4.9.1 Sykehusbarnehager

Sammendrag

Familie- og kulturkomiteen hadde i Budsjett-innst. S. nr. 2 (2005-2006) følgende merknad om den økonomiske situasjonen for sykehusbarnehagene:

"Denne negative utviklingen for sykehusbarnehagene og eventuelle nedleggelser av barnehagene kan også få alvorlige konsekvenser for rekruttering av arbeidskraft til sykehusene. Flertallet ber Regjeringen se på situasjonen snarest og komme tilbake til Stortinget i egnet form med mulige tiltak og løsninger."

Helse- og omsorgsdepartementet og Kunnskapsdepartementet arbeider i fellesskap med å kartlegge situasjonen for sykehusbarnehagene. Departementene vil i lys av kartleggingen vurdere behovet for tiltak og løsninger. Regjeringen vil komme tilbake til saken i St.prp. nr. 1 (2006-2007).

Komiteens merknader

Komiteen tar dette til etterretning.

4.9.2 Post 60 Driftstilskudd til barnehager, ­overslagsbevilgning

Sammendrag

I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) ble det lagt inn midler til offentlig tilskudd knyttet til helårsvirkningen av 11 200 opprettede heldagsplasser i 2005, noe som ble anslått å gi plass til om lag 8000 nye barn i barnehage. Foreløpige tall fra KOSTRA pr. 15. desember 2005 viser at om lag 10 500 nye barn begynte i barnehage i 2005. Kapasitetsveksten i barnehager i 2005 ble på 13 500 heldagsplasser. Som følge av at utbyggingen av nye barnehageplasser i 2005 ble høyere enn tidligere forutsatt, foreslås det å øke bevilgningene på posten med 133 mill. kroner.

I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) ble det lagt til grunn en kapasitetsvekst i barnehager på 11 200 heldagsplasser eller 8 000 nye barn i barnehage i 2006. Kunnskapsdepartementet foreslår at anslaget for kapasitetsveksten i barnehager i 2006 oppjusteres til samme nivå som i 2005, det vil si 13 500 nye heldagsplasser og om lag 10 500 nye barn i barnehage. Dette anslaget innebærer at kapasitetsveksten i sektoren i noe mindre grad enn tidligere antatt vil gå med til utvidet oppholdstid for barn som allerede har plass i barnehage. Departementet antar at 25 prosent av de nye barna som får plass i barnehage er over tre år, og at 25 prosent av alle nye barn starter i kommunal barnehage. Det foreslås på denne bakgrunn å øke bevilgningen på posten med 100 mill. kroner.

Til sammen foreslås det å øke bevilgningen på posten med 233 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre prioriterer full barnehagedekning, kvalitet i barnehagen og likebehandling mellom private og kommunale barnehager over lavest mulig pris. Disse medlemmer viser til at familier med stram økonomi ofte betaler redusert pris, noe de også gjorde før Stortinget vedtok å prioritere lavere pris til alle gjennom maksprisordningen. Disse medlemmer mener at familier med stram økonomi må sikres lavere foreldrebetaling gjennom andre ordningen. Disse medlemmer velger derfor å fastholde regjeringen Bondevik IIs forslag til barnehagepris i 2006 og å øke kvaliteten og barnehageutbyggingen gjennom økt satsing på likebehandling.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

231

Barnehager

60

Driftstilskudd til barnehager, overslagsbevilgning, ned­settes med

354 000 000

fra kr 11 701 619 000 til kr 11 347 619 000"

Komiteens medlem fra Venstre viser til at etterspørselen etter barnehageplasser har eksplodert i tråd med at maksimalprisen for foreldrebetaling er senket. Dette medlem er enig i at det må være moderate priser for oppholdsbetaling i barnehager, men mener at plass til alle må prioriteres foran lavere pris. Slik sett er Regjeringens barnehagepolitikk mislykket, og det gir mest til dem som allerede har. Køene vokser som aldri før på tross av rekordhøye bevilgninger til barnehager over statsbudsjettene.

Dette medlem inviterer til en felles dugnad for å få løst problemene og foreslår derfor en moderat prisøkning - til kr 2 500 pr. måned for å frigjøre ytterligere midler til barnehageutbygging.

Dette medlem fremmer derfor forslag om å bevilge samlet 240 mill. kroner utover Regjeringens forslag til en generell satsing på å bygge flere barnehageplasser fordelt på postene 60, 61 og 65. En slik satsing vil kunne gi 3 560 nye heltidsplasser og dermed plass til anslagsvis 2 760 barn.

Dette medlem viser også til dette medlems forslag om å øke satsene i kontantstøtten med 5 pst., noe som vil føre til en noe lavere etterspørsel etter barnehageplasser jf. erfaringene fra det motsatte da Regjeringen valgte å senke kontantstøttesatsene.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

231

Barnehager

60

Driftstilskudd til barnehager, overslagsbevilgning, forhøyes med

212 100 000

fra kr 11 701 619 000 til kr 11 913 719 000"

"Stortinget ber Regjeringen øke maksimalprisen for en heltidsplass i barnehage til 2 500 kroner pr. måned fra 1. august 2006."

4.9.3 Post 61 Investeringstilskudd, overslags­bevilgning

Sammendrag

Det foreslås å øke bevilgningen på posten med 86 mill. kroner knyttet til at anslaget for nye barn i barnehage i 2006 økes fra 8 000 til 10 500, jf. omtale under post 60.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Venstre viser til merknader om barnehager under post 60.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

231

Barnehager

61

Investeringstilskudd, overslagsbevilgning, forhøyes med

64 900 000

fra kr 250 000 000 til kr 314 900 000"

4.9.4 Post 65 Skjønnsmidler til barnehager

Sammendrag

Utbygging av nye barnehageplasser i 2005 ble høyere enn tidligere forutsatt, jf. omtale under kap. 231 post 60. Som følge av dette foreslås det at tildelingen av skjønnsmidler i 2006 korrigeres i forhold til faktisk aktivitetsvekst i 2005. Det foreslås derfor å øke bevilgningen på posten med 156 mill. kroner knyttet til etablering av nye barnehageplasser i 2005.

Tildelingspraksis av skjønnsmidlene til kommunene i 2005 var en videreføring av tildelingspraksis fra 2004. I 2005 ble det tildelt skjønnsmidler til kommunene knyttet til nye barnehageplasser opprettet i 2005 på grunnlag av et høyere kostnadsnivå i ikke-kommunale barnehager enn det som ble lagt til grunn ved budsjettering av posten i 2005 og 2006. I tillegg ble det tildelt skjønnsmidler basert på en egen beregning av tilskuddssats og antall plasser for treåringer som det ikke har vært budsjettert med.

For å sikre fortsatt høy utbyggingstakt og opprettholdelse av eksisterende barnehageplasser, er det etter Kunnskapsdepartementets vurdering nødvendig å gi forutsigbare og stabile rammevilkår for kommunene. Det foreslås derfor å videreføre tildelingspraksis for 2005 i tildelingen av skjønnsmidler for 2006 til kommunene knyttet til nye plasser som ble etablert i 2005. På denne bakgrunn foreslås det å øke bevilgningen på posten med 157,5 mill. kroner.

Kunnskapsdepartementet foreslår å legge til grunn samme utbygging av barnehageplasser i 2006 som det som faktisk ble bygget i 2005. Videre vil Kunnskapsdepartementet justere finansieringen for nye plasser til treåringer. På bakgrunn av det oppdaterte anslaget for utbygging av barnehageplasser i 2006, foreslås det å øke bevilgningen på posten med 62 mill. kroner, inkludert ny beregningsmåte for sats for treåringer.

Til sammen foreslås det å øke bevilgningen på posten med 375,5 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter Regjeringens ønske om forutsigbare og stabile rammevilkår i barnehagesektoren. Men i motsetning til Regjeringen ønsker disse medlemmer forutsigbarhet og stabilitet ikke bare for kommunene, men for alle barn, foreldre og for både offentlige og private som driver barnehager. Dette oppnås best ved reell likebehandling. Disse medlemmer er derfor skeptiske til å videreføre dagens tildelingspraksis for skjønnsmidler. Dagens praksis er en del av en modell som i realiteten forskjellsbehandler kommunale og private barnehageplasser, og dermed brukerne av disse plassene.

Disse medlemmer mener at bruken av skjønnsmidler til kommunene langt overstiger det reelle behovet for å utjevne forskjeller i kostnadsnivået mellom ulike deler av landet. I St.meld. nr. 24 (2002-2003), Innst. S. nr. 250 (2002-2003), skrev en samlet familiekomité at det vil "[...] være behov for en buffer [...] for å utjevne kostnadsforskjeller mellom kommuner. Denne er forutsatt å være 200 mill. kroner". Disse medlemmer merker seg at den økning som foreslås av Regjeringen er nesten dobbelt så stor som skjønnsmidlene var tenkt totalt å være.

Komiteens medlemmer fra Høyrevil understreke viktigheten av at full barnehagedekning oppnås snarest mulig. Disse medlemmer frykter at Regjeringens strategi ikke vil sikre full barnehagedekning innen utgangen av 2007. Disse medlemmer vil prioritere tiltak som kan gi økt barnehageutbygging og kvalitet i barnehagene fremfor lavere makspris. Disse medlemmer vil derfor fastholde forslaget til makspris som foreslått av regjeringen Bondevik II for 2006.

Disse medlemmer mener at skjevfordelingen i tilskudd mellom kommunale og private barnehager skaper usikkerhet for utbyggere av private barnehager. Disse medlemmer vil understreke at det er viktig at de kommunale og private barnehagene sikres økonomisk likebehandling. Disse medlemmer vil derfor foreslå økte bevilgninger for å sikre en likere behandling av de private og kommunale barnehagene. For å sikre økt forutsigbarhet i den kommunal finansieringen av private barnehager vil disse medlemmer understreke at praktiseringen av regelverket om likeverdig behandling av offentlige og private barnehager må gjennomgås og sikres.

Disse medlemmer vil også understreke viktigheten av at maksprisen ikke må medføre lavere kvalitet i barnehagene. Det er derfor nødvendig med økonomiske tiltak som kan bidra til å sikre kvaliteten.

Disse medlemmer foreslår derfor en økning i skjønnsmidlene på 150 mill. kroner utover Regjeringens forslag til økt likebehandling av private og kommunale barnehager og tiltak som sikrer kvaliteten i barnehagene. Dette vil etter disse medlemmers oppfatning sikre økt fart i barnehageutbyggingen.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

231

Barnehager

65

Skjønnsmidler til barne­hager, forhøyes med

525 500 000

fra kr 1 972 709 000 til kr 2 498 209 000"

Komiteens medlem fra Venstre viser til merknader om barnehager under post 60.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

231

Barnehager

65

Skjønnsmidler til barne­hager, forhøyes med

359 500 000

fra kr 1 972 709 000 til kr 2 332 209 000"