Familie- og kulturkomiteen hadde i Budsjett-innst.
S. nr. 2 (2005-2006) følgende merknad om den økonomiske
situasjonen for sykehusbarnehagene:
"Denne negative utviklingen for sykehusbarnehagene
og eventuelle nedleggelser av barnehagene kan også få alvorlige
konsekvenser for rekruttering av arbeidskraft til sykehusene. Flertallet
ber Regjeringen se på situasjonen snarest og komme tilbake
til Stortinget i egnet form med mulige tiltak og løsninger."
Helse- og omsorgsdepartementet og Kunnskapsdepartementet
arbeider i fellesskap med å kartlegge situasjonen for sykehusbarnehagene.
Departementene vil i lys av kartleggingen vurdere behovet for tiltak
og løsninger. Regjeringen vil komme tilbake til saken i St.prp.
nr. 1 (2006-2007).
Komiteen tar dette til etterretning.
I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) ble
det lagt inn midler til offentlig tilskudd knyttet til helårsvirkningen
av 11 200 opprettede heldagsplasser i 2005, noe som ble
anslått å gi plass til om lag 8000 nye barn i
barnehage. Foreløpige tall fra KOSTRA pr. 15. desember 2005
viser at om lag 10 500 nye barn begynte i barnehage i 2005.
Kapasitetsveksten i barnehager i 2005 ble på 13 500
heldagsplasser. Som følge av at utbyggingen av nye barnehageplasser
i 2005 ble høyere enn tidligere forutsatt, foreslås
det å øke bevilgningene på posten med
133 mill. kroner.
I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006) ble
det lagt til grunn en kapasitetsvekst i barnehager på 11 200
heldagsplasser eller 8 000 nye barn i barnehage i 2006. Kunnskapsdepartementet
foreslår at anslaget for kapasitetsveksten i barnehager
i 2006 oppjusteres til samme nivå som i 2005, det vil si
13 500 nye heldagsplasser og om lag 10 500 nye
barn i barnehage. Dette anslaget innebærer at kapasitetsveksten
i sektoren i noe mindre grad enn tidligere antatt vil gå med
til utvidet oppholdstid for barn som allerede har plass i barnehage. Departementet
antar at 25 prosent av de nye barna som får plass i barnehage
er over tre år, og at 25 prosent av alle nye barn starter
i kommunal barnehage. Det foreslås på denne bakgrunn å øke
bevilgningen på posten med 100 mill. kroner.
Til sammen foreslås det å øke
bevilgningen på posten med 233 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Høyre og Venstre, slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre prioriterer
full barnehagedekning, kvalitet i barnehagen og likebehandling mellom
private og kommunale barnehager over lavest mulig pris. Disse
medlemmer viser til at familier med stram økonomi
ofte betaler redusert pris, noe de også gjorde før
Stortinget vedtok å prioritere lavere pris til alle gjennom
maksprisordningen. Disse medlemmer mener at familier
med stram økonomi må sikres lavere foreldrebetaling
gjennom andre ordningen. Disse medlemmer velger derfor å fastholde
regjeringen Bondevik IIs forslag til barnehagepris i 2006 og å øke
kvaliteten og barnehageutbyggingen gjennom økt satsing
på likebehandling.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
231 | | Barnehager | |
| 60 | Driftstilskudd til barnehager, overslagsbevilgning,
nedsettes med | 354 000 000 |
| | fra kr 11 701 619 000 til
kr 11 347 619 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at etterspørselen etter barnehageplasser har eksplodert
i tråd med at maksimalprisen for foreldrebetaling er senket.
Dette medlem er enig i at det må være moderate priser
for oppholdsbetaling i barnehager, men mener at plass til alle må prioriteres
foran lavere pris. Slik sett er Regjeringens barnehagepolitikk mislykket,
og det gir mest til dem som allerede har. Køene vokser
som aldri før på tross av rekordhøye
bevilgninger til barnehager over statsbudsjettene.
Dette medlem inviterer til en
felles dugnad for å få løst problemene
og foreslår derfor en moderat prisøkning - til
kr 2 500 pr. måned for å frigjøre
ytterligere midler til barnehageutbygging.
Dette medlem fremmer derfor forslag
om å bevilge samlet 240 mill. kroner utover Regjeringens forslag
til en generell satsing på å bygge flere barnehageplasser
fordelt på postene 60, 61 og 65. En slik satsing vil kunne
gi 3 560 nye heltidsplasser og dermed plass til anslagsvis
2 760 barn.
Dette medlem viser også til dette
medlems forslag om å øke satsene i kontantstøtten
med 5 pst., noe som vil føre til en noe lavere etterspørsel
etter barnehageplasser jf. erfaringene fra det motsatte da Regjeringen
valgte å senke kontantstøttesatsene.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
231 | | Barnehager | |
| 60 | Driftstilskudd til barnehager, overslagsbevilgning,
forhøyes med | 212 100 000 |
| | fra kr 11 701 619 000 til
kr 11 913 719 000" | |
"Stortinget ber Regjeringen øke
maksimalprisen for en heltidsplass i barnehage til 2 500
kroner pr. måned fra 1. august 2006."
Det foreslås å øke
bevilgningen på posten med 86 mill. kroner knyttet til
at anslaget for nye barn i barnehage i 2006 økes fra 8
000 til 10 500, jf. omtale under post 60.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmet fra Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til merknader om barnehager under post 60.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
231 | | Barnehager | |
| 61 | Investeringstilskudd, overslagsbevilgning,
forhøyes med | 64 900 000 |
| | fra kr 250 000 000 til
kr 314 900 000" | |
Utbygging av nye barnehageplasser i 2005 ble
høyere enn tidligere forutsatt, jf. omtale under kap. 231 post
60. Som følge av dette foreslås det at tildelingen av
skjønnsmidler i 2006 korrigeres i forhold til faktisk aktivitetsvekst
i 2005. Det foreslås derfor å øke bevilgningen
på posten med 156 mill. kroner knyttet til etablering av
nye barnehageplasser i 2005.
Tildelingspraksis av skjønnsmidlene
til kommunene i 2005 var en videreføring av tildelingspraksis
fra 2004. I 2005 ble det tildelt skjønnsmidler til kommunene
knyttet til nye barnehageplasser opprettet i 2005 på grunnlag
av et høyere kostnadsnivå i ikke-kommunale barnehager
enn det som ble lagt til grunn ved budsjettering av posten i 2005
og 2006. I tillegg ble det tildelt skjønnsmidler basert
på en egen beregning av tilskuddssats og antall plasser
for treåringer som det ikke har vært budsjettert
med.
For å sikre fortsatt høy utbyggingstakt
og opprettholdelse av eksisterende barnehageplasser, er det etter Kunnskapsdepartementets
vurdering nødvendig å gi forutsigbare og stabile
rammevilkår for kommunene. Det foreslås derfor å videreføre
tildelingspraksis for 2005 i tildelingen av skjønnsmidler
for 2006 til kommunene knyttet til nye plasser som ble etablert
i 2005. På denne bakgrunn foreslås det å øke
bevilgningen på posten med 157,5 mill. kroner.
Kunnskapsdepartementet foreslår å legge
til grunn samme utbygging av barnehageplasser i 2006 som det som
faktisk ble bygget i 2005. Videre vil Kunnskapsdepartementet justere
finansieringen for nye plasser til treåringer. På bakgrunn
av det oppdaterte anslaget for utbygging av barnehageplasser i 2006,
foreslås det å øke bevilgningen på posten
med 62 mill. kroner, inkludert ny beregningsmåte for sats
for treåringer.
Til sammen foreslås det å øke
bevilgningen på posten med 375,5 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Høyre og Venstre, slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter
Regjeringens ønske om forutsigbare og stabile rammevilkår
i barnehagesektoren. Men i motsetning til Regjeringen ønsker disse
medlemmer forutsigbarhet og stabilitet ikke bare for kommunene,
men for alle barn, foreldre og for både offentlige og private
som driver barnehager. Dette oppnås best ved reell likebehandling. Disse
medlemmer er derfor skeptiske til å videreføre
dagens tildelingspraksis for skjønnsmidler. Dagens praksis
er en del av en modell som i realiteten forskjellsbehandler kommunale og
private barnehageplasser, og dermed brukerne av disse plassene.
Disse medlemmer mener at bruken
av skjønnsmidler til kommunene langt overstiger det reelle
behovet for å utjevne forskjeller i kostnadsnivået
mellom ulike deler av landet. I St.meld. nr. 24 (2002-2003), Innst.
S. nr. 250 (2002-2003), skrev en samlet familiekomité at
det vil "[...] være behov for en buffer [...] for å utjevne
kostnadsforskjeller mellom kommuner. Denne er forutsatt å være
200 mill. kroner". Disse medlemmer merker seg at
den økning som foreslås av Regjeringen er nesten
dobbelt så stor som skjønnsmidlene var tenkt totalt å være.
Komiteens medlemmer fra Høyrevil understreke viktigheten av at full barnehagedekning oppnås
snarest mulig. Disse medlemmer frykter at Regjeringens
strategi ikke vil sikre full barnehagedekning innen utgangen av
2007. Disse medlemmer vil prioritere tiltak som kan
gi økt barnehageutbygging og kvalitet i barnehagene fremfor
lavere makspris. Disse medlemmer vil derfor fastholde forslaget
til makspris som foreslått av regjeringen Bondevik II for
2006.
Disse medlemmer mener at skjevfordelingen
i tilskudd mellom kommunale og private barnehager skaper usikkerhet
for utbyggere av private barnehager. Disse medlemmer vil
understreke at det er viktig at de kommunale og private barnehagene
sikres økonomisk likebehandling. Disse medlemmer vil
derfor foreslå økte bevilgninger for å sikre
en likere behandling av de private og kommunale barnehagene. For å sikre økt
forutsigbarhet i den kommunal finansieringen av private barnehager
vil disse medlemmer understreke at praktiseringen
av regelverket om likeverdig behandling av offentlige og private
barnehager må gjennomgås og sikres.
Disse medlemmer vil også understreke
viktigheten av at maksprisen ikke må medføre lavere
kvalitet i barnehagene. Det er derfor nødvendig med økonomiske
tiltak som kan bidra til å sikre kvaliteten.
Disse medlemmer foreslår
derfor en økning i skjønnsmidlene på 150
mill. kroner utover Regjeringens forslag til økt likebehandling
av private og kommunale barnehager og tiltak som sikrer kvaliteten
i barnehagene. Dette vil etter disse medlemmers oppfatning
sikre økt fart i barnehageutbyggingen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
231 | | Barnehager | |
| 65 | Skjønnsmidler
til barnehager, forhøyes med | 525 500 000 |
| | fra kr 1 972 709 000 til
kr 2 498 209 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til merknader om barnehager under post 60.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
231 | | Barnehager | |
| 65 | Skjønnsmidler
til barnehager, forhøyes med | 359 500 000 |
| | fra kr 1 972 709 000 til
kr 2 332 209 000" | |