Det blir orientert om status i forhandlingene
mellom Hurtigruten Group ASA og departementet på grunn
av avgiftsendringar i 2007. Samferdselsdepartementet tek sikte på å komme
tilbake med resultatet av desse forhandlingane til hausten og med
eit eventuelt framlegg om budsjettmessige endringar.
Ved behandlinga av St.prp. nr. 1 (2006-2007)
vedtok Stortinget å innføre ei NOX-avgift
for sjøgåande transport frå 1. januar
2007 og innføre ordninga med differensiert arbeidsgivaravgift
på ny frå 1. januar 2007. Det blei også vedteke å utvide
ordninga med nettoløn, slik at ho òg skal gjelde
for den del av mannskapet som har ansvaret for tryggleiken om bord
på alle hurtigruteskipa frå 1. juli 2007.
Komiteen viser til at nettolønnordningen
ble innført som et ledd i å bedre konkurransesituasjonen
for Hurtigruta, og er tilfreds med dette tiltaket.
Komiteen merker seg at partene
er enige om å gjennomføre målinger for å følge
opp de krav forskriften om Nox-avgift
pålegger skipsfarten, og tar til orientering at departementet
kommer tilbake til resultatet til høsten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil vise
til følgende merknader i innstillingen til St. meld. nr.
21 (2004-2005) fra regjeringen Bondevik II (om Regjeringens miljøvernpolitikk
og rikets miljøtilstand), jf. Innst. S. nr. 228 (2004-2005):
"Komiteen viser til at SFT har pekt på at
motortekniske tiltak er de mest kostnadseffektive for å oppnå Nox-reduksjon
for skip. Komiteen viser i denne sammenheng til at om lag 40 pst.
av de norske Nox-utslippene kommer fra innenriks skipsfart og fiskeri,
og at henholdsvis 9 pst. og 17 pst. av utslippene kommer fra innenlands
industri og energianleggene på sokkelen."
(....)
"Komiteen
peker på programmet for Nox-reduksjon med midler som går
til tiltak som reduserer utslipp av nitrogenoksider fra skip i norsk
kystfart, og at dette programmet bør videreføres,
også med statlige midler. Det er positivt at meldingen
varsler at Regjeringen vil foreta en ny vurdering av dette programmet.
Komiteen viser til at nye skipsmotorer som produseres i dag, er konstruert
for lave utslipp og tilfredsstiller fremtidens emisjonskrav fra
IMO. Komiteen viser til at teknologien som benyttes på nye
motorer også kan implementeres på eksisterende
motorer. Komiteen har merket seg at ombygging av eksisterende motorer
kan gi en Nox-reduksjon på 30-40 pst. I tillegg vil en
få en brennoljereduksjon, og dermed også CO2-reduksjon,
på opptil 15 pst., avhengig av motorens tilstand før
ombygging.
Komiteen har merket seg at Wärtsila
i regi av prøveprogrammet for Nox-reduksjon har oppgradert
ca. 40 skip i Norge, noe som har gitt varige årlige reduksjoner på over
1 000 tonn Nox og 8 600 tonn CO2. Komiteen har merket seg
at en videreføring av slike tiltak i følge en
rapport fra statens forurensningstilsyn gir den beste kost-nytte-effekten
for å redusere Nox-utslipp.
Tiltakene kan
gjennomføres på opptil 30 år gamle motorer,
og potensialet for utslippsreduksjoner basert på dette
er derfor svært stort."
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg at trafikkutviklingen
på Nord-Jæren gjør at det haster med å få på plass
gode kollektivtrafikkløsninger for området. Som svar
på denne utfordringen planlegger Rogaland fylkeskommune
og kommunene på Nord-Jæren bygging av en bybane/kombibane
på Nord-Jæren. Banen som er forutsatt å benytte
både det kommende dobbeltsporet på Jærbanen
og egne banesløyfer, har som intensjon å få første
byggetrinn av bybanen inn i Nasjonal transportplan ved kommende
revisjon.
Et annet flertall, representantene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser for øvrig til merknad under kap. 5.2 i innstillingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at
staten ved Regjeringen og Jernbaneverket har et hovedansvar for å gjøre
en teknisk sammenkopling av bybane og jernbane mulig, og har på denne
bakgrunn fremmet følgende forslag i forbindelse med Revidert
nasjonalbudsjett:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at
det i forbindelse med utbyggingen av dobbeltsporet på Nord-Jæren
blir lagt teknisk til rette for utbygging av bybane."
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre er opptatt av at det blir
satt maksimal fremdrift i arbeidet med bybanen på Nord-Jæren.
Det er derfor viktig at det i forbindelse med byggingen av dobbeltsporet
på Jærbanen legges teknisk til rette for at bybanen
kan koples på jernbanen uten lengre driftsstans eller uregelmessigheter
i togtrafikken på dobbeltsporet enn høyst nødvendig
når bybanen skal bygges.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
peke på hvordan Oslo som by og fylke har hatt fordeler
av å administrere kollektivmidlene samlet. Disse
medlemmer har også merket seg at andre storbyer
har hatt fordeler av å ha styringen med kollektivmidler, som
ellers administreres av fylket. Dette gir bedre ressursutnyttelse
og dermed et bedre kollektivtilbud til brukerne og miljøet.
I fylkene Hordaland og Sør-Trøndelag vil fylkeskommunen
igjen overta forvaltningen i hhv. Bergen og Trondheim. Disse
medlemmer viser til at Høyre, derimot, ønsker å gjøre
forsøksordningen permanent.
Disse medlemmer har derfor i
forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett fremmet følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme sak om å gjøre forsøksordningen
med at fylkesadministrerte kollektivmidler til storbyer styres kommunalt,
til en permanent ordning."