Statens pensjonsfond ble opprettet i 2006 som
en overbygning over det som tidligere var Statens petroleumsfond
og Folketrygdfondet. Formålet med Statens pensjonsfond
er å understøtte statlig sparing for finansiering
av folketrygdens pensjonsutgifter og å underbygge langsiktige
hensyn ved anvendelse av statens petroleumsinntekter. For å sikre
at petroleumsinntektene skal bidra til en stabil utvikling i norsk økonomi,
skal inntektene fases inn i økonomien gradvis, samtidig
som sparemidlene skal plasseres utenfor Norge. Sparingen i pensjonsfondet
skjer i form av generell fondsoppbygging. For å legge til
rette for at veksten i fondet skal reflektere statens reelle fordringsoppbygging,
er fondet fullt ut integrert med statsbudsjettet. Det er således
ikke stilt krav om at kapitalen i pensjonsfondet til enhver tid
skal svare til en bestemt andel av statens pensjonsforpliktelser
i folketrygden. Dette gir pensjonsfondet en større evne til å tåle
mer kortsiktige avkastningssvingninger i verdipapirmarkedet enn
mange andre fond.
Mens kapitalen i Statens pensjonsfond bare kan
brukes én gang, kan realavkastningen brukes hvert år
uten at formuesverdien reduseres. Gjennom handlingsregelen for budsjettpolitikken
skal statens petroleumsinntekter fases inn i økonomien
om lag i takt med utviklingen i forventet realavkastning av Statens
pensjonsfond - Utland. Dette støtter opp om at pensjonsfondets
kjøpekraft opprettholdes over tid og bidrar til at det
kan legges til grunn en lang horisont for investeringene til fondet.
Det er bred politisk enighet om at pensjonsfondet skal
forvaltes med sikte på å oppnå høyest
mulig avkastning innenfor et moderat nivå på risiko.
Finansdepartementet har fastsatt en langsiktig investeringsstrategi
som sikrer at midlene investeres i en bredt sammensatt portefølje
av verdipapirer fra mange land. Fondets lange investeringshorisont
medfører at andelen investert i ulike aktivaklasser og
geografiske regioner kan fastsettes etter vurderinger av forventet
avkastning og risiko på lang sikt.
Finansdepartementets valg av investeringsstrategi
er avgjørende for pensjonsfondets forventede avkastning og
risiko, og representerer en avveining mellom dem. Pensjonsfondet
skal være en finansiell investor, og ikke et redskap for
strategisk eierskap i enkeltselskaper. Fondet har god risikospredning
gjennom å være plassert i verdipapirer utstedt
av mange forskjellige stater og av selskaper i mange ulike land.
Det legges vekt på bred politisk enighet om investeringsstrategien til
fondet, og høy grad av åpenhet om forvaltningen
av midlene. Dette understøtter troverdigheten og tilliten til
fondet.
Investeringsstrategien til Statens pensjonsfond
er gitt av de overordnede plasseringsrammene og referanseporteføljene
for henholdsvis Statens pensjonsfond - Utland og Statens pensjonsfond
- Norge. Referanseporteføljene for Statens pensjonsfond
er bygget opp av aksje- og obligasjonsindekser fra ulike land. Disse indeksene
inneholder representative utvalg av verdipapirer, og utviklingen
i indeksene reflekterer i stor grad markedsutviklingen i landene.
Avkastningen av Statens pensjonsfond vil i stor grad følge
markedsutviklingen til de verdipapirene som inngår i referanseporteføljene.
Beregninger i kapittel 2 i meldingen viser at 90-95 pst. av avkastningen
i Statens pensjonsfond - Utland har vært bestemt av de
valg Finansdepartementet har gjort ved sammensetningene av referanseporteføljen, mens
de resterende 5-10 pst. er bestemt av de investeringsvalg Norges
Bank har foretatt innenfor de retningslinjene som departementet
har fastsatt.
Statens pensjonsfond er i hovedsak investert
i børsnoterte aksjer og obligasjoner. Aksjeinvesteringer representerer
eierandeler i produksjon av varer og tjenester og verdien av investeringene
vil derfor bl.a. reflektere forventningene om bedriftenes framtidige overskudd.
Obligasjonsinvesteringer gir utstederen et lån som skal
tilbakebetales til obligasjonsinnehaveren sammen med en på forhånd
fastsatt rente. Statens pensjonsfond - Utland er i sin helhet investert
i utlandet, og det er avkastningen i internasjonal valuta som er
relevant når en skal måle utviklingen i fondets
internasjonale kjøpekraft. Statens pensjonsfond - Norge
er i hovedsak investert innenlands, og avkastningen måles i
norske kroner. Norges Bank og Folketrygdfondet søker å oppnå en
høyere avkastning enn det som følger av referanseporteføljene
for henholdsvis Statens pensjonsfond - Utland og Statens pensjonsfond
- Norge.
Finansdepartementet har fastsatt et investeringsunivers
for Statens pensjonsfond som favner bredere enn referanseporteføljene.
Samtidig er det fastsatt en ramme for hvor mye forvalterne kan avvike
fra referanseporteføljen i form av en øvre grense
for relativ volatilitet. Ved å foreta investeringer i verdipapirer
som ikke omfattes av referanseporteføljen, trekker Norges Bank
og Folketrygdfondet på rammen for relativ volatilitet for å oppnå en
meravkastning. Den risikoen som tas i den aktive forvaltningen har
i liten grad økt fondets risiko ut over det som følger
av referanseporteføljene til de to delene av Statens pensjonsfond.
Rundt 99 pst. av svingningene i Statens pensjonsfond - Utlands avkastning
kan tilskrives valget av referanseportefølje. For Statens
pensjonsfond - Norge har variasjonene i referanseporteføljens
avkastning forklart om lag 93 pst. av variasjonene i fondets avkastning.
Finansdepartementet foretar jevnlig gjennomganger av
Pensjonsfondets investeringsstrategi. I de regelmessige gjennomgangene
vurderes ev. ny informasjon opp mot tidligere beslutningsgrunnlag,
og det legges særlig vekt på å vurdere
de valg som har vesentlig betydning for forventet avkastning og
risiko. Arbeidet baseres bl.a. på forventninger om avkastning
og risiko på lang sikt. I arbeidet med den langsiktige,
overordnede investeringsstrategien til Statens pensjonsfond - Utland benytter
Finansdepartementet seg av råd fra bl.a. Norges Bank og
Finansdepartementets strategiråd. Ressursinnsatsen i Finansdepartementets
arbeid med Statens pensjonsfond er styrket de siste årene,
og fra høsten 2006 er det en egen avdeling for formuesforvaltning
som er ansvarlig for arbeidet med fondets rammeverk, den langsiktige
investeringsstrategien og oppfølgingen av Norges Bank og
Folketrygdfondet.
Det vises til meldingen for nærmere
omtale av investeringsstrategiene for Statens pensjonsfond - Utland
og Statens pensjonsfond - Norge.
Komiteen tar omtalen av investeringsstrategiene til
orientering.
Komiteen, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, støtter Regjeringens arbeid for å bedre forholdet
mellom avkastningen og risiko i Statens pensjonsfond, og viser til
merknader nedenfor der endringsforslagene omtales.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet deler
Regjeringens betraktninger om at kapitalen i Statens pensjonsfond
kun kan benyttes én gang, mens realavkastningen kan brukes
hvert år uten at formuesverdien reduseres. Et slikt resonnement
betyr derimot ikke at en slik bruk av petroleumsinntektene nødvendigvis
er den mest samfunnsøkonomiske. Disse medlemmer understreker
derfor at investeringer i realkapital i form av nasjonal infrastruktur
i svært mange tilfeller vil gi en langt høyere
avkastning på sikt enn passivt eierskap i utenlandske bedrifter.
Investeringer i eksempelvis samferdselsprosjekter og forskning og
teknologiutvikling innenfor petroleumsnæringen vil kunne
danne grunnlag for økt økonomisk vekst, og samtidig
sikre oss et bedre grunnlag for alternative næringsveier
den dagen olje- og gassforekomstene er ferdig utnyttet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen opprette
et infrastrukturfond, pålydende 300 mrd. kroner. Avkastningen øremerkes
veginvesteringer med 70 pst., jernbane- og kollektivtiltak, inkludert
bussbasert kollektivtrafikk 25 pst. og bredbånd 5 pst.
Fondet etableres over tre år hvor 100 mrd. kroner av årlige
inntekter fra petroleumsvirksomheten avsettes inntil fondet er fullfinansiert.
Fondet skal følge de samme investeringsprinsipper som Statens
pensjonsfond - Utland."
"Stortinget ber Regjeringen opprette
et fond for energi- og petroleumsforskning pålydende 10
mrd. kroner. Fondet skal bidra til å sikre nødvendig
teknologisk forskning og utvikling og sikre den globale konkurranseevnen
i næringen."
Forskriften for forvaltning av Statens petroleumsfond
ble første gang presentert i Revidert nasjonalbudsjett
1996. I tråd med forskriften skulle Petroleumsfondet plasseres
i statsobligasjoner etter omtrent samme retningslinjer som gjaldt
for Norges Banks valutareserver.
Framskrivinger av statsfinansene i Langtidsprogrammet
1998-2001 (St.meld. nr. 4 (1996-1997)) indikerte at fondet ville
bli større enn tidligere anslått, samt at det ville
ta lengre tid før det ble nødvendig å tære
på fondet. I Revidert nasjonalbudsjett 1997 var det derfor naturlig å vurdere
om det burde legges til grunn en lengre investeringshorisont.
På denne bakgrunn ble det vurdert å utvide investeringsalternativene
til også å omfatte aksjer. I meldingen konkluderte
regjeringen Jagland med følgende:
"Regjeringen vil på denne bakgrunn sikte
på å åpne for at deler av petroleumsfondet
kan investeres i egenkapitalinstrumenter. Det legges opp til at
det vil bli presentert nye retningslinjer høsten 1997,
som vil tre i kraft fra 1. januar 1998.
Det
er nødvendig å vurdere nærmere hvor stor
andel av fondet som bør kunne investeres i aksjer. Blant
langsiktige investorer internasjonalt er det en del variasjon når
det gjelder hvilken andel aksjer utgjør av porteføljen.
En aksjeandel på i størrelsesorden 30-70 pst.
kan se ut til å være utbredt blant denne type
investorer. Etter departementets foreløpige vurdering bør
aksjeandelen i petroleumsfondets portefølje i denne omgang
ligge i området 30-50 pst. En vil vurdere spørsmålet
nærmere fram mot fastsettelsen av nye retningslinjer."
I Revidert nasjonalbudsjett 1997 ble det pekt
på at man i en slik vurdering må foreta en avveining
mellom forventet avkastning og risiko. Det ble lagt til grunn at målsettingen
for forvaltningen av fondet prinsipielt bør være å plassere
midlene slik at fondets internasjonale kjøpekraft er størst
mulig rundt det tidspunktet det er sannsynlig at man må tære
på fondet, hensyn tatt til en akseptabel risiko. Det ble
videre vist til at det er av mindre betydning at fondets avkastning
vil variere fra ett år til et annet.
Et flertall i Stortingets finanskomité sluttet
seg til de prinsippene for nye retningslinjer for forvaltningen
av Statens petroleumsfond som ble trukket opp i Revidert nasjonalbudsjett
1997. Ny forskrift for forvaltningen av Petroleumsfondet ble presentert
for Stortinget høsten 1997 i Nasjonalbudsjettet 1998. Referanseporteføljens
aksjeandel ble fastsatt til 40 pst. Samtidig ble det fastsatt et
tillatt intervall for aksjeandelen på 30-50 pst. av fondet.
I Nasjonalbudsjettet 1998 ble det videre - bl.a.
på bakgrunn av at det i de foregående årene
hadde vært en sterk oppgang på flere av de store
aksjebørsene internasjonalt - drøftet om tidspunktet
for å fase aksjer inn i fondet var riktig. I meldingen
heter det:
"En kan ikke utelukke at den langsiktige oppgangsperioden
blir avløst av en periode med nedgang i aksjekursene. Tar
en imidlertid utgangspunkt i at all tilgjengelig informasjon er
innbakt i aksjekursene, kan den langvarige oppgangen på enkelte
børser i seg selv ikke gi informasjon om hvorvidt man nå står
overfor et godt eller dårlig investeringstidspunkt. Historiske
erfaringer tilsier at det med lang investeringshorisont har mindre betydning
hvilket investeringstidspunkt man velger enn om investeringshorisonten
er kort. Når man går inn i aksjemarkedet i flere
porsjoner over lengre tid, gjør det at man sprer risikoen
knyttet til hvorvidt man går inn i markedet på tidspunkter
som i ettertid vil framstå som gunstige eller ugunstige.
I tillegg kommer at petroleumsfondet vil vokse i årene
framover. Dersom en skulle utsette innfasingen av aksjer i porteføljen, ville
det gjøre at en måtte kjøpe tilsvarende
større beløp senere, uten at en kunne være
sikker på om det ville være et bedre tidspunkt.
Langsiktige vurderinger kan således tilsi at petroleumsfondets
aksjeportefølje bør økes jevnt i tråd
med økningen i fondets størrelse."
Aksjeandelen ble sist vurdert i Nasjonalbudsjettet 2004.
I meldingen ble det vist til de store svingningene i aksjemarkedet
siden fondet begynte å investere i aksjer. Det ble understreket
at de forhold som inngikk i beslutningsgrunnlaget da aksjer ble
innført i 1997, ikke hadde endret seg og at fondets formål
tilsier at en ikke bør legge særlig vekt på kortsiktige
svingninger i avkastningen. I meldingen heter det:
"Norges Bank konkluderer i sitt brev av 28. august
i år med at beslutningsgrunnlaget ikke er blitt endret vesentlig,
jf. over. Departementet deler denne vurderingen. Selv om svingningene
i avkastning har vært sterke ut fra den informasjonen en
hadde i 1997, har ikke avkastningen ligget utenfor det mulighetsområdet som
ble skissert som bakgrunn for avgjørelsen om 30-50 pst.
aksjeandel.
Aksjeandelen i Petroleumsfondet ble sist
drøftet i Nasjonalbudsjettet 2002. En tilrådde
da å se dette i en bredere sammenheng. Dagens aksjeandel
på 30-50 pst. ligger etter departementets mening nært
opp til det som oppfattes som en akseptabel risiko for fondet. Selv
om en høyere aksjeandel vil gi høyere forventet
avkastning, må man ved en økning av andelen i
så fall også akseptere at risikoen for større
variasjoner i avkastningen vil øke.
Etter
en samlet vurdering ser ikke departementet sterke grunner for en økt
aksjeandel nå. En legger derfor opp til at dagens andel
på 30-50 pst. videreføres. Innenfor dette intervallet
kan Norges Bank endre aksjeandelen dersom de finner det hensiktsmessig
ut fra en vurdering av markedsutviklingen og samtidig holder seg
innenfor sin samlede risikoramme."
Fondskapitalen er blitt vesentlig større
enn det en så for seg da aksjeandelen ble fastsatt i 1997
og i forhold til det en så for seg da aksjeandelen sist
ble vurdert i Nasjonalbudsjettet 2004. Utgangspunktet for investeringsvalgene
i Statens pensjonsfond ligger likevel fast. Det er bred politisk
enighet om at risikoen skal være moderat, men også at
en skal søke å oppnå en høyest mulig
avkastning. I likhet med tidligere vurderinger er det en lang horisont
på investeringene. Mens man i 1997 så for seg
at det ville bli nødvendig å tære på realverdien
av fondet, tilsier retningslinjene for budsjettpolitikken etablert
i 2001, at bruken over tid svarer til fondets realavkastning. Det
støtter opp om at en i vurderingen av hva som er en akseptabel
risiko bør legge vekt på svingningene i fondets
avkastning over perioder på mange år, og at utviklingen
fra ett år til et annet er av mindre betydning. I likhet
med i tidligere vurderinger er det også nå relevant å vurdere
investeringsvalgene i Statens pensjonsfond - Utland opp mot de valgene
som er tatt i andre store fond.
Det har hele tiden vært bred politisk
enighet om fondets investeringsstrategi. Da aksjeandelen i fondet
ble satt til 40 pst. i 1997, var det likevel enkelte partier på Stortinget
som argumenterte mot å investere i aksjer. Motargumentene
den gang var særlig knyttet til fraværet av etiske
retningslinjer og betenkeligheter rundt at risikoen i fondet ville øke.
Etter departementets syn er det flere grunner til at vurderingen
av hva som er en akseptabel risiko i fondet nå kan være
en annen. Erfaringer og lærdom med investeringer i aksjer
kan ha endret synet på hva som er akseptabel risiko for
fondets investeringer. Retningslinjene for finanspolitikken er utformet
slik at større endringer i fondskapitalen ikke slår
direkte inn i finanspolitikken på kort sikt, og erfaringene
med aksjeinvesteringer siden 1998 har bl.a. vist at en har klart å håndtere
store svingninger i avkastningen. Det er også fastsatt
etiske retningslinjer for investeringene i fondet. Det etiske grunnlaget
for fondet fremmes gjennom utelukkelse av enkeltselskaper og eierskapsutøvelse
i de selskapene fondet er investert i. I en ny vurdering av aksjeandelen
er det også relevant at man siden fondssparingen tok til
har opparbeidet en betydelig kompetanse knyttet til forvaltning
av aksjer og fått erfaring med svingende resultater i porteføljen
fra år til år.
Andelen av fondet som investeres i aksjer er
den viktigste enkeltbeslutningen for å bestemme risikotakingen
i fondet. Arbeidet med å vurdere fondets aksjeandel står
derfor sentralt i departementets arbeid med fondets investeringsstrategi.
I Revidert nasjonalbudsjett 2006 varslet departementet at en ville
komme tilbake med en ny vurdering av fondets aksjeandel, og at gjennomgangen
bl.a. ville bygge på innspill fra Norges Bank og Strategirådet.
I Nasjonalbudsjettet for 2007 omtalte Finansdepartementet
de to tilrådingene en da hadde mottatt fra Norges Bank
og Strategirådet om å øke aksjeandelen
i fondet. Norges Bank skrev i brev til Finansdepartementet av 10.
februar 2006:
"En samlet vurdering av de historiske erfaringer
og den markedsforståelse vi nå har tilsier etter
Norges Banks mening at aksjeandelen i Statens pensjonsfond - Utland
bør økes. Finansdepartementet bør vurdere
den forventede gevinsten ved 50 eller 60 prosent aksjeandel i forhold
til økningen i risiko".
Strategirådet skrev i brev til Finansdepartementet
av 2. juni 2006:
"På grunnlag av Norges Banks egne analyser
og modellberegninger, samt våre egne undersøkelser
og gjennomgang av relevant faglitteratur, vil rådet anbefale
at aksjeandelen i referanseporteføljen til SPU settes opp
til 60 prosent".
For en nærmere redegjørelse
av de to rådene fra Norges Bank og Strategirådet
vises det til omtalen i Nasjonalbudsjettet 2007. I tilknytning til
dette skrev departementet bl.a.:
"Tilrådningene bygger på et stort
utredningsmateriale, og departementet ønsker å vurdere
dette viktige spørsmålet nærmere for å sikre
at alle sider av saken er tilstrekkelig belyst."
Med bakgrunn i rådgivningsavtalen med
Finansdepartementet har Norges Bank gjennomført en ny gjennomgang
av investeringsstrategien i Statens pensjonsfond - Utland i 2006.
Analysen er dokumentert i Norges Banks Strategirapport for Statens
pensjonsfond - Utland og i brev fra Norges Bank til Finansdepartementet
av 20. oktober 2006. I brevet gjentar Norges Bank bl.a.
anbefalingen om å øke aksjeandelen i fondet:
"Norges Bank har i brev av 10. februar i
2006 anbefalt at departementet øker aksjeandelen i referanseporteføljen
for Statens pensjonsfond - Utland. I den oppdaterte analysen vi
nå har gjennomført bekreftes de resultater som
lå til grunn for anbefalingen: En høyere aksjeandel
vil øke både forventet avkastning og volatiliteten
i avkastningen. Bytteforholdet mellom forventet avkastning og volatilitet
framtrer som attraktivt på lang sikt. Risikoen for negativ
akkumulert realavkastning øker noe, men det er høy
sannsynlighet for at økt aksjeandel vil være lønnsom.
Dersom vi ser på en betinget sannsynlighetsfordeling finner
vi at det forventede tapet, gitt at økt aksjeandel ikke
viser seg å bli lønnsom, er forholdsvis beskjedent."
Brevet fra Norges Bank følger som vedlegg
til meldingen og er tilgjengelig på www.finansdepartementet.no.
Det finnes ikke noen fasit på hva som
er en riktig aksjeandel. I stedet må valget av aksjeandel
bygge på en avveining mellom forventet avkastning og risiko knyttet
til ulike investeringsvalg. Denne avveiningen er for pensjonsfondets
vedkommende i siste instans en politisk beslutning. Finansdepartementet
har innhentet råd der forventet avkastning og risiko ved
ulike investeringsvalg er begrunnet og beregnet. Det er gjort beregninger
av konsekvensene for pensjonsfondets avkastning og risiko basert
på historisk avkastning tilbake til år 1900. I
tillegg er det gjort modellberegninger av hva konsekvensen kan forventes å bli
i neste 15-årsperiode basert på andre forutsetninger
enn de som følger av historisk avkastning, jf. boks 3.3
og 3.4 i meldingen. I avveiningen mellom forventet avkastning og risiko
er også erfaringene med fondet siden 1998, da fondet første
gang investerte i aksjer, relevante. I deler av denne perioden har
svingningene i aksjemarkedet historisk sett vært store.
1999 var et av de beste årene i aksjemarkedet de siste
107 årene, og 2002 var det nest dårligste året
siden 1900. Erfaringene var likevel at disse svingningene var håndterbare.
Bred politisk forankring av beslutningen om aksjeandel og en utforming
av retningslinjene for finanspolitikken som ga nødvendig
fleksibilitet til å håndtere slike situasjoner, var
viktig i den sammenheng.
Hele 40 av de siste 107 årene har gitt
negativ realavkastning for obligasjoner, mot 29 av de siste 107 år
for aksjer. Fondet har siden 1998 erfart noen av de beste årene
i obligasjonsmarkedet siden 1900. Likevel har fondet siden 1998
tjent om lag 100 mrd. kroner på å investere 40
pst. av kapitalen i aksjer framfor i obligasjoner.
Det vises til meldingen for nærmere
vurdering av virkningen på forventet avkastning og på risiko, aksjeandelen,
samt endringer i retningslinjene.
De overordnede investeringsvalgene er av avgjørende
betydning for fondets forventede avkastning og risiko. Avveiningen
mellom risiko og forventet avkastning er en politisk beslutning.
Det er nå etablert et omfattende og grundig beslutningsgrunnlag
basert på departementets eget arbeid og råd fra
Norges Bank og Strategirådet. Etter en samlet vurdering
av dette beslutningsmaterialet har Regjeringen kommet til at en økning
av aksjeandelen i referanseporteføljen for Statens pensjonsfond
- Utland fra 40 til 60 pst. representerer en god avveining mellom
forventet avkastning og risiko for investeringene i fondet. Det
legges derfor opp til å endre retningslinjene for forvaltning
av Statens pensjonsfond - Utland slik at aksjeandelen i den strategiske
referanseporteføljen for fondet settes til 60 pst. Det
tillates samtidig en aksjeandel i intervallet 50-70 pst. Obligasjonsandelen
i den strategiske referanseporteføljen vil etter dette
være 40 pst. Tillatt intervall for obligasjonsandelen vil
være 30-50 pst.
Det er betydelig usikkerhet knyttet til anslag
på forventet avkastning, og historiske erfaringer viser
at avkastningen kan svinge en god del. Denne usikkerheten er så stor
at dagens anslag på 4 pst. må være dekkende
for forventninger om gjennomsnittlig realavkastning på både
3, 4 og 5 pst. En økning av aksjeandelen gir ikke holdepunkter
for å øke den forventede realavkastningen som
ligger til grunn for retningslinjene for den økonomiske
politikken. Snarere vil økningen i aksjeandel gjøre
det mer sannsynlig at en oppnår 4 pst. realavkastning over
tid. Dersom avkastningen skulle vise seg å bli høyere
enn forventet, vil beløpet som kan overføres statsbudsjettet
likevel være høyere fordi man over tid vil bruke
4 pst. av en større fondskapital enn ellers. Først
dersom oppnådd avkastning over mange år blir vesentlig
høyere eller vesentlig lavere enn 4 pst., vil det være
grunnlag for å vurdere om anslaget på 4 pst. representerer
en for høy eller for lav forventning til framtidig avkastning.
Vurderingen av konsekvensene av økt
aksjeandel er i hovedsak basert på hvordan det vil kunne
påvirke porteføljens avkastning og risiko på lang
sikt. Forutsetningen for forventet avkastning på lang sikt
er bl.a. basert på analyser av markedets prising av aksjer
og obligasjoner. Samtidig knytter det seg betydelig usikkerhet til markedets
utvikling på kort sikt. En må derfor være forberedt
på at tidspunktet for å øke aksjeandelen
i ettertid kan framstå som mer eller mindre gunstig. Denne
risikoen dempes noe ved at fondets investeringer spres over tid,
i takt med fondets forventede vekst. Departementet vil dessuten
legge stor vekt på at tilpasningen til en høyere
aksjeandel gjennomføres med lave transaksjonskostnader.
Det innebærer at tilpasningen kan ta flere år.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, tar dette til etterretning, og
slutter seg til Regjeringens vurdering av å øke
aksjeandelen i referanseporteføljen for Statens pensjonsfond
- Utland til 60 pst., samtidig som det tillates en aksjeandel i
intervallet 50-70 pst. Obligasjonsandelen i den strategiske referanseporteføljen
vil etter dette være 40 pst. Tillatt intervall for obligasjonsandelen
vil være 30-50 pst.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fraråder
Regjeringen å øke aksjeandelen i Statens pensjonsfond
- Utland fra 40 pst. til 60 pst. Disse medlemmer vil
derfor gå imot Regjeringens forslag.
Disse medlemmer mener Regjeringens
risikoanalyse av aksjemarkedet er mangelfull, og at den
historiske fremstillingen av aksjemarkedet gir et lite korrekt bilde
av den risikoen fondet faktisk blir utsatt for. At Regjeringen hevder å investere
i et 100-års perspektiv endrer ikke dette bildet. Disse
medlemmer understreker at de historiske analyser om børsmarkedenes
robusthet, som Regjeringen viser til, naturlig nok er trukket ut
ifra de av verdens børser som faktisk har overlevd i 100 år.
Da gjenstår det svært få børser,
og tendensen er å bruke verdens finanssentrum, New York,
som eksempel. Disse medlemmer understreker imidlertid
at dersom man gjør en bredere analyse av ekstreme hendelser
og effekten av disse i andre land, så vil konklusjonen
bli svært annerledes. En majoritet av verdens land har
i løpet av siste 100-års periode opplevd politiske,
sosiale og økonomiske omveltninger som ville ha gjort at
samtlige aksjeinvesteringer ville ha gått tapt. Med bakgrunn
i Statens pensjonsfond - Utlands omfattende globale investeringsportefølje
ser disse medlemmer få muligheter for at
fondet vil ha mulighet til hurtig å kunne selge seg ut av
markeder som står i fare for å bli rammet av indre eller
ytre omveltninger. I de tilfeller hvor det "blir trangt i døra"
for å komme seg ut av spesifikke selskaper eller markeder,
vil pensjonsfondets politiske styringsstruktur hindre raske og nødvendige
beslutninger.
Disse medlemmer mener også Regjeringens risikoanalyse
i for stor grad vektlegger de historiske erfaringene som dramatiske
hendelser har hatt på utviklingen på verdens børser,
og mener Regjeringen undervurderer de potensielle konsekvensene
av fremtidige dramatiske hendelser. Spredning av masseødeleggelsesvåpen
til land som styres av religiøse ekstremister gjør
at fremtidige historiske hendelser kan ha langt større
konsekvenser på verdens finansmarkeder enn hva historisk
erfaring gir grunnlag for.
Disse medlemmer stiller seg videre
tvilende til hvorvidt økt avkastning, for derigjennom å kunne bevilge
mer til velferd og samtidig forholde seg til Handlingsregelen, er
Regjeringens eneste motiv til å øke aksjeandelen
i Statens pensjonsfond - Utland. Ikke minst fortoner dette argumentet
seg meningsløst i og med at Regjeringen allerede i årets
reviderte budsjett velger å bruke mindre penger enn det
Handlingsregelen tilsier.
Disse medlemmer ønsker
imidlertid å følge rådet fra Norges Bank
og å åpne for at Statens pensjonsfond - Utland
bruker 10 pst. av sin kapital til direkte eierskap i eiendom. Investeringer
i eiendom vil bidra til spredning av risiko, og gjøre fondet
mer robust for fremtidige svingninger i finansmarkedene. Da investeringer
i eiendom vil måtte gjøres over lang tid, finner disse
medlemmer ingen grunn til å foreta ytterligere
analyser før fondet gis klarsignal til slike investeringer.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen etablere
følgende investeringsstrategi for Statens pensjonsfond
- Utland:
– Aksjer 40
pst. (intervall 35 pst.-45 pst.)
– Obligasjoner 50 pst. (intervall
45 pst.-55 pst.)
– Eiendom 10 pst. (intervall 5
pst.-15 pst.)"
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti er enig i at de analyser som er gjort av forventet avkastning
og risiko på lang sikt, tilsier at aksjeandelen bør
kunne økes til 60 pst. Dette medlem registrerer for øvrig
at noen av de argumenter som to av regjeringspartiene benyttet for å gå imot
enhver form for aksjer i fondet da dette ble første gang
diskutert i Revidert nasjonalbudsjett 1997, nå synes forlatt.
Små børsnoterte aksjeselskaper
inngår i dag i investeringsuniverset til Statens pensjonsfond
- Utland, men ikke i pensjonsfondets referanseportefølje.
Aksjer i små noterte selskaper utgjør det største
enkeltsegmentet innenfor de noterte markedene som ligger utenfor referanseporteføljen.
Spørsmålet om investeringer
i små aksjeselskaper har vært vurdert tidligere.
I brev av 1. april 2003 tilrår Norges Bank å inkludere
små selskaper i referanseporteføljen. Norges Bank
peker på at en slik utvidelse gir en bedre representasjon
av investeringsuniverset, og at fondets størrelse og vekst
tilsier en bred eksponering også mot denne delen av markedet.
Finansdepartementet vurderte problemstillingen i forbindelse med
Nasjonalbudsjettet 2004, og konkluderte med at en på det tidspunkt
ikke ville inkludere små selskaper i referanseporteføljen.
Departementet pekte bl.a. på at Graver-utvalget (NOU 2003:
22) nylig hadde levert sitt forslag til etiske retningslinjer for
fondet, og at en anså det som en fordel å avvente
behandlingen av disse før en foretok en vesentlig utvidelse
av antallet selskaper i referanseporteføljen for aksjer.
Norges Bank har i tråd med rådgivningsavtalen
med Finansdepartementet på ny vurdert spørsmålet
om små, børsnoterte selskaper skal tas inn i referanseporteføljen.
Norges Bank skriver i brev av 20. oktober 2006 bl.a.:
"Små selskaper utgjør et betydelig
markedssegment. Det er vanskelig å se hvorfor SPU [Statens
pensjonsfond - Utland] som en stor og langsiktig investor
skal ha en eksponering mot dette segmentet som er vesentlig lavere
enn hva markedet har i gjennomsnitt. Det er også moderate
diversifikasjonsgevinster forbundet med en slik inkludering. Ved å ta
med små selskaper i referanseporteføljen kan en
forvente høyere avkastning uten at volatiliteten i porteføljen øker
vesentlig."
I brev av 20. februar 2007 har også Strategirådet anbefalt
at referanseporteføljen utvides med segmentet for små selskaper.
Strategirådet skriver bl.a.:
"Ut fra hensynet til den samlede avkastningen og risikoen
i Statens pensjonsfond - Utland anbefaler Strategirådet
at fondets referanseportefølje for aksjer utvides med segmentet
for små selskaper. Selv om kostnadene isolert sett øker
noe etter en slik utvidelse, vil dette kunne antas dekket av en
bedre risikojustert forventet avkastning for porteføljen.
En slik utvidelse vil gjøre fondets referanseportefølje
mer representativ for utviklingen i de internasjonale aksjemarkedene.
En utvidet referanseportefølje vil dessuten gi et riktigere sammenligningsgrunnlag
i vurderingen av den aktive forvaltningen av fondet. Rådet
anser den foreslåtte utvidelsen å være
en naturlig konsekvens av fondets generelle investeringsstrategi,
som er å kjøpe en representativ portefølje
av verdens aksjemarked."
Det vises til meldingen for nærmere
omtale av tilråding fra Norges Bank og Strategirådet.
Siktemålet med investeringene i Statens
pensjonsfond - Utland er å oppnå en høyest
mulig avkastning gitt en moderat risiko. For å moderere
risikoen spres investeringene på flere aktivaklasser, og
hver aktivaklasse inneholder flere segmenter og sektorer fordelt på mange
land. Referanseporteføljen for aksjer består i dag
av i overkant av 2 400 aksjer notert på markedsplasser
i 27 land. Verdien av selskapene i referanseporteføljen
dekker om lag 85 pst. av den samlede verdien av aksjemarkedene i
FTSE-indeksen. Ved å inkludere små selskaper i
referanseporteføljen, slik Norges Bank og Strategirådet
anbefaler, vil enda et segment inngå i aksjereferansen,
slik at verdiene av selskapene i referanseporteføljen dekker
om lag 96 pst. av verdien av aksjemarkedene i FTSE-indeksen.
En praktisk tilnærming i vurderingen
av denne utvidelsen kan være å dele en bedrifts
livssyklus inn i fasene vekst og modning. Vekstselskapene finner
man ofte i segmentet for små selskaper, mens de største bedriftene
er inne i en modningsfase. For et stort og globalt fond som Statens
pensjonsfond - Utland kan det argumenteres for å være
investert i en bredt sammensatt portefølje som dekker begge
disse fasene i selskapenes livssyklus.
Et mer teoretisk utgangspunkt er at verdensmarkedsporteføljen,
porteføljen av alle verdens aksjer, har det beste bytteforholdet
mellom avkastning og risiko. Samvariasjonen mellom avkastningen
i små selskaper og store og mellomstore selskaper vil være
høy, men de vil ikke bevege seg helt i takt. Det betyr
at en utvidelse av referanseporteføljen vil gi noe bedre
forhold mellom gjennomsnittlig avkastning og risiko over tid. Denne
diversifiseringsgevinsten forventes å være moderat,
men positiv.
I tillegg til den rene diversifiseringsgevinsten
viser tilrådingene fra Strategirådet og Norges
Bank til at det er en mulighet for at selskapers størrelse
er en selvstendig og priset risikofaktor i markedet. I så fall
vil utvidelsen føre til en ytterligere forbedring av fondets
risikojusterte avkastning fordi investorer kan forvente en kompensasjon
i form av økt forventet avkastning i små selskaper.
Hvorvidt det eksisterer en slik risikofaktor er imidlertid usikkert.
Forvaltningen av aksjer i små selskaper
er dyrere enn for større selskaper. Strategirådet
skriver i sitt brev at dette kan være en forklaring på at
flere andre store fond bare har inkludert små selskaper
blant tillatte investeringer, men unnlatt å inkludere disse
i referanseporteføljen. Kostnadene forbundet med første
gangs tilpasning er estimert til om lag 0,06 pst. av aksjeporteføljens verdi
dersom tilpasningen gjøres over ti måneder. Aksjene
kjøpes med lang horisont og denne kostnaden bør
etter departementets vurdering ikke være til hinder for
utvidelsen av referanseporteføljen.
De årlige forvaltningskostnadene vil
imidlertid også øke. Dette kan illustreres med
hva de årlige kostnadene ville være ved å vedlikeholde
en portefølje lik referanseporteføljen, med og
uten segmentet for små selskaper. Reviderte anslag fra
Norges Bank indikerer at slike vedlikeholdskostnader vil øke
med 0,03-0,04 prosentpoeng dersom små selskaper inkluderes.
Med en aksjeandel på 60 pst. betyr det at samlede kostnader
kan øke med om lag 0,02 prosentpoeng. Departementet har
i vurderingen av denne kostnadsøkningen lagt vekt på at
det selv uten en priset risikofaktor knyttet til selskapenes størrelse
er grunn til å forvente at fondets risikojusterte avkastning opprettholdes
selv etter økte kostnader.
Strategirådet peker for øvrig
i sitt brev av 20. februar 2007 på at en utvidet
referanseportefølje vil gi et riktigere sammenligningsgrunnlag
i evalueringen av resultatene i den aktive forvaltningen av fondet.
Strategirådet skriver:
"Strategirådet mener at også hensynet
til evalueringen av resultatene i den aktive forvaltningen taler
for å inkludere små selskaper i referanseporteføljen.
Ettersom små selskaper utgjør et stort segment
i aksjemarkedet, og ettersom SPU allerede har tilgang til slike investeringer,
vil en referanseportefølje som inkluderer små selskaper
gi et riktigere sammenligningsgrunnlag enn dagens referanseportefølje."
I arbeidet med å vurdere konsekvensene
for arbeidet med de etiske retningslinjene i fondet har departementet
bedt Etikkrådet redegjøre for hvilke konsekvenser det
vil ha for deres arbeid dersom referanseporteføljen for
aksjer utvides med omlag 4 500 små selskaper. Etikkrådet
har i brev til Finansdepartementet av 21. mars 2007 framhevet
tre forhold:
– Etikkrådet
skriver at det vil være mulig å engasjere konsulentselskaper
til å overvåke porteføljen med daglige
nyhetssøk og filtrere porteføljen for selskaper
som produserer visse typer våpen, også når
porteføljen utvides til å omfatte små selskaper.
– Rådet anslår
at deres årlige kostnader vil øke med anslagsvis
tre mill. kroner som følge av at:
– Prisen
for overvåking av porteføljen antas å øke
proporsjonalt med antallet selskaper i referanseporteføljen.
– Vanskeligere tilgjengelig informasjon øker behovet
for å engasjere konsulenter med større regional
forankring.
– Antallet saker som krever ytterligere
utredning forventes å øke. Det vil derfor være
nødvendig å styrke utredningskapasiteten i sekretariatet, bl.a.
gjennom økt bruk av eksterne utredere til å bistå i
undersøkelse av konkrete saker.
– Rådet skriver videre:
Når antallet selskaper øker, øker også risikoen
for at det vil være selskaper i porteføljen med
virksomhet i strid i retningslinjene. Det kan heller ikke utelukkes
at tilgangen på informasjon er dårligere for små selskaper
enn for store. Rådet har likevel ikke informasjon som tilsier
at investeringer i små selskaper i seg selv verken er mer
eller mindre risikable fra et etisk perspektiv enn andre investeringer.
På bakgrunn av Etikkrådets
vurdering av konsekvensene for deres arbeid med å vurdere
uttrekk av selskaper, og Norges Banks vurdering av at kostnaden
knyttet til å drive eierskapsutøvelse i et vesentlig
større antall selskaper vil være begrenset i forhold
til de samlede forvaltningskostnadene, mener departementet at hensynet
til arbeidet med etikk ikke bør være til hinder
for utvidelsen av referanseporteføljen.
I forskriften for forvaltningen av Statens pensjonsfond
- Utland er det i dag satt en øvre grense for eierandeler
i enkeltselskap på 5 pst. Denne grensen er bl.a. fastsatt
etter en vurdering av hensynet til at en lav eierandelsbegrensning
klart signaliserer at pensjonsfondet er en "finansiell", i motsetning
til en "strategisk", investor. På den annen side skriver
Norges Bank at en viktig strategi for meravkastning er å identifisere bedrifter
med stort potensiale for lønnsomhet på et tidlig
stadium i bedriftens utvikling, som typisk vil være små og
mellomstore foretak. Dersom små selskaper kommer med i
referanseporteføljen, vil forvalterne trolig ønske å øke
sine beholdninger for å beholde størrelsen på de
aktive posisjonene. Begrensningen på 5 pst. eierandel kan
gjøre dette vanskeligere.
Den samlede virkningen av fondets sterke vekst
og økningen av aksjeandelen vil uansett medføre
behov for en ny vurdering av eierandelsbegrensningen om ikke altfor
lang tid. Etter departementets vurdering bør hensynet til
eierandelsbegrensningen ikke være til hinder for at referanseporteføljen
utvides med aksjer i små selskaper. Departementet vil senere
komme tilbake med en ny vurdering av eierandelsbegrensningen.
Et siste mulig argument mot å inkludere
små selskaper i referanseporteføljen nå er
markedets prising av slike aksjer. Tradisjonelle indikatorer for
prising av selskaper, som forholdstallet mellom pris og utbytte,
indikerer at små selskaper har blitt dyrere de siste årene relativt
til store selskaper. Norges Bank peker i sin analyse på muligheten
for at prisen en må betale for små selskaper kan
være ugunstig høy. Samtidig skriver banken at
disse signalene er for svake til å gjøre dem relevante
for spørsmålet om å inkludere små selskaper
i referanseporteføljen. Departementet slutter seg til denne
vurderingen. I tillegg vil risikoen for å kjøpe aksjene
på et tidspunkt som i ettertid viser seg å være ugunstig
dempes ved at referanseporteføljen endres over tid og at
fondets investeringer i både store og små selskaper
spres over tid i takt med ny tilførsel til fondet.
Regjeringen legger på denne bakgrunn
opp til å utvide referanseporteføljen i Statens
pensjonsfond - Utland med segmentet for små selskaper i
FTSE-indeksen. Tilpasningen til ny referanseportefølje
vil bli gjennomført over lengre tid.
Komiteen tar omtalen til orientering,
og slutter seg til Regjeringens vurdering om å utvide referanseporteføljen
i Statens pensjonsfond - Utland med segmentet for små selskaper
i FTSE-indeksen.
I § 4 i forskrift for forvaltning
Statens pensjonsfond - Utland er det definert en liste over 42 tillatte
markedsplasser for aksjer (hvor aksjene er notert) og 31 tillatte lands
valutaer for obligasjoner (hvilken valuta obligasjonen er utstedt
i). Innenfor listene av tillatte investeringer består referanseporteføljen
av indekser for 27 aksjemarkeder og obligasjonsindekser for 21 lands valutaer.
Listen over godkjente markeder og valutaer for
Statens pensjonsfond - Utland har blitt vurdert med jevne mellomrom
i budsjettdokumentene, og ble sist utvidet i 2003 i forbindelse
med Nasjonalbudsjettet 2004. Vurderingen ble basert på innspill
fra Norges Bank.
I Nasjonalbudsjettet 2006 omtales flere endringer
i rammeverket for Norges Banks forvaltning av fondet. I de nye retningslinjene,
som trådte i kraft 1. januar 2006, er det lagt
mindre vekt på å detaljregulere hvilke markeder
og instrumenter fondet kan investeres i. Som en del av denne omleggingen
skrev Norges Bank i brev av 11. mars 2005 at det ut fra
hensynet til fondets samlede risiko heller ikke var behov for at
departementet regulerer i detalj hvilke land fondet kan investeres
i. Samtidig skrev Norges Bank at andre forhold likevel kunne tale
for at departementet utarbeidet en liste over tillatte markedsplasser
og valutaer. I Nasjonalbudsjettet 2006 heter det om Norges Banks
forslag:
"Finansdepartementet har forståelse for
Norges Banks argument om at hensynet til styring av total risiko
ikke krever en detaljert regulering av hvilke land og valutaer det
skal tillates å investere i. Samtidig taler andre hensyn
for å opprettholde en slik liste. (…) Etter en
samlet vurdering mener departementet at landlisten for Petroleumsfondet
fortsatt skal være en del av retningslinjene. En legger
opp til å vurdere landlisten på nytt med sikte
på en eventuell utvidelse. En vil i dette arbeidet bl.a.
trekke på faglige råd fra Norges Bank. Departementet
vil komme tilbake til dette."
Departementet ba Norges Bank i brev av 13. juli 2006
om innspill til en ny vurdering av listen over tillatte markedsplasser
og valutaer. En ba også om Norges Banks syn på om
det ville være mer hensiktsmessig å definere investeringsuniverset
for obligasjoner med en liste over godkjente utstederland framfor
en liste over valutaer.
I brev til departementet av 1. september
2006 tilrår Norges Bank primært å gå over
til en ordning uten en eksplisitt liste over tillatte markeder og
valutaer i forskriften, men at det heller blir opp til Norges Bank å utarbeide
interne retningslinjer for hvilke markeder og valutaer fondet kan
plasseres i. Subsidiært tilrår Norges Bank en
ny liste i forskriften som er utvidet med 38 markedsplasser for
aksjer og 49 valutaer for obligasjoner. Norges Bank anbefaler således
at listen i så fall fortsatt definerer tillatte land for
notering av aksjer og tillatte lands valutaer som obligasjonsporteføljen
kan investeres i.
Etter departementets oppfatning vil en utvidelse
av listen over tillatte markeder og valutaer for Statens pensjonsfond
- Utland kunne utvide mulighetene Norges Bank har til å oppnå en
meravkastning i forhold til fondets referanseportefølje.
De erfaringene Norges Bank får gjennom investeringer i
flere mindre utviklede markeder vil dessuten kunne gi
nyttige innspill til en senere vurdering av om referanseporteføljen
bør utvides med nye markeder. Samtidig bør en
utvidelse av antall land kombineres med en klarere ansvarsdeling
mellom Norges Bank og Finansdepartementet når det gjelder
vurderinger av hvor fondet bør kunne investeres.
Norges Bank foreslår i brevet av 1. september
2006 at banken selv skal godkjenne hvilke markeder fondet skal være
tillatt investert i. Tilrådingen bygger på at den økonomiske
vurderingen av markeder og valutaer kan delegeres til den operative
forvalteren, innenfor overordnede krav til verdivurdering, avkastningsmåling
og styring og kontroll av risiko i retningslinjene fastsatt av departementet.
En betydelig utvidelse av tillatte markeder og valutaer reiser flere
spørsmål:
– Både
tilsyn med finansiell virksomhet og lovgivning på området
vil kunne være svakere enn i utviklede markeder.
Oppgjørs- og avregningssystemene i mange av landene vil
kunne være av lavere kvalitet, og både politisk
og makroøkonomisk risiko er av en annen karakter enn i
utviklede markeder.
– Måling av fondets avkastning
forutsetter at verdipapirene i porteføljen kan prises.
I nye markeder kan prisingen ha betydelig lavere kvalitet enn i
de markedene fondet allerede er investert i.
– Fordi risikomålinger
i prinsippet dreier seg om gjentatt prising, vil en stå overfor
de samme utfordringer når det gjelder måling og
styring av markeds- og kredittrisiko som en står overfor
når en skal prise eller verdsette en portefølje.
I tillegg må det finnes informasjon som muliggjør
beregning av pris og risiko knyttet til verdipapiret. For en obligasjon
vil det f.eks. være oversikt over kupongbetalinger, nedbetalingsprofilen
til lånet samt ev. opsjoner knyttet til obligasjonen. For
nye markeder vil det i mange tilfeller ikke finnes en prishistorikk. I
så fall vil det være vanskelig å både
måle risiko og prise instrumentene. For nye markeder vil
det i tillegg kunne være vanskeligere å få tak
i tilleggsinformasjon som nedbetalingsprofil og opsjoner mv.
Finansdepartementet forutsetter derfor at Norges Bank
før gjennomføring av investeringer i nye land
har gjennomgått en grundig prosess, som i hvert enkelt
tilfelle gir banken oversikt over aktuelle problemstillinger knyttet
til verdivurdering, avkastningsmåling og styring og kontroll
av risiko for investeringer i det enkelte marked og valuta. Det
forutsettes at dette arbeidet inneholder en vurdering opp mot de
krav som følger av forskrift og utfyllende retningslinjer,
og at disse vurderingene dokumenteres. Gitt at disse kravene er oppfylt,
er det etter departementets vurdering ikke behov for en detaljert
regulering av tillatte markeder fra departementets side ut fra hensynet
til å styre fondets samlede risiko.
Departementet la i Nasjonalbudsjettet 2006 vekt
på at andre forhold talte for å opprettholde ordningen
med en liste over godkjente markeder og valutaer i retningslinjene
for Staten pensjonsfond - Utland. I lys av Norges Banks brev av
1. september 2006 har departementet gjort en ny vurdering av om
andre hensyn, som mulige signaleffekter, etiske hensyn eller spørsmål
av mer politisk karakter, taler for at departementet bør
ha ansvaret for å tillate investeringer i nye markeder
og valutaer. Denne gjennomgangen trekker, etter departementets syn,
i retning av å gå inn for Norges Banks primære
anbefaling om at Norges Bank utarbeider interne retningslinjer for
hvilke markeder og valutaer fondet kan plasseres i.
Etter at listen sist ble endret i 2003, er det
innført etiske retningslinjer for fondet. Retningslinjene
gjelder på selskapsnivå, og omfatter virksomheten
i alle land der et selskap driver virksomhet, uavhengig av hvor selskapet
er notert. Graver-utvalget, som i NOU 2003:22 la grunnlaget for
dagens etiske retningslinjer, var klar på at det var vanskelig
på bakgrunn av etiske hensyn å begrunne forbud
mot investeringer i enkelte lands statsobligasjoner, og at ordinære
utenrikspolitiske kanaler var et langt viktigere virkemiddel for å påvirke
andre lands myndigheter i ønsket retning enn uttrekk fra
fondets investeringsmuligheter.
Listen over tillatte markedsplasser for aksjer
og valutaer for obligasjoner er ikke egnet til å utelukke
deltakelse i virksomhet i enkeltland. Et selskap notert på en godkjent
markedsplass i et bestemt land, kan f.eks. ha store deler av sin
virksomhet i et land som ikke inngår i fondets investeringsunivers.
Videre vil obligasjoner utstedt av selskaper eller stater utenfor
listen i forskriften være tillatt så lenge obligasjonene
er utstedt i en valuta som inngår i listen over tillatte
valutaer.
Etter en samlet vurdering legger departementet
opp til at dagens liste over godkjente markeder og valutaer tas
ut av § 4 i forskrift for forvaltning av Statens
pensjonsfond - Utland. Samtidig endres retningslinjenes pkt. 3.2
om rentebærende papirer utstedt av offentlig sektor i et
annet lands valuta, og i pkt. 4 stilles det et eksplisitt krav om
dokumentasjon. Norges Bank vil etter dette måtte dokumentere
tilfredsstillende rutiner for å vurdere tillatte markeder
og valutaer. Ordningen med at Etikkrådet vurderer investeringene
i aksjer og selskapsobligasjoner videreføres. Investeringer
i aksjer og selskapsobligasjoner er underlagt de etiske retningslinjene
departementet har fastsatt, og Etikkrådet vil ha ansvaret
for å gi råd om uttrekk av selskaper i de nye markedene.
Videre legges det opp til å etablere
en prosedyre der Finansdepartementet kan avskjære Norges
Bank fra å investere i statsobligasjoner utstedt av bestemte
land. Dette vil gi en klar ansvarsdeling mellom departementet og
Norges Bank. Norges Bank vil vurdere de økonomiske sidene
ved investeringene, mens departementets liste etablerer en prosess
som sikrer utelukkelse av statsobligasjoner fra enkeltland dersom
det er et bredt politisk ønske om det. For å unngå at
det skapes usikkerhet om formålet med investeringene i
fondet, legges det vekt på at slike vedtak må reflektere
bred politisk enighet i tråd med prinsippet om "overlappende
konsensus" fra Graver-utvalget. Vedtak om å ikke investere
i enkelte lands statsobligasjoner bør derfor i første rekke
gjelde land der det er vedtatt FN-sanksjoner, eller land som er
omfattet av andre særlige internasjonale tiltak som Norge
har sluttet opp om. Med bakgrunn i EUs og andre lands tiltak mot
Burma legger Regjeringen opp til å endre retningslinjene
slik at Norges Bank eksplisitt avskjæres fra å investere
pensjonsfondets kapital i obligasjoner utstedt av staten Burma.
Det vil formelt skje i forbindelse med at forskriften endres, jf. omtalen
over.
Komiteen tar omtalen til orientering,
og tar til etterretning at Regjeringen legger opp til å endre
retningslinjene slik at Norges Bank eksplisitt avskjæres fra å investere
pensjonsfondets kapital i obligasjoner utstedt av staten Burma.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
med bekymring på den stadig utvidede bruken av etiske retningslinjer
for statens pensjonsfonds investeringer. Etikk er per definisjon
et subjektivt vurderingsgrunnlag, og åpner for selektive
utelukkelsesmekanismer. Når Regjeringen i denne omgang kun ønsker å utelukke
investeringer i statsobligasjoner utstedt av staten Burma markerer
den samtidig at den aksepterer investeringer i statsobligasjoner
utstedt fra alle andre land, inkludert land hvor brudd på menneskerettighetene
er daglig rutine, og ikke minst i land hvor kvinners rettigheter
er nærmest ikke-eksisterende.
I Nasjonalbudsjettet 2007 ble det pekt på at
den største aktivaklassen som i dag ligger utenfor referanseporteføljen
i Statens pensjonsfond - Utland er fast eiendom, og at departementet
i tiden framover vil vurdere å inkludere denne aktivaklassen
i referanseporteføljen. De fleste store institusjonelle
investorer har investert deler av porteføljen i eiendomsmarkedet.
En rapport laget for departementet av CEM Benchmarking viser at verdens
største pensjonsfond har en gjennomsnittlig investering
i fast eiendom på 6 pst. Investeringene gir en avkastning
som avhenger av prisutvikling i og leieinntekter fra kontorbygg,
kjøpesentre, industribygninger og til en viss grad også andre
eiendomstyper. Lav grad av samvariasjon mellom avkastningen i eiendom og
avkastningen i aksjer og obligasjoner, høy direkteavkastning
i form av leieinntekter og et ønske om å sikre
porteføljen mot inflasjon trekkes ofte fram som bakgrunn
for andre fonds investeringer i fast eiendom.
Selv om Pensjonsfondet - Utland i dag ikke har
en separat allokering til eiendom, er fondet eksponert mot eiendomsmarkedet
gjennom investeringene i børsnoterte eiendomsaksjer, som
inngår i fondets referanseportefølje. I underkant
av 2 pst. av markedsverdien på fondets referanseportefølje
for aksjer består av eiendomsaksjer. I tillegg vil mange
av selskapene i fondets aksjeportefølje eie egne produksjons-
og kontorlokaler. Betydningen av dette for aksjeporteføljens
risikoprofil er vanskelig å fastslå.
Størrelsen på markedet for
børsnoterte eiendomsaksjer er økende, ikke minst
siden stadig flere land åpner for skattetransparente investeringsselskaper
i eiendomsmarkedet, såkalte REIT, rettet mot institusjonelle og
private investorer. Det unoterte markedet er imidlertid mye større
enn det noterte og vil trolig fortsette å være
det i lang tid framover. En betydelig andel av eiendomsporteføljene
i andre store fond består derfor av unoterte investeringer.
Slike investeringer er ofte illikvide. Det er f.eks. ikke uvanlig
at investeringer i unoterte eiendomsfond i praksis innebærer
at man binder kapitalen i over ti år. Man kan selge sin
andel i fondet i annenhåndsmarkedet, men vil da måtte
regne med å selge andelen til en ikke ubetydelig rabatt
i forhold til reell verdi. Det er vanlig å legge til grunn
at investorer får kompensasjon, i form av høyere
forventet avkastning, ved å investere i vanskeligere omsettelige
aktiva. Denne meravkastningen kalles gjerne en illikviditetspremie.
Statens pensjonsfond har en langsiktig vurderingshorisont, og sannsynligheten
for å måtte selge beholdningene på kort
varsel er liten. Fondet er i utgangspunktet godt posisjonert til å høste
slike illikviditetspremier.
Investeringer i infrastrukturprosjekter, som
elektrisitet og vannforsyning, bompengefinansierte veier, flyplasser
og telekommunikasjon, har tradisjonelt utgjort et begrenset marked. Økende
deltakelse og finansiering fra privat sektor de senere år
har imidlertid gjort slike investeringer interessante for langsiktige
finansielle investorer. Selv om markedet er i vekst og forventes å vokse
mye i årene framover, er det fortsatt lite sammenlignet
med eiendomsmarkedet. Det er likevel naturlig å vurdere
slike investeringer samtidig som en utreder investeringer i eiendom
ettersom avkastning og risiko ved infrastrukturinvesteringer ligner
tradisjonell fast eiendom.
Det vises til meldingen for omtale av Norges
Banks tilråding.
Siktemålet med investeringene i Statens
pensjonsfond er å oppnå høyest mulig
avkastning gitt en moderat risiko, jf. over. Muligheten for å spre
risikoen knyttet til investeringene ytterligere ved å inkludere investeringer
i eiendom og infrastruktur og muligheten for å høste
en gevinst over tid ved å investere i mindre omsettelige
investeringer bør derfor utredes nærmere.
Departementet har bedt Strategirådet
vurdere om avkastnings- og risikoegenskapene knyttet til investeringer
i fast eiendom tilsier at slike investeringer bør inngå i
referanseporteføljen for fondet. Strategirådet har
engasjert ekstern ekspertise innen eiendomsforvaltning for å utarbeide
en rapport om investeringer i eiendom. Denne rapporten vil sammen
med Norges Banks analyse gi viktige innspill til Strategirådets
vurdering.
Før en kan ta stilling til om eiendom
og infrastruktur bør inkluderes i fondet er det i tillegg
til de investeringsfaglige vurderingene også nødvendig å belyse
de styringsmessige utfordringene bedre. Uavhengig av hvordan forvaltningen
organiseres, vil ikke den måten aksje- og obligasjonsporteføljen
i Statens pensjonsfond - Utland forvaltes på i dag, med
en referanseportefølje og en øvre grense for relativ
volatilitet, være direkte overførbar til en portefølje
av eiendoms- og infrastrukturinvesteringer. Pensjonsfondets rente-
og aksjeindekser oppdateres på daglig basis. De indekser
som er tilgjengelige i eiendomsmarkedet oppdateres månedlig, kvartalsvis
eller årlig. Verdiene vil i hovedsak være basert
på takseringer og i mindre grad på gjennomførte transaksjoner.
Indeksverdiene vil derfor være usikre og vanskelige å benytte
som sammenlikningsgrunnlag for oppnådde resultater i denne
delen av porteføljen. Indeksene vil heller ikke være
gode styringsverktøy for faktiske investeringer, bl.a.
fordi de i mange land bare gjenspeiler utviklingen i en begrenset
andel av eiendomsmarkedet.
Internasjonale investeringer i eiendom vil innebære at
forvalter får videre fullmakter enn det som er tilfellet for
Norges Banks forvaltning av dagens aksje- og obligasjonsinvesteringer.
Et slikt oppdrag gjør at departementet i mindre grad vil
styre innholdet i eiendomsporteføljen, men isteden må legge
mer vekt på rapporteringskrav kombinert med evalueringer
av forvaltningen i samarbeid med ekstern ekspertise.
Ettersom en stor andel av avkastningen består
av direkteavkastning fra leieinntekter, er vurderinger av skattemessige
forhold en viktig del av eiendomsforvaltningen i andre fond, og
kan ha betydning for sammensetningen av porteføljen. Departementet
vil derfor måtte vurdere skattemessige forhold ved eiendomsinvesteringer
i Statens pensjonsfond - Utland nærmere.
For å sikre at alle sider av denne
saken er belyst vil departementet igangsette flere utredninger knyttet
både til forventet avkastning og risiko, organiseringen
av forvaltningen og forvaltningsmodell. Departementet vil på bakgrunn
av dette arbeidet komme tilbake med en vurdering av om eiendom og
infrastruktur bør inngå i fondets investeringer.
Komiteen tar dette til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til disse medlemmers merknader og forslag i kapittel 3.2.2, hvor
disse medlemmer fremmer forslag om at Statens pensjonsfond - Utland
skal få mulighet til å investere 10 pst. av kapitalen
i eiendom, med intervall 5 pst.-15 pst.