14.8.1 Post 60 Særskilte tilskudd til kollektiv­transport

Komiteens medlem fra Venstre viser til Regjeringens manglende vilje til satsing på kollektivtrafikken i forbindelse med revidert budsjett. Dette medlem viser til at en styrking av fremkommelighet for kollektivtransporten gjennom belønningsordningen vil gjøre kollektive løsninger mer konkurransedyktige og attraktive i forhold til bruk av personbil i byområder. Flere norske byer opplever sterk forurensning og høy trengsel på veiene, til ulempe for innbyggere, næringsliv og miljøet. Også næringslivet i distriktene opplever trengselen i byene som et hinder for å drive effektiv virksomhet.

Dette medlem ønsker derfor å styrke belønningsordningen for kollektivtrafikk med 50 mill. kroner i nye midler.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1330

Særskilte transporttiltak

60

Særskilt tilskudd til kollektivtransport, forhøyes med

50 000 000

fra kr 200 000 000 til kr 250 000 000"

14.8.2 Post 74 (Ny) Kompensasjon for elavgift for elektrifisert skinnegående transport

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til ordningen med kompensasjon for el-avgift for elektrifisert skinnegående transport som ble innført i forbindelse med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett 2004, jf. Innst. S. nr. 250 (2003-2004). Dette medlem mener at ordningen, som tidligere er besluttet avviklet i 2006, likevel bør videreføres for godstransport, og foreslår 15 mill. kroner til dette formål. Dette vil gi bedre vilkår for godstransport på jernbanen og kan bidra til å overføre mer gods fra veg til bane, med de gunstige miljøeffekter dette innebærer.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1330

Særskilte transporttiltak

74

(NY) Kompensasjon for el-avgift for elektrisifisert skinnegående transport, bevilges med

15 000 000