Jeg viser til næringskomiteens brev
av 6. desember 2006 med spørsmål knyttet til endringsforslag
i St.prp. nr. 23 (2006-2007) under kap. 2421 og 5325 Innovasjon
Norge, post 90.
Jeg håper redegjørelsen nedenfor
vil bidra til å oppklare og gi de tilleggsopplysninger
komiteen som etterlyser:
De forslag til endringer som er fremmet i St.prp.
23 (2006-2007) er knyttet til innlånssystemet mellom Innovasjon
Norge og staten, og berører ikke Innovasjon Norges utlånsrammer
til kunder under ordningene for lavrisikolån og risikolån.
Disse utlånsrammene er 1 500 og 100 mill. kroner i 2006,
jf. omtale i St.prp. nr. 1 (2005-2006),og endres normalt ikke gjennom
budsjettåret.
Innovasjon Norge kan foreta innlån
i statskassa til valgfri løpetid og med en rentesats som
tilsvarer rente på statspapirer med tilsvarende løpetid.
Innlån fra statskassa budsjetteres under kap. 2421, post
90, mens avdrag/ tilbakebetaling budsjetteres under kap.
5325, post 90. Innlån og avdrag bruttoføres, dvs.
at beløpene utgifts- og inntektsføres (akkumuleres)
hver gang Innovasjon Norge tar opp eller tilbakebetaler et lån
i statskassa. Bevilgningene vil variere mer som følge av
hvor hyppig innlånene refinansieres enn som følge
av endringer i utlånsvolumet. Løpetiden på innlånene
kan variere fra to måneder til flere år.
Hovedårsaken til at det blir en vesentlig økning
både i opptak av innlån og avdrag for Innovasjon
Norges låneportefølje i 2006, er at utviklingen
i rentemarkedet har gjort det mer attraktivt å bruke kortsiktige
lån enn det som er lagt til grunn i anslaget for St.prp.
nr. 1. På grunn av systemet med akkumulering og bruttoføring øker
beløpene både på utgiftssiden (opptak
av innlån) og inntektssiden (innbetalte avdrag).
Rentene på innlånene blir
fastsatt ut fra rente på statspapirer med tilsvarende løpetid.
I tillegg skal Innovasjon Norge betale låneprovisjon til
staten på 0,4 pst. p.a. som inntektsføres under
kap. 5325, post 70 Låne- og garantiprovisjoner.
Bevilgningene under kap. 2421, post 90 og 5325, post
90 skal dekke Innovasjon Norges brutto innlånsbehov for
risiko- og lavrisikolåneordningen i 2006 inkludert refinansiering
av tidligere opptatte innlån. Anslaget på det
totale innlånsbehovet er usikkert og det er derfor forutsatt
at det i nødvendig grad foreslås endring av bevilgningene
i revidert budsjett om våren eller i proposisjonen om endring
av budsjettet i høstsesjonen, jf. St. prp. nr. 1 (2005-2006),
side 180. Disse justeringene gjelder innlånssystemet mellom
Innovasjon Norge og staten og påvirker ikke rammene for
Innovasjon Norges utlån til eksterne kunder.
Status/saldo for Innovasjon Norges
innlånsportefølje i statskassa er pr. 30. november
2006 10 110 mill. kroner. Innovasjon Norge er eneste debitor.
Innovasjon Norges låneportefølje
for utlån til kunder fordelt på hovednæringsgrupper
pr. november 2006 er vedlagt.