16.7.1 Post 24 Driftsresultat

Sammendrag

Driftsresultatet til Statens Pensjonskasse (SPK) er i saldert budsjett bevilget med -43,886 mill. kroner. Det vises til St.prp. nr. 1 (2005-2006) Tillegg nr. 1 (2005-2006) hvor det fremgår at Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget i 2006 med eventuelt forslag om endelig justering av budsjetteffektene på kap. 2470 Statens Pensjonskasse som følge av Posten Norge AS sin utmelding fra pensjonsordningen i Statens Pensjonskasse. Fornyings- og administrasjonsdepartementet anslår nå SPKs inntektsbortfall på dette kapitlet i 2006 som følge av utmeldingen til 9,7 mill. kroner. Av dette vil om lag 6,4 mill. kroner være av permanent karakter og gjelde ulike stykkprisfinansierte aktiviteter hvor SPK ikke vil kunne trekke de respektive kostnadene ut av driften. Regjeringen foreslår at SPK kompenseres for dette inntektsbortfallet i 2006.

På den annen side foreslås en reduksjon i bevilgningen med 2,835 mill. kroner som følge av at underpostene 3 Avskrivninger og 4 Renter av statens kapital nedjusteres med henholdsvis 1,809 mill. kroner og 1,026 mill. kroner. De budsjetterte endringene i renter og avskrivninger motsvares av tilsvarende endringer på kap. 5491 Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift post 30 Avskrivninger, og kap. 5603 Renter av statens kapital i statens forretningsdrift post 80 Renter av statens faste kapital, jf. omtale under disse postene.

Innenfor den foreslåtte bevilgningsrammen legges det også opp til å omdisponere 11,822 mill. kroner til underpost 5 Til investeringsformål fra andre underposter for på denne måten å kunne øke egenfinaniseringen av aktiverbare investeringer, jf. omtale nedenfor om forslag til bevilgningsendring under post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold og kap. 5470 Statens Pensjonskasse post 30 Avsetning til investeringsformål.

Samlet sett foreslås en økning av bevilgningen med 6,865 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

16.7.2 Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

Sammendrag

SPK er i gang med å investere i nytt premieberegningssystem (aktuarsystem) for oppfølging av premier og fiktive fond knyttet til SPKs forsikringstekniske system. Investeringsutgiften er planlagt fordelt over årene 2005-2007. En stadig økende andel premiebetalende kunder, samt behov for i større grad å foreta beregninger på grunnlag av konkrete forutsetninger for den enkelte virksomhet, medfører behov for bedre systemløsninger. Innføring av et premieberegningssystem vil også være en fordel ved eventuelle fremtidige reformer i pensjonssystemet.

For å finansiere systemet er det behov for å øke bevilgningen på posten. Det foreslås å øke bevilgningen med 11,822 mill. kroner gjennom å øke avsetningen på underpost 5 Til investeringsformål på kap. 2470 Statens Pensjonskasse post 24 Driftsresultat, jf. omtalen av denne posten ovenfor, samt forslag til bevilgningsendring under kap. 5470 Statens Pensjonskasse post 30 Avsetning til investeringsformål.

Stortinget ga ved vedtak av 15. desember Moderniseringsdepartementet fullmakt til å overskride bevilgingen under kap. 2470 Statens Pensjonskasse post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold med inntil 3 mill. kroner mot dekning i reguleringsfondet. Investeringene til SPK vil være fordelt mellom aktiverbare og utgiftsførbare investeringer. Investeringene i nytt premieberegningssystem vil utgjøre en stor del av den totale investeringsrammen i 2006 og 2007. Disse investeringene er vurdert i hovedsak å være aktiverbare. Dette innebærer at aktiverbare investeringer i disse to årene trolig vil være høyere enn det man har erfart de senere årene. Det er derfor behov for større fleksibilitet til å kunne overskride bevilgningen under post 45 mot dekning i reguleringsfondet.

Det foreslås at fullmakten utvides slik at Fornyings- og administrasjonsdepartementet gis anledning til å overskride bevilgingen under kap. 2470 post 45 med inntil 10 mill. kroner mot dekning i reguleringsfondet, jf. forslag til romertallsvedtak.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, og viser til forslag til vedtak III under kapittel 21 Komiteens tilråding.