I kapittel 2 i Kredittmeldinga 2006 blir det
gitt generell informasjon om finansinstitusjonane og utviklinga i
finansmarknaden. Det blir også gitt ein omtale av den finansielle
stabiliteten. Kapittel 3 handlar om hovudtrekka i regelverksutviklinga
og dei viktigaste løyvesakene som departementet og Kredittilsynet
behandla på finansmarknadsområdet i 2006. Kapittel
4 omtalar verksemda til Noregs Bank i 2006, og inneheld mellom anna
ei vurdering av utøvinga av pengepolitikken. Omtalen av
verksemda til Noregs Bank er pålagd ved lov, jf. sentralbanklova § 30.
Kapittel 5 inneheld ein omtale av verksemda til Kredittilsynet i
2005. Omtalen i kapittel 4 og 5 bygger i stor grad på årsmeldingane
frå institusjonane. Kapittel 6 omtalar verksemda til Det internasjonale
valutafondet (IMF). Årsmeldingane frå Noregs Bank
og Kredittilsynet for 2006 følgjer som utrykte vedlegg
til meldinga.
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Marianne Aasen Agdestein, Alf E. Jakobsen, Rolf Terje Klungland,
Torgeir Micaelsen, leiaren Reidar Sandal og Eirin Kristin Sund,
frå Framstegspartiet, Gjermund Hagesæter, Ulf
Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde, frå Høgre,
Svein Flåtten, Peter Skovholt Gitmark og Jan Tore Sanner, frå Sosialistisk
Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Heikki Holmås, frå Kristeleg
Folkeparti, Hans Olav Syversen, frå Senterpartiet, Per
Olaf Lundteigen, og frå Venstre, Lars Sponheim,
viser til at komiteen inviterte sentralbanksjef Svein Gjedrem til open
høyring om utøvinga av pengepolitikken i samband
med behandlinga av Kredittmeldinga 2006. Referatet frå høyringa
følgjer som vedlegg til denne innstillinga.
Finansiell stabilitet blir ofte brukt for å beskrive
ein tilstand der det er velgrunna tillit til at føretaka
i finanssektoren vil oppfylle dei pliktene dei har take på seg, slik
at finansielle avtalar blir inngått på normale
forretningsmessige vilkår. Ein har erfaring for at periodar med
sterk vekst i gjeld og formuesprisar kan utfordre den finansielle
stabiliteten.
Både nasjonale styresmakter og internasjonale
organ er involvert i arbeidet med å sikre finansiell stabilitet, og
internasjonalt samarbeid på området er blitt utvida. Det
internasjonale valutafondet (IMF) er ein sentral aktør
i det internasjonale arbeidet.
Styresmaktene sitt arbeid med finansiell stabilitet
er delt mellom Finansdepartementet, Kredittilsynet og Noregs Bank.
Finansdepartementet har eit overordna ansvar for ein velfungerande
finansmarknad og arbeider særleg med rammevilkåra.
Kredittilsynet fører tilsyn med finansinstitusjonane og
marknadsplassane. Noregs Bank og Kredittilsynet skal medverke til
at det finansielle systemet er robust og effektivt. Noregs Bank
og Kredittilsynet overvaker derfor finansinstitusjonane, verdipapirmarknadene
og betalingssystema for å avdekkje utviklingstrekk som
kan svekkje stabiliteten i det finansielle systemet. Samarbeidet
mellom Finansdepartementet, Kredittilsynet og Noregs Bank blei ytterlegare
formalisert i 2006 ved at det blei skipa eit trepartsmøte
mellom dei tre institusjonane kvart halvår. I møta
vil utsiktene for finansiell stabilitet bli drøfta, samstundes
som ein òg vil gå gjennom erfaringar frå kriseøvingar
og drøfte samarbeidet ved behandling av eventuelle kriser.
Finansinstitusjonane har hatt gode resultat
dei siste åra. Bankane, finansieringsselskapa, kredittføretaka, skadeforsikringsselskapa,
livsforsikringsselskapa, verdipapirføretaka og forvaltningsselskap
for verdipapirfond hadde alle høgare resultat målt
i absolutte tal i 2006 enn i 2005, som òg var eit godt år.
God inntening, tilbakehald av delar av innteninga og innhenting
av ny kapital har auka den ansvarlege kapitalen i finansinstitusjonane,
og evna deira til å bere risiko er tilfredsstillande. Vekst
i utlån frå bankane har likevel ført
til ein reduksjon i kjernekapitaldekninga.
Den norske lånemarknaden er i endring.
Innanlandsk kredittvekst til publikum (K2) har auka mykje dei siste tre åra,
frå 6,8 prosent ved utgangen av 2003 til 14,6 prosent ved
utgangen av 2006. Veksten i hushalda si gjeld har vore høgare
enn veksten i disponibel inntekt sidan 1999. Framskrivingar av hushalda
si gjeldsgrad basert på referansebanen i Noregs Banks Inflasjonsrapport
3/06 tyder på at gjeldsbelastninga kan halde fram med å auke.
Som følgje av reduserte rentemarginar
blei hushalda skjerma for dei fulle effektane av rentehevingane
til Noregs Bank i 2006.
Rentemarginar, som er den prosentvise forskjell
mellom rentesatsar på utlån og innskot, var på 2,1
prosent ved utgangen av 2006. Dette er det lågaste nivået
sidan målingane av rentemarginar starta i 1987. Det kan
vere mange årsaker til dette prosentvise fallet i sjølve
rentemarginen.
Rentebelastninga til hushalda er framleis låg,
men det er venta at marknadsrenta vil stige framover. Sjølv om
hushalda samla sett har høg finansformue, held hushald
med høg gjeldsbelastning lite av den. Hushald med høg
gjeldsbelastning kan derfor i liten grad trekkje på finansformue
om dei får betalingsproblem. Om eit hushald får
problem med å handtere eit lån, kan det ofte vere
ein utveg å avtale ein periode med avdragsfritak, eller
forlengje nedbetalingstida på lånet. Den siste
tida har ein sett tendensar til at fleire vel lengre nedbetalingstid
og avdragsfrie periodar når lånet blir tatt opp. Utviklinga
i lånemarknaden saman med auka uvisse om utviklinga i bustadprisane,
gir grunnlag for å tru at det ikkje blir teke nok omsyn
til at den økonomiske situasjonen til låntakaren
kan endre seg. Det kan synast å vere behov for ei instramming
i praksis når det gjeld utmåling av bustadlån.
Kredittilsynet følgjer denne utviklinga nøye.
Bustadlån utgjer 51 prosent av dei
samla utlåna til bankane. Bankane sine utlån fordelte
på næringar ber preg av at økonomien
er inne i ein høgkonjunktur med ein kraftig vekst i dei
fleste næringar. Dei siste åra har gjeldsbelastninga
i føretakssektoren falle kraftig. Det låge rentenivået
har medverka til at rentebelastninga er blitt redusert. Den høge
gjeldsveksten i føretaka i 2006 medverkar truleg til høgare
gjeldsbelastning trass i høg lønnsemd. Framskrivingar
som er utførte av Noregs Bank, viser at gjelds- og rentebelastninga
i føretakssektoren vil stige framover dersom lønnsemda
blir svekt og gjeldveksten held fram med å vere høg.
Det har vore ein nedgang i talet på konkursar dei tre siste åra,
og i 2006 var det 14 prosent færre enn i 2005. I fjerde
kvartal 2006 blei det likevel registrert fleire konkursar enn i
same periode året før.
Innskotsdekninga til bankane fall i 2006 som
følgje av at veksten i bankane sine utlån har
vore større enn veksten i innskota.
Livsforsikringsselskapa sine verdijusterte resultat betra
seg frå 2005 til 2006, særleg som følgje
av den sterke oppgangen i aksjemarknaden siste halvår.
Sjølv om bufferkapitalen i livsforsikringsselskapa var
høgare ved utgangen av 2006 enn året før,
viser stresstestar som Kredittilsynet og livsforsikringsselskapa
har utført, at risikoen i livselskapa er om lag den same
i 2005 og 2006. Dette kjem av at aksjedelen i livsforsikringsselskapa
har auka i 2006. At dei lange rentene steig noko i 2006, gjer sitt
til å betre resultatutsiktene for livsforsikringsselskapa.
Det er særs viktig at selskapa sjølve med god
sikringsmargin tilpassar risikoen i sin portefølje til
den soliditet selskapet har.
Jamvel om det er trekk ved den økonomiske
utviklinga som kan gi auka risiko, og då særleg
den høge og stadig aukande gjeldsbelastninga til hushalda,
blir utsiktene til finansiell stabilitet rekna som tilfredsstillande.
Komiteen tek omtalen til orientering.
Komiteen merkar seg at meldinga
peiker på at utviklinga i verdsøkonomien synest
jamnare balansert.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, merkar seg
at det trass i auka kjøpekraft i mange yrkesgrupper blir
rapportert om fallande sparing i norske hushald i det siste, med negativ
sparerate i andre halvår i 2006. Fleirtalet er uroleg
for denne utviklinga. Dessutan konstaterer fleirtalet at
bustadlån utgjer 51 prosent av samla utlån frå bankane.
Utlåna frå bankane har vore større enn
veksten i innskot. Gjelda i norske hushald er no snart to gonger
disponibel inntekt, og gjeldsgraden er høgare enn nokosinne.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Høgre,
konstaterer at ein av dei største handelspartnarane våre,
USA, hadde eit underskot i offentlege finansar på nær
210 mrd. USD i 2006, og ein brutto samla ekstern gjeld på 10 732
mrd. USD, tilsvarande om lag 80 prosent av BNP. Vidare er det eit
aukande underskot på driftsbalansen på grunn av ein
negativ handelsbalanse. I tillegg blir det no varsla auka underskot
på investeringane i USA. Desse tilhøva kan utgjere
ein ustabilitet som fleirtalet meiner bør vere
ein del av risikobiletet som Noreg må ta stilling seg til.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at forbrukerne er de beste til selv å vurdere sin egen økonomi,
og hvilke lån de ønsker å ta opp. Og
hvor mye i lån man kan håndtere. Disse medlemmer har
tiltro til at forbrukerne selv fatter kloke beslutninger.
Disse medlemmer viser også til
at banken har sterke krav knyttet til sin rådgivning, slik
at forbrukerne skal få gode, finansielle, råd
knyttet til lån, spareprodukter og andre finansielle tjenester.
Disse medlemmer viser også til
Kredittindikatoren K2, utgitt av Statistisk sentralbyrå (SSB)
i mars 2007. Her viser statistikken at husholdningenes gjeldsvekst
ble redusert. Selv om veksten fortsatt er stor, er dette den laveste
vekstraten siden mai 2005.
Komiteens medlemmer fra Høyre konstaterer
at den sittende regjering med Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet fører en politikk som motvirker sparing,
og som stimulerer forbruk. Disse medlemmer viser
til økt formueskatt som straffer sparing, og avviklingen
av skattestimulert privat pensjonssparing som gjør det
mindre fordelaktig å spare til egen pensjon. Norge skiller
seg svært negativt ut sammenlignet med andre sentrale europeiske
land når det gjelder privat sparing. Disse medlemmer er
tilhenger av en mer aktiv politikk for å stimulere privat
sparing. Det er viktig at folk tar ansvar for egen fremtid og alderdom,
og det bør være en bedre balanse mellom privat
og offentlig sparing. I en situasjon hvor økonomien er
"overopphetet" bl.a. på grunn av stor mangel på arbeidskraft,
vil en politikk som stimulerer privat sparing bidra til mindre press
på renten.
Medlemen i komiteen frå Kristeleg
Folkeparti syner til at den markante auken i hushalda si gjeldsgrad
gjer desse meir sårbare for forstyrringar i økonomien,
og i særleg grad ein kombinasjon av aukande arbeidsløyse
og fallande prisar på bustader. Sjølv om investering
i bustad er den viktigaste årsaka til den auka gjeldsgraden,
syner denne medlemen til at lån til forbruk
har vorte langt meir vanleg. Over dei siste åra har omfanget
av forbrukslån og fleksilån eksplodert.
Denne medlemen legg til grunn
at dei langt fleste som nyttar slike lån har ein privatøkonomi
som er robust nok til å tåla auka låneopptak,
og som kan vurdera avvegingane mellom auka forbruk i dag mot forbruk
i framtida på ein god måte. Men det er òg
grunn til å tru at det er mange som tek i mot tilbod om
forbrukslån gjeve gjennom aggressiv marknadsføring
av desse låna utan å vurdera tilstrekkeleg om
privatøkonomien gjev rom for auka låneopptak til
forbruk. Av omsyn til desse meiner denne medlemen at
det bør vurderast nærare å innføra
tiltak som kan motverka slike tilfelle, til dømes ein pålagt
minste periode frå tilbod om forbrukslån er gjeve
fram til eit slikt tilbod kan aksepterast av låntakar.
I kapittel 3 i meldinga gis ei oversikt over
dei viktigaste endringane i regelverket på finansmarknadsområdet
for 2006, samt ein omtale av sentrale løyve som blei gitt
same år, der dei einskilde sakene blir kort omtala.
Komiteen tek omtalen til orientering.
Årsmeldinga 2006 for Noregs Bank blei
behandla og godkjend i hovudstyremøtet 7. februar
2007. Etter § 30 i lov av 24. mai 1985
nr. 28 om Norges Bank og pengevesenet (sentralbanklova) skal årsmelding
og årsrekneskap sendast til departementet, som så skal
leggje dei fram for Kongen og gjere dei kjende for Stortinget. Etter § 15b
i instruks skal Riksrevisjonen "rapportere til Stortinget mulige
bemerkninger til statsrådens myndighetsutøvelse
overfor Norges Bank". Årsmeldinga følgjer denne
meldinga som utrykt vedlegg.
Det følgjer av sentralbanklova § 2
fjerde ledd andre punktum at "Riksrevisjonen fører kontroll
med statsrådens myndighetsutøvelse etter lov 7. mai
2004 nr. 21 om Riksrevisjonen og instruks". Etter § 12
i denne instruksen skal statsråden:
"snarest mulig etter at Norges Banks årsregnskap
og årsberetning er mottatt i departementet oversende til Riksrevisjonen:a) bankens årsregnskap,
fastsatt av representantskapet, med revisjonens beretning
b) hovedstyrets årsberetning
c) representantskapets uttalelse om hovedstyrets
protokoller og eventuelt om andre forhold vedrørende banken,
og
d) statsrådens beretning vedrørende
departementets og regjeringens myndighetsutøvelse i saker
som gjelder Norges Bank."
Departementet sender dokumenta som er nemnde
i instruksen § 12 a-c, til Riksrevisjonen når
departementet har motteke dei frå Noregs Bank. Riksrevisjonen
får også gjenpart av den korrespondansen som skjer
mellom departementet og Noregs Bank i saker om instruksjon og saker
der ein let vere å instruere. Noregs Bank blei ikkje instruert
med heimel i sentralbanklova § 2 tredje ledd i
2006. Det er i pkt. 4.1 i meldinga gjort greie for leiing og administrasjon
i, samt verksemda til Noregs Bank i 2006.
Komiteen tek omtalen til orientering.
I St.meld. nr. 13 (2005-2006) Kredittmeldinga
2005 blei det gitt ei vurdering av utøvinga av pengepolitikken
i 2005. I denne meldinga ser ein på utøvinga av pengepolitikken
i 2006. I punkt 4.2.2 i meldinga blir det gitt ein omtale av retningslinjene
for pengepolitikken.
Etter sentralbanklova § 1
skal Noregs Bank vere eit utøvande og rådgivande
organ i penge-, kreditt- og valutapolitikken. Banken skal gi ut
setlar og mynt og fremje eit effektivt betalingssystem. Vidare skal
banken overvake penge-, kreditt- og valutamarknadene.
I St.meld. nr. 29 (2000-2001) Retningslinjer
for den økonomiske politikken trekte ein opp dei noverande retningslinjene
for pengepolitikken. Retningslinjene blei fastsette i forskrift
ved kronprinsregentens resolusjon av 29. mars 2001 med
heimel i sentralbanklova § 2 tredje ledd og § 4
andre ledd, jf. boks 4.1 i meldinga.
I tråd med forskrifta skal pengepolitikken
sikte mot stabilitet i den nasjonale og internasjonale verdien av den
norske krona. Noregs Banks operative gjennomføring av pengepolitikken
skal i samsvar med dette rettast inn mot låg og stabil
inflasjon, definert som ein årsvekst i konsumprisane som
over tid er nær 2,5 prosent. Av forskrifta følgjer
det at pengepolitikken skal medverke til å stabilisere
utviklinga i produksjon og sysselsetjing og samtidig også medverke
til stabile forventningar om valutakursutviklinga. I St.meld. nr.
29 (2000-2001) står det vidare at det er venta at konsumprisveksten
som ein hovudregel vil liggje innanfor eit intervall på +/-
eitt prosentpoeng rundt målet for prisstiginga. Noregs
Banks rentesetjing skal vere framoverretta i tid og ta
tilbørleg omsyn til uvisse knytt til makroøkonomiske
prognosar og vurderingar. Når Noregs Banks hovudstyre fastset
renta, skal det ta omsyn til at det kan ta tid før endringar
i politikken får effekt, og sjå bort frå forstyrringar
av mellombels karakter som ikkje blir vurderte å påverke
den underliggjande pris- og kostnadsveksten.
Den langsiktige oppgåva til pengepolitikken
er å medverke til å gi økonomien eit
nominelt ankerfeste. Låg og stabil inflasjon er ein viktig
føresetnad for at økonomien over tid fungerer
på ein måte som medverkar til vekst og velstand.
Forskrifta etablerer eit fleksibelt inflasjonsmål for pengepolitikken.
På kort og mellomlang sikt må pengepolitikken
vege omsynet til låg og stabil inflasjon mot omsynet til
stabilitet i produksjon og sysselsetjing.
I punkt 4.2.3 i meldinga følgjer ein
omtale av Noregs Banks eiga vurdering av utøvinga av pengepolitikken
i 2006, basert på årsmeldinga frå banken.
Punkt 4.2.4 gir så ein omtale av andre analysar og vurderingar
av pengepolitikken, mellom anna frå OECD og Norges Bank Watch.
Departementet sine vurderingar følgjer i punkt 4.2.5.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke
medlemene frå Framstegspartiet, viser til at komiteen 10. mai 2006
hadde høyring med sentralbanksjef Svein Gjedrem
om utøvinga av pengepolitikken. Referat frå høyringa
følgjer som vedlegg til denne innstillinga. Fleirtalet vil
understreke at dei ulike delane av den økonomiske politikken
heng saman og at innretninga av finanspolitikken (budsjettpolitikken)
vil ha mykje å seie for pengepolitikken.
Fleirtalet har merka seg at sentralbanksjefen under
den opne høyringa om Kredittmeldinga mellom anna uttalte
følgjande:
"Det er slik at økt bruk av oljeinntekter
isolert sett vil føre til en renteøkning i forhold
til den man ellers ville hatt, for en periode. Men denne renteøkningen
vil samtidig føre til en høyere og sterkere kronekurs
- altså via en høyere rente vil en få en
sterkere kronekurs, og etter blir vil en sterkere kronekurs bidra
til en svekkelse av det konkurranseutsatte næringslivet
og en reduksjon av sysselsettingen i det konkurranseutsatte næringslivet. Når
den utviklingen har pågått en tid, vil rentenivået igjen
falle tilbake til et mer normalt rentenivå, mer tilsvarende
det rentenivået man har i andre land. Det er hovedmekanismen,
enten økt oljepengebruk skjer på utgiftssiden
i budsjettene eller på reduserte skatter og avgifter."
Fleirtalet legg til grunn handlingsregelen
for budsjettpolitikken. Over tid skal bruken av petroleumsinntekter
tilsvare realavkastninga av Statens pensjonsfond - Utland slik at
også kommande generasjonar får nyte godt av petroleumsformuen.
Fleirtalet viser vidare til at
sentralbanksjefen mellom anna uttalte følgjande under høyringa
i finanskomiteen:
"Det som skjer hvis en forlater det som er retningslinjene
for den økonomiske politikken, er jo først og fremst
at aktørene i det økonomiske livet vil registrere skiftet,
og de vil spørre seg ikke bare hva utslagene blir dette
første året, men hva vi har i vente i år
to, i år tre, i år fire og i år fem.
De vil danne seg oppfatninger om hva som vil skje med budsjettpolitikken
i år to, i år tre, år fire og år
fem, og så vil de opptre i dag med utgangspunkt i disse
nye forventningene. Man kan ikke vente at disse historiske økonomiske
relasjonene som er buntet sammen i en modell, kan svare på virkningen
av slike regimeskifter i den økonomiske politikken.
Der
reaksjonene vil komme raskest hvis man bryter med enten inflasjonsmålet
eller de mer langsiktige retningslinjene for budsjettpolitikken,
vil være i valutamarkedene og i rentepolitikken, som en
reaksjon på dette. Men også husholdningene vil
jo tilpasse seg forventninger om hvor stor pengerikelighet de kan
forvente over en lengre periode.
Å vurdere
virkningene av slike regimeskifter i den økonomiske politikken
er meget komplisert. Man må vente store variasjoner i valutakurser
og renter i en overgangsperiode til forventningene har fått
satt seg."
Fleirtalet sluttar seg til desse
vurderingane.
Fleirtalet viser til at målsetjinga
for pengepolitikken i Noreg er ein låg og stabil inflasjon
med ein årsvekst i konsumprisane som over tid er nær
2,5 prosent. Fleirtalet viser også til at
pengepolitikken tek sikte på stabilitet i den nasjonale
og internasjonale verdien av den norske krona og at pengepolitikken
samtidig skal understøtte finanspolitikken ved å medverke
til å stabilisere utviklinga i produksjon og sysselsetjing. Fleirtalet ser
at ein konsekvens av at Noreg er ein liten og open økonomi
er at vi har nytt godt av billege importvarer og gode eksportprisar.
Dei låge importprisane har gjort sitt til låg
inflasjon trass i at Noreg er inne i ein høgkonjunktur.
Fleirtalet viser til at sentralbanksjefen
under høyringa i finanskomiteen uttalte:
"Det er forventninger om at vi skal øke
renten framover noe mer enn det som vil skje hos et gjennomsnitt av
våre handelspartnere. Så det er bygget inn forventninger
i rentemarkedene om at vi etter hvert vil få en positiv
rentedifferanse. Derfor er det ikke nødvendigvis slik at
det vil gi store endringer i valutakursen dersom renten faktisk
utvikler seg i samsvar med disse forventningene. Man kan tenke seg
at det allerede er priset inn i valutamarkedet, og at valutamarkedet
mer reagerer på uventede nyheter enn på ventede
endringer i renten."
Fleirtalet konstaterer at ei
av utfordringane for landet vårt er avgrensingar i arbeidskraft,
i større grad enn avgrensingar i kapital. Dette er ei utfordring
ikkje bare for finanspolitikken og pengepolitikken, men også for
strukturpolitikken. Fleirtalet ser at store fellesoppgåver
kan bli skadelidande av mangel på arbeidskraft.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, Høgre
og Kristeleg Folkeparti,viser til at
Regjeringa vil føre ein finanspolitikk som medverkar til
ei stabil økonomisk utvikling både på kort
og lang sikt. Finanspolitikken skal brukast til å jamne
ut svingningane i økonomien for å halde arbeidsløysa
nede. Fleirtalet viser til at den noverande
rentepolitikken medverkar til å redusere veksten i forbruk
og private lån. Fleirtalet viser i den samanhengen
til at Regjeringa arbeider kontinuerleg med desse problemstillingane.
Fleirtalet tek elles omtalen
i meldinga til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at man siden innføringen av den såkalte handlingsregelen
våren 2001 har hatt pågående debatt om
dette er en fornuftig regel. Disse medlemmer har
hele tiden har vært imot handlingsregelen, og mener at
forslagene til statsbudsjett de siste årene er en erkjennelse
av at regelen kan avvikles. Siden den ble innført våren
2001 har handlingsregelen vært trikset med en rekke ganger,
avhengig av regjeringens behov for å løse ulike
budsjettutfordringer. Siden 2001 har det vært brukt over
100 mrd. kroner mer enn handlingsregelen skulle tilsi. Disse
medlemmer ønsker å erstatte handlingsregelen
med retningslinjer for vekst i statens utgifter.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen i sitt forslag til statsbudsjett for 2007 også valgte å bruke mer
penger enn det handlingsregelen skulle tilsi. I Revidert statsbudsjett
for inneværende år anslår Regjeringen
at man for første gang vil komme under handlingsregelens
4 prosent bruk av oljepenger. Dette skyldes primært en
langt bedre inntektsvekst til staten.
Disse medlemmer mener Regjeringen
med sine fremlegg og retorikk er mer opptatt av at man skal klare å følge
denne regelen, fremfor å se på hva som er fornuftig
bruk av oljepenger i økonomien.
Hovedproblemet med handlingsregelen er at den sterkt
begrenser det finanspolitiske handlingsrommet. En av handlingsregelens
viktigste svakheter er at den ikke forholder seg til hvor, når
eller hvordan oljeinntektene brukes, og at den ikke skiller mellom
oljepenger brukt til skatte- og avgiftslettelser, offentlige realinvesteringer
eller offentlig forbruk.
Svært mye av den økonomiske
debatten i Norge dreier seg om hvordan vi som nasjon skal forholde
oss til oljeinntektene. Disse medlemmer vil påpeke det åpenbare
ved at oljeinntektene i bunn og grunn er inntekter på lik
linje med alle andre inntekter fra norsk produksjon. Det særegne
med oljeinntektene er den høye avkastningen, relativt til
ressursinnsatsen i form av arbeidskraft og investert kapital. I
tillegg tilfaller det aller meste av oljeinntektene staten direkte
som grunneier og skatteoppkrever og indirekte via statlig eide oljeselskap.
Disse medlemmer mener at en ansvarlig
og langsiktig forvaltning av oljeformuen må fokusere på å maksimere økonomisk
vekst, og at oljeinntektene i større grad dermed kan konverteres
til real- og humankapital fremfor finanskapital. Det hjelper svært
lite for kommende generasjoner at de arver vår oljeformue
i form av et oljefond, hvis de samtidig avspises med mye mindre
real- og humankapital. Infrastruktur i form av bredbånd
eller veier er eksempler på slik fremtidsrettet investering.
Ved bruk av oljeinntekter er det derfor viktig å skille mellom
forbruk og investering, samt innkjøp fra utlandet som ikke
skaper press i norsk innenlandsøkonomi, og andre innkjøp.
Disse medlemmer vil redusere
det statlige forbruket. Disse medlemmer vil også senke
skatter og avgifter og øke de offentlige realinvesteringer.
Disse medlemmer viser til at
i den situasjonen landet nå befinner seg i ville det være
fornuftig å bruke noe mer midler til investeringer på områder
hvor det er ledig kapasitet, for eksempel innenfor anleggsbransjen. Bransjen
selv opplyser om ledig kapasitet. Og ved å bevilge mer
midler til dette formålet ville man utnytte den ledige
kapasiteten som finnes i markedet, uten å skape press i økonomien.
I tillegg ville man med fornuftige investeringer på veisektoren
sørge for bedre effektivitet for næringslivet
og innbyggere, og redusert omfang av skader. Dette vil være
positivt for økonomien.
I en situasjon med stadig færre arbeidsledige,
og man på mange sektorer har behov for tilgang på arbeidskraft,
ville det være fornuftig å investere i økt
og raskere pasientbehandling. Dette ville medføre at arbeidsføre
mennesker som venter på en operasjon kunne få denne
utført raskt ved enten offentlig eller private institusjoner,
eventuelt i utlandet. Dermed hadde man fått innsparinger
på offentlige velferdsordninger, samtidig som man hadde
fått denne arbeidskraften raskere tilbake i jobb. Dette
vil virke pressdempende på økonomien.
Disse medlemmer viser til at
stadig flere fagøkonomer er uenig i stortingsflertallets
ensidige fokus på handlingsregelen. Disse medlemmer viser også til
at flere stortingsrepresentanter for regjeringspartiene og andre
lokale og regionale folkevalgte representanter fra de samme partiene
tar avstand fra at handlingsregelen er det eneste fornuftige.
Disse medlemmer mener det er
forsvarlig å bruke mer penger enn handlingsregelen tilsier
også for inneværende år. Debatten om
bruk av midler fra petroleumsvirksomheten burde heller være
en debatt om hva man ønsker å bruke på drift
og hva man ønsker å benytte til konkrete investeringer.
Og når man diskuterer investeringer så er det
forsvarlig å vurdere investeringer i realkapital, fremfor å kun
konsentrere seg om investeringer i utenlandske selskaper, gjennom
aksjer og obligasjoner. Dagens bruk av handlingsregelen tar ikke
hensyn til hvordan pengene blir brukt, kun ensidig fokus på hvor
mye man bruker.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet i 2001 fikk flertall for å innføre
inflasjonsmål for pengepolitikken. Inneværende års
anslåtte prisstigning er så lav at det isolert
sett ikke skulle tilsi en heving av renten slik Norges Bank har
foretatt. Disse medlemmer konstaterer at det ikke
er samsvar med renteforskriftens bestemmelser og den praksis som
følges av Norges Bank, og mener praksis og regelverk bør komme
i samsvar.
Medlemene i komiteen frå Høgre
og Kristeleg Folkeparti meiner at i ein slik situasjon bør
den viktigaste oppgåva i strukturpolitikken vera å gje
betre hjelp til dei altfor mange i arbeidsfør alder som
står utanfor arbeidslivet slik at dei kan koma inn. Det
er uakseptabelt, både for den einskilde og for samfunnet
at om lag 1 av 4 i arbeidsfør alder ikkje har ordinært
arbeid, og det er eit paradoks at dette er tilfelle samstundes som
arbeidsmarknaden skrik etter arbeidskraft. Desse medlemene syner
til at sentralbanksjefen uttalte fylgjande under høyringa:
"Sykefraværet er høyt, og en stigende
andel av folk i yrkesaktiv alder er på attføring
og uføretrygd. Mange velger å gå av med
pensjon, AFP, når de fyller 62 år. Med den demografiske
utviklinga vi nå har, må vi vente at det antallet
vil øke sterkt de nærmeste årene. Over
600 000 personer i yrkesaktiv alder mottar nå trygd
eller pensjoner. Det er 25 pst. av vår arbeidsstyrke. Det
er altså mange positive trekk på tilbudssiden
i vår økonomi. Dette er økonomiens akilleshæl."
Desse medlemene meiner at Regjeringa
bør auka innsatsen for å få fleire over
frå trygd til arbeid. Ei omlegging av AFP, i samarbeid
med partane i arbeidslivet, i tråd med det som er lagt
til grunn i pensjonsforliket mellom regjeringspartia og Høgre,
Kristeleg Folkeparti òg Venstre er og naudsynt for å stimulera sterkare
til arbeid etter fylte 62 år.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Regjeringen fører en ekspansiv finanspolitikk. Det bidrar
til at Norges Bank gjennom pengepolitikken får et større
ansvar for å bremse presset i økonomien gjennom
høyere rente. Disse medlemmer mener at kombinasjonen
av en ekspansiv finanspolitikk, manglende initiativ for å øke
tilbudet av arbeidskraft og fjerning av sparestimulerende tiltak
gjør at Regjeringen må bære et betydelig
ansvar for en stadig høyere rente.
Tabell 4.1 og 4.2 i meldinga viser Noregs Banks balanserekneskap
ved utgangen av 2006, samanlikna med tilsvarande tal for 2005.
Komiteen tek omtalen til orientering.
Kredittilsynet er det sentrale offentlege organet
som fører tilsyn med at finansinstitusjonane innrettar
seg etter dei rettslege rammevilkåra som til kvar tid gjeld for
finansmarknaden. Mellom anna skal Kredittilsynet sjå til
at lover og forskrifter blir følgde.
Kredittilsynet skal, i følgje kredittilsynslova § 8 andre
ledd, kvart år gi Finansdepartementet ei melding om verksemda.
I meldinga omtalar Kredittilsynet organisatoriske forhold, rekneskap
og generelle spørsmål knytte til tilsynsarbeidet.
Vidare blir det gitt ein nærmare omtale av arbeidet innanfor
dei ulike tilsynsområda. Årsmeldinga frå Kredittilsynet
følgjer denne meldinga som utrykt vedlegg. Det visast til
meldinga for nærmare omtale.
Komiteen tek omtalen til orientering.
I ein situasjon der kredittinstitusjonane
finansierer opp mot 100 prosent av hushalda sine investeringar i bustader,
og der ein aukande del av låna vert gjeve med avdragsfridom
dei første åra, meiner komiteens medlem
frå Kristeleg Folkeparti at Kredittilsynet bør
intensivera tilsynet med utlånspraksisen i desse institusjonane.
Det internasjonale valutafondet (International
Monetary Fund, forkorta IMF) har 185 medlemsland og er ein sentral
aktør i det internasjonale økonomiske samarbeidet.
IMF er ein sjølvstyrande institusjon under FN-paraplyen.
Samarbeidet med FN skjer i første rekkje gjennom Det økonomiske
og sosiale rådet i FN (ECOSOC). IMF har eit hovudansvar
for å fremje stabiliteten i det internasjonale pengesystemet
og er eit forum for internasjonalt samarbeid om penge- og valutapolitiske
spørsmål.
Verksemda til IMF er konsentrert om tre hovudaktivitetar:
førebygge kriser ved å overvake økonomien
i medlemslanda, låne til land med betalingsbalanseproblem
eller i krisesituasjonar, og å gi teknisk assistanse. Saman
med Verdsbanken speler IMF ei viktig rolle i arbeidet for å lette
gjeldsbetalingane for fattige land og setje dei i stand til betre å nedkjempe
fattigdom. Det er i kapittel 6 i meldinga gjort rede for organiseringa
av oppgåvene og styresettet til samt evalueringa av IMF,
i tillegg til særskilte forhold som gjeld Noreg.
Komiteen tek omtalen til orientering.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, meiner det
er nødvendig at alle delar av politikken overfor fattige
land heng saman. Flertallet ber derfor Regjeringa
vurdere på kva måte Stortinget best kan bli invitert
til å diskutere IMFs politikk overfor utviklingslanda i
samanheng med bistandspolitikken og andre politikkområde
som til saman utgjer den heilskaplege utviklingspolitikken.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Høgre,
viser til formuleringar i Soria Moria-erklæringa om kondisjonalitet
der det heiter: "Norsk bistand skal ikke gå til programmer som
stiller krav om liberalisering og privatisering". Fleirtalet viser
vidare til kondisjonalitetskonferansen som Regjeringa heldt i november
2006 og framlegginga av den regjeringsfinansierte Bull-rapporten. Fleirtalet ber
Regjeringa vurdere korleis arbeidet med å forhindre IMFs
bruk av kondisjonalitet for tvangsprivatisering og liberalisering
best kan styrkjast.
Fleirtalet viser til kritikken
av PRGF-låneordninga frå "Independent Evaluation
Office of the IMF" i rapporten av 12. mars 2007 om IMFs
verksemd i land sør for Sahara. I tillegg peiker Melan-rapporten
av februar i år, om samarbeidet mellom IMF og Verdsbanken,
på at IMF i PRGF-ordninga går ut over kjerneaktiviteten
til institusjonen og overlappar ansvarsområdet til Verdsbanken.
Rapporten tilrår derfor at IMF gradvis trekkjer seg ut
av langsiktig utviklingsfinansiering og overlet dette til Verdsbanken,
noko som vil gi IMF høve til å konsentrere innsatsen
på område der institusjonen har sine relative
fortrinn, som teknisk assistanse og makroøkonomisk overvaking
og rådgiving. Fleirtalet meiner Regjeringa
bør vurdere å arbeide for at IMF gradvis avsluttar
sitt direkte engasjement i langsiktig finansiering av utviklingsprogram
som PRGF-ordninga og overlet denne aktiviteten til Verdsbanken.
Fleirtalet meiner det er viktig
at IMF har eit breitt tilfang av kunnskap og erfaring for kva som
skaper sysselsetjing, vekst og utvikling i ulike økonomiar. Fleirtalet legg
vekt på at ei slik brei tilnærming bør vere
basis for det arbeidet som IMF gjer i utlånspolitikken
og i si økonomiske og politiske rådgiving overfor dei
enkelte medlemslanda. Den nordisk-baltiske gruppa har ein særleg
sjanse til å yte bidrag basert på den nordiske
samfunnsmodellen. Fleirtalet vil elles understreke
kor viktig det er at dei fattigaste landa får styrkt sine
eigne økonomifaglege ressursar slik at dei blir betre i
stand til sjølve å vurdere ulike politikkval.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at kapitalisme og det frie marked er utvilsomt det redskap som
har løftet flest mennesker ut av fattigdommen. Kina, Indonesia,
Malaysia, Japan, Sør-Korea, Vietnam, Brasil, Argentina
og Tyrkia er gode eksempler på dette.
Disse medlemmer deler derfor
ikke flertallets frykt for IMFs krav overfor utviklingsland om liberalisering
og privatisering, når vi vet at dette vil være avgjørende
for en rekke utviklingsland for å komme ut av den situasjonen
de befinner seg i.
Disse medlemmer mener at man
kan stille spørsmål ved deler av IMFs virksomhet,
spesielt knyttet opp til om de økonomiske ordningene sett
under ett faktisk hjelper land ut av fattigdom. I tillegg bør
man ha et kritisk blikk på organisasjonen og kostnadene knyttet
til byråkrati og administrasjon av IMF og de økonomiske
ordningene.
Komiteen har elles ingen merknader til meldinga og rår Stortinget til å gjere slikt
vedtak:
St.meld. nr. 23 (2006-2007) - Kredittmeldinga 2006 - blir å leggje ved protokollen.
Oslo, i finanskomiteen, den 31. mai 2007
Reidar Sandal
leiar og ordførar |