Innledning

Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om utbygging og finansiering av prosjektet E18 Langåker-Bommestad i Sandefjord og Larvik kommuner i Vestfold.

E18 er utbygd til firefelts veg i nordre Vestfold, og det pågår utbygging på strekningen mellom Kopstad ved avkjøringen til Horten og Gulli ved avkjøringen til Tønsberg. Denne utbyggingen vil føre til at E18 får sammenhengende firefelt-standard mellom Eik i Buskerud og Tønsberg i løpet av høsten 2007.

For strekningen Langåker-Bommestad har det vært en mer omfattende prosess for å komme fram til enighet om finansieringsopplegg. I St.meld. nr. 24 (2003-2004) Nasjonal transportplan 2006-2015 er videreføring av utbyggingen av E18 gjennom Vestfold for å få sammenhengende firefelts veg høyt prioritert.

I ettertid er det blitt klart at de økonomiske rammene som er lagt til grunn i Nasjonal transportplan for perioden 2006-2015, ikke er tilstrekkelige til å innfri ambisjonen om å fullføre E18-utbyggingen gjennom Vestfold innen utgangen av 2015. Det ble derfor tatt initiativ til å utrede et revidert opplegg for å fullføre utbyggingen til firefelts veg innen utgangen av 2015. I desember 2004 sluttet Vestfold fylkeskommune seg til utredning av et innkrevings- og finansieringsopplegg med helautomatiske antennepunkter i snitt på vegen, basert på det skisserte finansieringsopplegget for mer helhetlig utbygging av lengre stamvegstrekninger i St.meld. nr. 24 (2003-2004). For å unngå ytterligere forsinkelser gikk fylkeskommunen inn for at utbygging av strekningen Langåker-Bommestad startes opp snarest mulig, basert på vedtak i Vestfold og Telemark fylkeskommuner fra januar 2004 om innkreving i to envegs bomstasjonssnitt i søndre Vestfold.

Den lokalpolitiske behandlingen er nærmere omtalt i punkt 4 i proposisjonen.

Det er enighet mellom Statens vegvesen og fylkeskommunen om å prioritere strekningen Langåker- Bommestad i Sandefjord og Larvik kommuner ved videre utbygging av E18 i Vestfold, selv om dette for en periode vil føre til en mellomliggende strekning med tofelts veg.

Som omtalt i St.prp. nr. 64 (2004-2005) har Samferdselsdepartementet sluttet seg til et opplegg der utbygging av strekningen Langåker-Bommestad blir lagt fram for Stortinget før utredningen om et samlet opplegg for E18-utbyggingen i Vestfold er sluttført. Prosjektet skal likevel inngå i det felles opplegget. Dersom det ikke blir tilslutning til et samlet opplegg, skal prosjektet delfinansieres gjennom etterskuddsinnkreving i to envegs bomstasjonssnitt i søndre Vestfold.

For å sikre anleggsstart ved årsskifte 2006/07, er det gitt tillatelse til at bompengeselskapet forskotterer inntil 68 mill. kroner til planlegging og grunnerverv samt forberedende arbeider. E18 Langåker-Bommestad er planlagt åpnet for trafikk høsten 2009.

Statens vegvesen oversendte i november 2005 en utredning om innkrevings- og finansieringsopplegg for videre utbygging av E18 i Vestfold til Vestfold fylkeskommune. Det er ventet at det i løpet av juni 2006 vil foreligge fylkespolitiske prinsippvedtak om videre opplegg for E18-utbyggingen, både fra Vestfold og Telemark fylkeskommuner.

Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til Stortinget med en egen sak om et samlet opplegg for den videre utbyggingen av E18 i Vestfold når de nødvendige lokalpolitiske avklaringer foreligger.

Omtale av utbyggingen

Prosjektet omfatter bygging av omlag 8 km firefelts veg med 29 meter vegbredde i Sandefjord og Larvik kommuner. Traseen går vest for dagens E18 på hele strekningen. Det skal bygges ny bru over Numedalslågen, samt en om lag 300 meter lang miljøtunnel gjennom et høydedrag omtrent midt på strekningen.

På strekningen Langåker-Bommestad er årsdøgntrafikken om lag 21 000 kjøretøy. På dager med høy trafikkbelasting er det tidvis kapasitetsproblemer med saktegående og stillestående køer mellom Tønsberg og Larvik.

Prosjektet vil bedre både framkommelighets-, trafikksikkerhets- og miljøforholdene på strekningen. Trafikkbelastningen på dagens E18 vil bli vesentlig redusert. Det forventes en reduksjon i antall drepte og skadde på 70-90 pst., med størst reduksjon for de alvorlige ulykkene.

Reguleringsplanen for prosjektet ble godkjent i mai 2002, og det er gjennomført ekstern kvalitetssikring av prosjektet. Omregnet til 2006-kroner med den ordinære budsjettindeksen for anleggsarbeid fra 2005 til 2006 blir styringsrammen 1 260 mill. kroner og kostnadsrammen 1 320 mill. kroner. I kostnadene inngår bygging av bomstasjoner samt allerede påløpte utgifter til planlegging, grunnerverv og forberedende arbeider. Prosjektets netto nytte (NN) er beregnet til om lag 1,15 mrd. kroner med 4,5 pst. kalkulasjonsrente. Netto nytte over totale kostnader (NN/K) er beregnet til om lag 0,8.

Trafikkgrunnlag

Bompengeinnkrevingen er forventet å føre til en viss trafikkavvisning.

Etter dette er det lagt til grunn at bomstasjonene på Skolmar og Solum til sammen vil få en betalende årsdøgntrafikk på 16 000 kjøretøy ved trafikkåpning. For videre trafikkutvikling er prognosene som er utarbeidet for Vestfold i forbindelse med Nasjonal transportplan for perioden 2006-2015, lagt til grunn. Dette innebærer en årlig trafikkvekst på 1,5 pst. i perioden 2006-2011, 0,9 pst. i perioden 2012-2020 og 0,7 pst. i perioden 2021-2040.

Finansieringsplan

I Statens vegvesens handlingsprogram for perioden 2006-2009 er det ikke forutsatt statlige midler til videre utbygging av E18 i Vestfold i denne fireårsperioden. I finansieringsplanen er det derfor lagt til grunn at utbygging av strekningen Langåker-Bommestad i sin helhet finansieres med bompenger. I tråd med finansieringsplanen som ble lagt fram for Vestfold fylkeskommune i mars 2003, legges det imidlertid til grunn statlig refusjon av 190 mill. kroner i perioden 2010-2015. Dersom det blir tilslutning til et samlet opplegg for den videre utbyggingen av E18 i Vestfold, vil de statlige midlene i stedet inngå i finansieringen av denne utbyggingen.

I tråd med finansieringsplanen fra mars 2003 er det foreløpig lagt til grunn inntil 50 mill. kroner fra investeringsrammen til øvrige riksveger i Vestfold til avbøtende tiltak på tilliggende vegnett som følge av trafikkoverføring ved etablering av bomstasjoner ved Skolmar.

Finansieringsplanen, basert på at det ikke blir tilslutning til et samlet opplegg for den videre utbyggingen av E18 i Vestfold, framgår av tabellen.

Finansieringsplan (mill. 2006-kroner)

2002-2005

2006-2009

2010-2015

sum

statlige midler

bom-penger

statlige midler

bom-penger

statlige midler

bom-penger

statlige midler

bom-penger

E18 Langåker-Bommestad

70

1 110

40

1 220

Bomstasjoner

40

40

Avbøtende tiltak rv 303/fv 256

5

45

50

0

Sum

70

5

1 150

45

40

50

1 260

Statlig refusjon

190

-190

190

-190

Bomstasjonsplassering og bompengeopplegg

Dersom det ikke oppnås enighet om et samlet opplegg for den videre utbyggingen av E18 i Vestfold, forutsettes det etablert en bomstasjon på E18 og en bomstasjon på fv 256 ved Skolmar i Sandefjord kommune for innkreving fra sørgående trafikk.

For innkreving fra nordgående trafikk forutsettes det etablert en bomstasjon på E18 ved Solum i Larvik kommune.

Det pågår drøftinger med EFTAs overvåkningsorgan (ESA) om praksisen ved innkreving av bompenger på det sekundære vegnettet (fylkesveger og kommunale veger) i forhold til EU-direktiv 1999/62/EC (Eurovignettdirektivet).

Samferdselsdepartementet slutter seg til Statens vegvesens vurdering av at bompengeordningen for E18 Langåker-Bommestad er innenfor reglene i Eurovignettdirektivet.

Bompengeopplegget er basert på etterskuddsinnkreving.

Basisforutsetninger som ellers er lagt til grunn for finansieringsanalysen går fram av punkt 7 i proposisjonen.

Med forutsetningene er innkrevingsperioden beregnet til vel 10 år.

Fylkeskommunal garanti

Vestfold fylkeskommune har i møte i fylkestinget 15. januar 2004 fattet vedtak om fylkeskommunal garanti for et bompengelån på inntil 2 588 mill. kroner. Denne garantien kommer i tillegg til fylkeskommunens garantier for gjeld relatert til E18 i nordre Vestfold og strekningen Kopstad-Gulli.

Avtale

Dersom Stortinget gir sin tilslutning til den foreslåtte finansierings- og utbyggingsplanen for E18 Langåker-Bommestad, vil det bli inngått ny avtale mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd med gjeldende standardavtale og vilkårene i proposisjonen.