Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram
forslag om utbygging og finansiering av prosjektet E18 Langåker-Bommestad
i Sandefjord og Larvik kommuner i Vestfold.
E18 er utbygd til firefelts veg i nordre Vestfold,
og det pågår utbygging på strekningen
mellom Kopstad ved avkjøringen til Horten og Gulli ved
avkjøringen til Tønsberg. Denne utbyggingen vil
føre til at E18 får sammenhengende firefelt-standard
mellom Eik i Buskerud og Tønsberg i løpet av høsten
2007.
For strekningen Langåker-Bommestad
har det vært en mer omfattende prosess for å komme
fram til enighet om finansieringsopplegg. I St.meld. nr. 24 (2003-2004)
Nasjonal transportplan 2006-2015 er videreføring av utbyggingen
av E18 gjennom Vestfold for å få sammenhengende
firefelts veg høyt prioritert.
I ettertid er det blitt klart at de økonomiske
rammene som er lagt til grunn i Nasjonal transportplan for perioden
2006-2015, ikke er tilstrekkelige til å innfri ambisjonen
om å fullføre E18-utbyggingen gjennom Vestfold
innen utgangen av 2015. Det ble derfor tatt initiativ til å utrede
et revidert opplegg for å fullføre utbyggingen
til firefelts veg innen utgangen av 2015. I desember 2004 sluttet
Vestfold fylkeskommune seg til utredning av et innkrevings- og finansieringsopplegg med
helautomatiske antennepunkter i snitt på vegen, basert
på det skisserte finansieringsopplegget for mer helhetlig
utbygging av lengre stamvegstrekninger i St.meld. nr. 24 (2003-2004).
For å unngå ytterligere forsinkelser gikk fylkeskommunen
inn for at utbygging av strekningen Langåker-Bommestad
startes opp snarest mulig, basert på vedtak i Vestfold
og Telemark fylkeskommuner fra januar 2004 om innkreving i to envegs
bomstasjonssnitt i søndre Vestfold.
Den lokalpolitiske behandlingen er nærmere
omtalt i punkt 4 i proposisjonen.
Det er enighet mellom Statens vegvesen og fylkeskommunen
om å prioritere strekningen Langåker- Bommestad
i Sandefjord og Larvik kommuner ved videre utbygging av E18 i Vestfold,
selv om dette for en periode vil føre til en mellomliggende
strekning med tofelts veg.
Som omtalt i St.prp. nr. 64 (2004-2005) har
Samferdselsdepartementet sluttet seg til et opplegg der utbygging
av strekningen Langåker-Bommestad blir lagt fram for Stortinget
før utredningen om et samlet opplegg for E18-utbyggingen
i Vestfold er sluttført. Prosjektet skal likevel inngå i
det felles opplegget. Dersom det ikke blir tilslutning til et samlet
opplegg, skal prosjektet delfinansieres gjennom etterskuddsinnkreving
i to envegs bomstasjonssnitt i søndre Vestfold.
For å sikre anleggsstart ved årsskifte
2006/07, er det gitt tillatelse til at bompengeselskapet
forskotterer inntil 68 mill. kroner til planlegging og grunnerverv
samt forberedende arbeider. E18 Langåker-Bommestad er planlagt åpnet
for trafikk høsten 2009.
Statens vegvesen oversendte i november 2005
en utredning om innkrevings- og finansieringsopplegg for videre
utbygging av E18 i Vestfold til Vestfold fylkeskommune. Det er ventet
at det i løpet av juni 2006 vil foreligge fylkespolitiske
prinsippvedtak om videre opplegg for E18-utbyggingen, både
fra Vestfold og Telemark fylkeskommuner.
Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til Stortinget
med en egen sak om et samlet opplegg for den videre utbyggingen
av E18 i Vestfold når de nødvendige lokalpolitiske
avklaringer foreligger.
Prosjektet omfatter bygging av omlag 8 km firefelts veg
med 29 meter vegbredde i Sandefjord og Larvik kommuner. Traseen
går vest for dagens E18 på hele strekningen. Det
skal bygges ny bru over Numedalslågen, samt en om lag 300
meter lang miljøtunnel gjennom et høydedrag omtrent
midt på strekningen.
På strekningen Langåker-Bommestad
er årsdøgntrafikken om lag 21 000 kjøretøy.
På dager med høy trafikkbelasting er det tidvis
kapasitetsproblemer med saktegående og stillestående
køer mellom Tønsberg og Larvik.
Prosjektet vil bedre både framkommelighets-,
trafikksikkerhets- og miljøforholdene på strekningen. Trafikkbelastningen
på dagens E18 vil bli vesentlig redusert. Det forventes
en reduksjon i antall drepte og skadde på 70-90 pst., med
størst reduksjon for de alvorlige ulykkene.
Reguleringsplanen for prosjektet ble godkjent
i mai 2002, og det er gjennomført ekstern kvalitetssikring
av prosjektet. Omregnet til 2006-kroner med den ordinære
budsjettindeksen for anleggsarbeid fra 2005 til 2006 blir styringsrammen
1 260 mill. kroner og kostnadsrammen 1 320 mill.
kroner. I kostnadene inngår bygging av bomstasjoner samt
allerede påløpte utgifter til planlegging, grunnerverv
og forberedende arbeider. Prosjektets netto nytte (NN) er beregnet
til om lag 1,15 mrd. kroner med 4,5 pst. kalkulasjonsrente. Netto
nytte over totale kostnader (NN/K) er beregnet til om lag
0,8.
Bompengeinnkrevingen er forventet å føre
til en viss trafikkavvisning.
Etter dette er det lagt til grunn at bomstasjonene
på Skolmar og Solum til sammen vil få en betalende årsdøgntrafikk
på 16 000 kjøretøy ved trafikkåpning.
For videre trafikkutvikling er prognosene som er utarbeidet for
Vestfold i forbindelse med Nasjonal transportplan for perioden 2006-2015,
lagt til grunn. Dette innebærer en årlig trafikkvekst
på 1,5 pst. i perioden 2006-2011, 0,9 pst. i perioden 2012-2020
og 0,7 pst. i perioden 2021-2040.
I Statens vegvesens handlingsprogram for perioden 2006-2009
er det ikke forutsatt statlige midler til videre utbygging av E18
i Vestfold i denne fireårsperioden. I finansieringsplanen
er det derfor lagt til grunn at utbygging av strekningen Langåker-Bommestad
i sin helhet finansieres med bompenger. I tråd med finansieringsplanen
som ble lagt fram for Vestfold fylkeskommune i mars 2003, legges
det imidlertid til grunn statlig refusjon av 190 mill. kroner i
perioden 2010-2015. Dersom det blir tilslutning til et samlet opplegg
for den videre utbyggingen av E18 i Vestfold, vil de statlige midlene
i stedet inngå i finansieringen av denne utbyggingen.
I tråd med finansieringsplanen fra
mars 2003 er det foreløpig lagt til grunn inntil 50 mill.
kroner fra investeringsrammen til øvrige riksveger i Vestfold
til avbøtende tiltak på tilliggende vegnett som
følge av trafikkoverføring ved etablering av bomstasjoner
ved Skolmar.
Finansieringsplanen, basert på at det
ikke blir tilslutning til et samlet opplegg for den videre utbyggingen av
E18 i Vestfold, framgår av tabellen.
Finansieringsplan (mill.
2006-kroner)
| 2002-2005 | 2006-2009 | 2010-2015 | sum |
| statlige midler | bom-penger | statlige midler | bom-penger | statlige midler | bom-penger | statlige midler | bom-penger |
E18 Langåker-Bommestad | | 70 | | 1 110 | | 40 | | 1 220 |
Bomstasjoner | | | | 40 | | | | 40 |
Avbøtende
tiltak rv 303/fv 256 | | | 5 | | 45 | | 50 | 0 |
Sum | | 70 | 5 | 1 150 | 45 | 40 | 50 | 1 260 |
Statlig refusjon | | | | | 190 | -190 | 190 | -190 |
Dersom det ikke oppnås enighet om et
samlet opplegg for den videre utbyggingen av E18 i Vestfold, forutsettes
det etablert en bomstasjon på E18 og en bomstasjon på fv
256 ved Skolmar i Sandefjord kommune for innkreving fra sørgående
trafikk.
For innkreving fra nordgående trafikk
forutsettes det etablert en bomstasjon på E18 ved Solum
i Larvik kommune.
Det pågår drøftinger
med EFTAs overvåkningsorgan (ESA) om praksisen ved innkreving
av bompenger på det sekundære vegnettet (fylkesveger
og kommunale veger) i forhold til EU-direktiv 1999/62/EC
(Eurovignettdirektivet).
Samferdselsdepartementet slutter seg til Statens
vegvesens vurdering av at bompengeordningen for E18 Langåker-Bommestad
er innenfor reglene i Eurovignettdirektivet.
Bompengeopplegget er basert på etterskuddsinnkreving.
Basisforutsetninger som ellers er lagt til grunn
for finansieringsanalysen går fram av punkt 7 i proposisjonen.
Med forutsetningene er innkrevingsperioden beregnet
til vel 10 år.
Vestfold fylkeskommune har i møte i
fylkestinget 15. januar 2004 fattet vedtak om fylkeskommunal garanti
for et bompengelån på inntil 2 588 mill.
kroner. Denne garantien kommer i tillegg til fylkeskommunens garantier
for gjeld relatert til E18 i nordre Vestfold og strekningen Kopstad-Gulli.
Dersom Stortinget gir sin tilslutning til den
foreslåtte finansierings- og utbyggingsplanen for E18 Langåker-Bommestad,
vil det bli inngått ny avtale mellom Vegdirektoratet og
bompengeselskapet i tråd med gjeldende standardavtale og
vilkårene i proposisjonen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Svein Gjelseth, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker og Beate Heieren Hundhammer, fra Sosialistisk Venstreparti, Gjertrud Kjellesvik, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Oddbjørn Vatne, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til at videreføring av utbyggingen av E18 i gjennom Vestfold har hatt høy prioritet. Komiteen vil således vise til at prosjektet E18 Langåker-Bommestad vil bedre både framkommelighets-, trafikksikkerhets- og miljøforholdene på strekningen. Utbyggingen vil fjerne en av flaskehalsene på E18 mellom Oslo og Kristiansand, og som er av de viktigste stamvegstrekningene i Norge, med stor betydning for både folk og næringsliv.
Komiteen har merket seg den omfattende prosessen lokalt for å komme fram til enighet om finansieringsopplegg for utbygging av strekningen E18 Langåker-Bommestad.
Komiteen har merket seg at Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til Stortinget med et samlet opplegg for den videre utbyggingen av E18 i Vestfold når de lokalpolitiske avklaringer foreligger.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, er opptatt av at man ikke skal få en unødig lang bompengeperiode.
Flertallet legger også vekt på at hovedregelen om 15 års bompengeperiode er satt for å ha handlingsrom i tilfelle kostnadsøkning eller trafikksvikt. Perioden med 15 års bompengeperiode bør derfor fastholdes, men flertallet vil være åpne for å vurdere dette på nytt dersom utviklingen gjør det nødvendig.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det i proposisjonen er opplyst om at Vestfold og Telemark fylkeskommuner har tatt initiativ til en utredning av et finansieringsopplegg med sikte på å fullføre utbyggingen av E18 gjennom Vestfold til firefeltsveg innen 2015.
Disse medlemmer er kjent med at begge fylkeskommuner i juni 2006 stilte seg positive til at utbyggingen av E18 til firefelt fra Gulli til Telemark grense skulle bompengefinansieres med flere antennepunkter og baseres på etterskuddsvis innkreving.
Disse medlemmer har merket seg at fylkestinget i Vestfold er bekymret for at høye bomavgifter ved antennepunktene kan medføre stor trafikklekkasje på det øvrige vegnett. For å begrense størrelsen på bomavgiftene stiller disse medlemmer seg positive til Vestfold fylkestings ønske om at den bebudede sak om et samlet opplegg for finansiering av hele E18-utbyggingen, bør baseres på 20 års innkrevingstid. Eventuelle andre forutsetninger i finansieringsopplegget bør også tilstrebe lavest mulig bomavgifter ved antennepunktene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at utbyggingen av E18 fra Oslo til Kristiansand er svært viktig, og at denne strekningen skal ha høy prioritet. Disse medlemmer viser videre til at strekningen E18 Langåker-Bommestad er en viktig del av stamvegnettet mellom Oslo og Kristiansand. Disse medlemmer vil peke på at i perioden fra oktober 2001 og frem til i dag har 4 mennesker mistet livet på strekningen og i tillegg har 81 personer blitt skadet. Disse medlemmer mener derfor at utbyggingen av E18 Langåker-Bommestad er et svært viktig tiltak både for å redusere antallet ulykker. Samtidig har strekningen også en viktig oppgave som transportveg for næringslivet og for pendlere internt i Vestfold fylke, men også mellom Sørlandet og Østlandsfylkene. Disse medlemmer er tilfreds med at man i forslaget legger opp til å bygge en fullstandards firefelts motorveg med 29 meter vegbredde. Disse medlemmer er opptatt av at E18 videre sørover i Vestfold, Telemark og Agder også må bygges ut med full firefelts motorvegstandard.
Disse medlemmer har med bekymring merket seg at stadig flere prosjekter finansieres ved bruk av bompenger, og at bompengeandelen i prosjektene øker sterkt. Disse medlemmer har også merket seg de siste foreslåtte vegprosjektene er finansiert kun ved bruk av bompenger. Disse medlemmer viser også til at i det foreslåtte statsbudsjettet for 2007 vil innbetalinger fra bompenger for første gang være tilnærmet like stor som statens egen bevilgning til budsjettposten riksveginvesteringer (kap. 1320 post 30). Disse medlemmer viser også til manglende forskrifter for bruk av bompengefinansiering, noe som medfører at bompenger brukes til en rekke formål som ligger langt unna det opprinnelige formålet som er finansiering av veganlegg.
Disse medlemmer mener bruken av bompengefinansiering må stoppes. Disse medlemmer minner om at staten er vegholder og at staten har ansvar for bygging og vedlikehold av riksvegnettet. Disse medlemmer minner også om at bygging av nye veger er en investering for samfunnet som gir svært god samfunnsøkonomisk gevinst gjennom innsparte drifts- og tidskostnader, reduserte ulykkeskostnader og gjennom reduserte miljøutslipp. Bruk av penger til bygging av ny infrastruktur innenfor samferdselssektoren bør derfor ikke behandles som en del av et årlig budsjett med utgifter og inntekter, men som investeringer som har en varighet og en inntjening for samfunnet gjennom mange år.
Disse medlemmer mener det er nødvendig at Regjeringen snarest legger frem forslag til omlegging av statens budsjett- og regnskapsrutiner slik at det opprettes eget langtidsbudsjett for investering i infrastruktur innenfor samferdselsområdet (veger, jernbane, flyplass og havner).
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag
"Prosjektet E18 Langåker-Bommestad gjennomføres med full statlig finansiering. Stortinget ber Regjeringen sørge for at utbyggingen skjer raskere enn vedtatt fremdriftsplan ved bruk av forskottering av statlige midler i påvente av at en egen sak om statlig finansiering legges frem til behandling i Stortinget."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Prosjektet E18 Langåker-Bommestad gjennomføres med
full statlig finansiering. Stortinget ber Regjeringen sørge
for at utbyggingen skjer raskere enn vedtatt fremdriftsplan ved
bruk av forskottering av statlige midler i påvente av at
en egen sak om statlig finansiering legges frem til behandling
i Stortinget.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I
Bompengeselskapet får tillatelse til å ta opp lån og kreve inn bompenger til bygging av E18 Langåker-Bommestad. Vilkårene framgår av St.prp. nr. 78 (2005-2006) og Innst. S. nr. 7 (2006-2007).
II
Samferdselsdepartementet får fullmakt til å inngå avtale med bompengeselskapet og fastsette nærmere regler for finansieringsordningen.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 19. oktober 2006
Per Sandberg
leder |
Torstein Rudihagen
ordfører |