Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunn Karin Gjul, Britt Hildeng, Espen Johnsen og Tove Karoline Knutsen,
fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Høyre,
Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, May Hansen, fra Kristelig
Folkeparti, lederen May-Helen Molvær Grimstad, fra Senterpartiet, Erling
Sande, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser til den
fremlagte evalueringen av endret regelverk som ble vedtatt sommeren
2001. Komiteen vil understreke at barnebidrag tilhører
i utgangspunktet det privatrettslige området. Forsørgelse
av egne barn er foreldrenes ansvar - dette gjelder uansett foreldrenes
forhold til hverandre.
Komiteen har merket seg at den
viktigste forskjellen i forhold til tidligere regler var å innføre
en aldersavhengig underholdskostnad som ble satt lik for alle barn
som utgangspunkt for de utgiftene foreldrene skulle dele. Underholdskostnaden
dekker et godt alminnelig underhold. Komiteen har
merket seg at man har valgt å sette en standardkostnad.
Komiteen er glad for at bidragsfastsettelsen
nå legger begge foreldres inntekter til grunn. Det betyr
at begge foreldre vil oppleve at den andres inntektsforhold - og
ikke minst endringer i dette - vil kunne få konkret innvirkning
på deres økonomi. Komiteen har
merket seg at det nye regelverket innebar endringer i reglene for
forskottering. Den løsningen som ble valgt, var en behovsprøving
av forskottet.
Komiteen viser til at samværsfradraget
ble trukket fram som viktig for å få en økning
i bidragspliktiges samvær med barna.
Komiteen deler Regjeringens bekymring
over mangelen på kunnskap om hvorfor og betydningen av at
noen barn og foreldre mister kontakten med hverandre etter et samlivsbrudd. Komiteen er
glad for at Regjeringen vil prioritere forskningsressurser for å få mer
kunnskap om dette og hva dette betyr for barnas oppvekst og utvikling.
Komiteen har merket seg at samværsfradraget
er det elementet i det nye regelverket som får mest prinsipiell
støtte fra alle parter, samtidig er det også det
elementet som nok har skapt de fleste problemene. Samværskonflikter
er kjente og vanskelige konflikter mellom foreldre som har flyttet
fra hverandre, og var det også før det ble gitt
samværsfradrag i bidraget.
Komiteen vil igjen understreke
at barnebidrag i utgangspunktet tilhører det privatrettslige
området. Forsørgelse av egne barn er foreldrenes
ansvar - dette gjelder uansett foreldrenes forhold til hverandre.
For tidligere ektefeller/samboere vil det å avtale
bidraget privat, konkret tilpasset egen situasjon, ofte være
det naturlige. Undersøkelsen om hvorfor man valgte privat vs.
offentlig fastsettelse viser da også at en stor gruppe av
dem med privat avtale understreket at dette bidro til konfliktdemping
mellom foreldrene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
klar over at stadig flere par opplever et samlivsbrudd. Dette er
en utvikling som ikke bare rammer Norge, men store deler av den
vestlige verden. Det at mange familier oppløses, setter
de involverte barna i en vanskelig situasjon. Barna må ikke
brukes som våpen i en konflikt mellom foreldrene, men må høres
i de spørsmål som angår dem. Disse
medlemmer vil i denne sammenheng påpeke at de fleste
barn ønsker like mye samvær med begge foreldrene,
og at dette må gjennomføres med mindre det foreligger
særlige grunner som tilsier at likt samvær ikke
er til det beste for barnet. FNs barnekonvensjon sier også at dette
er en rett det enkelte barn har. Norge har inkorporert FNs barnekonvensjon
i sitt lovverk. Delt omsorg vil etter disse medlemmers mening
løse de fleste problemer knyttet til bidrag.
Disse medlemmer vil med bakgrunn
i det som er nevnt over, vise til FNs barnekonvensjon artikkel 9 nr.
1 som sier bl.a.:
"Partene skal sikre at et barn ikke blir skilt fra
sine foreldre mot deres vilje, unntatt når kompetente myndigheter,
som er underlagt rettslig prøving, i samsvar med gjeldende
lover og saksbehandlingsregler, beslutter at slik atskillelse er
nødvendig av hensyn til barnets beste."
Med utgangspunkt i denne artikkelen bør
det derfor være automatisk delt foreldrerett. Da unngår
en at barnet lider og havner midt i en krigssone, i kampen om nettopp
barnet. Norge er derfor pliktig til å legge forholdene
til rette slik at dette blir mulig for alle barn som bor i Norge. Disse
medlemmer mener dette ikke er tilfellet med dagens lovgivning
i Norge.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at den mest hensiktsmessige løsningen på problemstillinger som
kan fremkomme i en barnefordelingssak, er at hovedregelen må være
at begge foreldrene får automatisk delt omsorg ved en separasjon,
både når det gjelder gifte og samboende foreldre. Disse
medlemmer ser på dette som den riktige veien å gå når
det gjelder å dempe konflikter og forhindre at barnet blir
en del av en strid, samt at dette gir barnet rett til begge sine
foreldre. Dessuten vil de fleste bidragskonflikter forebygges ved
delt omsorg. Disse medlemmer foreslår dette
som en hovedregel, men domstolene bør, i de tilfeller hvor
barnet har lidd overlast enten ved omsorgssvikt, mishandling eller
seksuelle overgrep, kunne fradømme foreldreretten fra den
av foreldrene som har utsatt sitt barn for dette.
Disse medlemmer vil derfor foreslå følgende:
"Stortinget ber Regjeringen om å fremme
en egen sak om automatisk delt omsorg og ansvar i tråd
med FNs barnekonvensjon."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, viser til at Regjeringen har satt
ned et offentlig oppnevnt utvalg (Barnelovutvalget) som skal foreta
en helhetlig gjennomgang av barnelovens bestemmelser om foreldreansvar,
fast bosted og samvær. Utvalgets innstilling (NOU) vil
foreligge i mai 2008. Utvalget vil blant annet vurdere delt bosted.
Komiteen viser til at ved utformingen
av det nye regelverket ble det lagt vekt på at dagens samlivsmønstre
stiller andre krav til et godt bidragsregelverk enn tidligere. Komiteen viser
til at i en barnefamilie i dag bidrar både mor og far til
familiens forsørgelse gjennom yrkesarbeid, og deler i større
grad enn tidligere på omsorgsarbeidet. En videreføring
av en mer likestilt arbeidsdeling mellom foreldre i kjernefamilien,
betyr ved samlivsbrudd mer vekt på samvær/deling
av omsorg og mer vekt på fortsatt felles forsørgelse
av barna. Også når foreldrene aldri har bodd sammen,
legges det i dag stadig større vekt på betydningen
av foreldreskapet, i første rekke med henvisning til barnets
beste.
Komiteen mener derfor at bidragsreglene
må vurderes som en del av et helhetlig regelverk, som samlet sett
skal bidra til så gode løsninger for foreldre
og barnforholdet som mulig når barn og foreldre ikke inngår
i samme husholdning.
Komiteen vil understreke at målet
er at barnets behov for forsørgelse skal deles mellom foreldrene etter økonomisk
evne. Mor og far er både omsorgspersoner og forsørgere,
og det nye regelverket tar utgangspunkt i at de skal være
likestilte i disse rollene. Komiteen vil imidlertid
understreke at hensynet til barnets beste alltid skal være
avgjørende.
Komiteen viser til at det nye
regelverket tar utgangspunkt i hva underholdet til barnet koster,
og at underholdskostnaden skal fordeles forholdsvis mellom foreldrene
etter deres inntekt. Komiteen har merket seg at en
ved fastsettelsen av bidraget også skal ta hensyn til den
bidragspliktiges bidragsevne og samværet den bidragspliktige
har med barnet.
Komiteen viser til at det i underholdskostnaden inngår
utgifter som er forbundet med forsørging av barn, og den
omfatter forbruksutgifter, boutgifter og eventuelle utgifter til
barnetilsyn. Komiteenhar
merket seg at forbruksutgiftene er fastsatt med utgangspunkt i Statens
institutt for forbruksforsknings (SIFOs) standardbudsjett, og at
boutgiftene er beregnet med utgangspunkt i gjennomsnittlig faktisk
forbruk etter Statistisk sentralbyrås (SSBs) forbruksundersøkelser.
Komiteen viser for øvrig
til departementets gjennomgang av kostnadsberegningene. Komiteen har merket
seg at de fastsatte satsene og sjablonene er gjenstand for årlig
oppdatering.
Komiteen har merket seg at departementet
har mottatt mange synspunkter på utformingen av underholdskostnaden
til barnet. Komiteen viser til departementets vurdering
av nivået og beregningene av underholdskostnadene for barn
i ulike aldrer. Komiteen deler disse vurderingene.
Komiteen støtter departementets
vurdering om at sjablonen for forbruksutgifter ligger på et
nivå som er i samsvar med intensjonene om at bidragsnivået
skal dekke et godt og normalt underhold.
Komiteen deler departementets
vurdering om at aldersgruppen 11-18 år dekker en for stor
og uensartet gruppe, og støtter delingen av den eldste
aldersgruppen. En slik oppdeling synliggjør at de eldste
barna koster mer enn de litt yngre, og følger bedre prinsippet om
at underholdskostnaden skal gjenspeile hva barn i ulike aldrer koster. Komiteen støtter
også forslaget om at aldersinndelingen følger
inndelingen i SIFOs standardbudsjett, dvs. 11-14 år og
15-18 år. Siden forbruksutgiftene for dagens aldersgruppe
11-18 år er beregnet ut fra aldersgruppen 15-18 år,
vil underholdskostnaden i den nye aldersgruppen 11-14 år
bli noe lavere enn i dag. Komiteen tar dette til
etterretning.
Komiteen støtter departementet
i at man skal vurdere dagens måte å beregne barnets
andel av boutgiftene på, og vurdere om det på bakgrunn
av ny statistikk er grunnlag for å differensiere denne.
I tillegg støtter komiteen departementet
som vil vurdere om sjablonen for deltidstilsyn i tilstrekkelig grad
gir uttrykk for økte utgifter til SFO.
Komiteen mener videre at det
er riktig at det åpnes for at begge foreldrene kan kreve
fastsettelse av særtilskudd (særbidrag) til konfirmasjon
der de ikke kan enes om å holde en felles markering. Komiteen har merket
seg at departementet vil gi nærmere retningslinjer for
hvor store utgifter som kan anses som rimelige og nødvendige.
Komiteen har merket seg at etter
departementets vurdering bør sjettedelene fjernes, og en
bør gå over til en direkte forholdsmessig fordeling
av underholdskostnaden mellom foreldrene. Komiteen viser
til at departementet er oppmerksom på at denne endringen vil
kunne bidra til en økning i antall endringssaker, og at
departementet derfor vil endre den såkalte 10 prosentregelen. Komiteen har
merket seg at departementet vil heve prosentsatsen til 12 prosent.
Komiteen deler departementets
vurdering om at prinsippet med den ene sjettedelen som øvre/nedre grense
for bidragets størrelse, beholdes.
Komiteen støtter departementets
forslag om at inntekten til en bidragspliktig eller bidragsmottaker som
velger å være hjemme med nye barn under 3 år,
vil bli gjenstand for skjønnsfastsettelse. Komiteen ser at
manglende barnehagedekning og mangel på arbeidsplasser
fortsatt kan være et problem i enkelte lokalsamfunn, og
det må vurderes konkret om det i slike tilfeller likevel
kan aksepteres at en part er uten inntekt eller har redusert inntekt.
Komiteen viser til at når
barnet fyller 18 år, følger det av barneloven § 70
fjerde ledd at barnet overtar partsstillingen fra den tidligere
bidragsmottakeren. Dette betyr at når bidraget opphører
ved fylte 18 år, er det barnet selv som kan gjøre
avtale om bidrag med den ene eller begge av foreldrene, eller be
om offentlig fastsettelse av bidrag utover fylte 18 år
fra den ene eller begge foreldrene. Komiteen mener
dette er uheldig.
Komiteen mener at utgangspunktet
er at fastsettelse av bidrag utover 18 år skal følge
kostnadsmodellen og fastsettes ut fra forholdet mellom inntektene
til foreldrene. I tillegg kommer at det er foreldrene i fellesskap
som har plikt til å bidra til barnets forsørgelse og
utdanning. Komiteen er av den oppfatning at det ikke
er heldig at den tidligere bidragsmottakeren kan flytte forsørgelsesbyrden
over på den bidragspliktige ved å forholde seg
passiv. Komiteen støtter departementets
vurdering om at fastsettelsesforskriften § 4 fjerde
ledd bør endres slik at begge foreldrene omfattes av bestemmelsen.
Komiteen har merket seg at det
følger av barneloven § 75 andre ledd
at trygdekontoret av eget tiltak skal foreta en forholdsmessig fordeling
(reduksjon) av bidraget i tilfeller der den bidragspliktige har
flere barn med ulike bidragsmottakere, og mangler evne til å betale
bidragene fullt ut til alle barna. Det samme gjelder der samlet
bidrag er høyere enn 25 prosent av beregningsgrunnlaget
til den bidragspliktige. Komiteen viser til intensjonen
om at den bidragspliktige ikke skal betale mer i bidrag enn det
vedkommende har evne til, og støtter derfor forslaget om
at barneloven § 75 andre ledd endres slik at bestemmelsen
også omfatter oppfostringsbidrag etter barnevernloven § 9-2.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at forsøk på å manipulere bidragets størrelse
er et tilbakevendende problem i en rekke bidragssaker. Det er tilfeller
hvor både bidragspliktig og bidragsmottaker forsøker å gi
selektiv eller misvisende informasjon til fastsetting av bidraget.
Feil ved fastsettelsen av bidraget vil i mange tilfeller slå uheldig ut
for barnet, og derfor bør det presiseres i forskrifter og
rundskriv hvilket ansvar som hviler på saksbehandler for å avdekke
alle forsøk på å få fastsatt
feil bidrag.
Disse medlemmer foreslår
derfor:
"Stortinget ber Regjeringen legge
vekt på at utregning av bidrag skal hvile på reell
inntekt for bidragspliktig og -mottaker."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, mener dagens regler er tilfredsstillende
når det gjelder å finne fram til riktig beregningsgrunnlag
for både mottaker og bidragspliktig. Flertallet viser blant
annet til at man i saksbehandlingen har tilgang til offentlige registre
for å finne fram til rette inntekter. Inntekten skal bli
skjønnsfastsatt dersom en part ikke legger fram etterspurt
dokumentasjon eller dersom det er grunn til å tro at parten
holder tilbake opplysninger som kan ha noe å si for avgjørelsen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til at svingende inntekt
er et tilbakevendende problem i en rekke bidragssaker. Det er tilfeller
hvor både bidragspliktig og bidragsmottaker har svingende
inntekt fra et inntektsår til det neste, noe som gir utslag
for beregning av bidrag. Siden det skal særskilte hensyn
til for å korrigere i ettertid, er det viktig at bidraget
i flest mulig saker blir fastsatt riktig. På den måten
slipper man klager i ettertid.
Disse medlemmer foreslår
derfor:
"Stortinget ber Regjeringen ta hensyn
til svingende inntekt for bidragspliktig og -mottaker på en
mest mulig hensiktsmessig måte."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til at bidraget skal fastsettes
på grunnlag av aktuell og framtidig inntekt. Eldre inntekter
skal tas hensyn til dersom de må antas å gi et
riktig bilde av den aktuelle og framtidige inntekten. Det er gjennomsnittsinntekten
de siste 3 månedene som skal legges til grunn dersom inntekten
svinger fra måned til måned. Flertallet viser
videre til at svingninger i årlig inntekt vil kunne bli
tatt hensyn til når det gjelder næringsdrivende
(framført underskudd med mer).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at etter at bidragsreformen trådte i kraft 1. oktober
2003, får ikke lenger bidragspliktig personfradrag (tidligere
klassefradrag) i klasse 2. Etter reformen er slikt fradrag overført
til bidragsmottaker. Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet stemte imot denne omleggingen og mener at den
i for stor grad medfører en belastning for bidragspliktig
og for den totale økonomien som barnet skal leve av. Det bør
vurderes om både bidragspliktig og -mottaker skal få klasse
2. Dette vil motvirke unødvendig stram økonomi
for de med barn, og i tillegg representere et fint tilskudd til
en lavere personbeskatning.
Disse medlemmer foreslår
derfor:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
klasse 2-beskatning også for bidragspliktig."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til Barnelovutvalget som ifølge
sitt mandat skal gjøre en vurdering av hvordan fordelingen
av omsorgen for barnet kan påvirkes av økonomiske betraktninger,
både i forhold til trygdelovgivning og bidragsregelverk. Flertallet forutsetter
at også beskatningsreglene vil bli sett på i denne
sammenheng.
Komiteen viser til at det var
bred enighet både i høringsrunden og ved stortingsbehandlingen
av bidragsreformen om prinsippet om at samvær skal ha betydning
for bidragets størrelse. Samvær medfører utgifter
for den bidragspliktige, og det nye regelverket legger vekt på at
den bidragspliktige kan dekke disse utgiftene før bidraget
fastsettes.
Komiteen støtter departementet
i at muntlige avtaler likestilles med skriftlige avtaler. Etter komiteens vurdering
bør det kunne stilles krav til at partene er enige om at
de har en muntlig avtale om samvær av et visst omfang før
det gis samværsfradrag.
Komiteen har imidlertid merket
seg at det oppstår situasjoner der bidragsmottaker forholder
seg passivt ved ikke å gi noen uttalelse om samværet
i det hele tatt, med den konsekvens at samværsfradraget
settes lik null. I slike situasjoner deler komiteen departementets
syn om at det er urimelig at bidragsmottakers passivitet skal hindre
samværsfradrag hvis det faktisk er samvær, og
mener at bidragspliktiges opplysninger om samværsavtalens
omfang i slike tilfeller skal legges til grunn for samværsfradraget.
Komiteen viser til at dersom
partene ikke kommer til enighet om en avtale, vil det være
domstolene som er rette instans til å håndtere
dette. Komiteen har i den forbindelse merket seg
behovet for endring av barneloven § 71 første
ledd og fastsettelsesforskriften § 9 første
ledd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre mener også at proposisjonen
mangler løsninger på et av de største
problemene i dagens familiepolitikk: hvordan samværssabotasje
skal håndteres.
Disse medlemmer foreslår
derfor:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
og legge frem konkrete tiltak mot samværssabotasje. Slik
sabotasje bør få konsekvenser."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til Barnelovutvalget og forutsetter
at dette er en problemstilling utvalget vil drøfte.
Komiteen viser til at det i praksis
har vist seg vanskelig for partene å bevise at samværet
ikke har endret seg. Særlig i forhold til avtaler uten
tvangskraft opplever enkelte det som svært urimelig at
en mister samværsfradraget eller får det redusert,
fordi vedkommende ikke klarer å bevise at samværet
faktisk utøves som avtalt. Komiteen har
merket seg at departementet mener dagens bevisbyrderegler bør
forenkles. Komiteen støtter dette.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
mener det ved offentlig fastsettelse av bidrag bør tas
hensyn til økte boutgifter den bidragspliktige har som
følge av samvær med barnet, særlig der
samværet har et visst omfang. Barnet har krav på en
rimelig bostandard også hos samværsforelderen,
og dette vil gi et riktigere bilde av partenes reelle utgifter. Flertallet har
merket seg at departementet vil beregne økte boutgifter
den bidragspliktige har som følge av samvær inn
i samværsfradraget for samværsklassene 2, 3 og
4. I samværsklasse 1 er samværet så lite
at bostedsforelderens boutgifter prioriteres. Flertallet har
merket seg at departementet vil følge med på konsekvensene
av endringen.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det var bred
enighet både i høringsrunden og ved stortingsbehandlingen
av bidragsreformen om prinsippet om at samvær skal ha betydning
for bidragets størrelse. Disse medlemmer viser
videre til at samvær medfører utgifter for den
bidragspliktige, og det nye bidragsregelverket legger vekt på at
den bidragspliktige kan dekke disse utgiftene før bidraget
fastsettes. Disse medlemmer støtter imidlertid
ikke Regjeringens forslag om å øke samværsfradraget
ytterligere ved å regne med samværsforelderens
boutgifter for samvær i klasse 2, 3 og 4. Disse
medlemmer viser til at samværsfradraget ikke bygger
på den kostnadsmodellen som reformen la til grunn for beregning
av bidrag. Disse medlemmer vil understreke at samværsfradraget
allerede er en stor kilde til konflikter mellom partene, og disse
medlemmer mener en ytterligere økning av fradraget
kan føre til at flere bostedsforeldre motarbeider samvær
ut fra økonomiske motiver, noe som vil svekke barnets samlede foreldrekontakt.
I tillegg vil en enda større del av forsørgelsesbyrden
overføres til den av foreldrene som barnet bor mest hos,
siden bidragene blir enda lavere enn i dag.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmet fra Kristelig Folkeparti, støtter departementets
helhetsvurdering i å oppheve bestemmelsen om tilleggsbidrag.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener det er et gode at barna får del
i foreldrenes høye levestandard, også der barna
ikke bor sammen med begge foreldrene. Selv om tilleggsbidraget går
utover den fastsatte underholdskostnaden for barnet, mener dette
medlem at det er viktig å opprettholde dagens ordning.
Komiteen har merket seg hvordan
Fastsettelsesforskriften § 10 regulerer hvordan
bidraget skal fastsettes dersom den bidragspliktige og/eller
bidragsmottakeren mottar barnetillegg i trygd, forsørgingstillegg
fra Forsvaret eller andre ytelser fra det offentlige der barnetillegg
er en del av ytelsen. Komiteen er videre kjent med
at den fastsatte skattesjablonen på 10 prosent kan slå uheldig
ut for den enkelte. Komiteen er enig i at dette bør
endres, slik at det ved vurderingen av hvor mye den enkelte mottar
i netto barnetillegg, tas hensyn til den konkrete skattebelastningen.
Komiteen viser til at det er
mange forhold som gjør det vanskelig å fastsette
et bidrag etter, eller med utgangspunkt i, kostnadsmodellen når
en av partene bor i utlandet. Andre lands bo- og levekostnader er ulike
de norske, og andre land har helt andre offentlige støtteordninger.
Skattereglene og trygdeordningene er forskjellige fra de norske.
Komiteen har merket seg at departementet
har skissert en løsning der bidraget fastsettes etter en skjønnsmessig
vurdering i alle sakene der en av partene bor i utlandet. Den skjønnsmessige
vurderingen vil kunne gjøres etter mønster av
dagens, dvs. med utgangspunkt i kostnadsmodellen og tilgjengelig
statistikk. Etter departementets vurdering er en slik løsning bedre
og enklere for både partene og det offentlige. Komiteen deler
disse vurderingene.
Komiteen viser til at det følger
av fastsettelsesforskriften § 13 at det løpende
bidraget bare skal endres dersom den nye utregningen fører
til en endring på mer enn 10 prosent. Vurderingen av om
kravet til 10 prosent endring er oppfylt gjøres etter at
det er gjort fradrag for samvær. 10-prosentregelen skal
vurderes opp mot bidraget til hvert barn. Komiteen har
merket seg at for å sikre stabiliteten og forutsigbarheten
for partene, og ikke risikere for mange endringskrav, vil departementet
foreslå at prosentsatsen økes. Departementet foreslår å endre
prosentsatsen fra 10 til 12 prosent, og komiteen støtter
dette.
Komiteen støtter også departementets
forslag om å vurdere å heve inntektsgrensen for
forhøyet forskott ved lav inntekt noe i forhold til i dag.
Denne grensen er i dag fastsatt og reguleres i forhold til overgangsstønadstilfellene. Komiteen mener
det er mer i overensstemmelse med det nye regelverket at grensen
vurderes i forhold de grensene som nyttes når det gjelder å fastslå om
bidragspliktige har bidragsevne.
Komiteen har merket seg at departementet
vurderer å foreslå at forskottssatsene for barn
over 11 år heves, samtidig som behovsprøvingen
mot bidragsmottakers inntekt opprettholdes. Komiteen deler departementets
vurdering om at med en slik utforming vil et forhøyet forskott
for de største barna være et svært målrettet
fattigdomstiltak.
Komiteen har merket seg at gebyrordningen
synes å ha fungert etter intensjonene, bl.a. ved å bidra
til at flere avtaler bidraget privat. Det bør derfor fortsatt pålegges
gebyr i bidragssaker. Komiteen støtter forslagene
om at gebyret vurderes redusert til et kvart gebyr per part i endringssaker
og at inntektsgrensen for å pålegge gebyr heves,
slik at den blir bedre i samsvar med andre lavinntektsgrenser i
bidragsregelverket. Komiteen vil understreke at de
med lavest inntekt ikke skal pålegges gebyr.
Komiteen har merket seg at partene
får tilbud om en automatisk justering av de offentlig fastsatte
bidragene når barnet passerer en aldersgrense, og mener dette
vil være en forbedring av servicen overfor bidragspartene. Komiteen vil
understreke at tjenesten bør utføres uten at gebyr
pålegges.
Komiteen har merket seg at departementet
vil vurdere om det er nødvendig med en klar lovhjemmel
for å kunne foreta en slik automatisk justering.
Komiteen mener at dagens regelverk
kan virke urimelig overfor den av foreldrene som må dekke
de omtalte utgiftene alene.
Komiteen støtter departementets
vurdering om at bestemmelsen i barneloven § 44
om reisekostnader ved samvær endres til å omfatte
også kostnader samværsforelderen og
bostedsforelderen har til å hente og bringe barnet til
og fra samvær, og kostnader samværsforelderen
har til reise til barnet når samværet må utøves
der barnet bor.
Komiteen har merket seg at departementet
vil vurdere om saker om deling av reisekostnader også skal kunne
starte med krav om mekling i forliksrådet. En slik løsning
vil bety at når det er truffet en bindende avgjørelse
om fordeling av reisekostnader, for eksempel en avtale mellom partene,
vil pengekravet med grunnlag i avtalen kunne bringes inn for forliksrådet
på vanlig måte for å oppnå tvangsgrunnlag. Komiteen ser
at dette kan bidra til å senke konfliktnivået
mellom foreldrene, samtidig som det vil være en rask og
billig tvisteløsning. Det legges til at dersom saken gjelder tvist
om selve fordelingen av reisekostnadene, kan forliksrådet
ikke behandle saken, og saken må eventuelt bringes inn
for tingretten.
Komiteen har merket seg at departementet
vil utrede nærmere hvilke konsekvenser en ordning som skissert
vil medføre for forliksrådene og domstolene med
tanke på hvor stor økning i saksantallet man kan forvente.
Ordningen vil kreve en endring i tvistemålsloven/den
nye tvisteloven.
Komiteen vil understreke at en
avtale mellom foreldrene om reisekostnader er privat. Det kan derfor
diskuteres i hvilken grad fylkesmannen kan ta stilling til det materielle
innholdet i avtalen. Komiteen har merket seg at departementet
vil utrede spørsmålet om barneloven § 44
kan endres slik at private avtaler som stadfestes av fylkesmannen,
gis tvangskraft.