Ved Stortingets behandling av St.meld. nr. 22
(2001-2002), jf. Innst. S. nr. 264 (2001-2002), ble det truffet to
vedtak om å utrede organiseringen og forvaltningen av statens
eierskap:
"Stortinget ber Regjeringa setja ned eit hurtigarbeidande
utval for å få ein brei gjennomgang med sikte på ei
betre organisering og forvaltning av det statlege eigarskapet."
"Stortinget
ber Regjeringa kome attende til Stortinget med ei eiga sak om ulike
modellar for ei meir profesjonell utøving av statens eigarskap."
På denne bakgrunn ble "Statseierskapsutvalget"
oppnevnt ved kgl.res. 15. november 2002.
Utvalget avga sin innstilling til Nærings-
og handelsdepartementet 16. mars 2004, NOU 2004:7 Statens forretningsmessige
eierskap.
Utvalget har i samsvar med mandatet avgrenset
sine vurderinger til å omfatte de større eierandelene
i forretningsorienterte aksjeselskaper og heleide selskaper som
forvaltes direkte av departementene.
Utvalgets vurderinger og anbefalinger er konsentrert om
drøftelser av målene med eierskapet, og i forlengelse
av dette forbedringer som kan oppnås gjennom endringer
i organiseringen av eierskapet og de sentrale reglene som styrer
beslutningsprosessene.
Statseierskapsutvalgets innstilling har vært
ute på alminnelig høring til berørte
offentlige og private foretak og organisasjoner. Høringsinstansene
støtter gjennomgående utvalgets vurderinger og
anbefalinger. Utvalgets innstilling og høringsuttalelsene
følger meldingen som utrykte vedlegg.
Som et utgangspunkt for en klargjøring
av målene med eierskapet, deler utvalget selskapene med
statlige eierandeler inn i fire kategorier:
1. Selskaper med bedriftsøkonomisk
verdimaksimering som hovedmål.
2. Selskaper med bedriftsøkonomisk
verdimaksimering som hovedmål, men der det i tillegg er ønskelig
at eierskapet bidrar til nasjonal forankring av virksomheten.
3. Selskaper som skal bidra til å realisere
spesifikt definerte mål, i tillegg til bedriftsøkonomisk
verdimaksimering.
4. Selskaper der eierskapet hovedsakelig
har andre mål enn bedriftsøkonomisk verdimaksimering.
Utvalget peker på at andre mål,
som adresserer bredere samfunnsinteresser, har stor betydning for
alle selskaper uavhengig av eierskapet. Utvalget mener at selskaper
med statlig eierskap bør være ledende innen arbeidet
med samfunnsansvar.
I denne selskapskategorien er bedriftsøkonomisk verdimaksimering
målet med det statlige eierskapet. Dette medfører
at det ikke er noen grunn til å praktisere en annen operativ
forvaltning av eierandelene enn den som anvendes av private forvaltningsmiljøer.
Kravet til en god industriell utvikling står etter utvalgets
oppfatning ikke i motstrid til det verdimaksimerende målet, men
er en forutsetning for verdimaksimering.
Statens eierskap i denne selskapskategorien
er rent forretningsmessig motivert, men med den tilleggsdimensjon
at det sikrer en norsk forankring av selskapets hovedkontor, eventuelt
også norskbasert styre og ledelse. Denne eierstrategien
skal sikre at investeringsmulighetene ivaretas nasjonalt med positive
effekter for næringsutviklingen, uten å legge
begrensninger på utenlandsengasjementer. Det blir opp til
den øvrige næringspolitikken å legge
til rette for at nasjonale rammebetingelser er gode nok til at det
blir attraktivt å investere nasjonalt.
Operasjonalisering av verdimaksimering og en
god industriell utvikling for disse selskapene vil være
den samme som i kategori 1.
For enkelte selskaper kan situasjonen være
nokså lik kategori 2, i den forstand at det ikke er behov
for særskilt oppfølging i eierskapsforvaltningen
for å realisere spesifikt definerte mål. Målene
realiseres ved at selskapet driver sin virksomhet på forretningsmessig
basis innenfor den aktuelle sektor. Dette gjelder for eksempel der
målet med eierskapet er å sikre kontroll med at det
fortsatt foregår produksjon av varer og tjenester av betydning
for nasjonal sikkerhet eller for å ivareta nasjonal suverenitet.
Det samme gjelder der målet med statlig eierskap er å sikre
nasjonalt eierskap til naturressurser og ønsker om å korrigere
svikt i kapitalmarkedene ved å bidra til konkurranse, kapital
m.m.
Statens eierskap i denne kategorien med selskaper har
hovedsakelig sektorpolitiske formål. Selv om utvalget ikke
har vurdert forvaltningen av eierskapet i disse selskapene, antas
det at en del av utvalgets argumentasjon også har relevans
for disse virksomhetene.
Statseierskapsutvalgets vurderinger og anbefalinger knyttet
til forbedringer i forvaltningen og organiseringen av det statlige
eierskapet dreier seg om konsekvenser av omfanget av statens eierskap
for velfungerende markeder, statens rollehåndtering og
beslutningsgrunnlag, konkretisering av mål, utøvelse
av eierrollen, utbyttepolitikk og kapitaltilførsel, endringer
i eierandeler og Stortingets og regjeringens styring og kontroll.
Stortingets styring med eierskapet har sitt
grunnlag i bevilgningsmyndigheten i Grunnlovens § 75.
Videre skal saker som medfører endringer i statens eierskap stortingsbehandles.
Utvalget peker på at Stortingets styring
i stor grad er basert på behandling av enkeltsaker knyttet
til forvaltningen av det enkelte selskap, i mindre grad til overordnede
strategiske linjer for det statlige eierskapet i ulike typer eierandeler.
Praksis med at det legges frem generelle stortingsmeldinger om eierskapet
bidrar til å korrigere dette bildet, men utvalget mener
likevel at det kan være grunn til å stille spørsmål
ved om utbredt saktil-sak-behandling er det mest hensiktsmessige.
Avgivelse av fullmakter med tilhørende
bevilgningsvedtak fra Stortinget til ansvarlig statsråd,
er ett virkemiddel som kan vurderes for å redusere saksbehandlingstiden
og for at beslutningene skal kunne skje rent forretningsmessig.
Utvalget mener at fullmakter kan anvendes i større utstrekning
enn i dag, og mener at det her bør kunne utarbeides fullmaktskorridorer
innenfor de aktuelle flertallsgrensene i selskapslovgivningen. Utvalget
anbefaler at det legges opp til at Stortinget med jevne mellomrom
tar stilling til mål og grad av måloppnåelse
på helhetlig grunnlag for statens eierskap. I denne sammenheng
bør også de nødvendige fullmakter gis.
Utover en slik politisk vurdering av mer omfattende karakter,
mener utvalget at det bør utgis årlige eierberetninger.
Utvalget argumenterer for at slike årlige eierberetninger
bør omfatte hele det statlige eierskapet og ikke bare de
selskapene som har bedriftsøkonomisk verdimaksimering som
hovedmål. Effektiv målrealisering og synliggjøring
av selskapenes verdiskaping er av like stor betydning for selskaper
med andre hovedmål enn bedriftsøkonomisk lønnsomhet.
Komiteen viser til dei generelle
merknadene i kapittel 1.1.