14.9.1 Post 23 Drift og vedlikehold

Sammendrag

I forbindelse med at forvaltningsbedriften NSB ble omdannet til særlovsselskap den 1. desember 1996 og Jernbaneverket ble etablert, fikk Jernbaneverket ansvaret for virksomheten i den tidligere NSB banedivisjonen. En eiendom i Lillestrøm ble lagt til NSB BA som en del av innskuddskapitalen i selskapet. Ved selskaps­etableringen framkom det ikke klart hvem som skulle dekke kostnadene med opprenskning av forurenset grunn på eiendommen. NSB, som senere har dekket deler av opprenskningen etter pålegg fra Statens for­urensningstilsyn, har fremmet krav om at staten v/Jernbaneverket skal dekke alle kostnader med opprenskningen av gammel kreosot.

Det er NSB som har stått for opprenskningen av den aktuelle eiendommen som det kreves refusjon for og som senere er solgt. I perioden 1994-1998 ble det bevilget totalt 45 mill. kroner over statsbudsjettet til NSB/Jernbaneverket til opprenskningen av eiendommen. NSB har senere lagt fram et krav som dokumenterer at de samlede kostnadene beløper seg til totalt 125 mill. kroner som følge av den omfattende opprenskningen av kreosotutslipp fra NSB banedivisjonen.

På eiendommen var det forurensning fra flere kilder enn NSB banedivisjonens impregneringsverk. Kostnadene knyttet til opprenskningen fra andre forurensningskilder er ikke regnet med i kravet NSB har rettet mot staten v/Jernbaneverket. Korrigert for tidligere bevilgninger over statsbudsjettet utgjør Jernbaneverkets andel av opprenskningskostnadene 80 mill. kroner. I tillegg kommer forsinkelsesrenter beregnet fra 1999 for manglende oppgjør som er beregnet til 37 mill. kroner. Samlet krav mot staten v/Jernbaneverket utgjør derved 117 mill. kroner.

På grunn av kompleksiteten i saken og den nære tilknytningen NSB og Jernbaneverket har til Samferdselsdepartementet, har departementet innhentet ekstern juridisk bistand som grunnlag for sin beslutning om hvem som bør dekke kostnadene med kreosotopp­renskningen på eiendommen. I tillegg var det behov for en uavhengig juridisk vurdering av om det eventuelt kunne ligge føringer for løsningen av denne saken ved omdannelsen av forvaltningsbedriften NSB til NSB BA, nå AS, og Jernbaneverket. Samferdselsdepartementet har i sin vurdering lagt vekt på at tidligere NSB banedivisjonen, nå Jernbaneverket, var ansvarlig for kreosotforurensningen og at det ikke framgår av stiftelsesdokumentene for NSB BA at forpliktelser knyttet til kreosotopprenskingen av denne eiendommen ble lagt til NSB BA. Videre har Samferdselsdepartementet ut fra prinsippet om at "forurenser skal betale" kommet til at den mest korrekte løsning i dette tilfellet er at NSB får dekket alle påløpte opprenskningskostnader knyttet til Jernbaneverkets gamle impregneringsverk, med tillegg av beregnet forsinkelsesrente.

På denne bakgrunn foreslås det å bevilge 117 mill. kroner til Jernbaneverket, som en refusjonsbetaling til NSB AS.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

14.9.2 Post 30 Investeringer i linjen

Sammendrag

Regjeringen foreslår en tilleggsbevilgning på 11,5 mill. kroner. Midlene foreslås brukt til planlegging og grunnerverv, herunder for nytt dobbeltspor Lysaker-Sandvika, ombygging av Alnabru godsterminal og dobbeltspor Fløen-Bergen st., som et ledd i å oppfylle Regjeringens mål om økt satsing på jernbanen. Dette gir en total bevilgning til planlegging og grunnerverv i 2006 på 131,5 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at investeringer i linjen bør foretas med vekt på strekninger hvor jernbanetilbudet representerer et samfunnsøkonomisk lønnsomt alternativ til andre transportmidler. Disse medlemmer viser videre til sine merknader under kap. 1320 post 31 Rassikring, og viser til at de samme forhold er gjeldende for reisende med tog som langs vei. Disse medlemmer vil derfor styrke rassikringen ved utsatte jernbanestrekninger.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med kr 10 000 000 i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på kr 21 500 000 i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1350

Jernbaneverket (jf. kap. 4350)

30

Investeringer i linjen, kan overføres, kan nyttes under post 23, forhøyes med

21 500 000

fra kr 1 477 000 000 til kr 1 498 500 000"

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener at tiltak til tunnel- og rassikring og tiltak for å forebygge ulykker på planoverganger, bør gis høy prioritet for å bedre sikkerheten i jernbanetrafikken. Det foreslås derfor å sette av 25 mill. kroner utover Regjeringens forslag til gjennomføring av sikkerhetstiltak, herunder sikring og sanering av planoverganger. Økt satsing på rassikring og sikring av planoverganger vil, i tillegg til økt sikkerhet, også kunne gi muligheter for økt hastighet og dermed redusert reisetid.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1350

Jernbaneverket (jf. kap. 4350)

30

Investeringer i linjen, kan overføres, kan nyttes under post 23, forhøyes med

36 500 000

fra kr 1 477 000 000 til kr 1 513 500 000"

Komiteens medlem fra Venstre merker seg at Regjeringen ikke prioriterer jernbane i forbindelse med revidert budsjett. Dette medlem vil prioritere økt kapasitet på jernbanen, punktlighet og sikkerhet med mål om å styrke jernbanens konkurransekraft. Regjeringen bevilget i revidert budsjett fattige 11,5 mill. kroner på hele tre ulike prosjekter. Dette medlem mener jernbanen bør prioriteres opp for å stimulere til miljøvennlig transport og for å opprettholde et godt transporttilbud over hele landet.

Dette medlem vil derfor bevilge følgende utover Regjeringens forslag:

  • – 49 mill. kroner til anleggsarbeider på Lysaker for å sikre fremdriften i forbindelse med utbedring av stasjonen og dobbeltsporet Sandvika-Lysaker.

  • – 17,5 mill. kroner til tunnelsikring, planoverganger og rassikring på Nordlandsbanen, Sørlandsbanen og Bergensbanen.

  • – Jernbaneverket kompenseres med 8,5 mill. kroner for uforutsette utgifter ifm. uværet på Vestlandet og i Trøndelag.

Dette medlem mener det fremover blir viktig å prioritere investeringer i dobbeltspor i forbindelse med statsbudsjettet for 2007 for å sikre punktlighet og et godt jernbanetilbud i områder hvor kapasiteten er presset. I den forbindelse ønsker dette medlem å peke på at det er behov for tilstrekkelige midler til bygging av dobbelspor på strekningene Sandvika-Lysaker, Sandnes-Stavanger og Oslo-Ski.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1350

Jernbaneverket (jf. kap. 4350)

30

Investeringer i linjen, kan overføres, kan nyttes under post 23, forhøyes med

86 500 000

fra kr 1 477 000 000 til kr 1 563 500 000"