Komiteens medlem fra Venstre viser
til Regjeringens manglende vilje til satsing på kollektivtrafikken
i forbindelse med revidert budsjett. Dette medlem viser
til at en styrking av fremkommelighet for kollektivtransporten gjennom
belønningsordningen vil gjøre kollektive løsninger
mer konkurransedyktige og attraktive i forhold til bruk av personbil
i byområder. Flere norske byer opplever sterk forurensning
og høy trengsel på veiene, til ulempe for innbyggere, næringsliv
og miljøet. Også næringslivet i distriktene opplever
trengselen i byene som et hinder for å drive effektiv virksomhet.
Dette medlem ønsker
derfor å styrke belønningsordningen for kollektivtrafikk
med 50 mill. kroner i nye midler.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1330 | | Særskilte transporttiltak | |
| 60 | Særskilt tilskudd
til kollektivtransport, forhøyes med | 50 000 000 |
| | fra kr 200 000 000 til
kr 250 000 000" | |
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til ordningen med kompensasjon for el-avgift for elektrifisert skinnegående
transport som ble innført i forbindelse med behandlingen
av Revidert nasjonalbudsjett 2004, jf. Innst. S. nr. 250 (2003-2004). Dette
medlem mener at ordningen, som tidligere er besluttet avviklet
i 2006, likevel bør videreføres for godstransport,
og foreslår 15 mill. kroner til dette formål.
Dette vil gi bedre vilkår for godstransport på jernbanen
og kan bidra til å overføre mer gods fra veg til bane,
med de gunstige miljøeffekter dette innebærer.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1330 | | Særskilte transporttiltak | |
| 74 | (NY) Kompensasjon for el-avgift
for elektrisifisert skinnegående transport, bevilges med
| 15 000 000 |