Regjeringen legger med dette fram en proposisjon om
jordbruksoppgjøret i 2006, med forslag om endrede bevilgninger
på statsbudsjettet for 2006 og andre vedtak i forbindelse
med oppgjøret. Sluttprotokoll fra forhandlingene, med beregnet
utslag av avtalen på referansebruk og referat fra forhandlingsmøte
16. mai, følger proposisjonen som trykt vedlegg.
Den inngåtte jordbruksavtalen er basert
på premissene i St.meld. nr. 19 (1999-2000) Om norsk landbruk og
matproduksjon og Stortingets behandling av denne, jf. Innst. S.
nr. 167 (1999-2000), Stortingets behandling av inneværende
jordbruksavtale, Innst. S. nr. 263 (2004-2005), og Regjeringens
politiske plattform, nedfelt i Soria Moria-erklæringen,
jf. kap. 2.
Jordbruksforhandlingene i 2006 omfatter bevilgninger
over statsbudsjettet for kalenderåret 2007 og omdisponeringer
innenfor rammen for 2006. Videre er det forhandlet om målpriser
for perioden 1. juli 2006-30. juni 2007.
Den inngåtte jordbruksavtalen er basert
på premissene i St.meld. nr. 19 (1999-2000) om norsk landbruk og
matproduksjon og Stortingets behandling av denne, jf. Innst. S.
nr. 167 (1999-2000), Stortingets behandling av inneværende
jordbruksavtale, Innst. S. nr. 263 (2004-2005), og Regjeringens
politiske plattform, nedfelt i Soria Moria-erklæringen,
jf. kap. 2.
St.meld. nr. 19 (1999-2000) Om norsk landbruk
og matproduksjon ble behandlet i Stortinget 9. mai 2000. I
Innst. S. nr. 167 slutter flertallet i Næringskomiteen seg
til hovedpunktene i meldingen. Det legges til grunn at jordbruksoppgjøret
skal baseres på de mål og retningslinjer som er
trukket opp for landbrukspolitikken gjennom Stortingets behandling
av St.meld. nr. 19. Meldingen legger vekt på landbrukets
samlede bidrag til samfunnsnytte på kort og lang sikt.
Det er lagt vekt på en helhetlig politikk som omfatter
hele verdikjeden og betydningen av økt forbrukerorientering
av mat- og landbrukspolitikken.
I Soria Moria-erklæringen heter det
om landbruksområdet innenfor næringspolitikken:
"Landbruket spiller en viktig rolle for bosetting
og sysselsetting i store deler av landet. Landbruket i Norge har
flere funksjoner: produsere trygg mat og sikre matforsyningen og
samtidig bidra til sysselsetting og bosetting over hele landet.
Landbruket er mangfoldig og omfatter jordbruk, skogbruk, beitebruk
og reindrift, og den er viktig også for næringer
som reiseliv, kultur og næringsmiddelindustri. Norsk matjord
er en begrenset ressurs som det er et nasjonalt ansvar å ta
vare på for våre etterkommere. Målet
er å opprettholde et levende landbruk over hele landet."
Jordbrukets krav ble lagt fram 28. april.
Statens tilbud ble lagt fram 6. mai. Den 16. mai ble Statens
forhandlingsutvalg enige med representantene fra Norges Bondelag
i Jordbrukets forhandlingsutvalg om en jordbruksavtale for 2006-2007.
Norges Bondelag og Norsk Bonde- og Småbrukarlag la
28. april fram et felles krav om økte inntektsmuligheter
med en presentert ramme på 1 720 mill. kroner. Kravet
var fordelt med 1 380 mill. kroner i økte bevilgninger
på kap. 1150 og 40 mill. kroner i målprisøkninger.
I tillegg var det lagt til grunn en økning i jordbruksfradraget
ved skattelikningen tilsvarende 300 mill. kroner og disponering
av ledige midler tilsvarende 166 mill. kroner. Til grunn for kravet
lå:
– Kompensasjon
for kostnadsveksten fra 2006 til 2007
– Kronemessig lik utvikling med
andre grupper fra 2006 til 2007
– Ekstra lavinntektstillegg
– At 80 pst. av økt arbeidsproduktivitet
skal beholdes i jordbruket.
I tillegg til forslaget om økt jordbruksfradrag
foreslo jordbruket også enkelte andre endringer i skattesystemet
utenfor avtalen. Strukturprofilen i budsjettstøtten ble
foreslått forsterket, blant annet gjennom å kreve
at bunnfradraget i produksjonstilskuddene blir fjernet i løpet
av 2 år. I tillegg foreslo jordbruket enkelte nye tilskuddsordninger
bl.a. for å styrke beiting og driftsformer med svakest økonomi.
I fordelingen av kravet hadde jordbruket prioritert virkemidler
som gir direkte inntektseffekt for den enkelte bonde. Samtidig krevde
de en styrking av velferdsordningene. Storfekjøttproduksjonen
og saueholdet var prioritert, både økonomisk og
i virkemiddelutformingen. Jordbruket krevde videre konkrete og målrettede
tiltak for å legge forholdene til rette for økt verdiskaping
i landbruket særlig gjennom å styrke investerings-
og finansieringsstøtten. Det ble også krevd endringer
i kvoteordningen for melk.
Statens tilbud ble lagt fram 6. mai.
Tilbudet hadde en samlet ramme på 580 mill. kroner, fordelt
med økte bevilgninger på kapittel 1150 tilsvarende
100 mill. kroner, en omdisponering av ledige midler på 135
mill. kroner, reduserte målpriser tilsvarende 80 mill.
kroner, samt at det, utenfor avtalen, ble lagt til grunn en økning i
jordbruksfradraget tilsvarende en inntektsverdi på 425
mill. kroner. Tilbudet ga grunnlag for en økning i jordbruksinntektene
på 4 pst. Det ble også pekt på at forbedret
markedsbalanse vil kunne gi ytterligere inntekstvekst.
En økning i jordbruksfradraget får
inntektseffekt for de bruk som har næringsinntekt fra jordbruket
over et visst nivå. I og med at en utvidelse av jordbruksfradraget
utgjorde en vesentlig del av rammen for tilbudet, innebar det at
familiebruk som henter inntekt fra jordbruket ble prioritert i tråd
med Regjeringens politiske plattform i Soria Moria-erklæringen.
Videre var det lagt vekt på tiltak for økt beiting
med husdyr gjennom et nytt beitetilskudd, å prioritere
distriktsjordbruket, velferdsordningene samt å bedre finansieringsordninger
og å styrke kapitalsituasjonen i Landbrukets utviklingsfond.
Videre ble det foreslått betydelig økte satsinger
på økologisk jordbruk.
I møte mellom partene 9. mai
meldte Jordbrukets forhandlingsutvalg at tilbudet ga grunnlag for
forhandlinger. Statens forhandlingsutvalg la fram en sonderingsskisse
med utkast til sluttløsning mandag kveld den 15. mai.
Etter videre sonderinger mellom partene ble det 16. mai
holdt forhandlingsmøte. Her meddelte Norges Bondelag at
de ønsket å gå videre i forhandlingene
basert på sonderingsskissen, og avklaringer i sonderingene,
med sikte på en forhandlingsløsning. Norsk Bonde-
og Småbrukarlag meddelte at den framlagte skissen, og avklaringer
i sonderingene, ikke ga grunnlag for forhandlingsløsning
med denne organisasjonen. Med utgangspunkt i Hovedavtalens bestemmelser
som regulerer hvordan en avtale skal følges opp når
den inngås med bare én organisasjon, fortsatte
staten forhandlingene med Norges Bondelag. I plenumsmøte
på kvelden den 16. mai inngikk Statens forhandlingsutvalg
og Norges Bondelag ny jordbruksavtale og avsluttet arbeidet med
sluttprotokoll. Norges Bondelag har meddelt at organisasjonens styre
har godkjent avtalen. Den inngåtte avtalen vil bli gjort
gjeldende for alle produsenter i jordbruket.
Inntektsutviklingen for jordbruket vurderes
med utgangspunkt i normaliserte regnskaper i Totalkalkylen, avgitt
fra Budsjettnemnda for jordbruket. Totalkalkylen omfatter inntekter
fra tradisjonelt jord- og hagebruk, og inkluderer strukturendringer.
Inntekter, kostnader og arbeidsforbruk knyttet til skogbruk og en del
tilleggsnæringer er ikke med. Totalkalkylens normaliserte
regnskaper vil derfor ikke gi et fullstendig bilde av utviklingen
i landbruksbefolkningens samlede inntektsforhold.
Figur én viser vederlag til arbeid
og egenkapital pr. årsverk etter normaliserte regnskaper
i Totalkalkylen. Totalkalkylen gjøres opp før
skatt. Fra og med inntektsåret 2000 ble det innført
et skattefradrag for jordbruket, som senere er utvidet. Dette kommer
ikke inn i Totalkalkylen. Inntektsvirkningen av jordbruksfradraget
er lagt til i figuren.
Beregningen av den underliggende inntektsutviklingen
vil være avhengig av hvilke år en tar utgangspunkt i.
For perioden 2002-2006 gir årets kalkyle en inntektsvekst
i jordbruket på vel 13 pst. Dette er noe mer enn det som
ble lagt til grunn for fjorårets avtale. Andre grupper
vil ende på noe over 15,5 pst.
Spesielt for svin er det fortsatt et markedsoverskuddsproblem
og derfor muligheter for inntektsøkning innenfor gjeldende
rammebetingelser.
Antall bruk i drift, årsverk
og inntekt i jordbruket i perioden 1996-2005.
[Figur:]
Tall fra OECD viser at Norge sammen med Sveits, Korea,
Japan og Island har den mest omfattende jordbruksstøtten
blant OECD-landene.
OECDs PSE-analyser (Producer Support Estimate) viser
næringsstøttens andel av jordbrukets samlede brutto
inntekt. Beregningene omfatter både budsjettstøtte
og virkning av importbeskyttelsen (skjermingsstøtte). Støttenivået
i Norge målt ved PSE-prosenten har endret seg lite de siste
ti årene og var for 2004 på 68 pst. PSE-prosenten
i gjennomsnitt for OECD var 30 pst. i 2004. Endringer i PSE-prosenten
kan skyldes både endringer i det interne støttenivået
og også valutakurser, men særlig vil endringer
i verdensmarkedspriser ha stor betydning.
CSE (Consumer Support Estimate) er et uttrykk
for den implisitte skatt som pålegges forbrukerne som følge
av landbrukspolitikken (negativ verdi fordi det er en overføring
fra forbrukerne). Norges prosentvise CSE var i 2004 på -53
pst. I gjennomsnitt for OECD var CSE på -20 i 2004.
I perioden 1989-2000 var det en økning
i totalt jordbruksareal i drift på 4,8 pst. Denne utviklingen
har nå flatet ut. For perioden 2000-2005 er totalt jordbruksareal
i drift estimert til å bli redusert med 0,7 pst.
Jordbruket sto for 3,4 pst. av samlet sysselsetting
i 2005. Nedgangen i sysselsettingen de siste årene har vist
en økende tendens. Statistisk sentralbyrå gjennomførte
en ny undersøkelse av arbeidsforbruket i jordbruket i 2005.
På grunnlag av resultatene fra denne, regner Budsjettnemnda
for jordbruket nå med en årlig reduksjon i arbeidsforbruket
på vel 4 pst.
Totalt antall jordbruksbedrifter har gått
ned fra 99 400 til 53 200 (-46 pst.) i perioden
1989 til 2005. Fra 1999 til 2005 ble antall jordbruksbedrifter redusert med
24 pst. og en stadig større andel har over 200 dekar jord.
Fra og med 1999 har det også vært en reduksjon
i antallet jordbruksbedrifter mellom 200 og 300 dekar. Gjennomsnittlig
antall dekar pr. jordbruksbedrift på landsbasis har økt
fra 100 dekar i 1989 til 195 dekar i 2004. Arealet på jordbruksbedriftene
som går ut av drift overtas i hovedsak av andre jordbruksbedrifter ved
salg eller utleie. Leid areal har økt med 50 pst. i perioden
1979-2005 og utgjorde ca. 4 mill. dekar, tilsvarende 38 pst. av
arealet, i 2005.
Antall jordbruksbedrifter med melkeproduksjon
er redusert med 30 pst. i perioden 1999 til 2005, og utgjorde i
2005 15 800 bedrifter. I samme periode er antallet samdrifter
i melkeproduksjonen mer enn tredoblet. Antall etablerte
samdrifter var ved utgangen av 2005 1 481 mot 432 i 1999.
I 2005 var det i gjennomsnitt 2,3 deltagere i samdrifter med melkeproduksjon.
Det har gjennomgående vært
en sterk strukturendring i alle produksjoner de senere årene.
For korn har f.eks. gjennomsnittsarealet pr. jordbruksbedrift økt
fra 153 dekar i 1999 til 192 dekar i 2005. Gjennomsnittlig antall
verpehøner pr. bruk har økt fra omtrent 780 til 1 300
i samme periode. I 2005 var gjennomsnittlig besetningsstørrelse
46 for jordbruksbedrifter med purker, og har dermed økt
med 40 pst. siden 1999. Gjennomsnittlig antall melkekyr pr. bruk økte
fra 14 i 1999 til 17 i 2005.
Ifølge Budsjettnemnda for jordbruket
har Vestlandet hatt svakest produksjonsutvikling for de fleste produksjoner
de siste årene. Vestlandet har også størst
reduksjon i arbeidsforbruk og er den eneste landsdelen med en viss
reduksjon i både totalareal og areal av eng/beite.
I perioden 1989-1999 var reduksjonen i antall jordbruksbedrifter
relativt sett størst på Østlandet og
i Nord-Norge. Fra 1999 til 2005 har den årlige prosentvise
reduksjonen relativt sett vært størst i Nord-Norge og
på Vestlandet.
Brutto pristap som følge av markedsoverskudd
er beregnet å øke for 2005 og 2006. Totalt brutto
pristap for jordbruket inkluderer pristap i forhold til avtalepris og økt
omsetningsavgift utover avgift ved markedsbalanse. Dette utgjorde
til sammen omtrent 250 mill. kroner i 2004 og er beregnet til omtrent
490 mill. kroner i 2005 og 2006. Pristapet er beregnet til å være
størst for svin i 2005 og 2006.
Landbruks- og matdepartementet har en rekke
virkemidler som skal bidra til næringsutvikling i landbruket. Noen
forvaltes på sentralt nivå, andre fylkesvis eller lokalt
i kommunene. Ordningene vedtas både i forbindelse med jordbruksforhandlingene
og gjennom behandlingen av statsbudsjettet.
Tabellen gir en oversikt over ordninger som
skal bidra til næringsutvikling i jord- og skogbruk. I
tillegg kommer bevilgning til rentestøtte i 2005 med en
låneramme på 700 mill. kroner. I proposisjonen
er omtalt noen av ordningene, fordelt på det som er innenfor
og utenfor jordbruksavtalen.
Innvilgingsrammer for næringsutvikling
i 2005
(mill. kroner)
Ordninger
for næringsutvikling i landbruket | 2005 |
Kompetansetiltak (KIL) | 6,0 |
Kvalitetssystemer i landbruket
(KSL) | 20,0 |
Fylkesvise bygdeutviklingsmidler
(inkl. melke- og storfeprogram) | 326,0 |
Spesielle miljøtiltak
(informasjons-
og utviklingsarbeid f.o.m. 2005) | 13,5 |
SMIL | 115,0 |
Organisert beitebruk | 8,6 |
Utviklingstiltak innen økologisk
landbruk | 38,0 |
Nedskriving økologisk
korn | 3,0 |
Utviklingsprogram for geiteholdet | 10,0 |
Kadaverhåndtering | 5,0 |
Diverse prosjekter | 3,0 |
SUM innenfor
jordbruksavtalen | 548,1 |
Overføring til
Samisk utviklingsfond (SUF) | 2,0 |
Verdiskapingsprogram for
matproduksjon | 114,6 |
Sentrale bygdeutviklingsmidler | 38,0 |
Bioenergi | 23,0 |
Skogbruk | 133,0 |
Mat, skole og helse | 5,0 |
Støtte
til utkantbutikker forvaltet av
MERKUR | 2,5 |
SUM utenfor
jordbruksavtalen | 318,1 |
SUM totalt til næringsutvikling | 866,2 |
Den generelle samfunnsutviklingen gjør
seg også gjeldende i landbruket ved at kvinner i og i tilknytning til
landbruket nå i gjennomsnitt har høyere utdannelse enn
menn. Kvinner på gårdsbruk har for første
gang større lønnsinntekt enn menn i gjennomsnitt.
Andelen kvinnelige personlige brukere var økende fra 1979
til 2001, i perioden etter har den vært stabil på ca.
13 pst. Størst andel kvinner finner vi på mindre
bruk. Ca. 33 pst. av nye kvinnelige eiere og over 50 pst. av alle
kvinnelige eiere er over 60 år. Når det gjelder
fordeling mellom driftsformer, er det størst andel kvinner
blant bønder med sau, geit og hest.
Målet for landbruks- og matpolitikken
på miljøområdet er en bærekraftig
ressursforvaltning med et sterkt jordvern, bevaring og vedlikehold
av kulturlandskapet og sikring av det biologiske mangfoldet.
Miljøvernforvaltningen og landbruksforvaltningen har
overvåkingssystemer både for kulturlandskapet (3Q-overvåkingen)
og forurensningsovervåking relatert til avrenning av næringssalter
og plantevernmidler (JOVA-overvåkingen). 3Q er konsentrert
til dagens aktive dyrkingslandskap (ca. 3,3 pst. av Norges areal) og
omfatter i mindre grad utmarksarealer (høstingslandskapet).
Direktoratet for naturforvaltning (DN) har mer spesifikk overvåking
rettet mot biologisk mangfold, men overvåking av kulturlandskap
og biologisk mangfold omfattes i liten grad av denne. I tillegg
arbeider Statens landbruksforvaltning med et resultatkontrollsystem
for miljøvirkemidlene. 3Q-overvåkingen hadde sitt
første år hvor en registrerte endringer (bare fylkene
rundt Oslofjorden) i 2005, og resultatene herfra viser at gjengroingen
av kulturlandskapet også er betydelig selv innenfor et
så kort tidsspenn som 5 år. Resultater for de
andre landsdelene kommer fortløpende i de kommende årene.
Omtrent 30 000 jordbruksforetak har
mottatt regionale miljøprogramtilskudd. Det vil si ca.
58 pst. av det totale antallet jordbruksforetak som mottar produksjonstilskudd.
Det har vært en ca. 50-50 fordeling av midlene mellom forurensningstiltak
og kulturlandskapstiltak. 16 av 18 regionale miljøprogram
har tilskudd til skjøtsel og/eller beite av verdifulle
naturtyper/landskap. Det gis støtte til 65 000
beitedyr på ulike inn- og utmarkstiltak, og det gis støtte
til skjøtsel av ca. 500 000 dekar for å hindre
gjengroing. Det gis videre støtte til i overkant av 1 400
setre.
Statens landbruksforvaltning (SLF) har på oppdrag fra
avtalepartene i fjorårets jordbruksoppgjør evaluert ordningen
med Spesielle miljøtiltak i jordbruket (SMIL). SMIL-ordningen
har virket i 2 år, så det er derfor tidlig å dra
klare konklusjoner på hvordan kommunalisering vil komme
til å fungere. Når det gjelder SMIL prioriteres
ofte gjengroing og skogrydding som tiltak. Både tilskudd
til organiserte beitelag og skogsrydding i SMIL er ofte lite korrelert
med særlig viktige og verdifulle arealer og kulturlandskap.
Utviklingen i primærproduksjonen har
stagnert eller gått tilbake fra 2004 til 2005. Ved utgangen
av 2005 var 4,2 pst. av det totale jordbruksarealet økologisk
eller er under omlegging mot 3,9 pst. i 2004. Antall økologiske driftsenheter
har økt med 12 enheter til 2496. Det er tilbakegang av
alle dyreslag bortsett fra ammekyr. Arealer til økologisk
potet-, grønnsaker og frukt- og bærproduksjon
er redusert. Arealer til økologisk korndyrking har hatt
en liten økning. Trolig skyldes tilbakegangen i produksjonen
langsom utvikling i markedet de siste årene, og følgelig
usikkerhet knyttet til muligheten for å ta ut merpris.
Tine har varslet at det fra 2007 ikke vil bli utbetalt merpris til
melkeprodusenter utenfor Tines definerte klynger.
Det har vært en god utvikling i markedet
for økologiske produkter i 2005.
Økologisk melkeproduksjon utgjør
om lag 1,7 pst. av total melkeproduksjon. Tine er den største
mottakeren av økologisk melk. Fra februar 2005 produserer
Tine all sin kefir på økologisk melk. Alle økologiske
melkeprodukter fra Tine har hatt en god økning. Andelen økologisk
melkeproduksjon som når forbruker som økologisk
produkt, har økt fra 25 pst. i 2004 til i underkant av
50 pst. i 2005.
Tall fra to av de store butikkjedene viser en økning
i omsetning av økologiske produkter i butikk fra 2004 til 2005
på 30-40 pst. Melkeprodukter, kjøtt, frukt og grønt
og barnemat er de kategoriene som øker mest i salg. Storhusholdningssegmentet
utgjør en stadig viktigere del av omsetningen av økologiske
produkter.
I løpet av 2005 har SLF støttet
til sammen 11 såkalte helkjedeavtaler. Pr. april 2006 er
det gitt støtte til 16 slike avtaler. Avtalene omfatter
alle sentrale produksjonstyper, og de fleste store markedsaktører
deltar. Tilbakemeldinger fra de aktører som er involvert
i helkjedeavtaler, tyder på at dette har vært
et viktig bidrag til den positive markedsutviklingen.
Fire butikkjeder har gått sammen om å gjennomføre en
kampanje for økologiske produkter høsten 2006. Tiltaket
er støttet med midler fra SLF. Gjennomføringen
skjer i nært samarbeid med foredlings- og grossistledd.
Store deler av næringsmiddelindustrien
er basert på norsk råstoff, samtidig som den i økende
grad er eksponert for internasjonal konkurranse. Hensynet til næringsmiddelindustriens
utviklingsmuligheter, til forbrukerinteressene og til jordbrukets
avsetningsgrunnlag gjør det viktig at industriens konkurranseevne
styrkes. Ifølge tall fra SSB var produksjonsverdien i norsk nærings-
og nytelsesmiddelindustri anslagsvis 134 mrd. kroner i 2004, inkl.
fiskevarer og dyrefôr.
Prisene på matvarer steg klart mindre
enn den generelle prisveksten gjennom 90-tallet. Fra juli 2001 t.o.m. mars
2006, steg matprisene 1,6 prosentpoeng mer enn konsumprisindeksen.
Til tross for momsøkningen på mat i 2006 og økning
i emballasjeavgiften, har matprisene fra desember 2005 t.o.m. mars
2006 bare steget 0,3 prosentpoeng mer enn konsumprisindeksen. De siste
12 månedene har matprisene steget med 0,9 pst., mens den
generelle konsumprisveksten har vært 2,4 pst.
Husholdningenes andel utgifter til mat og alkoholfrie drikkevarer
har vært fallende over lang tid, men er stabilisert siste
2 år. Av totale forbruksutgifter var andelen, iflg. SSBs
forbruksundersøkelser, i perioden 2002-2004 11,9 pst. Herav
gikk 10,6 pst. til matvarer.
Det er mange årsaker til høyere
prisnivå og større prisvekst på mat i
Norge enn i Sverige, bl.a. et høyere pris-/kostnads-
og lønnsnivå, konkurranseforhold og utviklingen
i råvareprisene. Jordbruksavtalene har gitt prisøkning
på råvarene de siste årene. I perioden
2002 t.o.m. 2005 er målprisene økt tilsvarende
975 mill. kroner totalt. Det har lagt til rette for en økning
i råvareprisene til industrien på om lag 1 1/2
pst. årlig i gjennomsnitt. I sum kan utslaget i forbrukerprisene
på mat for disse årene anslås til om
lag 1 1/4 pst.
Den norske næringsmiddelindustrien
blir i økende grad utsatt for internasjonal konkurranse
gjennom import av landbruksvarer. Spesielt utsatt er bearbeidede
landbruksprodukter som omfattes av ordningen med råvarepriskompensasjon
(RÅK). Verdien av RÅK-importen har økt
jevnt de siste årene fra 2,6 mrd. kroner i 1995 til 5,2
mrd. kroner i 2005.
For norsk næringsmiddelindustri er
det en utfordring å beholde/øke sin markedsandel
innenfor dette voksende markedet. Dette vil også være
viktig for underleverandørene til RÅK-industrien,
både primærprodusenter og foredlingsindustri.
Om lag 13 pst. av norsk melkeproduksjon går til RÅK-industrien.
Det er beregnet at denne RÅK-industrien gir avsetning fra
over 5000 årsverk i jordbruket og 2000 årsverk
i foredlingsindustrien.
Importen til Norge av RÅK-varer skjer
i hovedsak fra EU. Utviklingen i råvareprisene i Norge
sammenlignet med EU er således et viktig element i konkurransevilkårene
for industrien og avsetning for norske jordbruksprodukter. For de
råvarene og ferdigvarene som er omfattet av RÅK-ordningen
blir råvareprisforskjeller kompensert med utbetaling av
tilskudd. Prisutjevning skjer i form av tilskudd ved eksport av
ferdigvarer (eksportrestitusjon) eller prisnedskriving av innenlandske
jordbruksvarer som nyttes til fremstilling av ferdigvarer.
Landbruks- og matministeren har varslet at sporing på matområdet
skal være et matpolitisk satsingsområde. Det er
igangsatt et rammeprosjekt kalt "E-sporing", for gradvis utbygging
av en nasjonal, elektronisk infrastruktur for effektiv utveksling
av informasjon i matkjeden. Systemet skal i første omgang
omfatte landbasert matproduksjon og omsetning. Ambisjonen er at
systemet skal være fullt operativt i 2010. EU er i ferd
med å revidere regelverket for merking. Norge skal delta
aktivt med innspill inn til dette arbeidet, og det er et prioritert
arbeid fra Mattilsynet i 2006/07. Spørsmålet
om opprinnelsesmerking blir et sentralt tema.
Den såkalte Uruguay-runden med multilaterale
forhandlinger om regelverk knyttet til handel resulterte i opprettelsen
av Verdens Handelsorganisasjon (World Trade Organisation - WTO)
1. januar 1995. Samtidig ble det etablert egne avtaler
om landbruk (Landbruksavtalen) og om sanitære og plantesanitære
forhold (SPS-avtalen). Landbruksavtalen legger viktige rammebetingelser
for den nasjonale landbrukspolitikken gjennom forpliktelser og rettigheter
på tre områder: markedsadgang, internstøtte
og eksportsubsidier. Inntil en ny landbruksavtale er ferdigforhandlet,
vil Norge være bundet av forpliktelsene i dagens landbruksavtale.
Landbruksforhandlingene er en del av den brede
forhandlingsrunden som ble vedtatt på WTOs ministerkonferanse
i Doha i 2001. 1. august 2004 ble det vedtatt et rammeverk
som la føringer for de videre forhandlingene for landbruksvarer,
industrivarer inkludert fisk og forenkling av handelsprosedyrer.
Ministerkonferansen i Hongkong i desember 2005 innebar
et skritt videre i forhandlingene ved at en kom til enighet om blant
annet følgende:
– Alle former
for eksportstøtte skal elimineres innen utgangen av 2013.
– Alle landbruksvarer skal fordeles
i fire bånd etter hvor høye tollsatser de har.
Ulike tollkutt skal foretas for de varer som havner i de enkelte
bånd med utgangspunkt i at de høyeste tollsatsene
skal reduseres mest. Enkelte produkter kan defineres som sensitive
og gis lavere tollkutt.
– For internstøtte skal
medlemslandene deles inn i tre bånd etter størrelsen
på internt støttenivå (absolutt nivå).
Land med høyest støttenivå skal redusere
sin internstøtte mest.
– De minst utviklede landene (MUL)
skal gis toll- og kvotefrihet for minst 97 pst. av alle sine varer
inn til i-landenes markeder innen utgangen av 2008.
Målsettingene fra Hongkong om tallfestede
forpliktelser for reduksjoner i tollsatser og internstøtte
innen utgangen av april 2006 har forhandlerne ikke klart å oppfylle.
Det er imidlertid enighet om å intensivere forhandlingene
uten at det er satt en formell sluttdato.
Landbrukspolitikken er ikke er en del av EØS-avtalen,
men utviklingen av EUs landbrukspolitikk har likevel betydning for
norsk landbruk og næringsmiddelindustri på flere
områder. Prisutviklingen på landbruksproduktene
i EU påvirker omfanget av grensehandelen og konkurransekraften
til i første rekke RÅK-industrien, som er konkurranseutsatt
både på hjemmemarkedet og eksportmarkedet. Utformingen
av EUs landbrukspolitikk har også betydning for graden
av sammenfall i interesser mellom EU og Norge i internasjonale prosesser
som WTO-forhandlingene.
I forbindelse med midtveis-evalueringen av Agenda 2000
ble det i juni 2003 vedtatt en ny omfattende reform av EUs landbrukspolitikk.
Reformen ble innført fra 2005-2006 og det ble introdusert
en ny produksjonsuavhengig støtte pr. bruk. Tidligere støtte
pr. dyr og hektar blir overført til den nye ordningen.
Støtten blir deretter fordelt ut på arealet på hvert
bruk slik at støtteretter kan omsettes. En hovedhensikt
med omleggingen er at markedspriser i større grad skal
avgjøre hva bøndene vil produsere. Støtten
pr. bruk skal også dekke verdier ved landbruket som ikke
blir reflektert i produktprisen (ikke-handelsmessige forhold). Reformen
innebærer at en større del av overføringene
til landbruket i EU faller innenfor kategorien grønn støtte i
WTO.
For å få utbetalt full støtte
vil bøndene bli kontrollert i forhold til om de holder
landbruksareal i god hevd og god miljøtilstand. De vil
også på stikkprøvebasis bli kontrollert
i forhold til lovkrav om miljø, matvarekvalitet, dyrevelferd
og dyrehelse/folkehelse.
Avtalen følger opp Soria Moria-erklæringen
bl.a. gjennom å:
– sikre
utøvere i landbruket en inntektsutvikling og sosiale vilkår
på linje med andre grupper. I tillegg legger avtalen til
rette for en nivåheving i inntektene.
– prioritere bønder som
henter en vesentlig del av sysselsetting og inntekt fra gården
og fra annen primærnæringsvirksomhet (jf. utvidelsen
av jordbruksfradraget)
– styrke distrikts- og strukturprofilen
på kap. 1150, og legge til rette for at investeringsvirkemidler
og tilgang til økt melkekvote fordeles på flere
foretak
– styrke miljøprofilen,
herunder tiltak for kulturlandskapet
– stimulere til økt beiting
med husdyr
– styrke satsingen på økologisk
jordbruk
– forbedre kapitaltilgangen ved
investeringer og generasjonsskifter ved økte rammer for
investeringstilskudd
– forbedre avløserordningene
ved sykdom og for ferie og fritid.
Avtalens hovedprofil skal legge til rette for
en attraktiv jordbruksnæring som produserer trygge kvalitetsvarer,
tjenester og fellesgoder samfunnet etterspør.
Det er av stor betydning å utforme
en politikk som gir tilstrekkelig konkurransekraft på hjemmemarkedet, både
i volummarkedet, i nisjemarkeder og gjennom alternativ næringsutvikling.
Det er et nødvendig grunnlag for et aktivt landbruk over
hele landet. Fortsatt produktivitetsframgang vil derfor være
nødvendig.
Regjeringen ønsker å legge
til rette for en fortsatt variert bruksstruktur. Bestemmelsene om
kvotetak i melkeproduksjon og bestemmelsene for samdrifter videreføres.
Samtidig endres flere virkemidler med betydning for strukturutviklingen,
jf. opplisting over. Videre innebærer avtalen at det skal
foretas en egen gjennomgang og vurdering av strukturutviklingen
i norsk landbruk i de senere tiårene. Det skal også foretas
en gjennomgang av ordningen med kjøp og salg av melkekvoter.
Årets totalregnskap viser en marginal
reduksjon i inntekter pr. årsverk i jordbruket fra 2004
til 2005. Fra 2005 til 2006 budsjetterer Budsjettnemnda for jordbruket
(BJF) med en inntektsvekst i jordbruket på knapt 3 pst.,
tilsvarende 4 700 kroner pr. årsverk (inkl. verdien av
jordbruksfradraget ved ligningen). Fjorårets avtale skulle
legge til rette for en inntektsvekst på knapt 6 pst. Sterkere
kostnadsvekst enn forutsatt, spesielt i energikostnadene, er en
hovedårsak til lavere vekst.
Budsjettnemndas materiale viser at arealbruken
er stabil, eller svakt synkende, etter en periode med økning.
Produksjonsvolumene er stabile eller svakt økende, og det
er en viss reduksjon i driftskostnadsvolumene. Fortsatte forbedringer
i kostnadsutviklingen både i jordbruket, i omsetningsorganisasjonene
og i de videre omsetningsledd, vil ha stor betydning både
for industriens konkurransekraft og for utbetalingsprisene til råvareprodusentene.
Skatt er ikke forhandlingstema i jordbruksoppgjøret. Gjennom
brev fra finansministeren, datert 5. mai 2006, ble avtalepartene
gjort kjent med at Regjeringen tar sikte på å øke
jordbruksfradraget innenfor en provenyramme på 283 mill.
kroner i budsjettet for 2007. En provenyramme på 283 mill.
kroner tilsvarer en inntektsverdi før skatt for jordbruket
på 425 mill. kroner. Med BFJs anslag på 60 300 årsverk
i 2007 gir utvidelsen av fradraget en gjennomsnittlig verdi på vel
7 000 kroner pr. årsverk.
I brev datert 12. mai 2006 orienterte
finansministeren om utformingen av det utvidede jordbruksfradraget:
"Finansdepartementet vil komme tilbake til den endelige
utformingen av jordbruksfradraget i forbindelse med statsbudsjettet
til høsten. Endringene vil imidlertid inneholde følgende
elementer:– En økning
av det generelle fradraget fra 36 000 kroner til 45 000
kroner.
– En økning i det prosentvise
fradraget for næringsinntekt utover det generelle fradraget
(i dag 19 prosent) til om lag 32 pst.
– En økning i det maksimale
fradraget som i dag er på 71 500 kroner til om
lag 141 000 kroner."
I sluttprotokollen viser partene til at det
er en tilsiktet effekt at jordbruket får nytte av fradraget
med grunnlag i at foretakene genererer positiv næringsinntekt.
Etter vanlige rutiner vil Skattedirektoratet ta hensyn til det utvidete
fradraget ved utskriving av forskuddsskatt for 2007. Regjeringen
viser videre til at jordbruksfradraget er et WTO-legalt virkemiddel.
Partene har lagt provenyrammen på 283
mill. kroner, tilsvarende en inntektsverdi før skatt på 425
mill. kroner, og innretningen på fradraget til grunn for
jordbruksavtalen og den videreutformingen av virkemidlene i den.
Jordbrukets brutto inntekter består
av egeninntjening fra markedet og overføringer fra staten.
Brutto inntektsmuligheter i markedet begrenses bl.a. av markedsmulighetene
i et avgrenset hjemmemarked og målprisene. Partene har
i utgangspunktet lagt til grunn uendrede brutto inntektsmuligheter
i 2007, før virkning av årets oppgjør.
Avtalen er basert på anslag for utviklingen
i kostnadene, samt arbeidsforbruk og anslag på inntektsvekst for
andre grupper, jf. tabell under. Prognosene for 2007 er hentet fra
Budsjettnemnda for jordbruket, Teknisk beregningsutvalg og Statistisk
sentralbyrå. Videre er det lagt inn 270 mill. kroner til
nivåheving i inntektene ut over anslaget på lik
prosentvis utvikling som for andre grupper.
Oppbygging av økonomisk
ramme
| Grunnlag | Volum | Pris, % | Sum endr. |
| 2006 | % | el. % p.a. | Mill. kroner |
1. Driftskostnader | 13 350 | -0,5 % | 1,9 % | 186 |
2. Kapitalkostnader | | | | 438 |
3. Arbeid | 9 825 | -4,3 % | 4,0 % | -46 |
A.
Sum framskriving, 4 pst. inntektsvekst, mill. kroner | | 580 |
B.
Nivåheving og andel av produktivitetsgevinst, mill. kroner | | 270 |
SUM RAMME
(A+B), mill. kroner | | | 850 |
Finansieringen av rammen går fram av
tabellen nedenfor.
Finansiering av rammen
| Mill. kroner |
Økt jordbruksfradrag,
inntektsverdi før skatt | 425 |
Målpriser fra
01.07.06 | 40 |
Ledige midler på avtalen
2006 | 165 |
Budsjett,
kap. 1150 i 2007 | 220 |
Sum målpriser
og budsjett | 850 |
Utslaget av rammen utgjør om lag 14 100
kroner pr. årsverk på årsbasis. Inkludert
kostnadsøkning og BFJs prognose for produktivitetsutvikling
fra 2006 til 2007, legger det grunnlag for en inntektsvekst på vel
6,5 pst.
Inkludert omfordeling innenfor budsjettrammen
og økt utnyttelse av jordbruksfradraget, viser referansebruksberegningene årsutslag
mellom 12 400 og vel 40 000 kroner pr. årsverk.
Et gjennomsnittsutslag på brukene som er representert i
referansebrukssystemet kan anslås til om lag 17 000
kroner pr. årsverk.
Avtalepartene har lagt vekt på at næringsmiddelindustriens
konkurranseevne skal opprettholdes som følge av avtalen.
Bevilgningen til prisnedskriving til RÅK-industrien tar
hensyn til svingninger i volumer, internasjonale råvarepriser
og valutakurser. Med grunnlag i prinsippet om råvarepriskompensasjon
og forbruksprognoser fra Statens landbruksforvaltning reduseres
bevilgningen med 14 mill. kroner.
Avtalen innebærer at målprisen
for svinekjøtt reduseres med 1,00 kr/kg og at
råvareprisen på matmel reduseres med 2 øre/kg
som følge av økning i matkorntilskuddet. Målprisene
på korn endres ikke. Målprisøkningen
på melk tas ut på ikke smakssatte produkter, og øvrige
produktgrupper skjermes for økningen. For øvrig økes
målprisene noe på sauekjøtt, egg og i
grøntsektoren innenfor en samlet ramme for målprisøkninger
på 40 mill. kroner.
Gjennom avtalen forsterkes kulturlandskapstiltakene,
særlig med sikte på å hindre gjengroing,
og stimulere til økt beiting. Avtalen innebærer
derfor bl.a.:
– I nasjonalt
miljøprogram etableres det et nytt beitetilskudd, innenfor
en samlet bevilgning på 125 mill. kroner.
– Bevilgningen til regionale miljøprogram økes
med 50 mill. kroner og beiting gis ekstra prioritet.
– Bevilgningen til Spesielle miljøtiltak
i jordbrukets kulturlandskap (SMIL) økes med 10 mill. kroner.
Midler til utviklingstiltak og ny næringsutvikling
er viktig for et framtidsrettet, effektivt og attraktivt jordbruk.
I avtalen gjøres følgende endringer:
– Fondet
samles på kap. 1150 fra 1. januar 2007. Av hensyn
til kapitalsituasjonen i fondet er bevilgningen økt med
10 mill. kroner. I tillegg tilføres fondet 166 mill. kroner
av ledige midler.
– Samlet innvilgningsramme økes
med 48 mill. kroner i 2007.
– Rammen for investeringsvirkemidler
(fylkesvise BU-midler) økes med 45 mill. kroner, verdiskapingsprogrammet
for mat reduseres med 15 mill. kroner, skog/bioenergi økes
med vel 20 mill. kroner og rammen for kommunale miljøtiltak
(SMIL) økes med 10 mill. kroner.
– Den særskilte avgrensingen
av melk-/storfeprogrammet fjernes. Det skal ikke være
nedre grense for søknadsbehandling eller støttebeløp
og ulike eierformer skal sidestilles.
– Det etableres tak for investeringsstøtte
på 600 000 kroner pr. søknad, unntatt
for Finnmark, Troms, Nordland og Namdalen.
– Det etableres et utviklingsprogram
for grønt reiseliv i Norge innenfor en ramme på 25
mill. kroner for 2007.
Strukturprofilen på direkte tilskudd
(kap. 1150) styrkes med om lag 100 mill. kroner (driftstilskudd
melk, tilskudd til husdyr og arealtilskudd). Det vises videre til
endringene under Landbrukets utviklingsfond over, endringene i kvoteordningen
for melk og utvidelsen av jordbruksfradraget. Den geografiske differensieringen styrkes
bl.a. ved at bevilgningene til distriktstilskudd økes med
vel 20 mill. kroner. Tilskudd til regionale miljøprogram økes
med 50 mill. kroner.
Bevilgningen til tiltak for økologisk
jordbruk økes med om lag 25 mill. kroner i 2007. Et større
satsingsprogram for økologisk sauehold, prisnedskriving
for økologisk korn og særlig prioritering av økologisk melkeproduksjon,
både med hensyn på tilskudd og tilgang på produksjonskvoter,
er en del av dette. Det legges til grunn, som en forutsetning for økningene
for økologisk jordbruk, at det offentlige, direkte og indirekte,
bidrar til å øke forbruket av økologiske
matvarer.
Som følge av avtalen gjennomføres
forslagene fra en arbeidsgruppe som har utredet et "Helhetlig kvalitetssystem
i norsk matproduksjon". Tiltakene skal bidra til å styrke
norsk matproduksjon i en skjerpet internasjonal konkurranse, herunder
utnytte synergieffekter bl.a. knyttet til bedre samordning med Mattilsynets
oppgaver. KSL-sekretariatet og stiftelsen Matmerk slås sammen,
"Godt norsk" avvikles og det skal utvikles en ny merkeprofil i tett
samarbeid med merkebrukerne og øvrige aktører.
Kompetanseutviklingsmidlene (KIL) skal forvaltes av den nye organisasjonen.
Budsjettnemnda for jordbrukets sekretariat har beregnet
utslaget av avtalen på referansebrukene, som er basert
på Norsk institutt for landbruksøkonomisk forsknings
(NILF) driftsgranskinger. Verdien av gjeldende jordbruksfradrag
er lagt inn som beregnet av BFJ i grunnlaget før endring.
Tabell 6.6 i proposisjonen viser både det isolerte utslaget,
målt i brutto inntektsøkning pr. årsverk,
av de foreslåtte pris- og tilskuddsendringene, og samlet
effekt inkludert utvidelsen av jordbruksfradraget. Forbedring av
markedsbalansen vil kunne gi forbedringer i resultatet for flere
av referansebrukene, spesielt i svineholdet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen og Arne L. Haugen, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr, Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, fra Høyre, Torbjørn Hansen og Petter Løvik, fra Sosialistisk Venstreparti, Ingvild Vaggen Malvik, fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet, lederen Lars Peder Brekk, og fra Venstre, Gunn Berit Gjerde, viser til den inngåtte jordbruksavtalen og Stortingets behandling av St.meld. nr. 19 (1999-2000), jf. Innst. S. nr. 167 (1999-2000).
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, legg stor vekt på å ha ein matproduksjon som tek omsyn til matsikkerhet, lokale tradisjonar og naturgrunnlaget. For å sikre nasjonal matsikkerheit er det viktig å halde oppe evnen til matproduksjon i norsk jordbruk. Vidare er eit aktivt landbruk i alle delar av landet eit viktig virkemiddel for å oppretthalde hovudtrekka i det busetnadsmønster vi har i dag. Fleirtalet vil leggje til rette for ein variert bruksstruktur som både tek omsyn til tradisjonelle familiebruk og gir høve for ulike formar for samarbeid. Saman med eit aktivt jordbruk, vil fleirtalet leggje til rette for ein livskraftig næringsmiddelindustri.
Fleirtalet vil sikre bøndene stabile og forutsigbare rammevilkår og høve til same utvikling i inntekt som andre. For å gi bøndene ei inntektsutvikling på line med andre grupper, er det viktig å nytte ut dei ressursane garden har. Fleirtalet vil styrke arbeidet for eit mangfald av produkt i norsk landbruk.
Komiteen mener at Mattilsynet i større grad skal finansieres av offentlige midler med bakgrunn i at det oppfyller en offentlig kontrollfunksjon.
Eit anna fleirtal, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristeleg Folkeparti og Senterpartiet, meiner forhandlinga mellom staten og organisasjonane i jordbruket viser kor viktig det er med eit samarbeid mellom styresmaktene og næringa sjølv. Eit slikt samarbeid aukar høve for å nå måla i landbrukspolitikken. Dette fleirtalet vil streke under at forhandlingssystemet mellom staten og organisasjonane i jordbruket er ein viktig del av eit demokratisk system som gjev organisasjonane i jordbruket ansvar og innverknad over utviklinga i næringa, både knytt til inntekt og andre høve. Dette fleirtalet meiner det er særs viktig at forhandlingssystemet vert ført vidare slik det blei konkludert med ved Stortinget si handsaming av St.meld. nr. 19 (1999-2000).
Dette fleirtalet viser til at også andre interessenter vert påverka av jordbruksavtalesystemet, og har regelmessig kontakt med avtalepartane på førehand av forhandlingane slik at særskilte behov og omsyn, mellom anna i næringsmiddelindustrien, vert ivaretatt. Dette fleirtalet ser det som tenleg at slike kontakter vert utvikla vidare i tida framover.
Dette fleirtalet legg stor vekt på jordbruket si rolle for busetnad og levande kulturlandskap. Fleirtalet legg på denne bakgrunn merke til at ein innfører eit nytt beitetilskot og på denne måten styrkjer husdyrhaldet. Vidare er målprisane for sau/lam og grønsaker auka. Dette er ein profil som også i ein kulturlandskapssamanheng har nytte.
Dette fleirtalet har merka seg det ambisiøse målet til Regjeringa om ein økologisk produksjon og forbruk på 15 pst. i 2015. Dette fleirtalet konstaterer at utviklinga i primærproduksjonen no har stagnert og utgjer 4,2 pst. av jordbruksarealet. Dette fleirtalet er samd i at det er eit mål å auke den økologiske jordbruksproduksjonen. Dette fleirtalet meiner det no er viktig å vidareføre og forsterke tiltak som gir ein betre marknad for økologiske produkt. I det vidare arbeidet med utvikling av det økologiske jordbruket ber dette fleirtalet partane også vurdera tiltak for økologisk kjøttproduksjon.
Et tredje flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, har merket seg at det i årets avtale er framforhandlet en inntektsutvikling og sosiale vilkår på linje med andre grupper. Dette flertallet har merket seg at det ikke har vært slik de siste årene, og er tilfreds med at avtalen ivaretar dette.
Dette flertallet støtter innretningen i avtalen, som prioriterer bønder som henter en vesentlig del av sysselsettingen og inntekter fra gårder og fra annen primærnæringsvirksomhet.
Dette flertallet mener det er nødvendig med en bedre inntektsutvikling i jordbruket, bl.a for å sikre ny rekruttering. Dette flertallet konstaterer at årets avtale innebærer en nivåheving i inntektene.
Dette flertallet har merket seg at hovedgrepet for økt inntekt i årets oppgjør er skattelettelser i form av økt jordbruksfradrag. Dette flertallet er positivt til å bruke skatt som et tiltak for å gi økt netto inntekt, men dette tiltaket kommer i stor grad bare de som allerede har næringsinntekt til nytte. Unge brukere som akkurat har overtatt gården og som er i en investeringsfase, har lave inntekter. De vil bare i begrenset omfang få nytte av et økt jordbruksfradrag. Dette flertallet mener derfor skattelettelser må brukes sammen med andre tiltak som øker inntektene i jordbruket.
Dette flertallet viser til at det er stor aktivitet og at investeringsbehovet i næringen er stort. Det er derfor viktig med midler til utviklingstiltak og ny næringsutvikling innen jordbruket. Dette flertallet viser spesielt til at rammen for investeringsvirkemidler økes med 45 mill. kroner, og ser det som viktig at tilskudd til investeringsmidler nå har fått et løft. Dette er et viktig politisk signal om at det skal satses på norsk landbruk.
Dette flertallet er tilfreds med at miljøprofilen styrkes gjennom målretting av virkemidlene. Etablering av et nytt beitetilskudd er viktig for å stimulere til økt beiting, kulturlandskapspleie og for å demme opp mot gjengroing.
Dette flertallet har blitt gjort oppmerksom på behovet for bedre velferdsordninger innen landbruket, og støtter den framforhandlede avtalen som nettopp har tatt høyde for dette. I tillegg til ordningen for ferie og fritid er det også forbedringer når det gjelder avløserordningen ved sykdom.
Dette flertallet er videre fornøyd med at det i avtalen er tildelt en ekstra melkekvote til eksisterende melkeprodusenter i Finnmark. Dette kan bidra til å stoppe ytterligere nedgang i antall bruk og sikre mangfoldet i bygdene i fylket.
Dette flertallet er tilfreds med at Regjeringen varsler at de vil bidra med forbedringer i kvalitetssikringssystemer og merkeordninger, slik at mat fortsatt er helsemessig trygg og befolkningen kan ha tillit til varene som frembys.
Dette flertallet er også tilfreds med at avtalen innebærer en økning av bevilgningen til SMIL-ordningen, om spesielle miljøtiltak i jordbrukets kulturlandskap. Grønt Reiseliv er også en viktig satsing, og i avtalen legges det opp til et utviklingsprogram for grønt reiseliv i Norge innenfor en ramme på 25 mill. kroner. Dette flertallet er tilfreds med dette.
Dette flertallet er fornøyd med at avtalen legger til rette for å øke produksjon og forbruk av fornybar energi, og har merket seg at Regjeringen varsler at de vil komme tilbake til fordeling på tiltak og utforming av virkemidlene for både skogbruk og bioenergi i budsjettproposisjonen for 2007.
Dette flertallet viser til at Soria Moria-erklæringen vektlegger skogens betydning for landbruket som en fornybar ressurs som det er viktig å videreutvikle. I Soria Moria-erklæringen har Regjeringen varslet at den vil videreutvikle en nasjonal skogpolitikk der staten tar et medansvar for planting og ungskogpleie.
Under Stortingets åpne høring viste Norges Bondelag til at årets jordbruksoppgjør har vært en viktig snuoperasjon for å bedre rammevilkåra for næringen. Dette flertallet har merket seg dette.
Dette flertallet imøteser det videre arbeidet med tiltak for å nå målene i regjeringserklæringen.
Dette flertallet vil peke på at årets oppgjør er starten på en kursendring i landbrukspolitikken. Årets oppgjør må sees i sammenheng med behandlingen av og innretningen på kommende års jordbruksoppgjør.
Dette flertallet vil i denne anledning vise til at det i Soria Moria-plattformen heter at:
"Regjeringen vil sikre utøvere i landbruket inntektsutvikling og sosiale vilkår på linje med andre grupper". Videre heter det at "regjeringen vil sikre et landbruk med en variert bruksstruktur over hele landet", og at "strukturprofilen må styrkes".
Dette flertallet har merket seg at i den fremforhandlede avtalen var enighet om at det skal nedsettes et partsammensatt utvalg som skal gjennomgå strukturutviklingen i norsk landbruk.
Privatiseringen av produksjonsrettigheter bør begrenses gjennom restriksjoner på kjøp og salg av kvoterettigheter. Videre bør det økologiske perspektivet få sterkere fokus framover.
Dette flertallet har merket seg at det under høringen kom til uttrykk behov for at små, mellomstore og familiebruk i større grad prioriteres.
Medlemene i komiteen frå Framstegspartiet, Høgre, Kristeleg Folkeparti og Venstre viser til at forslaget i jordbruksavtale for 2006-2007 inneheld ei rekkje sentrale element frå landbrukspolitikken i regjeringa Bondevik II. Avtalen som er forhandla fram i år mellom staten og Norges Bondelag inneber verken i ramme, utforming eller struktur noka kursendring. Det er snarare ei flikking på kursen som har vore staka ut tidlegare.
Forslaget om å bruke skattereduksjonar som verkemiddel meiner desse medlemene er positivt, men dette er eit tiltak som først og fremst er ein fordel for dei med størst inntekt i jordbruksnæringa.
Desse medlemene viser også til at Regjeringa har fremja ei rekkje direkte negative skatteframlegg i landbruksnæringa. Eit tydeleg eksempel på det er framlegga i Revidert nasjonalbudsjett for 2006 der Regjeringa gjer framlegg om å gi kommunane høve til å innføre eigedomsskatt på våningshus. Regjeringa gir dermed skattelette med den eine handa og tar med den andre.
Medlemene i komiteen frå Framstegspartiet, Høgre og Venstre vil ha ein meir aktiv busettingspolitikk for dei landbrukseigedomane som hovudsakleg er ein stad å bu. Det bør bli enklare for folk å kjøpe småbruk. Dette for å sikre busetting og auka mangfald på bygdene. Desse medlemene viser i så måte til forslaget frå Lars Sponheim og André N. Skjelstad om oppheving av det generelle forbodet mot å dele landbrukseigedom (Innst. O. nr. 43 (2005-2006), og likar ikkje dei gammeldagse politiske standpunkta som Regjeringa tok då denne saka vart handsama.
Medlemene i komiteen frå Høgre, Kristeleg Folkeparti og Venstre har også merka seg at hovudgrepet for auka inntekt er skattelette i form av auka jordbruksfradrag. Desse medlemene er positiv til å bruke skatt som eit tiltak for å gi auka netto inntekt. Samstundes er det grunn til å minne om at dette tiltaket i stor grad berre kjem til nytte for dei som allereie har næringsinntekt. Unge brukarar som akkurat har overteke garden og som er i ei investeringsfase, har låge inntekter. Dei vil berre i begrensa omfang få nytte av eit auka jordbruksfradrag. Desse medlemene meiner difor at skattelette må nyttast saman med andre tiltak som aukar inntektene i jordbruket.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet stiller seg sterkt kritiske til den jordbrukspolitikken som har vært ført i etterkrigstiden og som fortsatt ønskes videreført av den sittende regjeringen. Disse medlemmer kan derfor ikke på noen måte stille seg bak den fremforhandlede jordbruksavtalen fordi den ikke bærer bud om noen ny innretning i landbrukspolitikken, dette til tross for at både landbruket og andre aktører som er knyttet opp mot landbruket har bedt om en kursomlegging av landbrukspolitikken. Den politikken som har vært ført mot landbruket gjennom mange år, er et sosialistisk eksperiment som har bidratt til at den norske bonden har blitt fanget inn i et "nett" og et system som det nå er tilnærmet umulig å komme ut av. Jordbrukspolitikken er preget av en sterk iver etter å regulere jordbruksnæringen helt ned til den minste detalj, og hvor offentlige byråkrater og et særdeles detaljert regelverk har tatt over styringen av hvordan utviklingen i jordbruket skal skje. Den styringen som den enkelte bonde skal ha over sin egen eiendom og arbeidsplass har blitt borte, og bøndene er i dag mer å anse som offentlig ansatte og utøvere av en offentlig politikk enn selvstendig næringsdrivende innenfor matproduksjonsbransjen, slik som de burde ha vært. Dette har ført til at kreativitet, satsingsevne og ønske om å ta risiko nærmest har blitt fraværende i store deler av landbruket. Disse medlemmer finner det merkelig at både jordbrukets organisasjoner og Senterpartiet støtter opp om en slik politikk som stadig fører til færre bønder og stor misnøye rundt inntektssituasjonen og utviklingsmuligheter blant aktørene i næringen. Disse medlemmer vil også påpeke at jordbruksavtalesystemet har blitt så innviklet og komplisert at få utenom det sentrale byråkratiet i Landbruks- og matdepartementet har mulighet til å sette seg inn i alle systemets sider og forstå det fullt ut. Det er ikke noen andre land innen OECD-området som har funnet det formålstjenlig å praktisere et system med jordbruksavtale. Det vises i denne sammenheng til svar fra statsråd Terje Riis-Johansen til stortingsrepresentant Hans Frode Kielland Asmyhr på skriftlig spørsmål nr. 940.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"Forslaget til ny jordbruksavtale bifalles ikke.
"Stortinget ber Regjeringen om å fremme forslag til overføringer til jordbruket i statsbudsjettet uten forutgående forhandlinger."
Det er god grunn til å anta at det gjeldende regleverket skaper et enormt byråkrati, både i offentlig forvaltning og hos aktørene i næringen, som legger bånd på store ressurser som heller kunne ha vært benyttet til verdiskaping i landbruket og tilflytt aktørene i næringen som inntekt fremfor som offentlige overføringer som i dag. Disse medlemmer viser til at statsråd Terje Riis-Johansen ikke ønsker å svare på hvor mange offentlig ansatte som er knyttet til landbruket i statlig, fylkeskommunal og kommunal forvaltning. Det vises i denne sammenheng til svar fra statsråden på skriftlige spørsmål nr. 728 og nr. 907 fra stortingsrepresentant Hans Frode Kielland Asmyhr. Det er på bakgrunn av disse unnvikende svarene god grunn til å anta at antallet ansatte landbruksbyråkrater er svært høyt og at lite gjøres for å redusere antallet. Disse medlemmer mener at dette har avdekket en svakhet i offentlig forvaltning ved at man ikke har oversikt over hvilke arbeidsoppgaver de ansatte i offentlig sektor har.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme en handlingsplan hvor det stilles opp konkrete forslag til en avbyråkratisering av landbruket."
Disse medlemmer viser til at aktørene i jordbruket har et svært høyt antall lover og forskrifter som de må forholde seg til. Det må være et mål for offentlige myndigheter at dette antallet blir betydelig redusert slik at bøndene kan få næringsfriheten tilbake. Disse medlemmer mener det er betenkelig at statsråd Terje Riis-Johansen ikke kan svare på hvor mange forskjellige lover og forskrifter som aktørene i landbruket må forholde seg til, og det vises i denne sammenheng til svar fra statsråden på skriftlig spørsmål nr. 381 fra stortingsrepresentant Hans Frode Kielland Asmyhr.
Disse medlemmer viser til at det sannsynligvis vil bli et redusert importvern i kjølvannet av den internasjonale utviklingen gjennom WTO-forhandlingene. Utviklingen bærer bud om en gradvis økt konkurranse for norske landbruksprodukter. Til tross for et høyt tollvern har ikke norske myndigheter lagt noen plan for hvordan det norske landbruket skal møte en slik utvikling. Dette er svært kritisk. Resultatet kan bli at det norske landbruket får seg en "blåmandag" når resultatet fra WTO-forhandlingene blir kjent. Disse medlemmer mener utviklingen av en robust produksjon basert på markedsøkonomiske kriterier må ha topp prioritet og må utvikles før importvernet faller. Disse medlemmer vil vise til at den norske næringsmiddelindustrien er under press fra utlandet og at det er viktig at den norske landbrukspolitikken sikrer at industrien får råvarer til en konkurransedyktig pris. For å oppnå dette er det nødvendig med en strukturrasjonalisering av landbruket slik at enhetskostnadene går ned. Industrien er konkurransedyktig i forhold til utenlandske aktører på foredling og industriell produksjon, men råvarekostnadene er for høye i forhold til våre naboland og kan ved økt import true viktige arbeidsplasser og verdiskaping i industrien. Næringsmiddelindustrien står for om lag 20 pst. av sysselsettingen og verdiskapingen i industrien. Et fellestrekk er at produksjonen gjennomgående er relativt arbeidsintensiv, til tross for at bedriftene har tatt i bruk svært moderne teknologi. Norge må derfor benytte den tiden som ennå er igjen til å tilpasse primærproduksjonsleddet til den nye hverdagen som alle ser vil komme i forholdsvis nær fremtid. Disse medlemmer er derfor av den oppfatning at Regjeringen må ha en aktiv holdning til dette og ikke som i dag forholde seg helt passiv til den utvikling som gradvis skjer. Resultatet av en slik politikk vil gjøre stor skade i næringsmiddelindustrien. Disse medlemmer viser til at flertallet i det regjeringsoppnevnte Industriutvalget - NOU 2005:4 uttalte følgende om næringsmiddelindustriens rammevilkår:
"Utvalgets flertall mener det må utvikles et mer effektivt jordbruk som kan levere råvarer til industrien på mer konkurransedyktige vilkår. Utfallet av WTO-forhandlingene er usikkert. Det er ikke mulig å forutsi konsekvensene, fordi forslagene ennå ikke er tallfestet. Retningen er likevel klar, og vi må forvente at en endelig avtale vil få reell og betydelig effekt på norsk jordbruk og tilhørende næringsmiddelproduksjon. Utvalgets flertall mener at myndighetene også av hensyn til næringsmiddelindustrien, allerede nå bør begynne tilpasningen av jordbrukspolitikken til endrede internasjonale rammebetingelser. Jordbrukspolitikken bør i større grad fremme mer effektiv produksjon som kan levere råvarer til industrien på mer konkurransedyktige vilkår. En helhetlig verdikjedetenkning bør ligge til grunn for reguleringer og tiltak. Dette er en forutsetning for at industriselskapene skal kunne ha grunnlag for å legge sine investeringer til Norge."
Disse medlemmer er av den oppfatning at en så klar uttalelse fra et regjeringsoppnevnt utvalg som hadde i oppdrag å utrede tiltak for å beholde norsk industris konkurransedyktighet må følges opp i konkret politikk, og at Regjeringen her har mulighet til å føre en aktiv næringspolitikk rettet direkte mot næringsmiddelindustrien.
Disse medlemmer er skuffet over at Regjeringen ikke tar et oppgjør med det jordbrukspolitiske styringssystemet og det juridiske grunnlaget for jordbrukspolitikken som i stor grad ble utformet i mellomkrigstiden under helt andre forhold. Disse medlemmer mener resultatet av mer enn 70 år med en gjennomregulert landbruksnæring beviser at den førte politikken har vært mislykket fordi den ikke har nådd målene knyttet til bosetting, sysselsetting og inntektsnivå. Antallet bruk i drift og antall aktive bønder synker raskt, og det er påregnet at den samme avgangen vil fortsette også med årets jordbruksavtale. Dette må være et stort nederlag for Regjeringen som har bebudet en ny kurs i landbrukspolitikken. Videre har jordbrukspolitikken medført betydelige kostnader i form av offentlige utgifter, høye priser på matvarer og innskrenket næringsfrihet for bøndene. Disse medlemmer vil peke på at alle begrensninger og hindringer som er satt gjennom konsesjonsbegrensninger, administrative priser, produksjonskvoter og selektive støtteordninger, har vært ødeleggende for primærprodusentene. Disse medlemmer vil derfor prioritere en kraftfull omlegging der deregulering, avbyråkratisering og konkurranse settes i høysetet. Disse medlemmer mener denne prosessen må innledes snarest for å unngå at vi senere kan risikere å få en næring i full oppløsning. Disse medlemmer viser til at analyseselskapet Econ i 2004 utarbeidet en rapport på vegne av landbruks- og matdepartementet som konkluderer med at reguleringene i landbruket med fordel kan oppheves, da de først og fremst legger en begrensning på utviklingen av næringen og virker negativt i forhold til verdiskapingen i landbruket. Disse medlemmer er av den oppfatning at de konklusjoner som fremkommer i Econ-rapporten snarest må gjennomføres, slik at ny vekst og optimisme i landbruket kan sikres.
Disse medlemmer mener et ledd i en modernisering vil være at landbrukspolitikken ikke lenger innlemmes i distriktspolitikken. Disse medlemmer registrerer at landbrukets ansvar for bosetting i distriktene har vært mislykket. Disse medlemmer mener landbrukspolitikken har bidratt til å utarme distriktene og gjort dem mindre i stand til å utvikle et bærekraftig næringsliv og således medvirket til å forsterke sentraliseringseffekten. Disse medlemmer viser til at konkurranseutsatt virksomhet i distriktene kjemper en hard kamp for å overleve i den internasjonale konkurransen. I den kampen må den i tillegg til egne kostnader bære en andel av kostnadene til en landbrukspolitikk som er en av verdens dyreste. Disse medlemmer registrerer at den førte politikk har gitt en skjev fordeling av ressurser i distriktene, med det resultat at lokalsamfunnene har fått for få alternativer gjennom et lite variert arbeidstilbud. Disse medlemmer mener det derfor er et behov for en ny landbrukspolitikk som radikalt endrer betingelsene for jordbrukets og bygdenes samlede næringsliv gjennom å skille landbrukspolitikken og distriktspolitikken.
Disse medlemmer har stor tro på det norske landbruket og på norske bønder. Det er flertallet i Stortinget som har vist en mistillit til den norske bondestanden ved å begrense næringens frihet sterkt. Det er betenkelig at Senterpartiet har vært hærførere for en slik politikk som har ført til pessimisme og lavere produktivitet i landbruket. Disse medlemmer er av den oppfatning at det norske landbruket har store muligheter til å utvikle seg til en konkurransedyktig næring som også kan konkurrere på et internasjonalt marked med spesielle produkter. Norske klimaforhold, genressurser, økologi og kompetanse hos bøndene er særskilte fortrinn som kan utnyttes til vår fordel i et internasjonalt marked. Betalingsvillige forbrukere i EU og på andre markeder leter etter trygge og sunne matvarer som også har kvalitet og god smak. Disse medlemmer mener at vi har alle forutsetninger for å kunne levere slike produkter her i landet, men at det forutsetter en målrettet satsing og dyrking av gründerkultur, slik som man har erfaring fra i andre næringer. Norsk industri og mange andre næringer har blitt internasjonalt ledende innenfor sine segmenter. Dette har gjort at Norge på mange områder har høykompetanse på internasjonalisering, markedsføring, produktutvikling, kvalitetssikring og andre elementer som er viktige for å kunne lykkes internasjonalt. Disse medlemmer mener at Regjeringen burde legge en strategi for hvordan landbruket kan trekke veksler på den kompetansen som allerede finnes i landet og i mange bransjer. Ved å kople slik kompetanse med de fordeler som norsk landbruk allerede har vil man kunne skape en vinnernæring som kan lykkes internasjonalt. Disse medlemmer er derfor av den oppfatning at en større del av de offentlige midler som blir avsatt til landbruksformål bør benyttes til å utvikle nisjeproduksjon som kan ta økte markedsandeler både i Norge og internasjonalt. Flere mindre nisjeprodusenter har allerede lyktes med dette, men har behov for å være knyttet til et apparat som kan bidra med denne formen for kompetanse. Problemfokuseringen i landbruket må derfor være over og positiviteten må komme frem.
Disse medlemmer er bekymret over at forskningen på kastrering av smågris så langt ikke har gitt de nødvendige resultater slik som Stortinget regnet med da forbudet mot kastrering av smågriser ble innført. Disse medlemmer mener derfor at Regjeringen må følge denne utviklingen nøye, slik at Stortinget kan endre sin beslutning i god tid før kastreringsforbudet iverksettes. Dersom en tilstrekkelig god løsning ikke finnes, vil innføring av forbudet medføre en økonomisk katastrofe for svinenæringen og reelt sett en nedleggelse av næringen. Dette er ikke ønskelig.
Disse medlemmer ønsker primært at produksjon og omsetning av melk skal foregå i et marked med reell konkurranse uten offentlig fastsatte kvotebegrensninger. Disse medlemmer vil likevel, som en subsidiær holdning innenfor den eksisterende landbrukspolitikken, støtte ordningen med omsettelige produksjonskvoter for melk. Det bør da vektlegges at produksjonssystemet praktiseres på en måte som fører til en ønsket strukturutvikling og kostnadssenkning i norsk melkeproduksjon. En melkeproduksjon som overføres til bruk der mulighetene for større og mer rasjonell drift foreligger, vil kunne bedre konkurranseevnen. Disse medlemmer vil hevde at med en ordning med omsettelige produksjonskvoter for melk som gjøres landsomfattende, bedres muligheten ytterligere for en ønskelig strukturutvikling og kostnadseffektiv melkeproduksjon.
Disse medlemmer vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en ordning med omsettelige produksjonskvoter for kumelk, som ikke begrenses til fylkes- eller regionnivå, men gjøres landsomfattende."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre ønsker å etablere likeverdige konkurransevilkår mellom TINE og andre aktører i meierisektoren. Disse medlemmer minner i den forbindelse om forslag i Dokument nr. 8:53 (2004-2005) og Innst. S. nr. 191 (2004-2005) om å etablere et juridisk og eiermessig skille mellom markedsregulator og TINE ved at oppgavene som markedsregulator legges til eget offentlig eiet selskap eller Statens Landbruksforvaltning. Disse medlemmer viser til at ovennevnte forslag, hvis det ble vedtatt, ville fjerne mye av behovet for etterkontroll fordi Tine-konsernets incentiver til kryssubsidiering ikke lenger ville foreligge. Disse medlemmer mener det innenfor det bestående system, med TINE som markedsregulator, er viktig å styrke og videreføre etterkontrollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at det må foretas en særskilt gjennomgang av hvilke skatter og avgifter som landbruket er ilagt, slik at det kan foretas en redusering av disse. Det er nødvendig at de verdier som skapes i næringen forblir hos aktørene i næringen og ikke slik som i dag, hvor staten tar inn store summer i skatter og avgifter for så å fordele noe tilbake i form av overføringer. Disse medlemmer ønsker ikke et system med særskilte skattefradrag, som for eksempel jordbruksfradraget, fordi dette er å begynne i feil ende. Dersom staten skal bidra til økte inntekter hos bøndene, må direkte skattelettelser og fjerning av særskilte skatter gjennomføres før man innfører særskilte fradrag. Oppheving av reguleringer og konsesjonsbestemmelser er også tiltak som vil kunne bidra til å øke inntektene hos de bønder som tenker moderne og som ønsker å satse på landbruket som fremtidig levemåte.
Disse medlemmer er bekymret for at den norske landbrukspolitikken bidrar til en økt grensehandel ved at handel som kunne ha bidratt til verdiskaping og sysselsetting i Norge, havner i våre naboland. Tall viser at grensehandelen nå er på om lag 10 mrd. kroner pr. år. Disse medlemmer er av den oppfatning at Regjeringen må ha en aktiv holdning til dette og bør gjøre endringer i landbrukspolitikken som bidrar til at nordmenn finner det formålstjenlig å handle i Norge. Det er beklagelig at Regjeringen ikke har noen aktiv politikk på dette området. Det vises i denne sammenheng til svar fra finansministeren til stortingsrepresentant Hans Frode Kielland Asmyhr på skriftlig spørsmål nr. 939.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener at jordbruket er en viktig næring i mange norske bygder og kommune. Livskraftige lokalsamfunn betyr mye for den enkeltes tilhørighet. Høyre vil derfor fremme forslag til tiltak som sikrer bedre lønnsomhet og rekruttering til jordbruket. Disse medlemmer viser til at det er den enkelte bonde, og ikke myndighetene, som er best skikket til å bestemme hvordan driften bør innrettes for å oppnå størst mulig avkastning på det enkelte bruk. En gjenreisning av eiendomsretten og råderetten er derfor en sentral del av en fremtidsrettet landbrukspolitikk. Disse medlemmer vil arbeide for et levedyktig norsk landbruk som gir forbrukerne kvalitetsprodukter til konkurransedyktige priser, utnytter nye markedsmuligheter og som sikrer en forsvarlig norsk matvareberedskap.
Disse medlemmer konstaterer at Norges forpliktelser som WTO-medlem, de pågående forhandlingene i WTO og behovet for å prioritere offentlige kjerneområder medfører at det verken er realistisk eller ønskelig å øke overføringene til landbruket over statsbudsjettet. Våre internasjonale forpliktelser om å redusere driftsstøtten gjør at overføringene og virkemidlene i jordbruksavtalen i sterkere og sterkere grad blir rene distrikts- og bygdepolitiske tiltak.
Forslaget om å bruke skattereduksjoner som virkemiddel mener disse medlemmer er positivt og vil komme aktører med næringsinntekt til gode. Disse medlemmer vil imidlertid gå imot at skattelettelser til jordbruksnæringen skal salderes gjennom økte skatter for andre grupper.
Disse medlemmer mener at det ikke er riktig at bondeorganisasjonene alene sammen med staten skal fremforhandle rammevilkår for egen næring, for næringsmiddelindustrien samt deler av distriktspolitikken utenom ordinær budsjettbehandling. Avtaleinstituttet blir også svekket ved at deler av næringen ikke slutter opp om avtalen. Disse medlemmer vil derfor oppheve jordbruksforhandlingene og jordbruksavtalen som virkemiddel i jordbrukspolitikken. Kompleksiteten i de ulike ordninger som gjelder i jordbruket er høy, og justeringer av disse vil ha konsekvenser for mange bønder og ansatte i næringsmiddelindustrien. Det er viktig at aktørene er med i prosessen ved utforming av virkemidlene. Disse medlemmer mener på denne bakgrunn at jordbrukets organisasjoner og næringsmiddelindustrien bør ha en egen, fast ordning med konsultasjoner med Regjeringen i forkant av fremleggelse av budsjettforslaget som angir jordbrukets rammebetingelser. Omfanget av rammebetingelser i jordbruksavtalen, både i kroner og hvor mye den dekker av næringens aktivitet, tilsier at den bør sees som en del av den øvrige budsjettbehandlingen slik at det er mulig å sette dette inn i en helhet. Disse medlemmer viser til at en prinsipiell motstand mot jordbruksavtalen ikke i seg selv betyr motstand mot virkemidlene som ligger i avtalen. Disse medlemmer vil på denne bakgrunn stemme mot forslaget til jordbruksavtale for 2006-2007.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:
"Forslaget til ny jordbruksavtale bifalles ikke."
"Stortinget ber Regjeringen i forkant av fremleggelsen av statsbudsjettet for 2007 foreta en konsultasjon mellom partene i jordbruksoppgjøret der formålet er å komme med forslag til næringens rammevilkår for 2007. På bakgrunn av dette fremmer Regjeringen forslag for Stortinget i sammenheng med den ordinære budsjettbehandlingen."
Disse medlemmer mener jordbruksnæringen trenger mindre reguleringer og mer rom for kreativitet. Det er viktig at reguleringer ikke står i veien for alternative og fremtidsrettede driftsformer. Samdrift er et eksempel på en måte å organisere driften av bruket på som kan frigjøre ressurser. Disse medlemmer har merket seg at bønder som ønsker å gå sammen i samdrifter, flere steder har blitt nektet dette på grunn av stivbente regler for antall deltakere i samdrifter. I noen tilfeller er taket for antall deltakende bruk så lavt at det ikke gir rom for lønnsom drift. Disse medlemmer ser det som viktig at de som ønsker å organisere driften på andre måter enn tradisjonell gårdsdrift får muligheter til dette, for å sikre inntekter og ordnet arbeidstid.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen ta initiativ til oppmyking av regelverket for samdrifter slik at taket på antall deltakende bruk blir økt eller fjernet."
Disse medlemmer viser til at dagens strenge reguleringer på bruk og omsetning av eiendom virker hemmende på utviklingen av jordbruksnæringen. Fravær av reell eiendomsrett kan bidra til at nyetableringer hindres og investeringer begrenses. Disse medlemmer ønsker en politikk som legger til rette for at de som ønsker å satse på næringen så vel som de som ønsker å gå ut av næringen, skal ha en reell mulighet til det. Derfor mener disse medlemmer at det reduserer jordbrukets og distriktenes fremtidsmuligheter at Regjeringen ikke vil oppheve delingsforbudet i jordloven.
Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti og Venstre viser til at landbrukspolitikken som vart ført i perioden 2001-2005, skapte ny optimisme i næringa og grunnlag for satsing for dei som vil skape seg eit levebrød innan den utvida landbrukspolitikken. Det er viktig at denne politikken held fram, og desse medlemene er nøgde med å registrere at dette er tilfellet.
Medlemen i komiteen frå Kristeleg Folkeparti konstaterer at Regjeringa meiner avtalen sikrar bøndene ei inntektsutvikling og sosiale vilkår på line med andre grupper og at avtalen i tillegg legg til rette for ei nivåheving i inntektene. Denne medlemen er einig i eit slikt mål, men er kritisk til om denne avtalen i seg sjølv bidreg til dette. Det er grunn til å minne om at også kostnadene auker, særleg dei som er knytte til auka energikostnader og auka rentenivå. Denne medlemen meiner difor det er grunn til å tru at skilnaden i høve til andre grupper vil auke.
Denne medlemen meiner det er naudsynt med ei betre inntektsutvikling i jordbruket for å sikre ny rekruttering. Denne medlemen meiner at det i tillegg er naudsynt med betre velferdsordninger. Denne medlemen legg merke til at Regjeringa i sitt grunnlag for inntektsutviklinga i 2007 føreset ein vidare nedgang i antal årsverk på om lag 4 pst. Denne medlemen merka seg at staten i sitt tilbod ikkje la til grunn at jordbruket kunne halde på desse midlane, men at ein i avtalen er samde om å halde ein vesentleg del av midlane i ramma. Denne medlemen meiner at denne andelen er mindre enn det ein har vorte samde om tidlegare år. Denne medlemen meiner ein produktivitetsauke må nyttast til å auke inntektene til bøndene.
Denne medlemen meiner norsk jordbruk står overfor store omstillingar. Denne medlemen meiner jordbruket i dag syner stor evne til omstilling. Samstundes skjer denne omstillinga i eit høgare tempo no enn tidlegare. Denne medlemen meiner tempoet ikkje må vera så høgt at denne omstillinga gir utilsikta nedbygging av jordbruket.
Gode velferdsordningar er også viktige for å få unge til å starte med jordbruk. Denne medlemen er samd i at ein aukar dagsatsen for avløysing ved sjukdom og tilskota til avløysing for ferie og fritid. Denne medlemen meiner desse ordningane må byggjast vidare ut ved seinare jordbruksforhandlingar.
Denne medlemen meiner det er viktig å utnytte heile potensialet for inntekt på gardane. Målet om ein variert bruksstruktur må vera styrande for utforminga av støtteordningane. Sjølv om jordbrukspolitikken og jordbruksavtalen har tradisjonell matproduksjon som hovudsikte, har ein gard også potensial for andre inntekter. Denne medlemen har i denne samanheng merka seg at avtalen legg opp til styrka satsing innan Grønt reiseliv og innan bioenergi og skogbruk. Denne medlemen meiner slike tiltak vil styrkje inntektene i jordbruket og gi rom for aktivitet på fleire gardar i framtida. Denne medlemen meiner det er uheldig om det vert ein motsetnad mellom volumproduksjon og nisjeproduksjon, begge delar er naudsynt om me skal få eit robust jordbruk i tråd med måla i St.meld. nr. 19 (1999-2000).
Denne medlemen vil peike på at det var store forventningar til jordbruksforhandlingane i år ut frå dei forventningar som Regjeringa skapte i Soria Moria-erklæringa. Denne medlemen konstaterer at jordbruksorganisasjonane meiner desse forventningane ikkje er innfridde.
Denne medlemen meiner forhandlingane mellom staten og organisasjonane i jordbruket understreker kor viktig det er med eit samarbeid mellom styresmaktene og næringa sjølv. Dette samarbeidet aukar sjansane for å nå måla i jordbrukspolitikken. Denne medlemen meiner det er en styrke for utviklinga i næringa at ein finn fram til sams løysingar i forhandlingar. Av denne grunn vil denne medlemen stemme for avtalen som Regjeringa har forhandla fram med Noregs Bondelag.
Medlemen i komiteen frå Venstre meiner at landbruket skal ha ein viktig plass i Noreg også i framtida. Det er eit mål å oppretthalde eit desentralisert landbruk med variert struktur på bruka, både fordi vi ønskjer å vere sikker på at vi får levert mat og for å sikre trygg mat. Skal vi lukkast med dette, må moderniseringa av det norske landbruket halde fram. Denne medlemen ser på gardbrukaren som ein sjølstendig næringsdrivande med eit spesielt forvaltaransvar. Difor er det viktig at gründermentaliteten får ein viktig plass innanfor landbruket. Ressursgrunnlaget på bygdene må i større grad utnyttast til næringsutvikling og til busetting også for folk utan direkte tilknyting til primærnæringane. Det må bli meir mangfald i landbruket. Lokale styremakter må få betre høve til lokal tilpassing og til å sjå landbrukspolitikken i samanheng med annan næringspolitikk. Landbruket må få mindre øyremerking, færre skjema, færre og enklare retningsliner.
I tillegg til å produsere mat og trevirke, må landbruket spele ei større rolle for å nå samfunnsmåla om livskraftige lokalsamfunn, levande kulturlandskap og natur- og miljøgode. Denne medlemen ønskjer overføringar til landbruket om lag på same nivå som i dag, men med tilskotsordningar som er meir produksjonsnøytrale.
Denne medlemen vil sikre at Noreg framleis har eit handlingsrom for nasjonal landbrukspolitikk innan ramma som er sett gjennom WTO og andre internasjonale avtaleverk. Alle land må sikrast retten til ein viss nasjonal jordbruksproduksjon mellom anna gjennom tollvern.
Eit innfløkt regelverk og mange av lovene for landbruket er eit hinder for å utvikle eit meir fleksibelt landbruk der dei som har lyst å satse på næringa, får høve til det. Denne medlemen ønskjer difor ein full gjennomgang av lov- og regelverk med sikte på ei kraftig modernisering.
Denne medlemen ønskjer at vi framleis skal ha jordbruksforhandlingar, men då som ein reindyrka inntektsavtale mellom gardbrukarane og staten. Alle andre tilskot og ordningar bør overførast til ordinære postar på statsbudsjettet som blir vedtekne etter opne diskusjonar i dei folkevalde organa og ikkje i lukka forhandlingar innan det korporative systemet.
Denne medlemen ønskjer ei gradvis oppmjuking av regelverket innan mjølkeproduksjon. Einskildbruk i mjølkeproduksjonen må få høve til å utvikle produksjonen ved å kjøpe eller leige kvote. Maksimalkvota for enkeltbruk bør aukast.
Denne medlemen ønskjer også fritt sal av mjølkekvotene innanfor dei geografiske rammene som er gjeldande i dag. Denne medlemen vil oppheve dei geografiske avgrensingane for å ta del i samdrifter. Det bør dessutan bli høve til å leige mjølkekvotar slik at garden som eig kvotene kan ha mjølkeproduksjon seinare om det er ønskjeleg.
Denne medlemen viser til at landbruksministeren ved fleire høve har varsla ein ny landbrukspolitikk og peikt på at den sitjande regjeringa skal snu strukturrasjonaliseringa i landbruket. Til avisa Varden seier landbruksministeren 26. januar 2006 mellom anna:
"Jeg vil stoppe den kraftige nedgangen. For meg er hver nedlegging et nederlag."
Når no landbrukspolitikken frå den nye regjeringa for første gong vert materialisert, er det nettopp det motsette som hender: Både i staten sitt tilbod og i avtalen som er fremja for Stortinget, legg Regjeringa og Bondelaget til grunn ein produktivitetsvekst på 4,3 pst., noko som utgjer om lag 3 000 færre søkjarar til produksjonstilskot i jordbruksavtalen.
Vidare skriv landbruksministeren sjølv gjennom tilbodet frå staten, side 42:
"Av hensyn til behovet for forutsigbarhet i rammebetingelsene for de næringsdrivende i en langsiktig næring, mener regjeringen at det er viktig å videreføre hovedtrekkene i tidligere tiltak."
Dette fekk avisa Nationen som står avtalepartane nær, til å skrive følgjande 10. mai 2006:
"Hva har vi her? Jo en regjering utgått av tre partier, hvorav særlig SV og Sp i årevis har kritisert Lars Sponheim og hans forgjengere så busta fyker for strukturpolitikken i landbruket og avgangen i antall bønder. Men som, når de selv kommer til makta, ikke klarer dristigere grep enn å si ja og ammen til politikken som er ført."
Denne medlemen har på grunnlag av dette forståing for at Norsk Bonde- og småbrukarlag ikkje fann å kunne tilrå medlemene sine avtalen som staten og Bondelaget hadde skrive under på.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen ta initiativ til oppmyking av regelverket for samdrifter slik at taket på antall deltakende bruk blir økt eller fjernet.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 2
Forslaget til jordbruksavtale bifalles ikke.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen om å fremme forslag til overføringer til jordbruket i statsbudsjettet uten forutgående forhandlinger.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen fremme en handlingsplan hvor det stilles opp konkrete forslag til en avbyråkratisering av landbruket.
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en ordning med omsettelige produksjonskvoter for kumelk, som ikke begrenses til fylkes- eller regionnivå, men gjøres landsomfattende.
Forslag fra Høyre:
Forslag 6
Forslaget til ny jordbruksavtale bifalles ikke.
Forslag 7
Stortinget ber Regjeringen i forkant av fremleggelsen av statsbudsjettet for 2007 foreta en konsultasjon mellom partene i jordbruksoppgjøret der formålet er å komme med forslag til næringens rammevilkår for 2007. På bakgrunn av dette fremmer Regjeringen forslag for Stortinget i sammenheng med den ordinære budsjettbehandlingen.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2006 gjøres følgende endringer:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
1150 |
|
Til gjennomføring av jordbruksavtalen m.m. |
|
|
50 |
Fondsavsetninger, økes med |
166 130 000 |
|
|
fra kr 411 590 000 til kr 577 720 000 |
|
|
70 |
Markedsregulering, kan overføres,reduseres med |
24 659 000 |
|
|
fra kr 215 500 000 til kr 190 841 000 |
|
|
74 |
Direkte tilskudd, kan overføres,reduseres med |
105 183 000 |
|
|
fra kr 6 581 685 000 til kr 6 476 502 |
|
|
77 |
Utviklingstiltak, kan overføres,reduseres med |
1 086 00 |
|
|
fra kr 222 970 000 til kr 221 884 000 |
|
|
78 |
Velferdsordninger, kan overføres, reduseres med |
35 202 000 |
|
|
fra kr 1 591 354 000 til kr 1 556 152 000 |
|
II
Stortinget gir Landbruks- og matdepartementet fullmakt til å iverksette tiltak i henhold til den inngåtte jordbruksavtalen, herunder tiltak som er knyttet til bevilgninger i 2007.
III
For å følge opp jordbruksavtalen og den vedtatte innvilgningsrammen over LUF, overføres bevilgningen til LUF på kap. 1149 post 50 til kap. 1150 post 50 fra 2007.
Oslo, i næringskomiteen, den 12. juni 2006
Lars Peder Brekk
leder |
Sigrun Eng
ordfører |