, i tillegg til de personer som støtter
innføringen fra prosjektets side. Videre er det stor usikkerhet
knyttet til konvertering av data fra gamle forsynings- og materiellsystemer som
skal fases ut. Det er allerede startet opp et arbeid i Program Golf
for å avdekke hvilke problemer som kan oppstå i
forbindelse med mangelfull datakvalitet for å unngå de
samme problemer som oppsto med innføringen av LP 1.
Det er antatt at revidert LP 2 vil beløpe
seg til i underkant av 400 mill. kroner på kap. 1760 post
45. Regjeringen vil holde Stortinget informert om kostnadsutviklingen
i Program Golf i de årlige budsjettproposisjoner. For 2005
har Forsvaret satt av til sammen 412 mill. kroner fordelt på 196
mill. kroner på kap. 1760 post 45 og 216 mill. kroner på kapittel
1760 post 1 til Program Golf.
Komiteen vil vise
til de tiltak for bedret økonomistyring for Forsvaret som
Regjeringen beskriver både i St.meld. nr. 29 (2004-2005)
og i St.prp. nr. 65 (2004-2005) om tilleggsbevilgninger og omprioriteringer
på statsbudsjettet (Revidert nasjonalbudsjett). Komiteen viser
videre til brev datert 4. mai 2005 til de parlamentariske lederne
i Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Fremskrittspartiet.
Komiteen har merket seg at forsvarssjefen
innenfor sitt fullmaktsområde vil iverksette tiltak for å sikre nødvendig
og tilstrekkelig økonomisk handlingsrom for å balansere årets
budsjett og sikre at et uhjemlet merforbruk ikke gjentas. Komiteen har
videre merket seg at det både er satt inn strakstiltak
og tatt grep for å sikre at Forsvaret har de nødvendige
redskap for budsjettkontroll, regnskapsførsel og økonomistyring.
Komiteenhar
merket seg at enkelte tiltak gir rask effekt, mens andre må virke
over tid før ønskede resultater oppnås.
Komiteen vil gi anerkjennelse
til de ansatte i Forsvarsdepartementet, Forsvarsstaben og Forsvarets øvrige
administrasjon for den innsats de har gjort det siste halve året
for å få til en helt nødvendig kontroll med økonomien
og en endret kultur i hele organisasjonen. Komiteen viser
til Dokument nr. 3:8 (2004-2005) der Riksrevisjonen trekker følgende
konklusjon:
"Riksrevisjonen ser det slik at FMO innenfor et relativt
kort tidsrom har stått overfor store utfordringer ved både å gjennomføre
en betydelig endring av sin regnskapsorganisasjon og innføre
et nytt regnskapssystem. Dette har medført klare utfordringer
med tanke på å etablere nye rutiner, gjennomføre
kompetanseheving med mer. Riksrevisjonen ser positivt på den
utviklingen som nå finner sted omkring regnskapsføringen
i FMO. Det vil fortsatt ta tid før de gjennomførte
og planlagte tiltakene for forbedringen sikrer at regnskapsførsel
og økonomiforvaltning vil tilfredstille regelverket for økonomistyring
i staten. Med Golf LP 1 bør det være etablert
et betydelig bedre grunnlag for et fullstendig, nøyaktig
og pålitelig bevilgningsregnskap. Det forutsettes likevel
at både rutiner, kompetanse og bemanning hos brukere og
i regnskapsorganisasjonen følges opp og i nødvendig
grad utvikles videre. Først når Golf LP 2 er gjennomført
med blant annet løsning for internregnskap, kan det forventes
at FMO har tilgjengelig et hensiktsmessig verktøy for å oppfylle
de kravene til økonomistyring og kontroll som følger
av bevilgningsreglementet og økonomiregelverket".
Komiteen tar dette til etterretning.
Komiteen vil særskilt
understreke betydningen av tilstrekkelig kompetanse innen økonomi
og administrasjon. Komiteen er kjent med at Sjøkrigsskolen
i sitt utdanningsopplegg har økonomi, administrasjon og regnskap
som fag. Komiteen vill be om at dette også innføres
ved Krigsskolen og Luftkrigsskolen. Komiteen vil
understreke betydningen av tilstrekkelig kompetanse innen økonomi
og administrasjon, og ber om at dette blir lagt vekt på i
utdanningsopplegget for alle krigsskolene.
Komiteen har merket seg at det
er iverksatt en tiltakspakke for kompetanseheving innen FMO, for å gi økt
forståelse for de systemer som skal gi bedre oversikt over
forpliktelser og prognosebildet. Tiltakspakken består av
spesialtilpassede kurs og samlinger for virksomhetskontrollene og
sjefen for driftsenhetene i Forsvaret. Dette med spesiell fokus
på sjefsansvar, virksomhetskontroll og forståelse
for systemet. Komiteen har videre merket seg at det
ved Forsvarets stabsskole II i løpet av skoleåret
gis et 4 ukers kurs i forvaltnings- og økonomistyring og
at det ved etablering av et nytt mastergradsstudium vil bli tilbudt
en fordypningsmodell i virksomhetsstyring.
Komiteen mener at det i tillegg
bør vurderes å ansette sivilt personale med utdanning
og erfaring innen forvaltning, ledelse og økonomi.
Komiteen har merket seg at departementet
i meldingen erkjenner at de totale reiseutgiftene i Forsvaret anses
for høye. Komiteen vil vise til at det er
nedsatt en egen arbeidsgruppe som skal lage egne retningslinjer
for reisevirksomheten i Forsvaret for å redusere utgiftene. Komiteen vil
sterkt understreke at slike tiltak er nødvendige. Komiteen erkjenner
imidlertid at såkalte rettighetsreiser og pendlerordninger
må opprettholdes for å få kvalifisert
personell.
Komiteen vil vise til at Riksrevisjonen
gjennom en årrekke har påpekt ufullstendige egenkontroller
og dokumentasjon av tellinger av Forsvarets materiell. Komiteen vil
videre vise til at det i forbindelse med innbrudd i våpenlagre
har framkommet opplysninger om at Forsvaret etter den kalde krigens
slutt, fortsatt har over 100 våpenlagre som nå ligger
langt fra nærmeste militære avdelinger og som
til dels er ubevoktet.
Komiteen viser til svar fra departementet
på spørsmål nr. 31 fra komiteen,
der det gjøres rede for at 80 pst. av lagrene i FLO ble
talt i 2004, og at det er etablert visitasjonsprotokoll ved alle
avdelinger. Gjeldende bestemmelser tilsier årlig rapportering
av materiellregnskapsoppfølging. Alle lagre i FLO vil i
2005 følges opp med kvartalsvis rapportering av egenkontroll og
føring av visitasjonsprotokoll. Komiteen har merket
seg at det i mars 2005 ble igangsatt en fullstendig materiell opptelling
i Hæren for å sikre at korrekte inngangsdata kan
gi grunnlag for et korrekt materiellregnskap framover. Komiteen har
også merket seg at materiell knyttet til norske styrker
er under opptelling. Komiteen har også registrert
at en sjef for FLO 4. april i år ble pålagt å sette
ned en arbeidsgruppe for å klargjøre bestemmelsene
for FLOs lagervirksomhet.
Komiteen mener det er svært
uheldig at det fortsatt er så vidt mange våpenlagre
i Forsvaret og vil vise til at håndvåpen er definert
som sensitivt militært materiell.
I Dokument nr. 3:8 (2004-2005) gis det informasjon om
at Forsvarsstaben har nedsatt en granskingskommisjon for ett år
siden, som skal sluttføre sitt arbeid 17. juni
i 2005. Komiteen mener at en rekke våpenlagre
må legges ned og våpnene samles i færre
og bevoktede lagre.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem for Stortinget en vurdering av å samle håndvåpen
og lettere militært utstyr fra ubevoktede lagre over i
færre og bevoktede anlegg."
Komiteen vil vise til at det
er foretatt en komparativ analyse av det danske og det norske forsvar,
og at resultatet er lagt inn i en rapport datert 31. januar 2005. Selv
om dette bare er en rapport fra en arbeidsgruppe, og at den ikke
er bearbeidet videre, og selv om det selvsagt er store forskjeller
mellom Danmark og Norge, er en del av sammenligningsgrunnlaget interessant.
Blant de konklusjoner som er trukket er:
– lønnskostnadene
er høyere i det norske forsvaret enn i Danmark
– Norge bruker mer penger på materiellstruktur
enn Danmark
– Norges kommando - og basestruktur
koster mer enn tilsvarende for Danmark
– Danmark har en mer gripbar (deployerbar)
struktur i forhold til deltakelse i internasjonale operasjoner
– Norge bruker ca. dobbelt så mye
på kjøp av konsulenttjenester enn Danmark
– Danmark har hatt avdelingsbefal
en stund og har færre offiserer med høyere grad
enn Norge
– Danmark har ikke hatt årsverksreduksjoner
som styringsmål, men har fokusert på lønn,
kostnader, kompetanse og befalsstrukturen.
Komiteen mener Regjeringen må vurdere
hvordan det norske forsvaret kan få ned kostnadene på de områdene
der Danmark har greid å redusere. Komiteen er
kjent med at rapporten inngår som en del av det tidlige
forarbeidet for neste langtidsplan, og mener det er positivt dersom
rapporten kan gi grunnlag for at Forsvaret kan redusere kostnader
der Danmark har greid det.
Komiteen viser for øvrig
til Innst. S. nr. 234 (2003-2004), jf. St.prp. nr. 42 (2003-2004).
Komiteen har merket seg at Regjeringen
i St.prp. nr. 65 (2004-2005) foreslår at Forsvaret dekker
inn til sammen 600 mill. kroner på 2005-budsjettet av det uhjemlede
merforbruket i 2004. De 600 mill. kroner fordeles på følgende
måte:
– Hærens
driftsbudsjett foreslås redusert med 130,6 mill. kroner
– FLO foreslås redusert
med 138,1 mill. kroner
– Materiellinvesteringen foreslås
redusert med 70 mill. kroner
– Investeringen i EBA, bl.a. region
felt Østlandet skyves på og reduseres med 135
mill. kroner.
Det resterende beløpet spares inn ved
at det planlegges en midlertidig reduksjon i utdanningsaktiviteten ved
Krigsskolen, samt noe redusert deltakelse på kurs og utdanning
i utlandet. Komiteen har merket seg at dette vil
kunne tas inn igjen senere i perioden. Komiteen har
videre merket seg at samlede utgifter til forberedelse av operasjoner
i utlandet vil reduseres ved å benytte Telemarksbataljonen,
ISAF (International Security Assistance Force) i Afghanistan fra
sommeren 2005, istedenfor en sammensatt styrke som siste halvår. Komiteen tror
det vil styrke ISAF i tillegg til å være besparende.
Komiteen viser til at innsparingsforslagene
er behandlet i Innst. S. nr. 240 (2004-2005), jf. St.prp. nr.
65 (2004-2005), Revidert nasjonalbudsjett for 2005.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er bekymret over
utøvelsen av styring og kontroll med virksomhet og økonomi
i Forsvaret, også på det overordnete plan - herunder
sett i lys av prosessen med integrert strategisk ledelse, som Stortinget
har gitt sin prinsipielle tilslutning til. På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest
legge fram egen sak for Stortinget for hvordan samordningen av den politiske
og militære ledelse skal organiseres i framtiden - også ut
fra behovet for en forbedret virksomhetsstyring."
Disse medlemmer ser med uro på de
negative konsekvenser vedvarende mangelfull styring og kontroll
med bl.a. økonomien i Forsvaret kan fryktes å skape
utad i befolkningen og innad i organisasjonen, inkl. på arbeidsmiljø og
samarbeidsklima som følge av belastninger - både
som følge av omstillingspress og økonomistyring.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen uten
opphold etablere et utvalg som kan gjennomgå forhold knyttet
til ledelse, organisering og styring i forsvarssektoren."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil vise til
Riksrevisjonens Dokument nr. 3:7 (2004-2005) - Riksrevisjonens undersøkelse
av salget av Lista flystasjon, som våren 2005 ligger til
behandling i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité.
I Riksrevisjonens Dokument nr. 3:7 (2004-2005) fremkommer at Riksrevisjonens
undersøkelse av salget av Lista flystasjon i september
2002 viser at Forsvarsbygg ikke kan legge fram sikre holdepunkter
for at eiendommen ble solgt til markedspris, slik fullmakten fra
Stortinget forutsetter. Riksrevisjonens dokument viser også at
salget av flystasjonen gav et netto utlegg for staten på 10,9
mill. kroner. Disse medlemmer viser til nevnte behandling
og Riksrevisjonens konklusjon, som er at Lista Flystasjon ikke ble
avhendet i tråd med fullmakten gitt av Stortinget.
Disse medlemmer tar ikke stilling
til hva som har skjedd i dette konkrete salget, eller alvorlighetsgraden
i forholdet, men vil kun konstatere at Lista Flystasjon er solgt
ut av statlig eie, og at Riksrevisjonen mener salget ble gjennomført
på et grunnlag som var feil. Disse medlemmer ser
situasjonen som svært uheldig, både fordi Riksrevisjonen
konkluderer som den gjør, men også fordi Lista
Flystasjon nå er under et annet eierskap.
Disse medlemmer har likevel,
etter en vanskelig, omfattende og grundig vurdering, konkludert
med at det vil være mest riktig at salget reverseres, og
at staten må ta konsekvensene av at salgsprosessen etter Riksrevisjonens
mening ikke er korrekt gjennomført.
Disse medlemmer vil på dette
grunnlag fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at Lista flystasjon blir tilbakeført til staten slik
at det offentlige får muligheter til å kunne bruke
sin forkjøpsrett på linje med andre aktører."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at Riksrevisjonen ikke
konkluderer med at det nødvendigvis var galt å selge
Lista flystasjon til Lista Flypark AS, men setter spørsmålstegn
ved og kritiserer deler av saksbehandlingen rundt salget. Disse
medlemmer viser videre til at kommuners forkjøpsrett
til eiendommer ble innført etter at dette salget ble gjennomført,
og at Riksrevisjonen ikke uttaler seg sterkere enn at "Det kan derfor
stilles spørsmål ved om samarbeidet med Farsund
Kommune er ivaretatt slik Stortinget har forutsatt." Disse
medlemmer mener således det ikke finnes grunnlag
for å foreslå å be Regjeringen "å sørge for
at Lista flystasjon blir tilbakeført til staten slik at
det offentlige får mulighet til å bruke sin forkjøpsrett." Disse
medlemmer vil videre vise til at et slikt vedtak ikke nødvendigvis
lar seg gjennomføre i praksis da salget er gjennomført,
og eiendommen nå eies av Lista Flypark AS. Disse
medlemmer vil understreke at et eventuelt vedtak om å be
Regjeringen sørge for at Lista flystasjon tilbakeføres
til staten kan medføre betydelige kostnader, uten at det
er avsatt budsjettmidler til dette. En slik anmodning fra Stortinget,
uten kostnadsbegrensninger, vil selvsagt kunne påvirke nåværende
eiers eventuelle pristilbud.
Disse medlemmer vil videre vise
til at Lista Lufthavn AS fortsatt har forkjøpsrett til
viktige deler av Lufthavnen, etter at disse inngikk avtale om leie
og fikk opsjon på eiendommen. Dette skjedde i 1996, og ble
godkjent av Forsvarsdepartementet under daværende forsvarsminister
Jørgen Kosmos ledelse. Denne forkjøpsretten medfører
at eiendommen uansett kan ende i privat eie.
Disse medlemmer vil vise til
at dersom staten fortsatt hadde eid Lista flystasjon, er det ikke
sikkert at Farsund kommune ville valgt å benytte forkjøpsrett
til eiendommen etter de regler som nå er innført.
Denne forkjøpsretten gjelder kun kjøp til takst.
Etter disse medlemmers oppfatning er det således
betydelig risiko for at dersom det skulle vise seg mulig å få tilbakeført
eiendommen til staten, så kan staten bli sittende med eiendommen,
og tilhørende kostnader, fordi det viser seg at kommunen
ikke vil overta eiendommen til de betingelser Forsvarsdepartementet
har fullmakt til å akseptere.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at spørsmålet om gjenkjøp av Lista Flystasjon
og forlegninger er tatt opp som tema i denne saken. Når disse
medlemmer går inn i denne problematikken, må utgangspunktet
være å finne et fornuftig formål for
et gjenkjøp, og derved en realistisk mulighet for et fornuftig
bruk av området. Det kan konstateres at arbeidet hittil
med å få til næringsetablering og arbeidsplasser
i produksjon eller annet privat fornuftig formål ikke har
vært noen suksess. Disse medlemmer har derfor
foretatt en grundig vurdering og har konstatert at på slutten
av 1990-tallet ble det drevet et relativt stort asylmottak med 400-500
plasser i forlegningene på Lista Flystasjon som det er
hevdet passer perfekt til et slikt formål. Når
det nå også er etablert behov for lukkede mottak
for asylsøkere som har fått endelig avslag på sin
søknad, men som Regjeringen allikevel ikke vil sende ut
og asylsøkere som gjennom sin adferd bør plasseres
på lukkete mottak, så burde Lista Flystasjon være
perfekt til et slikt lukket mottak. Når tiden er inne for
hjemsending er det også en stor fordel av at selv store
fly kan benytte flystasjonen og rullebanen slik at en problematisk
og muligens kostbar transport via en annen flyplass kan unngås.
Disse medlemmer vil derfor fremme
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for tilbakekjøp av Lista Flystasjon og at det på området
etableres et lukket asyl- og utreisemottak for asylsøkere
som har fått endelig avslag på sin asylsøknad
og asylsøkere som på grunn av sin adferd eller
myndighetenes vurdering bør være i lukket mottak."