Vedlegg: Brev fra Forsvarsdepartementet v/statsrådentil forsvarskomiteen, datert 7. desember 2006

St.prp. nr. 19 (2006-2007) - spørsmål fra forsvarskomiteen

Det vises til brev av 1. desember 2006 fra forsvarskomiteen vedrørende spørsmål til Stprp. nr. 19 (2006-2007) - omgrupperingsproposisjonen.

Spørsmål l:

I omgrupperingsproposisjonen er post 45 Store Nyanskaffelser foreslått redusert med netto 820 mill. kroner. Videre sies det at reduksjonen i posten er et uttrykk for likviditetsmessige tilpasninger til tidsfasene i prosjektporteføljen, og ikke et uttrykk for reduksjoner i sektoren sitt behov for investeringer. Hva vil konsekvensen være, og er det mulig å overføre disse midlene til post 45 Store nyanskaffelser til 2007-budsjettet?

Svar:

Kapittel 1760, post 45, har stikkordet "kan overføres", jf. Budsjett-innst. S. nr. 7 (2005-2006), jf. St. prp. nr. l (2005-2006). Et eventuelt mindreforbruk på posten er derfor i sin helhet mulig å overføre til 2007. Forslaget er ikke et uttrykk for redusert behov for midler på kapittel 1760, post 45, i planperioden 2005-08 samlet sett. Det er imidlertid slik, som også omtalt i St.prp.nr. 19 (2005-2006), at det blant annet er forsinkelser på leveranser fra leverandører knyttet til større materiellprosjekt. Dette fører til endringer i utbetalingstidspunkt, som igjen får følger for utbetalingene.

Materiellinvesteringsvirksomheten i 2007 er dimensjonert på basis av tildelingen på kapittel 1760, post 45, jf. Budsjett-innst. S. nr. 7 (2006-2007), jf Stprp. nr. l (2006-2007). Konsekvensen av en overføring av midler til 2007-budsjettet vil måtte sees i sammenheng med den vanligvis lange ledetiden på materiellinvesteringsområdet, det vil si den tid det tar å forberede omsetting av midler.

Når Forsvarsdepartementet (FD) har valgt å foreslå en omgruppering til kapittel 1710, post 47, kapittel 1792, post 01 og kapittel 1740, post 01, er det fordi vi mener at effekten av midlene i 2006 og 2007 vil være større på disse postene, samt at vår mulighet til å omsette midlene på EBA- investeringer i denne perioden er høyere enn for materiellinvesteringer. Det er også hensiktsmessig på kort sikt å forsere investeringer i bygg og anlegg (post 47), da det er stort behov for midler til viktige prosjekter som oppfyller krav til helse, miljø og sikkerhet, eller som skal understøtte omstillingen i 2007. Dette er prosjekter som uansett ligger i planverket og som skal gjennomføres, for eksempel ved Setermoen, Rena og Haakonsvern. Overføringen til kapittel 1792 gjøres i forbindelse med flytting av leiren i Meymaneh (Afghanistan), mens overføringen til kapittel 1740, post 01, skyldes oppfylling av drivstofflagre, jf. svar på spørsmål 3 nedenfor. Oppsummert er forslagene dels begrunnet med at det er hensiktsmessig å forsere enkelte EBA-prosjekter, dels med omsetningsutfordringer på materiellinvesteringsområdet.

Ingen av forslagene er uttrykk for endringer i planer eller behov, men tidsmessige tilpasninger av prosjekter basert på omstillingsbehov og omsetningsevne.

Spørsmål 2:

420,5 mill. kroner er foreslått overført fra post 45 Store Nyanskaffelser til post 47 Nye bygg og anlegg. Er det mulig overordnet å si noe om hvilke prosjekter disse midlene skal brukes til?

Svar:

Regjeringen foreslår å øke bevilgningen i 2006 til investeringer i eiendom, bygg og anlegg (EBA). Dette skyldes både at det for tiden er mulig å forbruke større midler innenfor EBA-området enn på materiellområdet, og at det på kort sikt er hensiktsmessig å forsere en del EBA-prosjekter. Dette er prosjekter som uansett er planlagt gjennomført, for eksempel ved Setermoen, Rena og Haakonsvern.

Kapittel 1792 Norske styrker i utlandet (post 47) foreslås økt med 81,5 mill. kroner i forbindelse med flytting av leiren i Meymaneh (Afghanistan). Dette gjøres for å styrke sikkerheten til de norske styrkene. Stortinget ble informert om dette i Revidert nasjonalbudsjett 2006.

Spørsmål 3:

Post 45 Store Nyanskaffelser er foreslått redusert bl.a. i forbindelse med balansering av drivstoffbeholdningen i Forsvaret, som har en kostnad på 360 mill. kroner. Hva består en slik balansering i og hva slags krav og standarder ligger til grunn for denne balanseringen?

Svar 3:

Forsvaret forbruker årlig drivstoff for flere hundre millioner kroner. Samtidig foreligger det en rekke krav til beredskapsbeholdninger når det gjelder drivstoff, både nasjonalt og i NATO-sammenheng. Nevnte omgruppering av midler for kjøp av drivstoff utgjør en naturlig del av den løpende balanseringen av drivstoffbeholdning, både ift. kontinuerlige driftsforbruk, og for å opprettholde beredskapslagre. Det kan også ta lang tid fra drivstoff kjøpes til det leveres.