Stortingsmeldingen om nordisk samarbeid er utarbeidet av samarbeidsministerens sekretariat i Utenriksdepartementet i samarbeid med Statsministerens kontor og alle departementene. Kapittel 1 er en generell innledning. Kapittel 2 omhandler Norges formannskap i det nordiske regjeringssamarbeidet i 2006. Kapittel 3 behandler struktur- og moderniseringsarbeidet i Nordisk Ministerråd. Kapittel 4 omhandler nærområdene. Kapittel 5 tar for seg grensehindringer mellom de nordiske land. Kapittel 6 omtaler tverrfaglig samarbeid. Kapittel 7 behandler samarbeidet i de ulike ministerråd. Kapittel 8 er en orientering om Nordisk samarbeid utenfor Ministerrådet.
Norge skal i 2006 ha formannskapet i det nordiske regjeringssamarbeidet.
Formannskapsprogrammet forelå til Nordisk Råds
sesjon i Reykjavik i oktober 2005. Programmet fokuserer spesielt
på fornyelsen av samarbeidet med nærområdene
gjennom igangsettingen av det nye samarbeidsprogrammet med Nordvest-Russland
og det nye handlingsprogrammet for Arktis i 2006.
Den nordiske velferdsmodellen skal under formannskapet
vies særlig oppmerksomhet, i forbindelse med avslutningen
av et omfattende nordisk velferdsforskningsprogram i 2006.
Regjeringen ønsker også å videreføre
den allerede igangsatte fornyelsen av det nordiske samarbeidet om
forskning, og å styrke samarbeidet om innovasjon og kunnskapsbasert
verdiskaping.
Regjeringen prioriterer grensehinderarbeidet
og fortsatt effektivisering av det nordiske samarbeidet høyt.
Samarbeidsministrene har i 2005 lagt fram et
forslag til endringer i Ministerrådets struktur, for å fremme
en tydeligere prioritering og effektivisering av samarbeidet. Ministrene
foreslår blant annet å redusere antall ministerråd
fra 18 til 11. Forslaget skal behandles på Nordisk Råds
sesjon høsten 2005, og iverksettes fra 1. januar
2006. Som formannskapsland vil Norge ha et ansvar for gjennomføringen
av reformene. Dette vil gi gode muligheter til å prege
samarbeidet i den nye strukturen.
Et eget Russlandsprogram, som erstatter dagens
nærområdeprogrammer, etableres fra 1. januar
2006. Målet er at partnerskapet med Nordvest-Russland skal bidra
til en demokratisk samfunnsutvikling, en sterk markedsøkonomi
og bærekraftig utvikling. Det viktigste virkemiddelet vil
være folk-til-folk-samarbeid gjennom stipend og utvekslingsordninger.
De grensenære områdene til Norden skal prioriteres.
Det vil være viktig å ha en god dialog med det
finske formannskapet i Barentsrådet fra november 2005 og
i EU i annet halvår 2006.
Det bilaterale samarbeidet mellom de nordiske
og baltiske land skal få et mer politisk innhold, og tradisjonell
prosjektaktivitet skal trappes ned. Sentrale samarbeidsområder
forventes å bli grenseoverskridende arbeid, forskning og
innovasjon, helse- og sosialspørsmål, miljø og
bærekraftig utvikling og IT. Det skal fortsatt satses sterkt
på samarbeid på grasrotnivå, gjennom utvekslingsprogrammer
og kunnskapsutvikling.
Nordisk Ministerråd brukes som en ramme
for uformelle samråd og gjensidige orienteringer om EU/EØS- spørsmål.
EUs nordlige dimensjon er viktig for Norge, og handlingsplanen for
perioden 2004-2006 samsvarer godt med norske og nordiske prioriteringer.
Østersjørådet er
et sentralt forum for dialog og praktisk samarbeid både
på nasjonalt og regionalt nivå. Regjeringen vil
bidra til at samarbeidet i rådet forsetter på sentrale
områder som blant annet energi og miljø/atomsikkerhet,
kamp mot kriminalitet og menneskehandel, økonomisk samarbeid
og informasjonsteknologi. Regjeringen legger vekt på at Østersjørådet
må være endringsvillig, fleksibelt og kunne gi
en merverdi.
Barentssamarbeidet skal bidra til at Russlands
rolle i det europeiske samarbeidet styrkes, og fremme bærekraftig
utvikling i regionen. Samarbeidet er også blitt et viktig
instrument for utviklingen av norsk nordområdepolitikk.
Prioriterte områder for det norske formannskapet av Barentsrådet
2003-2005 er næringssamarbeid, utdanning, justissamarbeid,
redningssamarbeid og helse.
I Arktisk råd kan de nordiske landene
trekke USA og Russland med i løsningen av felles problemer
knyttet til miljøvern og bærekraftig utvikling
i nordområdene. Arbeidsgruppen for overvåking
av det arktiske miljø arbeider med en omfattende studie
for ministermøtet i 2006 om miljø-, helse- og
sosioøkonomiske sider av petroleumsvirksomhet i Arktis.
Andre arbeidsgrupper fokuserer på bevaring av arktisk fauna
og flora, beredskap mot akutt forurensing, beskyttelse av det marine miljø og
bærekraftig utvikling. Norge skal ha formannskapsvervet
i Arktisk Råd i perioden 2006-2008.
Nordisk Ministerråd søker å fjerne
grensehindringer i Norden, og å legge til rette for at
korrekt informasjon om eksisterende regelverk skal være
lett tilgjengelig. Et eget grensepolitisk sekretariat er etablert
og den tidligere danske statsminister Poul Schlüter er
samarbeidsministrenes særskilte representant for nedbygging
av grensehindringer. Arbeidet fokuserer nå særlig på fjerning
av grensehindringer for næringslivet. Videre arbeides det
blant annet for å etablere Norden som et felles område
for utdanning og forskning, og for å lette koordineringen
av ytelser på sosial- og velferdsområdet.
Det har i perioden blitt holdt to nordiske statsministermøter.
Diskusjonstemaer har vært det fremtidige nordiske samarbeidet
med Nordvest-Russland og de baltiske land, samvirket med det nordiske
parlamentariske samarbeidet, samarbeidet med de øvrige
nordlige regionale rådene, struktur- og moderniseringsarbeidet
i Nordisk Ministerråd, mulige nordiske felles skritt - særlig
overfor EU - når det gjelder alkoholpolitikk, EUs forfatningstraktat,
fortsatt EU-utvidelse, FN-reform, nasjonale innovasjonsstrategier
og et tettere nordisk konsulær- og beredskapssamarbeid
på bakgrunn av tsunamikatastrofen.
De nordiske samarbeidsministrene vil i løpet
av året ha hatt fem møter. Ministerrådets
samarbeid med Nordvest-Russland og det baltiske land har vært
et gjennomgående diskusjonstema. Ministrene har vurdert
strukturendringer i Nordisk Ministerråd, og fulgt arbeidet
med å redusere grensehindringer i Norden. Videre har de
har ansvar for oppfølgingen av den nordiske strategien
for bærekraftig utvikling. Samarbeidsministrene har vedtatt
Ministerrådets budsjett for 2005 med en uforandret ramme
i forhold til 2004.
Det nordiske samarbeidet er et viktig instrument
i Regjeringens europapolitikk. Ministerrådets arbeid med
europaspørsmål har karakter av samråd
og informasjonsutveksling, og konsentrerer seg om spørsmål hvor
de nordiske land har felles interesser. Konsultasjonsordningen mellom
de nordiske og baltiske landene i forbindelse med møter
mellom EUs utenriksministere er nå etablert i praksis.
Første møte i denne "3+3+2"-kretsen
fant sted i februar 2005. Regjeringen legger vekt på at
EU engasjerer seg mer i nordområdene, og støtter
opp om EUs naboskapspolitikk og den nordlige dimensjon.
Nordisk Ungdomskomité har utarbeidet
en ny handlingsplan for barne- og ungdomspolitisk samarbeid i Norden
som gjøres gjeldende fra og med 2006. Det er et mål å integrere
et barne- og ungdomsperspektiv innenfor alle relevante fagområder
innen det nordiske samarbeidet.
Styringsgruppen for landbruks- og miljøsektoren arbeider
i 2005 spesielt med hvordan landbruket påvirker miljø,
helse og vann, og med natur- og kulturmiljøverdier, samt
bærekraftig næringsutvikling i landbruket. Nordisk
Genressursråd følger opp minister-erklæringen
om rettigheter og tilgang til genetiske ressurser, og vil blant
annet igangsette et prosjekt om sameksistens mellom genetisk modifiserte
organismer og konvensjonelle sorter. Innen miljø- og fiskerisektoren fokuseres
det særlig på områdene marint biologisk mangfold,
forvaltning av havområder og fiskeri og akvakultur. I samarbeidet
om miljøøkonomiske saker er det prosjekter om
virkemidler for å frakoble miljøbelastning og økonomisk
vekst, samt om forvaltning av det biologiske mangfoldet i skog og
våtmark. En viktig oppgave har videre vært implementeringen
av Østersjøregionen som et forsøksområde
for de fleksible mekanismene under Kyoto-protokollen. Det samarbeides
dessuten om miljøvennlig næringsutvikling, kulturminneforvaltning
og oppfølging av landskapskonvensjonen. De nordiske landene
arbeider sammen for å skape et tilgjengelig samfunn for
alle uavhengig av alder og funksjonsnivå.
På kulturområdet legges det
opp til at ministrene i løpet av 2005 skal vedta en ny
struktur for å sikre et levende og bærekraftig
nordisk kultursamarbeid. Samarbeidet skal gi merverdi, økt
kvalitet og effektivitet. Den nyetablerte Nordisk Råds
filmpris skal deles ut for første gang høsten
2005. Det satses videre på nærområdesamarbeidet
i kultursektoren, og på nordiske kulturprosjekter i utlandet.
Mediesamarbeidet fokuserer blant annet på nordisk allmennkringkasting
og digital innholdsproduksjon. Ministerrådets bevilgninger
til det nordiske idrettssamarbeidet understøtter barns
og unges deltagelse på idrettsarrangementer. Ungdommens
forståelse for de skandinaviske språkene er hovedprioritet
for Nordisk Kulturfond i 2005.
Innen utdanning og forskning har det i perioden 2004-2005
blitt fokusert på oppfølging av Norrback-rapporten
om grensehindringer på individnivå, gradvis overføring
av de nordiske utdannings- og forskningsinstitusjonene til nasjonalt
ansvar, og omorganisering av det nordiske forskningssamarbeidet.
Det nordiske samarbeidsorganet mellom nasjonale forskningsfinansierende
enheter, NordForsk, ble etablert i januar 2005.
Det nye nordiske miljøhandlingsprogrammet
for perioden 2005-2008 fokuserer på miljø og sunnhet; havet;
natur, kulturmiljø og friluftsliv; og bæredyktig forbruk
og produksjon. EU-spørsmål er et sentralt tema i
formelle og uformelle møter mellom de nordiske miljøvernministrene.
Videre prioriteres miljøinvesteringer i Nordens nærområder
gjennom det nordiske miljøfinansieringsselskapet, NEFCO.
Samarbeidet i arbeidsgruppene i miljøsamarbeidet baseres
på det nordiske miljøhandlingsprogrammet, og er
i stor grad rettet inn mot arbeid i EU og andre internasjonale organisasjoner og
konvensjoner. En nordisk konferanse om miljøkonsekvensutredninger
skal arrangeres i Stavanger i mai 2006.
På energiområdet skal et nytt
handlingsprogram drøftes av de nordiske energiministrene
høsten 2005. Det nordiske samarbeidet innenfor elektrisitetsmarkedet
er med på å sikre en mer effektiv, konkurransedyktig
og miljømessig utnyttelse av de samlede kraftressursene
i Norden. Videre legger ministrene stor vekt på klimaspørsmål
både i det nordiske samarbeidet og Østersjøsamarbeidet,
blant annet gjennom regional utprøving av de fleksible
mekanismene under Kyoto-protokollen og økt fokus på fremtidige,
globale klimaavtaler. EU/EØS-spørsmål
er et gjennomgående tema for arbeidet innen det nordiske
energisamarbeidet og overfor Nordens nærområder.
Et forslag til nytt "Nordisk næringspolitisk
samarbeidsprogram 2006-2010" fremlegges for Nordisk råds sesjon
2005. Programmet vil fokusere på ytterligere innsats for å utvikle
Norden som en næringsregion. Et viktig tiltak er fjerning
av grensehindringer på individnivå og for næringslivet.
Videre vil nordisk samarbeid i innovasjonspolitikken kunne bidra
til økt verdiskaping og økonomisk vekst, slik
det går fram av forslaget til innovasjonspolitisk samarbeidsprogram
2005-2010. Den nyetablerte institusjonen Nordic Innovations Center
er et viktig instrument i så måte.
Det regionalpolitiske området er av
stor betydning for Norge, ikke minst fordi det gir en annen og tidligere tilgang
til EU-prosesser enn det som er mulig innenfor EØS på dette
området. Handlingsprogrammet for 2005-2008 fokuserer på samarbeid
over landegrenser, både i Norden og i nærområdene,
og på erfaringsutveksling/kunnskapsutvikling.
Under det norske formannskapet i 2006 vil Regjeringen arbeide for å få fram
de nordiske og norske forutsetningene og interessene i en større
europeisk sammenheng. Embetsmannsgruppen for regionalpolitikk skal
legge fram sin rapport om byenes rolle i regionalpolitikken i løpet
av 2006. Det vestnordiske samarbeidet følges opp gjennom
Nordisk Atlantsamarbeid. En interdepartemental arbeidsgruppe jobber
med konkrete forslag til økt norskfinsk samarbeid i nord.
Det nordiske fiskerisamarbeidet skal fremme
en bærekraftig utvikling i de nordiske landenes fiskerisektorer.
Dette skal bidra til å gi konsumentene mulighet til å velge
trygg sjømat av god kvalitet. Prioriterte områder
er sammenhengen mellom havklima, bestandsutvikling og forvaltning;
overvåking av forurensende stoffer i fisk og skalldyr;
miljømerking og utvikling av forvaltningssystemer for Nordens
fiskerier.
Et felles handlingsprogram for sektorene fiskeri, landbruk
og næringsmidler for perioden 2005-2008 skal sikre politisk
helhetsperspektiv i bruken av naturressursene og for alle prosessene
gjennom hele verdikjeden. Det sterke nordiske samarbeidet om genetiske ressurser,
gjennom blant annet Nordisk Genbank, Nordisk Genbank for Husdyr
og Nordisk skogbruks frø- og planteråd, har ført
til at Norden har fungert som en modell for regionalt samarbeid
innen området.
For å nedbygge grensehindre i Norden
for borgere som beveger seg over landegrensene og borgere som har
inntekter i et annet nordisk land, er det undertegnet en ny nordisk
avtale om folkeregistrering og etablert en felles nordisk skatteportal
på Internett. Den nordiske investeringsbanken, hvor nå også de
baltiske landene er medlemmer, hadde et overskudd på 1 396
mill. kroner i 2004.
Gjennom handlingsprogrammet 2004-2008 for det nordiske
samarbeidet på transport-, trafikk- og kommunikasjonsområdet
prioriteres særlig trafikksikkerhet, integrering av miljøhensyn
i transportpolitikken, intelligente transportsystem og samarbeid
i Østersjøregionen.
I bolig- og byggsektoren skal et utkast til
nytt flerårig samarbeidsprogram fremlegges for Nordisk
Råd høsten 2005. Til det nye programmet er foreslått
temaer som sosial boligbygging, bypolitikk, byplanlegging og bæredyktig
utvikling, boliger for eldre, samt livssyklusperspektiv på boligbygging.
Nordisk samarbeid om narkotikaproblemer er høyt prioritert
av de nordiske regjeringer og institusjoner. Det legges stor vekt
på kontakt med politi- og tollsamarbeidet i Norden og med
Nordisk nemnd for alkohol- og narkotikaforskning.
Innen sosial- og helsesektoren danner det nordiske nettverket
et godt utgangspunkt for formelle og uformelle diskusjoner og informasjonsutvekslinger
om aktuelle EU/EØS-saker. Det legges også stor
vekt på helsesamarbeidet med Nordvest-Russland, og på det nordiske
WHO-samarbeidet. Høsten 2004 vedtok de nordiske sosial-
og helseministrene en erklæring der de oppfordret til styrking
av det nordiske samarbeidet om alkoholrelaterte problemer og skader.
Ministrene vil legge vekt på å innta en felles
nordisk holdning på de områder erklæringen
dekker i EU/EØS- og WHO-sammenheng. Det nordiske
helsesamarbeidet omfatter også en rekke andre områder,
herunder fattigdom og sosial utstøting, IT i helse- og
sosialsektoren, tiltak for mennesker med nedsatt funksjonsevne,
barns og unges psykiske helse, sosial- og trygdestatistikk, tjenestetilbud
til personer med demens, antibiotikaresistens, helseberedskap og
strålevern-, atomsikkerhets- og atomberedskap.
På arbeidsmarkeds- og arbeidsmiljøområdet
er det utarbeidet et nytt samarbeidsprogram for perioden 2005-2009.
Programmet vektlegger økt tilbud av arbeidskraft for å møte
den demografiske utfordringen, et aktivt og inkluderende arbeidsliv,
likestilling mellom kjønnene og tiltak mot arbeidshindringer
og diskriminering av utsatte grupper. Et annet viktig tema er innvandrernes
integrasjon på det nordiske arbeidsmarkedet og de utfordringene
som følger av arbeidsinnvandring fra nye EU-medlemsland.
Samarbeidsprogrammet for forbrukersektoren legger vekt
på å styrke forbrukerbeskyttelsen i Norden og Europa
for øvrig, samt å styrke forbrukernes frie valg og
beslutningsgrunnlag. Det samarbeides blant annet om utredning og
gjennomføring av EU-regelverk, om kartlegging av kommersielt
press mot barn og unge, og miljømerking.
På området mat og helse er
det overordnede målet mangfold av sunne og trygge matvarer
av god kvalitet som gir borgerne mulighet til å velge et
kosthold som bidrar til god helse. Samarbeidet omhandler lovgivning,
kontroll, toksikologi, mikrobiologi, og kjemi knyttet til mat, kost-
og ernæringsspørsmål, forbrukerinformasjon,
dyrevelferd og dyrehelse, og koordinering av nordiske synspunkter
i internasjonale fora.
På likestillingsområdet er
det igangsatt en rekke tiltak under handlingsplanen mot handel med
kvinner og barn. Videre pågår det et fellesnordisk
arbeid for å redusere lønnsforskjellene mellom
menn og kvinner, og for å integrere likestillingsperspektivet
i nordisk økonomisk politikk. I tillegg vektlegges spørsmål knyttet
til menn og likestilling, og kartlegging av pornografiens eventuelle
innflytelse på nordiske unges oppfatning og forståelse
av kjønn.
Innenfor samarbeidet i justissektoren gis tiltak
mot menneskehandel høy prioritet. Gjennom lovsamarbeidet
søker de nordiske landene å skape mest mulig ensartet
lovgivning i Norden. Samarbeidet om EU/EØS-spørsmål
er en viktig del av dette arbeidet. Egne arbeidsgrupper har ansvar
for nordisk samarbeid blant annet innenfor områdene strafferett
og straffeprosess, familie- og arverett, sjørett og selskapsrett.
Det er også et utstrakt samarbeid mellom de nordiske lands
politimyndigheter, blant annet gjennom Schengen, Europol og Interpol,
samt gjennom regionale samarbeidsavtaler om bekjempelse av kriminalitet
i grenseområdene. Gjennom EØS-finansieringsordningene
utvikler Norge et nært samarbeid med de baltiske landene
innen kriminalitetsbekjempelse og strafferettsapparatet. Andre felter
hvor det er et godt lovsamarbeid i Norden og naboområdene,
er miljøkriminalitet, samarbeid mellom de nordiske riksadvokater,
kriminalomsorg, samarbeid med fengselsvesenet i Baltikum og Nordvest-Russland,
samarbeid mellom de nordiske domstolsadministrasjoner, etterutdanning
av nordiske dommere, redningstjenestesamarbeid og samarbeid om samfunnssikkerhet.
Det nordiske samarbeidet om informasjons- og
kommunikasjonsteknologi skal videreutvikle mulighetene som ligger
i stor utbredelse og bruk i regionen. Under Islands formannskap
i 2004 var det særlig fokus på informasjonsteknologi
og demokrati.
Samarbeidet om flyktning- og migrasjonsspørsmål
er organisert i tre fora. Den nordiske samrådsgruppen for flyktningspørsmål
skal legge et grunnlag for utviklingen av fellesnordiske holdninger
og ordninger. Et eget utvalg diskuterer alle typer spørsmål
på utlendingsfeltet, og Nordisk migrasjonsutvalg fokuserer
blant annet på informasjon om lovgivende og administrative
tiltak, samt statistikk, på utlendingsområdet.
På tross av ulik forankring i EU og
NATO, er det nordiske utenrikspolitiske samarbeidet nært
og godt. Europeisk integrasjon og sikkerhetspolitiske endringsprosesser
innebærer at Norden i stadig større utstrekning
har felles utenriks- og sikkerhetspolitiske interesser. De baltiske
land inkluderes i økende grad i samarbeidet, gjennom jevnlige
møter på utenriksminister-, statssekretær-
og embetsnivå.
Det samarbeides også tett om FN-spørsmål,
blant annet i kandidaturspørsmål, på det økonomiske
og sosiale området, om demokrati, menneskerettigheter og
internasjonal strafferettspleie. Et viktig nordisk tema i 2005 er
samarbeidet knyttet til Generalsekretærens høynivåpanel
som skal vurdere globale sikkerhetsutfordringer. Det er dessuten
halvårige nordiske og årlige nordisk-baltiske
konsultasjoner på hovedstadsnivå om spørsmål
knyttet til hhv. OSSE og Europarådet.
De nordiske landenes ulike sikkerhetspolitiske
orientering er ikke til hinder for samarbeid om deltakelse i internasjonale
militære operasjoner, fredsoperasjoner og krisehåndtering.
De nordiske land deltar aktivt i kampen mot internasjonal terrorisme,
blant annet gjennom bidrag til de militære operasjonene
i Afghanistan, og gjennom et sterkt engasjement for bekjempelse
av fattigdom og fremme av demokrati og menneskerettigheter.
Norge leder observatøroppgavene i forbindelse
med fredsprosessene i Sri Lanka og Sudan, og legger stor vekt på samarbeid
med de nordiske landene i dette arbeidet. Det har i de senere år
også vært nordisk samråd i Det euroatlantiske
partnerskapsråd.
Europaspørsmålene og samarbeidet
med Nordens nærområder har fått større
betydning i det nordiske utenrikshandelspolitiske samarbeidet. De
nordiske land har god uformell kontakt om WTO-spørsmål,
som for Norges del gir informasjon om EUs drøftelser, samtidig
som de øvrige nordiske land kan dra nytte av at Norge deltar
i grupperinger hvor EU kun er representert ved Kommisjonen.
På det forsvarspolitiske området
er de årlige ministermøtene et viktig forum for å diskutere
saker av felles interesse, herunder forsvarsreform, utviklingen
i NATO og EU, regionale spørsmål og internasjonal
krisehåndtering. Etableringen av Nordic Co-ordinated Arrangement
for Military Peace Support (NORDCAPS) i 1998 representerte en forsterkning
av samarbeidet. Videre har Finland, Norge og Sverige blitt enige om å samarbeide
om opprettelsen av en nordisk EU-innsatsgruppe.
Også i utviklingssamarbeidet har de
nordiske land sammenfallende syn på mange områder.
Det er samarbeid om politisk dialog, koordinering av synspunkter og
posisjoner i FN, Verdensbanken og internasjonale organisasjoner,
samt praktisk samarbeid på landnivå. Når
det gjelder det spesifikt nordiske samarbeidet har det pågående
samarbeidet mellom Norge og Sverige i Afrika gitt flest konkrete
resultater. De nordiske landene holder regelmessige samordningsmøter
i forkant av og under styremøter i de multilaterale utviklingsorganene.
De samarbeider også for å styrke og effektivisere
FN på det økonomiske og sosiale området.
Samarbeidet på ministernivå om
samiske spørsmål har uformell, men nær
tilknytning til Nordisk Ministerråd. Målet er å styrke
og utvikle det samiske folkets språk, kultur, næringer
og samfunnsliv. Et utkast til nordisk samekonvensjon vil foreligge
i slutten av 2005.
Norge, Sverige og Finland har i perioden videreført samarbeidet
på embetsmannsnivå om politikken overfor nasjonale
minoriteter, som i Norge omfatter jøder, kvener, rom, romani
og skogfinner.