Verdien av Statens pensjonsfond var 1 890,6
mrd. kroner ved utgangen av 2006. Økningen på 309,1
mrd. kroner fra året før skyldes tilførsel
av nye midler, meget god avkastning i aksjemarkedene, relativt lav avkastning
i obligasjonsmarkedene og meravkastning i den operative forvaltningen.
En viss styrking av kronen målt mot Statens pensjonsfond
- Utlands valutakurv bidro negativt, men for utviklingen i internasjonal
kjøpekraft er endringer i kronekursen ikke relevant.
Verdien av Statens pensjonsfond - Utland og
Statens pensjonsfond - Norge var henholdsvis 1 783,7 og
106,9 mrd. kroner ved utgangen av 2006. Dette er en økning på 393,6 mrd.
kroner for utenlandsdelen av fondet siden utgangen av 2005, mens
verdien av Statens pensjonsfond - Norge ved utgangen av 2006 var
lavere enn ved inngangen av året som følge av
at kontolånsordningen ble avviklet. Av verdiøkningen
i Statens pensjonsfond - Utland skyldes 288,3 mrd. kroner tilførsel
av ny kapital fra statsbudsjettet. Samlet for årene 1996-2006 er
Pensjonsfondet - Utland tilført 1 440,6 mrd. kroner.
Den meget positive utviklingen i verdien av
Statens pensjonsfond i 2006 har sammenheng med flere faktorer. Markerte
lettelser i pengepolitikken i mange land i perioden 2000-2003 har,
sammen med økt deltakelse i verdenshandelen fra land som
Kina og India, stimulert den økonomiske veksten, og inntjeningen
i foretakene har vært høy. Samtidig har inflasjonen
holdt seg lav. Forholdene har dermed ligget til rette for bred oppgang i
aksjemarkedene. Oppgangen på Oslo Børs har de siste årene
vært særlig sterk, og må bl.a. ses i
sammenheng med økte oljepriser. De siste par årene
har det imidlertid funnet sted en gradvis tilstramming av amerikansk
og europeisk pengepolitikk, og obligasjonsrentene har steget.
I tråd med forutsetningene i kapittel
3 i meldingen synes forventet meravkastning av aksjer i forhold
til risikofrie plasseringer ("aksjepremien") nå å være
relativt lav i historisk sammenheng. Forholdet mellom pris og inntjening
i det amerikanske aksjemarkedet er fortsatt på et relativt
høyt nivå i historisk sammenheng (korrigert for
inflasjon og glattet over konjunktursykler). Dette kan
være en indikasjon på en relativt lav forventet
aksjepremie, selv om dagens rentenivå og forventet inntjeningsvekst
også bidrar til å trekke opp forholdet mellom
pris og inntjening. Avkastningen i det globale aksjemarkedet har
de siste årene ligget klart over anslagene for langsiktig
aksjeavkastning i meldingens kapittel 3.
Statens pensjonsfond - Utland utgjorde 1 783,7
mrd. kroner ved utgangen av 2006. Verdien av aksjeporteføljen
var 725,9 mrd. kroner, mens 1 057,8 mrd. kroner var plassert
i renteinstrumenter. Dette tilsvarte en fordeling på henholdsvis
40,7 og 59,3 pst. av den samlede porteføljen i Statens
pensjonsfond - Utland.
Avkastningen av Statens pensjonsfond - Utland
var i 2006 7,9 pst. målt i utenlandsk valuta når
avkastningen i enkeltvalutaer vektes sammen i samsvar med fondets referanseportefølje.
Avkastningen av aksjeporteføljen var 17,0 pst. og avkastningen
av renteporteføljen 1,9 pst. Målt i norske kroner
hadde fondet i fjor en avkastning på 5,9 pst. Fra 1997
til utløpet av 2006 var den gjennomsnittlige årlige
avkastningen 6,5 pst. målt i utenlandsk valuta, mens realavkastningen
etter forvaltningskostnader var 4,6 pst.
Avkastningen av Statens pensjonsfond - Utland avhenger
i stor grad av markedsutviklingen i referanseporteføljen
departementet har fastsatt, jf. kapittel 3 i meldingen. Referanseporteføljen
er en bredt sammensatt portefølje av aksjer og obligasjoner
som er spredt over mange regioner og sektorer. Avkastningen av referanseporteføljen
gjenspeiler følgelig den generelle utviklingen i de internasjonale
verdipapirmarkedene. Av resultatanalysen vedlagt dette kapitlet
vises det at beslutningene knyttet til fastsettingen av fondets
strategi, som operasjonaliseres gjennom utformingen av referanseporteføljen,
har bestemt mellom 90 og 95 pst. av avkastningen i fondet.
I forvaltningen av fondet har Norges Bank anledning til å avvike
fra referanseporteføljen innenfor en risikoramme. Bidraget
fra denne aktive forvaltningen måles løpende ved
at fondets verdiutvikling sammenliknes med utviklingen i referanseporteføljen.
I 2006 var avkastningen av Pensjonsfondet - Utland 0,15 prosentpoeng
høyere enn referanseporteføljens avkastning. Dette
tilsvarer om lag 2,5 mrd. kroner. Aksjeporteføljen hadde
isolert sett en mindreavkastning på 0,05 prosentpoeng,
mens det var en meravkastning i renteporteføljen på 0,24
prosentpoeng. Faktisk avvik fra referanseporteføljen i
2006 tilsvarte til 0,37 pst. relativ volatilitet.
Det er ved evaluering av en kapitalforvalters
prestasjoner vanlig å benytte en tidshorisont på flere år,
og i resultatanalysen har departementet både vurdert meravkastningen
siste tre år og for perioden 1998-2006, dvs. i hele perioden
fondet har hatt adgang til å investere i aksjer. Som gjennomsnitt
over perioden 2004-2006, har meravkastningen i Statens pensjonsfond
- Utland vært på 0,58 prosentpoeng, mens fondet
siden 1998 har hatt en meravkastning på i gjennomsnitt
0,48 prosentpoeng. Siden begynnelsen av 1998 har aksjeforvaltningen
bidratt med om lag to tredeler av den samlede meravkastningen. Akkumulert
meravkastning har vært på til sammen 29 mrd. kroner.
I samme periode har årlig relativ volatilitet for Statens
pensjonsfond - Utland vært 0,38 pst.
Årlig mottar departementet rapporter
fra Mercer Investment Consulting, CEM Benchmarking Inc. og WM Performance
Services vedrørende forvaltningen av Statens pensjonsfond
- Utland, jf. boksene 2.2 - 2.4 i meldingen. Departementet har gitt
Mercer i oppdrag å verifisere og analysere avkastningen
av Pensjonsfondet - Utland. Mercer viser i årsrapporten
for 2006 at deres uavhengige beregninger av avkastning og markedsverdi
for fondet stemmer overens med Norges Banks beregninger. Analysene
av avkastningen indikerer bl.a. at deler av den meravkastningen
Norges Bank har oppnådd kan forklares av noen faktorer,
som markedsutvikling, avkastningen av små selskaper og
av "vekst- og verdiselskaper". Finansdepartementet vil bl.a. på bakgrunn
av disse resultatene, videreutvikle faktoranalyser i arbeidet med å evaluere
forvaltningen av Statens pensjonsfond.
Sammenlikning av Pensjonsfondet - Utlands resultater
med andre store institusjonelle forvaltere er en viktig del av analysene
av Norges Banks aktive forvaltning. I analysene fra CEM er meravkastningen
i Pensjonsfondet - Utland på linje med sammenliknbare fond,
mens analysene fra WM Performance Services viser at meravkastningen
er høyere enn for andre fond. Begge analysene viser at
den relative volatiliteten er klart lavere enn hva som er tilfellet
for andre fond. Slike sammenlikninger blir vanskeliggjort ved at muligheten
til å skape meravkastning vil variere med hvilke investeringsrammer
og -retningslinjer fondene er gitt. Både Pensjonsfondet
- Utland og andre fond har referanseporteføljer som ikke
inneholder alle de typer aktiva som fondene kan investeres i. Det
er normalt lettere å oppnå meravkastning i forhold
til en slik referanse enn om man skulle målt avkastningen
mot en mer sammensatt referanse som bedre reflekterer verdiutviklingen
i alle typer aktiva fondet kan investeres i.
Det er også krevende å finne
den mest relevante sammenlikningsgruppen. Datagrunnlaget til både
WM Performance Services og CEM er omfattende, men forskjellig. CEM
dekker f.eks. ikke fond i Storbritannia, mens dette utgjør
hoveddelen av fondene i datagrunnlaget til WM Performance Services.
En annen forskjell er at de fleste av verdens største pensjonsfond
er med i CEM-undersøkelsen. I markedsverdi er CEM-fondene derfor
større og mer sammenliknbare med Pensjonsfondet - Utland.
En tredje forskjell er at over 25 pst. av fondene i WM Performance
Services er livselskaper, mens denne type fond ikke inngår
i CEM-undersøkelsen. Ulike typer fond kan prestere forskjellig.
En CEM-studie viser f.eks. at amerikanske pensjonsfond fra 1992
til 2004 skapte høyere meravkastning enn amerikanske verdipapirfond.
Et spesielt trekk med Pensjonsfondet - Utland
sammenliknet med andre fond er imidlertid de store tilførslene
av ny kapital. WM Performance Services peker på at de fleste
store fond blir tilført mindre enn 5 pst. av inngangsverdien
i løpet av ett år, mens Pensjonsfondet - Utland
i 2006 ble tilført over 20 pst. av verdien ved begynnelsen
av året. WM Performance Services skriver at å investere
så mye kapital, både i absolutte termer og i forhold
til fondets størrelse, gjør det mer krevende å skape
meravkastning.
Verdien av Statens pensjonsfond - Norge utgjorde 106,9
mrd. kroner ved utgangen av 2006. Verdien av aksje- og renteporteføljen
var ved årsskiftet henholdsvis 63,4 og 43,5 mrd. kroner.
Dette tilsvarte en fordeling på henholdsvis 59,3 og 40,7
pst. av den samlede porteføljen i Statens pensjonsfond
- Norge.
Avkastningen av Statens pensjonsfond - Norge
var i 2006 11,7 pst. Avkastningen av fondets norske og nordiske
egenkapitalplasseringer var på henholdsvis 32,1 pst. og
24,1 pst., mens avkastningen av renteplasseringene var 1,3 pst.
Fra 1997 til utløpet av 2006 var gjennomsnittlig årlig
avkastning 7,1 pst.
For Statens pensjonsfond - Norge har departementet fastsatt
overordnede plasseringsrammer, mens den mer detaljerte referanseporteføljen
for måling av avkastning og risiko er fastsatt av Folketrygdfondets
styre, jf. omtale i kapittel 5.3 i meldingen. Avkastningen av Statens
pensjonsfond - Norge, som i hovedsak er investert i det norske verdipapirmarkedet,
avhenger i stor grad av markedsutviklingen i referanseporteføljen.
Avviket mellom avkastningen i den faktiske porteføljen
og referanseporteføljen kan i hovedsak tilskrives investeringsbeslutninger
i Folketrygdfondet. I 2006 var avkastningen av Pensjonsfondet -
Norge 1,13 prosentpoeng høyere enn referanseporteføljens
avkastning. Meravkastningen kan i hovedsak knyttes til at fondet
har hatt en lavere renterisiko (durasjon) i porteføljen
i en periode med stigende markedsrenter og en større andel
aksjer enn hva som følger av referanseindeksen. Renteporteføljen
hadde isolert sett en meravkastning i fjor på 0,62 prosentpoeng,
mens den norske og nordiske aksjeporteføljen hadde en mindreavkastning
på henholdsvis 0,36 og 1,14 prosentpoeng. Det faktiske
avviket fra referanseporteføljen svarte i 2006 til 0,8
pst. relativ volatilitet. Pensjonsfondets renteportefølje
har endret karakter vesentlig fra 2006 som følge av avviklingen
av kontolånsordningen, og departementet er kjent med at
Folketrygdfondet har gjort endringer i opplegget rundt den operative
forvaltningen av nordiske aksjer med sikte på å bedre
resultatene.
Statens pensjonsfond - Norge har en lang investeringshorisont.
Fondet er en langsiktig investor, og vil ha en stor portefølje
av aksjer i det norske markedet, som Folketrygdfondet må vurdere
sammensetningen av. I tråd med dette legger departementet
i oppfølgingen av Folketrygdfondets resultater vekt på utviklingen i
resultatene over tid.
I perioden 1998-2006 har Folketrygdfondets resultater
samlet sett vært tilfredsstillende og om lag på linje med
referanseporteføljen for Pensjonsfondet - Norge. Det har
vært en meravkastning i forvaltningen av norske aksjer,
mens det har vært mindreavkastning i renteforvaltningen
og forvaltningen av nordiske aksjer. I treårsperioden 2004-2006
har årlig mindreavkastning for totalporteføljen
vært i gjennomsnitt 0,97 prosentpoeng. I periodene 1998-2006
og 2004-2006 har årlig relativ volatilitet vært
1,3 pst.
Det har i perioden 1998-2006 isolert sett vært
en gjennomsnittlig årlig meravkastning i den norske aksjeporteføljen
på 1,0 prosentpoeng, mens denne porteføljen har
vist en årlig mindreavkastning i perioden 2004-2006 svarende
til 3,62 prosentpoeng. Resultatanalysene i vedlegget til dette kapittelet
viser at det er en tendens til at Folketrygdfondets norske aksjeportefølje
gjør det bedre enn referanseporteføljen i perioder med
svak utvikling på Oslo Børs og noe svakere enn referanseporteføljen
i de perioder der kursoppgangen er sterk. Analysen viser også at
variasjonene i referanseporteføljens avkastning forklarer
om lag 93 pst. av variasjonene i fondets avkastning. Risikoen i
Statens pensjonsfond - Norge, målt ved årlig standardavvik
til avkastningen, har siden 1998 vært 4,3 pst. målt
nominelt i norske kroner.
På samme måte som i oppfølgingen
av Norges Banks forvaltning, vil departementet framover vurdere
bruk av eksterne konsulenter for å gjennomgå ulike
sider ved Folketrygdfondets forvaltning av Statens pensjonsfond
- Norge.
Etter avviklingen av kontolånsordningen
utgjør aksjeporteføljen en større andel
av totalporteføljen enn tidligere. En må følgelig
være forberedt på større årlige svingninger
i den samlede avkastningen av Pensjonsfondet - Norge framover enn
det en har erfart til nå.
Det vises til meldingen for nærmere
omtale av forvaltningsavtalen mellom Finansdepartementet og Norges
Bank vedrørende den godtgjøringen Norges Bank skal
motta for forvaltningen av Statens pensjonsfond - Utland. Det vises
videre til meldingen for omtale av Folketrygdfondets kostnader i
forvaltningen av Statens pensjonsfond - Norge.
Komiteen tar omtalen til orientering,
og viser for øvrig til merknader under kapittel 5 nedenfor.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at forvaltningen av Statens pensjonsfond - Utland settes bort
til utenlandske forvaltningsselskap. Disse medlemmer mener
dette er en lite fornuftig måte å forvalte fellesskapets
verdier på. Disse medlemmer minner om at
Fremskrittspartiet over lengre tid har argumentert for at en større andel
av Statens pensjonsfond - Utland bør forvaltes fra Norge.
Dette skyldes at kapital i dag er et av Norges komparative fortrinn,
og at vi bør utnytte vår nye ressurs til også å bygge
opp et ledende kapitalforvaltermiljø. Disse medlemmer påpeker
at dette kan gjøres ved at det stilles krav til utenlandske
forvalterselskap om at selskap etablerer virksomhet i Norge eller
at eksisterende virksomhet utvides. Dette samtidig som selskapene
samtidig forplikter seg til å skolere norske forvaltere.
Dersom en slik strategi iverksettes vil Norge kunne bli etablert
som Nordens finanskapital. En slik oppbygging av kapitalforvaltermiljøet
i Norge bør ikke nødvendigvis kun skje i Oslo,
men bør også inkludere enkelte andre større
norske byer. Konsekvensen av ovennevnte strategi vil være
at også relaterte næringer vil finne det interessant å etablere
seg i Norge.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
mulighetene for å etablere et norsk kapitalforvaltermiljø med
bakgrunn i investeringene som foretas gjennom Statens pensjonsfond
- Utland. Dette kan fortrinnsvis gjøres ved at utenlandske
forvalterselskap pålegges å opprette eller utvide
sin norske virksomhet."