I samsvar med det etablerte styringsopplegget
for NSB AS (NSB) legger Samferdselsdepartementet fram en stortingsmelding
om virksomheten i konsernet.
Stortingsmeldingen tar utgangspunkt i NSBs plandokument
for 2007-2011 (§ 10-planen 2006).
Formålet med meldingen er å gi
Stortinget en orientering om utviklingen i forrige planperiode og
om NSBs hovedutfordringer, strategier og planer for de kommende årene.
Med basis i dette utformes politikken for eierstyringen av selskapet.
Meldingen er konsentrert om årene 2007-2009.
Flertallsregjeringen har i Soria Moria-erklæringen lagt
følgende overordnede føringer og mål
for eierskapet i NSB-konsernet:
"NSB skal utvikles som et statlig transportselskap innenfor
persontrafikk, godstrafikk og busstrafikk."
Nasjonal transportplan har fem sentrale målsettinger:
trafikksikkerhet, miljø- og klimavennlig transport, bedre
framkommelighet mellom regioner, et mer effektivt transportsystem
og tilgjengelighet. Etter Samferdselsdepartementets vurdering er
NSB-konsernets virksomhet, strategi og utvikling av stor betydning
for å nå de overordnede målsettinger
i Nasjonal transportplan.
Da dette er en melding om statens eierskap til
NSB, vil den ikke i særlig grad omhandle spørsmål
knyttet til utviklingen av jernbaneinfrastrukturen, omfanget av eller
betingelsene for statlig kjøp av persontransporttjenester
eller regulatoriske spørsmål. Etter omorganiseringen
av forvaltningsbedriften NSB i 1996 er spørsmål
knyttet til jernbaneinfrastrukturen underlagt Jernbaneverkets forvaltningsansvar.
Ansvaret for omfanget av og betingelsene for statlig kjøp
av persontransporttjenester med tog, er underlagt Samferdselsdepartementet
som kjøper av persontransporttjenester, mens ansvaret for
regulatoriske spørsmål i jernbanesektoren er underlagt
Samferdselsdepartementet som regulatør.
Departementets formelle eierstyring av NSB skjer gjennom
vedtak i generalforsamling.
Statens eierskap er langsiktig og industrielt.
For Samferdselsdepartementet som eier innebærer dette forventninger
om at selskapet også legger vekt på tilleggshensyn
ut over kortsiktig avkastning, for eksempel hensyn til miljø,
lokalsamfunn, FoU, etiske standarder og mangfold i styre og ledelse.
I eierstyringen av NSB er Samferdselsdepartementet opptatt
av at selskapet skal:
– sikre
et kundevennlig, punktlig og sikkert transporttilbud,
– gi staten størst mulig
verdiskaping over tid,
– yte det transporttilbudet som
er fastsatt gjennom avtalen om statlig kjøp av persontransporttjenester med
tog og i egne avtaler med ulike fylkeskommuner, og oppfylle avtalene
på en god og kostnadseffektiv måte,
– oppfylle de regulatoriske krav
virksomheten er underlagt,
– bidra til å styrke
norsk næringsliv og effektiviteten i norsk økonomi
gjennom å utvikle et moderne og effektivt godstransporttilbud,
– utnytte synergien som ligger
i det å være et bredt sammensatt konsern, være
en attraktiv arbeidsplass med dyktige og serviceinnstilte medarbeidere.
Samferdselsdepartementet ivaretar flere roller
i jernbanesektoren. Det legges vekt på å skape
klarhet mellom rollen som eier av NSB og departementets andre roller.
Departementet legger vekt på å opptre ryddig i forhold
til disse for å ha nødvendig legitimitet enten som
eier, kjøper av persontransporttjenester, reguleringsmyndighet
eller infrastrukturforvalter. NSB-konsernet konkurrerer med private
virksomheter både når det gjelder tog og buss.
Departementet vil i eierforvaltningen av konsernet opptre slik at
det ikke skapes konkurransevridninger mellom NSB som statlig selskap
og private virksomheter som NSB konkurrerer med.
Jernbanen er et prioritert område for
Regjeringen. Et godt kollektivtilbud og overføring av gods
fra veg til sjø og bane er viktig for å redusere
samfunnsmessige problemer knyttet til miljø og trafikksikkerhet.
For å sikre toget en sterk posisjon i konkurransen med
andre transportmidler, ser Samferdselsdepartementet det som viktig
at statens eierinteresser i NSB opprettholdes. Dette er spesielt
begrunnet i den betydningen konsernet har i Norge i dag. Statlig
eierskap i NSB sikrer nasjonal forankring av konsernet. Videre sikrer
eierskapet til NSB staten råderetten over verdiene i konsernet.
Jernbanedrift er virksomhet med betydelig økonomisk risiko
som følge av store faste kostnader. Dette gjør
det nødvendig med et eierskap som har et langsiktig perspektiv
på utviklingen av virksomheten fremfor uthenting av kortsiktige
gevinster. Sektorpolitiske hensyn tilsier at Samferdselsdepartementet
ivaretar eierskapet.
Samferdselsdepartementets eierskap alene eller
i kombinasjon med andre virkemidler gir større mulighet
for å nå samferdselspolitiske målsettinger.
Slik fungerer eierskapet som et sektorpolitisk virkemiddel.
Som en sterk gods- og persontransportaktør
i Norge er NSB et viktig virkemiddel for å nå det
samferdselspolitiske målet om å få overført
mer transport fra veg til bane.
Samferdselsdepartementets oppgave som eier av NSB-konsernet
er særlig knyttet til å fastlegge hovedområdet
for virksomheten, sørge for forsvarlig egenkapitalfinansiering
som sikrer gjennomføringen av fastsatte planer, samt fastsette
avkastningskrav og utbyttepolitikk.
Samferdselsdepartementet mener at selskapets
evne til å ha gode omstillingsprosesser med aktiv involvering
av de ansatte styrker selskapets langsiktige omstillingsevne og
lønnsomhet. Tilsvarende mener departementet at evnen til å fungere
som en tilgjengelig, ansvarlig og forutsigbar aktør i samvirke
med sine omgivelser også er viktig for et selskap med en
langsiktig horisont. Departementet oppfatter at selskapet nyter økt
tillit internt hos egne ansatte og eksternt, og er fornøyd
med denne utviklingen.
Selskapet bør ha et mangfold i ledelsen
på alle nivåer, ellers vil evnen til å forstå omgivelsene
rundt selskapet svekkes. Høye etiske standarder i alle
forhold bidrar til å styrke selskapets verdier og legitimitet. Hensynet
til økt tilgengelighet i transportsektoren ivaretas i første
rekke gjennom rikspolitiske retningslinjer, men også gjennom
statens kjøp av persontransporttjenester. I rollen som
eier er Samferdselsdepartementet opptatt av at selskapet bidrar
til å drive utviklingen fremover på området,
og gjennom dette også bidrar til å bygge sitt
omdømme som et moderne og tilpasningsdyktig transportkonsern.
Samferdselsdepartementet legger til grunn at
NSB-konsernet kontinuerlig søker effektive løsninger
både på inntekts- og kostnadssiden og foretar
nødvendige omstillinger for å sikre en god lønnsomhet.
Statens kjøp av persontransporttjenester
med tog og regulatoriske tiltak må ses atskilt fra eierstyringen. Disse
virkemidlene er effektive for å realisere samfunnsmål
og muliggjør at departementet som eier i større
grad kan styre konsernet på forretningsmessige vilkår
og legge til grunn alminnelig aksepterte prinsipper i eierstyringen.
Dette skaper etter departementets vurdering et godt grunnlag for
utviklingen av NSB, og derigjennom også en positiv utvikling
av statens verdier. Departementet er opptatt av at nødvendige
omstillinger ikke skjer på bekostning av forbedring
av kvaliteten på de tjenester konsernet tilbyr. Omstillinger
i sårbare lokalsamfunn må håndteres på en
god måte.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Svein Gjelseth, Irene Johansen,
Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra
Høyre, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra
Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Kristelig
Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Jenny Klinge, og fra Venstre, Borghild
Tenden, mener det er viktig å ha en sterk og velfungerende
jernbane i Norge. Flertallet viser til at Nasjonal
transportplan har fem sentrale målsettinger; trafikksikkerhet,
miljø- og klimavennlig transport, bedre framkommelighet
mellom regioner, et mer effektivt transportsystem og tilgjengelighet.
Etter flertallets vurdering er
NSB-konsernets virksomhet, strategi og utvikling av stor betydning
for å nå de overordnede målsettinger
i Nasjonal transportplan.
Flertallet mener at jernbanen
må være et prioritert område. Et godt
kollektivtilbud og overføring av gods fra veg til bane
er viktig for å redusere samfunnsmessige problemer knyttet
til miljø og trafikksikkerhet. Som en sterk gods- og persontransportør
i Norge er NSB et viktig virkemiddel for å få dette
til.
Flertalletvil
framheve jernbanens store miljøfortrinn sammenliknet med
vegtrafikk og flytrafikk.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, vil vise til at Regjeringens arbeid med å redusere klimautslippene
gjennom sektorvise klimaplaner og kvotesystem og satsing på jernbanen,
er viktig bidrag til å redusere norske klimautslipp.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, understreker at
som transportkonsern har NSB mulighet til å ta ut synergieffekter mellom
virksomhetsområdene. Det gjelder i særlig grad
mellom persontog og buss. Det er viktig at vi får et sterkt
samlet kollektivtilbud.
Flertallet vil peke på at
statens eierskap skal være langsiktig og industrielt. Det
innebærer forventninger om at selskapet også legger
vekt på tilleggshensyn ut over kortsiktig avkastning, for
eksempel hensyn til miljø, lokalsamfunn, FoU, etiske standarder,
universell utforming og mangfold i styre og ledelse.
Flertallet er enig i at det er
viktig at statens eierinteresser opprettholdes for å sikre
toget en sterk posisjon i konkurransen med andre transportmidler.
Flertallet viser til at statens
kjøp av persontransporttjenester med tog og regulatoriske
tiltak må ses atskilt fra eierstyringen. Kjøp
av transporttjenester gjør det mulig å ivareta
viktige samfunnsoppgaver med togtilbud der det ikke er grunnlag
for kommersiell drift. Dette er avgjørende viktig bl.a.
for å opprettholde togtilbudet i og rundt de sentrale,
befolkningstette områdene. Uten slik kjøp vil
store deler av togtilbudet bli lagt ned og medføre stor økning
av vegtrafikken med kø, kork og forurensede utslipp.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, mener derfor at Regjeringen gjør
en viktig og riktig prioritering når togtrafikken ble utvidet,
bl.a. i hovedstadsområdet, i den nylig inngåtte
rammeavtalen mellom staten og NSB for perioden 2007 til 2010.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil peke på at
departementet som eier, samtidig i større grad kan styre
konsernet på forretningsmessige vilkår og legge
til grunn alminnelig aksepterte prinsipper i eierstyringen.
Et tredje flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til Soria Moria-erklæringen som har lagt følgende
overordnede føringer og mål for eierskapet i NSB-konsernet:
"NSB skal utvikles som et statlig transportselskap både
innenfor persontrafikk, godstrafikk og busstrafikk."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre mener det vil være ryddig
og tillitvekkende at man nå etter omstillingene som har
pågått i NSB, vurderer flytting av eierskapet
til NSB fra Samferdselsdepartementet til Nærings- og handelsdepartementet. Disse
medlemmer viser til at dette under forrige regjering ble
gjort med BaneTele med samme begrunnelse.
Disse medlemmer mener dette også vil
tjene den langsiktige utviklingen av NSB. I dag er Samferdselsdepartementets
rolle både å være regulatør,
eier og bestiller.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, og
fra Høyre, mener at NSB de siste årene
har vist en god utvikling på en rekke områder. Disse
medlemmer vil blant annet vise til at jernbanen har hatt
en god vekst både når det gjelder antallet passasjerer
og i godstransporten i årene etter 2003. Dette er en god
og positiv utvikling. Disse medlemmer mener at det
er viktig å legge til rette for at man skal ha en sterk
og velfungerende jernbane der hvor jernbanen har konkurransekraft
og -fortrinn fremfor andre transportformer.
Disse medlemmer mener videre
at i en slik konkurranse er det viktig å bringe private
inn som eiere.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem en sak i 2007 om statlig nedsalg og børsnotering av
NSB."