Merknader frå komiteen

Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Eirin Faldet, Svein Gjelseth, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, frå Høgre, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, frå Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, frå Kristeleg Folkeparti, Jan Sahl, frå Senterpartiet, Eli Sollied Øveraas, og frå Venstre, Borghild Tenden, registrerer at proposisjonen om Finnfast no er lagd fram for Stortinget, etter at den har vore lova i lang tid.

Fleirtalet er positive til Finnfastprosjektet og merker seg at finnøyværingene har bidratt til finansie­ringen av Rennfast med sikte på den helheten Finnfast inngår i.

Fleirtalet konstaterer at innkrevjinga av bompengar på Sokn bomstasjon i ein kortare periode er knytt direkte til finansieringa av eit samanhengjande infrastrukturnett i området.

Fleirtalet har merka seg den relativt høge delen av finansieringa som skal finansierast med lån. Fleirtalet er orientert om kor avgjerande ei låg rente på låneporteføljen er for følsemda til prosjektet med omsyn til soliditet og nedbetalingstid. Dei historisk låge rentene i dag både i den korte- og lange rentemarknaden gir store moglegheiter for å tryggje prosjektet økonomi totalt sett.

Fleirtalet føreset difor at bompengeselskapet og garantisten arbeidar for ei optimal rentebelastning på låneporteføljen innanfor ein akseptabel risiko.

Fleirtalet ber Regjeringa vurdere raskare utbetaling av ferjeavløysingsmidlane. Dette kan gi redusert bompengeperiode på Rennesøy.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti vil understreke viktigheten av det spesielle norske prinsippet for bompengefinansiering, hvor bompengefinansiering skal være ønsket lokalt og regionalt.

Disse medlemmer peker videre på hovedprinsippet om at bompengeinnkreving skal opphøre når nedbetaling er fullført. Disse medlemmer viser til at forlenging av bompengeperioden på Sokn har skapt sterke reaksjoner i Rennesøy.

Disse medlemmer viser i denne sammenheng til brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden av 10. februar 2006 og ber Regjeringen søke å begrense innkrevingen på Sokn utover 1. mars 2006, blant annet ved å vurdere:

  • 1. Å overføre rentefritt lån på Rennfast 16,7 mill. kroner til Finnfast.

  • 2. At drifts- og vedlikeholdskostnader på vegnettet ikke skal finansieres i nedbetalingstiden ved hjelp av ferjeavløsningsmidler fra fylke og kommune, men finansieres over ordinært budsjett.

  • 3. På vanlig måte å legge til grunn trafikkgrunnlaget som er anbefalt av Vegdirektoratet.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, har merket seg at prosjektet er foreslått finansiert med nesten 80 pst. bompengeandel; hele 596 mill. 2006-kroner av totalrammen på 747 mill. 2006-kroner.

Disse medlemmer har merket seg at prosjektet er samfunnsøkonomisk lønnsomt. Basert på 4 pst. kalkulasjonsrente er netto nytte + 300 mill. kroner og netto nytte/total kostnader +0,7.

Disse medlemmer mener derfor at prosjektet bør finansieres med statlige midler.

Disse medlemmer har videre merket seg at av den samlede bompengefinansiering som er foreslått, er 65 mill. kroner forlenget bompengeinnkreving ved Sokn bomstasjon i 7-8 måneder.

Disse medlemmer viser til at Sokn bomstasjon er plassert i Rennesøy kommune og brukes til innkreving av bompenger på Rennfastprosjektet som også er finansiert med bompenger. Bompengeinnkrevingen for Rennfastprosjektet har foregått fra november 1992 og er forventet avsluttet tidlig i 2006.

Disse medlemmer har merket seg departementets uttalelse i saken om at

"forutsetningen om å forlenge innkrevingsperioden etter at Rennfastprosjektet er nedbetalt, er i utgangspunktet i strid med prinsippene om at en bompengeinnkreving skal avsluttes når det aktuelle prosjektet som innkreving knytter seg til er nedbetalt."

Når avvik likevel anbefales, bruker departementet det argument at "innbyggerne i Finnøy kommune har deltatt i finansieringen av Rennfastprosjektet".

Disse medlemmer avviser et slikt brudd på både prinsipper og rimelighetsbetraktninger. Disse medlemmer peker på den grunnleggende urimeligheten som ligger i selve intitialbruken av bompenger til finansiering av den statlige oppgaven det er å sørge for finansiering av trygg og effektiv samferdselsstruktur.

Disse medlemmer vil peke på at denne urimeligheten forsterkes dersom departementets begrunnelse for forlengelse av bompengeinnkreving i et nedbetalt prosjekt skal legges til grunn. Disse medlemmer avviser en slik begrunnelse. Disse medlemmer vil også advare mot å legge til rette for en slik praksis. Etter disse medlemmers syn vil dette kunne åpne for et "skred" av liknende saker der bompengeinnkreving fortsetter etter bompengeprosjektet er nedbetalt.

Disse medlemmer har merket seg klare uttalelser fra formannskapet i Rennesøy kommune mot en slik videreført bompengeinnkreving ved Sokn bomstasjon.

Disse medlemmer har merket seg at Rennesøy kommune har innhente juridisk vurdering av rettsspørsmål knyttet til forlenget bompengeinnkreving. Disse medlemmer har også merket seg henvisningene til EF-direktiv og praksis i EF-domstolen; der det konkluderes med at uttrykket "pågjeldende infrastrukturnett" skal tolkes snevert. Disse medlemmer har også merket seg at det i samme vurdering konkluderes med at Finnfast og Rennfast er to ulike infrastrukturanlegg og at bompengeinnkreving for kjøretøy både over og under 12 tonn vil være i strid med lov- og regelverk. Disse medlemmer har merket seg at Rennesøy kommune varsler at et eventuelt vedtak som iverksetter forlenget bompengeinnkreving ved Sokn bomstasjon, vil bli anket inn for internasjonal domstol. Disse medlemmer støtter et slikt initiativ.

Disse medlemmer viser til St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 2 (2002-2003) side 14-16 der det heter:

"I forbindelse med vedtaket av fylkesdelplanen understreket fylkestinget viktigheten av at Ryfylkepakken blir behandlet som en samlet plan. Samtidig ble det påpekt at delprosjektene må kunne finansieres og realiseres uavhengig av hverandre."

Disse medlemmer mener at begge disse forholdene understreker at forlenget innkreving av bompenger i et annet delprosjekt som er nedbetalt, derfor må avvises.

Disse medlemmer har også merket seg at statens bidrag gjennom ferjeavløsningsmidler skal betales over en periode på 15 år. Disse medlemmer peker på at det gir en ytterligere urimelighet i finansieringsopplegget når bompengeselskapet samtidig må ta opp lån for å klare finansieringen av prosjektet. Disse medlemmer mener at statlige midler bør ubetales samlet og så tidlig så mulig, helst med forskottering, for å sikre lavest mulig finansutgifter når staten påtvinger andre regningen for egen finansieringsoppgave.

Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

  • "1. Stortinget anbefaler bygging av rv 519 Fastlandssambandet til Finnøy med tilknytning til Talgje (fv 606) med statlig fullfinansiering. Stortinget legger til grunn at arbeidet igangsettes med statlig forskottering og at egen sak om statlig finansiering av prosjektet legges frem for Stortinget så snart som mulig.

  • 2. Stortinget ber Regjeringen sørge for at statlige ferjeavløsningsmidler heretter utbetales samlet og forskuddsvis.

  • 3. Stortinget ber Regjeringen foreta en vurdering av hvordan staten gjennom låne- og forskotteringsordninger kan bidra til at samferdselsprosjekter der flere andre parter deltar i finansieringa, ikke får unødvendig store lånekostnader. Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med egen sak om dette."