Det vises til brev av 1. desember 2006
fra forsvarskomiteen vedrørende spørsmål
til Stprp. nr. 19 (2006-2007) - omgrupperingsproposisjonen.
I omgrupperingsproposisjonen
er post 45 Store Nyanskaffelser foreslått redusert med
netto 820 mill. kroner. Videre sies det at reduksjonen i posten
er et uttrykk for likviditetsmessige tilpasninger til tidsfasene i
prosjektporteføljen, og ikke et uttrykk for reduksjoner i
sektoren sitt behov for investeringer. Hva vil konsekvensen være,
og er det mulig å overføre disse midlene til post
45 Store nyanskaffelser til 2007-budsjettet?
Kapittel 1760, post 45, har stikkordet "kan
overføres", jf. Budsjett-innst. S. nr. 7 (2005-2006), jf.
St. prp. nr. l (2005-2006). Et eventuelt mindreforbruk på posten
er derfor i sin helhet mulig å overføre til 2007.
Forslaget er ikke et uttrykk for redusert behov for midler på kapittel
1760, post 45, i planperioden 2005-08 samlet sett. Det er imidlertid
slik, som også omtalt i St.prp.nr. 19 (2005-2006), at det
blant annet er forsinkelser på leveranser fra leverandører
knyttet til større materiellprosjekt. Dette fører
til endringer i utbetalingstidspunkt, som igjen får følger
for utbetalingene.
Materiellinvesteringsvirksomheten i 2007 er
dimensjonert på basis av tildelingen på kapittel
1760, post 45, jf. Budsjett-innst. S. nr. 7 (2006-2007), jf Stprp.
nr. l (2006-2007). Konsekvensen av en overføring av midler
til 2007-budsjettet vil måtte sees i sammenheng med den
vanligvis lange ledetiden på materiellinvesteringsområdet,
det vil si den tid det tar å forberede omsetting av midler.
Når Forsvarsdepartementet (FD) har
valgt å foreslå en omgruppering til kapittel 1710,
post 47, kapittel 1792, post 01 og kapittel 1740, post 01, er det
fordi vi mener at effekten av midlene i 2006 og 2007 vil være større
på disse postene, samt at vår mulighet til å omsette
midlene på EBA- investeringer i denne perioden er høyere
enn for materiellinvesteringer. Det er også hensiktsmessig
på kort sikt å forsere investeringer i bygg og
anlegg (post 47), da det er stort behov for midler til viktige prosjekter
som oppfyller krav til helse, miljø og sikkerhet, eller
som skal understøtte omstillingen i 2007. Dette er prosjekter
som uansett ligger i planverket og som skal gjennomføres,
for eksempel ved Setermoen, Rena og Haakonsvern. Overføringen
til kapittel 1792 gjøres i forbindelse med flytting av
leiren i Meymaneh (Afghanistan), mens overføringen til
kapittel 1740, post 01, skyldes oppfylling av drivstofflagre, jf.
svar på spørsmål 3 nedenfor. Oppsummert
er forslagene dels begrunnet med at det er hensiktsmessig å forsere
enkelte EBA-prosjekter, dels med omsetningsutfordringer på materiellinvesteringsområdet.
Ingen av forslagene er uttrykk for endringer
i planer eller behov, men tidsmessige tilpasninger av prosjekter basert
på omstillingsbehov og omsetningsevne.
420,5 mill. kroner er foreslått
overført fra post 45 Store Nyanskaffelser til post 47 Nye
bygg og anlegg. Er det mulig overordnet å si noe om hvilke
prosjekter disse midlene skal brukes til?
Regjeringen foreslår å øke
bevilgningen i 2006 til investeringer i eiendom, bygg og anlegg
(EBA). Dette skyldes både at det for tiden er mulig å forbruke
større midler innenfor EBA-området enn på materiellområdet,
og at det på kort sikt er hensiktsmessig å forsere
en del EBA-prosjekter. Dette er prosjekter som uansett er planlagt
gjennomført, for eksempel ved Setermoen, Rena og Haakonsvern.
Kapittel 1792 Norske styrker i utlandet (post
47) foreslås økt med 81,5 mill. kroner i forbindelse
med flytting av leiren i Meymaneh (Afghanistan). Dette gjøres
for å styrke sikkerheten til de norske styrkene. Stortinget
ble informert om dette i Revidert nasjonalbudsjett 2006.
Post 45 Store Nyanskaffelser
er foreslått redusert bl.a. i forbindelse med balansering
av drivstoffbeholdningen i Forsvaret, som har en kostnad på 360
mill. kroner. Hva består en slik balansering i og hva slags krav
og standarder ligger til grunn for denne balanseringen?
Forsvaret forbruker årlig drivstoff
for flere hundre millioner kroner. Samtidig foreligger det en rekke
krav til beredskapsbeholdninger når det gjelder drivstoff, både
nasjonalt og i NATO-sammenheng. Nevnte omgruppering av midler for
kjøp av drivstoff utgjør en naturlig del av den
løpende balanseringen av drivstoffbeholdning, både
ift. kontinuerlige driftsforbruk, og for å opprettholde
beredskapslagre. Det kan også ta lang tid fra drivstoff
kjøpes til det leveres.